KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 4/2020

10479. Punainen Pelikaani 4/2020

HM12.6.2020 klo 10:20
Uusin PuPe on jo tilaajalla, kiitos siitä!
2. Funny12.6.2020 klo 20:52
Yleensä aloitan PuPen loppukoviksista taikka sokkokryptosta. Nyt sitten päätin täyttää järjestyksessä kannesta lähtien. Ratkonta tyssäsi kumminkin jo ensimmäiseen kokosivun ristikkoon. Siellä on nimittäin eräs vihje ja sen vastaussana, jotka muistuttivat mieleen, että on aika tehdä raparperikiisseliä. Siinä puuhassa sitten koko lehti unohtui pitkäksi aikaa.

Syy, miksi aloitan alusta, on vaikeudet edellisen PuPen kanssa. Parempi ensin tehdä kevyttä harjoittelua, niin sitten vähitellen pääsee vireeseen. Aivan kuten Matti Nykänen aikoinaan, kun hyppy ei kulkenut, meni harjoittelemaan pienimpään mäkeen, kunnes tekniikka oli taas hallussa.
3. anna h12.6.2020 klo 20:59
Onko s. 32 tavuristikossa väärä pääkuva? Sain lauseen joka ei mielestäni liity mitenkään kuvaan.
4. Kuuno12.6.2020 klo 22:31
En ole vielä ratkonut, mutta sama kuva oli aiemmin numerossa 2/2020.
5. Ylläpito12.6.2020 klo 22:34
Sitten on tullut joku moka.
6. Ylläpito13.6.2020 klo 08:07
Oikea kuva virhepalvelussa.

http://pelikaaniristikot.fi/asiakaspalvelu/virhepa lvelu
7. Ylläpito13.6.2020 klo 22:14
Maistiaisessa Ekin pojantyttärien lisäperheenjäsenistä 50 % melkoisessa lauseverkossa.
8. Peehoo14.6.2020 klo 18:52
Hakosella ja Lähteenmäellä aloitin kolmoset, takuuvarmaa kamaa jälleen, vaikeaa, mutta ei liian. Pitkälän kanssa meni sitten tuplasti kauemmin, mutta täyttyi lopulta, vaikka jonkin aikaa jumittikin täysin ja jouduin aika paljon kumia käyttämään. Holopaiseen isot odotukset, mutta se jääköön lomalle ratkottavaksi.
9. Kuuno14.6.2020 klo 19:50
Itse aloitin Holopaisella, täyteen tuli. Muutaman vihjeen yhteyttä ratkaisuun joutui miettimään tovin jos toisenkin, mutta kaikki selvisi. Ainoa miinus tulee joidenkin vihjeiden pieni boldattu teksti, jota oli vaikea lukea. Toki laseissanikin voi olla vikaa.
10. Ylläpito14.6.2020 klo 21:16
Tutkitaanpa tuota Tuomaksen ja Johannan kanssa.

Keräsen ristikossa on valitettava tapaus. Jossain tiedostonsiirrossa on kahden ruudun vihjeet kadonneet. Ristikko tulee virhepalveluun korjattuna.
11. Tuomas L.14.6.2020 klo 22:01
Vähän jo ihmettelinkin, jäikö minulla Keräsen tehtävässä puuttumaan jokin suuri ahaa-elämys, mutta kyse oli näköjään tosiaan virheestä.

Pienempi virhe: Ekin sivun 11 ristikossa lähellä alareunaa vihjeeseen BENSIINI kuuluu varmaankin viiva perään.
12. Portteri14.6.2020 klo 22:24
kurkelan ulkoasussa ainut mikä hämää on U kirjain joka on isolla kirjotetuissa sanoissa kirjoitettu käsin yleensä pienenä kirjaimena totutussa muodossa.
13. anni16.6.2020 klo 12:13
Milloin ihmeessä nuo lehdet on postitettu? Minulle tipahti vasta tänään postiluukusta.
14. Ylläpito16.6.2020 klo 12:22
Postilla tulee aina mokia, kaikki lähtevät yhtä aikaa ja niille on luvattu tulopäivä, joka oli nyt perjantai.
15. Jiikoo20.6.2020 klo 22:16
Nyt on ihan pakko kiittää Juha Neitolaa riimipiiliksestä (sivulla 17), jonka onnistuin juuri pusertamaan täyteen. Omalla asteikollani tosi vaativa, mutta sitäkin palkitsevampi. Riemastuttava mestariteos!
16. Wexi22.6.2020 klo 02:46
Naapuri on kyllä kapea...
17. Ylläpito22.6.2020 klo 07:04
Kapeampi ainakin.
18. Jiikoo22.6.2020 klo 09:37
Lainaus: 12. Portteri 14.6.2020 klo 22:24
”kurkelan ulkoasussa ainut mikä hämää on U kirjain joka on isolla kirjotetuissa sanoissa kirjoitettu käsin yleensä pienenä kirjaimena totutussa muodossa.”

En ole mikään typografian asiantuntija, mutta olen jokseenkin varma, ettei tuo versaali-U ole käsin kirjoitettu vaan kuuluu Kurkelan valitsemaan ”taiteelliseen” fonttiin juuri tuollaisena.

Luulenpa myös, että tuo ristikko jää minulta ratkomatta. Vika ei ole suinkaan laatijapariskunnassa vaan minussa.
19. Jatta23.6.2020 klo 08:56
Holopaisen ristikko oli mielestäni sopivan hankala minun tasoiselle ratkojalle. Tosin ratkoin sitä useamman päivän, mutta mitä onnistumisen ja ahaa-elämysten tunteita se toikaan. Vähän kuin olisi Mänttärin kuva-arvoituksia ratkonut - tekemistä ja ajankulua riitti.
20. Peehoo23.6.2020 klo 11:07
Holopainen oli tosiaan todella nautittava jälleen kerran. Yhden sanan tajuamiseen meni kauan ja tosi kaukaa se pulpahtikin mieleen, tosin saattaa olla että laatijan ajatus on paljon yksinkertaisempi. Viitamäki olisi vielä kolmosista jäljellä, mutta taitaapi mennä yli mun hilseen tälläkin kertaa.
21. Kaapo24.6.2020 klo 11:47
Kuivasen ristikon vaikeusaste taitaa olla alakanttiin arvioitu. Sen verran vaikeita sanoja löytyy.
22. Ylläpito24.6.2020 klo 12:16
Loppupäässä on toki heittoja, pääasia on kokonaisuus.
23. Kaapo24.6.2020 klo 18:58
Totta, kokonaisuus on hyvä.

Minulle Kuivasen ristikkoa vaikeutti keskelle tuleva sana, joka on minulle tuntematon, mutta helsinkiläisille varmaan tuttu?

Esiintyykö ristikoissa muuten helsinkikeskeisyyttä?

Joskus olen ollut huomaavinani.
24. Kuuno24.6.2020 klo 20:36
En kyllä lämmennyt Kuivasen sanahirviöihin. Ei tollasista saa mitään hokaamisen iloa.
25. Jukkis24.6.2020 klo 20:40
Heti kun joku kertoo ristikon sisältävän sanahirviöitä, kiinnostus herää, tiedossa on kiinnostavaa ratkontaa. Tuo Kuivanen pitää ottaa heti esille, kiitos vinkistä.
26. pelaaja24.6.2020 klo 21:02
Kuivanen esillä minullakin. Tuntuu jopa kotoisalta ratkoa, kun on perjantaitten takia tottunut hirviöihin. Yksi hirviö tässä tosin vielä niin alkutekijöissään, että saa nähdä kuin käy.

Armahin Holopaiskurkela on taas miedosti sanottuna kiva. Olen kirjaimellisesti ratkonut sen mutta kirjaimellisuus on nyt sitä luokkaa, että seitsemän ruutua tuli varustettua kirjaimen lisäksi kysymysmerkillä. Ei vaan mene kaikki kaaliin. Kauheaa miettimistä vielä vaatii.
27. Lars24.6.2020 klo 21:45
Mun normitulos, vähän yli puolet ratkottu, siihen taitaa jäädäkin. No tuossa pöydällä pyörii ja aina välillä siihen jonkun kirjaimen riipustan..... saas nähdä koska lähtee postiin. Tuo Kuivasen ristikko oli kyllä outo, niin oli laatijakin. tais kolme päivää pyöriä tuossa pöydällä ja aina silloin tällöin jonkun sanan sai. No kun oli vähän yli puolenvälin niin alkoi sujumaan kun tajusin niitä sanahirviöitä ja mielestäni suht oikein on ratkottukin nykyään... Oli mielenkiintoinen tuttavuus. Kiitos.
28. Kaapo25.6.2020 klo 13:05
Viitamäki on taas ladannut aikamoisen ansan viattomille ratkojapoloisille.

Tai voi sen hyvällä onnella ohittaakin. Minä astuin siihen ja syvälle.
29. Kuuno25.6.2020 klo 13:21
Totta puhut Kaapo, jätin Viitamäen viimeiseksi. Ensivilkaisulla en saanut sanaakaan, täytyy yrittää uudestaan kunhan pää vähän viilenee.
30. Matias-Myyrä25.6.2020 klo 13:40
Viitamäen ristikoissa on yleensäkin kaikkein vaikeinta alkuun pääsy. Antti ei anna mitään helppoja aloituskohtia, joten aluksi ei meinaa mitenkään saada edes varmahkoja sanoja ristiin. Loppua kohti sitten ratkaisuvauhti kiihtyy ja yllättäen huomaakin ratkoneensa koko ristikon, vaikka on alkuvaiheessa jo melkein antanut periksi. Ratkaisusanat vastaavat hyvin vihjeitä, eikä minulla nytkään jäänyt paperin reunoille yhtään kysymysmerkkiä. Viitamäki on jo monia vuosia ollut yksi minun suosikkilaatijoistani.
31. Funny25.6.2020 klo 15:13
Viitamäki ei harrasta niitä tavanomaisia rakennevihjeitä, jotka olemme oppineet heti hoksaamaan. Toinen vaikeus on, että hänen laatimuksiaan pääsee melko harvakseltaan ratkomaan, joten hänen tyylinsä ei ole ehkä tullut kovin tutuksi. Ratkoessa vie aina aikaa päästä samalle aaltopituudelle, mutta sitten kun pääsee, ristikko saattaa ratketa melko juohevasti loppuun saakka. Minä en ole tämänkertaista Viitamäkeä vielä edes aloittanut, pitääkin kohta tarttua siihen.

Olen ollut Lähteenmäen kimpussa, se on taas aika hauska, mutta saa jäädä hetkeksi hautumaan.
32. Rampe25.6.2020 klo 15:33
Yleensä olen ottanut Viitamäen ristikosta parikin valokopiota, jotta voisin kokeilla rohkeasti eri vaihtoehtoja.
Tämä onnistui ihme kyllä suoraan lehdelle, mutta kyllä päällesuttausta syntyi paljon.
Yksi ruutu on tyhjänä, ja todennäköisesti muutama "varma" on väärin, sillä en osaa tarjota itkevälle mitään.
Taattua Viitamäkeä, mutta yhdessä ratkaisusanassa on mielestäni selvä asiavirhe.
Siitä ei ole aiheellista tässä vaiheessa sanoa enempää.
33. Kaapo25.6.2020 klo 16:05
Itkevälle-vihje on taattua viitamäkeä. Ratkaisu löytyy yllättävästä suunnasta.
34. Kuuno28.6.2020 klo 17:13
S.18 "kärsi nälästä farmilla", menee melkoiseksi nippelitiedoksi. Hieman alempana vihje/vastaus toistuu identtisenä toisaalla samassa lehdessä.
35. Aleksanteri29.6.2020 klo 17:29
Viitamäki oli tällä kertaa suosikkini. Myös Holopainen&Kurkela oli nautittava. Sen sijaan Pitkälä ei tahdo aueta millään,mutta yritetän sitkeästi.
36. Lars29.6.2020 klo 17:45
Läks postiin, ei jaksanut niitä kaikkia pähkäillä kun taito ei riitä. Mutta suurin osa sentään ja se riittää minulle, saiskohan tästä toisen t-paidan ;) KIITOS, seuraavaa odotellen....
37. Aleksanteri30.6.2020 klo 17:45
Pitkäläkin selätetty! Viimeiseksi jäi krypto.joka sekin oli aika vaativa,mutta valmis on! Eikun postiin!
38. Pekku2.7.2020 klo 23:16
Luettuani näitä kommentteja aloitin Viitamäen pelonsekaisin tuntein. Koko päivähän siinä vierähti mutta valmiiksi (?) tuli. Vasempaan alanurkkaan tuli väkisin pari sanaa joista ei tullut varmaa onnistumisen tuntua. Kyllä oli "tosipahis" taas kerran. Vielä on kolme viimeistä pahista jäljellä, toivottavasti edes vähän helpompia.

Kyllä lehti on taas super hieno !
39. Pelikani5.7.2020 klo 00:18
Kateellisena luin, kuinka moni oli ratkonut Holopaisen. Vaan sainpa vihdoin itsekin valmiiksi. Monta iltaa siinä menikin!
40. Pekku6.7.2020 klo 23:00
Viitamäen ratkaistuani toivoin hiljaa mielessäni että loput kolme olisivat vähän helpompia. turha toive ! Jokainen niistä oli samaa luokkaa. Eniten tykkäsin Holopaisen aukeamasta, siinä oli mielikuvitus todella lentänyt niin vihjeissä kuin ratkaisusanoissa. Pitkälä ja Lähteenmäki vaativat pari iltaa, Lähteenmäellä takkusi vasen ylänurkka pitkään mutta sekin selvisi viimein. Nyt on koko lehti valmis, kiitokset laatijoille. Harmi että seuraava PuPe ilmestyy vasta joskus elokuussa, onneksi kuitenkin pari Iisakkia on sitä ennen :)
41. VL13.7.2020 klo 12:16
Onko käärmeessä yksi ruutu liikaa? Kaikki sanat tuntuvat menevän kumpaankin suuntaan kohdilleen, mutta yksi ruutu peräpäästä jää tyhjäksi.
42. Matias-Myyrä13.7.2020 klo 12:26
Ei ole käärmeessä liikoja ruutuja. Ihan täsmälleen meni ruudut, kun sen ratkaisin.
43. happonen13.7.2020 klo 21:07
Kerästä ja Lähteenmäkeä tahkosin kyllä pitkään, kunnes kurkistin tänne ja virhepalveluun. Sen verran voisi virhepalvelua vielä päivittää, että merkkaisi myös Keräsen ristikosta "Kreikassa rähjäisiä kuppiloita" -vihjeen ympäriltä puuttuvan puhekuplan.

On kyllä melkoisen visaista tavaraa tässä lehdessä. Viitamäen ja Pitkälän säästin viimeisiksi - tähän mennessä hankalin oli Holopainen. Kuivasella oli mielenkiintoinen rakennelma, jonka sanasto jätti kyllä hieman ristiriitaiset tunnelmat. Mentiin jossain harmaalla alueella oivaltavien yhdyssanojen ja "epäsanojen" välimaastossa...
44. Wexi29.7.2020 klo 02:33
Happosen mainitsema "puhekupla" selvitti tilanteen (mitä vasiten lähdin selvittämään).
45. Leku29.7.2020 klo 08:27
Kiitos taas mahtavista ristikoista ja tosi hyvä, että Pupe on olemassa. Sen haastavassa seurassa vierähtää monet tunnit, päivät ja joskus yötkin aika pitkälle.
Tällä kertaa kaikki ristikot täyttyivät ja mielestäni tajusin vihjeiden ratkaisut hyvin tai ainakin sinnepäin!
Ainoa mikä jää hankaamaan on Holopaisen yksi sana, joka ei auennut enkä enää mietikään sitä, koska nuppini on juuttunut yhteen asentoon sitä miettiessä enkä pääse siitä irti. Se ajatus ei mielestäni kuitenkaan ole oikein! Jos sanan edessä olisi etumerkki, niin juttuhan olisi selvä, mutta kun ei ole virheeksikään mainittu, niin niinhän se kai sitten kuuluu olla kuin se on.
Mutta kiva, kohta saadaan uutta purtavaa :).
46. Ylläpito29.7.2020 klo 09:00
Vajaan viikon päästä menee painoon! Matsku alkaa olla kasassa. Se vaikuttaa aivan huippukamalta.
47. Funny30.7.2020 klo 15:18
Mistähän alkaisin kehumisen? Itsestä, kun onnistuin ratkomaan kaikki tämän kertaiset pahikset. Jostain syystä edellisen kanssa ei sujunut yhtä hyvin, olenkin täytellyt sitä, kun uutta saa vielä odottaa.

Taas kerran monilla laatijoilla oli paljon harvinaista sanastoa. Eniten tykkäsin Pitkälän teoksesta, siitä löytyy enemmän kuin puoli tusinaa sellaista yhdyssanaa, joista sopii epäillä etteivät ennen ole ristikoissa esiintyneet. Myös Holopainen oli taas mainio. Ratkojilta vaaditaan tietoa monilta eri aloilta. Urheilu, sarjakuvat, elokuvat, historia ja paljon muuta. Monikohan vähän nuorempi keksi, mitä tuo "niiden väliin banaani" esimerkiksi tarkoittaa? Entäs tuo "sanaseppoa!" Googlaajat eivät helpolla löydä vastauksia tämmöisiin.

Viitamäki vaati selvästi eniten kumittelua. Siinä sai kyllä sovitella sanoja ennen kuin ratkaisu oli valmis. Mutta eipä tuo ole laatijaltakaan hetkessä syntynyt. Monta ainutlaatuista ristikkosanaa on tuonnekin ilmaantunut. Anttilan sain täyteen melkein viimeisenä, mutta se ei lopulta niin vaikea ollutkaan, kun pääsin alkuun. Selvästikin olen alkanut oppia hänen tyylinsä. Hakoseen en vielä ole täysin tottunut, siellä on aina jotain outoja juttuja, mutta viime vaiheessa sain valmiiksi pari nurkkausta, jotka olivat jääneet hautumaan.

Jostain syystä Lähteenmäki ja Keränen eivät tuottaneet nyt niin paljon vaikeuksia kuin yleensä. Paitsi, että huomaan nyt Lähteenmäen keskipaikkeille jääneen yhden epävarman tavun. Kun en lähettele näitä, on aikaa keksiä sekin.
48. Wexi11.8.2020 klo 03:28
No jopahan nyt!
Reilu viikko sitten oli kaksi ristikkoa puntarissa.
Kahta laatimaa vieroksun, joten sokkokrypto, vai Pitkälä?
Mä oon liian laiska nykyään naputtamaan mun ecxel-pohjaan kryptoa, siihen menee kuitenkin tietsikalla se neljäkymmentä minuuttia.
Siis Pitkälä. No se on mulle turhan ruotonen, usean päivän jälkeen itäinen kolmannes ammotti tyhjyyttään...
Just äsken ajattelin luoda viimeisen silmäyksen, ja yhteen vihjeekseen mielleyhteys... siinä oleva yksi avasi koko paletin vartissa?!
49. iso S11.8.2020 klo 12:39
Neljäkymmentä minuuttia kuulostaa aika paljolta, joten ymmärrän ettei kiehdo. Tuntui kuitenkin t-o-d-e-l-l-a hitaalta ellei kysessä ole aukeaman krypto. Testasin kokeeksi sellaisella sivun kryptolla, jossa on 22 riviä ja 16 saraketta. Laiska olen minäkin, joten näpyttelin Exceliin vain 6 riviä. Räppäkäpälän ja tahmatassun risteytykseltä siihen meni aikaa 4 minuuttia 32 sekuntia mitenkään hosumatta, mutta virheitä piti silti paikata. Kertoimella 22/6 saan koko roskan tallentamiseen kuluvan ajan arvioksi 16:37. Sen voisi pitkin hampain sietää, jos olisi pakko ratkoa kryptoa ja naputtelun jälkeen välttyisi Excelin avulla mekaaniselta numeroiden korvaamiselta.

Aukeaman kryptossa tietysti tallennusaika tuplaantuisi ja keskittyminen herpaantuisi, jolloin 40 minuuttia voisi olla kaamea totuus. Jos kaikista varotoimista huolimatta minua pääsisi puremaan kryptokärpänen niin alkaisin tutkia, voisiko skannerin ja OCR-ohjelman avulla saada apua tallennustyöhön. Tuskin, joten joutuisi tyytymään siihen että näpyttelee vaivoin ja tuskin.
50. Ylläpito11.8.2020 klo 12:40
Tämä on 25x14.
51. Funny11.8.2020 klo 14:08
Saatan olla hassu, mutta niin olette tekin Excelienne kanssa. Eihän tuollaista perinteisellä tavallakaan yleensä ratko kuin 40 minuuttia! Kertokaa nyt, mikä siinä on niin vastenmielistä ihan kirjoittaa niitä kirjaimia paperille! Minusta yksi krypton hauskuuksia on kirjain kirjaimelta ottaa selville, mitä mainioita sanoja esim. Viitamäki on taas löytänyt. Mutta jos sellainen ei huvita, voi kirjoittamisen delegoida jollekin sitten, kun kaikki kirjaimet ovat löytyneet. Siihenhän ei yleensä tarvita kuin korkeintaan parikymmentä sanaa. Viitamäellä tosin välillä on niin hyviä harhautuksia, että joskus saa ihmetellä.

Parasta kuitenkin unohtaa koko roska, jos se on niin tylsää, että mieluummin ihmettelee Pitkälää päiväkausia. MInä taas usein aloitan PuPen juuri sokkokryptosta.
52. Wexi11.8.2020 klo 20:03
Joitakin vuosia sitten sain nimimerkiltä "iso S" oivalliset vinkit "solujen yhdistämiseen".
Se herätteli keskustelua puolesta / vastaan.
Laitan näytille tärkeimmän:

"21. WexiLainaa1.10.2013 klo 23:58

Olen puuhastellut "joutessani" Pupe 5/13 kryptoa Exceliin. Taulukko 1:ssä on valmiiksi taputeltu pohja kyseiseen tehtävään, mustine ruutuineen ja numerointeineen.Onko kenelläkään perehtyneisyyttä linkittää "taulukko 2", joka yhdistäisi ruutunumeroinnin, ja kirjaimet?Minkäs takia tuota kyselen? Nyt on vaarassa saada lehti täyteen (muut ratkaistu, käsittääkseni vieläpä oikein, paitsi sivu 20).Yleensä kokeilen (kuulakärkikynällä) kevyesti hahmottaa mahdollisuuksia, mutta jos se heti kohta tärppää, sivuutan suttuisen teelmän (joskus osuu ekalla, joskus ei. Nyt ei...

28. WexiLainaa2.10.2013 klo 12:32
Kieltämättä tuo "solujen" yhdistäminen kiinnostaa minua (teknisesti) enemmän, kuin tuon tehtävän ratkaisu...
...Siis tuo solujen yhdistäminen kiinnostaa, millä komennoilla jne....

54. iso sLainaa4.10.2013 klo 17:07
Ehdotan omaan versiooni vielä pientä hienosäätöä. Sarakkeen B riveille 2-N ei laiteta aluksi välilyöntiä vaan niihin kopioidaan A-sarakkeen luvut. Silloin ratkaisuksi muodostuva vasemmanpuoleinen krypto näyttää alussa oikeanpuoleisen kopiolta, eli siinä näkyy alkuperäiset numerot eikä tyhjää.
Tiion versioon ehdotan vastaavaa muutosta ja paluuta alkuperäiseen yksinkertaisempaan kaavaan (=B1, =B2 jne). Eli alkutilanteessa B-sarake on A-sarakkeen kopio, jolloin toistaiseksi ratkaisemattomat numerot näkyvät kryptossa.
Aluksi kirjoitetaan krypton numerot soluihin. Jos jokaisen numeron kaavaksi muuttaminen ei huvita, sen voi tehdä N korvaa-toiminnolla (N on erilaisten numeroiden määrä) näin:
- Korvaa-ikkuna auki (ctrl-h)
- rasti ruutuun "Koko solun sisältö"
- korvattavaksi 1
- korvaavaksi =B1
- klikkaa "Korvaa kaikki"
- vaihda korvattavan ja korvaavan 1 2:ksi
- jatka vastaavasti, kunnes kaikki nuerot on muutettu kaavaksi
Verrattuna yksitellen käsin muuttamiseen tämä on sitä nopeampi tapa mitä isompi krypto. Valitettavasti tämä tapa on sikäli kertakäyttöinen, että seuraavan krypton kanssa pitää alkaa alusta. Minun tapani toimii kaikille samankokoisille kryptoille, kunhan vain naputtelee oikeanpuoleiseen kryptoon uuden krypton numerot. Tältä riesalta ei voi välttyä.
Itse asiassa minun versioni voi tehdä alun perin niin että rakentaa kaavat suurimmalle kryptokoolle mitä kuvittelee koskaan ratkovansa. Kulloinenkin todellinen krypto sijoitetaan tämän maksimikrypton vasempaan ylänurkkaan. Koristelun vuoksi voi vasemman ja oikean krypton solut formatida niin että soluissa on reunaviivat.

55. WexiLainaa4.10.2013 klo 18:11
Näyttää siltä, että olemme iso S:n kanssa hyvin samanlaisilla virityksillä liikenteessä.

58. WexiLainaa15.10.2013 klo 12:58
Voihan vehnänen! Tuo iso S:n edellinen ohjeistus korvaa-toimintoon oivallinen vihje. Edellisen numeron pohjalta muokattu (väritetty, numeroitu, korvattu) kryptopohja valmis työstämistä varten alle tunnissa! "

Täytyy sanoa, että "iso S" on melko joutuisa näpyttelijä!

Funnille sanoisin, että mestari hänkin on, jos sokkokryptot valmistuvat kumittamatta "kolmeen varttiin".
Mutta niin kuin jo aiemmin (2013) sanoin, se loppuräpistely on itselleni tavattoman tylsää...
53. Jukkis11.8.2020 klo 21:10
Lainaus: 49. iso S 11.8.2020 klo 12:39
"..tutkia, voisiko skannerin ja OCR-ohjelman avulla saada apua tallennustyöhön. Tuskin, joten joutuisi tyytymään siihen että näpyttelee vaivoin ja tuskin."

--------------

Jonkin verran tutkittu on, enkä toistaiseksi ole löytänyt OCR-ohjelmaa tai netissä olevaa OCR-palvelua, joka osaisi kryptosta ruutujen viivoituksen ja numeroimattomissa ruuduissa olevien krumeluurien joukosta tunnistaa numerot muuten kuin ihan sattumanvaraisesti ilman mitään logiikkaa muutaman sieltä täältä.
54. Jukkis11.8.2020 klo 21:15
Edellisessä PuPessa muuten oli sillä tavalla helppo sokkokrypto, että yleisimmät kirjaimet oli A, I ja T, eli ne, joita aina tulee ekaksi kokeiltua, jolloin ne arvaamalla ja sitten kryptorenkiin sopivalta näyttävän sanan laittamalla homma avautui saman tien ekalla yrityksellä.
55. Funni11.8.2020 klo 23:44
Wexi, missä kohden sanoin, että sokkokryptot valmistuvat kumittamatta?

Huvikseni kokeilin, kauanko kestää näpytellä PuPen sokkokrypton numerot Excelille. Noin 10 minuuttia siinä meni, mutta olenkin aika tottunut Exceliin näpyttelijä. Oikeasti, jos tarvitsisin noita, menisi kauemmin, kun pitäisi varoa virheitä.

Kryptorengin idea tuntuu olevan, että pääsee ikävästä kryptosta eroon mahdollisimman vähällä vaivalla. Miksi sitten vaivautua ollenkaan?
56. Wexi12.8.2020 klo 00:59
Funni, se kryptopohjan naputtelu sujuu minultakin kymmeneen minuuttiin.
Aikaa vievä vaihe on "kirjain kirjaimelta" linkittää kaksirivinen "apuruudukko" itse kryptopohjaan.
"Ykkösen" alapuolella oleva ruutu täytyy "korvaustoiminnan funktiolla" linkittää varsinaisen krypton jokaiseen ykköseen.
Tällä tavoin, kun apuruudukon ykköselle tarjoan kirjainta R, se R päivittyy jokaiselle krypton "ykköselle" saman tien. (iso S:n ohjeistuksessa:
- Korvaa-ikkuna auki (ctrl-h)
- rasti ruutuun "Koko solun sisältö"
- korvattavaksi 1
- korvaavaksi =B1
- vaihda korvattavan ja korvaavan 1 2:ksi
- jatka vastaavasti, kunnes kaikki numerot on muutettu kaavaksi.)
57. Wexi12.8.2020 klo 06:56
Eräässä laatimuksessa mahtaneet mennä "puurot ja vellit" sekaisin?
Eipä sillä, olen itsekin joskus erehtynyt niissä...
58. Funny12.8.2020 klo 12:51
Kuulostaa hauskalta tuo korvaamishomma. Ja säästäähän se sitten paljon vaivaa.
59. Wexi3.9.2020 klo 02:53
Yorkshire pudding ei kai ole paimenen piirakka?
60. RR21.9.2020 klo 10:28
Joko pian PuPe 4/2020 ratkaisut löytyy netistä ?
61. Ylläpito21.9.2020 klo 10:30
Pian.
62. Pekkatyttö15.10.2020 klo 20:22
Anteeksi tyhmyyteni
Kyssäri
Mitä tai miksi 24 alhaalla oikealla vihjeeseen OLI tulee ulos ? ei hoksaa
63. Heljä-Maija15.10.2020 klo 21:08
Pekkatyttö, ORI > UROS. R vaihdettu L:ksi
64. Pekkatyttö15.10.2020 klo 21:15
Kerro miksi miten?
Eli vihje voi olla mitä tahansa vastaukseen nähden
En hyväksy selitystäsi
Toivoisin laatijalta kertomusta
65. Ylläpito15.10.2020 klo 21:21
Ärrävikaisen vihje. Aika vakio nykyisin koviksissa, kerran tai ei ollenkaan.
66. Pekkatyttö15.10.2020 klo 21:22
Jos näin noin laaditaan on huuhaa kirjoittamista eiPERKELE
67. Pekkatytttö15.10.2020 klo 21:24
On perin huonoa
Ylläpito ilmeisesti L vikainen
68. Ylläpito15.10.2020 klo 21:25
Tämä tästä. Ei aleta jankuttaa.
69. Pekkatyttö15.10.2020 klo 21:27
Ei ole edes kovis
Kyllä tuo kirjainten poisjättäminen on säälittävää laadintaa
Voisi mennä kyseiset laatijat navetan taakse
70. Pekkatyttö15.10.2020 klo 21:30
Antakaa laatijoillenne kritiikkiä
Kiitos
71. Pekkatyttö15.10.2020 klo 21:33
Miksi aina kun löytyy feelua tututellaan
Laatijat ovat vauvoja ei niitä saa moittia
72. Uuge15.10.2020 klo 21:34
Alkolukko ongelmaisten tietokoneisiin?
73. Pekkatyttö15.10.2020 klo 21:37
Vituttaa vielä enempi kun tekijä ei itse vastaa kysymykseen vaan saatanan kerberos , joka ei itse tiedä asiasta oikeaa laitaa vaan olettaa tietävänsä
74. Pekkatyttö15.10.2020 klo 21:39
Uuge
Juo itse mustikkasi
75. Pekkatyttö15.10.2020 klo 21:43
En mie toraa turhaan miua alapääelimittää kui nuo rapot älylöittää nuo palon
76. Ylläpito/Kerberos15.10.2020 klo 21:47
Pekkatyttö. Kun olet tällä päällä, nämä kaikki lähtevät täältä kuin leppäkeihäs.
77. Pekkatyttö15.10.2020 klo 21:51
Niin ne jeesmiehet pakenee äidin syliin tissiä tisisiä
78. Pekkatyttö15.10.2020 klo 22:01
Mene EKI linjoille ratkomaan
79. Pekkatyttö15.10.2020 klo 22:26
Kumpi on parempi trumppi vai eki
En usko kumpankaan
80. Pekkatyttö15.10.2020 klo 22:37
Mizzzzzzzä eki
Eki eki eki novotka vodka losssu kossu
81. Ylläpito15.10.2020 klo 22:48
Ristikko on Hannu Salokankaan ja silloin ollaan varmassa kyydissä, kuten moni hänen ristikoistaan sanoo.
82. pomo15.10.2020 klo 23:31
Ratkominen on helpompaa selvin päin, kannattaa kokeilla, voi jopa ymmärtää ratkaisut!
83. Pekkatyttö16.10.2020 klo 21:34
Nyt kun olen selvinpäin
Edelleenkään vihje OLI=ULOS
On sulkea lastentalha vitsi joka sopii peljantain hesaliin
84. Ylläpito16.10.2020 klo 21:38
Semmoisia kuitenkin on silloin tällöin. Pieninä yllätyksinä niistä tykätään. Ei ryöstöviljeltynä.
85. Pekatyttö16.10.2020 klo 22:03
Asia käsitelty osaltani
En aio liittyä trumpin tukipuolueeseen packalenin avuksi tartuttamaan covidia kanssakumppaneihini
86. Romero16.10.2020 klo 23:13
Lainaus: 82. pomo 15.10.2020 klo 23:31
Ratkominen on helpompaa selvin päin, kannattaa kokeilla, voi jopa ymmärtää ratkaisut!

Paitsi jos on piuhat ristissä kuten Sörsselssönillä.
87. Pekkatyttö17.10.2020 klo 00:15
Totta ymmärrän kaikkia laatijoita tuottajia julkaisijoita ristikot ovat helppoja. tuotantoväline kynä kumi tietosanakirja ja nettiyhteys siihensitten sanomayhtiöt julkisijaksi siitä muodostuu Ekilä onneksiolkoon en ole kateellinen kaikkea tuloksellisuutta vain ei kaikille laatijoille saa antaa noin paljon valtaa tehdä höpölöpöä viikosta toiseen.
Isvoisi aloittaa itsestään
88. Uuge17.10.2020 klo 01:32
Hyvästi taas selvä päivä?
89. Jaska17.10.2020 klo 09:57
Tjaa, ehkä vielä tällä hetkellä vaikutuksen alaisuutta ilmenee. Päivemmällä Pekkatytöllekin voi kirkastua, että myös viihteen tuotanto ja sen määrä perustuu kysyntään. Helpot ristikot ovat suosituimpia, mutta vaikeillakin on kaupallisuuden kantilta riittävästi kannatusta. Siinä mielessä syyttävän sormen nostaminen "vallanpitäjien" suuntaan on perusteetonta. Turahautuneen ratkojan ärtymyksen purkamisena se on toki ymmärrettävää.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *