KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3121

10522. HS 3121

Elva31.7.2020 klo 09:00
Nyt oli ristikko minun makuuni. Todella kivaa, nautittavaa ratkomista. Paljon uutta, tarpeeksi haasteita, olematta liian monimutkainen. Hienot lauseet. Toki muutama ennenkuulumaton nimi. Runsaat kiitokset Aulikselle.
2. Uusi31.7.2020 klo 09:07
Minä pähkäilen vielä alareunassa etunimi ja risteävää iso rooli kanssa.
3. Elva31.7.2020 klo 09:48
Uusi, meinasin jo hermostua, kun olin ensimmäisenä. Nyt on hyvä mieli.

Alalaidan ongelma ei ole paha.
4. Rampe31.7.2020 klo 11:33
Etu- ja sukunimistä tulee Auliksen ristikoissa sellaisia mitä risteävistä tulee enkä niistä jaksa stressata.
Mutta muuten mukavassa ristikossa minua ihmetyttää käsinukkesammakosta saamani sana.
5. Uusi31.7.2020 klo 11:39
Rampe, sen sammakon kuva löytyy heti, jos olet risteävistä saanut nimen.
6. Rampe31.7.2020 klo 12:00
Uusi, niin näkyy, mutta missä päin maailmaa se kirjoitetaan näin?
Sammakon nimi kaiketi on Kermit, mutta nuo hahmot yleensä kai kirjoitetaan eri vokaalilla ja vähän pitemmässä muodossa.
7. Elva31.7.2020 klo 12:30
Sammakon nimen kun lausuu, se viittaa suoraan ao. show:hun :D
8. Jondalar31.7.2020 klo 13:08
Jos päästää suustaan sammakon, anteeks´ pyydettävä on. Laadukas ristikko, mukava ratkoa. Yhdyn kehujiin..
9. Erakko 7331.7.2020 klo 13:48
Ensimmäisen kerran olen paria sanaa vailla valmis HS- historiassani tähän aikaan päivästä. Onhan mukava ratkottava tämän viikon pähkinä. Edellisenkin sain valmiiksi melko vitkaan, mutta 3120 taisi olla vasta-alkajille, siis minulle, tarkoitettu:)
10. Masi31.7.2020 klo 14:57
Meniköhän yks juttu oikein, kun meni arvailuksi. Eli ratkaisuun tuli sama sana sekä yksikössä että monikossa ?
11. jykä31.7.2020 klo 19:29
Onkohan keskellä ylhäällä saari vai järvi vai joku maa?
12. anna h31.7.2020 klo 20:25
Masi, luulen että pohdimme samaa asiaa. Loiunaiskulman nauravasta henkilöstä ei saa selvää, pitäisikö tuntea vai riittääkö ympäripyöreä sana ikään liittyen, mutta ikääkään ei ole helppo havaita meikäläisen silmillä. Nämä ainaiset nimet kun voivat olla mitä vain, en ole löytänyt vahvistusta sopivalla konsonantilla tälle nauravalle henkilölle pystyyn tulevaan sanaan. Jos laittaa mikä sopivimmilta tuntuu, on ristikossa sama sana yksikössä ja monikossa.Samoin yksi toinen etunimi kahdessa eri kirjoitusasussa.
13. Elva31.7.2020 klo 20:44
Masi & anna h, minulla on siinä ikään viittaava sana.

jykä, se on hyvin kylmä paikka.
14. anna h31.7.2020 klo 20:48
Aion kallistua siihen ikään ja sukupuoleen viittavaan sanaan. Raamausta löytynee yksi etunimi tälle vaakaan tulevalle etunimi-vihjeelle. Kai se pitää sitten hyväksyä vaikka on täysin never heard. Näin ei sitten ole kahta samaa sanaa kuten Masi kyseli.
15. Twiga31.7.2020 klo 22:44
Täällä harvoin enää kommentoin yhtään mitään, mutta luen kyllä palstaa säännöllisesti. Juuri selvitetty tämän heinäkuun vika Aulis. Jälleen tulen palaamaan tämän viikon jälkeen normimoodiin, että la aamupäivällä koiralenkin ja aamiaisen ja Hesarin muun lukemisen jälkeen pyhitän la aamupäivän risrikolle. Mikä ilo!

Palstaa on ollut aikanaan kiva seurata, ja jopa osallistua keskusteluun. On aina ollut ilo lukea esim Jondalarin ja Masa I:n kommentteja. Ja monien monien muiden!

Nykyään tuntuu, että täällä on joku niin innokas ollut jo parisen vuotta, jonka pitäisi ehkä pitää omaa palstaansa tai perustaa oma blogi, että se ei kuihduttaisi tavallisia kyselijöitä ja ihmetteijöitä. Mutta näinhän se menee. Sinänsä häiritsee vähän mua ja kanssaratkojani (ihan naapurustostakin), jotka eivät kehtaa asiasta puhua julkisesti. Hieman vaikea homma.

Noh, seuralen, mutta toivon myös laajempaa osallistumista muitakin kirjoittajilta, ettei vaan kukaan jää yhdenkään besserwisserin takia kirjoittamatta omia ihan kivoja ja hyviä kysymyksiään ja huomioitaan.
16. Artsi31.7.2020 klo 22:53
13. Elva. Minäkin päädyin ikään viittaavaan sanaan. Uskoisin, että sitä juuri haetaan ratkaisuksi, koska risteävän etunimi on ulkomaalainen ja heitä löytyi useampia googlaamalla. Oli kyllä kiva tapahtui ristikko. Harmaiden ratkaisut oli jopa helpohko arvata, mutta risteävät teetätti jonkin verran töitä. Sopivasti jotain uutta jotain vanhaa.
17. Twiga31.7.2020 klo 23:16
Nonni, kommenttiani seuraava kommenttihan oli suoraan osoitettu tietylle kirjottajalle. Pitäisiköhän tehdä nyt niin, että perustetaan jokaiselle (ainakin) HS-ristikolle oma topic, jossa on tämä kyseinen henkilö vinkkaajana, ja sitten olisi sellainen toinen ketju, joka olisi ihan normiketju? Pliis.:D
18. anna h1.8.2020 klo 08:53
Artsi, en tiedä mihin etunimeen olet päätynyt. Yksi vaihtoehto jos taivuttaa pystyyn tulevan Utrion etunimen normaalisubstantiivin mukaan saa arabietunimen vaakaan. Mutta mielestäni etunimiä ei taivuteta kuten substantiiveja vaan tässäkin Utrion etunimesssä säilyy alkuperäinen vokaali. En tiedä miten hän itse taivuttaa nimensä. Näin ollen minä en ole löytänyt kuin yhden ainoan raamatussa olevan etunimen yhdellä ainolla henkilöllä!
19. Uusi1.8.2020 klo 09:06
Minä en vasemmalla alakulmassa huomannut mitään erityistä. Ehkä tyhmyyttäni. Ainoastaan alarivin yhdyssana oli sikäli hankalampi, että kuvasta en saanut mitään selvää. Ja tosiaan taivutin Kaari, kuten anna h.
20. waari1.8.2020 klo 09:58
Minulla vasemman alakulman kuvasta tuli yhdyssana jossa on viljan ja sienen nimet. Tosin ihan järjetön (tai ainakin minulle tuntematon) vaan semmoinen siitä väkisin tuli.
21. Jiikoo1.8.2020 klo 10:45
Pääsin tämän perjantaipläjäyksen kimppuun vasta nyt lauantaina. Yhdellä istunnolla kolmea kirjainta vaille valmiiksi. Ylhäällä kahden kalapään arvoitus (sic!) ja LÄPI AJAN eivät tahdo risteytyä. waari, tuo vilja ei kuulemma ole oikeasti vilja vaikka siitä maukasta puuroa saakin, enkä minä saanut sen perään sientä vaan annoksen. Voin olla väärässäkin (kuten niin monesti olen).
22. Uusi1.8.2020 klo 10:53
Jiikoo ja waari
Minullakin annos.
23. Jiikoo1.8.2020 klo 10:53
anna h, minun saamani etunimi on nähdäkseni aika yleinen juutalaisilla, ei arabeilla. Utrion etunimelle ei tarvitse tehdä monikkomuodossa väkivaltaa.
24. Artsi1.8.2020 klo 11:35
18. anna h, Uusi 19 ja Jiikoo 23.

Juuri näin. Olemme päätyneet kaikki samaan ratkaisuun. Etunimeä Kaari ei taivutella. Minäkin käytin Kaari ihan sellaisenaan, kuin kuuluukin. Itseasiassa vasemmassa alakulmassa ei ole mitään outoa. Kyseinen etunimi on yleinen muualla maailmassa. Vastasin piruuttani teille suoraan, kun eräs nimimerkki on vetänyt herneen nenäänsä. Oli kiva ristikko.

Hyvää viikonloppua kaikille.
25. Tolv1.8.2020 klo 11:39
15. ja 17. Twiga

Juuri niin. Vaikuttaa siltä, että joku kaikkitietävä nimimerkki on viikosta toiseen suuna ja päänä otettuaan neuvovan kanaemon roolin. Shabluunaan kuuluu myös täydellinen kritiikittömyys laatimuste tasoon.

Monen vuoden aikana kanaemona toimi muuan nimimerkki nolla (joka aina muistutti olevansa O). Nyt tämä tietäjä on pahoittanut mielensä HS-yhteisöön, ja taittaa peistä esimerkiksi IS-ristikoiden keskusteluketjuissa. Aika-ajoin nimimerkki ilmestyy täälläkin [hakasulkuihin] pukeutuneena muistuttamaan olemassa-olostaan.

Besserwisserin roolin on omaksunut tosiaankin jo tovin aikaa nimimerkki Elva, joka täyttää ketjun motivoimattomilla laatijan ja tämän tuotoksen kehuilla, jakaa auliisti lisävinkkejä kyselijöille (niillekin, jotka eivät edes kysy).

Analyyttinen keskustelu internethauin laadituista ristikoiden tasosta ja näin niiden liukumisesta ainoastaan internethauin ratkaistaviksi on kuivunut varsin vähäiseksi varmaankin juuri tällaisen "sananhälinän" johdosta.
26. anna h1.8.2020 klo 11:45
Minusta täällä saa positiivisessa hengessä kirjoitella kuka vain ja miten usein haluaa jos kerran on intoa osallisua. Voihan olla että on sellaisessa elämän tilanteessa että säie tarjoaa parhaiten sosiaalisen elämän.
Mutta tuohon aiempaan lounaiskulman nimiongelmaan. Googlettelin nyt englanniksi tuota nimeä ja olette siis oikeassa että myös tuolla konsonantilla se on hebrealainen pojannimi. Masin kanssa olisin mieluummin laittanut sen tutumman konsonantin joka esiintyy ylempänä, mutta nyt siis näin. Se on täytetty! Odotetaan ensi viikkoa, nyt voi aloittaa vaikka kuukausiliitteen.
27. parasta ennen1.8.2020 klo 11:51
Ystävällinen ja avulias ihminen ei ole mikään "besserwisser". Pikemminkin sana sopii kuvaamaan tyyppiä, joka mielellään oikoo toisia ja kertoo mitä heidän pitäisi tehdä ja mitä jättää tekemättä.
28. Seitenvitonen1.8.2020 klo 12:00
Miksei ketään kiinnosta, minkä verran minä olen ratkonut tätä ristikkoa. Kesken on pahasti. Taitaa jäädäkin. Nyt laitan tennarit jalkaan ja kävelen vähän matkaa. sit käännyn takaisin. Ei sada. Saunaan meinaan mennä illalla.
29. oispa1.8.2020 klo 12:17
Kyllä kiinnostaa, kepeät (kilo)metrit sinulle :)
30. Elva1.8.2020 klo 13:29
Tolv hyvä, sinäkö päätät sen, mistä ristikosta kukin saa pitää ja mitä ristikkoja saa kehua. Mielestäni erityyppisiä ristikoita riittää joka makuun. Kaikilla ei voi olla sinun hienostunut makusi. Jollei kestä HS-säikeiden ristikkoja tai keskusteluja on paras pysytellä poissa.
31. XY1.8.2020 klo 14:05
Juuri näin, Elva! Olen nauttinut kommenteistasi ja oppinut niistä paljon. Jatka samalla tavalla!
32. Masi1.8.2020 klo 14:14
anna h (26). Näin tehdään. Lähtipä taas aihe eskaloitumaan :-) :-) ! Nyt vaan pitää keksiä tuo hebrealaisen poitsun etunimi :-). Kiitos.
33. Jiikoo1.8.2020 klo 15:02
Saamani etunimi on ollut israelilaisella poliitikolla, ihan pääministeritasolla. Se esiintyy myös eräällä Disneyn merenneidolla, eräässä Shakespearen näytelmässä ilmanhengen nimenä ja onpa muuan entinen akateemikkomme tekaissut sen nimisen leffankin.
34. anna h1.8.2020 klo 15:07
Jiikoo, juuri tuohon etunimeen emme tietääkseni päätyneet, se esiintyy ylempänä ristikossa. Tähän on vaihdettava 1 konsonantti.
35. Jiikoo1.8.2020 klo 15:11
Lainaus: 31. XY 1.8.2020 klo 14:05
Juuri näin, Elva! Olen nauttinut kommenteistasi ja oppinut niistä paljon. Jatka samalla tavalla!

Komppaan! Elvan ahkeruus palstalla on mielestäni pelkästään positiivinen juttu. Mielensäpahoittajat kertovat vain oman mielenmaisemansa synkkyydestä moittiessaan Elvaa.
36. Jiikoo1.8.2020 klo 15:17
Lainaus: 34. anna h 1.8.2020 klo 15:07
Jiikoo, juuri tuohon etunimeen emme tietääkseni päätyneet, se esiintyy ylempänä ristikossa. Tähän on vaihdettava 1 konsonantti.

Minäpä päädyin, siitä huolimatta, että nimi tosiaan esiintyy toisaallakin tässä ristikossa (siellä monikkomuodossa).
37. anna h1.8.2020 klo 15:40
Millä perustelet sitten pystyyn tulevansanan pikkupojasta?
38. Artsi1.8.2020 klo 15:41
33. Jiikoo. Oletko ystävällinen ja katsotko vielä pojan kuvaa uudemman kerran. Olen samaa mieltä, kuin anna h ja muutama muu. Itsekin pyörittelin samaa asiaa aluksi, mutta päädyin eilen illalla toiseen konsonanttiin, koska vihjeessä olevan pojan kuva on oleellinen. Molemmat ratkaisuksi tarjotut etunimet ovat vierasperäisiä, mutta en kallistunut Israelilaisen entisen pääministerin etunimeen juuri tuon kuvassa nauravan poikavihjeen vuoksi. Molemmat etunimet sinällään sopivat ratkaisuksi, mutta nauravan pojan/tytön nimellä ei löydy vastaavaa kuvaa, jos valitsee edellä viitatun poliitikon etunimen. Mielestäni vihjekuvassa on poika.
39. Jiikoo1.8.2020 klo 18:16
No joo, olkoon poikaoletettu sitten poika. Olkoon pojan nimi vaikka lehtipuun pentu. Sillä saatavalla kirjaimella näkyy maailmalta löytyvän nimenkantajia, joten ei laatija ole sitä sentään ihan tuulesta temmannut. Oman ratkaisuni olen (valokuvamuodossa sähköpostitse) jo lähettänyt. Luulen kestäväni sen, ettei sillä pääse arvontoihin enkä siis viitsi uutta versiota lähettää. Onnea oikeammin ratkaisseille!
40. Epik1.8.2020 klo 18:20
Mietityttää ylärivissä liikennemerkistä tuleva sana, ja sen risteävä alue? saari tms. Lisäksi kynttilöiden vieressä on joku musta klöntti josta ei tajua mittään.
41. Epik1.8.2020 klo 19:15
Luulen keksineeni alueen joka risteää liikennemerkkivihjeen kanssa. Musta klimppi edelleen hakusessa, siihen tuli nyt jotain ihan outoa.
42. pelaaja1.8.2020 klo 19:26
Kuinkahan Seitenvitosen ratkonta nyt sit etenee; iso arvoitus.
Epik, kannattaakohan sanoa, että kannattaa googlettaa se outous, niin kuvana löytyy sama mötikkä.

Aika ujo on Tolv (25), kun ei omalla nimimerkillään kehdannut julkilausumaansa esittää.
43. Seitenvitonen1.8.2020 klo 19:32
Kyllä siinä tyttö nauraa. Ja vaakaan etunimi ei ole mitenkään harvinainen. Onhan se ollut ristikoissa ennenkin.
44. Elva1.8.2020 klo 19:37
pelaaja, poikaparka on valitettavasti tunnistettu, ei osaa varioida tarpeeksi eri misogyynejä nimimerkkejään.
45. Seitenvitonen1.8.2020 klo 19:38
..---ja heti, kun tämän kirjoitin, luin pelaajan kommentin. Näkyy lyhyt kävelykin olevan hyödyksi. Ylpeänä ilmoitan, että ristikko OLI vaikeahko, mutta ratkesi. Terveisiä huumorintajuiselle pelaajalle!
46. iso S2.8.2020 klo 11:35
Lainaus: 39. Jiikoo 1.8.2020 klo 18:16
Luulen kestäväni sen, ettei sillä pääse arvontoihin enkä siis viitsi uutta versiota lähettää. Onnea oikeammin ratkaisseille!

Empatiaa tursuten lohdutuksen sana. Ratkaisu saa olla vaikka täysin virheellinen, kyllä sillä arvontaan pääsee. Eri asia on se, että jos onnettaren käsi nostaa arvonnassa esiin virheellisen ratkaisun niin tyly tuomio on: ei jatkoon. Samoin käy, jos ratkaisu on oikeampi, mutta ei täysin oikea.

Tärkeintä ei ole voitto vaan jalo kilpa. Hylätyllä vastauksella on moraalinen voittaja: jos säännöt olisivat sallittuna lähetysaikana muuttuneet (esimerkiksi ristikossa olevan laadintavirheen vuoksi) niin että voitot arvotaan kaikkien lähetettyjen kesken, niin onni olisi riittänyt.
47. Pirliis2.8.2020 klo 13:01
Ensimmäisen yläharmaan sana oli minulle aikamoinen kompa taivutuksineen vaikka tiesin kenestä henkilöstä oli kyse. Ratkaisua mutkisti sen yläpuolella olevan naisen kuvan sotkeennuttua kahvitippaan.
48. Sipuli2.8.2020 klo 13:59
Kaikki muu valmiina paitsi tuo ylin harmaa, ensimmäinen sana ei löydä muotoaan. Ykkönen ja räkä sekoittavat.
49. Sipuli2.8.2020 klo 15:11
Jes, keksin sen sittenkin! Valmista tuli. :)
50. Terveen paperit2.8.2020 klo 16:41
Ylimmässä harmaassa sukunimen taivutus otti voimille mutta putkahtihan se sieltä. Vähän ihmettelen joidenkin ärtyisyyttä. Päre katkeaa aika herkästi.
51. HT2.8.2020 klo 17:34
Päreiden polttamisesta ja palamisesta olen kuullut, katkeamisesta harvemmin. Ennen pinna kiristyi ja katkesi, sitten sana alkoi sekoittua päreeseen ja ruvettiin puhumaan pinnan palamisesta, muistini mukaan yleistyvästi 70-luvulla.
52. kaplas2.8.2020 klo 18:02
Niin, myös jos päre katkeaa, saattaa palaa torppa..
53. Jondalar2.8.2020 klo 18:35
Hyvältä ei tunnu, jos on päreitä kainalossa ja ne palaa. Kannattaa käyttäytyä siivosti.
54. Leipurin poika Ihalasta2.8.2020 klo 19:01
Kellon yläpuolella on paperi missä lippu vasemmassa kulmassa. Ei saa mitään järkevää sanaa siihen, mikä merkitsisi jotain.
55. waari2.8.2020 klo 19:57
Leipurin pojalle tiedoksi että kyllä siihen saarivaltio tulee. Nimi vaan on aika outo.
56. PM2.8.2020 klo 22:54
Miellyttävin ratkoa viimeaikaisista HS:n perjantairistikoista! Pääsin 9 kirjaimen päähän ennen turvautumista ulkoisiin apuihin, tosin digiHS:n kuvia tutkin. Kaikki tapahtumat löysin niinikään ilman apuja. Vajaaksi jäi vanhimman tapahtuman keskimmäisen sanan alue, jossa oli outo afrikan kieli sekä kuvia/logoja, jotka olivat päässeet unohtumaan. Nyt ei ollut kiusaa pienistä paikkakunnistakaan!

Käytän samaa ratkontatapaa kuin ristikonratkonnan SM-kisoissa, jolloin apuja ei ole. Siellä tosin saa käyttää lyijykynää ja pyyhekumia, jolloin voi kokeilla uusia sanoja ja korjata virheitä helposti. Kuivamustekynää käyttäessäni on mietittävä viereisiä ja risteäviä sanoja ennen kuin jotakin kirjaa ruudukkoon, ja korjaileminen tuottaa suttua. Ratkominen on hitaampaa mutta täyttää mielestäni hyvin tarkoituksensa aivotoimintaa vireyttävänä harrastuksena.

Jotkut ratkojat saavat ristikon ratkotuksi kertomansa mukaan nopeasti perjaintai-aamuna ja/tai tuolloin puuttuu enää vain yhden käden sormin laskettava määrä kirjaimia. Tosi tehokasta! Kiinnostavaa olisikin tietää, miten paljon internet-hakuja nopeasti ratkoneet ovat käyttäneet.

Etenkin näin kesäaikaan perjantaisin ehdin yleensä lukea hesarin iltauutisiin mennessä, ja ratkomaan pääsen myöhemmin illalla tai sitten lauantaina jossakin välissä. Nyt on marjojakin poimittavana maastossa.

Kiinnostaakohan kirjoittamani ketään? Tokkopa, mutta kirjoitinpahan kuitenkin. Ristikon ratkoneena uskoisin olevani oikeutettu kirjoittamaan ristikosta ja sen ratkonnasta. Vaikka on täällä kirjoittelu kieltäviäkin mielipiteitä!
57. Elva3.8.2020 klo 00:56
PM, minua ainakin kiinnostaa kommenttisi. Olen ennenkin sanonut että on kunnioitettavaa kun pyrit viimeiseen saakka ratkomaan ilman netin apua.

Minäkin ratkon kuulakynällä, ja vältän sottaa, jota yleensä syntyykin vain jos pahasti erehdyn joissain kohtaa. Suunnittelen siis kuviot tarkasti etukäteen. Mutta vaikka mielelläni ratkoisinkin ilman nettiä, kärsivällisyyteni ei riitä siihen. Joten wikipediaa ja karttapalveluja tulee käytettyä melko paljon, myös varmistuksissa. Ratkojia sen sijaan vältän viimeiseen saakka.

Tällä systeemillä ristikko täyttyy melko hyvää vauhtia, jäljelle kun yleensä jää vain knoppikohdat, jotka vaativatkin sitten syvempää paneutumista.
58. Jondalar3.8.2020 klo 10:07
PM. mielihyvällä luen aina raporttisi. Apuratkojan osuus lastenristikoissa on hauska lisä. Ristikkoasiaa parhaimmillaan.

Olen joskus täällä kertonut, kuinka vanhaan hyvään aikaan aloittaessani Hesarin ristikon ratkaisemisen vilkaisin kelloon ja seurasin, saanko tunnissa valmiiksi. Vähän toista tuntia siinä yleensä meni. Nykyisin nämä ristikot ovat paljon työläämpiä outojen paikkakuntien, outojen nimien ja epäselvien kuvien tähden. Nyt aloitan ratkonnan aamupäivällä ja teen välillä muita hommia. Käydään kaupassa ja tehdään kotitöitä. Iltapäivällä saan yleensä ristikon valmiiksi, harvoin jää seuraavaan päivään.

Käytän kuulakärkikynää, koska sillä saan aikaan selkeitä kirjaimia. Muutama virhekirjain saattaa tulla. Usein epähuomiossa, kun ajatus on keskittynyt jo seuraavaan sanaan. Korjausteipillä on helppo korjata.

Tässä ristikossa (HS 3121) on monta valokuvavihjettä. Tuttuja kasvoja melkein kaikki, mutta nimiä ei heti paikalla muistunut mieleen. Kuitenkin vähitellen kirjaimien lisääntyessä nimet pulpahtivat muistista.
59. pelaaja3.8.2020 klo 16:29
(Se taitaa kuitenkin olla POH eikä PM, jolla on apuratkoja lastenristikoineen. Tai ainakin niin on hän kertonut.)

PM:n tapa ratkoa on paljon tyylikkäämpi kuin omani. Sen verran tietämättömyyden vallassa olen monista yrityksistä huolimatta pysynyt, että Google plus Wikipedia ovat saaneet minusta kanta-asiakkaan. Niihin kun jää sitten kiinni pitemmäksikin aikaa jotain tutkailemaan, niin se kyllä hidastaa ratkonnan valmistumista. Onneksi minulla ei koskaan ole kiire... Ja tuo nyt sit toi pintaan sen vanhan mutta kulumattoman vitsin (vaiko viisauden?), että Jumala loi aikaa "muttei puhunu kiirust mittää".
60. Jondalar3.8.2020 klo 18:30
Justiinsa. Ja koska ristikon ratkaiseminen on nautinto, sitä ei pidä pilata hosumalla.
61. PM3.8.2020 klo 19:21
Jondalar (58), olisikohan minuun liittyen jonkinasteinen väärinkäsitys apuratkojasta ja lastenristikoista, kumpaakaan en tunnista enkä tunnusta?
HS:n perjantairistikoita en luokittelisi lastenristikoiksi.
62. Jondalar3.8.2020 klo 21:12
On todella sattunut väärinkäsitys. Olen sekoittanut nimimerkit POH ja PM. Pyydän nöyrimmästi anteeksi.

Pidän toki sinun kommenteistasi myös.
63. -p-4.8.2020 klo 00:14
Lainaus: 44. Elva 1.8.2020 klo 19:37
pelaaja, poikaparka on valitettavasti tunnistettu, ei osaa varioida tarpeeksi eri misogyynejä nimimerkkejään.

Kuka poikaparka? Ja miten tunnistettu?
64. Tirlittan5.8.2020 klo 06:37
Ylhäällä vielä ongelmia: kynttilöiden viereinen kuvio sekä olympiavoittajan loppukaneetti eivät aukene; muuten täyttyi yllättävän huolettomasti!
65. Elva5.8.2020 klo 08:04
Tirlittan, sana on algonquinien kieltä ja tarkoittaa majavaa, joka oli erään tilaisuuden maskottina 1970-luvulla. https://aijaa.com/nTUd2R
66. jykä5.8.2020 klo 21:46
Ihmettelen vielä yläreunan kuvaa jossa saari tai järvi. En halua yhtäkään epäasiallista kommenttia
67. Elva5.8.2020 klo 22:31
jykä, kommenttini ei ollut epäasiallinen. Sinun kannattaisi sen sijaan syvällisesti miettiä sitä.
68. isoäiti5.8.2020 klo 22:49
Jykä!
Kuvassa ei ole saari eikä järvi. Se on, aivan kuten Elva kommentoi, hyvin kylmä paikka aina. Huomaa sana "aina". Kiinnitä myös huomiosi väriin.
69. Ninni6.8.2020 klo 07:39
Päätyikö suuri raati siis alavasemmalla olevan kuvan kohdalla lopputulemaan, että siinä on nimenomaan poika hampaitaan iloisesti väläytellen?
70. Jondalar6.8.2020 klo 10:17
Poikaan lopulta päädyin. Aluksi hän näytti kauniilta tytöltä Saimaan kanavalla.
71. Jiikoo6.8.2020 klo 14:38
Poikapuolue lienee vahvoilla. Minun lähetetyssä ratkaisussani risteävä etunimi on tässä ristikossakin esiintyvän brittiprätkäklassikon kaima ja iloinen vekara sen myötä feminiininen, valitettavasti! Olisi pitänyt valita suomalaisen karavaanarikansan kapineiden huoltofirman tai ruotsalaisen rakennusfirman kaima, jolloin olisi päästy lehtipuusukuiseen maskuliinimukulaan. En jaksa vaivautua lähettämään korjattua versiota. Huomennahan saadaan uusi perjantairistikko työn alle...
72. Jykä6.8.2020 klo 14:39
Elva ja isoäiti. Niin tietenkin. Mä hain jo saarta Saimaalta
73. Viuhti14.8.2020 klo 07:33
OLin juuri lähettämässä mukavaa ristikkoa, kun huomasin, että yläoikealla olevan hahmon loppu sana? kangertelee! Siis viidennen harmaan viimeisen sanan sijamuoto; voisiko joku vielä vihjaista, onko se perusmuodossa?
74. Wilde14.8.2020 klo 12:05
Lainaus: 73. Viuhti 14.8.2020 klo 07:33
OLin juuri lähettämässä mukavaa ristikkoa, kun huomasin, että yläoikealla olevan hahmon loppu sana? kangertelee! Siis viidennen harmaan viimeisen sanan sijamuoto; voisiko joku vielä vihjaista, onko se perusmuodossa?
Kyllä se mun mielestä on...enkä hahmota, että miten se muuten voisi ollakaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *