10350. Histis

Kompa10.2.2020 klo 18:52
Ilta-Sanomat tänään ja ristikko nimeltään Histis, minulle uusi tuttavuus. Ristikossa hirveä määrä nimiä vihjeenä.
Onko ristikon idea se, että pitää tietää niitä tosi paljon, tai sitten asustaa googlessa?
2. Jaska10.2.2020 klo 19:19
Onko siis myös maanantai-Iltiksen muu ristikkotarjonta uusi tuttavuus? Histis on nimenomaan teemaristikko saman alan henkilöistä.
3. Elva10.2.2020 klo 19:19
Ratkoin ristikon tänään. Koska teema oli minulle outo, googlasin joka nimen, poikkeuksena vain kuvan henkilö. Melko turhauttavaa, mutta koska olin alkanut, jatkoin loppuun asti.
4. Kompa10.2.2020 klo 21:24
Lainaus: 2. Jaska 10.2.2020 klo 19:19
Onko siis myös maanantai-Iltiksen muu ristikkotarjonta uusi tuttavuus?

Olen minä muita maanantai-ristikoita taitoni mukaan räpeltänyt. Tuota Hististä olen uskaltanut tähän mennessä
vain sivusilmällä vilkaista. Nimi ja pallukoiden määrä aikaansaaneet tunteen, ettei ole minun heiniäni. Tänään kun yritin tutustua, niin seuraava kummastus oli tuo, mitä alussa kysyinkin. Jaskan vastauksesta selvisi, mistä kyse.
5. Eki10.2.2020 klo 21:29
Yli 15 vuotta ja yli 750 hististä, on siinä aiheita riittänyt. Viikko sitten Markku Aro, viikon päästä Ruth Rendell. Tällä viikolla oli vaikeimmasta päästä, jos suomalaisten tietoutta ajattelee.
6. tiipii10.2.2020 klo 22:15
Piti googlata, kuka on Ruth Rendell. (tunnustan siis julkisesti sivistymättömyyteni)

Nyt heti heräs kiinnostus, että pitäis hommata kirjastosta Rendellin kirja... Jännäreistä minä tykkään...
7. Pike11.2.2020 klo 07:41
Elva, ihmeellistä ettet tuntenut 9 kultaa voittanutta miestä. Kompa, ei kai tarkoituskaan näissä histiksissä ole, että kaikki nimet pitäisi tietää. Otin esille luettelon uinnin olympiavoittajista, joka muuten oli tolkuttoman pitkä ja sieltähän ne löytyivät. Muutamia nimiä pystyi tosin arvaamaankin ihan oikein. Ratkaisukirjaimet muuten sai selville, vaikkei olisi ratkaissut yhtään nimeä. Silti hyvin laadittu, kiinnostava ristikko!
8. Elva11.2.2020 klo 08:26
Olen täysin tietämätön mitä tulee urheiluun. Ainoat kisat mitä seuraan on jalkapallon EM- ja MM-kisat, koska jalkapallo-ottelussa on mielestäni jotain taktisesti kiehtovaa. Saatan seuran vuoksi satunnaisesti katsoa jotain muitakin pelejä. Olympialaisetkin, sekä talvi- että kesä-, saattavat täysin mennä osaltani ohi, kuten myös hiihtokilpailut.

Urheilijoista tunnistan yleensä vain ne joita media rummuttaa jostain syystä mielenkiintoisina henkilöinä.
9. iso S11.2.2020 klo 15:42
Vanhan viisauden mukaan ratkojan kannattaa mieluummin tietää kaikesta vähän kuin vähästä kaiken. Milloin mistäkin aiheesta tehdyistä teemaristikoistakin on silloin mahdollista selvitä poikittaisten sanojen ja hämärien muistikuvien avulla.

Histiksen idean (teema) vuoksi sen vaikeusastetta on vielä mahdottomampi määritellä yleispätevästi kuin ns. normiristikon. Helpottaa kovasti jos kulloinenkin teema kolahtaa omaan lempiaiheiseen ja vaikeuttaa selvästi jos aihe on itselle täysin vieras. Silloin tunne voi olla samankaltainen kuin kakkostason ratkojalla joka hakkaa päätään kolmostason ristikkoon. Oman kokemukseni mukaan histikset on kuitenkin laadittu siten että teemasanat on kudottu väljästi yleisesti tunnettujen ja suhteellisen hellämielisesti vihjeitettyjen sanojen joukkoon siten, että ratkaiseminen on itsensäkin yllättäen mahdollista. Tästä ropisee pisteitä ja rispektiä laatijoille. Ratkoja tuntee itsensä melkein alan asiantuntijaksi.
10. Kompa11.2.2020 klo 18:53
Lainaus: 5. Eki 10.2.2020 klo 21:29
Yli 15 vuotta ja yli 750 hististä, on siinä aiheita riittänyt.

Kunnioitettava lukumäärä pelkkiä Histiksiä. Kiinnostaisi kysyä alan ammattilaiselta: voitko arvioida tai jopa tietää, millaisen määrän olet laatinut kaiken kaikkiaan urasi aikana ristikoita? Entäpä, miten hyvin vihjesanat jäävät mieleen, kun niitä toistaa ja toistaa?

iso S vihjaisi kivasti Histiksistä, että kannattaa valita lempiaihe, omalla kohdallani se olisi musiikki. Odotan seuraavaa musiikki-aiheista, siitä on hyvä aloittaa harjoittelu. Markku Aro olisi ollut kohdillaan, jos olisi vain osunut kohdalle.
11. Eki11.2.2020 klo 21:50
Lainaus: 4. Kompa 10.2.2020 klo 21:24
Olen minä muita maanantai-ristikoita taitoni mukaan räpeltänyt. Tuota Hististä olen uskaltanut tähän mennessävain sivusilmällä vilkaista.

Eikö ole sitten sattunut yhtään musiikkiaiheista silmään, on niitä monen mielestä varmaan liiankin usein?

Teemun kanssa on puoliksi laadittu noista varmaan yli 330 kumpikin, lisäksi Toni Pitkälä on tehnyt aika monta ja mm. Ilmo Juhani Liljeroos kaiketi 3 kpl.

Kokonaismäärästä en ole itse pitänyt kirjaa. Sanaris Oy tuottaa kymmenkunta ristikkoa vuoden jokaisena päivänä. Toimittu on 34 vuotta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *