KESKUSTELUT > RISTIKOT > KUUKAUDEN RISTIKKOSANA

10525. kuukauden ristikkosana

peter1.8.2020 klo 11:59
Patsasaitta nili.... on säilytykseen. En koskaan ole kuullut, että talas olisi sellainen kuin väitetään tuossa-
-Jos on, niin missä päin?
2. Ylläpito1.8.2020 klo 12:05
Nykysuomen Sanakirjassa.
3. Eki1.8.2020 klo 21:06
Ristikkosanan idea täällä sivustolla on kerätä kaikki siihen liittyvä yhteen. Toki joillakin sanoilla on niin paljon merkityksiä tai vivahteita, ettei niitä voi luetella.

Ei tämä, ei meikäläisen tai Wirenin ristikkokirja eikä ratkojat.fi ole mikään suositus tai hyväksyntä sanan tai vihjeen käytölle laatimuksessa. Kirjoitin oman kirjani esipuheeseen samaa asiaa, siis että laatijan pitää itse tajuta, mikä sanan merkitys on yleisessä tiedossa ja mikä ei. Visaisessa ristikossakaan ei ole juuri järkeä panna harvinaista merkitystä. Itse käytän talas-sanalle lähes aina tuota ensimmäistä merkitystä, muut ovat kuriositeetteja. Visaisissa voi tietenkin käyttää harhautetta. Aika yleinen vihje ristikoissa oli ainakin takavuosina T-kirjain, joka putoaa alas.
4. iso S2.8.2020 klo 11:21
Osa talaalle annetuista selityksistä löytyy Nykäsestä, ei Kielosesta, osa muista lähteistä. Nykäsessä ei kerrota, ovatko sanat talas ja nili olleet teoksen kokoamisaikana yleisessä käytössä koko maassa. Minulla on sellainen hytinä, että nili on lappalaista alkuperää ja talas eteläisempi.

Nykänen tuntee myös sanan talassologi. Sellaiselta voisi kysyä asiantuntijalausuntoa tästä asiasta, mutta ei välttämättä saisi vastausta. Selityksen mukaan talassologi on 1) merentutkija, 2) merentutkimuslaitoksen osastonjohtajan virkanimitys. En halua kyseistä sanaa ristikkoon, talas saa olla.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *