KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 21.-22.3.2020

10395. IS viikonloppu 21.-22.3.2020

kari kämäräinen21.3.2020 klo 08:03
Nyt oli Teemulla muutamia niin hyviä vihjeharhautuksia, että rupesi ääneen naurattamaan!
2. Ylläpito21.3.2020 klo 08:07
Kiitos Kari unohduksemme paikkaus!
3. Jiikoo21.3.2020 klo 11:16
Huikeita harhautuksia ja viheliäisiä vihjeityksiä tosiaankin Pallonen/Lavonius-aisaparilla! Saan ihmetellä, kuinka sain ruudut mielestäni ihan järkevällä tavalla täyteen näinkin nopsaan. En tietenkään omillani, vaan nettidopingin turvin.

Nami-2½!
4. Jiikoo21.3.2020 klo 11:36
Eipä ollut hassumpi pikin Eeliskään, vaikka omalla asteikollani varsin joutuisasti täyttyikin. Kiitos myös tästä!
5. happonen21.3.2020 klo 17:05
Erinomainen. Tasalaatuinen ja tasavaikea. Muutama kohta vaati apuvälineitä ja eräs mielenkiintoinen sana vasemmalta oli uusi tuttavuus. Pari (varsin hitaasti nautittua) tuopillista tämä vaati. Mikään vihje ei jäänyt epäselväksi - joka on myös hyvän ristikon merkki
6. Lars21.3.2020 klo 17:46
Muutaman tunnin tuossa pähkäilin ja vasen ylänurkka vielä huutaa kirjaimia, mukavaa ajanvietettä eläkeläiselle. Eiköhän se huomenissa täyty. Kiitos.
7. Lars21.3.2020 klo 21:40
No siinä kävi niinkuin ennenkin että kun vähän aikaa tekee jotain muuta niin jumit aukee ja ristikko täyttyy. 2 ja 1/2 on ihan oikea rankkaus vaikka Pallonen onkin, ehkä alan pikkuhiljaa Pallosenkin käsialaa tuntemaan. Mukava lauantaipäivän askare täällä maalaismökissä istuessa. Kiitos.
8. Sepeteus22.3.2020 klo 15:10
Olipa viihdyttävä ja nokkelia,nautittavia vihjeitä sisältävä laadinta. Eii tarvinnut googlailla koko ajan,vaan sanat löytyivät omien "hoksottimien" avulla. Kiitokset hienosta ristikosta laatijalle!
9. O22.3.2020 klo 17:16
Olen minimoinut kommenttejani, koska sain jatkuvasti moitteita, kun tapoihini kuului kiitää tekijöitä.
Joka viikko olen silti osallistunut koviksiin ja siinä vieläpä onnistunut.
Tykästynyt! :)
10. Elva22.3.2020 klo 17:51
O, älä kuuntele motkottajia, vaan kommentoi ja kiittele vapaasti silloin kun mielesi tekee. Minunkin kiitoksiani on ihmetelty, mutta se on kuin kärpäsen surinaa korvissani, jatkan siis entiseen malliin.
11. Ylläpito22.3.2020 klo 17:53
Näin se on!
12. Joutilas22.3.2020 klo 20:01
Kiitellään vaan aina, kun vähänkin siltä tuntuu. Minun kotikasvatuksen mukaan piti aina kiittää, kun jotakin sai; jopa selkäsaunasta.
13. O22.3.2020 klo 20:04
12 Joutilas
:D
14. Elva24.3.2020 klo 22:52
Minulle tämä oli kamalan vaikea. Koko illan olen tätä ratkonut ja edelleen on yksi ruutu auki, johon ei sovi mikään kirjain.Tässä oli minulle pahasti strategisissa kohdissa outoja sanoja, joihin jouduin käyttämään hoksottimia ylikierroksilla.
Ja minä kun aina olen pitänyt Teemu Pallosta ihanan lempeänä! Mutta kiitos tästäkin koettelemuksesta, ehkäpä tämä opetti ja kasvatti.
15. Jaska24.3.2020 klo 23:56
Elva, minäkään en ole ennen huomannut Pallosella esiintyvän pahisluokan knoppeja 2½-tasolla. Nyt sellainen kuitenkin minunkin järkeni seisautti. Oletan, että kyseinen vihje paljastuu loppupeleissä ihan simppeliksi, eiväthän ylläolevat ratkojat siihen puuttuneet. Teknisesti ristikko on tuttua tasokasta Pallosta, 4x12-aukio ja keskipituus 5,92.
16. Elva25.3.2020 klo 07:50
Kiitos Jaska hienosta tsempistä. Tuli lisäksi just oikeaan aikaan.
17. Jaska25.3.2020 klo 07:56
Paljastui heti herättyäni. Ei pahis. Voi vain ihmetellä, miksi tulukset eivät yöllä toimineet. Pitäisikö kysyä Jennin poppoolta...
18. Elva31.3.2020 klo 08:10
Tässä hienossa, minulle hyvinkin hankalassa ristikossa, jäi loppujen lopuksi vain yksi vihje/ratkaisu tajuamatta. Vasemman ylänurkan UTURI/EHTO. Minun paras arvaukseni on RUUTI/TEHO, mutta eihän siinä mitään järkeä ole.

Osaisiko kukaan selittää?
19. Lars31.3.2020 klo 09:06
Elva: vihjeitys/ratkaisut kielletty ensi viikon tiistaihin saakka....
20. Elva31.3.2020 klo 09:09
En ole tietoinen tällaisesta ohjeesta, missä siitä on ilmoitettu?
21. Uuge31.3.2020 klo 09:13
Tämähän on jo tarpeeksi vanha. Vastausta minulla ei tuohon kyllä ole.
22. Elva31.3.2020 klo 09:23
Uuge, kiitos vastauksesta.

Lars, oletkohan erehtynyt päivämäärästä?
23. Jiikoo31.3.2020 klo 09:33
Joo, saanee jo paljastella, vastausaika päättynyt eilen. Elva, en jaksanut miettiä tuota UTURI-vihjettä ratkoessani, koska kaikki muu tuli risteävistä. Oma ratkaisusanani oi EHTA, ei EHTO. Munasta syntyy TUATARA (liskoeläin).

Kun nyt pähkäilin, mistä EHTA tulee, löysin henkilön nimeltä Heta Tuuri (korkeushyppääjä). Kävisikö?
24. Elva31.3.2020 klo 09:49
Kiitoksia Jiikoo, minulla oli TUOTARA, ja koska tsekkaan kaikki sanani, niin varmaan netistä on löytynyt jostain hyväksyntä. Mutta pääasia että osasit kiitettävästi selvittää asian.
25. Teemu Pallonen31.3.2020 klo 09:51
Heta Tuuria tuossa vihjeessä tosiaan haetaan. Näin jälkikäteen ajateltuna oli ehkä turhan hankala vihje tällaiseen kaksipuolitähtiseen, vaikka muodostuukin risteävien sanojen avulla ilman piilokirjaimia. Eli Jiikoon selitys on oikea.
26. Elva31.3.2020 klo 10:14
Teemu Pallonen, minullekin tuli sana risteävistä, mutta sanan tsekkaamisessa oli omaa huolimattomuuttani. Joten ei ollut liian hankala vihje.

Kiitos myös kaikista muista erinomaisista ristikoista joita laadit iloksemme,
27. Jiikoo31.3.2020 klo 11:05
Minun on helppo yhtyä Elvan kiitoksiin! Teemu, olette Ekin kanssa molemmat erinomaisia esimerkkejä siitä, etteivät hurja tuotantotahti ja tuotannon tinkimättömän korkea laatu välttämättä sulje toisiaan pois ristikkomaailmassa.
28. iso S31.3.2020 klo 13:11
Lainaus: 20. Elva 31.3.2020 klo 09:09
En ole tietoinen tällaisesta ohjeesta, missä siitä on ilmoitettu?

Oletpa tällä sivustolla millä tahansa sivulla, siellä vasemmassa reunassa on valikko ja sieltä löytyy linkki "Keskustelusäännöt". Kohta 6:

"Uudelleen vihjeittäminen ennen palautusajan päättymistä on ehdottomasti kiellettyä. HS-säikeissä muiden auttaminen on sallittua, mutta niissäkin järjellisissä rajoissa."

Tämä asia nousee esiin säännöllisen epäsäännöllisesti kuin huhut Loch Nessin hirviöstä. Pitempään täällä vierailleet eivät ole voineet välttyä tätä koskevalta juupas eipäs -mielipiteenvaihdolta. Joidenkin mielestä kysyviä pitää auttaa, joidenkin mielestä ei julkisesti. Me muut voimme olla mitä mieltä tahansa, mutta palstan omistajalla eli Ylläpidolla on päätäntävalta ja nykyään tuo ratkaiseva kanta on jo etusivun kautta löydettävissä. Ylläpito haluaa että palautusajan loppuun asti (ja pari päivää päälle, että postin satunnainen toiminta tulee huomioiduksi) annetaan työrauha niille ketkä haluavat pinnistellä ilman paljastavia möläytyksiä. Sananvalinnasta saa vapaasti päätellä että olen tästä samaa mieltä kuin Ylläpito, vaikka ymmärrän myös vastakkaisen leirin toiveen. Molempia ei voi saada.

Mitä tulee siihen tuotaraan ja tarkistamiseen, uteliaisuuttani kokeilin ja niinhän siinä kävin kuin arvelin. Ensimmäinen osuma viittaa Ratkojiin. Sen avulla voi päästä totuuden jäljille, mutta koskaan ei pitäisi luottaa siihen sokeasti. Aina pitäisi varmistaa jostakin muualta. Ratkojiin voi kuka tahansa laittaa mitä tahansa ja näin myös tapahtuu.

Ratkojissa annetun tiedon tai "tiedon" lisäksi joku käyttää (ties mistä syystä) tuota liskon väärää kirjoitusmuotoa nikkinään ja joissakin keskusteluissa joku näppihäiriöinen tai muuten vain erehtynyt liskoa tarkoittavana, mutta oikea nimi on silti tuatara. Mielenkiintoinen otus sinänsä.

Varmuuden välttämiseksi: saatan olla väärässäkin. Voi olla, että myös nimitys tuotara oni jossakin päin maailmaa käytössä. Jos googlaa tuotara lizard, muutamalla ensimmäisellä sivulla kaikki viittaukset ovat tuataraan. Google jopa kysyy, tarkoititko tuatara lizard. Kun pakottaa sen hakemaan tuotara lizard, löytyy ensimmäiseltä sivulta pari englanninkielistä viittausta. Molemmat (Tripadvisor.com ja Answers.com) vaikuttavat maallikon kirjoittamilta eivätkä vakuuta. Löytyy myös versio totara, joka taitaa oikeasti olla jonkin sorttinen havupuu (Podocarpus nivalis, mountain or snow totara).

Luottakaa tuataraan. Kolme silmää ei voi olla väärässä, vaikka yksi niistä aistii vain valoa eikä varsinaisesti näe. Se valo voi olla järjen valo!
29. Elva31.3.2020 klo 13:35
iso S, tottakai olen tietoinen siitä ettei uudelleen vihjeittäminen ole sallittua ennen palautusajan päättymistä. Tässä ristikossa palautusaika oli jo päättynyt. Siksi hämmästyin kun kerrottiin että se päättyisi vasta viikon kuluttua ja tiedustelinkin, että missä tällaisesta uudesta ohjeesta on ilmoitettu.
30. Lars31.3.2020 klo 18:16
Anteeksi, sekosin tosiaan ristikosta. KIITOS
31. iso S1.4.2020 klo 13:51
Aha, kaiken takana ei olekaan nainen, vaan tässä tapauksessa Lars. Pyysi anteeksi, se suotakoon.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *