KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS ARKIPALSTAT

10397. HS arkipalstat

Ylläpito22.3.2020 klo 15:00
Huomisen tehtävät on toimitettu, piilisten ystävillekin taas puuhaa. Tilaus on maanantaille ja keskiviikolle.

Ristikoiden aihepiirejä yritetään vaihdella, Teemu tekemässä keskiviikolle lempiaiheestaan, jota ei vielä ole täällä ollut.
2. Elva23.3.2020 klo 09:34
Oli taas aamu-askareeksi mainio ristikko ja piilis. Erikois-plussa pääkuvan henkilöstä joka on taidoillaan saanut minut pahasti koukkuun.
3. Jiikoo23.3.2020 klo 13:50
Olen niin tynnyrissä kasvanut ja ikääntynyt, että pääkuvan kuuluisuus ei kuulunut millään muotoa tuttavuuksiini ennen tätä päivää. Hyvä että pääsin jyvälle edes nyt!

Piilis oli hieno esimerkki siitä, että pienimuotoisenkin tehtävän parissa voi joutua kiusaamaan aivojaan ihan kunnolla. Kiva niin!

Ja HS:lle kiitos siitä, että tällaista tekemistä löytyy lehdestä näinä poikkeusaikoina liki päivittäin.
4. Heppu23.3.2020 klo 15:16
Minä olen näissä tykännyt Sanarististä. Enpä ole aiemmin tällaisia nähnyt.
5. Ylläpito23.3.2020 klo 15:22
Kertauksena.

Sanaristejä säännöllisesti seuraavissa paikoissa:

- IS TV-lehti
- Pellervo
- Apu Ristikot
- Passeli Pelikaani
- Aamulehti sunnuntai
6. Uusi23.3.2020 klo 15:34
Oli kiva ristikko taas tänä aamuna.
7. Oispa23.3.2020 klo 16:28
Hyvä ristikko, selkeät vihjeet ja ratkaisut. Erinomaiset kuva ja piirrokset, kiitokset laatijoille.
Sanaristi meni nopsaan ... hmm... ristikkorengillä :)

Piilosanaan en kajonnut.
8. pelaaja23.3.2020 klo 20:24
On niin pitkä aika siitä kun olen viimeksi lähennellyt piiliksiä, että en saanut tässä tänäpäisessä nyt oikein mitään muuta aikaseksi kuin mahdolliselta tuntuvan halun alkaa taas harjoitella.

Tuntuu erikoiselta ratkoa HS-ristikkoa, jonka kuvista saa selvää kertakatsomisella..
9. TJV23.3.2020 klo 21:37
pelaaja, minulla ei ole pitkä aika, kun olen viimeksi lähennellyt piiliksiä. Muutamalla vilkaisulla jo ne ovat tuntuneet mahdottomilta minulle. (Mutta kirjoituksesihan saattaa innostaa yrittämään..., joskus.)
10. iso S24.3.2020 klo 10:56
Tää on niin tätä. Minulla oli usean vuoden ajan harkinnassa Hesarin tilauksen lopettaminen taloudellisista ja tuotannollisista syistä. Taloudellinen syy oli reilun 200 euron vuosittainen säästö (digiversion hinta), tuotannolliset syyt Lehdon ristikoiden negatiiviset ominaisuudet, joista yksi oli ne suttukuvat. Positiivisiakin ominaisuuksia toki on, mutta niistä negatiivisia olisin halunnut vähennettäväksi. Luullakseni muutkin ovat asiasta valittaneet, mutta lehti ei korviaan lotkauttanut. Minulle tuli mitta täyteen ja viimeinen lehti tammikuun neljäntenä päivänä.

Nyt kun on kulunut noin 2.5 kuukautta, saan kuulla että Hesari on alkanut julkaista myös selkeitä ristikoita. Siitä lämmin kiitos nykyisten ja tulevien asiakkaiden puolesta. Oma päätöseni sen sijaan pysyy ainakin toistaiseksi. Vanha bisnesviisaus pätee: helpompi on houkutella uusia asiakaita kuin saada pettynyt entinen asiakas takaisin.
11. Elva25.3.2020 klo 09:29
Tänään olivat sekä ristikko että krypto helpohkoa mallia. Ratkesivat pikavauhtia.

Olisi kivaa jos HS jatkaisi keskistyyppisten ristikoiden julkaisemista. Koska ne eivät ole palkintotehtäviä ja ratkaisu näin ollen ilmestyy heti perään, luulisi että ne kiinnostaisivat myös aloittelevia ristikonratkojia.
12. Ylläpito25.3.2020 klo 09:36
Meistä ja laatijoistamme ja toisaalta teistä ja tietämyksestämme, minkä tasoisia mitkäkin ovat. Tähtäin on, etteivät ole ihan pehmiksiä, mutta erot syntyvät pienistä asioista, niin tekijöiden kuin käyttäjien päissä.
13. Jaska25.3.2020 klo 11:48
Pikavauhti on suhteellinen käsite. Jos se tarkoittaa "nopeammin kuin keskimäärin", on näiden tehtävien otantamateriaali vielä liian pieni arvioperustaksi (perustaksi myös = alueensa osoitteet tuntevan ja muutenkin luotettavan kuskin ajama taksamittarillinen siisti ajoneuvo). Ristikko ja Krypto eivät tänään(kään) ihan pehmiksiä.
14. Elva25.3.2020 klo 12:47
Minähän en kerro mitään objektiivista totuutta, vaan ainoastaan oman mielipiteeni. Omat rajoitukseni ratkojana tiedostaen: Jos minä pystyn sen kummemmin miettimättä ratkomaan vauhdilla tehtävät, ei mielestäni ole muuta selitystä kuin että tehtävät ovat helpot.
15. Tuulitukka25.3.2020 klo 13:20
Tämän päivän HS-ristikko melkoisen vaikea, valokuvien tytöistä ei hajuakaan. Muutenkin vaikea on. Edelliset myös vaikeat, ehkä liiankin.
16. Tuulitukka25.3.2020 klo 13:30
Alkoihin se mennä. Olen pahoillani, hätäilin.
17. Jiikoo25.3.2020 klo 13:45
Tuttuja tyttöjä ihan kotimaisten päivälehtien sivuilta! Eivät olleet pahoja kumpikaan kuvitetuista tehtävistä: selvisin ristikosta ja kryptosta aamulla ihan yhdellä ja samalla lyhyehköllä istunnolla, vaikka en mikään kryptofani olekaan. Sanaristeihin en tunne viehtymystä senkään vertaa, joten se jäi nytkin tekemättä.

Joka tapauksessa: peukutan kovasti tätä HS:n kädenojennusta poikkeusoloissa kärvistelevälle ristikkokansalle!
18. Heppu25.3.2020 klo 14:28
Tänään Sanaristissä oli pähkinää.
19. Elva25.3.2020 klo 15:02
Vielä selitykseksi, jos joku kummeksuu kommenttiani (14.).

Sanaristit ovat minulle liian vaikeat, joten sitä en edes yrittänyt ratkoa ja vaikka en seuraa urheilua, tunnistin alemman urheilijan. Nimiähän ei kysytty ja asiayhteyshän ei ollut mikään ongelma.
20. PM25.3.2020 klo 16:21
Äsken ratkoin tämänpäiväiset, yhdellä istunnolla. Sanaristin aloitussanaksi löysin vs sanan melkein heti. Eräs toinen sana oli perin ajankohtainen, asoy:n yhtiökokouksen lähestyessä, jota varten kävin tuloksen ja tilinpäätöksen läpi. Kryptossa kuvasta sai vain 3 kirjainta, joiden avulla oli löydettävä seuraava sana. Löytyi, siitä lisää kirjaimia jne. Ristikk sisälsi mm. vs ilmaisut, joissa oli peräkkäin konsonantteja ps sanoille. Aukenivat nekin.

Kiitos näistä! Nyt katson 23.3. tehtäviä.
21. PM25.3.2020 klo 17:13
Ma 23.3. tehtävät ratkoin sitten, pari päivää myöhässä. Yksi istunto niiden parissa, tosin 5 min. TV-uutiset välissä. Yhden uuden sanankin opin Sanaristin ratkonnasta, se on nilkkain, suomenkielinen ilmaisu damaskille.
22. Elva26.3.2020 klo 22:39
Luin tässä muutaman päivän kommentteja läpi ja täytyy jälleen kerran hämmästellä omia kirjoituksiaan. Ilmeisesti en ikinä opi suodattamaan mielipiteitäni, vaan impulsiivisesti kirjoitan mitä mieleen juolahtaa.

Joten, ei ollut tarkoitus olla hävytön saati loukata ketään, olen kovin pahoillani. Rangaistuksena on tämä viikko ollutkin täynnä kärsimystä.
23. Jaska26.3.2020 klo 23:13
Elva, et ole onnistunut toistaiseksi loukkaamaan ketään. Katumuksesi on siis tarpeetonta.
24. Elva30.3.2020 klo 08:07
Tänään oli mielestäni tähänastisista vaikein ristikko. Onneksi tunnistin henkilön, sillä hän edustaa alaa joka on eräs intohimoni kohde.

Piilis oli myös hieno, varsinkin 1. vaaka sekä pysty olivat mainiot.

Vilkaistessani sanaristiä osui hetii silmään hyvin helppo sana, ja niinpä hämmästyksekseni olikin hetkessä risti valmis. Ensimmäistä kertaa ratkoin sen, mutta taisi olla erityisen helppo.
25. PM30.3.2020 klo 09:59
Kiitos arkiaamun ajanvietteestä!
Ristikossa Rudd oli uusi tuttavuus, joten ratkonnan päätteeksi hain etunimensä piilokirjaimen tietolähteistä.
Sanaristissä oli tarjolla aloitussanaksi hyvä vaihtoehto, josta pääsin eteenpäin.
Piilosanaa ratkoessani muut onnistuin keksimään suoraan vihjeestä lukuun ottamatta vihjeen vs9 sanaa, joka jäi viimeiseksi. Ratkontahetkellä ei aina välähdä tuttukaan sana.
26. Eikka30.3.2020 klo 12:37
Terveellinen aamupähkinä sisälsi tänään parikin tarkistettavaa sanaa, jotka olivat vieläpä vierekkäin eli vaelluskohde ja pienkuormain, joista jälkimmäinen kertoo ristikon haastavuudesta, kun olisi ollut tarjolla helpompikin vihje.

Rudd sen sijaan oli minulle tuttu tai ainakin niin luulin, kun yritin sijoittaa siihen oikeana pitämääni vastausta ja ehkä kuuluisamman Ruddin, jolla etunimen alku- ja loppukirjaimet ovat samat. Liekö ollut tahallinen harhautus?
27. Eikka30.3.2020 klo 12:48
Sanaristi sen sijaan oli tänään helpoimmasta päästä, ehkä sen vuoksi, kun eräs miekka tökkäsi siinä saman tien apuja antaen silmään. Sitten sp-alkuiset ratkesivat helposti.
28. Jaska1.4.2020 klo 12:02
Sen sijaan sanaristi ei ollut tänään helpoimmasta päästä, ehkä sen vuoksi, että uskoin aluksi laatijan vilpittömyyteen. Lopulta karu totuus kuitenkin paljastui.
29. Tuulitukka1.4.2020 klo 12:41
Kyllä näissä karanteeniristikoissa oppii, ainakin sen minä taas: nykynuorten naamat eivät ole yhtään tuttuja. Taas tämän aprillipäivän HS:ssa tuo ylänurkan nuorukainen, ei hajuakaan, ken on tuo kuoppaleukainen julkkis. Antaisitko pientä vihjettä siitä, mistä tällainen heikon nyky-yleissivistyksen omaava ikä-ihminen voisi alkaa kaivaa.
30. Jaska1.4.2020 klo 12:56
Katso kolmosen ohjelmia, varmasti tulee tänäänkin hepun mainoksia.
31. Pike1.4.2020 klo 13:20
Tuulitukka, et ole sitten katsonut Putousta. Olisi syytä seurata ajankohtaisia viihdeohjelmia(kin).
32. Jaska1.4.2020 klo 13:29
Tuulitukka, jos nykyviihde ei kiinnosta, sitä ei ole syytä katsoa vain ratkonnan helpottamiseksi. Täältähän apua saa ilmaiseksi, tässä tapauksessa ilman lähetysajan rajoitustakin.
33. Uuge1.4.2020 klo 13:30
Hesarin ratkojat panevat Googlen kasvohakuun!
34. Tuulitukka1.4.2020 klo 13:49
Kiitos teille kaikille vastaajille. Kuulkaa, en osaa myöskään panna kuvaa googlehakuun. En uskalla edes pyytää täältä apua. Mutta just niin kuin Jaska lohdutti: täältä löytyy apua. Ja kuulkaa, kyllä se mieskin selvisi: se tuli noiden muiden selvinneiden kohtien avulla. Isänsä olisin kyllä tuntenut.
35. spa1.4.2020 klo 13:50
Sanaristi oli niin kinkkinen, että olen nyt sen valmistuttua yksi sanoista. Yksi toinen olen ollut jo ennestäänkin:).
Ristikon miehen näin äskettäin kahden ladyn ohjelmassa, Putousta en ole katsonut. Ristikko ja krypto ihan kivoja ratkottavia, kiitokset niistäkin.
36. PM2.4.2020 klo 18:50
Eilispäivän eli 1.4. tehtävistä ristikko ja krypto ratkottuina, sanaristi takkuaa edelleen.
37. Eki2.4.2020 klo 18:58
Risti on osaksi ajankohtainen!
38. PM2.4.2020 klo 19:42
No sieltähän sanaristi loksahti auki! Loppupeleissä tuli kaksi uutta sanaa kuvioon mukaan, muita olin jo pyöritellytkin. Ajankohtaisuutta on, negatiivista!
39. Elva6.4.2020 klo 09:17
Aamukahvin äärellä mainio ristis sekä piilis. Ristisana oli juuri sopivan kimurantti. Piilosanassa taas oli paljon hauskoja oivalluksia. Kiitos näistä.
40. PM6.4.2020 klo 16:47
Mainioita olivat todellakin. Piilosana ja Sanaristi iltapäiväkahvin yhteydessä, Ristikko sen jälkeen. Ei siinä ihan olisi yksi kupillinen riittänytkään.
Toistan tässä jo esittämäni toiveen, että näitä olisi HS:ssä jatkossakin kun Minne mennä -sivu jälleen ilmestyy.
41. Ylläpito14.4.2020 klo 08:06
Pitkä ero on takana ja kaksi päivää tehtäväpalstoja. Huomenna valintakrypto.
42. Elva14.4.2020 klo 10:42
Tänään oli todella odottamisen arvoiset ristikko sekä piilosana. Kummassakin oli aivan tarpeeksi pähkäiltävää. Ristikosta löytyi kiva harhautus, joka oli minulle uusi kokemus.
43. Elva14.4.2020 klo 10:48
Tein äsken vielä sanaristin. En ymmärrä miten osasin sen niin nopeasti, kun en niitä yleensä tee.
44. Matti14.4.2020 klo 20:52
Mukavasti kaikki sopivaa tasoa. Lisää odotetaan.
45. Ylläpito15.4.2020 klo 07:33
Tämänpäiväinen valintakrypto on varmaan monelle ensimmäinen kerta. Voimme kuvitella, miten tehtävä vie mukanaan, kun vain uskaltaa lähteä hakemaan ensimäistä sanaa. Siinä on ainesta isommaksikin suosikiksi. Tämä on se vaikeampi versio, jossa on kolme vaihtoehtoa.
46. Elva15.4.2020 klo 10:08
Valintakrypto oli todella mainio. Sokkokryptot ovat minulle liian vaikeita, mutta tässä kun vaihtoehdot tarjotaan melkein valmiina, täyttäminen sujui hyvinkin ripeästi. Vain kaksi sottakohtaa. Uusi kiva tuttavuus.

Ristisanakin oli totuttua tasaista hyvää laatua.
47. Heppu15.4.2020 klo 15:02
Näissä sanaristeissä koetellaan suomenkielen rajoja finglismeillä. Tänään oltiin aika vahvasti kotikielessä.
48. Elva20.4.2020 klo 09:30
Tänään ristisana ei ollut ainakaan liian helppo, meni parikin kupillista kahvia. Minua kovasti nauratti kun jouduin pitkän tovin miettimään tiettyä nimeä.
49. Eikka20.4.2020 klo 11:58
Kylmä kahvi kaunistaa ja tänään sitä herkkua piisasi. Yksi syy oli se, että pääkuvasta oli niin paljon sanoja, enkä heti tuntenut ”suomalaisnimeä”. Mukavasti ratkominen kuitenkin eteni, laskeskelin, että 6-7 sanaa jouduin vaihtamaan.
50. Matti20.4.2020 klo 16:24
Nyt ristisana aukesi heti, sen kun kirjoitti. Kuvaristikossa oli koillisnurkassa sellainen erisnimien käärmesolmu, että piti luntata. Piilosana oli tavanomaisen mukava.
51. Twiga20.4.2020 klo 20:22
Tosi hienoa, että Hesarissa nykyään myös näitä viikolla ilmestyviä ristikoita (ja muitakin tehtäviä, joihin en itse ole paneutunut – ehkä pitäisi?) Mielestäni ristikot ovat olleet oikein laadukkaita, jota ominaisuutta toki ristikolta vaadin (no, hyvät tekijät tietty!) Mukavaa pienteä iltapuhdetta. Hyvä, että HS otti repertuaariinsa, ketä lie ideasta kiittäminen?

Toivon mukaan todellakin (!) homma jatkuu myös koronan jälkeen. :-D. (Huom huom Hesarin toimitus! Ja jollei ne huomaa, niin Sanaris varmaan voi vinkata.)

Aivojumppaa kaikille, kansanterveyttä, eikö.
En kyllä heti huomannut näitä ristikoita aluksi, kun skippaan tuon ”Minne mennä” -palstan aina totaalisesti…
52. Ylläpito22.4.2020 klo 08:42
HS:ssa mokattu, keskiviikon palsta tulee näin huomiseen lehteen. Palautettahan voi lehdelle antaa, jos siltä tuntuu.
53. Eikka22.4.2020 klo 09:22
Ehdinkin jo miettiä, että eikös se pitänyt olla ma ja ke. Palaute voisi olla, että menopalstan voisi jättää pysyvästi pois ja arkiristikot tilalle, myös pysyvästi. Huomaisikohan kukaan, jos menopalsta jäisi pois?
54. Ylläpito22.4.2020 klo 09:43
Siis palaute suoraan lehden toimitukseen. Menopalsta kyllä varmasti palaa.
55. Eikka22.4.2020 klo 10:16
Lainaus: 54. Ylläpito 22.4.2020 klo 09:43
Siis palaute suoraan lehden toimitukseen. Menopalsta kyllä varmasti palaa.

Juu, ymmärsin, mutta ”ajattelin ääneen”. Ihan vaan sillä perusteella, mikä olisi mielenkiintoisinta lehdessä. Hesari on kuitenkin käytännössä valtakunnallinen lehti ja tuonkaltainen menopalsta ehkä jo vähän menneen talven lumia.
56. Elva23.4.2020 klo 07:56
Taas oli erinomainen ristikko aamukahvin seurana. Eniten päänvaivaa aiheutti keskellä olevan pystysanan pimeä ruutu, joka ilmeisesti koskee aluetta joka on minulle hyvinkin tuntematon.
57. Eikka23.4.2020 klo 08:29
Tämänpäiväinen vaikuttaa aika haastavalta, eikä tilannetta helpota se, että ainakin minun painoksessani värien kohdistus on melkoisesti pielessä.
58. Eki23.4.2020 klo 08:39
Meidän lehdessä alaosa on heilahtanut, yläosa ok.
59. Eikka23.4.2020 klo 08:48
Ok, minun lehdessäni heilahtaneita siis ristikon kaikki kuvat ja sanaristi, jossa se ei haittaa. Ristikon kuvista kymmenkunta selvisi vasta netistä katsomalla.
60. Kuukkeli23.4.2020 klo 09:08
Maanantain 20.4. Piilosanan ratkaisusta vielä, oma ratkaisuni kohtaan Pystysuoraan 2. kertonee jotain ajatuksenjuoksustani.

Vihjehän oli: "Mikä on talkooase, että saadaan kaikki asukkaat mukaan?"

Meinasin, että jos on talkoissa tarjolla olutta, niin kaikki asukkaat saadaan niihin mukaan, ratkaisuni: Otasealko :)
61. Heli K23.4.2020 klo 09:11
Minunkin lehdessä oli yläosa heilahtanut kuvien osalta. Kuvia valitessani pyrin ottamaan etenkin näissä sanomalehdissä huomioon teknisien ongelmien tuottamat haasteet. Yritän valita mahdollisimman selkeät kuvat, joissa ei ole liikaa tummia väripintoja. Jotta jos painossa jotain tapahtuu, niin lopputulos ei olisi täysin tulkintakelvoton.

Minun lehdessäni heittoa oli noin milli eri väreissä. Kyllä tuotti hankaluutta, vaikka itse kuvani tunnen. Olen pahoillani, jos tämä tuottaa epämukavaa vaikeusasteen lisäystä ratkojille.
62. Eikka23.4.2020 klo 09:20
Sen verran haastava ristikko oli, ettei varmasti olisi ratkennut ilman nettilehden kuvia. Koko oikeanpuoleinen osa melko suttuinen. Pääkuva vihjeenä aivan parasta: ei heti avaudu, mutta sitten antaa hyvän avun. Helpoin oli lounas ja koillinen jäi viimeiseksi, mutta ratkesikin sitten kertalaakilla.
63. Elva23.4.2020 klo 09:57
Onneksi lehdessäni olevat kuvat olivat täysin perfektejä, ihastelinkin aamulla Helin kauniita värejä sekä pääkuvassa että piirroskuvissa, joissa myös selkeys oli moitteeton.
64. Heppu23.4.2020 klo 18:36
Tulihan lisää vaikeutta ristikkoon kun kuvat harittivat pahoin. Meni hyvä pääkuvakin vähän haaskuuseen.
Sanaristissä koeteltiin taas yhden nimen osalta suomen kielen rajoja.
65. Eikka23.4.2020 klo 19:42
Lainaus: 64. Heppu 23.4.2020 klo 18:36
Tulihan lisää vaikeutta ristikkoon kun kuvat harittivat pahoin. Meni hyvä pääkuvakin vähän haaskuuseen.Sanaristissä koeteltiin taas yhden nimen osalta suomen kielen rajoja.

Nimen vai sanan? Nimiä lienee vain yksi ja siinä ei ollut mitään rajankäyntejä?
66. Elva23.4.2020 klo 21:29
En myöskään ymmärrä Hepun kommenttia. Nimihän löytyy jopa almanakasta. Poikkeuksellisesti tein myös sanaristin.
67. Jaska23.4.2020 klo 21:31
Entä viimekertaiset Franckit, Tokazier, Hackzell? Suomen kielen rajat peräti murtuivat?
68. Heppu23.4.2020 klo 22:00
En tiedä onko sanaristissä vaihtoehtoisiakin ratkaisuja. Mulla pukkasi B alkuiseksi naisennimen jota en tiennyt olevan. Löytyy näköjään nimihausta muutama urhoollinen.
69. Jaska23.4.2020 klo 22:42
Ahaa. Sinulla on jokin muu nimi kuin se pyhänäkin tunettu.
70. PM24.4.2020 klo 07:35
Ryhdyin ratkomaan ristikkoa vasta illalla Taksikuskin katsottuani. Tehtävä osoittautui juuri sopivan haasteelliseksi arkiristikoksi ja ratkontani etenikin huolimatta kohdistusvirheestä ilman, että olisin joutunut turvautumaan digiversiota. Viimeisenä oli tyhjänä lounaan kulma, mutta siinäkin olleet erisnimet muistuivat mieleen. Tänä aamuna olivat vuorossa krypto ja sanaristi. Viimemainitussa ps etunimi tuli heti mieleen, ja hieman mietittyäni löysin myös sen kanssa sopivan risteävän sanan, toinen vs ylhäältä.
71. Elva27.4.2020 klo 11:48
Tänään oli taas mainiot tehtävät aamun lehdessä. Ristisanassa oli tosin pystysanassa muoto jota en ymmärtänyt. Täytyy muistaa tsekata huomenna, vaikka uskonkin että sana on minulla oikein.
72. Eikka27.4.2020 klo 12:44
Tänään ristikon ratkontaa helpotti pääkuva, josta tulevat sanat ratkesivat melko varhaisessa vaiheessa.

Sanaristi sen sijaan oli haastavin pitkään aikaa. Yksi syy hankaluuteen oli varmaan se, että olin "päättänyt" parin sanan olevan oikein, eivätkä ne olleetkaan.

Elva (71): kannattaa ehkä tarkistaa sanaristin pystysanat, koska ne kaikki ovat perusmuotoisia substantiiveja eli mitään vaikeasti ymmärrettäviä muotoja ei pitäisi olla.
73. Ylläpito27.4.2020 klo 12:47
Ratkaisut näihin julkaistaan vasta ensi maanantaina, keskiviikkokaan ei kuitenkaan jää tehtävättä. Rakenne muuttuu hieman.
74. Jaska27.4.2020 klo 12:58
Elva tarkoittanee sanaristiä. Tällä kertaa se oli edellisiä vaikeampi aloitusharhahoukutuksineen. Jouduin kumittamaan. Luultavasti monille muillekin se on tarpeen. Vinkki ratkontaan ryhtyville. Ei kannata yrittää luntata Elvan pystysanaa risitkkorengistä. Sana ei ole sen antamien seitsemän joukossa. Ekillä tiiminsä lippu korkealla:)
75. Eikka27.4.2020 klo 13:11
Jaska (74): piti oikein lähteä tarkistamaan ristikkorengistä sanaristin pystysanoja. Ainakin kaikki minun ratkaisusanani (myös vaakaan) löytyvät ehdotuksien joukosta. Eikä yhteenkään tullut seitsemää ehdotusta. En tiedä sitten, onko ristikkorengistä useampia versioita.
76. Jaska27.4.2020 klo 13:47
Tsekkasin uudelleen. Tulos kuusi sanaa, joissa kyseinen. Edellinen siis näppäilyvirheestä. Mikä pahinta, Eki ei ollutkaan katala:(
77. Elva27.4.2020 klo 16:25
Eikka & Jaska. En tarkoittanut sanaristiä, vaan ristisanaa. Sanaristejä en yleensä yritäkään, sillä sanavarastoni ei riitä niiden sanoja keksimään. Ristikoissa se ei niinkään haittaa kun voi odottaa että saa risteävät ratkaistuiksi.

En tiedä mikä ristikkorenki on. Onko se jotain Ratkojien tapaista? Olen oppinut inhoamaan ratkojia. Käytän googlea ja vain äärimmäisessä hädässä Ratkojia.

Jos ristikkorengin avulla osaisin ratkoa sanaristit, niin eikö se olisi tylsää mekaanista täyttämistä?
78. Eikka27.4.2020 klo 17:41
Ok, selvisi tämäkin asia.

Olet aivan oikeassa ristikkorengin suhteen: sitä käyttämällä sanaristien ratkaisemisesta tulisi todellakin lähes pelkkää täyttämistä eli ei mitään järkeä.
79. Jaska27.4.2020 klo 17:49
Sori, Elva, erehdyin. Tarkoitat ristisanalla kuvaristikkoa (virallinen termi). Onhan se tietysti myös sanaristikko tai pelkkä ristikko. Myös piilosana ja tavuristikko ovat sanaristikkoja. Ristikkorenki ohjeineen löytyy Googlesta.
80. PM27.4.2020 klo 18:53
Sanaristin haasteellisuudesta edellisiin nähden olen samaa mieltä Eikan (72) ja Jaskan (74) kanssa. Varmana pitämäni (ja itselleni tutumpi) aloitussana ei pitänyt, vaan uusiksi meni, sitten kuitenkin löysin kaikki sanat ilman apuja. Ja uskon niihin tarkistamatta!
Sitä ennen olin jo ratkonut ajankohtaisuutta sisältävän kuvaristikon ja piilosanan.
81. Eikka29.4.2020 klo 21:25
Tänään petyin, kun ristikkona oli tarjolla krypto. Omalta osaltani en ole oikein ollut enää innostunut niistä. Kuitenkin aiempi sokkokrypro oli ihan hauska, joten päätin alkaa ratkoa tämänpäiväistä valintakryptoa.

Aluksi hiukan haparointia, mutta alkukankeuden jälkeen homma alkoi luistaa, jopa koukuttaa. Ensin vaikeuksia tuotti yhden numeron vastaavuus useamman kirjaimen kanssa. Tästä seurasi se, että helposti tuli merkittyä liikaa kirjaimia aiempien vastaavuuksien perusteella.

Ratkaisemista helpotti jonkin verran se, että sanat olivat pääosin hyvin tuttuja perinteisistä ristikoista. Vieraita sanoja ei juurikaan ollut, mutta olihan Ekin ollut pakko laittaa yksi rajajoki verenpainelääkkeen testeriksi.

Ristikon suola oli se, että se oli tasaisen vaativa loppuun asti, koska ratkenneet sanat antoivat mielestäni vähemmän apuja kuin tavallisissa ristikoissa. Mukavaa oli myös keksiä erilaisia tekniikoita sanojen hahmottamiseksi. Yllätyksenä moni oikeilla vastaavuuksilla muodostettu sana osoittautuikin vääräksi.
82. PM29.4.2020 klo 22:22
Valintakrypto on mielenkiintoinen ja sikäli erilainen, että ratkominen jatkuu viimeiseen sanaan asti. Tämänpäiväinen taisi olla minulla ensimmäinen valintakrypto.
83. Elva29.4.2020 klo 22:38
Tämä valintakrypto sujui todella nopealla rytmillä hyvin. Helpottaa kun ei tarvitse itse keksiä sanoja. Ei tullut kuin kaksi suttua (kuulakärkikynä edelleen). Taisivat olla ainoat harhautuskohdat.
84. Tuulitukka30.4.2020 klo 13:02
Aluksi pettymys: tuollainen yksi iso vain! Ei tule onnistumaan! Ensin väsäsin sen säveltäjän. Tähän tämä jää! Kummastelin, kun aina vaan eteni. Outoa, että sain loppuun täytetyksi. Joskus näinkin päin. Nyt haaveilemaan sijasta ja munkeista.
85. Eki30.4.2020 klo 14:07
Tämän tehtävän saaminen lehteen oli työvoitto. Vaihtoehto ei ollut vanhan kaltainen palsta vaan todennäköisesti oman yhtiön lehden mainos. Uskon valintakrypton olevan tulevaisuuden suosikki, kunhan ihmiset vain heittäytyvät mukaan. Nimessä oleva sana krypto saattaa harhauttaa. Mutta paikka Hesarissa voi auttaa tähän.

Eikka: "Ratkaisemista helpotti jonkin verran se, että sanat olivat pääosin hyvin tuttuja perinteisistä ristikoista. Vieraita sanoja ei juurikaan ollut, mutta olihan Ekin ollut pakko laittaa yksi rajajoki verenpainelääkkeen testeriksi."

Mukana oli paljon sanoja, joihin tuskin olette juuri törmänneet ristikoissa, koska sanat olivat pitkiä. Rajajoki on yli 2 000 km pitkä eli ei ainakaan turha eikä tuntematonkaan. Yleisesti ottaen olin tyytyväinen sanaston onnistumiseen. Liian outoja sanoja ei tässä tehtävätyypissä saa ollakaan. Tahallisia harhautuksia en mukaan tupannut, mutta tuleehan niitä.
86. Eikka30.4.2020 klo 20:38
No juu, siihen aikaan kun Suomessa oli vasurihallinto niin kouluissa ulkoa opeteltiin joet, Pohjanmaalta ja valikoiden muualta, sekä Neuvostoliiton maatalouden tuotantoluvut.

Itse en (jokien) pituudesta perusta, kun olen kuullut vastakkaiselta sektorilta, ettei pituus ratkaise vaan metrit sekunnissa.
87. Eki1.5.2020 klo 22:11
Sovin Hesarin kanssa, että tämän ekan valintakrypton saa panna korona-extraksi. Haluaisimme levittää sen ilosanomaa.

https://www.sanaristikot.net/ristikot/ristikko/ind ex.php?mag=korona&year=20&id=korona5
88. Ylläpito6.5.2020 klo 07:20
Tänään toinen iso valintakrypto.
89. Eikka6.5.2020 klo 07:50
Hyvältä näyttää, vaikka tulikin yllätyksenä ja pyytämättä. Päätin vaihtaa taktiikkaa ja lähdin ratkomaan keskeltä. Jostain syystä suunta oli sitten itään ja edelleen tuttuun ja turvalliseen kaakkoon.

Tavoitteena ratkoa aamukaffen aikana ruudut vihjeiden alta eli ristikosta vajaa kolmannes. Siihen taitaa mennä vajaa tunti. Mukavaa tässä on se, että töitä saa tehdä koko ajan (toivottavasti juuri teeveessä oleva Antti Rinne ei suutu).
90. Elva6.5.2020 klo 09:45
Tämä valintakrypto oli vallan mainio. Huomattavasti mielenkiintoisempi kuin edellinen. Kiva sanasto kun vähän piti miettiäkin. Kolme suttaa tuli silti. Todella tykkäsin.
91. Juho6.5.2020 klo 11:05
Vallan mainio tehtävä. Tällä kertaa aloitin vasemman reunan vaakasanasta " tasapaino". Edellisessä hain
alkusanaksi TARZANin.
92. Eikka6.5.2020 klo 12:34
Lainaus: 91. Juho 6.5.2020 klo 11:05
Vallan mainio tehtävä. Tällä kertaa aloitin vasemman reunan vaakasanasta " tasapaino". Edellisessä hain alkusanaksi TARZANin.

Itse lopetin noille nurkille. Jostain syystä tuo alue ja siitä itään tuotti eniten säätöä. Valitettavasti eniten omia virheitä, joissa olin laittanut vahingossa kirjaimen, joka ei vastannut numeroa.

Aika paljon erisnimiä, muutama piti tarkistaa. Eniten jäi askarruttamaan keskellä idässä 1,4,1,8. Ensimmäisen 1:n vaihtamalla saisi paremman sana vaakaan, mutta ps olisi sitten taas outo. Periaatteessahan valintakryptoihin voisi olla useampikin oikea ratkaisu.

Yllättävintä oli se, että jos sana ratkesi yhden valmiin kirjaimen avulla, tämä oli usein sanan viimeinen, eikä ensimmäinen, kuten voisi ehkä olettaa.
93. Elva6.5.2020 klo 13:48
Eikan mainitsema kohta oli ainoa minkä jouduin googlaamaan. Niin kuin useimmiten käy, löytyi sekä pysty- että vaakasanalle jonkinmoinen tärppi. En tosin edelleenkään osaa sanoa kumpi kirjain risteävässä kohdassa on parempi.
94. PM6.5.2020 klo 21:54
Ratkoin valintakrypton tänä iltana ja se onnistui ilman apuja. Uusia sanoja oli joitakin, tarkistaessani ne olivat oikein yhtä lukuunottamatta. Minulla oli 3 kirjainta väärin Eikan mainitsemassa kohdassa, johon samalla tuli mieleeni järkevä ratkaisu.
95. Elva6.5.2020 klo 22:47
Kiitos PM, minua on vaivannut tuo mainittu kohta kryptossa, ja nyt palattuani siihen tajusin miten se ratkaistaan. Minusta on lisäksi ihan hyvä että tällaisessakin kryptossa on pieniä haasteita, ettei ratkominen mene liian mekaaniseksi. Olisi vaan pitänyt tajuta ettei googlaamalla saaduille oudoille jutuille ole sijaa järkevässä kryptossa.
96. Eikka7.5.2020 klo 07:47
Nyt oli sitten eilisen valintakrypton ratkaisu lehdessä: oikea ratkaisu tuohon kohtaan 1,4,1,8 oli AJAX ja ps:t ALICE, VILJA, (piilokirjain) ja PAXTON. Itselläni oli AJAY ja PAYTON, molemmat googlenkin ”hyväksymiä” nimiä, mutta täytyy myöntää, että virallinen ratkaisu on parempi. Erisnimet tuottavat ongelmia varsinkin valintakryptoissa, kun googlesta löytyy erisnimiä vähän joka lähtöön. Kuten Elva (95) totesikin googlesta löytyminen ei ole tae järkevyydelle tai ylipäätään oikealle ratkaisulle.

Ongelmallisuudesta huolimatta valintakryptoissa on varmaan hyvä olla vieraperäisiä erisnimiä. Näin saadaan käyttöön enemmän kirjaimia ja kirjainyhdistelmiä. Jälkimmäisestä esimerkkinä vaikkapa kahteen t-kirjaimeen päättyvät sanat. Suomen kielestähän niitä ei löydy paitsi Kymenlaakson murteesta.

Paras oma virheeni oli varmaan lounaan ps 3,2,3,5,9. Olin varma, että siihen tulee HEINÄ. Sitten piti löytää vaakaan 1,9,5,6,3,7. A/B/C:ta ja Ä:tä oli huono saada peräkkäin. Sitten tajusin vaihtaa HEINÄn HEINZiksi.
97. PM7.5.2020 klo 08:25
Päädyin illalla tuohon oikeaan ratkaisuun. Ennen sitä minulla oli CLAY ja PAYTON, mutta hylkäsin viimemainitun. Sana vaikutti varsin harvoin käytetyltä, ja ajattelin, ettei Sanaris kelpuuttaisi sitä ristikkoonsa. Google löytää paljon sanoja, jotka eivät välttämättä ole "hyviä ristikkosanoja".
98. Eikka7.5.2020 klo 08:41
Lainaus: 97. PM 7.5.2020 klo 08:25
Päädyin illalla tuohon oikeaan ratkaisuun. Ennen sitä minulla oli CLAY ja PAYTON, mutta hylkäsin viimemainitun. Sana vaikutti varsin harvoin käytetyltä, ja ajattelin, ettei Sanaris kelpuuttaisi sitä ristikkoonsa. Google löytää paljon sanoja, jotka eivät välttämättä ole "hyviä ristikkosanoja".

Nuo minullakin oli aluksi ja itse olisin ne hyväksynytkin (kohtuullisen tunnettuina niminä), mutta sitten C:stä lähtevä ps CLICE ei miellyttänyt, vaikka tuokin sana on mm. tunnettu tuotemerkki. Olisi mukava kuulla laatijoiden ajatuksia tästä ”ongelmasta”, etenkin valintakryptojen osalta.
99. Elva7.5.2020 klo 08:48
Minun ongelmana oli että joko on hyväksyttävä vs.ALAY tai ps. CLICE, ja molemmat tietenkin löytyivät googlesta. Luettuani illalla PM:n kommentin 94. löysin oikean ratkaisun.
100. Eikka7.5.2020 klo 09:15
Ja lisää vaihtoehtoja: ALBY (paikkakunta Ruotsissa), ALAX ja CLAX (tuotemerkkejä). Tuo Alby olisikin ehkä ok naapurimaan paikkakuntana (onko olemassa oleva paikkakunta aina sopiva, oli se missä päin maailmaa tahansa?). X-päätteisistä tuotemerkeistä voisi varmaan tehdä oman ristikkonsa. Joka pitäisi tietenkin ratkoa ilman apuja. Kuten kaikki ristikot...
101. Eki7.5.2020 klo 09:49
Hienoa kuulla kokemuksia. Tämä kirjainjakauma on tavallista haasteellisempi ratkojalle, yleensä ei tule tällaisia, mutta herkästi kuitenkin löytyy vaihtoehtoja, etenkin googlaamalla. Mietin ensi kerraksi erilaista.
102. Elva7.5.2020 klo 10:03
Jos olisin vähänkin käyttänyt järkeä, olisin heti tajunnut että sanani olivat kryptossa kelvottomia, sillä kokemukseni mukaan kryptojen sanat ovat aina olleet minulle tuttuja sanoja. Mahdollinen poikkeus voisi olla joku suomenkielinen sana joka jostain syystä on jäänyt tuntemattomaksi.
103. Eikka11.5.2020 klo 09:24
Tänään taisi olla helpoin sanaristi ja vaikein ristikko, vaikka pääkuvan vihjeet ratkesivatkin nopeasti. Jälkikäteen katsottuna ratkaisut näyttävät osin jopa helpoilta, mutta ehkä maanantaiaamuna aivot olivat vielä lepopäivämoodissa.
104. Elva11.5.2020 klo 11:59
Tänään oli vaikeuksia sekä ristikon että piiliksen kanssa. Ristikossa oli sana joka oli minulle tuntematon ja jota en millään tahtonut hyväksyä, kunnes annoin periksi. Tovon mukaan eksisteeraa siellä jossain. Piiliksessä oli pari sanaa jotka jäivät vähän epävarmoiksi, mutta joihin silti oli pakko luottaa.
105. PM11.5.2020 klo 14:41
Sanaristi todellakin oli helppo ratkoa, kun taas ristikon ja piilosanan parissa oli kummassakin enemmän haastetta ja mietiskeltävää. Ajankohtaisuus tuli esiin! Viimeiseksi piilosanassa jääneen lyhyen ps sanan halusin löydettyäni tarkistaa, kun olin vihjeestä epävarma siinä esiintyneen minulle uuden tiedon vuoksi. Oikein oli!
106. Eki12.5.2020 klo 20:43
Huomenna taas valintakrypto. Tein hieman erilaisen numerotaulukon, Ulkoasu on jännä, mutta voi olla, että jää kertakokeiluksi.

Kun katselin edellistä "valkkaria", silmä takertui ylärivillä seitsenkirjaimiseen sanaan, jossa 1. 4. 5. 6. kirjaimet olivat sarjasta PRS. Hetken jo pelästyin, ettei moista sanaa olekaan, mutta löytyi! Olipa yllättävän vaikea omaksi laatimukseksi!
107. Elva12.5.2020 klo 21:28
Eki, mainitsemasi krypton sana ei edes jäänyt mieleeni. Ehkä ajattelutapani ristikoihin sanastoista on ponnisteluistani huolimatta edellenkin liian epäortodoksinen.
108. Elva12.5.2020 klo 21:31
Korjaus edelliseen: ristikoiden sanastoista
109. Eikka13.5.2020 klo 07:59
Lainaus: 106. Eki 12.5.2020 klo 20:43
Huomenna taas valintakrypto. Tein hieman erilaisen numerotaulukon, Ulkoasu on jännä, mutta voi olla, että jää kertakokeiluksi.Kun katselin edellistä "valkkaria", silmä takertui ylärivillä seitsenkirjaimiseen sanaan, jossa 1. 4. 5. 6. kirjaimet olivat sarjasta PRS. Hetken jo pelästyin, ettei moista sanaa olekaan, mutta löytyi! Olipa yllättävän vaikea omaksi laatimukseksi!

Alku oli ”vähän” opettelua tai ainakin taktiikan muuttamista. Ainakin on vaikeampi muistaa katsomatta numero-kirjainyhdistelmiä.

Helpotusta tuo se, että vokaalit on jaettu eri ryhmiin. Tämä taitaakin olla taktiikkani lähtökohta. Saa nähdä miten käy.
110. Elva13.5.2020 klo 09:02
Tätä vakintakryptoa oli todella kiva ratkoa. Jouduin miettimään kirjaimia tarkemmin kuin edellisissä kryptoissa. Sanasto oli mainio, ei mitään automaattiratkontaa. Tähän asti paras krypto.
111. PM13.5.2020 klo 17:42
Oli kiva tätä ratkoa. Sanasto just sopivaa, ei tarvetta apuihin, vain yhden sanan tarkistin varmuuden vuoksi kun ratkonta oli valmis. Valintakryptossa on enemmän yleissanastoa kuin tavanomaisessa kryptossa ja ratkominen jatkuu viimeiseen kirjaimeen saakka. Ja kyllä tämäkin numerotaulukko tuntui toimivan hyvin.
112. Elva18.5.2020 klo 10:42
Ristikko oli vähän helpompi kuin edelliset, mutta silti minulta jäi kaksi kohtaa ymmärtämättä. Piiliksessä oli monta sanaa joita jouduin todella miettimään, joukossa eräs ratkaisu jonka uskon oikeaksi, vaikkakaan en ymmärrä miten se piilosanamaisesti syntyy. Kyselen perään mikäli eivät selviä ratkaisuista.
113. Eikka18.5.2020 klo 15:09
Pääkuva herätti yhtä paljon iloa kuin anoppi ovisilmässä. Pääkuvasta tuli 7 sanaa, enkä tunnistanut kuvan henkilöitä. Sitten vaan täyttämään muilta osin ja melko sujuvasti se sujuikin, koska mukana oli mukavia vihjeitä. Lännessä eräs ratkaisusana oli varsin tavallinen ristikkosana, mutta vihje oli minulle täysin tuntematon. Itse asiassa en aluksi tiennyt onko vihjeitä 1 vai 2. Samantapainen ongelma oli luoteessa, kun siinäkään ei tiennyt onko vihje tavuviivalla jaettu vai onko kyseessä kaksi vaihtoehtoista alkutavua.
114. Elva18.5.2020 klo 16:23
Luettuani Eikan kokemuksista oli palattava omaan ristikkooni. Minun ongelmani olivat nimittäin koillisessa ja kaakossa, ja, ihme ja kumma, ne selvisivät molemmat.

Eikan avauslause nauratti minua kovasti, toivottavasti ao. daami on itsekin ratkoja ja siten pääsee osalliseksi riemusta.
115. Juhanihei18.5.2020 klo 21:00
Eikka. Jos tuo läntisen tavallisen ristikkosanan välinen yhteys vihjeeseen on edelleen tuntematon ja tarkoitat toiseksi alinta vaakariviä, kyse lienee vastaavasta kuin TEITÄ ENNEN >> TIMO

Mutta sitten nuo luoteistaivaan tavut - vai lienevätkö edes tavujakaan. Harmaat aivosoluni harhailevat löytämättä toisiaan. Pystyrivien avulla saan hyväksyttävän sanan, mutta en löydä pienen pienintä yhteyttä vihjeisiin.
116. Juho18.5.2020 klo 21:15
Tuota luoteiskulman ongelmatavuparia piti oikein päästä katsomaan, kun murhetta oli muillakin.
Pikainen neuvoni on, luetaan ratkaisusana ja liitetään se ensin alempaan tavuun ja jatketaan ylempään,
tietysti takaperin.
117. Eikka18.5.2020 klo 22:51
Lainaus: 115. Juhanihei 18.5.2020 klo 21:00
Eikka. Jos tuo läntisen tavallisen ristikkosanan välinen yhteys vihjeeseen on edelleen tuntematon ja tarkoitat toiseksi alinta vaakariviä, kyse lienee vastaavasta kuin TEITÄ ENNEN

Ongelmani ei ollut tuo, vaan RUU- ME- NET. Vielä kun se oli 3 rivillä, niin piti arpoa onko se sana, tavu + sana, puuttuuko sitä jotain tai onko se esim. takaperin. Ratkaisu oli valmiina risteävien ansiosta. Perinteinen synonyymiyhteys olikin sitten yllätys, yhtä mukava ja toivottu sellainen kuin anoppi ovenraossa.
118. Juhanihei18.5.2020 klo 23:13
Itselleni ruumenet on tuiki tuttu jo lapsuudestani liki 70 v takaa. Jos ihan tarkkoja ollaan, niin tuo ratkaisusana on vain yksi ruumenien ainesosa.
119. PM19.5.2020 klo 08:02
Sanaristi oli sangen helppo ratkoa. Enemmän miettimistä oli piilosanassa, jonka kuitenkin sain täyteen ilman apuja. Ei aivan heti muistunut mieleen ylin vs sana. Ristikossa oli pääkuvassa kaksi henkilöä, joita en tunnistanut ratkoessani. Tietovihjeiden Parvelan hahmo ja Myrskyn henkilö piti etsiä lähteistä. Luoteen vihje nuolen yläpuolella avautui, oli ehkä ristikon oivallusvihjeiden kärkeä
120. Elva20.5.2020 klo 09:22
Tänään oli hieno valintakrypto. Vaikeustaso lisääntyy, mutta niin lisääntyvät myös omat taidot. Kiperiä kohtia riitti, varsinkin eräs ylälaidan alue teetti töitä. Aamukahvi ehti jäähtyä, mutta tahti oli silti melkosen ripeää.
121. Elva20.5.2020 klo 09:32
120. po. melkoisen
122. Eikka20.5.2020 klo 09:57
Taas piti vähän aikaa ihmetellä, mistä aloittaa. Keskiruudun alta alkoi täyttyä yllättävän mukavasti, kun vokaalitaktiikka oli muistissa edellisestä valintakryptosta. Sitten pitikin lähteä hakemaan voita leivän päälle, ylähuulen kaveriksi. Illalla jatkuu.
123. PM20.5.2020 klo 20:19
Oli todellakin hieno valintakrypto tänään. Sisälsi pitkiäkin sanoja, mutta ne muutamat kohdat, joissa oli tarve vaihtaa sana toiseksi, esiintyivät enimmäkseen lyhyiden sanojen yhteydessä. Kaksi uutta sanaakin tämä valintakrypto opetti!
124. Elva25.5.2020 klo 10:09
Ristikko ja piilis eivät tänään olleet pikatäytettäviä. Yksi piilosanakin jäi epävarmaksi (20v.).
125. Eikka25.5.2020 klo 11:10
Tänään sai ristikon kanssa pähkäillä ihan kunnolla, vaikka pääkuvan ratkaisusanat olivat nopeasti arvattavissa. Pari kohtaa vielä kesken, kun tuntuu, että vaikeimmat vihjeet olivat kasautuneet.

Sanaristikin vaikutti poikkeuksellisen hankalalta ja se jääkin iltapalaksi.
126. Jaska25.5.2020 klo 12:26
Piliksessä minulla pitkään ilmeisesti sama tajuamisongelma kuin Elvalla. Tulihan se palkitseva ahaa lopulta kuitenkin. Hieno harhautus. Eki saattoi onnistua juksaamaan muitakin. Muut vihjeet pehmis - keskistasoa.
127. Heppu25.5.2020 klo 13:02
Ristikko oli vaikeammasta päästä, erityisesti minulle, joka en seuraa iltapäivälehtien maailmaa. Ihan outoja asioita. Olen uudesta maailmasta ihan pihalla. Piirroskuvat harhauttelivat aika rapsakasti ja olivat osin aika huonoja ilmentämään haettuja ilmeitä. Paras vihje "Urkki aina vaan".
Sanaristissä kun saa yhden sanan kohdilleen, sitten nuo ratkeavat. Sain nopeasti arvottua talviolosuhteet kohdilleen, sitten meni nopsaan.
128. PM25.5.2020 klo 21:16
Ratkontakokemukseni on melko vastaava kuin Elvalla (124), kuitenkin Jaskan (126) tavoin uskon myös omaan ahaa-elämykseeni. Asian juju taitaa olla tankkaus.
129. Mäxä25.5.2020 klo 21:55
Elva / Jaska / PM. Juju on minunkin mielestäni tankkaus ilman autoa ;)
130. Elva26.5.2020 klo 12:00
Jaska, PM & MÄXÄ, kiitos kommenteista.

Koska aamulla oli t-paitailma ja kun olen koko kevään ollut enemmän tai vähemmän raajarikkona (liikunta-luunmurtuma), lähdin pitkälle juoksulenkille (hölkkää) Seurasaareen. Tänään onkin täälläpäin täydellinen kesäpäivä.

Palasin piiliksen pariin uusin voimin. Ongelmani on alusta asti ollut sama. Saan joko sanan liittyen tankkaamiseen tai tirkistelyyn. Mitään yhdistävää ei sanoissa ole. Tirkistelysana löytyy Nykäsestäkin ja sillä on yhteyttä rotkoon. Mättäämissanalla ei ole yhteyttä mihinkään. Mitään ahaa-elämystä ei ole. Tulin siihen tulokseen että sanan täytyy olla jokin outo väännös, joka on minulle tuntematon. Minua voisi auttaa tieto, onko niin. Jos nimittäin sana on tuttu, pakkohan minun on se keksiä!

P.S. Mäxä, tosi hauska kuulla sinusta. Sinun fiksuja mielipiteitäsi olen todella kaivannut!
131. Elva26.5.2020 klo 12:13
130., po. liikuntavamma.
132. Jaska26.5.2020 klo 12:51
Elva, sinulla on siis Nykänen. Katso sieltä se toinenkin ratkaisusanaa vastaava verbi!
133. TJV26.5.2020 klo 12:58
[Onneksi olkoon Elva! Juoksua hienompaa urheilua ei olekaan. Ystäväni Aroniemen Ville muistutteli salillaan harjoitteleville, että ei ole mitään urheilua ilman juoksua. (Voimailijoiden lisäksi siellä treenasi monen lajin harrastajia, niin kuntoilijoita kuin kilpaurheilijoita.)]
134. Elva26.5.2020 klo 15:58
Jaska, kiitos. En vieläkään saa selvyyttä asiaan. Jossain mättää.

TJV, kiitos tsempistä, sitä tarvitaan!
135. PM26.5.2020 klo 16:22
Elva, tuo Mäxan vihje (129) on oikeansuuntainen tai ainakin samansuuntainen oman ahaa-elämykseni kanssa.
Mieti vielä mitä eri asioita tankkaaminen voi tarkoittaa.
136. Mäxä26.5.2020 klo 23:32
Elva: kiitos kauniista sanoistasi. Nyt nukun hyvin. ;)
Sitten piilosanaan ja ongelmaan, miten sen muotoilisi: vastaussanahan on tirkistelyä ja sanahan saadaan rotkoista tankkaamalla. Oletko tarkistanut, mitä muuta tankkaaminen voi tarkoittaa, kuin rieselin lorottamista kulkuvälineen nestesäiliöön. Itselleni tuon oivaltaminen vei varsin pitkään, mutta sen oivallettuani tunsin itseni ohikiitävän hetken voittajaksi. Anteeksi jos hairahdin liikaa rautalangan nurjalle puolelle. ;)
137. PM27.5.2020 klo 00:16
Ylläpito taisi poistaa täällä vilahtaneen viestin piilosanasta, joka "on täysi kymppi". Lienee ollut tarkoitettu koronatehtävien joukkoon. Ehdin jo ratkoa, on se tasokas!
138. Eki27.5.2020 klo 06:49
Parissa edellisessä valintakryptossa oli ohjeet hajasijoitettu. Nyt ne ovat taas yläkulmassa. Huomasin laatiessa, että tämä on mukavampi laadinnan suhteen, tulee vähemmän seiniä vastaan. Toki kumpikin on ok, mutta nyt tuli villimpi, parempi?
139. Elva27.5.2020 klo 10:00
Mäxä, kiitos vihjeestä, täytyykin ryhtyä tosi toimeen!

Tänään oli taas entistä haastavampi krypto, jossa tarpeeksi kiperiä kohtia, mutta kiva ratkottava.
140. Eikka27.5.2020 klo 10:21
Lainaus: 138. Eki 27.5.2020 klo 06:49
Parissa edellisessä valintakryptossa oli ohjeet hajasijoitettu. Nyt ne ovat taas yläkulmassa. Huomasin laatiessa, että tämä on mukavampi laadinnan suhteen, tulee vähemmän seiniä vastaan. Toki kumpikin on ok, mutta nyt tuli villimpi, parempi?

En ehtiny aamulla tehdä kuin vähän koilliskulmaa, mutta sijoittelusta voin sanoa, että tämä on käyttäjäystävällisempi. Kirjainkolmikoiden vaihtaminen aiheutti vähän lisätyötä, mutta onneksi vokaalien jako eri laatikoihin on ennallaan.
141. Elva27.5.2020 klo 10:30
Lainaus: 130. Elva 26.5.2020 klo 12:00
Ongelmani on alusta asti ollut sama. Saan joko sanan liittyen tankkaamiseen tai tirkistelyyn. Mitään yhdistävää ei sanoissa ole. Tirkistelysana löytyy Nykäsestäkin ja sillä on yhteyttä rotkoon. Mättäämissanalla ei ole yhteyttä mihinkään. Mitään ahaa-elämystä ei ole. Tulin siihen tulokseen että sanan täytyy olla jokin outo väännös, joka on minulle tuntematon.
Mäxän vihjeeseen (136.) perehdyttyäni, päätin että tyydyn alkuperäiseen ratkaisuuni (minulle outo sana, vaikka löytyykin Nykäsestä).
142. Eki27.5.2020 klo 10:55
Elva, se löytyy myös Kielosesta, Nykäsessä ei ole täsmälleen tuota synonyymia.
143. Elva27.5.2020 klo 11:24
Kiitos Eki, kylläpä nyt naurattaa. Minulla on nyt alkuperäinen sanani (124.), josta olin epävarma koska se oli minusta outo sana. Tsekkasin sen nyt Kielosesta, josta se löytyy samana muotona kuin minun piiliksessäni ( Nykäsessä vain verbinä).
En oikein ymmärrä miksi minun piti sotkea selvä asia ja tuskailla pari päivää täysin turhaan. Mutta kiitos kaikille auttajille!
144. Jaska27.5.2020 klo 12:36
Valintakrypto eka HS-arkipalstalla täyttämäni. Edellisestä on jo muutama vuosi. Eipä siis ihme, että tämä takkuili kunnolla, vaikka tavalliset sokkokryptot sujuvat isommitta ongelmitta. Ratkonta-aika varttia vaille kaksi tuntia. Vasempaan alakulmaan kliimaksoitui tuskien taival.
.
Mutta kaipa Ekin "villi" tarkoitti myös entisiä vaikeampaa tehtävää, joten en vielä pura huoliani Pääskysaaren poppoolle. Se voi viitata myös lukuisiin pitkiin (10-15) sanoihin, jotka tosiaan ovat varsin harvinaista herkkua tavallisiin kryptoihin verrattuna. Tätä hurjemmin ei pysty Eki itsekään riehumaan?
145. Eki27.5.2020 klo 12:43
Vaikea sanoa, tekeekö villiys ja pitemmät sanat ratkonnan vaikeammaksi.
146. PM27.5.2020 klo 22:21
HS:n lukeminen ja valintakrypto jäivät molemmat iltaan päiväkiireistä johtuen. Valintakryptoja olen ratkonut vasta yhden käden sormilla laskettavan määrän, ja tämä lienee haasteellisin niistä. Ilman apuja sanat löysin, kaksi varmuuden vuoksi tarkistin, oikein olivat. Mielenkiinnolla odotan seuraavaa valintakryptoa.
147. Eikka27.5.2020 klo 22:59
Mukavahan tämä oli. Aloin pitää hiukan ”tilastoa” pitkien sanojen ratkeamisesta, kun tuossa oli pohdintaa sanojen pituuden vaikutuksesta.

Esim. yksi 11-kirjaiminen ratkesi 2 kirjaimen jälkeen ja kaksi 14-kirjaimista 6 kirjaimen jälkeen. Itselleni jäi sellainen tunne, että pitkät sanat helpottavat ratkaisemista. Lyhyissä sanoissa viimeiset kirjaimet olivat usein piilokirjaimia, eivätkä näin ollen juurikaan auttaneet ristikon ratkeamisessa.

Kaikki sanat olivat tuttuja, mutta muutama (näyttelijä) oli kirjoitusasultaan sellainen, että piti vähän pähkäillä. Usein sitä yrittää hakea suomenkielistä ratkaisua, jollei vierasperäiset kirjaimet ehdi paljastaa muuta.

Ratkonta päättyi luoteeseen, jossa olikin hauskoja 111-jonoja. Viimeinen sana löytyi siitä vierestä, ps 5, 3, 3, 8, 4, 7. Tuon voikin ”allekirjoittaa”.
148. Elva27.5.2020 klo 23:53
Olen samaa mieltä Eikan kanssa, että pitkät sanat ovat niitä helpoimpia (samoin muissa ristikoissa). Hankalimmat minulle ovat noin 7-8-kirjaimiset. Huomaan sen siitä, että vältän niiden ratkomista kunnes ympäristö alkaa olla selvillä. Pitkät sanat selviää yleensä, kun ratkaistuani muutamia kohtia sieltä täältä, onkin jo hyvä käsitys siitä minkälaisesta sanasta on kyse. Tämä kaikki siis yleensä, poikkeuksia tietysti on myös.

Kivaa on, että sitä mukaa kun valintakryptot ovat vaikeutuneet, on taitoni kehittynyt. Tässä viimeisessä ei ollut kuin kaksi suttukohtaa (kuulakynällä).
149. Eikka1.6.2020 klo 13:04
Tänään oli varsin mukava ristikko. Kun pääkuvassa oli varsin tunnetut henkilöt, oletin saavani niistä nopeasti apuja, mutta eipä ihan näin käynytkään. Muutamat kohdat ratkesivat varsinaisella ketsuppi-ilmiöllä, joten menikin aika sportilla.

Sanaristiä sain vääntää kuin konsanaan anoppia tuulikaapista raittiimpaan ilmaan. Tuntui, ettei yhtään järkevää sanaa löydy. Yritän usein ensin ratkaista vierasperäisiltä vaikuttavat sanat, tässä tapauksessa se oli SH-alkuinen. Sen ratkeaminen ja heti perään vs. toinen vierasperäinen sana, niin sitten löytyi hyvät avut lopuille sanoille.
150. PM1.6.2020 klo 20:14
Sanaristi oli kaikkea muuta kuin helppo, kuitenkin hieman onnekkaastikin selvitin sen vain kaksi kirjainta aluksi kirjoittamaani sanaan vaihtamalla melko nopeasti.
Piilosanaa jouduin jonkin aikaa mietiskelemään. Lopulta senkin sain täyteen. Ehkä huvittavin vihje ja ratkaisusana oli vs20, yksi laatijan hienoista oivalluksista.
Ristisanasta olen Eikan (149) kanssa samaa mieltä. Oikeassa yläkulmassa oman virheen takia kulutin aikaa, lopulta jouduin Actor's Studion perustajan nimenkin kaivamaan esiin tietolähteestä, kun se ei muistunut mieleen.
Mukavaa ajanvietettä!
151. Heppu1.6.2020 klo 20:58
Samat sävelet kuin Eikka ja PM yllä. Ristikko oli yllättävän vaatelias tutuista hahmoista huolimatta. Ankkalinnan etsivät aiheuttivat vaivaa, kun ei vikkeläkään vikkelästi tullut.
Sanaristin kahdeksasta sanasta viisi olivat vähän vieressä suomesta. Näinhän näissä on tavannut olla. Harvinaisen Sh -alun olisi luullut keksivän helposti; aukeni kuitenkin vasta muiden sanojen kautta. Hetken tuntui että ei lähde, mutta kun näissä saa alun, loppu juoksee aika sukkelaan.
152. Elva3.6.2020 klo 10:26
Nyt oli todella vaikea valintakrypto. Meni lähes kolme tuntia. En meinannut ensin päästä alkuun, ja lopussa jäin pitkäksi aikaa kiinni oikeaan alanurkkaan, ja olin jo epätoivoinen, kunnes vihdoin aukesi. Mutta pidin paljon kun oli kunnon haastetta. Joutuivat aivot heti aamusta kovaan työhön.
153. Eikka3.6.2020 klo 10:55
Oli kyllä mielenkiintoinen tuolla kirjainryhmittelyllä. Nyt piti taktiikkaa muuttaa, varsinkin vokaalien sijoittelun takia. Ehdin aamulla vasta aloitella, tällä kertaa keskivaiheilta. Ja heti eka sana olikin väärin. Vanhasta tottumuksesta(?) etenin kohti kaakkoa ja se nurkka ehtikin valmistua.

Eräs henkilökohtaista kassavajetta ilmaiseva, lyhenteestä muodostunut, sana on aika lailla harmaalla alueella oikeellisuuden suhteen, mutta sen verran tuttu, että menköön.
154. Jaska3.6.2020 klo 12:45
Minäkin valitsin toisen taktiikan. Tälläsin aina lyhyihin ja keskipitkiin ensimmäisenä mieleen tulevan sanan tsekkaamatta sitä risteäviin. Onnekkaita arvauksia olikin reippaasti enemmän kuin kumitettavia. Näin jäi enemmän aikaa funtsata vaikeampia pitempiä sanoja. Ratkaisuaika melkein minuutilleen puolitoista tuntia. Omalla IS-skaalalla vaikeus on 2½. Edellinen, keskipituudeltaan hurja 5,8, oli ilman muuta täyskolmonen. Tässä ei ole niin paljon pitkiä, mutta suht. vähän nelikirjaimisia sanoja. Kp on silmämääräisesti selvästi pienempi, ehkä viiden ja puolen kieppeilä. Sekin on kryptolle kova lukema.

Arvelen Eikankin mieluummin hyväksyvän valisemansa sanan sijaan Mozartilta tutun vaihtoehdon. Huomasin toisenkin duaalin. Ehkä niitä on useampikin. Huomioni kiintyi myös erääseen aikoinaan palstoillamme vaikuttaneeseen. Siitä ei sen enempää
155. Jaska3.6.2020 klo 12:53
P.S. Ei se Mozart sovikaan. Minulta jäi risteävä tsekkaamatta. EIkan vaihtoehto lienee laatijan tarkoittama.
156. Eikka3.6.2020 klo 13:38
Lainaus: 155. Jaska 3.6.2020 klo 12:53
P.S. Ei se Mozart sovikaan. Minulta jäi risteävä tsekkaamatta. EIkan vaihtoehto lienee laatijan tarkoittama.

Tarkoitin sanaa 7,3,3,2,2 kaakossa.

Melko vaikeahan tämä sitten oli. Pitkät sanat olivat kuitenkin aika nopeasti pääteltävissä. Oikeastaan hankalimmat paikat oli niitä, kun keskeytyksen jälkeen jatkoin täyttämistä. Vauhtiin pääseminen vie aikansa, kuten anoppi loihe lausumaan alamäessä. Huvikseni pidin kirjaa kumituksista ja tulos oli se, että 9 sanaa jouduin muuttamaan, jotta risteävät sai sopimaan.
157. Elva3.6.2020 klo 14:56
Minun taktiikkani on, että suttaa välttääkseni, mietin ennen täyttämistä sanakokonaisuuksia valmiiksi. Samoin toimin myös ristikoissa. Kuulakynällä täyttäminen vie oman aikansa, mutta olen tottunut systeemiin, eikä tälläkään kerralla tullut kuin kaksi sutattua ruutua.

Mielestäni tässä kryptossa olivat ainoastaan pisimmät sanat vähemmän haastavat. Niissä kun pääsee kiinni muutamaan kohtaan, niin selviää useimmiten sanan rakenne. Tällä kerralla myös kirjainryhmittelyt olivat haastavammat kuin aiemmin.
158. Seitenvitonen3.6.2020 klo 18:18
Ennen meillä oli nimimerkki Toippa, jolla oli mielipide joka asiaan.
159. Jaska3.6.2020 klo 18:30
Anteeksi Eikka, että erehdyin luulemaan sinun vieroksuvan häveliäisyyssyistä erästä PA-alkuista sanaa, jolla ko. merkityksessä on pitempi synonyymi 37535 sanan keskellä. Sille kyllä löytyy käypänen epäkaksi- eli yksimielinen duaali.
160. Elva3.6.2020 klo 21:40
Seitenvitonen,

olen ollut siinä uskossa että Ylläpito toivoo mielipiteitä ja kannanottoja säikeisiin liittyvistä asioista, jollei tämä ole asian laita, niin minä ainakin mielelläni vetäydyn syrjään.
161. Ylläpito3.6.2020 klo 23:14
Ihan niin kuin Elva tuossa juuri sanoi!
162. PM3.6.2020 klo 23:17
Ratkonta-aikaani en osaa sanoa katkoista johtuen, kun oli muitakin juttuja tänään. Muutaman kerran huomasin vaikeuksia kirjainvaihtoehtojen valinnassa, jopa siten, että päätin koukata samaan kohtaan toisesta suunnasta, etenkin peräkkäisten kuutosten kohdissa. Tuon edellä mainitun neljä peräkkäistä vokaalia käsittävän ilmaisun hyväksyin epäröimättä, muistelen sellaisen esiintyneen aiemminkin. Ratkontani päättyi lounaaseen, joka oli ehkä haasteellisin alue.
163. Seitenvitonen4.6.2020 klo 10:44
Suomen gallupin mukaan yli 70 -vuotiailla ei ole mielipiteitä. Jos on, ei niitä tilastoida. Valitsin nimimerkkini jo liki 13 vuotta sitten, mistä voi laskea nykyisen ikäni. Lukuisia nimimerkkejä on yli kymmenen vuoden aikana tullut ja mennyt. Olen yrittänyt välttää kärjekkäitä kannanottoja, vaikken jokaisen kanssa ole ollut samaa mieltä. Tuo numerossa 158 ollut kannanotto ei ollut viisas, kun siinä tuli nimimerkki mainittua. Anteeksi.
164. Jaska8.6.2020 klo 10:06
Ratkaisematon ongelma kuvaristikossa. Yhteen lounaiseen ruutuun tarjolla kaksi ristiriitaista vokaalia. Ikäänkuin yksi alkuperäinen vihje olisi jäänyt muuttamatta? Onko joku muu ajautunut samaan umpikujaan?
165. Uusi8.6.2020 klo 10:18
Minullakin lounaiskulma takkuaa
166. Elva8.6.2020 klo 10:23
Tänään oli erinomainen ristikko ja hieno piilis. Aikaa ja kahvia kului. Ristikko vaati paljon hoksottimia, eikä piiliskään ihan vähällä päästänyt.

En huomannut mitään outoa, mutta sehän ei tarkoita välttämättä sellaisen puuttumista.
167. Elva8.6.2020 klo 10:41
Nyt kun tutkin nurkkaa tarkemmin huomasinkin oudon ristiriidan. Sana on ok, muttei istu täysin vihjeen kanssa. Ratkotessani luin vihjeen huolimattomasti.
168. Tuulitukka8.6.2020 klo 10:47
Taaskaan en tunne pääkuvan miestä. Enkä siis tahdo päästä millään alkuun. Voisitko antaa pienen vihjeen, mistä alkaisin etsiä. Voi kun et sanoisi, että mainostv:n miehiä. Kun en töllötä. Enkä seuraa julkkisjuorujakaan. OnKo minulla siis mahkuja?
169. Elva8.6.2020 klo 10:51
Minulle muodostui sana risteävistä, tämä selityksenä suurpiirteisyyteeni.
170. Elva8.6.2020 klo 10:55
Tuulitukka, auttaisin mielelläni, mutta en tiedä koskeeko yleiset säännöt näitä tehtäviä. Ylläpito voisi kertoa säännöt.
171. Ylläpito8.6.2020 klo 11:01
Onhan se vähän tylsää, jos heti paljastetaan asioita, vaikkei palkintokilpailu olekaan. Moni voi lukea tahattomasti. Onhan se osa viehätystä, jos ei tunne ja pitää ottaa selville. Mies on kyllä tunnettu alallaan kansainvälisestikin eikä vain tv:n vuoksi.
172. Eikka8.6.2020 klo 11:11
Tämänpäiväinen oli varmaan hankalin arkiaskar. Kun näin pääkuvan, ajattelin, että nyt on helppo makkaratuote (vaikkei kuvan mies niitä valmistanekaan). Aika vähän oli kuitenkaan apuja. Ensin ratkesi koilliskulma, vaikka aloinkin jo kaivaa puola-suomi-sanakirjaa konsonanttiviidakkoa selvittääkseni.

Loppuun asti sai vääntää ja kääntää, aherrus päättyi lounaiskulmaan, joka vaikuttaa nyt virheettömältä ja loogiselta.

Kai tässä saa vähän vihjata? Eihän kyseessä ole palkintotehtävä. Kuvan mies on esiintynyt MTV:n lisäksi Nelosella. Toisella kanavalla painoarvo on pudonnut ja toisella noussut.

Mikä mahtaa olla lounaan ongelmallinen sana/vokaali?
173. Eikka8.6.2020 klo 11:12
Ylläpito ehti vastata sillä aikaa, kun kirjoitin edellistä. Saa deletoida, jos siinä paljastuu liikaa.
174. Ylläpito8.6.2020 klo 11:40
Ei paha.
175. Tuulitukka8.6.2020 klo 11:47
Nyt ollaan varmaan siirrytty uuteen vaiheeseen tässä iän tuomassa hoksaamattomuudessa. Ei aukea, taidan sanoa heipat.
176. Tuulitukka8.6.2020 klo 12:03
Pitää mennä pohjille, että voi nousta ylös. Kyllä se mies löytyi. Kun olen kasvissyöjä, niin olemme siinäkin mielessä kulkeneet toistemme ohi. Mää sitten tykkään tästä keskustelupalstasta.
177. Eki8.6.2020 klo 12:10
Kun on jo paljasteltu. Tähän toimistomme viereen on tullut hänen yrityksensä ja ostin sieltä viime viikolla kasvisruokaa! Helposti ymmärretään väärin, mitä mistäkin paikasta saa.
178. Eikka8.6.2020 klo 12:19
Toi just on hatun(n)oston paikka. Kun muut keittäjät pistävät pinsettipiperryskioskejaan kiinni, tämä avaa uusia ja työllistää porukkaa.
179. Eki8.6.2020 klo 12:24
Tämä tuli tosi hienolle ja halutulle paikalle vanhaan tyylikkääseen rakennukseen. Oli siellä väkeä töissä.
180. Elva8.6.2020 klo 13:43
Unohdin mainita, että minun sanassani 167. & 169. ko. kirjain on konsonantti.
181. Jaska8.6.2020 klo 15:16
Sekä konsonantti että vokaali ovat oikein. Nyt minullakin siis. Aamuinen sekoiluni hienotunteisesti unohdettakoon, kiitos.
182. Heppu8.6.2020 klo 22:40
Ristikko oli kovistasoa minun asteikossani. Kun ei miestä tuntenut, vaikeaa oli. Saman puun eri oksalla, kaksi konsonanttia piiloon tuottaa sanan mutta en bongaa mitä oksilla on.
183. Elva8.6.2020 klo 22:47
Heppu, siellä on ihmisiä.
184. Eikka8.6.2020 klo 23:00
Juu, siellä oksalla ylimmällä (tai ainakin ylemmällä) se anoppikin keikkuu. Ai niin, täytyyhän olla vielä ylempikin oksa, jotta vaimon xxxx saadaan sinne, ristikon mukaisesti.
185. Tuulitukka9.6.2020 klo 06:25
Vai ihmisiä, mitä ihmettä! Taitaa olla teillä eri kuva! Tossa mitään ihmisiä oo!
186. Eikks9.6.2020 klo 06:47
Lainaus: 185. Tuulitukka 9.6.2020 klo 06:25
Vai ihmisiä, mitä ihmettä! Taitaa olla teillä eri kuva! Tossa mitään ihmisiä oo!

Viimeiseksi on puhuttu vihjeestä ”SAMAN PUUN ERI OKSILLA”, ei siis mitään kuvaa oo.
187. Tuulitukka9.6.2020 klo 07:01
Eikka. Ta-ju-sin. Ollaan nääs Hämeestä.
188. Jaska9.6.2020 klo 13:02
EikkA oli kaiketi aamulla kiireinen. Ei oksllla, vaan oksAlla. Alemmalla siis.
189. Eikka9.6.2020 klo 13:10
Lainaus: 188. Jaska 9.6.2020 klo 13:02
EikkA oli kaiketi aamulla kiireinen. Ei oksllla, vaan oksAlla. Alemmalla siis.

Juu, olin. Nimeksikin tuli näköjään Eikks. Sopii tietty tohon ”arvaukseeni”. Piti turvautua muistiini, kun lehteni kun oli jo anopin postiluukussa. Sytykkeenä.
190. Heppu9.6.2020 klo 13:24
Eikka ovatko nämä varttuneet ihmiset puussa jossakin lorussa vai laulussa?
191. Uuge9.6.2020 klo 13:29
Sytyttikö Eikka anopin asunnon tuleen postiluukun kautta?
192. Eikka9.6.2020 klo 13:59
Lainaus: 190. Heppu 9.6.2020 klo 13:24
Eikka ovatko nämä varttuneet ihmiset puussa jossakin lorussa vai laulussa?

Omasta puolestani osa voisi olla vaikka narussa, mutta tässä tapauksessa puu on symbolinen ja tämänkaltainen on jonkun sanonnan mukaan pahin. Ystävänsä voi valita, mutta heille ei ole sijaa tässä puussa.
193. Elva9.6.2020 klo 14:28
Uuge, kuinkas noin kauheita puhut. Tietenkin sytykkeenä anopin takkaan!
194. Uuge9.6.2020 klo 14:34
Ihan varmuuden vuoksi kyselen.

Mistä muuten tiedät, että Eikan anopilla on takka?
195. Ansku9.6.2020 klo 14:58
Puu on vertauskuvallinen, näitä puita ei kasva metsässä
196. Elva9.6.2020 klo 15:37
Uuge, en tiedäkään, mutta koska anopilla on suuri merkitys Eikan elämässä, pidin itsestään selvänä että täytyy olla takka tai uuni joka kaipaa vävyltä sytykkeiä.
197. Elva10.6.2020 klo 09:08
Oli taas hieno valintakrypto. Tällä kerralla panin ajastimen päälle ja yritin kovaa aikaa. Tunti viisitoista minuuttia ja 14 sutattua ruutua oli tulos.

Kummassakin etenemistavassa on omat puolensa. Yleensähän ristikot ovat aika hidasta puurtamista joten vaihteeksi oli kivaa edetä vauhdilla, korjaten aina välillä erehdyksiäni. Nelikirjaimisista sanoista löytyy välillä pari eri mahdollisuutta, mutta jätän silloin ruudun väliaikaisesti tyhjäksi niin selviän vähemmin vaurioin. Pitkät sanat oli taas helpoimmat. Harmittavimmat ja hankalasti korjattavat virheet ovat erehtymiset kirjainryhmästä. Onneksi sellainen ei tainnut olla kuin kerran. Hauskaa on huomata kun taito lisääntyy.
198. Eikka10.6.2020 klo 11:33
Lainaus: 197. Elva 10.6.2020 klo 09:08
Nelikirjaimisista sanoista löytyy välillä pari eri mahdollisuutta, mutta jätän silloin ruudun väliaikaisesti tyhjäksi niin selviän vähemmin vaurioin. Pitkät sanat oli taas helpoimmat. Harmittavimmat ja hankalasti korjattavat virheet ovat erehtymiset kirjainryhmästä. Onneksi sellainen ei tainnut olla kuin kerran.

Näihin mielipiteisiin voi yhtyä samalla yksimielisyydellä kuin anopin tyttäreen konsanaan: nelikirjaimiset sanat sisältävät (ilman risteävien apuja) usein niin monta vaihtoehtoa, että väärä ratkaisu on hyvin mahdollinen. Oma räpeltämiseni osui kaakkoon ja syynä oli juuri tuo oma virhe kirjainryhmään liittyen. Korjattavia kohteita oli 10, joista puolet em. paikassa.

Pitkien sanojen ratkeaminen varhaisessa vaiheessa antaa hyvin apuja. Oma oivallukseni oli vs. keskilännessä, kun 13-kirjaiminen sana ratkesi, kun kirjaimista oli ratkennut 5 viimeisestä 4 ja kaikki muut tyhjiä. Aikaa en ottanut, kun ratkominen piti välillä keskeyttää, mutta olettaisin sen olevan n. 1,5 tuntia.
199. PM10.6.2020 klo 22:32
Näillä keleillä jää ristikoiden ratkonta lyhyisiin iltahetkiin. Vasta hetki sitten kirjoitin viimeisen kirjaimen maanantain ristikkoon. Lounaassa, kuten usea muukin ratkoja! Tämä oli mielestäni kenties visaisin arkiristikoista, pääkuvan henkilöäkään en tunnistanut. Tietovihjeitä viljeltiin, mm. punaisen palkin ylä- ja viallisen ketjun alapuolella. Sanaristin kaksi aloitussanaani pitivät loppuun asti, muita korjailin. Piilosanakin vaati mietintää melko paljon, ja opetti yhden uuden sanan; "..sataa hieman .." oli uusi minulle tuonmuotoisena.
200. Eikka15.6.2020 klo 16:53
Tänään sai taas pähkäillä ihan tosissaan. Sanaristi tosin ratkesi melkein kertarysäyksellä, kun muutama sopiva yhdyssana löytyi.

Krypto näytti helpolta, kun valmiina tuli 3 varsin tavallista kirjainta. Niistä olikin varsin vähän apuja, kun ne esiintyivätkin aika harvakseltaan. Sikäli todella hyvä krypto, ettei missään vaiheessa tullut pelkkää mekaanista täyttämistä.

Ristikossa tunnelma oli kuin anopin nimipäivillä: hidasta, mutta kankeaa. Nainen näytti tutulta, mutta aivot kieltäytyivät tunnistamasta. Loppua kohti tunnelma kiristyi ja naisen tiukan katseen paineessa yritin ratkoa kuvan alapuolisia sanoja. En ole ihan tyytyväinen lopputulokseen, kun lounaisimmat vs ja ps ovat mielestäni vähän kaukaa haettuja. Jos ovatkin oikein, asennossa istuva nainen on hyvä hämäys ja kello melko paukku...
201. Elva15.6.2020 klo 18:10
Ristikko oli mainio ja nainen tuttu, vaikkakin kuvassa täysin eri näköinen kuin muistikuvani hänestä. Pääsin tosin nopeasti kärryille kenestä oli kyse.Olin myös äskettäin ratkonut EVVK:n krypton jossa esiintyi vasemman alanurkan kuva, joten tiesin muka heti mitä sanaa siihen haettiin. Sillä seurauksella, että oli ongelmia kellon kanssa. Sainkin lopulta vaivoin vaihdettua kuvaan liittyvät kaksi ekaa kirjainta. Joten Eikan mainitsema hyvä hämäys olikin minulle kaksinkertainen.

Kryptossa tunnelma olikin kuin omilla synttäreillä, vauhdikas ja sujuva. Keksin nimittäin alta aikayksikön monivokaalisen sanan, josta ratkaisu lähti rullaamaan ja loppu olikin helpohkoa täyttämistä.
202. PM19.6.2020 klo 10:46
Sanaristin ratkoin nopeasti ja kryptonkin melko nopeasti. Ristikon ratklnta on ilman apuja edennyt hitaasti, pääkuvan henkilön ollessa tunnistamaton. Lopulta otin tietolähteet käyttöön.
Milloinkahan ristikon ratkaisu julkaistaan? Kaakko on vieläkin auki, kolme kuvavihjettä ja kaksi sanallista tunnistamatta.
203. Elva22.6.2020 klo 16:34
Tänäinen ristikko oli haastava. Vaikka tunnistan kaverin, niin silti on alhaalla keskeltä auki, kun en saa sanoja sopimaan yhteen.
204. Uusi22.6.2020 klo 17:01
Minulla auki alhaalla toisen nuolen kohdalla
205. PM22.6.2020 klo 21:50
Tämänpäiväisen krypton ratkonnan aloitin virheellä, sillä kuvasta voi johtua kaksi sanaa. Kun vaihdoin sanan oikeaksi, etenin kohtalaisen nopeasti.
Ristikon kanssa kulutin helteistä aikaa enemmän, ensin paisteessa, sitten varjossa. Vasta aivan lopussa tajusin pitkän ilmaisun "juonen".
Edellisen arkiristikon 15.6. kaakon kulman yhtä vihjekuvaa kritisoin hieman. Sotilas näyttää seisovan haara-asennossa ase poikittain sylissä, vinosti piippu alaspäin. Ratkaisussa on MARSSIA, muttei se kuvassa siltä näytä.
206. Tuulitukka23.6.2020 klo 08:03
Tuollahan alanuolten kohdalla se kiikastaa. Jotakin tuli. Minulla ”juoni” ontuu! Mihin liittynee?
207. isoäiti23.6.2020 klo 09:17
Tuulitukka! Liittyy kuvassa olevan henkilön sukunimeen.
208. Elva23.6.2020 klo 10:43
Palasin jälleen omaan ongelmaani (203.). Kävi ilmi että minulla olikin kaikki ruudut oikein, en vaan ollut käsittänyt että yksi viisikirjaiminen hyvin kummallinen pystysana oli oikea sana. Se oli saanut minut epäilemään kahta vaakasanaani, joita turhaan olen tutkiskellut.
209. Tuulitukka23.6.2020 klo 11:30
Kiitos, isoäiti. Kyllä näitä älykiemuroita riittää :)
210. Ylläpito23.6.2020 klo 21:54
Huomenna ei ole valintakryptoa. Menotiedot ovat lisääntyneet.
211. Uusi24.6.2020 klo 08:33
Ylläpidolle kysymys. Voisiko aloittaa tämän HS arkipalstat uudelleen, kun nyt joutuu rullaamaan parin sadan kommentin yli.
212. Ylläpito24.6.2020 klo 08:59
Kuka tahansa voi aloittaa, mutta siirrytään nyt kakkoseen johdollamme.
213. Tolv24.6.2020 klo 14:00
Lainaus: 211. Uusi 24.6.2020 klo 08:33
Ylläpidolle kysymys. Voisiko aloittaa tämän HS arkipalstat uudelleen, kun nyt joutuu rullaamaan parin sadan kommentin yli.
Kommenttien yli pääsee rullaamattakin "Siirry alalaitaan" -komennolla! Nappula löytyy sivun oikeasta yläkulmasta!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *