KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS ARKIPALSTAT 2

10487. HS arkipalstat 2

Ylläpito24.6.2020 klo 09:00
Jatkuu osasta 1.

https://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=10397
2. Jaska24.6.2020 klo 09:49
Eikö End toimi Uudella?
3. Elva29.6.2020 klo 09:39
Ristikko oli vähän helpompi kuin edelliset, mutta mukavaa aamukahviseuraa.

Krypto taas oli haastava mutta täyttyi hyvää vauhtia kunnes juutuin viimeiseen sanaan. Oikeassa laidassa olevaa pystysanaa en saa luotua, enkä tiedä mistä pitäisi lähteä purkamaan sanoja. Kaikki sanat ovat täysin kelpoja ja tilanne on outo ja ennen kokematon.
4. Ylläpito29.6.2020 klo 09:58
Siis valintakrypto, koska keskiviikkona ei enää sitä isoa ole.

Ensi viikolla taas piilis.
5. Eikka29.6.2020 klo 14:25
Hesari kesätauolla, mutta digioikeus tallella. Onko jotain tapaa, jolla ratkoa näitä netissä?
6. Heppu29.6.2020 klo 15:59
Näissä ristikoissa paljon piirroskasvoja joiden ilmeistä pitää johtaa ratkaisu. Aika heikosti osuu piirtäjä. Tänäänkin tyttö näyttäisi yllättyneen, mutta ei. Ovenraossa en myöskään näe itaruutta vaan rahankeruuta.
7. Elva29.6.2020 klo 16:30
Palasin korjaamaan kryptoani. Riittikin, että muutin viimeisestä sanastani yhden kirjaimen. Olin siis hätäillyt turhaan.
8. Jukkis29.6.2020 klo 18:25
"Onko jotain tapaa, jolla ratkoa näitä netissä?"

Näin: Piirtoheitinkalvo tms. tabletin päälle ja siihen tussilla.
9. iso S30.6.2020 klo 14:15
Lainaus: 5. Eikka 29.6.2020 klo 14:25
Hesari kesätauolla, mutta digioikeus tallella. Onko jotain tapaa, jolla ratkoa näitä netissä?

EIpä taida olla Jukkiksen suosittelemaa tapaa parempaa, jos pitää nimenomaan ratkoa netissä roikkuen. Miksi muuten pitää? Ehkä siksi, että välineenä on tabletti tai kännykkä.

Jos käytettävissä on läppäri/pöytäkone ja printteri, niin ristikon voi tulostaa digihesarista ja ratkoa kynällä. Näin minä tein suunnilleen vuodenvaihteeseen asti.

Jos ei ole tulostusmahdollisuutta niin sitten menee työlääksi, mutta ei mahdottomaksi. Ristikon voi talletta png-tiedostoksi, jollaisen voi avata Windowsin mukana tulevalla Paint-ohjelmalla tai vastaavalla. Paintin tekstityökalulla voi tökkiä ruutuihin kirjaimia yksi kerrallaan. Aikamoista värkkäämistä eivätkä kirjaimet ole lijassa, ellei ole äärimmäisen huolellinen, mutta tässä on vastaukseni kysymykseen "pystyykö", ei "pystyykö helposti ja kauniisti".

Tabletin ja kännykän mahdollisuuksia vastaaviin suorituksiin en tunne. Omenayhtiön koneita en ole koskaan käyttänyt, mutta niillä homma epäilemättä hoituu Windows-vehkeitä vastaavilla tavoilla.
10. Eikka30.6.2020 klo 20:29
Vaikka olenkin tunnettu siitä, että kuljen aina piirtoheitin kainalossa - tulee mukana melkein huomaamatta - niin tällä kertaa kalvot unohtuivat lomakassistani (jäivät kotona kunniapaikalle anopin muistoadressin alle). Siispä muokkaamaan Paintilla näköislehteä ja tulostus mv-printerillä A4:lle. Tulos oli yllättävän selkeä, jopa luettavampi kuin Hesarin perusristikot.
11. Tuulitukka1.7.2020 klo 09:02
Nyt, kun ei tämän päivän HS:ssa enää ollut maanantain Valintakrypton ratkaisua, ja kun olen 2 päivää pähkäillyt vasemman reunan alimman vaakasanan kanssa. Niin olen ”pakotettu” kysymään vinkkiä sanaan: 2, 6, 3, 1 ja 2. Joku kohta kyllä mättää, ei kai sentään Paavo vaakaan ylempänä, tai etukirjaimestaan alas lähtevä luonnehdinta, joka ei Paavoa mielestäni kuvaa. Vaikka jos Elva-osaaja auttaisi. Tai joku muukin. Pääsisi tästä piinasta. Muuten tehtävä suoritettu.
12. Elva1.7.2020 klo 09:12
Tuulitukka, minulla on siinä sana joka viittaa esim. hikoiluun. Muut sanat vaikuttavat olevan ok.
13. Tuulitukka1.7.2020 klo 09:28
Parahin Elva. Kiitos. Kyseinen sana minulla aina välillä olikin, Mutta en saanut etenemään, koska minulla oli pystyyn pitkään pystysanana ”ainoa mahdollinen” lehmän ääntelyn viittaava sana, nyt siirryinkin ihan Atlantin taakse. Päivä pelastettu. Muistojen bulevardi soi ja suloinen nostalgia valtaa mielen.
14. Elva1.7.2020 klo 09:38
Tuulitukka, iloitsen että pääsit piinastasi, mutta pelkään että siirryit maantieteellisesti turhan kauaksi :)
15. Tuulitukka1.7.2020 klo 09:58
Elva, olisiko kuitenkin ulkomailla, esim. Eurooppalaisessa saarivaltiossa? Pääsisinkö näin vähällä säikähdyksellä?
16. Tuulitukka1.7.2020 klo 10:02
Taidan päästä. Sinähän hymyilet.
17. Elva1.7.2020 klo 12:35
Tuulitukan ansiosta kaivoin esille maanantain krypton, jolloin huomasin samalla sivulla olevan ratkaisun edellisen maanantain kryptoon.

Siinä kryptossa oli kuvana Teuvo Salmisen viehkeä piirros, joka oli jäänyt minulta tunnistamatta, ja näin ollen tehtäväkin ratkomatta, kun en ratko sokkokryptoja. Kuvassa oleva henkilö oli minulle oudosti tutun näköinen, ja kun vihjeitys viittasi raskaana oleviin vesisynnyttäjiin, ei käynyt arvon herra mielessä. Tulipa nyt päivän parhaat naurut ja oli lähdettävä rauhoittumaan pitkälle juoksulenkille.

Kaikki kunnia PM:lle, joka onnistui tunnistamisessa!
18. PM1.7.2020 klo 23:35
Ovat näemmä jääneet minulta kommentoimatta, vieläköhän jotakuta kiinnostaa.
Sanaristi oli yksi arkiristikoiden helpoimmista, lähti suoraan EN....ÄÄ - sanasta.
Viimeaikaisissa ristikoissa en ole tunnistanut pääkuvan henkilöä, mikä on merkittävästi hidastanut ratkontaa. Tätä hidastetta ei nyt ollut, teema oli ajankohtainen ja selkeä. Niinpä ratkonta eteni hyvin.
Valintakrypton ratkonta ottaa oman aikansa joka kerta, yhtään sanaa ei voi kirjoittaa miettimättä. Niin nytkin. Monien sanojen kohdalla on mietittävä samalla myös risteäviä sanoja. Oivaltamisia toinen toisensa jälkeen!
Toivottavasti HS ja Sanaris tarjoavat tämän viihdykkeen jatkossakin, menovinkkien vaatiessa palstatilaa!
19. Eikka2.7.2020 klo 09:48
Lainaus: 18. PM 1.7.2020 klo 23:35
Toivottavasti HS ja Sanaris tarjoavat tämän viihdykkeen jatkossakin, menovinkkien vaatiessa palstatilaa!

Täysin samaa mieltä. Arkipalstan tehtävät ovat vaikeusasteeltaan ja ratkomisajoiltaan minulle juuri sopivaa arkihupia.

Hesari voisi tutkia lukeeko kukaan menovinkkejä. Itse näkisin lehdessä mieluummin tulovinkkejä.
20. Elva6.7.2020 klo 10:03
Taas oli sopivan visainen ristikko, jossa ei ongelmia. Piilosanassa oli pari sanaa jotka jäi vähän epävarmaksi, p.8 ja v.21.
21. Uusi6.7.2020 klo 11:33
Ei ihan helppo taaskaan. Ja minulla taas alareunassa "ässäkin!", jota nyt just en tajunnut.
22. Uusi6.7.2020 klo 11:54
No niin, heti kun kirjoittaa tänne, tajuaa itsekin. Valmista tuli.
23. Elva6.7.2020 klo 21:02
Piiliksen p.8 joka aamulla jäi tajuamatta taisi olla pahanlaatuinen aamulapsus.
24. Eikka7.7.2020 klo 12:40
Tällä kertaa piti ajanpuutteen vuoksi ratkoa tämä useassa osassa. Siitä on sikäli hyötyä, että usein saa ratkaistua muutaman sanan heti uuden istunnon aluksi.

Huono puoli taas on se, että saattaa unohtaa keksimiään ratkaisuja. Minulle kävi niin ”ison penaalin” kohdalla. Ihan aluksi olin jyvällä, mutta sitten unohdin sen ja seuraavaksi yritin tunkea siihen taiteilijanimeä. No sellainenhan siihen tulikin, mutta tavallaan kuitenkin oikea nimi.

Yritän näissä arkiristikoissa arvata vähän riskilläkin pääkuvien sanoja. Tässäkin pohdin aluksi artistin nimeä ja kappaleita, joka olikin huono vaihtoehto. Alempi rivi onnistuikin melko pian (vaikka en kuulu joukkoon, toki nykyiseen verrattuna vanha tuotanto on nerokasta). Ylemmässä menin taas oikein urakalla metsikköön. Voisin laittaa vaikka anoppini pantiksi siitä, että ensimmäinen yhdyssana oli hämäystä, ainakin minä yritin epätoivoisesti saada siihen enempi vähempi asuttua mökkiä.
25. Tuulitukka9.7.2020 klo 11:37
Piilis v21 . Ei sitten yhtään leikkaa. Mitenkähän etenisi! Kaiken muun pitäisi olla ok. Olisi tosi kiva vihjeellä päästä hoksaamaan tämäkin. Elva?
26. Jaska9.7.2020 klo 12:30
Elva tai kuka tahansa vihjeisiin sopivan sanan löytänyt. Pulmana on viimeistä edellinen kirjain, joka v20:n perusteella on M. Ratkaisanan vika kirjain olisi siinä tapauksessa O, mutta se ei stemmaa vihjattuun riimiin. Jos M:n sijaan tulee L ja vikaksi U, saadaan tyydyttävä ratkaisusana. Siinä tapauksessa vihjeen pitäisi olla "Ensin oli sunnuntai, sitä ennen neljäs päivä heinäkuuta." Alkuperäinen vihje on ainakin Tuulitukalle ja minulle liian visainen.
27. Jaska9.7.2020 klo 12:33
Piti olla p20 (4). Vihje-ehdotus samoin.
28. Elva9.7.2020 klo 12:53
Tuulitukka & Jaska, aiemmissa kommenteissani (20. ja 23.) käsittelin piilisongelmiani. Tässä v21 päädyin lopulta siihen, että toiseksi viimeinen kirjain on V. Sana on mielestäni ok, siitä vaan puuttuu piilosanamaisuus.
29. Jaska9.7.2020 klo 13:36
Kiitos, se on luonteva vaihtoehto vaakasanalle, jossa ei siis toteudu t + riimi kuntoon/tuntoon.
30. Jaska9.7.2020 klo 13:39
Korjaan, toteutuu kyllä, mutta huonommin kuin lu-päätteisessä sanassa. Pystysana jää arvoitukseksi.
31. Ylläpito9.7.2020 klo 13:51
Otapa noista selvää. Tokavika ei ole m eikä l.
32. Elva9.7.2020 klo 14:12
Jos toiseksi vika on V, niin pystysana on aivan ok. Minulta vaan jää tämä itsetunto-ongelma oivaltamatta, niin kuin aina välillä :)
33. Ylläpito9.7.2020 klo 14:46
Juuri näin.
34. PM9.7.2020 klo 15:21
Ratkonnasta on jo päiviä, keskustelun jatkuessa lisään omia kokemuksiani. Piilosanan v21 oli ratkoessani viimeksi löytynyt sana, ilman ongelmia kuitenkin.
Aivan uusi sana minulle oli v5, samaa merkitseviä tuttuja ovat olleet lyhyempi jossa samat 3 kirjainta alussa, ja samanpituinen jossa samoja kirjaimia alussa 4 ja lopussa 2.
Sanaristin ratkonnan aluksi kirjasin pari väärää kirjainta aloitussanaksi valitsemaani alimpaan vs sanaan, niiden korjaamisen jälkeen etenin suoraviivaisesti.
Ristikon pääkuvan henkilön, vaikka onkin sangen ajankohtainen, tunnistin vasta jonkin aikaa ratkottuani, oikea käsi ja mikrofoni peittävät osan kasvoista.
35. Jaska9.7.2020 klo 17:18
Lenkillä havahduin tosiasiaan, että maanantaina oli tietty päivä genetiivissä. Höpinäni on siis häpeänä varjostava eloani ehkä koko loppuillan.
36. Elva9.7.2020 klo 21:42
Vierailtuani hetken terassilla, vilkaisin hetken piilistä ja niin palautui jälleen itsetuntoni entiselle mukavalle tasolleen. Kaik ymmärretty.

Kostuitkohan Tuulitukka näistä sekavista tuumailusta, vai pitääkö palata asiaan?
37. Jaska9.7.2020 klo 22:12
Jokainenhan nyt jo arvaa:
Eki siisti koiran karvaa.
38. Tuulitukka10.7.2020 klo 07:37
ei kostunut. Olisiko mentävä terassille ;) Palataan, ei paleta, ollaan sen verran varjossa. Siis, jatketaan.
39. PM10.7.2020 klo 08:24
Tuulitukka, tuota v21:ä ratkoessa voisi ajatella jopa näinkin:
Aluksi vihje korjaa, säätää, teen lopuksi pois häätää.
40. Tuulitukka10.7.2020 klo 09:34
Hoksaavaisuuteni on jähmettynyt. PM: runosi tuo mieleen itse Shakespearen. Mutta se ei auta tässä.
41. Ylläpito10.7.2020 klo 10:41
Mitä runo tekee?
42. Jaska10.7.2020 klo 11:24
Tarkennan, että Ylläpito tarkoittaa viestin 37. sanaparia arvaa/karvaa, ja viestin 39. sanaparia häätää/säätää. Minkälainen sanapari kumpikin on? Kysymyksen vastaus t-kirjaimen (sanan tai lyhenne) jälkeen on ratkaisusana.

Piilisvihjeet voivat olla osin täysin ratkaisusanaan viittaamattomia. Tässä tapauksessa ko. sana on omatunto.
43. Elva20.7.2020 klo 09:11
Oli taas mukavat tehtävät aamukahvin seuraksi. Ristikossa ei ollut ongelmia ja lauseetkin olivat helposti keksittävissä. Valintakryptossa otin ajan: 33 minuuttia. Sähelsin vähän liikaa ja kolmeen ruutuun tuli korjaukset.
44. Heppu20.7.2020 klo 13:58
Ristikko oli mukava. En bongannut ”suksina ääneksi” ratkaisun logiikkaa. Sanaristikin oli hyvä, ihan suomea tällä kertaa.
45. Matti21.7.2020 klo 01:46
Sanaristiä joutui miettimään oikein tosissaan, ennenkö ratkesi. Hyvä niin.
46. Eikka21.7.2020 klo 09:50
Lainaus: 44. Heppu 20.7.2020 klo 13:58
Ristikko oli mukava. En bongannut ”suksina ääneksi” ratkaisun logiikkaa. Sanaristikin oli hyvä, ihan suomea tällä kertaa.

Heppu: ihan perinteinen anagrammi kyseessä.
47. Heppu21.7.2020 klo 11:20
Eikka. Kiitos. Joo anagrammihan se.
48. PM21.7.2020 klo 13:53
Sanaristin ratkonta lähti alkuun alimmasta vs sanasta, joksi keksin vain yhden vaihtoehdon. Myös ylin vs oli yhden vaihtoehdon varassa, useisiin muihin oli mielessä oikean ohella muitakin.
Valintakrypton ratkonta sujui ongelmitta. Korjattavia ruutuja oli joitakin, varmaankin enemmän kuin Elvalla (43). Minua miellyttää tehtäväkuvauksessa erityisesti se, että käytetään vain "ristikkokelpoisia sanoja".
Ristikon ratkonnassa koin hieman viivettä ratkomisessa, sillä alaosan yhdeksi 4 kirjainta sisältäväksi pystysanaksi on kuvavihjeestä valittavissa kaksi vaihtoehtoa, ja olin aluksi valinnut väärän.
49. Eikka22.7.2020 klo 09:07
Kotona odotti viimeviikkoinen 13.7. arkipalstaristikko. Anoppi oli näköjään yrittänyt sitä ratkoa ja kykyjensä mukaisesti menestyksekkäästi olikin saanut ratkottua. Kaiken kaikkiaan yhden kohdan, joka oli yhden kirjaimen mittainen. Ei huono. Huomasinkin heti tämän johdosta ensimmäistä kertaa yksikirjaimisen ”sanan” suomenkielisessä ristikossa. Olenkin joskus pohtinut onko tällaisia käytetty. Ruotsinkielissä niitä harrastetaan, koska kieli antaa siihen enemmän mahdollisuuksia. Tosin myös lyhenteitä käytetään, kuten tässäkin tehtiin. Samoin minulle uutuutena oli saman merkin käyttäminen risteävissä sanoissa sekä o-kirjaimena että nollana. Kokonaisuutena ristikko oli taattua arkipalstalaatua.
50. Elva27.7.2020 klo 09:20
Tänäinen ristikko sujui hyvällä vauhdilla, kun kuvan kanssakaan ei ollut ongelmia. Piilosanassa takerteli pari kohtaa, ei kuitenkaan ollut suurempia vaikeuksia.

Mutta suuri yllätys itselleni oli, että yksi vilkaisu sanaristiin riitti sen ratkomiseen. Minähän en, puutteellisen sanavarastoni takia niitä yleensä ratko. Juhlapäivä siis!
51. Heppu27.7.2020 klo 12:40
Ristikossa oli taas yksi kuva, joka oli epäonnistunut. Vasta ratkaisu kertoi mikä oli vihje. V.....ainen järjestö vihjeessä jokin vakavasti vinossa.
52. Eikka27.7.2020 klo 13:03
Lainaus: 51. Heppu 27.7.2020 klo 12:40
Ristikossa oli taas yksi kuva, joka oli epäonnistunut. Vasta ratkaisu kertoi mikä oli vihje. V.....ainen järjestö vihjeessä jokin vakavasti vinossa.

Heppu: sinulla on a-kirjain liikaan tuossa vihjeessä. Oikeasta versiosta tulee suomen kielen sana, joka on siis oikein, mutta melko harvinainen. Minustakin yksi kuva oli huonosti piirretty, mutta muutoin ristikko oli varsin selkeä ja etenkin viihdyttävä. Eri vihjetyyppejä oli paljon. Muutama hyvä hämäys, jonka vuoksi jouduin vääntämään luoteiskulmaa turhan kauan. Pääkuvan ratkaisusanat olivat loistavia ja ratkettuaan auttoivat paljon.

Yksi virhe minulle tuli: vihjeeseen RU- sain kelpo sanan, mutta en tajunnut yhteyttä, joten lähdin selvittämään sitä. Ja selvisikin, että minulla oli ensimmäinen kirjain väärin ja samoin siltä osin ps väärin.

Sanaristissä tein varmasti oman nopeusennätykseni, kun yksi kirjain keskeltä osui heti kohdalleen, jolloin ps ja vs olivat oikein. Tämän jälkeen kaikki muutkin sanat osuivat ensiyrittämällä kohdalleen.
53. Heppu27.7.2020 klo 15:31
Eikka, joo kirjoitin vihjeeseen yhden aan liikaa, mutta ratkaisuun vain kolme. Minulle jäi kryptiseksi vihjeen koplaus järjestön luonnehdintaan.
Mukava ristikko minustakin ja tosiaan sanaristi tällä kertaa avasi itsensä katsahduksella.
54. Eikka27.7.2020 klo 16:19
No joo, makuasia varmaan tuo luonnehdinta. Enpä itse sitä hilpeäksikään kuvailisi. Lähtökohtana lienee ollut ratkaisusanan hyvä sopivuus ristikoihin. Vihjeinä käytetty aiemmin anagrammia, jossa vihjesana silloinkin adjektiivi ja kirjaimen pois jättämistä. Tuolloin vihjesana on ollut tämänpäiväisen synonyymi.
55. PM28.7.2020 klo 09:49
Sanaristi oli todellakin helppo edellä jo kerrotulla tavalla. Jouduin tosin ylimmän vs sanan tarkistamaan, oli uusi minulle.
Piilosanan, jossa oli ajankohtaisuuttakin mukana, joitakin ratkaisusanoja jouduin tovin miettimään. Vuokila osaa vihjeistää taidokkaasti jopa lyhyitäkin tehtävän sanoja. Joskus ovelasti harhauttaenkin, esim. vihjeen ps4 nimen valitsin vihjeestä aluksi väärin. Kenties tämän vihjeen vain oletan olevan tarkoituksellinen harhautus, voi olla sattumaakin?
Ristikon kuvan ehdin jo luulla olevan väärä ylemmän ilmauksen alkaessa hahmottua. Pian asia kuitenkin valkeni, hauska kuvavihje! Yläkulman vihjeen yhteyttä järjestöön en tunnista kuten ei Heppukaan (53). Vihjeen RU- suhteen sama kokemus kuin Eikalla (52), asia oli aivan uusi minulle.
56. Tuulitukka29.7.2020 klo 06:16
Taas piilosanoissa kleiniä: ylin vs 5 ei hahmotu. Vihje ei avaudu. Millään. Tule apuun Elva! Tai joku muu, jolla on hoksottimet hyvässä terässä.
57. Elva29.7.2020 klo 08:26
Tuulitukka, ETTÄKÖ = VAI, LUKEE UUDELLEEN = KERTAA, siis VAIKERTAA.
58. Tuulitukka29.7.2020 klo 09:03
Ja se oli sit siinä. Elva: kiitän solmuni avaamisesta.
59. Pike29.7.2020 klo 09:36
Elva tolva loppakorva se tietää taas ja esittää niin välkkyä, niin välkkyä!!!
60. Jaska29.7.2020 klo 09:52
Ei Elvan tarvitse esittää välkkyä, koska hän on sitä oikeasti. Samaa ei voi sanoa kaikista.
61. Ylläpito29.7.2020 klo 09:56
Pike, tällaiset kommentit lähtevät kuin leppäkeihäs, tämä nyt viimeisenä varoituksena. Henkilöön kohdistettu mollaus nimimerkin suojista on ala-arvoista, sitä kutsutaan puskista huuteluksi ja se tuomitaan joka suhteessa joka paikassa.

Jaska osui kommentissaan naulan kansaan. Lisäksi Elva on ystävällinen ja nöyrä osaamisestaan, ei todellakaan sitä, mistä Pike itse mielestään välkkynä kirjoittaa.
62. Pike29.7.2020 klo 11:23
...naulan kansaan...??? Heh heh hee!!!
63. Ylläpito29.7.2020 klo 11:47
Tuli kokeilluksi Piken taktiikkaa. Meni hienosti läpi. Toivottavasti luki sitten muunkin ajatuksella. Ainakin välkky lukisi.
64. Jondalar29.7.2020 klo 11:57
Hienosti viritetty ansa. Kelpaa siinä hekotella.
65. Uuge29.7.2020 klo 12:03
On nettihäiriköille niin tyypillistä juttua. Omat mokat kuitataan olankohautuksella tai vaikenemisella ja toisia tölvitään surutta.
66. Uuge29.7.2020 klo 12:05
Ylläpidon teksti saattoi olla tahallinen tai tahaton, mutta tulla tupsahti touché!
67. Seitenvitonen29.7.2020 klo 19:05
Hyi Pike! Tuhma. Onneksi meitä kunnon ihmisiäkin on.((Vai onko?).
68. Eikka3.8.2020 klo 07:11
Tämänpäiväinen näyttää täyspäiväkeikalta...
69. Eikka3.8.2020 klo 08:14
Ristikko ratkesikin sitten yllättävän nopeasti, vaikka alku olikin hankalaa. Pääkuva antoi hyvin apuja, samoin lännen pitkät sanat. ”Stigin tähtäimessä” harhautti hyvin, ”Tajuhani”a piti vähän miettiä.
70. Eki3.8.2020 klo 08:37
Sitähän minäkin. Taisi oikean reunan 4x2 hämätä. Ekaa kertaa lähti laatimus Hesarissa sitä kautta. Yleensä lähtee pääkuvan lauseista.
71. Elva3.8.2020 klo 08:49
Nyt oli tosi viihdyttävät tehtävät, kahvikin jäähtyi kuppiin. Kryptoa mietin sen verran etukäteen, ettei tullut yhtä ainoaa suttaa. Ristikossa menin pari kertaa harhaan, kun oli ovelat vihjeet. Hieno aukio.
72. Eikka3.8.2020 klo 08:53
Lainaus: 69. Eikka 3.8.2020 klo 08:14
Pääkuva antoi hyvin apuja, samoin lännen pitkät sanat.

Idän pitkät sanat piti siis sanomani....

Sanaristikin ratkesi muutaman säädön jälkeen. Monissa sanoissa oli aika monta vaihtoehtoa.

Eki, mitä tarkoitit 4x2:lla?
73. Eki3.8.2020 klo 08:54
Äh, idän 4x12.
74. Eikka3.8.2020 klo 08:54
Vai 4x12?
75. Eikka3.8.2020 klo 08:57
Sitähän minäkin. Täytyy sanoa, että varsinkin keskimmäiset pitkät ratkesivat melko nopeasti, kun pääkuvan 3. sana ”varmisti” arvaukset.
76. Heppu3.8.2020 klo 17:33
Ristikossa oli paljon nokkelia vihjeitä. ”Som” ratkaisu löi hetken tyhjää mutta oli sitten aika ilmeinen.
77. Matti4.8.2020 klo 00:34
Sanaristissä sai taas raapia päätä ennen kuin ratkesi. Nämä tuovat mieleen tukkisuman purkamisen. Kun sen yhden strategisen sanan keksii, niin sitten ratkeaa kohisten.
78. PM4.8.2020 klo 08:38
Sanaristin keskimmäiset vs sanat ja toinen ps vasemmalta osuivat heti, muita jouduin hieman haeskelemaan.
Krypton (muistaakseni aiemminkin esiintyneen) pääkuvan vihjesana aukesi helposti, mutta tovin jouduin hakemaan seuraavia sanoja. Löytyiväthän ne!
Usein laaja aukio ei ole ristikon helpoimpia paikkoja aloittaa ratkonta, nyt siinä oli kuitenkin helpohkoja vihjeitä ja alue ratkesikin ensi arviota nopeammin. Sattui siten sama aloituskohta kuin laadinnassakin! Stalin'in seuraaja muistui mieleen viiveellä risteävien avulla, Ghanan pääkaupungin jouduin etsimään netistä.
79. Elva10.8.2020 klo 09:37
Ristikko oli tosi haastava, mutta tulipa lopulta täyteen. Piilosana onneksi vähän helpompi.
80. Eikka10.8.2020 klo 13:14
Samaa mieltä Elvan kanssa, varmaan arkipalstojen top-3:ssa. Ensin tuntui, ettei tahdo millään löytyä ratkaisuja. Pääkuvan sanat olivat ehkä ristikon helpoimpia.

Sanaristi ratkesi melkein virheettä, tällä kertaa tuntui, että ratkaisut löytyivät nopeasti, kun vaihtoehtoja ei juurikaan ollut.
81. Isel11.8.2020 klo 13:37
Sain eiliset "arkitehtävät" valmiiksi. Minustakin ristikko oli tällä kertaa sivun vaikein pala, kun taas piilosana ja sanaris eivät niinkään.
82. Tuulitukka11.8.2020 klo 14:21
Mikä ilon tunne, kun eilen illalla ihan viime hetkellä hoksasin viimeisen pulmakohtani : 7 pystyyn! Olin jo hälyttämässä Elvaa tai jotakuta muuta hyvähoksottimista apuun. Oivallus on poikaa!
83. PM11.8.2020 klo 20:07
Sanaristin yksi pystysanoista olikin perin ajankohtainen, mutta minulle se oli uusi! Miettimään jouduin pitempään, mm. ylin vs vaikutti aluksi olevan hankala rasti. Kun sitten sanoista alin vs ja oikeanpuoleinen ps osuivat oikeaan, löysin muutkin ja se olikin sitten siinä.

Arkiristikoissa ristikon pääkuvan tunnistaminen helpottaa yleensä merkittävästi ristikon ratkomista, niin nytkin. Rautakaupoissa asioinkin silloin tällöin, mutta tässä esiintyvä ei kuitenkaan tullut mieleen ennenkuin risteävät auttoivat.

Piilosanassa minullakin ps7 oli viime vaiheessa löytämieni sanojen joukossa.

Korona harmi kyllä näyttää jatkavan keskuudessamme, merkinnee samalla näiden arkiristikkotehtävien jatkuvan maanantaisin.
84. Elva17.8.2020 klo 09:49
Ristikossa oli pääkuvan tunnettuus suureksi avuksi. Valintakrypto oli kivasti kimurantti monessa kohdassa ja varsinkin vasen alanurkka vaati järjestelyjä.

Toivottavasti maanantaiset tehtävät jatkuvat vielä pitkään.
85. Eikka17.8.2020 klo 10:13
Lainaus: 84. Elva 17.8.2020 klo 09:49
Ristikossa oli pääkuvan tunnettuus suureksi avuksi. Valintakrypto oli kivasti kimurantti monessa kohdassa ja varsinkin vasen alanurkka vaati järjestelyjä.Toivottavasti maanantaiset tehtävät jatkuvat vielä pitkään.

Ristikko oli varsin mukava ja tuohon toiveeseen jatkumisesta lisäisin keskiviikot, kun menopalstan voi varmaan kohta kuopata.
86. Heppu17.8.2020 klo 10:50
Ristikossa oli minulle uusi retkikohde ja miljoonatalojen tytöt ihan tuntemattomia. Mukava kuitenkin. Sanaristi aukesi tällä erää sukkelaan.
87. Eikka17.8.2020 klo 11:22
Lainaus: 86. Heppu 17.8.2020 klo 10:50
Ristikossa oli minulle uusi retkikohde ja miljoonatalojen tytöt ihan tuntemattomia. Mukava kuitenkin. Sanaristi aukesi tällä erää sukkelaan.

Tuo kohde on tietty ristikoiden vakiosanastoa, myös takaperin sanottuna, mutta ihan oikeastikin hieno saari(ryhmä) ja varsin monen veneseuran satama.

Ko. tytöillähän ei ole muuta tekemistä miljoonatalojen kanssa kuin kirjaimellisesti sanan sisällä oleminen.
88. Heppu17.8.2020 klo 13:33
Kiitos Eikka, retkikohteen löysin, mutta enpä pysähtynyt miettimään tyttöjen etymologiaa. Sieltä se tosiaan sisältä löytyy.
89. PM18.8.2020 klo 16:41
Sanaristin kaksi vs sanaa keskellä olivat minulle uusia, ne kuitenkin muodostuivat helposti löytäessäni muut sanat viiveittä. Tarkistaa ne toki piti.
Valintakrypton ratkontaa yritin aloittaa vas. yläkulmasta, muttei lähtenyt. Alueesta tulikin lopulta ratkontani lopetuskohta.
Ristikon kala löi uusi sana, onneksi risteävät löydin helposti. Tarnostus osoitti kalan olevan oilein.
90. Elva24.8.2020 klo 09:00
Tänään oli haastava ristikko, jossa paljon hienoja vihjeitä. Yksi ylälaidan pystyvihje jäi tosin tajuamatta, vaikka ratkaisusanani on varmastikin oikea. Kryptossa alkuun pääsyn helppous hämäsi, kun jatkossa olikin pohtimista. Onneksi selvisin ilman suttaa.

Mutta taas kerran aamukahvit jäähtyi kuppiin, mikä on merkki mielenkiintoisista tehtävistä.
91. Eikka24.8.2020 klo 09:46
Kylmä kahvi kaunistaa, voi tätä upeuden määrää. Ristikossa tänään muutamakin hankala paikka ja uusia sanojakin tuli opittua. Helpotusta onneksi toi pääkuvan, jonka kaikki sanat olivat varsin loogisia.

Elva, koskiko ongelmasi henkilöä?
92. Elva24.8.2020 klo 09:56
Eikka, kyllä koski, oudohko epiteetti.
93. Eikka24.8.2020 klo 10:05
Lainaus: 92. Elva 24.8.2020 klo 09:56
Eikka, kyllä koski, oudohko epiteetti.

Itsekin keksin yhteyden vasta ratkaisun keksittyäni. Vihje on hyvin perinteinen: adjektiivi on pelkkää hämäystä tai oikeastaan täytettä. Vastaus on siinä koko ajan luettavana. Ja ihan tavutettuna...
94. Ylläpito24.8.2020 klo 10:09
Tunnustus sille jolle se kuuluu. Teemu ja Eki vain laativat nämä, Heli taiteilee ja vihjeittää.
95. Elva24.8.2020 klo 10:10
Eikka kiitos, kuntoiltuani aloitan ankaran pohtimisen.
96. PM24.8.2020 klo 10:21
Tänään oli tietovihjeitä. Ristikosta opin kolme uutta sanaa/asiaa, reliefiin liittyvän sekä pääkuvan alta kaksi ps sanaa. Pääkuvan henkilö on toki ollut julkisuudessa esillä, mutta muistui mieleen vasta risteävien avulla.

Kryptostakin löytyi kaksi uutta sanaa. Molemmat sain kuitenkin ratkotuksi ilman apuja.

Sanaristi on vielä auki, uusia sanoja siinäkin. Ekat kokeilut tuntemillani sanoilla eivät ole johtaneet eteenpäin vielä.
97. Eikka24.8.2020 klo 10:25
Lainaus: 96. PM 24.8.2020 klo 10:21
Sanaristi on vielä auki, uusia sanoja siinäkin. Ekat kokeilut tuntemillani sanoilla eivät ole johtaneet eteenpäin vielä.

Sama täällä, muutama hyvältä tuntuva ratkaisusana on löytynyt, mutta sitten risteävät eivät sovi.
98. Elva24.8.2020 klo 13:26
Eikka, näin siinä käy kun olettaa että vihjeessä on jokin huippukekseliäisyyttä vaativa kehitelmä. Huomaa ettei edes hallitse yksinkertaisia asioita. Kiitos kun väänsit rautalangasta, niin ainakin keksin jujun heti. Nyt häpeemään!
99. vintilä24.8.2020 klo 18:02
Onko Oscar-palkinto ja Golden Globe-palkinto sama asia?
100. Elva24.8.2020 klo 18:13
vintilä, Oscarit jakaa USA:n Elokuva-Akatemia ja Golden Globet USA:ssa oleva ulkomaalainen lehdistö, joten ei ole sama palkinto.
101. Eikka24.8.2020 klo 19:01
Alimmat vs;t tyhjää täynnä eli en keksi kumpaankaan yhtään järkevää sanaa, ps:ista riippumatta.
102. Tuulitukka25.8.2020 klo 08:29
Kivaa haastetta ristikossa, alku taas lamautti, en tunne miestä! Onkohan jompikumpi niistä venäläisistä Salisburyn myrkyttäjästä, tuumailin. Ei tärpännyt. Pikku hiljaa, apuvoimien kanssa minä tietenkin, selvitin sen. Urheiluväki ei kuulu tuttuihin, Teemu Selänteen tunnistan ja Jutilan. Siinäpä ne. Krypta meni vilauksessa. Sanaristi oli ja on edelleen minulle mahdoton. Outoja kirjainyhdistelmiä. Onkohan yhtään tavallista Suomenkielen sanaa.
103. Eikka25.8.2020 klo 09:58
KIxxxxNS - en keksi minkään kielen sanaa. Lienee joku nimi, ihmisen tai paikkakunnan. BA-alkuisiin löytyy useita suomen kielen sanoja, lainasellaisia kuitenkin.
104. Ylläpito25.8.2020 klo 10:32
No voi halvattu. Loppukorjauksessa on kaksi alinta riviä mennyt väärin. Alimman alku KL ja toiseksi alimman loppu SA. Lähetämme lehteen huomiseksi korjauksen.
105. Eikka25.8.2020 klo 10:38
Lainaus: 104. Ylläpito 25.8.2020 klo 10:32
No voi halvattu. Loppukorjauksessa on kaksi alinta riviä mennyt väärin. Alimman alku KL ja toiseksi alimman loppu SA. Lähetämme lehteen huomiseksi korjauksen.

Tätä minä vähän toivoinkin, mutten kehdannut kysyä. Piti alkaa ratkoa ruutupaperilla, kun olin kumittanut Hesarin puhki.
106. PM25.8.2020 klo 10:49
Samaa arvelin minäkin, kun mistään en löytänyt toiseksi alinta vs sanaa. Tekevälle sattuu, toivottavasti huomisen lehdessä on tilaa korjatulle sanaristille.
107. Ylläpito25.8.2020 klo 10:50
Korjaus meni. Eihän se paljon tilaa vie.
108. PM25.8.2020 klo 12:22
Kokeilin jo ratkoa korjatun sanaristin. Kyllähän se onnistuu, ylin vs ja pystysanoista kolme jo aiemmin kokeiltuja. Yksi vaakasanoista on sanavarastoni raja-alueella, lienee uusi.
109. Eikka25.8.2020 klo 13:14
No juu, eihän tämä korjattuna ihan KLxxxxxxsta ollut, vaikka tuo sana uusi minulle olikin. Mitään apuja en tietenkään käyttänyt missään vaiheessa, mitä nyt vähän anopille pirauttelin, pilareita... Siitä tulisikin hyvä ristikkosana, vaikkei varmaan ihan hyväksytty sana varmaan ole modernimmassa merkityksessään.
110. Aksu25.8.2020 klo 20:24
Kovasti ihmettelin minäkin sanaristiä. Ehdin jo miettiä, että jää kokonaan ratkaisematta. Jo viikon takainen jäi kesken, kun en ymmärtänyt sanaa JALONTAA.
111. Heppu26.8.2020 klo 12:06
Olipa hyvä että en ehtinyt ajallaan sanaristin pariin. Korjatuilla ratkesi mukavasti. Muuten ei mitenkään. Ristikko tällä kertaa minulle helpohko koska pääkuva oli kovin tuttu.
112. Elva31.8.2020 klo 08:51
Oli taas mainio ristisana, jossa vaihteeksi ei ollut ongelmia. Lauseetkin löytyivät helposti. Piilosanassa oli paljon huumoria, joka lisää ratkomisen nautittavuutta. Ehkä uskallan vielä yrittää sanaristiä.
113. (siirto)31.8.2020 klo 08:55
10550. Viikon takainen HS Sanaristi

Jack 31.8.2020 klo 08:37

Olikin aika vaikea Sanaristi, syykin selvisi tämän aamun Hesarissa.

2. Ylläpito 31.8.2020 klo 08:48

Asia korjattiin lehdessä viikolla. Pahoittelumme mokasta.
114. Elva31.8.2020 klo 08:55
Taisi olla erikoisen helppo sanaristi, sillä se ratkesi saman tien
115. Eikka31.8.2020 klo 08:56
Pääkuva tälläkin kertaa tuttu ja sen alemmat sanat ratkesivat nopeasti. Näin ollen kaakko ja lounas valmiina (aamiainen syötynä). Ylemmät aivan auki, eikä ainakaan nimestä taida olla hyötyä. Kaiken kaikkiaan sopivan haastava ristikko.
116. Elva31.8.2020 klo 09:08
Korjaus kommenttiini 112. Käytin siinä sanaa ristisana, vaikka tarkoitin ristikkoa. Siis ristikko oli mainio.

Lisäyksenä vielä, että vaikeustaso on pysynyt kivan tasaisena, ainakin minulle just sopivana aamuaskareena.
117. Heppu31.8.2020 klo 11:41
Sanaristi aukesi nopeasti tällä kertaa. Ristikossa tuotti vaikeuksia pääkuvan toisen sanan alue. Monta monimielistä vihjettä, joista minulla jäi ymmärtämättä "piparmintun perään". Mutta joo Elvan kanssa samaa mieltä että ovat olleet tasalaatuisia vaikeudeltaan. Piirrosten epämääräisyydestä en edelleenkään pidä. Nuoli hevosen korvassa! ja eipä se poika/tyttökuvakaan juuri ratkaisua ilmennä.
118. Eikka31.8.2020 klo 11:47
Heppu, ”piparmintun perään” on samanlainen vihje kuin tuo, johon kommentoin 93:ssa.
119. Heppu31.8.2020 klo 13:27
Eikka. Niinpä, mutta eihän se tule perään vaan on tiiviisti sisällä.
120. Eikka31.8.2020 klo 14:11
Lainaus: 119. Heppu 31.8.2020 klo 13:27
Eikka. Niinpä, mutta eihän se tule perään vaan on tiiviisti sisällä.

Tulkitsin tuon hämäykseksi eli "perään" tarkoittaakin tässä tapauksessa, että pitää jostakin. Itsekin yritin ensin muotoilla jotain Piparminttu-Pipsan tapaista.
121. Heppu31.8.2020 klo 14:15
"Tulkitsin tuon hämäykseksi eli "perään" tarkoittaakin tässä tapauksessa, että pitää jostakin. Itsekin yritin ensin muotoilla jotain Piparminttu-Pipsan tapaista." Jo vain, kyllä siihen hiukan logiikkaa tulee tuolla perään merkityksellä.
122. vintilä31.8.2020 klo 16:59
Viikko takaperin maanantaina ristikossa oli vihje: Sai Oscarin La La Landista ja ratkaisu näyttää olevan Ryan. Googlailin ja löysin vain Oscar-ehdokkuuden (Ryan Gosling), mutta en mainintaa voitosta. Wikipedia kertoo, että Goslingin Oscarien määrä on nolla. Mikä mahtaa olla totuus?
123. Eikka31.8.2020 klo 17:24
Lainaus: 122. vintilä 31.8.2020 klo 16:59
Viikko takaperin maanantaina ristikossa oli vihje: Sai Oscarin La La Landista ja ratkaisu näyttää olevan Ryan. Googlailin ja löysin vain Oscar-ehdokkuuden (Ryan Gosling), mutta en mainintaa voitosta. Wikipedia kertoo, että Goslingin Oscarien määrä on nolla. Mikä mahtaa olla totuus?

Totuus on aivan niin kuin kirjoitit ja kuin arpajaisissa konsanaan: ehdokkuus kyllä, voittoa ei.
124. vintilä31.8.2020 klo 18:04
Kiitos Eikka. Vihje olisi ehkä pitänyt olla: Sai Oscar-EHDOKKUUDEN, mutta pienen ruutukoon vuoksi yksi sana oli pakko tiputtaa pois.
125. Jaska31.8.2020 klo 21:26
Pieneen tilaan olisi mahtunut helposti vihje GOSLING.
126. Eikka1.9.2020 klo 07:16
Lainaus: 113. (siirto) 31.8.2020 klo 08:55
10550. Viikon takainen HS SanaristiJack 31.8.2020 klo 08:37Olikin aika vaikea Sanaristi, syykin selvisi tämän aamun Hesarissa.2. Ylläpito 31.8.2020 klo 08:48Asia korjattiin lehdessä viikolla. Pahoittelumme mokasta.

Ristikkopohja korjattiin siis vasta tämänpäiväisessä (1.9.) lehdessä, Hesarin jokapäiväisten (yleensä 4-6 kpl) oikaisujen joukossa.
127. Ylläpito1.9.2020 klo 08:24
Tämän piti olla keskiviikon lehdessä. Se ei sinne kuitenkaan päätynyt emmekä tulleet valvoneeksi asiaa.
128. PM1.9.2020 klo 09:35
Myöhään illalla vasta ehdin ratkomaan.
Sanaristin sain valmiiksi heti. Nyt ei esiintynyt pohjassa virheellisiä kirjaimia.
Piilosanassa osoittautui olevan useita ajankohtaisuuksia, hyvä niin!
Ristikko jäi kesken illalla. Ratkontaani hidastivat pääkuva, minulle tuntemattomat 'Jukka, Jussi' yhdessä vihjeessä sekä nuolet vasemmalle. Yksi nuoli osoittaa hevosen korvaan, kun sen oikeastaan tulisi osoittaa koko heppaan. Nuolen, jossa on käännös, luulin ensin osoittavan viereiseen kymmenkirjaimiseen vaakasanaan, mutta siinä näyttääkin olevan viittaus pääkuvaan tuon pitkän sanan yli.
129. Tuulitukka1.9.2020 klo 10:41
Minulla on fiksuja tuttavia, ja kun mainostan HS:n ristikoita, niin aina tulee: ei niitä osaa. Minäkin olin juuri samanlainen vielä pari vuotta sitten. Nykyään saan paljon apua ratkojista (tunnustan rohkeasti) ja keskustelusta täällä. Yksin ilman noita, niin, mm. ilman teitä, en mitenkään saisi ristikosta kolmasosaakaan ratkaistuksi. Nytkin ristikko oli aluksi aivan mahdoton. Ratkojilla pääsin alkuun. Piilosanan sain melkein valmiiksi. Kaksi puuttuu: pystyt 5 ja 14. Ei kun 3: myös vaaka 17. Niihin jos saisi vinkkiä. Tärkein asia: luulisin, että pienet harmaat aivosoluni saavat hyvää liikuntaa ja monet radat vahvistuvat, ja uusiakin syntyy. Näin uskon ja olen tosi tosi onnellinen. Eikä yhtään hävetä.
130. Jaska1.9.2020 klo 13:39
pysty 5: he poistuvat = poista h ja e
pysty 14: kassalla lukee, että se on vain numero, kyläkauppias kertoo.
vaaka 17: kyseinen Andersson ei ole Euroopan mestari
131. Tuulitukka1.9.2020 klo 16:06
Kiitos, Jaska, tuo he-vihje oli minulle tarpeen, enpä hoksannut itse. Tuota 14-vuotishommaa kyllä mallailin
sen numeron suhteen, mutta se yhdyssanan jälkiosa ei oikein löydy. Se, mikä siihen ”haluaisi” tulla, ei minusta oikein istu vihjeen kanssa. Tuo Anderssonin uusi piilosanavihjeesi on hauska, mutta ei vieläkään kolahda mun kaaliin. Näillä mennään.
132. isoäiti1.9.2020 klo 16:34
Tuulitukka!
Pystyyn 14: sanan muodostus aloitetaan alhaalta, ensin siis se, mikä on vain numero ja sen perään se lasta kuvaava sana. Vaaka 17: taas aloitetaan "nurinpäin", Euroopan mestari lyhennettynä ja perään Andersson, arvaat varmaan, kuka. Siööoin sinulla on sana, jonka vinkki on vihjeen lopussa eli hymyillen! Homma valmis!
133. isoäiti1.9.2020 klo 16:36
Piti tietysti kirjoittamani "silloin".
134. Tuulitukka1.9.2020 klo 17:21
Isoäiti, herttainen mummo, lapsi minussa kiittää. Omia mummoja minulla ei olekaan koskaan ollut.
135. Uusi7.9.2020 klo 09:06
Vihje "avupuusta" ei nyt aukene näin aamutuimaan.
136. Elva7.9.2020 klo 09:42
Tänäisessä ristikossa oli useitakin kimurantteja kohtia. Muuten selvitetty, mutta vihjeeseen ELÄIMISTÄ en löydä järkeenkäypää sanaa.

Valintakryptoonkin tuli neljä sutattua ruutua.
137. Uusi7.9.2020 klo 09:48
ELÄIMISTÄ mielestäni keksin. Ja kun tuo AVUPUUSTA on viereinen pysty, onkohan meillä joku risteävä väärin.
138. Elva7.9.2020 klo 09:50
136. po. ELÄIMISTÄKIN
139. Elva7.9.2020 klo 09:52
Uusi, AVUPUUSTA olen selvittänyt. Jotain puuttuu.
140. Uusi7.9.2020 klo 10:12
Elva,
Kiitos, niinpä tietenkin. Joskus ei vaan heti älyä.
Voin olla väärässä, mutta ajattelin lintuja.
141. PM7.9.2020 klo 10:12
Sanaristi aukeni helposti, sanat löysin suoraan ilman virheitä.

Ristikon pääkuva oli nyt selkeä ja siitä löytyivät ilmaisut vaikeuksitta. Mietintää tarvittiin, ilman apuja jäi yksi piilokirjain puuttumaan (Boyle, Lucci). AVUPUUSTA on yksi hyvistä vihjeistä, kannattaa miettiä alkua.

Krypton ratkonnan sain liikkeelle vasemmalta keskeltä, ja etenin melko pitkän ilman virheitä. Sitten niitäkin tuli ja jouduin korjailemaan kirjaimia, kun en jaksanut miettiä tarpeeksi eri vaihtoehtoja ennen kirjoittamista.
142. Heppu7.9.2020 klo 11:28
Eläimistäkin ratkaisu minusta väärä laajennus kasvikunnasta. Taamia ratkaisusta en löytänyt logiikkaa sen enempää etu- kuin takaperin. Mukavia olleet näiden ristikkojen ajankohtaisteemat. En kyllä tarkistanut voiko Länsi-Götanmaan herttuassa olla joku toinen vaihtoehto viimeiseksi kirjaimeksi.
143. PM7.9.2020 klo 11:35
TAAMIA-vihjeessä on melko paljon kirjaimia.
144. Heppu7.9.2020 klo 11:39
PM. Joo, kiitos.
145. Seitenvitonen7.9.2020 klo 16:51
Eläimistäkin voi kertoa vaikka mitä.
146. Eikka7.9.2020 klo 19:35
Jee, lounasta koristaa 124771!

Heppu (142.) olet ehkä hakoteillä. Seitenvitosen vihje aiheeseen yllä on mainio ja onhan tuo ihan oma taiteenlajinsa.
147. Heppu9.9.2020 klo 17:43
Voi olla että olisin reputtanut alkuperäisellä kombinaatiollani: sato, sola. Oikeammin varmaan satu, sula.
148. Jaska9.9.2020 klo 18:19
Mahd. reputuksesta olisi pitänyt vedota hoviin. Linnuista lähtee sulkia, kun niillä on sulkasato. Sadonkorjaaja voi sitten kerätä sulkia intiaanipäähineeksi ja siten saada oikeudenkäynnissä tuomarikin vakuuttuneeksi.
149. iso S10.9.2020 klo 12:57
Kuten edellä Seitenvitonen totesi, eläimistäkin voi kertoa vaikka mitä. Muutama viikko sitten katselin ohjelmaa Norjasta. Kylän asukkaat rakentelivat ja korjailivat haahkojen pesiä. Emohaahkat nyppivät vatsapuolestaan pesään höyheniä pehmikkeeksi ja myös siksi, että saavat syntymään "hautomislaikun". Emon lämpö välittyy muniin paremmin kun ei ole eristävää kerrosta välissä. Pesimisen jälkeen kyläläiset keräävät höyhensadon (joka on suunnitelmallisesti tuotettu) kaupallisiin tarkoituksiin.

Jätän tämän tiedon käytettäväksi todisteena ristikko-oikeudessa.
150. Uusi14.9.2020 klo 09:05
Ajattelin juuri kysellä apua, mutta löysinkin linnun, joten alkoi ratkaisu edetä. Ei mitenkään läpikirjoitusta ainakaan minulla.
151. Elva14.9.2020 klo 09:30
Taas oli aivan mainio ristikko. Ei ollut minultakaan mitään läpikirjoittelua, vaan monessa kohtaa kivaa pohtimista.

Krypto sen sijaan täyttyi vauhdilla, kun epäilyksistä huolimatta heti alkuun löytyi sopivan yleiset kirjaimet.
152. Heppu14.9.2020 klo 15:02
Ristikko oli osaamisalueeltaan täysin tietämykseni ulkopuolelta. Niinpä siinä olikin hieman askaretta. Melkoinen linnunnimi. - alkuiset olivat kaikki nokkelia.
153. Matti14.9.2020 klo 23:29
Käänsin sivua.
154. PM15.9.2020 klo 20:23
Sanaristin oikeat sanat onnistuin löytämään virheittä, huolimatta ensi ajatuksista, joita onneksi en kirjoittanut.
Myös krypton onnistuin ratkomaan virheittä, aloitussanan ollessa perin ajankohtainen oli siitä mahdollista jatkaa ilman vaikeuksia.

Ristikon ratkomisessa oli ajateltavaa ja mietiskeltävää merkittävästi enemmän. Laatija oli sijoitellut y-, ä- ja ö-pitoisia sanoja sellaisella runsaudella, jota harvoin näkee. Joku voisi laskea "ääkköstiheyden", olisiko tässä Suomen ennätys? Huolimatta muutamista asiantuntemukseni ulkopuolella olleista sanoista - mm. kuvan lintu - sain tehtävän ratkotuksi ilman apuja. Eikä tarkistuksissa ole löytynyt vääriä kirjaimia vielä! Vihjeistyskin oli taidokasta, vain yhden vihjeen, JHT, ja siitä ratkomani sanan välisen yhteyden jäädessä hieman avoimeksi.
155. Nix16.9.2020 klo 11:04
Esitin Tämän sanan haluaisin ristikkoon -säikeessä toiveekseni pääkuvan linnun nimen! Ja kuinka ollakaan, toiveeni toteutui! Kiitos Eki!
156. Pike16.9.2020 klo 13:34
...vihjeistys = vihjeitys, hyvä PM
157. Jukkis16.9.2020 klo 13:56
Jos kerta on vihjeistys = vihjeitys, niin silloinhan voi käyttää kumpaa vaan, yhtä oikein molemmat.
158. Uusi21.9.2020 klo 08:02
Taas tuntui aluksi, ettei etene. Varsinkaan, kun en katso ko ohjelmaa. Vas. alakulmassa yksi sana vielä mietinnässä, hyvin kului aika.
159. Elva21.9.2020 klo 09:32
Pääkuvan lauseissa ei ollut vaikeuksia, vaikka en myöskään ohjelmaa nähnyt. Muualla sen sijaan löytyi pähkäiltävää kun ristikossa oli runsaasti hienoja vihjeitä. Piilosanakin täyttyi kohtuullisella pohdinnalla.
160. Tuulitukka21.9.2020 klo 17:42
Piilosanan alareuna vastustaa. Autatko vihjeellä PS 14, PS 18 ja vs 20. Ne kun eivät vaan aukea : mun teatteri, tiki tikkasen exän syyt ja ihminen petissä solmimassa.
161. Kipa21.9.2020 klo 18:43
Kinos, ontua, sitaisija
162. PM22.9.2020 klo 08:58
En katso ohjelmaa minäkään, joten pääilmaisut aukenivat viipyillen. Samoin vas. yläkulma, jossa mainitusta hahmosta olen vain lukenut jossakin. Hyviä vihjeitä oli ristikossa runsaasti.
Sanaristi aukeni viiveittä, kun vasen ps tuli nopeasti mieleen.
Piilosanassa jotenkin on vielä keksimättä vihjeen vs14 ja ratkaisusanan tarkka yhteys.
163. Jaska22.9.2020 klo 11:09
Essiivin "lainvalvojana" luulisi viittaavan anagrammiin, mutta Katri Sarkomaasta ei ratkaisusanaa synny. Ei myöskään Sari Sarkomaasta, jos oletetaan laatijalle sattuneen kömmähdys kansanedustajan etunimessä. Jos vihje on virheetön,
ei looginen yhteys avaudu minullekaan.
164. Ylläpito22.9.2020 klo 11:13
Miten olisi kaksi kansaa edustanutta naista?
165. Jaska22.9.2020 klo 11:32
Voisi olla hyvinkin. On ainakin ratkaisusanan alku. Varmistetaan.
166. Jaska22.9.2020 klo 11:41
Stemmaa hapen lisäyksellä, mutta Sari edustaa edelleenkin.
167. PM22.9.2020 klo 13:06
Ylläpito (164), kiitos, noinhan asia toimii. Jälkimmäinen (ainakin) olisi pitänyt muistaa.
168. Elva28.9.2020 klo 09:31
Sujuvasti täyttyi Ilmo Juhanin/Heli Kärkkäisen mainio ristikko. Vaikka en juurikaan seuraa urheilua, niin tämän verran pysyn sentään kärryillä. Hienolla kuvalla varustettu krypto jää myöhempään ajankohtaan
169. PM28.9.2020 klo 09:48
Aamuverryttelynä ensin sanaristi. Tuli yksi sana arvioiduksi väärin, sen vaihtamalla sain tehtävän ratkotuksi.
Muiden tehtävien pariin tuonnempana.
170. PM28.9.2020 klo 13:21
Krypton ratkonnassa tein yhden kirjaimen kohdalla virheen. Se sattui 5-kirjainta käsittävän sanan keskellä, ehkä ei ollut kuitenkaan kyse laatijan harhautuksesta, vaan omasta väärästä valinnasta.
Kuvasta oli mahdollista valita kaksikin eri sanaa, valitsin tässä oikein.

Miellyttävän ja hyvin vihjeitetyn ristikon kuvassa oli tällä kerralla tuttu sisältö, joten siitä sain sopivasti apua ratkomiseen. IJL:n laatimukset ovat usein perin haasteellisia ratkoa, mutta tämä edusti ehkä laatijan/laatijatiimin ei-niin-kovin-visaista tuotantoa.
171. isel29.9.2020 klo 17:22
En käsitä "niimi" vihjettä enkä siitä väkisin muodostunutta ratkaisusanaa...
172. Elva29.9.2020 klo 17:27
isel, kummassakin on yksi kirjain liikaa.
173. isel29.9.2020 klo 18:06
Elva, en silti hiffaa...ei ainakaan mitään järkevää
174. Elva29.9.2020 klo 18:54
isel, NI-I-MI, HE-I-LI (NIMI = HELI).
175. isel29.9.2020 klo 19:00
Kiitos, Elva, hoksasinkin juuri äsken itse, että olin supistanut Mesopotamian kohteen yhdeksi kaupungiksi kokonaisen maan sijasta...!
176. uusi5.10.2020 klo 08:33
Oikea alakulma ei aukene. Muuten olisi valmista.
177. uusi5.10.2020 klo 09:28
Taas kävi näin, heti kun kirjoittaa, keksiikin.
178. Eikka5.10.2020 klo 11:59
Sama täällä: kaakossa tökki, mutta vaikeuksien kautta voittoon. Tällä kertaa pääkuvan henkilö on varmaankin kaikille tuttu.
179. Elva5.10.2020 klo 14:21
Ristikossa ei ollut ongelmia, mutta valintakrypto oli hankalampi kuin yleensä. Siinä löytyi runsaasti vaihtoehtoja ja tuli varmaan kymmenkunta suttaruutua. Mutta pidän siitä että ratkomisessa on haasteita.
180. Heppu5.10.2020 klo 15:27
En ole ilahtunut näiden ristikoiden kuvista. En nytkään siitä että kaakonkulmassa lintu liikkuu lankaan nähden ja lanka on jossakin. Siis tvärtom.
Sanaristi oli tavallista(kin) parempi tällä kertaa.
181. PM5.10.2020 klo 16:43
Uusia sanoja tai niiden merkityksiä opin neljä tämän maanantain ratkomuksista. Ristikossa vihjeenä tokaisu ´wallah´ ja sen ratkaisusanan kanssa risteävä paikka olivat kaksi niistä. (Toivottavasti en ole jotenkin ´jälkeenjäänyt´?). Kuvan kohde oli tuttu ja ajankohtainen.
Sanarististä opin toiset kaksi, suuhunpantavaa molemmat. Toiseen niistä jouduin korjaamaan yhden kirjaimen. PRxxxxIT- muotoiset sanat tulivat mieleeni tehtävän nähdessäni, ja osin niiden tuella kirjoitin nuo uudetkin sanat.
Krypton ratkomisessa pääsin mukavasti alkuun luoteesta, oli paljon numerolla 1 merkittyjä DAM-kirjaimia. Ratkomiseni aikana taisi tulla 1 .. 2 kirjainta muutettavaksi.
Kivaa, että nämä jatkuvat HS:ssa maanantaisin!
182. Eikka12.10.2020 klo 11:57
Varsin mukava arkiristikko, vaikka aluksi tuntui aika hankalalta. Neljästä pääkuvasta tunnistin kolme, mutta kesti aikansa ennen kuin niitä pääsi hyödyntämään. Viimeiseksi jäi keskiosa etelästä. Kiitos myös selkeästä ulkoasusta.
183. Elva12.10.2020 klo 13:31
Sekä ristikko että piilis olivat sopivan haastavia aamulla ratkottaviksi, aivotoiminnalle pientä verryttelyä. Mainio idea ristikossa, vaikka pääsin liian nopeasti jyvälle.
184. Ylläpito12.10.2020 klo 14:48
Ilmo Juhanin laatimuksen vihjeet ovat Helin käsialaa.
185. Heppu12.10.2020 klo 14:51
Sanaristiin tuli juoma josta en ollut koskaan kuullutkaan. Ristikkoon tuli karkki, jota olen varmaan joskus maistanut, mutta nimeä en ole ikinä havainnut.
186. PM13.10.2020 klo 11:14
Sanaristillä aloitin. Siihen tuli minulle uusi palloilulaji, muutoin tunsin sanat joidenkin palautuessa mieleen hakuajalla. Sopivasti uutta ja vanhaa.

Piilosanan 1. vs sanan löysin heti, eri kokouksiin viime päivinä osallistuneena asia oli tuoreena mielessä. Marisemistakin esiintyi! Alaosan pitkät vs sanat jäivät viimeisinä löytämiini.

Ristikosta ratkontakokemukseni vastaavat Eikan (182) jo edellä kuvaamia täysin, samoin mielipiteeni.
187. Eikka19.10.2020 klo 11:00
Tänään tuli sitten ristikon pääkuvan osalta syöttö lapaan, kun olin juuri tuota kuvaa katsellut kyseisessä teoksessa. Harvoin pääsee aloittamaan ristikon ratkontaa tällä tavoin. Ihan mukavasti haastetta kuitenkin oli, varsin sopiva siis maanantaiaamun aivovoimisteluksi. Sekä tekstit että kuvat olivat kiitettävän selkeitä.
188. Elva19.10.2020 klo 13:05
Oli taas kiva ristikko, ei aivan läpikirjoitettava. Harmikseni minulta jäi ymmärtämättä alalaidan kahden vihjeen yhteys, vaikka uskon sanojen olevan oikein.
189. Eikka19.10.2020 klo 13:15
Lainaus: 188. Elva 19.10.2020 klo 13:05
Oli taas kiva ristikko, ei aivan läpikirjoitettava. Harmikseni minulta jäi ymmärtämättä alalaidan kahden vihjeen yhteys, vaikka uskon sanojen olevan oikein.

Samaa yhteyttä minäkin mietin, mutta eiköhän kyseessä ole kuvan laitteeseen kertyvät (ja poistettavat) ”jäämät”.
190. Elva19.10.2020 klo 13:42
Eikka, mikäli tulkitsen sinua oikein, niin minulla olisi yksi ruutu väärin ja se taas muuttaa pystysanan oudoksi. Ei kai auta kuin jäädä odottamaan.
191. Eikks19.10.2020 klo 13:57
Niin täytyy tehdä, koska en ole täysin tyytyväinen ratkaisusanaani. Sen verran kaukaa haetulta se kuitenkin tuntuu.
192. Jondalar19.10.2020 klo 15:08
Kännykän näyttöön on tullut säröjä. Hyvältä se kuitenkin näyttää. Pystysanassa kaikilla on sama mieliala. Nämä näistä mukava vihje, samoin kuin kovapäisen pollassa.
193. PM19.10.2020 klo 19:59
Sanaristin sain auki heti, kun pystysanoista yksi oli töistä tuttu ammattisana. Muut olivatkin helpompia.

Ristikon pääkuvan henkilön tunnistin (ja tunnen), ei taida paljon olla kuvia hänestä. Kovapäisen pollaan tarjosin ensin tuttua pään osaa, olisi pitänyt ajatella vihje ennen kirjoittamista. Chanson-tähden piilokirjain osui kohdalleen, laulajan tiesin mutten tyyliään tuolla tarkkuudella. Alalaidan vihjeissä en havainnut epäselvyyksiä. Yksi niistä (ainakin) on esiintynyt ennenkin.

Eniten pakersin krypton parissa. Aloitussana ei muistunut mieleen, mutta päätin alkaa palauttelemaan tuota henkilönimeä kajoamatta tiedon lähteille. Ryhdyin ratkomaan ns. "valistuneella henkilöarvauksella". Siitä kehkeytyikin lyhyen oppimäärän kurssi krypton ratkonnasta, kun osa kirjaimista on oikein ja osa vääriä. Pähkäiltyäni useita toveja pulma ratkesi, henkilö muistui mieleeni, osin tehtävänkin auttaessa, kun juuri tietty kirjain sopisi sanoihin väärää paremmin. Minulla oli ollut kaksi kirjainta oikein ja kaksi väärin!

Kryptossa oli nyt 29 kirjainta, kun myös Å oli mukana.
194. Heppu19.10.2020 klo 20:23
Elva, Eikka en näe ristikon alareunassa mitään laitetta. No soittimen kyllä. Minulla pääkuvan alapuoli eniten hakusessa moniselitteisine kuvavihjeineen. Hyvä maanantaiversio.
Sanaristi oli sopiva sekoitus englantia ja suomea.
195. Elva22.10.2020 klo 16:31
Nyt voi jo varmaan kysyä alarivin sanoja, jotka ilmeisesti muut ratkojat ovat tajunneet. Minulla on siinä TUUBA ja TIUUT, enkö ymmärrä miten tuubista tulee tiuut ( näistä nämä). Joko minulla on siinä kardinaalivirhe tai sitten ymmärryksessä heittää.
196. Ylläpito22.10.2020 klo 16:44
Viittaus ei ole tuubaan!
197. Elva22.10.2020 klo 17:05
Ylläpito, vaikka viittaus olisi torviin tai soittimiin, en silti tajua.
198. Elva22.10.2020 klo 17:08
Olisiko materiaalista kyse?
199. Ylläpito22.10.2020 klo 17:22
Vihje viittaa vain itseensä, tuuba siellä voisi olla mikä vain, sillä ei ole tekemistä asian kanssa.
200. Jondalar22.10.2020 klo 17:42
Onhan siinä osoitettu ilmansuunnat.
201. PM22.10.2020 klo 18:28
Uskoisin vastakkaisten nuolten viittaavaan samaan sanaan eri suunnista.
202. Seitenvitonen22.10.2020 klo 18:39
Tukeista tehdään tikkuja.
203. Eikka22.10.2020 klo 18:40
Piti kaivaa vanha lehti esiin ja huomasin, että minäkin olin ymmärtänyt nuolten merkityksen väärin. PM:n (201.) tulkinta oli yksinkertaisuudessaan varsin valaiseva.
204. Elva22.10.2020 klo 18:46
Vihdoin välähti! Minä olin täysin juuttunut siihen, että nuoli osoitti tuuba-kuvaa. Kiitos kaikisia neuvoista.

Jondalar, nautin suuresti runoiluistasi, jotka olivat mielestäni mestariluokkaa. Hävyttömästi myös vähän nauratti.
205. Jondalar22.10.2020 klo 18:51
Elva, kyllä minuakin nauratti, kun sen keksin. Ajatus kypsyi saunan lauteilla, jossa keilailun jälkeen lämmittelin. Kysymys on Alkukirjainketjusta Muut Aiheet säikeessä.
206. Elva26.10.2020 klo 09:18
Sekä ristikko että valintakrypto olivat erinomaiset. Kumpikin vaati sopivasti pohdintaa ja kahvikin pääsi jäähtymään.

Ristikossa oli pariskunta joka oli minulle täysin outo, ehkä aukko sivistyksessä? Kryptosta olen ylpeä, ei tullut kuin kaksi sutattua ruutua.
207. PM27.10.2020 klo 14:09
Tänään vasta ehdin tehtävien pariin.

Sanaristin sanat löysin viiveittä. Di....va oli eka, ja sen sanan 2. kirjain esiintyy vielä toisenkin kerran.

Ristikon pääkuvasta en tunnistanut henkilöä. Vasta risteävien avulla älysin, että kuluneena kesänä olin tilaisuudessa nauttia livenä tämän taiteilijan esiintymisestä ja noista kuvasta ratkotussa ilmaisussa mainituista asioista, joista hänet tunnetaan.

Krypton parissa vierähti jonkin verran pitempään. Alkuun pääsin 2 2 2 8 8 3 - sanalla, ja kun sanoja piti todella miettiä, olen lopulta perin tyytyväinen selvitettyäni tehtävän vain kolmen kirjaimen kumittamisella. Onneksi en pyrkinyt aloittamaan sanasta, jonka alussa on ryhmän 4 kirjaimia peräti viisi.
208. Heppu28.10.2020 klo 13:17
Ristikko oli aika vaativa. Kukahan on tämän Akin kanssa, ihan tuntematon (ansa)pari. Balettikaan ei kuulu suosikkeihini. Sanaristi oli minulle varmaan vaikein tähänastisista. En millään hiffannut di-alkuista ja muista oli
hakusessa saada yhtään varmaa. Lopulta di oli sieltä helpoimmasta päästä di-alkuisia yhdyssanoja.
209. Ylläpito28.10.2020 klo 13:37
Kai tässä voi jo paljastaa, että Aki löytyy mm. Suurin pudottaja Suomi -ohjelmasta valmentajana ja vaimoineen on aika paljon otsikoissa, kummatkin liikunta-alalla.
210. Eikka28.10.2020 klo 13:56
Itse kokeilin tuohon ensin Turoa ja sitten Heliä. En olisi muistanut ko. puolison nimeä, risteävistähän se sitten tuli.
211. Heppu28.10.2020 klo 17:05
Siis lempääläläiset hyvinvointiyrittäjät Aki ja.. risteävillä sen oli tultava koska katson telkkarista vain urheilua ja uutisia.
212. Eikka2.11.2020 klo 13:18
Tänään oli yksi parkaista arkiristikoista: aluksi ei tahtonut löytyä yhtään sanaa, mutta pikkuhiljaa alkoi ratketa. Pääkuvien pitkät sanat löytyivät melko varhain ja antoivat apuja. Etelän keskikohta jäi loppuun ja olikin melko hankala. Yksi syy oli se, että hölmöilin ”Kerrasta poikki...” vihjeen kanssa.

Sanaristi taisi ratketa ensimmäistä kertaa ilman yhtään korjausta ja aika lailla arvaamalla.
213. PM2.11.2020 klo 14:11
Sanarististä aloitin. Siihen äkkäsin kaksi sanaa heti, mutta halusin löytää sanat RExxxxVE ja KIxxxxON ennenkuin kirjoitan mitään. Muistinkin sopivat sanat, ja se oli sitten siinä. Ilman yhtään korjausta.
Piilosanaan laatija oli luonut hieman enemmän mietintää vaativan sanaston ja vihjeet. Kovinkaan moni sana ei löytynyt vihjeen ensi lukemisella, vasta aivojen jonkin aikaa työskenneltyä tuli tulosta.
Aamukävelyn jälkeen oli ristikon vuoro. Ratkontakokemukseni on melkeinpä sanasta sanaan sama kuin Eikan (212) lukuun ottamatta lauluvihjettä, sen muistin. Vihjen ´winter´ ratkaisusanan jouduin etsimään tietolähteistä. Vihjeen ´atsit´ vastaussanan piilokirjain mietityttää vielä!
214. Eikka2.11.2020 klo 14:26
Lainaus: 213. PM 2.11.2020 klo 14:11
Vihjeen ´atsit´ vastaussanan piilokirjain mietityttää vielä!

Tuostakin samaa mieltä. Yksi kirjain siihen sopii muuten hyvin, mutta onko varsinainen ratkaisusana silloin oikein kirjoitettu monikkomuoto?
215. Elva2.11.2020 klo 15:23
Piilosana teetti varmaan eniten töitä. Ristikkoa en kokenut tavallista hankalammaksi, ehkä johtuen kuvavihjeratkaisujen selkeydestä. Eniten minuakin mietitytti ATSIT. Googlaamalla löysin ratkaisusanalle mainion selityksen.

Sanaristejähän en yleensä edes yritä. Mutta Eikan kommentin otin haasteena, ja niin vaan ratkaisin sen sekunneissa suttaamatta yhtään ruutua. Miten muuten anoppi jakselee, vai onko lopullisesti äkämystynyt?
216. Ylläpito2.11.2020 klo 15:34
Anopille vähän musiikkia:

https://www.youtube.com/watch?v=hum0Cg3rLmo&ab_cha nnel=JyrkiH%C3%A4rk%C3%B6nen-Topic
217. Heppu2.11.2020 klo 16:02
Ristikko oli tosiaan hankalanpuoleinen. Minulla tökki tuo alempi pitkä vaalisana, sen eka puolisko. Orpokotien kasvatteja en ymmärrä. En myöskään näe saman kulman rautaista teosta kuvassa. Sanaristiin kun sai sen tarkkuussanan sitten purkautui.
218. Heppu2.11.2020 klo 16:04
Ellei se sitten lue siinä vihjeessä, ne kasvatit. Höm.
219. isoäiti2.11.2020 klo 16:06
Minä (olen muuten tupla-anoppikin) ratkaisin "atsit"-vihjeen vanhalla kunnon kikalla eli ajattelemalla loppu t-kirjaimen siirretyksi sekä vihjeessä että ratkaisussa. Saattaa olla anoppilogiikkaa!
220. Oispa2.11.2020 klo 20:00
Lainaus: 219. isoäiti 2.11.2020 klo 16:06
... Saattaa olla anoppilogiikkaa!

Näyttäisi logiikkasi toimivan. Löytyy järkevä piilokirjain. Mukavat ratkaisusanat ristikossa muutenkin, vaikka niiden keksimiseen menikin aikaa. Apuja piti hakea..hmm. harmitus.
221. Eikka2.11.2020 klo 20:46
Lainaus: 215. Elva 2.11.2020 klo 15:23
Mutta Eikan kommentin otin haasteena, ja niin vaan ratkaisin sen sekunneissa suttaamatta yhtään ruutua. Miten muuten anoppi jakselee, vai onko lopullisesti äkämystynyt?

Kiitos kysymästä, anoppikin kuluttaa aikaansa ristikoiden äärellä. Hämeenlinnassa.

Lainaus: 220. Oispa 2.11.2020 klo 20:00
Saattaa olla anoppilogiikkaa!Näyttäisi logiikkasi toimivan. Löytyy järkevä piilokirjain.

Minulla piilokirjaimeksi tulee väkisinkin N, eikä se oikein sovi siihen varsinaisen vastaussanan osalta.
222. Tuulitukka9.11.2020 klo 09:02
Voi, uusi Krypto olisi ollut mun juttuni, mutta tuo sympaattisen näköinen director, ehkä kapellimestari sauvoineen, ehkä ei... Näyttää myös eräältä mun kotikaupungin dekkaristilta, mutta kuitenkaan ei? Toivoisin jotain keskustelua juuri tästä, en suoraa vastausta (hui kauhistus, silloin olisi läpihuutojuttu, nääs). Ehkä pienen pieni vihje jostakin, johon pitäisi kiinnittää huomio, mutta: elämä jatkuu, vaikkei sitä tulisikaan. (Tämä leppoisuuteni johtunee mertentakaisista.)
223. Eikka9.11.2020 klo 10:19
Tuulitukka, ei kai meiltä noita directoreita mertentakaisiksi ole mitenkään ruuhkaksi asti lähtenyt?
224. Ylläpito9.11.2020 klo 10:39
Tehtävät liittyvät toisiinsa.
225. Jaska9.11.2020 klo 10:43
Piirros ei ole ihan näköinen, silmät ovat liian lähellä toisiaan. Ilman Eikan suoraa paljastusta henkilö on toki helposti arvattavissa.
226. Aksu9.11.2020 klo 11:43
Ei mitään vaikeutta tunnistaa krypron henkilöä, onhan kuvassa muutakin kuin tahtipuikko.
227. Jiikoo9.11.2020 klo 12:22
Enpäs olisi tunnistanut kuvasta, miehen kuvia ei ole viime aikoina kovinkaan viljalti silmiini sattunut. Täällä nähtyjen paljastusten jälkeen löysin Google-kuvahaulla Apu-lehdessä olleen kuvan, jossa mies hymyilee kilpaa poikansa kanssa ja jota Teuvo Salminen on hyvinkin voinut käyttää karikatyyrinsä mallina. Krypto oli tämän jälkeen lasten leikkiä.

Näihin HS:n maanantaitehtäviin en ole jaksanut monestikaan paneutua. Olisikohan syytä aktivoitua?
228. Elvaj9.11.2020 klo 14:10
Ristikko oli mainio. Hyviä vihjeitä, tuli tavallista enemmän suttaakin. Krypton henkilön tunnistin tilbehööreistä.
229. Elva9.11.2020 klo 14:18
Kysyisin 2.11 ristikon vihje-/ratkaisusanoista ATSIT/UNTOT. Käsitin että tässä on kyse TATSIT/TUNNOT-sanoist. Miten siitä voi tulla UNTOT?
230. Eikka9.11.2020 klo 15:19
Lainaus: 229. Elva 9.11.2020 klo 14:18
Kysyisin 2.11 ristikon vihje-/ratkaisusanoista ATSIT/UNTOT. Käsitin että tässä on kyse TATSIT/TUNNOT-sanoist. Miten siitä voi tulla UNTOT?

Sitä kohtaa minäkin pohdin viikko sitten (221.).
231. Ylläpito9.11.2020 klo 15:34
Siinä T siirtyy alusta loppuun kummassakin.
232. Eikka9.11.2020 klo 15:44
Niinpä tietysti, yksikössä siis.
233. Elva9.11.2020 klo 15:58
Ylläpito, kiitos. Kokenut tupla-anoppi kertoi jo tämän (219), vaan ei mennyt perille. Hänellekin myöhästynyt kiitos.
234. Ylläpito9.11.2020 klo 16:16
Niinpä olikin.
235. Eikka9.11.2020 klo 16:26
Lainaus: 227. Jiikoo 9.11.2020 klo 12:22
Näihin HS:n maanantaitehtäviin en ole jaksanut monestikaan paneutua. Olisikohan syytä aktivoitua?

Kyllä kannattaa, viikko lähtee näillä hyvin aivojumpaten käyntiin eikä aamukahvi polta suuta.
Mielestäni parasta näissä on selkeät ja vaikeusasteeltaan sopivat ristikot sekä valintakryptot. Ristikoiden pääkuvat yleensä hyviä ja antavat paljon apuja.
236. Jiikoo9.11.2020 klo 16:29
Lainaus: 227. Jiikoo 9.11.2020 klo 12:22
”Näihin HS:n maanantaitehtäviin en ole jaksanut monestikaan paneutua. Olisikohan syytä aktivoitua?”

Tulivatpa tehdyiksi loputkin tältä sivulta. Ristikko varmaan kakkonen, jos tähditettäisiin. Sanaristi yllättävän helppo.
237. Jiikoo9.11.2020 klo 16:31
Eikka, sain luetuksi tuoreen rohkaisusi vasta on olin lähettänyt oman postaukseni 236. Kiitos joka tapauksessa!
238. PM11.11.2020 klo 22:12
Ratkomiseen ei ole juuri jäänyt aikaa. Vasta nyt ratkoin 9.11. HS:n tehtäviä.
Sanaristin sain liikkeelle tovin mietittyäni kirjoitettuani ylimmän ja alimman vs sanan. Kumpaankin oli tarvis valita kahdesta vaihtoehdosta, molemmat valintani osuivat oikeaan.
Krypto jää ratkomatta, ei ole aavistustakaan kuvan henkilöstä. Kyseessä ei ehkä olekaan ristisanatehtävän ratkonta vaan henkilötunnistuskisa.
Ristikon ratkonnassa hankalimmat kohdat olivat oikea yläkulma (en muistanut palkintoa riittävän tarkasti) ja vihje 'toinen uuna mukavampia'. Vihjeellä nähtävästi tarkoitetaan samalla sanan pituuden kasvua yhdellä kirjaimella?
239. Ylläpito16.11.2020 klo 07:49
Tänään on painojälki pettymys, onneksi vain pääkuvan kyltin suhteen. Pitää siis arvata, mikä paikka ja mitä siinä näin ollen lukee.
240. Eikka16.11.2020 klo 11:43
Paikka lienee helpohkosti arvattavissa, mutta hyvä vihje tuo mitä siinä lukee. Täsmälleen. Muilta osinhan ristikko on selkeä ja mukava ratkoa. Parissa kohtaa tuli tehty perinteinen moka, kun oletin keksineeni hyvän ratkaisun, joka sitten osoittautui vääräksi. Näin esim. vihjeissä "harmaantuu" ja "kirkastaa värjätessä". Varsinkin jälkimmäisessä taputtelin itseäni olalle, kun tiesin mistä on kysymys. No joo, tavallaan tiesinkin, mutta en tarpeeksi tarkkaan. Näiden em. kohtien vuoksi koko eteläinen keskiosa takkusi turhankin kauan.

Sanaristissä tuli varmaan oma ennätys, kun na....ru ja sy....ia ratkesivat heti. Toki niin, että sy....ia meni ensin väärään kohtaan. Niitä kun olikin kaksi. Valintakrypto saa jäädä iltapäiväkahvin leiväksi.
241. Tuulitukka16.11.2020 klo 16:10
Kyltissä ei lue, :(
242. Ylläpito16.11.2020 klo 16:19
Siinä lukee

KESÄRANTA
BJÄLBO
243. Eikka16.11.2020 klo 16:19
Lainaus: 241. Tuulitukka 16.11.2020 klo 16:10
Kyltissä ei lue, :(

Jos keksit paikan, googlaa siitä sellainen kuva, jossa kyltistä saa selvää. Tai katso näköislehdestä...
244. Elva16.11.2020 klo 16:22
Tämän päivän ristikko oli vähän tavallista helpompi, varsinkin kun hölkkään näkymän ohi kahdesti päivittäin. Äskenkin juuri palasin, tarkistettuani että teksti ovessa oli se sama vanha tuttu. Eniten minulle tuotti vaikeuksia PALLAKIN VERBI, mutta sekin selvisi.

Kryptosta pidin paljon, toistuvasti luulin tehneeni virheitä, jotka kuitenkin osoittautuivat haetuiksi sanoiksi. Harmittaa, että ainoa suttaruutu oli vihoviimeinen kirjoittamani kirjain (ylälaidan vaakasanan eka kirjain).
245. Eikka16.11.2020 klo 16:22
Lainaus: 242. Ylläpito 16.11.2020 klo 16:19
Siinä lukeeKESÄRANTABJÄLBO

Tai sitten ei.
246. Heppu16.11.2020 klo 21:11
Ristikko oli työläänpuoleinen kun en tunnistanut portin paikkaa. Taas näiden piirtäjä on saanut aikaan eläimen jota en tunnista, pääkuvan alapuolella. Orava vai apina? Pääväylät ensiksi johdattaa minut verenkiertoon, mutta sitten ei täsmää ristikkäisiin.
247. PM16.11.2020 klo 21:51
Sanaristin nähdessäni ajattelin, että ensin pitäisi löytää kaksi SYxxxxIA - sanaa. Mieleen tuli yksi ja sitten toinenkin. Päättelin niiden sijainnit, ja siitä sanaristi menikin läpi virheittä.

Valintakrypton onnistuin ratkomaan niin, että ainoastaan 5 kirjainta jouduin kumittamaan ja vaihtamaan. Havaitsin myös yhdeksi sanaksi olevan kaksi eri vaihtoehtoa, ja vaihdon myötä alkukirjaimen vaihtuessa myös risteävä sana vaihtuu toiseksi.

Olen ennenkin miettinyt, pyritäänkö kryptot laatimaan niin, että jokaiseksi sanaksi on täsmälleen yksi vaihtoehto. Mikäli olen ratkonut oikein, tässä on kahdelle sanalle vaihtoehtoinen vastaussana.

Nähdessäni ristikon pidin sitä aluksi tietopohjaisena monien tietovihjeiden takia. Ratkoessa kuitenkin nekin sanat löysin, ja mielestäni pääkuvakin toimi tässä vihjeityksenä mainiosti. Säikeen kirjoituksen luin vasta hetki sitten tehtävät jo ratkottuani.
248. Youser16.11.2020 klo 22:09
Pallakia kovasti ihmettelen. Voiko se mm. olla eläin ??
249. Eikka16.11.2020 klo 22:17
Lainaus: 248. Youser 16.11.2020 klo 22:09
Pallakia kovasti ihmettelen. Voiko se mm. olla eläin ??

Ko. ”sana” pitää jakaa 3 osaan, niin merkitys selviää. Verbiä siis haetaan, vastaussana sopii joihinkin eläimiin, pallakin ihmiseen, ainakin kuvaannollisesti.
250. Jiikoo17.11.2020 klo 00:39
Kulutin nuoruuttani myöhäisillassa lähemmäs tunnin ristikon parissa ja lounaisnurkka nahnisti yhä. Tarjolla olevat välipalat eivät tuntuneet maistuvilta, kypäröihin ei asiantuntemukseni riittänyt ja mielessä kummitteli väärä PPP tai kirjainten väriero. Jätin lehden pehmisekspertillemme ja nousin yläkertaan tutkimaan kypäriä Googlella. Ratkaisuun päästiin yhtaikaa, bingo!

Vai Elvan lenkkipolun varrella? Oma venepaikkani on vastakkaisella rannalla; laituriltamme on suora näköyhteys Kesärantaan tai ainakin tuon paikan laiturille. Kun nykyisen veneeni edeltäjää tuotiin Porvoosta eka kertaa kotilaituriin toukokuussa 1994, oli loppumatkasta turvauduttava hinaukseen dieselsuodattimen tukkeuduttua (ostamani venevanhus oli seissyt koko edellisen kesän maissa). Kesärannan terassilla oli juhlakansaa varmaan parin hallituksen verran seuraamassa rantautumistamme Rajasaarenpenkereelle, missä laiturimme oli tuolloin ”evakossa”. Seurue oli viettämässä pääministeri Esko Ahon 40-vuotispäivää.
251. Heppu17.11.2020 klo 20:56
Uusi päivä, uusi eläin. Siis apina. Jessus näitä piirustuksia. Sain verenkierronkin kuntoon, kun aloin aurata. Välipala on minun aamupala.
252. Jaska17.11.2020 klo 23:55
Sillä näyttää olevan naamalla side, jossa on jotain kiinalaisia kirjoitusmerkkejä.
253. Elva18.11.2020 klo 00:39
Heppu, se on ihan mainio piirros Keisaritamariinista.
254. Eikka18.11.2020 klo 08:45
Tässäkin kohtaa kuvan hahmottamista helpotti huomattavasti vanha kikka eli näköislehti auki läppärillä ja kuva suuremmaksi. Ristikon vaikeusaste huomioiden oli mielestäni ihan perusteltua, ettei siinä ollut ihan tavallista apinaa.
255. Heppu18.11.2020 klo 12:26
Kiitos eläintieteilijöille.
256. spa18.11.2020 klo 14:13
PM(247):olen kanssasi samaa mieltä siitä, että valintakryptossa on yhdeksi sanaksi ja sen kanssa risteäväksi kaksi vaihtoehtoa.
257. Ylläpito18.11.2020 klo 14:15
Lähettäkää sanaris(ät)sanaris(piste)fi tieto, niin pannaan ratkaisuun. Kiitos. Näitä kyllä ratkonnassa väijytään, mutta joskus jää.
258. Elva18.11.2020 klo 15:02
Olen ollut siinä käsityksessä että on ok jos valintakryptossa välillä on pari vaihtoehtoa. Sehän tekee ratkomisen mielenkiintoisemmaksi. Vai onko niin, että kiellettyä on vasta jos risteävälläkin sanalla on useampi vaihtoehto?
259. spa18.11.2020 klo 15:25
Ei tuo kaksi vaihtoehtoa minuakaan mitenkään häirinnyt, halusin vain vahvistaa asian PM:lle, hän kun epäili mahdoliisesti virhettä ratkonnassaan.
260. Ylläpito18.11.2020 klo 15:36
Ei se tehtävästä virheellistä tee, mutta panisimme ratkaisuun vaihtoehdot.
261. Elva18.11.2020 klo 16:40
Ylläpito, kiitos selvennyksestä.
262. Elva18.11.2020 klo 16:59
Jos valintakryptossa on kaksi vaihtoehtoa, ja valitsee väärin, niin se tyssää siihen ettei pääse eteenpäin. Sama tilanne luulisi olevan jos valitsee vielä risteävänkin väärin. Mutta ratkojalle herkullinen ratkaistava, kun lähtee ketjua purkamaan.
263. Ylläpito18.11.2020 klo 17:13
Kaksi vaihtoehtoa tässä tapauksessa tarkoittaa, että löytyy myös ratkaisu, jota laatija ei ole ajatellut.
264. PM18.11.2020 klo 23:16
Kaksi vaihtoehtoa, joista edellä (247) kirjoitin, vaikutti minusta ratkoessa pikemminkin hauskalta sattumukselta, en sitä mitenkään lähtenyt pitämään virheenä.

Kevensinkin kommenttiani varauksella "..jos olen ratkonut oikein ..", olin kyllä luottavainen ratkomiseeni.

Valintakryptossakin tällainen lienee melko harvinainen. Muissa kryptoissa ei taida olla edes mahdollista.
265. iso S19.11.2020 klo 10:49
Luulen että voi olla mahdollista. Oletetaan että kryptossa on v.n kohdalta ristikkäin sanat tutkiva ja hutkiva ja toisessa kohdassa j:n kohdalta ristissä kyntäjä ja lentäjä. Tai näin siis laatija on asian ajatellut, mutta ratkoja voi vaihtaa v:n ja J.n keskenään. Kryptossa jokaisen kirjaimen pitää olla vähintään kahdesti ja tähän kuviteltuun esimerkkitapaukseen kuviteltu laatija on sijoittanut nuo kirjaimet täsmällee kahdesti. Esimerkin toimivuuden vuoksi nuo toiset kappaleet ovat sanoissa valta ja jalat. Kun ratkoja valitsi toisin, noista sanoista tulee Jalta ja valat. Toimii! Tämän duaalin laatija/laativa olisi luultavasti huomannut, mutta ei välttämättä. Joka tapauksessa tämä esimerkki todistaa että kryptossa voi olla enemmän kuin yksi ratkaisu.

Juuri eilen mietin vähän vastaavaa tilannetta sudokuissa. Annetuissa numeroissa on usein yksi joka loistaa poissaolollaan (ei välttämättä nimenomaan yksi, voi se olla jokin muu numero) ja sudokulla on silti vain yksi ratkaisu. Mutta voiko lähtötilanteesta puuttua kaksi numeroa? ei voi, koska silloin ne voisi vaihtaa keskenään ja sudokulla olisi kaksi ratkaisua.
266. Jaska19.11.2020 klo 12:00
PM:n "muissa kryptoissa" luulisin tarkoittavan tavallisia kryptoja, joissa yhtä numeroa vastaa aina yksi ja sama kirjain. Jos ratkoja sen vaihtaa muuksi, hänen ratkaisunsa on väärin.
267. PM19.11.2020 klo 12:41
Jos kryptossa kaksi kirjainta vaihtuu keskenään iso S:n (265) kuvaamalla tavalla ja sanat ovat ristikkokelpoisia, toinen ratkaisuista on laatijan tarkoittama ja toinen sille vaihtoehtoinen. Molemmat ovat mielestäni oikein, siinä olisin Jaskan (266) kanssa eri mieltä. Ratkojahan ratkoo kryptoa sen sääntöjen mukaan, tietämättä laatijan tarkoittamasta ratkaisusta muuta kuin että se on sääntöjen mukainen.

Tuo iso S:n esimerkki käytännössä lienee perin harvinainen. Toteutuakseen se vaatii sanaparit. Usein kryptoissa kirjaimet, joita käytetään vain vähän (min. 2 kertaa) ovat tyyppiä x, g, w jne, jolloin mahdollisuuksia esimerkin mukaisille sanapareille on niukanlaisesti.
268. Jaska19.11.2020 klo 13:33
Joo, luin syvällisemmittä aatoksitta iso S:n viestin. On siis teoriassa mahdollista, ja xgw:n osalta superteoreettista.
269. Ylläpito19.11.2020 klo 14:12
Kiitos, PM kertoi ajoissa vaihtoehdot.
270. Elva23.11.2020 klo 13:50
Tänään oli sekä ristikko että piilis erinomaiset. Ristikko oli tavallista haastavampi, onneksi keksin kuvan pitkän sanan nopeasti. Oikea alanurkka jäi viimeiseksi.

Piiliksessä oli muutamia tosi hankalia kohtia, joihin juutuin vähäksi aikaa, mutta nekin selvisivät.
271. Heppu23.11.2020 klo 15:44
Ristikon oikea alanurkka oli haastava. Kaikki vihjeet kryptisiä umpioudosta Moyesista alkaen. Eikä helppo muutoinkaan.
Sanaristissä lähdin itsepäisesti
SP alusta mutta kävikin niin että muut piti löytää ensin.
272. PM23.11.2020 klo 21:40
Sanaristissä oli alkuun päästäkseen löydettävä kolme ALxxxxNE - muotoista sanaa. Kaksi hoksasin, kolmannen jouduin hakemaan kokeilemalla. Arkiristikoiden ratkonnan aloitan useimmiten tästä.
Piilosanan ratkonnan sain etenemään melko juohevasti, vain vajaa kolmasosa vastaussanoista jäi löytymättä vihjeen ensi lukemisella. Yhtä sanaa vaille valmiiksi päästyäni oli aloitettava mietintätauko, kun ps8:n vastaussana odotutti. Löytyikin sitten jostakin muistin syövereistä tarvittava tieto, ja tuon minulle uuden sanankin sain paperille ilman lähteiden apuja.
Ristikossa minulle haastavin oli oikea ylänurkka. En siitä omin avuin selvinnytkään, vasta eräät sanat haettuani sain alueen lopulta ratkotuksi. Oikean alakulman minulle uuden henkilönimen löysin risteävien avulla, tarkistus sitten osoitti löydöksen oikeaksi. Selvästi haasteellisin päivän tehtävistä!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *