KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3117

10495. HS 3117

Elva3.7.2020 klo 09:49
Tämä ristikko vaikuttaa todella mielenkiintoiselta ja haastavalta. Olen vasta ratkonnut puolet, ja joudun jättämään sen harmikseni kesken. Toivotan kaikille tsemppiä ja urhoollista ratkontaa.
2. Uusi3.7.2020 klo 09:53
On todella haastava ja erilainen. Minulla taas tosi vaalea. Edes suurennuslasilla ei saa selvää muutamasta kuvasta. Paljon nimiä. Voi olla, että jää kesken vasen ylä- ja alakulma, ja oikeassa reunassa keskiosa.
3. Tuulia3.7.2020 klo 10:14
Kannattaako näitä Hesarin ristikoita postittaa, kun ei sieltä tule rahoja vaikka nimi on voittolistalla... kyseessä toukokuun kuukausiliite. Olen lähettänyt kaksi sähköpostia, ei mitään vastausta. Tympii totaalisesti.
4. Marja-Liisa3.7.2020 klo 10:39
Ristikon painojälki on niin samea, etten pysty sitä kivutta ratkomaan. Harmillista.- Pakko jättää.
5. Jiikoo3.7.2020 klo 12:09
Lainaus: 3. Tuulia 3.7.2020 klo 10:14
”Kannattaako näitä Hesarin ristikoita postittaa, kun ei sieltä tule rahoja vaikka nimi on voittolistalla...”

Ei kannata, vaikka sieltä sitä rahantauhkaa joskus tulisikin. Olen ollut skaboissa mukana muutaman vuoden. Luulen saaneeni Hesarin perjantaipläjäyksistä kolme ja kk-liitteistä yhden kaksikymppisen, mutta tämä ei ole lähestulkoonkaan korvannut postituskulujani. Nyt koronakaudella on onneksi tullut uusi mahdollisuus osallistua ratkaistun ristikon sähköpostitse lähetetyllä kuvalla. Saa nähdä, jääkö käytäntö pysyväksi.

Mutta kukapa näitä ansiomielessä tekisikään? Tietenkin mieltä lämmittäisi, kun harrastukseen uhratuista rahoista edes pienen osan onnistuisi joskus saamaan ”veronpalautuksena” takaisinkin.

Tämä perjantaiaulis on aika haasteellinen! Olen käyttänyt tästä aamusta aamusta varmaan kolmatta tuntia ristikon parissa ähräämiseen ja tyhjiä ruutuja on yhä melkoisesti. Voi käydä niin, että täyteen saaminen jääkin haaveeksi.
6. Jiikoo3.7.2020 klo 13:57
Seitsemää kirjainta vaille tuntuu jäävän. Jääköön kertomatta, missä kohdissa kiikastaa. Muuallakin on ratkaisusanoja, joihin en osaa olla täysin tyytyväinen. Vika on tietenkin ennen kaikkea itsessäni, mutta mielestäni laatijakin on taas kerran sortunut väkinäisen makuisiin teennäisyyksiin. Lehto on osannut laatia nautittavampiakin juttuja (ja osaisi epäilemättä viitsiessään vieläkin!) Eräät kohdat toki viehättävät tässäkin luomuksessa.
7. kaplas3.7.2020 klo 14:51
Lähes täysi. Ristikon ensivaikutelma lupasi enemmän kuin sitten saikaan.
Ei parasta laatua..
8. vaari3.7.2020 klo 14:55
Tuulia & Jiikoo. Juuri näin - tehkää vain, mutta älkää lähettäkö! 104 euroa vuodessa Lottoon tai Eurojackpotiin (2e X 52vk!) ja olette aina jännityksessä! Onnea!
9. lapatossu3.7.2020 klo 15:20
Keskeltä vähän kaakkoon on polkupyörän yläpuolella vihje 'intiaa'... Pitäisiköhän kuitenkin tuo vihje korvata vihjeellä 'entito' ?

Yksi vasemman laidan K-kirjaimesta tuleva ratkaisusana ei ihan toimi, mutta menköön.
Olipahan päänvaivaa tästä, eli mainio ristikko.
10. Jiikoo3.7.2020 klo 15:53
Lainaus: 9. lapatossu 3.7.2020 klo 15:20
”Keskeltä vähän kaakkoon on polkupyörän yläpuolella vihje 'intiaa'... Pitäisiköhän kuitenkin tuo vihje korvata vihjeellä 'entito'?”

Niin että Intiasta Afrikkaan, vai?

Sain nyt paria risteävää sanaa vaihtamalla lopulta viimeisetkin ruudut täyteen minäkin, mutta lopputuloksen hyväksyminen vaatii sen verran hyvää tahtoa, etten taida juhlia saavutustani.
11. Alvik3.7.2020 klo 18:29
Molemmat alanurkat vielä auki. Onpa haastetta! Onhan se hienoa, että Aulis, joka ei liene ihan nuori enää, jaksaa uusiutua. Huomiseen jää loppuratkaisu.
12. Juho3.7.2020 klo 18:59
Keskellä ISSNALIB-vihjeen vasemman puolen kuvio on vain pelkkää harmaan eri sävyjä, ei vaan löydy kuvaa
varmistukseksi millään haulla, mistä lie peräisin?
Krista Kiurun sanoin, tältä osin vielä kesken.
13. Jondalar3.7.2020 klo 19:51
Haastava ja erikoinen ristikko. Päivän aikana täyttyi muutoin, paitsi katuvan kohde ja sitä risteävä rinkulan kuva.
Juho, kuva on melko himmeä, mutta siinä on paperinleikkausveitsi.
14. kaplas3.7.2020 klo 19:57
Juho, googlen kuvahaku sanalle toimii..
15. Juho3.7.2020 klo 20:11
Kiitokset, Jondalar ja Kaplas, yritin jotakin logoa löytää, mutta työkalun avulla selvisi.
16. Antero3.7.2020 klo 20:26
Onpa vaikea! Erityisesti vasen alakulma, ja myös oikealla alhaalla on tyhjää...

Ovatko harmaat ratkaisusanat mielestänne perusteltuja? T:n ja O:n ratkaisut minulla vielä auki.
17. kaplas3.7.2020 klo 20:47
Juho, ole hyvä. Muistutan taas kerran nimimerkistäni: kaplas. Ei Kaplas, joka on sukunimi. Ei minun!
Hyvää viikonloppua!
18. Elva3.7.2020 klo 20:53
Mielestäni ristikko on erinomaisen hieno. Jondalar, kummatkin kysymyksesi ovat ns. historiallisen yleissivistäviä, toinen Rauta-ajalta ja toinen vajaat tuhat vuotta vanha.
19. Antero3.7.2020 klo 21:26
Kiitos Elvalle vihjeistä.

Nyt on kaikki ruudut täytetty. Oli kiperä ristikko.
20. Heppu3.7.2020 klo 22:01
Onnittelut laatijalle luovasta ristikosta. Olipahan kinkkinen. En tykkää Aaltonen ja Intiaa sanoistani keskellä. Oikea alanurkka edelleen vähän auki. Iranin paikkakuntaa ei taida kartalta löytyä ja Italian vihreät on aika vähäpätöinen kansanliike. Liekö saanut jotain aikaan?
21. Elva3.7.2020 klo 22:17
Aaltonen oli mielestäni hieno vihje ja löysin sekä Intiaa että Irania kartalta :)
22. Elva3.7.2020 klo 22:36
Heppu, Italia-vihjeellä ei ole tekemistä kansanliikkeen kanssa.
23. Jaska3.7.2020 klo 23:09
Elva, olenko oikeassa, jos arvelen sinun tarkoittaneen Rauta-ajalla esihistoriallista aikakautta, joka Suomessa päättyi kristinuskon tuloon. Siinä tapauksesa rohkenen korjata, että virallinen termi on rautakausi (ruots. järnålder). Rauta-aika erisnimenä on 80-luvun kiitelty ja kiistelty TV-sarja.
24. Elva3.7.2020 klo 23:34
Jaska, olet oikeassa ja kiitos korjauksesta.

Kun en koulussa aikoinaan oppinut oikeita termejä niin olen aina välillä pulassa. Nytkin kovasti naurattaa, kun tarkkana tyttönä tsekkasin netistä että kait se termi oli rauta-aika. Ihmettelin tosin kun sana kirjoitettiin isolla alkukirjaimella, mutta totesin vaan että kuuluu suomenkielen ihmeellisyyksiin. Tv-sarja ei käynyt mielessä.

Kaikille siis tiedoksi, että kun 18. puhun yleissivistävistä, niin tarkoitan rautakautta.
25. Artsi4.7.2020 klo 09:55
Ihan rehellisesti täytyy sanoa, että oli kamala ratkoa tätä ristikkoa, kun kuvat kautta linjan olivat niin haaleita ettei hahmottanut mistä niissä on oikeasti kysymys. Ristikko on nyt ratkaistu, mutta en voi päästellä hurraa huutoja. Mielestäni tämä ei ollut parasta Aulis Lehtoa lainkaan vai johtuiko tämä huonosta ja epäselvästä painojäljestä.
Minua jäi vaivaamaan oikean alalaidan S kirjaimen oikealla puolella oleva kuva josta ei saa selvää? Arvaukseksi meni! Oikeassa ylälaidassa tiedemiehen alapuolella oleva koru tai lävistysrengas? Arvaukseksi meni!
Ihme kyllä ratkaisuni toimivat, mutta onko ne oikein. Myös vasemman yläkulman H-kirjaimen alla oleva mustapukuinen mies joku keppi kädessä mietitytti? Ratkaisu tuli ylösalaisin?

Minäkin olen ihmetellyt kovin, kun nimeni on ollut palkinnon saaneiden joukossa ja mitään ei ole ilmestynyt tililleni. Onkomsebyotta, että Hesari jättää palkintorahat maksamatta vai onko niin, rttä ne maksetaan vasta 5-7 viikon kuluttua. Ala-arvoista toimintaa Hesarilta.

Jotenkin olen kyllästynyt Hesarin tapaan jättää meidät ristikon ratkojat huonon painojäljen uhreiksi. Toiseksi Hesari oli taas taitanut ja niitannut typerästi Juhannusristikon jonka olisi voinut sijoittaa keskiaukeamalle josta se olisi ollut helppo irroittaa.

Anteeksi, että avauduin, mutta nyt on mielestäni Hesarilla peiliin katsomisen paikka painojäljessä ja palkintorahojen kotiuttamisessa ratkojille.
26. Artsi4.7.2020 klo 09:57
25. Artsi Selvennyt: Onko se totta, että Hesari jättää palkintorahat maksamatta jne...
27. Jondalar4.7.2020 klo 10:11
Artsi. ukki ja mummi siinä kuvassa etenevät rollaattorin kanssa tuvan lattialla. Keppi vasemman laidan herralla on kyllä oikeinpäin.
28. Artsi4.7.2020 klo 10:13
27. Jondalar. Kiitos, ihme ja kumma ratkaisuni on oikein arvaukseni pohjalta.
29. Artsi4.7.2020 klo 10:38
25.Artsi. Jee vasemman yläkulman H-kirjaimen alla keppikädessä olevan ukon vihje ratkesi. Oli hankala ratkottava painojäljen vuoksi.

Hyvää viikonloppua kaikille.
30. Jondalar4.7.2020 klo 11:31
Kiitos, samoin!
31. Jiikoo4.7.2020 klo 12:26
Ovatko kaikki tyytyväisiä alareunan A-vihjekirjaimesta saamaansa harmaapohjaiseen 7-kirjaimiseen vaakasanaan? Kaikki risteävät pystysanani vaikuttavat riidattomilta ja ”ainoilta oikeilta”, joten homma on kiinni kellonkuvan alla olevasta piilokirjaimesta. En saa oikein mieleistäni sanaa millään vaihtoehdolla, vaikka eilen ehdinkin kehuskella ratkoneeni ristikon.
32. Elva4.7.2020 klo 12:37
Jiikoo, sana on ihan ok, ei mitään kommervenkkiä. Olisikohan sinulla mahdollisesti kolmas kirjain väärin?
33. Artsi4.7.2020 klo 12:40
31. Jiikoo. Kyllä A-kirjaimesta tulee mielestäni järkevä ratkaisu.
34. Uusi4.7.2020 klo 13:51
Nyt huomasin, että T:n alla oput en ole kai tajunnut. Ratkaisusana tuli risteävistä.
35. Elva4.7.2020 klo 14:53
Uusi, tsekkasin sanan ja huomasin että minulle on käynyt samoin. Aika jännää, koska yleensä huomaan jollen ole jotain tajunnut. Olen nyt ankarasti miettinyt asiaa enkä löydä ratkaisua. Ehkä joku on sen keksinyt.
36. kapa4.7.2020 klo 14:57
Elva, ättävikainen atialla... Oikealla alanurkan O:n ylåpuolella olevaa karttaa en hahmota minnekään.
37. Jiikoo4.7.2020 klo 15:14
Lainaus: 36. kapa 4.7.2020 klo 14:57
”Oikealla alanurkan O:n ylåpuolella olevaa karttaa en hahmota minnekään.”

En sitä hahmottanut minäkään. Google-karttahaku kertoi saamani ratkaisusanan mukaisen kyläpahasen tai vastaavan sijaitsevan Iranissa, Persianlahden pohjoispuolella. Voisi siis olettaa, että tuo tuhru on kuvaavinaan kyseisen alueen karttaa.
38. Juho4.7.2020 klo 15:16
kapa, Persianlahden pohjukkaan saattaisi sopia. Sieltä ainakin löytyy sopiva paikka.
39. Elva4.7.2020 klo 15:19
kapa, minulla on ennenkin ollut ongelmia ättieni kantta. Joten kiitos vaan. Kartassa näkyy alavasemmalla Arabian niemimaa ja alaoikealla Intia.
40. Uusi4.7.2020 klo 15:19
kapa, kiitos. Ei vaan aina tajua.
41. kapa4.7.2020 klo 16:32
Kiitos karttatiedosta Jiikoo, Juho ja Elva. Mutta olen silti pihalla alaoikean O:n ja vasemman alanurkan T:n kanssa; en siis tunnistakaan leidejä näköjään...
42. Jiikoo4.7.2020 klo 17:16
kapa, vasemman alanurkan ylempi leidi taitaa olla Auliksen vakiokasvoja – muistetaan mm. Saimaalla seilanneena kahvinkeittäjänä. Alempikin on tuttu ristikkohahmo, tunnettiin kai lähinnä erään 1960-luvun megatähtinelikon yhden jäsenen puolisona.
43. Elva4.7.2020 klo 17:19
kapa, oikean alanurkan mies on ranskalaisen elokuvan 1960-1970-lukujen seksisymboleja. Vasemman alanurkan naisista toinen on muusikon leski, taiteilija itsekin ja toinen ex-pressan tyttären kaima, jolla oli suuria elokuvarooleja viime vuosisadan puolessavälissä.
44. kapa4.7.2020 klo 17:24
Elvalle kiitos; tunnistin heidät kyllä oikein, mutta silti takkuilee, esim. sen lesken yläpuolella olevasta kuvasta en saa mitään selvää. Nyt meni hermot...
45. Elva4.7.2020 klo 17:53
kapa, toivottavasti tästä selviää. https://aijaa.com/LtKH8X
46. 4.7.2020 klo 18:00
Mitähän mahtaa tarkoittaa oik alakulman muksu?
Verbi/muksu...
47. 4.7.2020 klo 18:02
Oik alakulman -etti vihjeen alla?
Mikä mahtaa olla kyseessä?
48. meester_henk4.7.2020 klo 18:08
Yli kolmeenkymmeneen vuoteen ensimmäisen kerran jätän homman kesken, koska painojälki digiversiossa on niin onneton, että tulostimella (laser kuitenkin) enkä muutenkaan saa ilman suurenteluja tms konsteja selvää vihjeistä, kuvista puhumattakaan. Mielestäni nyt on eksytty pahemman kerran idean ulkopuolelle, vaikka Lehdon vihjeet aiemminkin ovat olleet monasti arvailujen varassa. Onko tämä tarkoituksellista vai jonkin huonon tiedonsiirron aiheuttamaa? Ovathan Kuukausiliitteen ristikot suunnilleen normaalin oloisia.

Ristikon tarkoitus lienee saada ratkaisusanat aikaiseksi selkeiden vihjeiden avulla. Nyt, kuten jo pitkän aikaa, Lehdon vihjeet nimenomaan Hesarin ristikoissa ovat olleet "sinnepäin", syynä ns "huonolukuisuus", kuvien epäselvyys, tekstien harakanvarpaat. Näin saadaan tietysti vaikeutta lisää, mutta se ei liene ristikon tarkoitus, vaan vihjeen ja ratkaisun kohtaaminen selkeästi eikä eri harmausasteiden tulkinnan tutkiminen turhautumiseen asti.

Lehdon laatimistaitoja en kyseenalaista, oivallisia oivalluksia on riittämiin nautiskeltu, mutta toteutus, johtuuko tiedonsiirrrosta vai mistä, joka tapauksessa "selvyys" tuotteessa on ala-arvoista. HS:n on syytä panostaa asiaan oikein kunnolla. En tiedä, meneekö tätä kautta perille, mutta jotakin pitää yrittää.

Mielestäni muutos huonompaan on tapahtunut juuri nyt vielä parin viikon kuluessa, onko tiedosiirtoformaattia muutettu, vai jotain muuta tapahtunut! Miten sitten Kuukausiliitteen ja toisaalta Iltiksen ristikot ovat ihan OK? Siis myös diginä!
49. Jiikoo4.7.2020 klo 18:14
Elva ja Artsi, kiitokset molemmille (32. ja 33.)! Ratkaisu löytyi: vika oli siinä, että ratkaisusanani vihjeestä JUICEN BÄNDI ja sen yläpuolella olevasta kartantapaisesta olivat väärässä järjestyksessä. En vain osannut kyseenalaistaa tätä, koska sanoissa on yhtäläisyyttä ja ne tuntuivat sopivan yhteen vaakasanojen kanssa tätä yhtä lukuun ottamatta.

A-kirjaimesta saatava ratkaisusana on nyt todellakin aivan OK. Nyt siis vain kuva ratkaisusta ja meili laulamaan!
50. Elva4.7.2020 klo 18:15
Sä, käännäpä vähän lehteä.
51. Elva4.7.2020 klo 18:17
Mä, mikä ihmeen muksu?
52. 4.7.2020 klo 19:05
Elva: ipana siinä koon ja yyn vas puolella.
53. Elva4.7.2020 klo 19:10
Mä, siinä pitää huomioida että osa kuvasta on piilossa.
54. 4.7.2020 klo 19:13
Viittaako ukki ja mummo rollaattorissa ikääntymiseen?
55. marutzella4.7.2020 klo 19:15
hieno ratkottava...taukoja kyllä piti vähän pitää! Selvisin maaliin
56. 4.7.2020 klo 19:16
Oik alakulmassa tiedemiehen yläpuolella on joku epämääräinen hahmo-saisko apuja?
57. Elva4.7.2020 klo 19:41
Mä, en tiedä ketä tiedemiestä tarkoitat, mutta tv:stäkin tutun ohjaajan yläpuolella oleva hahmo on asiakkaiden auttamiseksi kehitetyn ns. help deskin tunnusfiguuri.
58. Mooses4.7.2020 klo 20:23
Onko S:n alapuolella oikealla alhaalla linna vai mikä?
59. kapa4.7.2020 klo 20:41
Kiitos myös Jiikoo 42. Lopulta vasen alanurkka ok, mutta oikea alanurkka vielä sekaisin.
60. muf4.7.2020 klo 21:06
ei linna! Vaan mennään maaseudulle
61. Leenanneli4.7.2020 klo 21:38
Täällä on ollut puhetta vas alhaalla muusikon leskestä. Onkohan itsellä jotain väärin kun ei tuu nimi ihan oikein?
62. Tyhmyri4.7.2020 klo 21:42
Leenanneli (61). Kuvaa pitää katsoa tarkkaan. Koko kuvaa. Minulla oli, loputtomasti, sama vaiva, kun nimi ei tuntunut sopivan.
63. Leenanneli4.7.2020 klo 21:51
Kiitos Tyhmyri! Tottakai, aivan selvä.
64. Jiikoo4.7.2020 klo 22:38
Lainaus: 59. kapa 4.7.2020 klo 20:41
”Lopulta vasen alanurkka ok, mutta oikea alanurkka vielä sekaisin.”

kapa, auttaisiko yhtään, jos tunnustaisin minäkin omalta (aivan vähäpätöiseltä osaltani) auttaneeni baden-württembergiläistä Dieter Schwarzia nousemaan maansa äveriäimmistöön? Hän MYY meilläkin enemmän kuin kaksi markkinajohtajaamme tohtisivat suoda.
65. Iäkäs4.7.2020 klo 22:47
Olipa harvinaisen hankala. Kirjainten arvoitus pysyi pitkään pimennossa. Muita apuja käyttäen tuli hitaasti valmista, nyt mielenkiinnolla tätä palstaa lukemaan.
66. Tyhmyri4.7.2020 klo 23:15
Jiikoo (64). Se ylempi 4x4 on konstikas.
67. kapa4.7.2020 klo 23:46
Jiikoo, olen ymmälläni ja olet kyllä ihana haaste täällä...
68. Tuulitukka5.7.2020 klo 06:34
Taitaa jäädä vajaaksi tuo muksun alla oleva 4x4 ruudukko. Jokainen kuva ja vihjesana siinä on liian epämääräinen. Kun ei tuo figuurikaan ole tuttu eikä sitä löydy.
69. Elva5.7.2020 klo 08:16
Tuulitukka, auttaisiko jos kerron että hahmon nimi on kehitetty siitä mainitsemastani toiminnosta, ja että kaksi sanoista poikkeaa toisistaan yhden kirjaimen verran.
70. Tyhmyri5.7.2020 klo 08:42
Tuulikukka (68). Höh! Kupin puolikas tuottaa puoli sanaa kupin juomasta. Elvan vihje (69) oiva.
71. Jiikoo5.7.2020 klo 10:06
Pakko myöntää, että molemmat kaakkoiskulman 4×4-aukiot harmaannuttivat entisestään harmaita hapsiani lisää eivätkä todellakaan antautuneet helpolla. Paljastettakoon yhä tuskaileville, että LENTOKONE ja -ETTI löytyvät Ratkojista molemmat eikä kupinpuolikkaassa taida olla bensaa niin kuin ratkaisusanasta voisi ehkä päätellä.
72. Unelma5.7.2020 klo 11:29
Oikea alakulma takkuaa. Ei löydy kylää kyseisestä maasta ja mikä vihreä italiasta? Vihjeistä kiitollinen.
73. Ika5.7.2020 klo 11:50
Lainaus: 72. Unelma 5.7.2020 klo 11:29
Oikea alakulma takkuaa. Ei löydy kylää kyseisestä maasta ja mikä vihreä italiasta? Vihjeistä kiitollinen.
No missä se ruoho on aina vihreämpää?
74. Riku5.7.2020 klo 11:55
Kehnoin tekele aikoihin. Tarkastaneeko kukaan .toimituksessa Lehdon laadintoja? Ovatko himmeät piirrokset tarkoituksellisia? Entä vihjesanojen selkous ja selvyys! Esim. Yolle-vihje! Onko ö-pilkku vai? HS voisi suoda Lehdolle 4x20 euron kuukausieläkkeen ja hoitaa meille uuden
' sana-ja vihjerikkaan' laatijan tai useamman. Suomen Kuvalehti saattaisi lainata erinomaisia laatijoitaan. Vuokilan Eki auttaisi varmaankin.
75. Tyhmyri5.7.2020 klo 12:22
Riku (74). Ai YOLLE olisi YÖLLE? Vitsikästä.
76. Tuulitukka5.7.2020 klo 12:23
Palasin keskustelun äärelle: apu oli tullut. Ystävät kiitos teille. Kyllä ihminen aina välillä tarvitsee jelppiä. Päivä taas kerran pelastettu.
77. Elva5.7.2020 klo 12:27
Mielestäni tämä ristikko on ehkä paras Aulis Lehdon minun aikanani (vajaat kaksi vuotta) laatimista. Se on täynnä nerokkaita vihjeitä, joiden ratkaisujen keksiminen on tuottanut minulle runsaasti ahaa-elämyksiä. Jotenkin masokistisesti myös pidän siitä että ensiksi keksimäni ratkaisut muuttuvatkin uusien oivallusten jälkeen vielä hienommiksi. Todella nautinnollista ratkomista.

Siksi minut tekee surulliseksi, että monet ovat surkeaan painoasuun turhautuneina jättäneet leikin kesken ja näin jääneet hienosta kokemuksesta paitsi. Itse olen jo tottunut suttukuviin, mutta tässä ristikossa ylitti lisäksi kuvien haaleus varmaan useimpien ratkojien sietorajan. Mietinkin keinoja vaikuttaa asioihin.

Ehkä positiivista ajatteluani edesauttaa seikka, että pitkään sairastettuani tänään vihdoin lenkkeilykuntoni on palautunut ennalleen.
78. Jaska5.7.2020 klo 12:52
Elva, Lehdon ristikkojen ratkonnan lopettaneilla negatiiviset seikat painoivat enemmät kuin menetettävät mahdolliset upeatkin ahaa-elämykset. Turhaan suret asiaa. Lopettaneista ei ainkaan minua sureta lainkaan, että monet Lehdon ratkojat eivät ratko Sanarisin koviksia ja siten menettävät ehkä yhtä mahtavia elämyksiä kuin suosikkinsa tarjoamat. Se on hyvä juttu, että hekin saavat elämyksiä, jotka helpottavat arjen ja pyhänkin elämää. Jatketaan kaikki omalla linjallamme.
79. Jiikoo5.7.2020 klo 12:52
Lainaus: 73. Ika 5.7.2020 klo 11:50
Lainaus: 72. Unelma 5.7.2020 klo 11:29Oikea alakulma takkuaa. Ei löydy kylää kyseisestä maasta ja mikä vihreä italiasta? Vihjeistä kiitollinen.No missä se ruoho on aina vihreämpää?

Vihjeen voi käsittää toisellakin tavalla. Saamani ratkaisusana on erään Italian 1800-luvun merkkimiehen yhden merkkiteoksen nimi. Laatija näkee ilmeisesti (ja ilmeisen oikeutetusti) tämän merkkimiehen sukunimessä vihreää sävyä (maan kielellä).
80. Ika5.7.2020 klo 12:57
73,72
No juuri samaa vihljailen
81. Elva5.7.2020 klo 13:13
Jaska, en ymmärrä tätä vastakkainasettelua Lehto kontra muut mestarilaatijat. Minä ainakin koen rikkautena asetelmaa sekä että.
82. Jiikoo5.7.2020 klo 13:23
Jaska, omalta osaltani voin sanoa, että Lehdon ristikoissa on niin paljon viihdyttäviä ansioita, että en ole vielä halunnut niistä luopua – negatiivisista seikoista huolimatta. Subjektiivisesti ottaen näissä lehtolapsissa on kivaa se, että ne jäävät minulta nykyisin enää harvoin ratkaisematta. Huonoa muun muassa se, että olen tiedoiltani ja taidoiltani vajavaisena pakotettu käyttämään netin apuvälineitä; en muista yhdenkään Lehdon ilman niitä ratkenneen.

Sanarisin koviksissa on sellainen ikävä juttu, että ne jäävät monestikin minulta ratkaisematta. PuPen kolmosissa maaliinpääsyprosenttini jää vaatimattomaksi, Iltiksen kolmosissa se lienee vähän korkeampi. Sieltä on tullut jopa kaksi saturaista, joista tosin vain toinen varmuudella kovispuolelta. Toinen tupsahti tililleni yllättäen; en ole nähnyt lehteä, josta tehtävän tyyppi olisi ilmennyt.

Lehdonkin parissa joka tapauksessa jatketaan ja molempien leirien ansioista nautitaan!
83. Pirliis5.7.2020 klo 13:50
Riku 74. Älä nyt vielä ole pistämässä Aulista eläkkeelle. Nautitaan nyt näistä niin kauan kuin voimme, ei löydy Auliksen vertaista vielä tässä maassa. Auliksen ristikoissa on se jokin, mikä muilta laatijoilta puuttuu, sanoisin sitä "sanaleikiksi" tai "sanapuzzleksi".
Iranin paikkakunta jäi minultakin löytymättä.
84. Pirliis5.7.2020 klo 14:02
Heti löytyi Iranin paikkakunta kun pälkähti päähän kehen "vihreä Italiasta" viitataan.
85. Jiikoo5.7.2020 klo 14:46
Lainaus: 74. Riku 5.7.2020 klo 11:55
”Esim. Yolle-vihje! Onko ö-pilkku vai?”

Et varmaankaan ole sattunut huomaamaan, kuinka yksi jos toinenkin vaativampien ristikoiden laatija on ”unohtanut” sellaisen välimerkin kuin kaksoispisteen käytön?
86. Mooses5.7.2020 klo 15:07
muf. Kiitos vihjeestäsi. Maalta se "linna" tosiaan löytyi.
Oikean alakulman ruuvin kantaan ei tunnu löytyvän sopivaa kirjainta. Samoin se iso O ei tunnu ratkeavan.
Porakone ja vihreä Italiasta ovat mielestäni oikein.
87. Jiikoo5.7.2020 klo 15:13
Mooses, ruuviksi minäkin sitä pitkään luulin.
88. Heppu5.7.2020 klo 15:27
Minustakin tämä on yksi parhaista Auliksen ristikoista aikoihin. Olin hukassa oikean alakulman kanssa. Minulla olevista kartoista ei löydy tuota kyläpahasta, mutta nimihaulla löytyy. Miehen nimi täytyy tietää, on vähän hankala kuva kaverista.
Italian vihreälle en löydä mitään vahvistusta, mutta oikeat kirjaimet siinä on kun kaikki rimmaa ympärillä
89. Elva5.7.2020 klo 15:48
Heppu, ratkaisusanaa taivuttamalla sen takaa löytyy kahdella tapaa vihreätä (toinen vihreä tosin monikollinen muoto).
90. kaplas5.7.2020 klo 15:50
Italian vihreä viittaa taidemuotoon, jossa asiat alkaa lutviutua, kun lihava nainen on laulanut.Kauniita lauluja ja paljon väkeä..

Esityksen kehittänyt mies, jonka sukunimi lähes tuo vihreä italiaksi, kuten aiemmin viitattiinkin..
91. Elva5.7.2020 klo 15:52
Heppu, tuli mieleen, onkohan sinulla yksi kirjain väärin?
92. Leenanneli5.7.2020 klo 15:53
Olipa hankala tuo oikea alanurkka, missä mm lentokone. Pähkäiltyäni ja luettuani tätä keskustelua sain sen tehtyä ja luulisin, että on oikein. Enää puuttuu kaksi yksittäistä kirjainta. En osaa tätä moittia tai tekijää, mielenkiintoista ratkottavaa oli kunhan pääsi jyvälle noista kirjaimista.
93. Heppu5.7.2020 klo 16:22
No olipa sittenkin yksi kirjain väärin. Siitä O:sta kaksi loogista ratkaisua ja minä olin pitänyt omaani varmana.
94. Annastina5.7.2020 klo 16:37
Minusta ristikko on kokonaan kömpelösti ja väkisin vääntämällä kyhätty. Kuka tuntee esim henkilöä Uris?
Tuossa on täynnä sellaisia sanoja, joita en ole ikinä kuullutkaan. Taitava tekijä osaa laatia paremman, vaikka olisi vaikeakin. Kesken jää. Yhtä typerä, kun viimeviikkoinen. Perjantailta en tässä mielessä kohta enää odottele mukavaa ristikkotuokiota.
95. vintilä5.7.2020 klo 17:57
94.Annastina On täysin mahdollista, että kukaan suomalainen ei tunne, tai tuntenut, Leon Urisia, sillä hän kuoli 2003. Sen sijaan uskon, että hyvin moni tietää, kuka oli Leon Uris ja on lukenut hänen teoksiaan.
96. Tyhmyri5.7.2020 klo 18:29
Ristikko-hotellissa on vakiovierailijoita. Leon Uris kuuluu näihin. Molemmat nimet lyhyitä, kaksi-vokaalisia.
97. Jiikoo5.7.2020 klo 18:31
Lainaus: 95. vintilä 5.7.2020 klo 17:57
”Sen sijaan uskon, että hyvin moni tietää, kuka oli Leon Uris ja on lukenut hänen teoksiaan.”

En ole lukenut hänen teoksiaan, mutta nimihän on sanaristikoiden vakiokamaa! Uskon sen esiintyneen Lehdonkin ristikoissa useampaan kertaan vaikkapa viimeksi kuluneen vuoden ajanjakson mittaan.
98. Seitenvitonen5.7.2020 klo 18:38
Annastina,
Minun tietokoneestani löytyy google- niminen tiedosto. Kun kirjotat hakemasi sanan (sukunimi) sinne, löydät tuon henkilön. Veikkaan, että meistä useimpien ei tarvitse googlata.
99. Jondalar5.7.2020 klo 20:22
Seitenvitonen, olet oikeassa. Leon Uris, hänen romaaninsa Exodus ja siitä tehty elokuva muistetaan, Sain kauniin maan ja täältä milloinkaan en tahdo enää mennä pois.
100. TJV5.7.2020 klo 21:04
Tuli mieleen, kun vuosia sitten vihje oli Jan. Saatuaan siihen Oort, ilmoitti joku, ettei koskaan ole tuollaisesta kuullutkaan.
101. Elva5.7.2020 klo 21:20
Juhannuslakanassa oli Jan Oortin kuva, ratkaisusanana OORT.
102. Tuu5.7.2020 klo 22:27
Olen juuttunut oikean reunan vihjeeseen "katuvan kohde" ja siihen risteävään pyöreään esineeseen. Eikä neron kielikään auta asiaa... Täällä on kyllä annettu lisävihjeitä, muttä ne eivät auenneet minulle. Kummastelen myös EU:n lipusta (tumman K:n alla) tulevaa sanaa... Jaksaisiko joku teistä tietävistä vielä auttaa vähäsen?
103. Heppu5.7.2020 klo 22:49
Tuu 102. Katuvassa haetaan kohdetta Italiasta. Ja lipussa yhtä kuin Suomi 1995-
104. Elva5.7.2020 klo 22:57
Tuu, katuvan kohde tarkoittaa paikkaa jonne Saksan keisari Henrik lV joutui v.1077 matkustamaan ja nöyrtymään paavin edessä päästäkseen paavin pannasta. Rengas on rautakauden metallinen kaulakoru.
105. Elva5.7.2020 klo 23:25
Tuu, kaulakorua kannattaa varmaan etsiä englannin kielellä.
106. eppi6.7.2020 klo 07:53
Onpas hankala ja outo tällä kertaa. Vielä auki kohta jossa mm. lentokone- ja -etti-vihjeet. Mitähän mahtaa olla kupissa ja mikä vehje on -etin alla??
Pari muutakin harmaata on ihmeellisiä, esim. vasemman puolen alimpaan T-kirjaimeen tuli vaakaan ihan outo sana.
107. Tuu6.7.2020 klo 08:37
Heppu ja Elva, kiitos teille ihanat viisaat!
108. Tuulitukka6.7.2020 klo 08:45
Mistä kartoista te täyttäjät löydätte esim. nyt tuon Iranin paikan oikeassa alakulmassa. Minulle on tullut risteävistä neljä ekaa kirjainta (lienevätkö oikein?). Mutta lisäksi oikean alakulmaan pystysana on myös hieman kysymysmerkki. Selitykseni on hieman haetun oloinen: lieneekö ylempänä olevan pystysanan idean tyylinen!
109. Elva6.7.2020 klo 09:26
Tuulitukka, Google Mapsista löytyy.

eppi, lentokone, -etti ja kuppi on käsitelty aiemmin perusteellisesti.
110. Jiikoo6.7.2020 klo 09:41
Tuulitukka, koolla ja yyllä vaikuttaa olevan yhteyttä toisiinsa. Laatija lähtenee myös siitä, että ratkoja osaa nähdä sielunsa silmillä kaksoispisteitä ja sanavälejä sielläkin, mistä hän on ne ”unohtanut” (vrt. 85.).
111. Tuulitukka6.7.2020 klo 09:53
Nyt kiittää pitää Elvaa ja Ratkojia. Ja Jiikoo: sinä täydellistit varmuuteni sekä toit hivenen uutta oivallustakin. Täten:
myös aivot kiitävät :)
112. eppi6.7.2020 klo 10:38
Elva: "eppi, lentokone, -etti ja kuppi on käsitelty aiemmin perusteellisesti." -niin joku kertoi että ne löytyy ratkojista, onpas perusteellista :D
113. PM6.7.2020 klo 21:47
Olen ratkonut näitä HS:n ristikoita ilman muita apuja kuin HS-digi niin pitkälle kuin kohtuudella etenen. Kun vielä käytän kuulakärkikynää, ratkontani on hidasta.
Tällä kerralla jäi vajaat parikymmentä kirjainta puuttumaan ennen turvautumista laajempiin apuihin ja muiden ratkontakokemuksiin, joista kiitän! Aikaa kului aivan liikaa, joskin enimmäkseen sadesään vallitessa.
Selkeä johtopäätökseni on, että ratkontatapani ei ollut sovelias tähän ristikkoon. Harvinaisia sanoja (minulle siis, en ole ennen missään yhteydessä niihin törmännyt) oli enemmän kuin aikoihin. Laatija ei millään tavoin näytä pyrkivän välttämään tai suodattamaan harvinaisuuksia pois!
Vieläkin, vaikka olen jo tutkinut paljon eri tietolähteitä, ratkonnassani on puutteita
- ylin vs sana luoteessa, ihmetyttää (jos tarkoitetaan automerkkiä, siinä on enemmän kirjaimia)
- vasemmalla K-vihjeestä oikeanpuoleinen ps sana
- edellisen kanssa risteävä 8-kirjainta käsittävä vs sana, mitähän tuollaisilla piirrosvihjeillä halutaan sanoa?
- edellisten lähellä vihje ´Intiaa´, en löydä muodostuvaa sanaa kartalta
- siinä olevan polku- tms. pyörän tarkoittama sanakin oudoksuttaa
114. Elva6.7.2020 klo 23:34
PM, seuraavassa muutamia käsityksiäni esittämistäsi kohteista.

Pystysana K:n alla on mielestäni verbi. Piirrokset kuvaavat liikenteessä käytettäviä turva-välineitä. INTIAA on kylä Maharashtra nimisellä alueella (district of). Polkupyörän ratkaisusana on firma joka valmistaa erilaisia pyöriin liittyviä tarvikkeita.
115. Johanna7.7.2020 klo 00:11
Pitkästä aikaa oli mukava vaivata päätään. En kestä lukea ketjua loppuun, niin liikaa annatte vihjeitä! Onneksi on SK, jonka ristikoiden ratkaisuja ei koskaan vihjailla.
116. Tirlittan7.7.2020 klo 07:39
Melkein työvoitto; oikea kulma vielä mietityttää: pienokaisen kohdalle en saa järkevää ilmausta ja kahden ikäihmisen? vaakasana pulmailee,,,
117. PM7.7.2020 klo 08:37
Elva, kiitos vinkeistä (114).
K-vihjeestä lähteväksi sanaksi verbi olikin mielessäni, tulin kuitenkin 4. kirjaimen valinneeksi siten, että risteävä sana
viittaa Hesaan. Pitää vaihtaa kirjain.
Tunnistin vas. laidan piirrokset aivan samoin. Mutta etenkin turvavöitä on pakko käyttää, minulla muodostuva vs sana viittaa vapaaehtoisuutteen!?!
Intian kylän löysin nyt tuon aluemäärittelyn avulla, ilman aluemäärittelyä en löytänyt. Aluemäärittely ei sisälly vihjeeseen.
Nelikirjaiminen sana viittaa polkupyörätarvikkeisiin, vihjekuvassa on kokonainen polkupyörä! Melko laajasti siinä vihjataan! No, voisihan auton avullakin vihjata vaikkapa rengasvalmistajiin kuten Michelin, Nokian Renkaat, tms..
Tirlittan (116), ratkoessani katselin oikean alakulman kahta henkilöä esittävää kuvaa ja mieleeni tuli, että vasemmanpuoleinen voisi olla melkoisestikin nuorempi.
118. Jiikoo7.7.2020 klo 09:18
Lainaus: 117. PM 7.7.2020 klo 08:37
”Nelikirjaiminen sana viittaa polkupyörätarvikkeisiin, vihjekuvassa on kokonainen polkupyörä! Melko laajasti siinä vihjataan!”

Saamani ratkaisusana tuottaa kuva-Googlessa (erilaisten laitteiden asennustelineiden ohella) kuvan maastopyörästä, joka muistuttaa kuvavihjettä. Niinpä olen tulkitsevinani ratkaisusanan pyörämerkiksi.
119. PM7.7.2020 klo 10:36
Jiikoo, olet oikeassa, en näemmä ollut kelannut kaikkia kuvia! Tämän sanan osalta pahoittelen kriittistä arvosteluani ja täten perun sen.
120. Elva7.7.2020 klo 11:06
Jiikoo, kiitos tiedosta. Tämä taas todistaa, että kannattaa nähdä vähän vaivaa. Nyt pyörä oli jo noussut kuvahaun etusivulle, ilmeisesti kuvaa hakevien lisääntyessä :)
121. Elva7.7.2020 klo 11:13
120. Pitäisiköhän olla: kuvaa hakevien määrän lisääntyessä?
122. Ninni7.7.2020 klo 11:26
Oikealla alhaalla joku piirroshahmo, ei hän Hessukaan ole? Onko siitä oikealla olevan lapsen ratkaisusana synonyymi, verbi vai mikä? Solmussa siis tuolta osin vielä!
123. Jaska7.7.2020 klo 11:57
Minun mielestäni ei pitäisi. 121. on vielä harhauttavampi. Viittaahan se vahvemmin käytännössä erittäin epätodennäkösesti toteutuvaan ratkontatapahtumaan aikaperspektiivin huomioon ottaen. Lisääntymisen tulos voi näet tehdä hakuja aikaisintaan muutaman, todennäköisesti yli kymmenen vuoden kuluttua. En usko, toivomisesta puhumattakaan, että silloin julkaistavassa Lehdon ristikossa on sama vihje. Kyllä korajattukin muotoilu on ihan perspektiivistä.
124. Jaska7.7.2020 klo 12:04
123. Korjaan oman muotoiluni: Kyllä korjattukin muotoilu on perspektiivistä piittaamaton:)
125. isoäiti7.7.2020 klo 12:05
Ninni! Hahmo ei ole Hessu. Lapsen ratkaisusana on synonyymi, mutta huomaathan, että alusta pitää ottaa eka kirjain pois.
126. Wilde7.7.2020 klo 13:01
Lainaus: 18. Elva 3.7.2020 klo 20:53
Mielestäni ristikko on erinomaisen hieno. Jondalar, kummatkin kysymyksesi ovat ns. historiallisen yleissivistäviä, toinen Rauta-ajalta ja toinen vajaat tuhat vuotta vanha.

Saanko tiedustella, mistä tuon rautakauden esineen nimen sait selville? Olen hakenut sitä netistä, mutta vielä en ole sitä löytänyt. Tiedän sanan oikeaksi, mutta pikkutarkka kun olen, haluan kaikki tarkistaa.
127. Elva7.7.2020 klo 13:15
Kiitos Jaska, sinä se osaat piristää. Minulle käy usein niin, että painettuani ” Lähetä”, ja luettuani valmiin tekstini hetken kuluttua, huomaan kaiken maailman kielivirheitä, ja mietittyäni taas tovin niitä, en enää tiedä mistään mitään.
128. Elva7.7.2020 klo 13:30
Wilde, minä sattumoisin tiesin heti KATUVAN KOHDE sanan, ja saatuani täten kaularenkaan viimeisen erikoisen kirjaimen, pulpahti sana jostain muistini hämäristä mieleeni. Tsekkasin sanan wikipediasta ja se osoittautui oikeaksi.

Kun sitten 104., 105. annoin neuvoja kaulakorusta huomasin, ettei suomeksi löytynyt mitään. Siksi neuvoin hakemaan englanniksi esim. iron age necklace.
129. Wilde7.7.2020 klo 14:40
Kiitos Elva!
130. Vahvanäppi7.7.2020 klo 18:11
Mikä on kapseli keskellä?
Mitä on tuo nuoripari oikealla?
mikä on lihakimpale vasemmalla ylhäällä?
Mikä on lihapiirakka vasemmalla ylhäällä?
mikä on harava vasemmalla?
Entä lentävä lintu oikealla ylhäällä?
131. Vahvanäppi7.7.2020 klo 18:12
Korjaan nuoripari vasemmalla keskellä?
132. Vahvanäppi7.7.2020 klo 18:28
Vasen yläkulma ratkesi. Vielä auki vasen K:n alaosa. Mm. se laskuvarjo.
Ja keskellä alhalla S ratkaisusana ja vaaksuoraan auto.
Onko jeesiä?
133. Vahvanäppi7.7.2020 klo 18:32
No ratkesipa sittenkin itse pähkäillessä. En tarvi enää apua Kiitos!
134. TTH7.7.2020 klo 19:21
130. Vahvanäppi:

Pelkkää hämäystä
Aikuisia, eikä pari. saattoivat tavatakin
Sitähän se
Maissijauhosta
Sepä se
Eipä aiheuttane kiistaa.
135. kaplas7.7.2020 klo 19:23
Vahvanäppi hyvä, että selvisi! Aikamoinen olikin kysymyspatterisi :)
136. TTH7.7.2020 klo 19:23
133. Vahvanäppi: Kesti vähän painaa enteriä... ;-)
137. Terveen paperit7.7.2020 klo 20:19
Hankala ja haalea. Vaimon kanssa silti käännettiin se selälleen.
138. Pokkitörmä8.7.2020 klo 19:52
Työvoitto! Täältäkin sain apua. Luovuin ajatuksesta että oikealla alhaalla on rallikuski ja animaatiohahmon löysin lopulta täällä olevan vihjeen perusteella, kun alku- ja loppukirjain tuntuivat oikeilta. Ja se pikkukyläkin oikealla alhaalla löytyi. Kaikki harmaat ovat lopulta perusteltavissa Ylimääräistä aikaa meni, kun luulin vanhan pariskunnan kuvan osaa erilliseksi kuvaksi. Tänä vuonna sain muuten kaksikymppisen arvonnassa, mutta se viipyi jonkin aikaa, joten jospa selittyisi tällä joidenkin kohdalla? Hyvää kesää!
139. jetman9.7.2020 klo 12:02
Viikko mennyt pähkäillessä (ja hermot), mikä on Aaltosen viimeinen piilokirjain. Ei voi ymmärtää ...
140. Pike9.7.2020 klo 12:29
ä
141. jetman9.7.2020 klo 12:41
Kitos Pike. Sana on nyt looginen, joskaan vihje ei anna ymmärtää, että kyseessä olisi verbi. Mutta eipä tässä ristikossa kaikki muukaan ihan loogista ole. :)
142. Dakota9.7.2020 klo 23:57
Lainaus: 1. Elva 3.7.2020 klo 09:49
Tämä ristikko vaikuttaa todella mielenkiintoiselta ja haastavalta. Olen vasta ratkonnut puolet, ja joudun jättämään sen harmikseni kesken. Toivotan kaikille tsemppiä ja urhoollista ratkontaa.
Nyt vasta katsoin tätä ristikkoa ja puhumattakaan kelvottomasta painojäljestä paljastuisiko liikaa, jos joku kertoisi mihin nuo isot kirjaimet viittaavat; pääsisi edes jotenkin alkuun. Tämän illan aikana en ole selvittänyt, mikä juju tässä on. Ja taitaapa olla muutenkin kovin hankala keskustelusta päätellen. Varmaan jää tekemättä!
143. Elva10.7.2020 klo 11:55
Dakota, isot vaaleat kirjaimet ovat kaikki vajaita, ja ratkaisut liittyvät näihin vajavaisuuksiin. Kannattaa ehkä ensin yrittää ratkoa muita sanoja, niin kirjaimet avautuvat helpommin kun risteävistä sanoista saa vähän apua.
144. Yousee11.7.2020 klo 10:59
Terveisiä Jäämereltä, mm Pykeijasta. Niinpä olen tätä pähkäillyt vasta nyt. Näyttää siltä, että 1 kirjain puuttuu, alarivi viim. oikealla. Eli mikä mies on siinä vihjekuvassa??
145. Elva11.7.2020 klo 11:37
Yousee, ranskalainen eturivin filmitähti ja seksisymboli 1960-1970-luvuilta.
146. Juho11.7.2020 klo 11:37
Yousee, ranskalainen, F1-Prostin kaima, näyttelijä jo 50-luvulta alkaen.
147. EMH11.7.2020 klo 12:37
Olisiko kellään vinkkiä, millainen on juopuneen katse?
148. Yousee11.7.2020 klo 12:50
Kiitos Elva kiitos Juho????Olisihan tuo pitänyt herra tuntea pysty harmaat vielä hetken aiheutti pään raapimista mut Siitähän se kirjain lähti pois.
149. Elva11.7.2020 klo 15:01
EMH, en uskoisi olevan kovin kirkas.
150. EMH11.7.2020 klo 17:12
Elva 149: kiitos, minulla oli pystysuora väärin.
151. Pike13.7.2020 klo 06:51
Elvalla näyttää olevan noin parikymmentä kommenttia joka ketjussa. Olisiko vähitellen syytä rajoittaa tuon tyypin esiintymisvimmaa ja estää tukkimasta joka ketjua joutavilla kannanotoillaan ja vihjeillään? Ylläpito hoi!
152. Ylläpito13.7.2020 klo 09:14
Piken omien viestien määrää laskee se, että niitä on poistettu kymmenittäin. Tämä nyt jää, mutta asiallisiin kävijöihin kohdistuvat loukkaavat viestit poistetaan yleensä heti. Pike hoi! Etkö tosiaan ole huomannut, miten muut sinuun suhtautuvat?
153. Jaska13.7.2020 klo 09:34
Sivustolta puuttuu viestien tuhotulvaa rajoittava kiintiöjärjestelmä. Sanaris voisi kutsua Piken konsultiksi järjestelmän kehitystyöhön ja vastuulliseen valvontaan Ylläpidon oikeana kätenä.
154. kaplas13.7.2020 klo 09:40
Kyllähän ao. kommentoinnissa on nähtävissä provosoinnin ja jopa trollauksen piirteitä.
155. Elva13.7.2020 klo 10:20
Pike, olet täysin oikeassa minun suhteeni. Valituksia on tullut useilta tahoilta. Olen mennyt itseeni ja joutunut toteamaan että olen suhteellisen uutena risrikkofanina antautunut liiankin kanssa uudelle harrastukselleni. Aion vastedes pitää itseni ankarasti kurissa.
156. cb13.7.2020 klo 10:44
Elva, ei millään pahalla, hyvä kun itse tiedostat asian.
157. Ylläpito13.7.2020 klo 12:33
Älkää viitsikö! Elva on nöyrä, auttavainen ja aina korrekti. Ei täällä liikaa sellaisia kirjoittajia ole! Halutaanko kirjoittelu yleensäkin muka vähentää? Mikä on sovelias määrä yhdeltä?
158. kaplas13.7.2020 klo 13:23
Elva, jatka vaan/vain!
Kumpi muuten oikein?
159. cb13.7.2020 klo 14:17
Kuten kirjoitin, en tarkoittanut millään pahalla ja uskon, että Elva sen ymmärtää. Ankara kuri on kyllä liikaa, kohtuullisuus riittää. Hyvää jatkoa ristikoiden parissa Elva!
160. Ylläpito13.7.2020 klo 14:33
Asia vilpitön.
161. Jondalar13.7.2020 klo 16:56
Tapahtuu anteeksiantamaton vääryys, mikäli Pike onnistuu pyrkimyksessään vaientaa säikeen parhaat keskustelijat. Hänen kaikki kommenttinsa ovat ilkeitä ja pahansuopia. Pikestä ei täällä kukaan tykkää.

Mikä neuvoksi? Apua ikävien tunteiden hillitsemiseen on kaiketi saatavissa.
162. Seitenvitonen13.7.2020 klo 19:57
"En voi kertoa menestyksen salaisuutta, mutta voin antaa reseptin epäonnistumiseen: Yritä miellyttää kaikkia" (Laurence Sterne)
163. -p-13.7.2020 klo 20:06
Näissä keskusteluissa oli aiemmin mukana O, vai oliko 0. Häntä kritisoitiin liiallisesta osalliistumisesta, ja hän sanoi jättäneensä Hesari-keskustelut. Olen miettinyt, onko Elva sama henkilö. Oli tai ei, niin kaikkeen ei tarvitse puuttua.
164. Ylläpito13.7.2020 klo 20:16
Nimimerkkien spekuloinnit ovat kiellettyjä, mutta kerrotaan nyt, että ei ole sama.
165. Funny13.7.2020 klo 21:22
Nyt on pakko sotkeentua asiaan. Elvahan kirjoittaa aina asiaa, eikä koskaan loukkaa ketään. Se näyttää ärsyttävän sellaisia, joilla ei ole paljonkaan ystävällistä sanottavaa. Eräiden kannattaisi ottaa selville, mitä yleissivistys oikeasti tarkoittaa, ja käyttäytyä sen mukaan.
166. PM13.7.2020 klo 22:09
Elva, toivon että jatkaisit edelleen kirjoitteluasi samalla ratkomisharrastusta tukevalla asenteellasi. Arvostelusta huolimatta! Se ampuu usein yli, ohi ja on pahansuopaa.
167. Kirsikka13.7.2020 klo 23:31
Huikean vaikea, haastava ristikko, ja Elva ei saa lopettaa, neuvonsa ovat arvokkaita ja ulosantinsa korrektia!
168. Elva14.7.2020 klo 19:59
Hyväntuulisena saavuin kotiin Senaatintorin terassilta (gubbröra ja roséviiniä), ja luin kommentit itsestäni, nythän on jo kulunut yli vuorokausi ankaraa kurinpitoa :) Kiitän ystävällisistä ja kannustavista kannanotoista, ne ilahduttivat. Koska joukossa oli luonnettani käsitteleviä kommentteja, haluan vastata.

Kotikasvatuksessani tähdennettiin että pitää olla ystävällinen kaikille ihmisille, ja sitä olen yrittänyt noudattaa. Se ei tarkoita etten itse huomaisi pahansuopuutta tai sala-ivaa, mutta uskon että näitä harjoittavilla on varmaan omat ehkä suuretkin murheensa elämässään.
Silloin kun pidän jostakin asiasta, sanon myös mielelläni mielipiteeni, olkoon kyseessä ristikko, kommentti tai vaikkapa minua naurattanut juttu. Sille en mahda mitään että useimmat ratkomani ristikot ovat mielestäni kivoja.

Ettei syntyisi väärinkäsityksiä: osaan myös itse olla häijy ja kohtuuton. Tätä piirrettä itsessäni yritän kuitenkin myös pitää ankarasti kurissa.
169. Jondalar14.7.2020 klo 21:44
Upeaa, Elva, hyvin puhuttu. Ystävystyminen on helppoa. Pitää olla vain oma aito itsensä ja antaa tykkäämisen näkyä. Lämmin katse, mukavat sanat ja teot huomataan. Itsekin ystävystyn jostain syystä helposti ihmisten kanssa missä tahansa liikunkin. Myös itsestään kannattaa tykätä. Katsoa peiliin ja huomata rakastuneensa.
170. ahaa16.7.2020 klo 08:29
Kosin täällä, ei aukea paikkaa tai mitähän tuo muuta tarkoittanee??
171. isoäiti16.7.2020 klo 09:44
Elva! Jatka ihmeessä valitsemallasi linjalla! Kommentoit ja autat aina ystävällisesti, mitä ei voi kaikista osallistujista aina sanoa. Arvostan myös sitä, ettet jaarittele mitä sattuu. Anna palaa!
172. Pike16.7.2020 klo 14:26
Ihmettelen vaan, miksi Elvan pitää kaksikymmentä kertaa avata sanainen arkkunsa samassakin säikeessä. Eikö niitä mielipiteitä voisi koota yhteen ja sanoa yhdessä pötkössä kaikki sanottavansa? Turhauttavaa lukea yhden tyypin lausashduksia joka toisessa välissä. Hillitse itses Elva, vaikka kuinka olisit innoissasi osaamisestasi ja muitten auttamiksesta!!! Neuvon ihan ystävällisissä merkeissä.
173. Pike16.7.2020 klo 14:28
...lausahduksia...auttamisesta...Kiihdyin niin, että tuli virheitä!
174. Elva17.7.2020 klo 07:29
Pike, en oikein osaa päättää tuntuuko ihanalta vai pahalta että saan sinut noin kiihtymään.
175. Jiikoo17.7.2020 klo 08:26
Elva kiltti, älä vain missään nimessä ota negatiivista arvostelua itseesi vaan jatka omalla sympaattisella linjallasi! Sinun kommenttejasi on aina ilo lukea, kun taas...
176. Pike17.7.2020 klo 09:11
Elva, oliko pakko taas vastata? Menisit itseesi! Ei ole yhtään ilo lukea jatkuvasti saman tyypin purskahduksia - ketjun pitkittämistä tuollainen esiintymishimo.
177. Ylläpito17.7.2020 klo 09:21
Pike, sinä kirjoitat tällä hetkellä enemmän kuin Elva. Oliko pakko tuohonkin vastata?

Samat meille, oliko pakko tuohon edelliseen mitään vastata?
178. Uuge17.7.2020 klo 09:22
Elvan vastaushan oli aivan mainio, aamun piristäjä! Empatiaa ja sympatiaa!
179. Pike17.7.2020 klo 10:39
Ylläpito, laskutaitosi on hukassa.
180. Ylläpito17.7.2020 klo 11:03
Ero senkun kasvaa.
181. cb17.7.2020 klo 11:22
Eiköhän Elva-juttu ole jo loppuun käsitelty, ärsyttää lukea näitä puolesta ja vastaan-kommentteja ja toivon, että en itse aiheuttaisi samaa kommenttimyrskyä!
182. bossi17.7.2020 klo 11:57
Elva on yksi parhaista kommentoijista tällä sivulla. On aina mukava lukea hänen piristäviä ja vilpittömän innostuneita havaintojaan. Myöskin Elva vaikuttaa aidosti kiinnostuneelta toisista ja heidän auttamisestaan!

Jatka vain samaan malliin Elva :)
183. seppo18.7.2020 klo 19:00
Tehdäänkö ristikko tarkoituksella niin epäselväksi, kuin viimeinenkin riastikko on.?
184. Twiga31.7.2020 klo 23:54
No täältähän tätä tarinaa enemmänkin löytyi, josta sain kovasti vinkkejä. Täytyy kyllä sanoa, että kohtuus kaikessa, ja kaikkien kunnoitusta kehiin.

Jolleivat ihmiset jopa ihan omillla nimillään hoida nettikeskusteluitaan (ja kuten esim persut :-D avaudu), niin jatkan tässä tätä samaa jatkumoa ns salanimellä. (En tod kannata ensimmäistäkään persua, se tulkoon tässä ihan selväksi.)

Yksi aika voimakas toimija on tainnut ottaa palstan valtaansa, ja siitä hän varmasti on itse erittäin tyytyväinen ja onnellinen, eikä siinä mitään pahaa sinänsä. Ja varmaankin tämä palsta on tuonut paljon täytettä hänen elämäänsä. Jossa lienee ollut iso tyhjä. Kuten monella muullakin. Ja kaverin puutetta. Ja monelle hänen lukijallekin on tullut sellainen "isoäiti tietää kaiken" -olo.

En kuitenkaan pidä ihan kivana piirteenäo sitä totuutta, että kuinka moni hiljainen yksilö saattaa musertua tai olla jo parin vuoden jälkeen musertua hänen allensa. Tästä myös ylläpidon kannattaisi olla hieman tietoinen. Ihan normipsykologiaa. Näinä vaikeina aikoina. Täytyy pitää huolta ihan kaikista. Ei vain vahvoista. Eikös.
185. Tyhmyri1.8.2020 klo 01:06
"Normipsykologiaa". Aivan. Kehotan Teitä hakeutumaan hoitoon. Ristikot aiheuttavat niin paljon ahdasmielisyyttä, että ne pitäisi alistaa THL:n tiukkaan valvontaan. Vain testit läpäisseet saisivat niitä ratkoa.
186. Pike1.8.2020 klo 06:34
Elva on kuin Tarja muinoin, kaikkitietävä ja joka asiaa sorkkiva. Lieneekö sama henkilö?
187. Elva1.8.2020 klo 07:45
Twiga & Pike, koska kieltämättä runsaaanpuoleinen HS-ratkojien avustuskirjoitteluni koetaan ärsyttäväksi besserwisseriydeksi, niin lopettamalla sen, toivon antavani muille tilaa ja myöskin rauhoittavani mielenne.
188. Ylläpito1.8.2020 klo 08:09
Koska täällä pitää olla oikeus sanoa mielipiteensä, emme poistaneet Twigan muutamaa "paluuviestiä". Lähetimme Elvalle meilin, että ei kannata välittää yhden kirjoittajan mielipiteestä. Toivotaan parasta.

Pike sen sijaan taas kerran rikkoo etikettiä. Jatkuvien solvausten päälle (ne lähes aina poistetaan) hän alkaa nimimerkkispekuloinnin. Voimme kertoa, että eivät ole sama henkilö ja jos olisit palstaa ajatuksella lukenut kaikki ajat, olisit sen helposti huomannut. Jatkossa myös spekuloinnit lakaistaan pois. Varoitukset eivät tunnu Pikeen tehoavan.
189. kaplas1.8.2020 klo 09:19
Joitain käytänteitä lie aikojen saatossa syntynyt.
Mm. ettei ekana ratkontapäivänä juurikaan vinkattaisi. Ei ainakaan kovin aikaisin?
Suorat paljastukset tietysti pannassa. Samoin itsestään selvät vihjeet.
Olihan ne hakasulutkin joskus eli kaikki muu kommentointi, joka ei suoraan liity ristikkoon.

Elva, olet kuin Piken vastakohta: iloinen, innokas (Pikekin!),myönteinen ja eteenpäin suuntautuva.
Älä lopeta!

Halutessasi tietysti voinet miettiä, josko jotain voisit kommentoinnissasi kehittää?
En kovin paljoa keksi..
190. Jaska1.8.2020 klo 18:25
Elva, anna palaa kahta kauheammin. Lopulta ärsyyntyneiden äijien nahka parkkiintuu, ja he kyllästyvät antamaan ohjeita ja kieltoja vertaiselleen tai, suoka anteeksi, jopa paremmalle ratkojalle.
191. Elva1.8.2020 klo 19:49
Kiitos kaplas rohkaisusanoistasi. Annan arvoa.

Jaska, olen ennenkin sanonut että osaat minua piristää. Kiitos!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *