KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3097

10351. HS 3097

Elva14.2.2020 klo 05:45
Heräsin aikaisin ja aikomuksena oli vain vilkaista ristikkoa, mutta ristikko oli kiva ja ratkominen sujui vauhdilla. En tiedä onko ristikko erityisen helppo vai oliko vaan aivot hyvässä aamuterässä, mutta ristikko tuli valmiiksi ongelmitta.
2. Pike14.2.2020 klo 08:06
Elva, etkö ihmetellyt vasemmalla alhaalla olevaa nimeä Koskimaa ja siihen tulevaa sanaa?
3. Pike14.2.2020 klo 08:08
Ai niin, olinpa tyhmä! Eihän siinä mitään ihmettelemistä ollutkaan.
4. Elva14.2.2020 klo 08:26
Unohdin mainita, etten löytänyt alhaalla keskellä olevan kartan paikkaa, mutta koska uskon risteävien olevan oikein, tyydyin siihen.
5. Jiikoo14.2.2020 klo 11:38
Aika sujuvasti ja vähin avuin täyttynyt tapaushan tämä: valmiiksi aamupäivän puolella, vaikka välillä meni toista tuntia asioilla juostessa. Koskimaa vaati vähän varttuneisuutta ollakseen tuttu. Nimi sattui olemaan muistissani, mutta monelle nuoremmalle varmastikin oudompi. Koilliskulman imuraattorinkäyttäjä tuotti vähän yllättävän ratkaisusanan, mutta hyväksyttäköön. Kaiken kaikkiaan paremmanpuoleista Lehtoa, voisi jopa kiittää!
6. Ca.14.2.2020 klo 13:43
I love you Aulis!
7. vaari14.2.2020 klo 15:01
Epäselvä pikkukuva pääkuvan vieressä jäkittää?!:)
8. Alvik14.2.2020 klo 15:04
Taas taattua Aulista! Ei tarvittu Googlea kuin ihan vähän. Yksi kohta ei meinannut ratketa. Mutta kun piti parin, kolmen tunnin tauon niin sitten ratkesi kuin itsestään.
9. Alvik14.2.2020 klo 15:24
Piti vielä sanoa, että ei tätä KOSKIMIES-vihjettä varmaankaan voi ratkaista ilman aika pitkää Aulis-kokemusta.
10. Jiikoo14.2.2020 klo 15:53
Alvik, tarkoittanet KOSKIMAA, ei KOSKIMIES? Johtanut joukkojaan ja urheiluorganisaatioita tuonilmaisissa jo liki puoli vuosisataa. Löytyy sentään mm. Wikipediasta.
11. Jiikoo14.2.2020 klo 15:56
vaari, minäkin tihrustin pääkuvan oikealla puolella olevaa pikkukuvaa pitkään ennen kuin oli näkevinäni siinä reiän ja sen ympärillä syötävää.
12. Elva14.2.2020 klo 15:56
vaari, auttaisiko tämä. https://aijaa.com/SVnq4A
13. Jiikoo14.2.2020 klo 16:28
Lainaus: 4. Elva 14.2.2020 klo 08:26
”Unohdin mainita, etten löytänyt alhaalla keskellä olevan kartan paikkaa, mutta koska uskon risteävien olevan oikein, tyydyin siihen.”

Löytyy (Google Maps). Osavaltio on Gujarat ja piirikunta taitaa olla Junagadh. Kyseinen taajama ei kuulune yli 1,3 miljardin asukkaan valtion väkirikkaimpiin. Lienee kuitenkin kokoaan verrattomasti tärkeämpi, koska valistunut laatijamme haluaa niin innokkaasti tuoda sen meidän ratkojatollojen tietoisuuteen.
14. vaari14.2.2020 klo 16:39
Jiikoo ja Elva. Lapsuuden nälkäähän minäkin ajattelin, mutta näkö on jo melko hutera, mutta uskotaan?!:)
15. Elva14.2.2020 klo 16:52
Jiikoo, paljon kiitoksia. En ymmärrä miksi olen niin huono löytämään paikkoja. Hain kyllä oikeasta paikasta, mutta kun nimellä ei löydy, loppuu osaamiseni siihen. Nyt osavaltion ja piirikunnan avulla ei ollut vaikeuksia. Mielenkiintoista on että kylästä löytyi eri instansseissa kylän nimi eri tavoin kirjoitettuina, osassa oli yksi vokaali poistettuna. Tarkoittaanee samaa?
16. Alvik14.2.2020 klo 16:56
jiikoo: Koskimaata tietenkin tarkoitin
17. maia14.2.2020 klo 18:12
toi rillipäinen tyyppi oikeella,,, piilokirjain puuttuu,,ei vaan keksi
18. vaari14.2.2020 klo 18:22
maia: Herrahan on se laulaja ihte?!:)
19. maia14.2.2020 klo 18:49
vaari vaarendaali olet oikeessa,,,
20. Artsi14.2.2020 klo 19:55
Olipa kiva ristikko. Ristikko ratkesi todella sutjakkaasti. En tiedä oliko se tavanomaista helpompi vai oliko minun biorytmit kohdillaan. Ampumahiihto ja sauna meinasivat häiritä keskittymistä.
21. Artsi14.2.2020 klo 20:16
4.Elva ja 13. Jiikoo. Kyllä vaan pieni paikkakunta löytyi. Uskon ratkaisun olevan oikea, koska täsmää risteävien kanssa.
22. Riku14.2.2020 klo 21:06
Mikä räpyläjalkainen otus pääkuvan oikealla puolella istuskelee? Jälleen Lehto käyttää näitä vajaita kuvia ja se ei mielestäni ole kovin kekseliästä. Puutteellisia vaakunoita on ikävä etsiä. Nyt tämä elukka tai mikä lienee on minulle täysi arvoitus. Vielä nuo nurin piirretyt tai kirjoitetut vihjeet. Miten nurin piirretty kynttilä voi merkitä Norjan ex-kuningasta? Harmaat ovat mahdottoman mainioita oivalluksia, vaan enpä kuitenkaan kummemmin kiittele.
23. Jiikoo14.2.2020 klo 21:25
Räpyläjalkainen otus ja puutteellinen vaakuna eivät ratkontaa ainakaan tällä kertaa lainkaan hidastaneet. Vajavaiset ja nurinniskoin käännetyt kuvat vaikuttavat olevan Lehdon tavaramerkkejä. Minusta ne ovat useinkin varsin kekseliäitä, humoristisiakin, ja sopivat meille vajavaisille ratkojille vallan mainiosti.

Sen sijaan en ole kovinkaan innostunut kaivelemaan hakukoneella Telluksen toisella puolella sijaitsevia kymmenen savun kyliä ja ties minkä erikoisalan Mr. tai Mrs. Nobodyja. Jokaiselle lienee selvää, että laatija on itsekin tällaisen eksotiikan kanssa tekemisissä ensimmäistä kertaa etsiessään samalla hakukoneella vastinetta epämääräiselle kirjainjonolle, joka tuntuisi istuvan laatimukseen ilman suurempaa vaivannäköä. Kun ne kelpaavat laatijaa työllistävälle, työstä maksavalle kustantajalle, saavat ne näköjään luvan kelvata meille kustantajan asiakkaillekin.
24. Iäkäs14.2.2020 klo 22:41
Rattoisa ratkottava. Apuja ei tarvinnut käyttää, ei edes suurennuslasia eli ihmeiden aika ei ole ohi. Joskus näissä ikä kääntyy voitoksi.
25. Heppu15.2.2020 klo 02:16
Mukava ristikko muutamine mukavine aulismeineen. Minulle uusi retkiruokakin löytyi. Oikeassa yläkulmassa olevan naisen ongelman ja ratkaisun välinen yhteys tuntuu hieman kryptiseltä.
Mitähän otusta Riku mahtaa ihmetellä? Jos siitä pääkuvasta kaakkoon, niin siinä ollaan keittiössä. Jos ihan itään, sitten ruokapöydässä.
26. HT15.2.2020 klo 10:30
"Miten nurin piirretty kynttilä voi merkitä Norjan ex-kuningasta?"

Voi olla vaikea ratkoa ristikkoja jos tuo on ylivoimaista hoksata.
27. Masa I15.2.2020 klo 12:03
Morjens !
Onko yksi vihje SÖNTTI ? Mikähän semmonen lienee ?? Kiitos !
28. spa15.2.2020 klo 12:21
Masa I: ei siinä ole ö:n pilkkuja, vaan viiva.
29. Twiga15.2.2020 klo 14:06
Riku, kuvassahan näkyy osa lintua. Ei pingviiniä vaan sen pohjoista vastinetta. Vastaussana tarkoittaa myös jotain muuta toimintoa, jota toki voi myös vaikkapa pihapiirin linnuillekin tehdä.
30. Riku15.2.2020 klo 19:30
Tattista Twiga! Lehto ei nähtävästi tunne kasvibiologiaa järin hyvin. Ko. hedelmässä on siemenkota, mikä yleensä jätetään syömättä. Vaimoni syö senkin saadakseen siitä kilpirauhasongelmaansa jodia. Omenan jäännöstä kutsutaan karaksi. Kara ja kota eivät ole synonyymejä. Piirros kuvannee karaa. Kota on siementen ' kohtu' , ei osittain syöty ko. hedelmä.
Tämä vaikeutti ajatteluani. Pitäisiköhän pyytää Kielitoimistoa hyväksymään sanan ' aulismi' , mikä ei tarkoita alttiutta, vaan kaikkea muuta aina tilanteeseen sopivaa sanan-tai kuvanvalintaa. Vaan eihän ristikkojen sisältöjä kukaan valvo. Lehdon käyttämät vajaa-alkuiset tai - loppuiset vihjeet ovat ' säälittäviä' sähellyksiä. Tokkopa Vuokilan Eki tai Suomen Kuvalehti julkaisisi moisia tekeleitään. Mitä tulee sitten takaperin luettaviin sanoihin, se on asia erikseen. Mielestäni vihjekuva tulee esittää ' oikeassa valossa ', ei nurin piirrettynä. Heppoisia hetkiä Lehdon ristikoita luuppiessa!
31. jykä15.2.2020 klo 19:45
Oikeassa laidassa uupuu rillipää ja akuankka. Pientä vinkkiä pliis
32. Oispa15.2.2020 klo 21:25
jykä, Aku Ankka ei käytä silinteriä, kuvassa on se toinen kuuluisa ankka. "rillipäästä" on edellä vihjattu.
33. jykä15.2.2020 klo 21:36
Oispa. Rillipää selvis mutta ankka ei. Kiitos vinkistä
34. Oispa15.2.2020 klo 21:45
jykä. Ankka on Ankkalinnan rikkain mies, RATKAISUUN tulee hänelle kuuluva ikävä ominaisuus. Huomaathan, että kuvaa on sivulta typistetty.
35. Masa I15.2.2020 klo 21:56
Morjens !
Joo kiitos spa, heti ku olin sen kirjoittanut, niin jopas hokasin.
Joskus sitä vaan on niin HÖNTTI !
36. Epro 5116.2.2020 klo 00:39
Vuoden verran on tullut opeteltua näitä Hesarin perjantai-ristikoita ja pikkuhiljaa alkaa sujumaan. Onhan näissä aika ärsyttäviäkin kohtia mutta vapaaehtoista tämä on. Välillä aika arvaamista ja hauskojakin kompia on. Tältä palstalta on joskus saanut apuja, kiitos osallistujille. Pidetään huumori päällimmäisenä. Kolmisen tuntia tässä meni kahden illan aikana. Kaksi henkilökuvaa tunnistamatta. Kiitokset laatijalle, yllätyksiä riittää.
37. TTH16.2.2020 klo 09:37
Riku 22. 30. Voisihan tuota Aulikselle ehdottaa, että jotkut ratkaisusanat kirjoitettaisiin valmiiksi ruutuihinsa, niin ei tulisi VIHJEistä pahaa mieltä, eikä tarvitsisi pohdiskella...
38. Ylläpito16.2.2020 klo 09:58
Muistuu mieleen Toni Pitkälän huippuvaikeasta ristikosta yksi vihje, kuva kalasta ja vastaukseksi tulee KALA. Eihän sitä kukaan uskonut. Loppuun esti epäiltiin juonta. Ja se olikin tuplajuoni!
39. marutzella16.2.2020 klo 10:23
peukutan 37.TTH jees
40. Säde16.2.2020 klo 11:47
Maailmassa on ylineroja, mutta onko olemassa alineroja?
41. Jondalar16.2.2020 klo 12:08
On varmaan, pilvin pimein. Kaikki eivät ole olleet paikalla, kun järkeä jaettiin.
42. Jiikoo16.2.2020 klo 14:49
Lainaus: 40. Säde 16.2.2020 klo 11:47
”Maailmassa on ylineroja, mutta onko olemassa alineroja?”

Meitä ristikoitsijoitahan on moneksi. Eräät täällä vaikuttavat saavan näppylöitä siitä, etteivät kaikkien kanssaratkojien valmiudet tunnu yltävän heidän omalle ylinerotasolleen. Sitten on niitäkin, joille mikä tahansa ikiomalle ajatusmaailmalle vieras vihjetyyppi tuntuu olevan liikaa – he eivät halua kehittää itseään laatijan knoppologian vaatimalle tasolle vaan päinvastoin laatijan pitäisi laskea rimaa niin alas että hekin pääsisivät osallisiksi onnistumisen tunteesta.

Jälkimmäisille löytyy kivuton vaihtoehto: lehtipisteistä löytyy heidän makunsa mukaisia tehtävälehtiä vaikka kuinka paljon!
43. kaplas16.2.2020 klo 14:59
Lie niinkin, että suuri osa tästä "neroudesta" juontuu myös pitkäaikaisesta AL-altistuksesta.
Jopa vuosikymmentenkin.
44. PM16.2.2020 klo 16:28
Ratkonta onnistui ilman apuja, lienee ollut tavanomaisia helpompi HS:n ristikko. Ja vaikka retkiruoka ei ollut tuttu, piilokirjain osui oikeaan valistuneella arvauksella. Lähes "pakollinen" Intian paikkakin oli mukana, löytyi risteävien avulla. Jätän kommentoimatta, onko paikka tunnettu yleisesti.
Harmaiden risteävät eivät tällä kerralla sisältäneen hankaluuksia.
Ratkoin käyttäen kuulakärkikynää, kuten tapani on näiden ristikoiden osalta. Yhden kirjaimen jouduin ratkonnan kuluessa vaihtamaan, kun luoteessa ps sanan keskimmäiseksi kirjaimeksi olin valinnut kahdesta konsonanttivaihtoehdosta väärän.
45. Flora16.2.2020 klo 16:31
Kyllä täälläkin elvistelijät erottuvat,,,
46. Jondalar16.2.2020 klo 20:14
Mukavia ratkaistavia nämä Auliksen ristikot ovat. Aloittaessa usein tuntuu siltä, että kylläpä tämä on helppo. Lähes aina vastaan tulee kuitenkin kinkkisiä kohtia. Erikoisia sanoja ja merkillisiä kuvia. Nytkin pääkuva oli erikoinen. Siitä ei saanut kunnolla selvää, ennen kuin ratkaisu valmistui. Mukana näissä ristikoissa on myös hyvin outoja nimiä ja kirjainyhdistelmiä. Aivan kuin täällä on todettu, on pitänyt netistä etsiä pahaan paikkaan tulevalle sanalle jokin merkitys. Jos ristikko olisi kovin helppo, mielenkiinto ratkaisemiseen saattaisi loppua. Liian vaikeaan voisi tuskastua. Meitä ratkojia on toki monen tasoisia. Yhdelle helppo voi olla toiselle hankala.

Kuivamustekynällä minäkin olen aina ratkaisuja kirjoittanut. En oikein osaa lyijykynällä tehdä, sillä jälki on niin himmeä. Muutamia virheitä melkein aina tulee, korjaan ne korjausteipillä. Väärä kirjain saattaa tulla ihan huolimattomuuden tähden. Kun on jo sanan keksinyt ja seuraava on käsittelyssä, saattaa vahingossa oikea kirjain tulla väärään ruutuun. Tai jotain sinne päin.
47. Seitenvitonen16.2.2020 klo 21:07
Olen epävarma kuvasta 7 riviä ylhäältä keskioikealla. Minun mielestäni se on ovenkahva, mutta keskimmäinen piilokirjain tarjoaa muita vaihtoehtoja.
48. isoäiti16.2.2020 klo 21:15
Seitenvitonen: ei ole ovenripa. Liittyy urheiluun.
49. Jondalar16.2.2020 klo 21:18
Minä päädyin siihen, että esineessä on rattaat alla ja meitä nuoremmat potkiskelevat kaduilla laitteen päällä seisoen.
50. Jiikoo16.2.2020 klo 21:21
Jos olisin taipuvainen voimasanailuun, saattaisin todeta että ”voi juma-...”

:•)
51. Seitenvitonen16.2.2020 klo 21:22
isoäiti,
No niin tietysti, taidat olla sen verran nuorempi, että kapine on tuttu. Kun täällä erämaassa asuu, ei ole tullut käyttäjiä vastaan. Kiitos!
52. Jiikoo16.2.2020 klo 21:46
En tiedä, onko täällä nuoria (naruja?) laisinkana. Omat jälkeläiseninikin taisivat olla jo yli-ikäisiä osallistuakseen villitykseen silloin kun se kävi villityksestä.

Nyt jo hyvän matkaa viidettä vuosikymmentään käyvä esikoiseni oli varhaislapsuudessaan kuullut jonkun suusta tietyn voimasanan ja käytti sitä sitten itse ymmärryksensä mukaisessa muodossa: ”JUNALAUTTA!” Aika analogista, että saatuaan kerättyä pienen kokoelman minikokoisia leikkiautoja päätti hän rakentaa niille ”PARKKEERADAN”. Ehkäpä tuollaisen sanan nominatiivimuoto oli jo ehtinyt tulla tutuksi hänen korvissaan.
53. Ninni17.2.2020 klo 09:48
Miten tuon yläoikealla olevan rillipäisen muusikon nimi tulee; onko siinä jokin ylimääräinen jippo?
54. Alvik17.2.2020 klo 10:25
Ninni: Katso kohta 18. Laulaja plus tämä kohta 18 muodostavat ratkaisusanan. Hieno vihje!
55. Jiikoo17.2.2020 klo 10:44
Ninni, kuvan poppariräppäri ei ollut minulle tuttu, mutta oli tämän ristikon myötä tulevinaan vähän tutummaksi. Meille suomalaisille hän voisi olla vaikka Eetu, mutta hänelle itselleen jokin muu kutsumanimi lienee läheisempi.

Vekkuli vihje, todellakin!
56. Virkku17.2.2020 klo 10:52
Pähkäiltävää riitti sopivasti. Vihjekuvasta (pääkuvasta suoraan kaakkoon) en saa selvää. Näyttää silmälaseilta, piilokirjain puuttuu. Muuten ristikko ollut valmis.
57. Ninni17.2.2020 klo 11:15
Kiitos, näin arvelinkin!
58. Jondalar17.2.2020 klo 11:25
Virkku, pienoisliesi siinä lie. Näyttää vähän kaasulevyiltä.
59. reyo17.2.2020 klo 11:30
Lainaus: 53. Ninni 17.2.2020 klo 09:48
Miten tuon yläoikealla olevan rillipäisen muusikon nimi tulee; onko siinä jokin ylimääräinen jippo?
Kuin, Ilmari Turjan "Särkelä".
60. Virkku17.2.2020 klo 11:57
Kiitos Jondalar. Sitä siihen olin ajatellutkin, mutta ihmettelin kuvan soikeita muotoja. Ristikon muutkin kuvat ovat tosi hailakoita.
61. Jiikoo17.2.2020 klo 11:57
Virkku, tuotemerkki on tullut näissä Auliksen ristikoissa tutuksi moneen kertaan, tosin yleensä sähkökäyttöisenä. Lieköpähän tässäkään kaasu energianlähteenä? Espoon ”Kökkelissä” (Kauklahti/Köklax) sijainneella Isomaan ja Nylundin lafkalla oli alun perin niinkin kökkö sekakielinen nimi kuin Sähkö-Lämpö-Elektro-Värme!
62. Virkku17.2.2020 klo 12:21
Jiikoo. Kiitän kommentistasi.
63. Jiikoo17.2.2020 klo 12:22
Lainaus: 61. Jiikoo 17.2.2020 klo 11:57
”...Lieköpähän tässäkään kaasu energianlähteenä?...”

Vaikuttaa sittenkin olevan kaasukäyttöinen ja tulkitsen kuvan olevan napattu kuvaruutukaappauksena sivustolta www.tori.fi. Laite on pantu sinne myyntiin 30.1.2020 ja se on tätä kirjoitettaessa edelleen tarjolla halukkaalle ostajalle hintaan 45 €.
64. Iäkäs17.2.2020 klo 16:59
Vuosikymmeniä olen minäkin näiden parissa viettänyt. Kynät vain ovat vaihtuneet pehmeälyijyisemmiksi. 6B on laatu, jonka jälki varmasti näkyy.
65. Oispa Baari17.2.2020 klo 17:58
Olen oikeastaan alusta asti ihmetellyt lapsuudenkotiini 60-luvulla hankitun 2-levyisen sähköhellan nimen alkuperää. Ei vain käynyt koskaan mielessä, että olikin kotimainen tuote. Mutta nytpä sekin valkeni. Kiitos kuuluu "antropologi" JiiKoolle :)
66. Seitenvitonen17.2.2020 klo 18:13
Mistähän ihmeestä on puhe? Minkä takia kukaan ei uskalla ilmaista ratkaisusanaa suoraan?
67. Seitenvitonen17.2.2020 klo 18:14
Mistähän ihmeestä on puhe? Minkä takia kukaan ei uskalla ilmaista ratkaisusanaa suoraan?
68. Jondalar17.2.2020 klo 18:45
Ratkaisun saa sanoa vasta sitten, kun vastausaika on päättynyt (niin kuin joku ei muka sitä hellaa tietäisi). En minäkään tiennyt, että tämä ristikkoliesi on suomalainen. Erik Isomaa oli opiskellut mm. sähkötekniikkaa ja kehitellyt kaikenlaisia helloja. Perustanut tehtaan Pitäjänmäelle, sitten Kauklahteen. Kuten Jiikoo kertoi (61), hellan nimi tuli sanojen Sähkö-Lämpö-Elektro-Värme alkukirjaimista. En kuitenkaan paljasta, mikä se nimi on.
69. Seitenvitonen17.2.2020 klo 19:18
Miepäs kerron teille tarinan: Autosta puhkesi rengas mielisairaalan kohdalla. Rengas paikattiin, mutta pyörän mutterit olivat hävinneet paikalla olevaan kuralammikkoon. Mikä neuvoksi? Aidan takana tilannetta seurannut potilas neuvoi: "ottakaa joka pyörästä yksi mutteri ja pankaa siihen pyörään, kyllä ne pyörät pysyvät kolmellakin mutterilla seuraavalle huoltoasemalle asti , josta voi ostaa puuttuvat mutterit". "Tuohan oli hyvä neuvo, mutta miten noin viisas mies on sinne joutunut?" "Vaikka minä olen hullu, en ole tyhmä".
70. Jondalar17.2.2020 klo 19:40
Siellä oli ollut oikein viisas mies. Hänet nähtyään Vilippus olisi voinut vastata Anan kysymykseen: kyllä minä olen nähnyt oikein viisaan miehen. Viisaamman kuin pastori, joka puhuu toisten viisaudet ominaan.
71. Jiikoo17.2.2020 klo 21:38
Minun lapsuudenkotiini hankittiin 1956 sähköliesi merkkiä Strömberg ja samaa merkkiä taisi sen seuraajakin olla. Ristikon kuvan lieden valmistajayhtiö päätyi puolisen vuosisataa sitten Electroluxin kautta Strömbergille, joka osti yrityksen ilmeisesti vain lopettaakseen sen tuotannon ja saadakseen markkinoilla tilaa omalleen.

Strömbergin taru loppui sekin aikanaan. Ruotsalaisen Asean ja saksalais-sveitsiläisen Brown Boverin fuusiosta muodostunut ABB oli tällä kertaa (1988) ostaja, jolla on ollut sen jälkeen vähemmän ja vähemmän käyttöä suomalaisostoksensa perinteikkäälle (perustamisvuosi 1889) nimelle. Välillä 1983–1988 nimi oli senaikaisen pääomistajan mukainen Kymi-Strömberg. Oy:tä ja Ab:tä saa halutessaan tunkea sopiviin väleihin.

Sain kolmisen vuosikymmentä sitten asiakkaakseni insinöörismiehen nimeltä Strömberg. Huomasimme olevamme päivälleen samanikäisiä. Kun utelin, miksei Strömberg ollut hakeutunut töihin Strömbergille, kertoi hän siellä jo ehtineensä ollakin. Ei vain tainnut olla sukua yrityksen perustajalle, ainakaan läheistä.

Slogan-väännössanonta alalla joitakin vuosikymmeniä sitten:
”Siemens tuntee sähkön, ja Strömberg'kin on kuullut siitä puhuttavan!”
72. TJV17.2.2020 klo 22:24
(Strömberg siirtyi ASEA:n omistukseen pari vuotta ennen ABB-fuusiota.)
73. Jiikoo18.2.2020 klo 08:11
Lainaus: 72. TJV 17.2.2020 klo 22:24
(Strömberg siirtyi ASEA:n omistukseen pari vuotta ennen ABB-fuusiota.)

Kiitos huomiosta ja oikaisusta, TJV! ASEA (Allmänna Svenska Erotiska Aktiebolag vai mikäseoli?) näkyy todellakin ostaneen ”Romppaisen sähköliikkeen” jo 1987, ennen omaa fuusioitumistaan Brown Boveriin seuraavana vuonna.

En opiskellut teknistä alaa muuttaessani Helsinkiin 1970. Kaverini opiskeli, ja lyöttäydyin hänen oululaisen teekkariporukkansa völjyyn tämän käydessä ekskursiolla Strömbergin Pitäjänmäen tehtailla samana vuonna. Laitoksen mittakaava teki maalaispoikaan vaikutuksen: ”Onko Helsingissä tosiaan noinkin mittavaa teollisuutta?”

Ollaan aika kaukana palstan aiheesta (HS-ristikko 3097). Minut saa vaikka höyhentää, tervata ja vetää kölin ali.
74. Jondalar18.2.2020 klo 14:13
En olisi vetämässä Jiikoota kölin alta. Keskustelu sai alkunsa ristikon kaasuliedestä. Hellojen valmistajaa ruvettiin tarkemmin selvittämään.

Itselleni Strömberg /ABB on hyvin tuttu laitevalmistaja. Työpaikalleni rakennettiin aikanani kaksi 110 kV:n sähköasemaa ja kaksi pääkytkinasemaa. Alamuuntamoita oli noin 50 kpl. Laitteistot toimitti ja asensi Oy Strömberg Ab, myöhemmin ABB. Olin mukana vastaanottamassa ja koestamassa sähköasemia ja muuntamoita. Toisten sähköteknikoiden ja insinöörien kanssa yhdessä tarkastettiin jokaisen johdon ja laitteen oikea toiminto.

Olen myös käynyt Jiikoon lailla vierailulla Pitäjänmäen Strömbergin tehtailla. Itse asiassa olen asunut siitä alueesta reilun kivenheiton päässä, Pohjois-Haagassa. Vaasassa Strömbergin tehtailla olen ollut koulutuksessa ja muuntajan (110/20 kV, 20 MVA) vastaanottotarkastuksessa mukana.

Sellainen on kuuluisimman ristikkohellan tarina.
75. POH18.2.2020 klo 15:39
Tulipahan mieleen.
Vaasassa Strömbergin tehtailla ekskursiolla opintojen loppuvaiheessa koko ryhmällemme (n. 25) työtarjous, palkka ((lopputodistuksen keskiarvo*100) + 100) mk.
Olisikohan työpaikat olleet Vaasassa vai Pitäjänmäellä, siitä ei siinä ollut tarkemmin keskustelua.
Niin siihen aikaan.
76. cb18.2.2020 klo 18:31
Kyllä harmittaa, kun hosuin ratkomalla liikaa ”päivää kohti”, nyt on vasta tiistai ja joka-aamuinen nautinnollinen hetki Hesarin ristikon parissa saa odottaa perjantaita (tai torstai-iltaa).
77. Apsi23.2.2020 klo 13:10
Poppariräppäri ei aukea.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *