KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 5/2020

10534. Punainen Pelikaani 5/2020

Ylläpito12.8.2020 klo 16:24
Saimme tänne tänään lämpimäiset ja kirjekuorissa niitä on lähdössä jo mm. ulkomaille. Jos joku oikein himoitsee, voi lähettää perustellun pyynnön toimituksen osoitteeseen sanaris(ät)sanaris(piste)fi. Kuoreen mahtuu samalla postimaksulla toinenkin lehti, mikä olisi mieleen vanhemmista Pelikaaneista. Parille ekalle (tai "parhaalle") ainakin lähtee.
2. Ylläpito13.8.2020 klo 08:45
Postitettiin eilen! Nyt odottamaan, miten posti ja lehtipistejakelu toimivat.
3. Matias-Myyrä13.8.2020 klo 14:38
Nilsiään tuli äsken.
4. Ylläpito13.8.2020 klo 14:48
Hienoa! Ei tullut vielä päämajaan sitä tilauskappaletta.
5. Maikki13.8.2020 klo 15:07
Meillekin tuli tänään.
6. A ja P13.8.2020 klo 17:01
Hämeeseen tuli myös.
7. HM13.8.2020 klo 18:12
Lahden seudulle toimii myös hyvin.
8. pius14.8.2020 klo 08:05
Piilosanat on aina pakko ratkaista ensin! Taas olivat oikein mukavia.
9. pelaaja15.8.2020 klo 20:14
Kolmisen kilometriä kiivasta pyöräilyä K-markettiin, joka myi ilmaiseksi eioota. Toiset kolmisen kilometriä kiivasta pyöräilyä S-markettiin, joka myi samaa kuin K. Vielä pari kilometriä Prismaan ja niin € 4,90 ja Punainen Pelikaani 5/2020 kohtasivat. Ei pahat 16 km, koska oli kaunis ilma. Yhden yhtä R-kioskia ei matkan varrella näkynyt.

Omia perinteitä kunnioittaen työjärjestyksenä ja verryttelynä ensin keskiaukeama, seuraavina lempimäni tavu- ja avoristikko. Ja sitten on edessä vaikea valinta eli mikä takapään laatimus saa kunnian joutua ekana ratkojan kumitettavaksi. Ehkä jo tiedänkin.
10. Kuuno15.8.2020 klo 22:41
Jope-aukeama ei ehkä ihan kolmitähtinen o?lut, muttei sìinä mitään vikaa ollut. Ihan mukavaa ratkottavaa.
11. Macke16.8.2020 klo 07:21
pelaajalle (9) sellainen vinkki että vaikka kiivas pyöräily Suomen suvessa on supermukavaa niin päämäärättömästi sitäkään ei kannattane ainakaan läpi vuoden harrastaa ja siksi kannattaa katsoa ennalta netistä löytyvällä haulla ne lähimmät lehtipisteet (kaupat/kioskit/etc) mihin painettu lehti on toimitettu.

https://www.lehtipiste.fi/catalogsearch/result/?q= Punainen+pelikaani

Tuolla kun klikkaa uusimman numeron etusivua ja sitten avautuvasta sivusta linkkiä 'Katso lähimmät lehtipisteet' niin osaa suunnistaa sinne mihin lehteä on sen ilmestymispäivänä toimitettu. Tämän infon saatuaan onkin enää kyse siitä kuuluuko itse nopeisiin vai hitaisiin. En tähän aikaan muista kumpi söi kumman.
12. Ylläpito16.8.2020 klo 07:53
Ei tilauskaan tollompi idea.
13. Lars16.8.2020 klo 21:59
Keskiaukeamalle päässyt, vain normiristikoita ja avoristikon tein. Kohta varmaan alkaa hidastumaan mutta eipä sen väliä.... kivoja on olleet tähän asti.
14. Romero17.8.2020 klo 00:51
Lehdet eivät suinkaan ole aina heti ilmestymispäivänä tai edes kovin pian sen jälkeenkään hyllyssä, vaikka valikoimaan kuuluu.
15. Ylläpito17.8.2020 klo 08:28
On kumma jos eivät ole. Yksi Pelikaani tänä vuonna myöhästyi jakelun takia.
16. Lars19.8.2020 klo 13:02
Nyt tarkastelussa ensimmäinen ***:nen, takkuista tuntuu olevan mutta katsotaan nyt miten tämä tästä etenee...
17. Peehoo19.8.2020 klo 19:14
Hieno kunnianosoitus Jopelle, tiukka taisi olla laadinnan aikataulu, kun ehti jo tähän lehteen?! Kolmosista Liljeroos ja Keränen takuuvarman, laadukasta ja sopivan vaikeaa. Pitkälän kanssa sai pari iltaa painia, mutta täyteen sain, hieno ristikko sekin. Hakonen alkoi täyttymään normaalia nopeampaa, mutta oikeaan yläkulmaan sitten tyssäsi, en siihen mitään järkevää saa. Lähteenmäkikin jäänee muutamaa tavua vajaaksi.
18. Heljä-Maija19.8.2020 klo 23:02
Peehoo: Usein on Hakosella joku hankala paikka, mutta nyt ei yläoikealla ollut mitään erikoista. Mietipä vielä. Koko lehti täyttä törinää!
19. Lars22.8.2020 klo 11:32
Kirjekuoressa on, tais tulla ennätys avainsanoissa, ristikoiden oikeudesta en oo ihan varma, parissa vaikeassa jäi yksi piilokirjain kummittelemaan, sanat niihin sain vaan yhteys vihjeeseen jäi huomaamatta. jäi siihen lehteen muutama ihan tyhjäkin ja pari keskeneräistä, keskeneräisistä otin kopiot että pääsee aikanaan katsomaan mitä niihin olis pitänyt tulla. Päätösaukeama oli vaihteleva, välillä ** tähtistä javälillä ***+ tähtistä mutta täyteen sekin tuli. Kiitos taas tästä paketista, seuraavaa odotellessa keskityn Seuran ja APU-lehden ristikoihin, eli ISO KIITOS.
20. anna h23.8.2020 klo 17:52
Puuttuuko s. 29 vihjeestä *****alistien lehti? Yksi tähti vai miten kirjaimet täsmää? Ihanan kinkkinen ristikko taas tämäkin, kiitos T.P.
21. Aleksanteri23.8.2020 klo 20:11
Lainaus: 20. anna h 23.8.2020 klo 17:52
Puuttuuko s. 29 vihjeestä *****alistien lehti? Yksi tähti vai miten kirjaimet täsmää? Ihanan kinkkinen ristikko taas tämäkin, kiitos T.P.
Ihmettelin juuri äsken samaa kohtaa!?
22. Aleksanteri25.8.2020 klo 19:38
Perun edellisen kommenttini, Vika oli minun aivoituksissani. Pitkälän ristikko osoittautui lehden parhaimmaksi (minun mielestäni) Kiitokset kaikillle muillekin laatijoille!
23. pelaaja28.8.2020 klo 18:20
Ilmeisesti en taas ymmärrä jotain. Minunkin mielestäni nimittäin s. 29 puuttuu yksi *, kuten anna h (20) kertoo. Aleksanteri antaa ymmärtää, ettei puutu ja muut vaikenevat. Ei tuo tosin minun ratkontaani haitannut. Kyllä Toni Pitkälä vei nyt sydämeni. Ihana ristikko, oikein oikein oikein minun makuuni sopiva.

Ja kits vaan Macke (11) hyvästä ja hauskasta vinkistä. Voi silti olla, että vaikka jatkankin pyöräilyä, saatan kuin saatankin tässä asiassa uskoa Ylläpitoa.
24. anna h28.8.2020 klo 19:03
Ei se tähden puuttuminen minunkaan ratkontaani haitannut, valmista tuli ja tosi kiva kikkailuineen oli, tykkäsin myös kovin, Toni Pitkälä on yksi lemppareistani. Näitä lemppareita on tosin PuPen porukassa paljon.
25. Aleksanteri28.8.2020 klo 21:44
Kyllä siitä se tähti puuttuu. Minulla oli alunperin väärä ratkaisusana siinä kohden,kun vaihdoin sanan,laskin kirjainten määrän väärin. Vanhuus taitaa olla tulossa...
26. Kaapo10.9.2020 klo 17:00
Hyviä ristikoita, kertakaikkiaan!

Aleksanterin kanssa olen samaa mieltä, että Pitkälän ristikko erottautui parhaaksi.
27. Pekkatyttö11.9.2020 klo 13:14
P.A.Manniselle suosittelen muutaamaa piirustustuntia lisää????
28. Kaapo16.9.2020 klo 15:04
Kaikki muut ovat varmaan keksineet piilokirjaimen vihjeeseen KANTTA.
29. Kaapo16.9.2020 klo 15:06
Niin siis kysymys koskee Jope-ristikkoa.
30. Pekkatyttö16.9.2020 klo 17:58
Vaalamo 13
KEKSI tulee monikko????
31. Pekkatyttö16.9.2020 klo 18:02
Taisin äkät
Ei hjyvä
32. Pekkatyttö16.9.2020 klo 18:05
Vähän kuin vihje tietön=rauta
33. Tuomas L.17.9.2020 klo 10:58
Tuo KANTTA ei ole auennut minullekaan. Jos ratkaisuksi tulee tavallinen yleiskielen sana, piilokirjain on kuitenkin yksiselitteinen (se toinen mahdollinen ei käy tässä).
34. Kaapo17.9.2020 klo 12:41
Myös Holopaisen ristikossa on vaikea vihje LAUDALLA VIHREÄ.
35. Kaapo18.9.2020 klo 21:01
En kalastele lisävihjeitä. Haluan vain tietää, onko joku muu vihjeen älynnyt.

Nyt näyttää siltä, ettei ole.
36. Jukkis18.9.2020 klo 21:03
Minä olen älynnyt. Tuota KANTTA en.
37. Kaapo18.9.2020 klo 21:06
Asia on semmoinen juttu, että olen ratkonut tuon Ekin Jope-ristikon muilta osin, mutta sitten jää tuo yksi piilokirjain tajuamatta.

Vähän liian turhauttavaa.
38. Kaapo18.9.2020 klo 21:24
Ihan hakuammuntaa. Jukkis on siis tajunnut vihjeen "LAUDALLA VIHREÄ", mutta ei KANTTA?

Minäkin tajuaisin, jos vihjeenä olisi LAUDALLA SININEN.
39. Uuge18.9.2020 klo 21:27
Latkaitin vihjeen kantta ihan lepellellen.
40. Tuomas L.18.9.2020 klo 22:15
Sanotaan nyt sen verran, että LAUDALLA VIHREÄ on enemmän tieto- kuin oivallusvihje. Tietovihjeeksikin se on melko vaikea.
41. Kaapo18.9.2020 klo 22:55
Miten arvioimme laatimusta, kun ratkoja saa sen muuten täyteen, mutta yksi piilokirjain jää puuttumaan?
42. Funny19.9.2020 klo 11:13
Tuosta Kaapon kysymyksestä muistuu mieleen, miten äskettäin edesmennyt HH oli sitä mieltä, että on laadinnan virhe, jos piilokirjain tuottaa ongelmia. Niinpä hänellä joskus piilokirjaimia oli valmiiksi täytetty.

Mutta pitäähän ratkojalle suoda hoksaamisen ilo. Niinpä aloin yöllä pohtia tuota KANTTA-vihjettä, ja keksinkin sen idean. Onkin erikoinen juttu, vain Eki voi panna tuollaisen. Ekin tämän kertainen kolmonen on muutenkin tavallista visaisempi, en vielä saanut kaikkea valmiiksi, kun teki mieli nukkuakin välillä.
43. Kuuno19.9.2020 klo 12:21
Kaapo(41.) Kyllähän tollainen tilanne ärsyttää itseänikin, mutta voihan syy olla ratkojassakin.

Tuo samainen piilokirjain vaivasi minuakin, muuten suht helpossa kolmosessa.

"LAUDALLA VIHREÄ" oli itselleni tuttu, mutta ei sitä voi tietää, jollei ole asian kanssa ollut tekemisissä. Mutta vastaaviahan aina silloin tällöin tulee vastaan.
44. Pekkatyttö19.9.2020 klo 14:01
En pidä laatijan arto kuivanen tekeleestä
Kikkailtu tökerösti
45. Pekku23.9.2020 klo 23:13
Ilmeisesti vanhetessa aivotoimintakin hidastuu koska milloinkaan ennen ei kolme ristikkoa ole jäänyt vajaaksi, Hakosen oikea yläkulma, Pitkälän alaosan keskusta ja Lähteenmäen vasen ylänurkka tökkivät pahasti. Pidin ratkonnassa kolmen viikon tauon jonka aikana selätin Iisakin ristikon ja aloin yrittämään noita uudelleen, en keksinyt edelleenkään mitään, ärsyttävää ! Onneksi on vielä monta viikkoa aikaa, mutta ei hyvältä näytä.
46. jaana24.9.2020 klo 09:13
Lähteenmäen vasen ylänurkka on ratkomatta minullakin, vaikka yritystä ei ole puuttunut. Saa nähdä, vielä en luovuta :)
47. klaara24.9.2020 klo 09:52
Minulla Hakosessa ja Lähteenmäessä samat nurkat auki kuin Pekulla. Molemmat aukot kuitenkin kapenivat vähän tänä aamuna, joten elän toivossa.
48. Pekku24.9.2020 klo 22:57
Aloin taas miettiä Pitkälän alaosaa ja varsinkin niitä pitkiä vaaka- ja pystysuoria sanoja joihin en meinannut millään saada mitään järkevää. Sitten aikani pähkäiltyäni sainkin ahaa elämyksen ja kaikki selkenikin kerralla. Loput sanat aukenivatkin helposti ja ristikko tuli valmiiksi. Vielä olisi Hakosen ja Lähteenmäen puuttuvat nurkat, toivotaan taas ahaa elämystä :)
49. Romero25.9.2020 klo 21:49
Täytyy kompata vaikeista piilokirjaimista ja "LAUDALLA VIHREÄ"-vihjeestä valittaneita. Valehtelematta olen käyttänyt yli 10h miettimiseen, googlettanut, lukenut monista asioista ja henkilöistä, tarkistanut muut kirjaimet. Ja ei. Tämä sentään on olevinaan 2,5-tähtinen. Pupestakin pystyn yleensä ratkomaan kolmitähtiset, usein ilman apuja. Todella harmittaa että tehtävän oikein ratkaiseminen jää tällaisesta kiinni.
50. M26.9.2020 klo 18:00
Laudalla vihreä-vihje on tosiaan tiedettävä. Minunkin oli ratkaisun keksittyäni vielä tarkistettava asia. Googlella ratkaisu löytyi vasta, kun tiesi, mitä hakea. Vaikea vihje 2,5 tähden ristikkoon. Toki myös oivalluksen iloa tuottavat tämmöiset silloin kun ne keksii.
51. Romero27.9.2020 klo 00:50
Onnistuin lopulta ratkaisemaan vihreän. Tuskin paljastaa liikaa, että kirjoitin jo aikaisemmin paperille kaikki mahdolliset ratkaisusanan variaatiot, myös sellaiset jotka näyttivät epäsanoilta, ja lähdin eliminoimaan yksitellen pois googlettelulla ym. Yritin pitää mielessä kenen laatimuksesta on kyse. Muualla tapahtuneen toiminnan jälkeen ja kun taas tutkin listaa, syntyi ahaa-elämys, joka piti vielä vahvistaa. Netistä ei siihen löytynyt riittävän tarkkaa tietoa, mutta lopulta sain muuten asian vahvistettua, eikä jäänyt epäilyksen häivää onko piilokirjain oikein. Kolmetähtiseen miksei, kakspuolikkaaseen piilokirjaimella aika paha.

Saman tehtävän oikeaa alakulmaa ei ole kukaan valitellut. Olen saanut täyteen, vaan yhdestä vaakavihjeestä tulee sana, jota en ole mistään löytänyt. Siinä ei ole piilokirjainta. Risteävät sanat ja niiden vihjeet olen tarkistanut aika monta kertaa, yhtä pystyvihjettä lukuunottamatta vihjeet selittyvät täydellisesti. Ehkäpä se se outo pystyvihje, joka aiheuttaa hämmingin. Tosin sitten on enemmänkin väärin, koska epäsanalle ei silti löydy oikeaa sanaa, vaikka jättäisi pystyvihjeen kirjaimen jokeritasolle.
52. Tuomas L.27.9.2020 klo 10:55
Oikeaan alanurkkaan tulee ainakin yksi aika erikoinen vaakasana, joka ei liene kaikille tuttu, mutta se löytyy kyllä Googlella helposti; lieneekö tuossa nyt jokin virhe ratkaisussa?
53. Romero27.9.2020 klo 12:27
Ja taas leikkasi pian kun oli kirjoittanut asiasta. Juuri tuo Tuomaksen mainitsema vaaka ja varmaksi ajattelemani pysty olivat kuitenkin väärin. Nyt on tämä selätetty.
54. Jaska27.9.2020 klo 12:40
Kovisvihjeissä on tunnetusti myös epäsanoja, joiden logiikkaa ei kokenutkan ratkoja aina hoksaa. Kyseinen Romerolle pulmallinen kaakonkulma ei kuitenkaan ollut mielestäni ylivaikea. Ristikossa ei myöskään nyt ole Holopaisen edustaman genren hyvää tuntemusta edellyttäviä vihjeitä. Muutkin elämänalueet voivat tietysti olla ratkojien syville riveille outoja tai vain unohduksissa.

Minäkin takkusin ristikkoa täyskolmosen verran. Tietovihjeet eivät sinänsä ole miinusta koviksissa, ja tässä osa niistä oli kiitettävän knopahtavia. Miinusta tulee (taas) laveista ahtaaseen tilaan tungetuista rönsyistä, eli liian pienistä kirjaimista haukansilmättömiä ajatellen. Kun olisivat edes laihaa lajia.
55. Funny27.9.2020 klo 13:21
"Kun olisivat edes laihaa lajia." Jaskan huomio pienistä kirjaimista on samansuuntainen kuin meikäläisellä. Juuri äsken samaa ristikkoa pähkäillessäni taas kerran ihmetytti, miksi ristikoissa suositaan lihavia fontteja. Varsinkin pienessä koossa kirjaimet menevät tukkoon ja ovat liian lähekkäin.

Silloinkin, kun teksteistä saa hyvin selvää, lihavaa fonttia on rasittava lukea. Tämä pätee PuPen teksteihin koko lehdessä. Lihavoidut fontithan on tarkoitettu korostamisiin, eivät yleisesti käytettäviksi.
56. Romero27.9.2020 klo 17:10
Erityisen raskaasti luettavaa on Neitolan mainoiden riimipiilisten fontti, joka on sekin lihavoitu ja vielä isompi pistekoko kuin muissa piiliksissä. Ollut näin muutaman kerran, taittopohjastako periytyy?

Useista fonteista on paljon muitakin vahvuuksia kuin normaali ja lihavoitu. Windows-maailmassa taitaa vakiona tulla esim Arialista heavy, extra bold ja light. Monista fonteista on "book"-tyyppinen joka on normaalin ja boldin välistä. Viivan vahvuus eri fonteilla on eri. Näitä saa ladata netistä ilmaiseksi.
57. Romero27.9.2020 klo 17:22
Jaska, epäsanalla tarkoitan sellaista mitä ei ole olemassa, ja nimenomaan ratkaisuna. Vihjeet ovat asia erikseen. Kaakkoiskulmassa sattui sinänsä mahdolliset mutta väärät sanat istumaan muuten paitsi yksi sana jäi irvistämään. Kun malttoi luopua varmaksi pitämistään sanoista, ratkaisu löytyi helposti. Tuomaksen tarkoittama erikoissana on tuttu, mutta kun 1. ja 3. kirjain oli vääriä, en sitä siihen hoksannut ensin.

Minulle vihreä-vihje avautui lopulta ajattelemalla mitä laatija on ristikoiden kautta kertonut kiinnostuksistaan ja sattumalta mitä olin tehnyt aiemmin. Yhteys ei ole kyllä ihan tyypillinen.
58. trabantti30.9.2020 klo 13:08
Muuten pulkassa ristikko tuota "kantta" lukuunottamatta jota jo pohdiskellut kolmisen viikkoa:) Se vihreä laudalla sattui itselle olemaan melko helppo mutta voin kyllä käsittää ettei se kovin helppo ehkä olekaan jos ei tiedä:)
59. Pekkatyttö1.10.2020 klo 20:19
Ihmettelen monia asioita ja ratkaisuja
Saako laatija keksiä omista sairauskertomuksista laadintaa?
60. Funny15.10.2020 klo 19:22
No niin, uusi PuPe tuli, vaikka tätä edellistäkään en ole ehtinyt saada valmiiksi. Holopaisen vihjeen "Laudalla vihreä" oivalsin nopsaan, kun ratkonnassa pääsin siihen kohtaan. Jokin siinä kumminkin vaivasi, ja rupesin tarkistamaan asiaa. Mitä kummaa, sehän on keltainen!
61. Romero15.10.2020 klo 22:29
Minulle tuo "kantta" oli aika helppo – edellyttäen että se on oikein, mutta assosiaatio on erittäin looginen ja aion laittaa vielä ratkaisun mukaan pikku printin selvennykseksi, jos sattuisi arpaonni osumaan kohdalle (kolmen vuoden hiljaisuuden jälkeen!). Tuomas L täällä aiemmin toi esille seikan, joka jokaisen kovistason ratkojan pitäisi huomata.
62. Jiikoo16.10.2020 klo 22:56
Alkaisi olla korkea aika postittaa ratkaisut. Tänään sain mielettömän ähellyksen jälkeen täyteen Holopaisen/Kurkelan 2½:n (sivu 22). Minulle paljon pahempi kuin kolmoset Keränen 826), Liljeroos/Kärkkäinen (27) ja Vuokila (30-31). Hakosta (25) vähän yrittelin, kovin huonolla menestyksellä. Viitamäen (28) ja Pitkälän (29) jätän koskematta, saavat jäädä etevämmille. Lähteenmäen kolmos-tavuristikko (32) ei puhuttele minua vajavaista senkään vertaa. Sokkokryptot, Käärmeet ja Sanakehikot ovat samoin minulle pelkkää painolastia, jotka eivät houkuttele PuPe:sta maksamaan.

Jotakin feelua minun ratkaisuissani lienee pakko olla, koskapa olin saavinani läystäkkeen alku- ja loppupäässä kovin samanmoisen avainsanan kahteen eri tehtävään.

Nyt lienee hyvä aika siirtyä PuPe 6/2020:n kimppuun - siihen en ole vielä raapustanut ainoatakaan aakkosta!
63. Tuomas L.17.10.2020 klo 10:58
Kahdessa tehtävässä on tosiaan sama avainsana - enpä ollut tätäkään itse huomannut.
64. Vitlök24.10.2020 klo 23:16
Lainaus: 61. Romero 15.10.2020 klo 22:29
Minulle tuo "kantta" oli aika helppo – edellyttäen että se on oikein, mutta assosiaatio on erittäin looginen ja aion laittaa vielä ratkaisun mukaan pikku printin selvennykseksi, jos sattuisi arpaonni osumaan kohdalle (kolmen vuoden hiljaisuuden jälkeen!). Tuomas L täällä aiemmin toi esille seikan, joka jokaisen kovistason ratkojan pitäisi huomata.

Jäin aikani kuluksi miettimään tuota "selventävää printtiä" siltä kannalta, että mitenköhän meneteltäisiin tilanteessa, jossa ratkaisija olisi keksinyt laatijan ajatuksesta poikkeavan, mutta kuitenkin loogisesti yhtä pätevän vaihtoehtoisen ratkaisun, jonka hän lisäksi lappusella selventää? Voitaisiinko ratkaisu hyväksyä ja palkita vai pitääkö ratkaisijan tunnistaa laatijan ajatukset ja valita oikein? Tuskin tällaista paljonkaan tapahtuu, mutta tässä lehdessä jäin kahdessakin kohdassa miettimään vaihtoehtoa. Ensimmäinen oli sivun 21 piilotavu "vähistä istuimista". Aikani mietittyäni uskon, että etsitty tavu ei ole RIN. Mutta se voisi olla. Onhan sillä muodostuva sana aivan keskeisessä osassa siinä "oikeammassa" sanassa.
Toinen oli sitten tämä "kantta". Tosin tässä tapauksessa se toinen oli helppo hylätä, koska Ekin tyyliin se ei mielestäni olisi sopinut. Joka tapauksessa päähenkilö KEEAn kasvot ovat yhtä lailla keskeinen osa C.L. Murphyn kirjan kantta kuin muinoin kukko osana aapisen kantta. Ja kuten tiedämme, on myös laatijoita, joille kelpaa lähes mikä tahansa, mitä Googlen syövereistä vain voi löytää. Siispä tarkkana niiden piilokirjainten kanssa ;)
65. trabantti26.10.2020 klo 16:41
Lainaus: 64. Vitlök 24.10.2020 klo 23:16
Lainaus: 61. Romero 15.10.2020 klo 22:29Minulle tuo "kantta" oli aika helppo – edellyttäen että se on oikein, mutta assosiaatio on erittäin looginen ja aion laittaa vielä ratkaisun mukaan pikku printin selvennykseksi, jos sattuisi arpaonni osumaan kohdalle (kolmen vuoden hiljaisuuden jälkeen!). Tuomas L täällä aiemmin toi esille seikan, joka jokaisen kovistason ratkojan pitäisi huomata.Jäin aikani kuluksi miettimään tuota "selventävää printtiä" siltä kannalta, että mitenköhän meneteltäisiin tilanteessa, jossa ratkaisija olisi keksinyt laatijan ajatuksesta poikkeavan, mutta kuitenkin loogisesti yhtä pätevän vaihtoehtoisen ratkaisun, jonka hän lisäksi lappusella selventää? Voitaisiinko ratkaisu hyväksyä ja palkita vai pitääkö ratkaisijan tunnistaa laatijan ajatukset ja valita oikein? Tuskin tällaista paljonkaan tapahtuu, mutta tässä lehdessä jäin kahdessakin kohdassa miettimään vaihtoehtoa. Ensimmäinen oli sivun 21 piilotavu "vähistä istuimista". Aikani mietittyäni uskon, että etsitty tavu ei ole RIN. Mutta se voisi olla. Onhan sillä muodostuva sana aivan keskeisessä osassa siinä "oikeammassa" sanassa. Toinen oli sitten tämä "kantta". Tosin tässä tapauksessa se toinen oli helppo hylätä, koska Ekin tyyliin se ei mielestäni olisi sopinut. Joka tapauksessa päähenkilö KEEAn kasvot ovat yhtä lailla keskeinen osa C.L. Murphyn kirjan kantta kuin muinoin kukko osana aapisen kantta. Ja kuten tiedämme, on myös laatijoita, joille kelpaa lähes mikä tahansa, mitä Googlen syövereistä vain voi löytää. Siispä tarkkana niiden piilokirjainten kanssa ;)

Itsekin keksin viimein ainakin omasta mielestäni loogisen ratkaisun tuohon "kantta"-vihjeeseen:)
66. VL31.10.2020 klo 08:53
Lehden palautusaika on muistaakseni ummessa, joten nyt voinee kysyä paria seikkaa. Kantta-vihjeeseen löysin ratkojat-sivustolta ratkaisuksi KEVA, mutta annettua selitystä en ymmärtänyt. Mikä on ajatus tämän vihjeen takana? Onko sivulla 5 olevassa vihjeessä "nasilla naisia" kirjoitusvirhe vai jokin kompa? Entä kuka ohjasi Tilinteon? Pari nuottiviivasto-vihjettä oli myös hankalia.
67. Ylläpito31.10.2020 klo 09:09
Ei ihan vielä, kirjeet ovat vielä matkalla.
68. iso S31.10.2020 klo 10:59
Sen verran voinee kuitenkin kommentoida, että ristikkoa näkemättömänä ihmettelen kysymystä "kuka ohjasi Tilinteon". Eikö sen pysty itse selvittämään? Kolmella eri tavalla goglaamalla eli

tilinteko ohjaus
tilinteko ohjaaja
kuka ohjasi tilinteon

saan kaksi erilaista vastausta, koska on kaksi eri tilintekoa. Etunimien ja sukunimien pituudet ovat (6, 8) ja (5, 9) joten ratkaisusanan pituuden avulla pitäisi osua oikeaan, ellei ole vielä joku muu tilinteko.
69. happonen3.11.2020 klo 21:26
Joko kusti on polkenut? Kiinnostaisi kovasti mitä Lähteenmäen tavikseen tuli pääkuvasta oikealle olevalle pienelle aukiolle, siihen missä on hevosen näköiset otukset?

Pähkin tuota viikkokausia ja luovutin jossain välissä.

Muuten tästä lehdestä parhaita elämyksiä tuottivat odotetusti herrat Viitamäki & Pitkälä, jolla oli varsin ovela konnuus ristikossaan!
70. Ylläpito3.11.2020 klo 21:27
Nyt voi kysellä ja vastailla.
71. Tuomas L.3.11.2020 klo 22:51
Tapio L:n ristikoissa esiintyy aika ajoin murteellisuuksia, ja taas kyllä vähän ihmetytti: tuliko tuosta pääkuvasta oikeasti yhdeksi sanaksi PUPATUS? En ole tällaiseenkaan ennen törmännyt. Toinen oudoksumani sana ristikossa oli VILUSTAA; jossain päin Suomea ehkä noinkin sanotaan.

Oliko tuossa Jope-teemaristikossa vihjeen KANTTA ratkaisu KELA? Voisi olla logiikalla kanssa = kera ja siitä "lepertelykielinen" väännelmä. KERA tulee ristikossa muualle, joten se ei voi olla oikein; KEVA on kai kolmas mahdollinen ratkaisusana.

Sivulla 29 Tonin ristikossa en ymmärtänyt keskellä ristikkoa olevaa vihjettä
=VASTA-
KOHTA!, josta sain ratkaisuksi VIEMISET.
72. Matias-Myyrä3.11.2020 klo 23:17
PUPATTAA ja PUPATUS löytyvät Nykäsestä.

Itse ihmettelin vihjettä ALUE/VÄESTÖ = ? --> TIHEYS
Eikö tuo pitäisi olla toisin päin, eli VÄESTÖ/ALUE?
Tiheyshän ilmoitetaan esim. henkilöinä per neliökilometri.
73. Matias-Myyrä3.11.2020 klo 23:18
Tuo siis oli Lähteenmäen tavukossa.
74. Romero4.11.2020 klo 00:03
Kantta-vihjeeseen tosiaan KERA ei ollut mahdollinen. Keksin kaksikin mahdollisuutta: KELA tai KEBA. Anssi Kelan nimi albumien kansissa ja taitaa yhden nimikin olla Anssi Kela. Keba taas on yhtye joka on levyttänyt mm. Keba-nimisen albumin. En tiedä haettiinko näitä, mutta Eki on musiikkimiehiä ja Jopekin oli.
75. Eki4.11.2020 klo 00:16
Haettiin kelaa leperrellen, kuten osa on todennut. Keba/Kela olisi aika huono vihje jo siksi, että siinä on mm. nuo vaihtoehdot. Kyllä se kantta-vihje silti oli jonkinasteinen virhearvio. Olen kovasti miettinyt, pitäisikö tuo piilo jättää arvonnassa huomiotta. Lähinnä siksi, että onko se reilua oikein vastanneita kohtaan, mutta ei haluaisi huonoa mieltä muuten oikein ratkoneille. Tällaiseen tilanteeseen en muista ennen joutuneeni.
76. Romero4.11.2020 klo 04:15
Piilokirjainten harmillisuuksista on tässäkin ketjussa. Täällä on myös jo selitetty jotenkin järkevästi kela, keea ja keba. Kera olisi selvä virhe. Joku saattaisi keksiä nämä kaikki, niin miten valitsee oikean, kun kyseessä piilo? Minusta levyn kansi ei ole sen kummempi linkki kuin lepertelykieli.Tässäpä pohdittavaa. Olisiko KANTTA (LAPSELLE) tms vahvistanut että on keksinyt oikein, mutta ei auttaisi liikaa? Se rajaisi levyjen kannet pois kun eivät ole lasten levyjä..
77. Jukkis4.11.2020 klo 09:04
Olisko niin, että tuo =VASTAKOHTA! -> VIEMISET tule siitä, että VIEMISET ja TUOMISET tarkoittavat esim. samaa asiaa (jollekin viedään jotain viemisinä, jolloin saajalle se on tuomiset), vaikka ovat sanoina toistensa vastakohdat.
78. Jukkis4.11.2020 klo 09:14
Sivun 11 (Vaalamo) ristikkoon 8. rivillä ylhäältä ratkaisusanaksi tulee IVALO. En vaan tajua, miksi sen vihje on tuollainen, eli sana LAPPIIN, jonka yläpuolella on loivasti oikealle nouseva viiva. Millä logiikalla IVALO syntyy juuri tuollaisesta vihjeestä?
79. Matias-Myyrä4.11.2020 klo 09:31
Eikös IVALO ole sana LOIVA anagrammi? Sitä kai tuo viiva kuvaa.
80. Jukkis4.11.2020 klo 09:38
Höh, ja olin itsekin tuon sanan "loiva" tuohon edelle kirjoittanut.
81. Jukkis4.11.2020 klo 09:43
Entäs s. 14 (Saari) oik. alakulman vihje, jossa on kaksi vinosti eri suuntiin alaspäin (kaakkoon ja lounaaseen) osoittavaa nuolta, joiden alla lukee kaunokirjoituksella "ää". Siitä tulee OSATA.
82. iso S4.11.2020 klo 10:03
Kaikenlaisen hyperkorrektiuden aikana on kyseenalaista käyttää puhevikaan perustuvia vihjeitä. Joku voi pitää sitä pilkkaamisena ja loukkaantua itsensä tai muiden puolesta.

Siitä riippumatta kantta => kela on minusta huono, kun vihjeessä ja ratkaisussa on kysymyksessä eri puhevika. Toki on mahdollista, että samalla henkilöllä on molemmat, mutta ei välttämättä. Vertailun vuoksi: esimerkiksi kirjaimen pudotusvihjeissä "puhdasoppinen" tapa on se, että vihjeestä ja ratkaisusta pudotetaan sama kirjain samasta paikasta. Siitä syntyy joskus aah-elämys, mutta jos pudotetaan eri kirjain eri paikasta niin melko varmasti tunne on plääh.

Lisäksi ärrävikaisilla esiintyy ainakin kahta korvaavaa kirjainta, L ja S. Yhteen tottuneen on vaikea ymmärtää toista käyttävää. Minulla on tästä omakohtainen kokemus. Pikkuveli oli S-tyyppiä ja hänen kaverinsa, naapurin poika, oli L-tyyppiä. Naapurin poika oli keinussa ja isoveljeni Repa antoi vauhtia. Naapurin täti huusi poikaansa syömään, jolloin poika huusi: Lepa, Lepa, jalluta, jalluta! Repa ei ymmärtänyt, lykkäsi vain lisää vauhti, joten pikkuveli suomensi: Sepa, se taskoittaa jassuta, jassuta! Nyt meni viesti perille.

[Minulla ei ollut vaikeuksia tulla ymmärretyksi vaikka puhevikainen olin minäkin, nimittäin sorakielinen. Siitä ja vasenkätisyydestä en päässyt eroon, vaikka jonkin verran molempia yritettiin. No, itse asiassa leikkaushoito tepsi sivuvaikutuksena toiseen. Kävin aikoinaan kuorsausleikkauksessa. Kitakieleke nipsaistiin pois. Kuorsaus säilyi, mutta kurkkuärrän muodostaminen muuttui mahdottomaksi. Silloin piti opetella kohtuullisen lähellä oikeaa oleva ärrä. Joissakin sanoissa se on edelleen vaikeaa, esimerkiksi Israel. Tarinan opetus on tämä: välttämätön pakko on paras opettaja.]
83. Tarja4.11.2020 klo 10:05
Jukkis, voisiko olla tiet + ää = tietää = osata.
84. Jaska4.11.2020 klo 10:18
81. On se sanotaanko epäsovinnainen. Ainoa järkeen käypä tulkinta OSATA
85. Jaska4.11.2020 klo 10:28
Tarja ennättikin jo vastata minun tuskaillessani suttuisten robottiestojen kanssa. Yritä Ylläpito järjestää ilman arvailuja tulkittavat kuvat, mieluummin kuitenkin kirjoittajien rekisteröintiopakko. Vai haittaako se mielestäsi jollain lailla risitkkobisnestä?

Muuten olen sitä mieltä, että häirikkö saattaa päästä läpi ohjelmalla, joka kokeilee eri vaihtoehtoja, jos ei pääse heti läpi. Vai mikä on selitys silloini tällöin näkyville viagra- ym. mainoksille.
86. Heljä-Maija4.11.2020 klo 10:40
KANTTA? Itse päädyin "lepertely"KELAan, mutta mietin kyllä toistakin vaihtoehtoa: KANTTA = SULKEVAA, ja siitä KEVA.
87. Jukkis4.11.2020 klo 10:40
Lainaus: 83. Tarja 4.11.2020 klo 10:05
Jukkis, voisiko olla tiet + ää = tietää = osata.
Nuoli = tie, no joo, menettelee, juuri ja juuri.
Tietää = osata, no joo, menettelee. Läytyy Kielosesta näköjään "osata" kohdalta "tietää", mutta ei päinvastoin.
Mutta no joo, onhan tuo kai ainoa järkevä selitys.
88. Jukkis4.11.2020 klo 10:49
Entäs sitten s. 26 (Keränen), jonka oikean alakulman lähellä on vihjeruutu
INTIN
LUTI?,
josta sain ähellettyä vaakaan SAAKKA ja pystyyn KOMEA. En tajua tästä mitään. Paitsi voihan joku luti tietysti olla jonkun mielestä komea.
89. Jukkis4.11.2020 klo 10:50
Ei mutta, olisko SA-AKKA se luti? Miten voi olla että nämä usein välähtää heti kun kysyy?
90. Jaska4.11.2020 klo 10:53
Kumma juttu, että 84. jäi keskeneräiseksi. Kirjoitin myös "Nuolella opastetaan, että mene tuohon suuntaan eli tuota tietä."
91. Tuomas L.4.11.2020 klo 10:58
Puhdasoppinen vihje KELA-sanalle: LINNALLA.
92. Jukkis4.11.2020 klo 11:06
Lainaus: 69. happonen 3.11.2020 klo 21:26
... mitä Lähteenmäen tavikseen tuli pääkuvasta oikealle olevalle pienelle aukiolle, siihen missä on hevosen näköiset otukset?
Minä sain oikeaan yläkulmaan tällaiset vaakasanat:
PUUHATA
VALEJUTTU
PUHEHALU
PAPAT

Mutta selvittämättä jäi pääsanasta tuleva keltainen 5-sanainen lause. Mikähän se on?
93. Heljä-Maija4.11.2020 klo 11:11
92. Jukkis: Muistahan sinäkin pelastaa ahkera pörriäisrassu.
94. happonen4.11.2020 klo 11:17
Pupatus on ainakin minulle aivan tuntematon ilmaisu mutta 1390 osumaa Googlella kertoo, että tällainenkin (murre)sana on olemassa. Muuten tuo nurkka on nyt selvä homma.

SUULLINEN ESITYS = muiskautus tuntuu kyllä vähän kaukaa haetulta mutta menköön (olettaisin tuon olevan oikein?).

Uuden PuPen Lähteenmäessä oli myös melkoinen annos murteellisia ilmaisuja ja muuten eksoottisia sanoja. Luulen saaneeni sen täyteen mutta ihan varma ei voi olla...
95. Jukkis4.11.2020 klo 11:39
Eipä tuo lausekaan auta saamaan tätä tavuristikkoa täyteen. Odottelen ratkaisua, joka tulee tänne koska? Huhuu.

Vielä olis yksi epäselvyys. Jope-ristikossa s. 30 pääkuvan oikeasta alanurkasta 7 riviä alaspäin on ERSANTIT, josta tulee ESILIINAT. Ei tajuu. Kutsutaanko kersanttia kesiliinaksi? Vai versantti = vesiliina? Merkantti = mekiliina? Oonko tyhymä?
96. Jiikoo4.11.2020 klo 11:44
Jukkis, kersantti = kessu, esiliina = essu.
97. Jukkis4.11.2020 klo 12:02
No voi nyt helevatun jumprahuju taas. Vastaus kysymykseen on siis myönteinen.
98. jaana5.11.2020 klo 06:42
Tuosta KANTTA-vihjeestä vielä, laitoin siihen KELA, joskin perusteluni lie kaukaa haettu, onkohan oikeinkaan.
KELA = vintturin vetorumpu tämän linkin mukaan: https://www.espoonkipparit.fi/tietoa/merislangia#K
En edes tiedä, onko se edes osa (laivan) kantta...
99. Vitlök5.11.2020 klo 21:04
Lainaus: 75. Eki 4.11.2020 klo 00:16
Haettiin kelaa leperrellen, kuten osa on todennut. Keba/Kela olisi aika huono vihje jo siksi, että siinä on mm. nuo vaihtoehdot. Kyllä se kantta-vihje silti oli jonkinasteinen virhearvio. Olen kovasti miettinyt, pitäisikö tuo piilo jättää arvonnassa huomiotta. Lähinnä siksi, että onko se reilua oikein vastanneita kohtaan, mutta ei haluaisi huonoa mieltä muuten oikein ratkoneille. Tällaiseen tilanteeseen en muista ennen joutuneeni.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> >>>>>>>>>>>>>>>>>>

Olinpa hämmästynyt, kun selvisi tuo Ekin hakema sana. Olin aivan varma, että tuossa edellä Heljä-Maijankin(86) mainitsema KEVA oli haettu sana. Siihen liittyvä logiikka on selkeästi vahvin muihin tarjottuihin verrattuna: KANSI = SULKEVA. Molemmista partitiivi: KANTTA=SULKEVAA. Ja osana SULKEVAA on KEVA, aivan kuten PÄÄKAUPUNKIA=HELSINKIÄ on ELSI. Näitä osantojahan on nykyään melkein joka ristikossa. Ei kai kukaan sentään kyseenalaista KEVAn kelpaamista ristikkosanaksi?
Kun selvästi on olemassa useita perusteltuja ratkaisuja, en käyttäisi ilmaisua "oikein ratkaisseet" heistä, jotka ovat valinneet sen vaihtoehdon, jota laatija on ajatellut. Näin yleisestikin. RATKOJA vai RATKOVA, jos viimeistä edellinen on piilokirjain? Tuskin laatija molempia ajatteli, mutta kummat ovat oikein vastanneita?
En tiedä komppaako moni, mutta mielestäni on tarpeetonta "kovasti miettiä", jättääkö kyseinen piilokirjain huomiotta arvonnassa. Itse en näkisi muuta mahdollisuutta kuin tehdä niin.
Muuten mukava ristikko ja tekevälle sattuu.
R.I.P. Jope
100. Ylläpito5.11.2020 klo 21:15
Noin yleisesti ottaenhan lehdet arpovat voittajat, julkaisevat laatijan tarkoittaman ratkaisun ja joskus siinä on vaihtoehtoja ja usein ei (ratkoja/ratkova on usein laatijallakin ehdotuksena). Ratkojat eivät tiedä, mitä on hyväksytty.

On mukava täällä pystyä keskustelemaan asiasta. Sehän on sujunut mallikkaasti eli ei ole ollut ilmassa syytöksiä ja hiiltymisiä.
101. pelaaja6.11.2020 klo 09:58
Aika yllättävää siinä kelassa se, että vaikka ratkaisu jostain syystä paljastettiin jo 18.9. (39), monikaan ei tainnut ottaa koppia. Itse olin onneksi ennen sitä ehtinyt jo keksiä sanan, pitkälti Aulis Lehdon ansiosta. Hänen HS-ristikoissaan olen tuon vihjetyypin ansaan langennut muutaman kellan.
102. Ylläpito6.11.2020 klo 10:01
Päätimme olla poistamatta tuota vinkkiä, koska jo tuolloin aavistimme, että tässä pitää hyväksyä vaihtoehtoja. Tämä on kuitenkin vain yksi kirjain aukeaman ristikossa.
103. Romero6.11.2020 klo 13:12
Ei kenenkään pitäisi tällaisesta hiiltyä tai ruveta syyttelemään. Selväähän on, että erittäin visaisiin tehtäviin pitää yrittää tuoda aina jotakin uutta tai mikä ei ainakaan laajalti ole käytössä. Kun koko ajan työnnetään perälautaa, aivan ymmärrettävästi joskus tulee suoranaisia huteja tai ei ainakaan osu maaliin. Itse arvioin että vihje olisi ollut visainen mutta ihan okei, mutta se että sanassa oli pahassa kohdassa piilokirjain, teki siitä ikävän, koska ratkojalla ei ole mahdollisuutta varmistua siitä, onko laatija ajatellut lepertelykieltä, levyjen kansia vai vintturin vetorumpua tai jotakin muuta mitä täällä on esitetty. Kun jokaisen kirjaimen pitää vastauksessa olla oikein, aletaankin olla lähellä sitä että ratkojan pitää veikata se oikea useasta vaihtoehdosta. Tällaiset kolikonheitot eivät minusta kuulu visaisiin ristikoihin.
104. trabantti8.11.2020 klo 12:55
Itse päädyin tuossa kantta jutussa kelaan kanttarelli keltavahveron kautta:)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *