KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK21/2020

10456. SK21/2020

P.O. Steljoon21.5.2020 klo 22:04
Ristikko ratkesi turhankin helposti kirjoittamalla vain kirjaimia ruutuihin.
Piilosanassa oli mukavaa pähkäilyä, mutta valmista tuli.
SK-lehden saapumisaikaan ja -tapaan en ota kantaa, koska se on epäolennaista viisastelua.
2. Eikka22.5.2020 klo 10:27
Ristikon täyttäminen on toki helppoa kirjoittamalla vain kirjaimia ruutuihin. Itse suosin vähän haastavampaa tapaa, jossa ruutujen kirjaimista muodostuu sanoja, joilla on jokin yhteys vihjeeseen.

Saapumistapa lienee ollut joku muu kuin perinteinen. Helatorstaina kun kai jaetaan enempi vähempi ns. päiväpostia. Itse laitoin riistakameran postilaatikon viereen, niin saan tilastoitua tarkan jak(o)ajan.
3. Elva22.5.2020 klo 14:08
Ristikko ratkesi vauhdilla mutta piilis teetätti työtä. Erääseen lyhyeen vaakasanaan keksin hienon ratkaisun, vaikka en tajua miten se olisi piilosanamaisesti oikein.
4. joskus22.5.2020 klo 15:14
Eikka: vaikeutin aikoinaan Hesarin ristikon ratkaisua itselleni siten, että kirjoitin vain ratkaisusanoja, joissa oli yksi kirjain jo ratkaistusta sanasta. Nykyisin se ei enää toimi, koska ristikot ovat joko vaikeampia tai minä olen tyhmentynyt. Veikkaan jälkimmäistä. Tämän helpon SK:n ristikon ratkaisin sallimalla itseni panna näkyviin vain päälauseitten kirjaimet. Jouduin kyllä miettimään risteäviä sanoja jonkin verran ja pitämään ne mielessäni mutta selvisin.
5. Tuikku22.5.2020 klo 15:32
Piiliksessä minullakin Elvan tavoin yksi lyhyt vaakasuora aiheutti päänraapimista. Mitä tulee SK:n saapumiseen, vaikka se olisi jonkun mielestä epäolennaista viisastelua, sanon silti, että jännäsin, saanko lehden perjantaina vaiko vasta tulevan viikon maanantaina. Kaiken uhalla kerron, että onneksi tuli jo perjantaina. Hitaana ratkojana "pelkäsin", että ratkonta-aikaa jäisi viikon asemesta vain puoli viikkoa.
6. Anna-Liisa22.5.2020 klo 15:50
Elva ja Tuikku, tiedän mitä sanaa tarkoitatte. Olipa hankala!
Keksin saman hienon ratkaisun, vaikka minäkään en tajunnut vihjettä täysin.
7. Eikka22.5.2020 klo 16:17
Lainaus: 4. joskus 22.5.2020 klo 15:14
Eikka: vaikeutin aikoinaan Hesarin ristikon ratkaisua itselleni siten, että kirjoitin vain ratkaisusanoja, joissa oli yksi kirjain jo ratkaistusta sanasta. Nykyisin se ei enää toimi, koska ristikot ovat joko vaikeampia tai minä olen tyhmentynyt. Veikkaan jälkimmäistä. Tämän helpon SK:n ristikon ratkaisin sallimalla itseni panna näkyviin vain päälauseitten kirjaimet. Jouduin kyllä miettimään risteäviä sanoja jonkin verran ja pitämään ne mielessäni mutta selvisin.

Tuossa vaikeuttamisessa tai eri vaikeusasteissa saattaisi olla ideaa varsinkin, kun tulevaisuudessa varmaan siirrytään yhä enemmän digitaalisiin ristikoihin. Esimerkkinä vaikka tämän SK:n yksi vihje pohjoisessa. Vihje voisi ensin olla pelkkä Moro (joka ehkä johtaa vähän harhaan, ainakin Tampesterin ratkojia) ja sitten halutessaan voisi klikata siihen lisäavuksi ”terroristien surmaama”. Kaakossa vielä yksinkertaisempi esimerkki ”nyrkkeilijä Tatli”, josta alkuosan voisi jättää pois ja sitten halutessaan lisäapuja.
8. Eikka22.5.2020 klo 16:30
Lainaus: 5. Tuikku 22.5.2020 klo 15:32
Mitä tulee SK:n saapumiseen, vaikka se olisi jonkun mielestä epäolennaista viisastelua, sanon silti, että jännäsin, saanko lehden perjantaina vaiko vasta tulevan viikon maanantaina. Kaiken uhalla kerron, että onneksi tuli jo perjantaina.

Tuikku, eihän kukaan täysjärkinen suomen kielestä jotain ymmärtävä voi sanoa, että lehden saapumisajan kertominen olisi viisastelua. Tuohan on faktan kertomista, tapahtuman ajallista täsmentämistä. Viisasteluhan on lähinnä saivartelua eli jonkun esitetyn tiedon turhaa spekulointia tai tahallista väärinymmärrystä. Kun joku kertoo milloin on saanut SK:nsa, viisastelua on vasta se, kun joku toinen alkaa päteä sillä, että onko SK:n saapumisaika relevantti tai tarpeellinen keskustelunaihe.

Kuten itse totesit, lehden saapumisajalla voi olla suurikin merkitys ristikon ratkaisemiseen, joka onkin tämän palstan ydinaiheita.
9. Elva22.5.2020 klo 16:49
Minäkin haluan viisastella, yllätyksekseni sain lehden jo keskiviikkona, vaikka ratkoin tehtävät vasta tänään. Rappukäytävääni ei valitettavasti sallita riistakameroita.
10. PM22.5.2020 klo 19:07
Ristikossa, joka oli helppo ratkoa, huomio kiintyi myös varsin laadukkaaseen yleiskuvitukseen.
SK:n piilosanan ratkonnassa on tavoite yhdellä istunnolla saada valmista aikaan. Nyt se jäi kiinni yhdestä lyhyestä vs sanasta, jonka löysin vasta mietintätauon jälkeen.
11. Zeppo22.5.2020 klo 20:39
Ristikon täyttö helppoa, kuin heinänteko.
Piilis on vielä "vaiheessa". Ei taida tänään aueta.
Ristikon saan Helmet-kirjaston sivuilta ilmaiseksi,
joten ei-tilaajana en voi heittää kehiin lehden tuloaikoja,
mistä en kuitenkaan ole ensinkään pahoillani
12. Zeppo23.5.2020 klo 13:08
vs14. Vahva veikkaus on, että sain senkin oikein,
mutta yhtä sen vihjettä en ymmärtänyt.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *