KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 8.-9.2.2020

10349. IS Viikonloppu 8.-9.2.2020

Eki8.2.2020 klo 00:06
Huomenna Vuokila/Lavonius 2½ ja Parkkisen piilis..
2. Elva8.2.2020 klo 21:16
Pidin tälläkin kertaa kovasti Eki/Heikki Lavoniuksen ristikosta. Oli mainio idea ja erinomaiset vihjeet. Kuitenkin oikeaan laitaan menee vaakasana jota en ymmärrä, vaikka mielestäni kaikki risteävät ovat oikein ja vihjesanakin selvä. Ja vielä enemmän ihmetystä minulle aiheuttaa alalaitaan päättyvä pystysana, jossa myös risteävät mielestäni ovat ok, siinä olen ulalla myös vihjeestä. Olen melko varma että molemmat ratkaisusanat ovat oikein. Valitettavasti kumpikin tapaus on sellainen ettei selkene miettimällä, joten ei auta kuin odottaa ratkaisujen perilläolopäivää.

Kultin tavuristikko oli todella visainen. Jätin sen jopa välillä kesken kun ratkonta jumittui pahasti. Mutta lopulta kaikki sanat selvisivät suureksi tyydytyksekseni.

Ekin piiliksen kanssa ei ollut ongelmia. Sitä oli silti hauska ratkoa.

Paljon kiitoksia kaikille laatijoille.
3. Eki8.2.2020 klo 21:26
Sen verran voin sanoa, että vasemman laidan alin 4-kirjaiminen pystysana on huolimattomasti luetun tiedon takia virheellinen järjestysluvun osalta. Hieman tämän vuorokauden puolella tuli Teemu Palloselta viesti, valitettavasti liian myöhään, että olisi pystynyt korjaamaan. Kyse on siis siitä, että järjestysluku 16. on liian pieni. Muuten ei pitäisi olla mitään ongelmaa ratkaista ja ymmärtää sitäkään.
4. Elva8.2.2020 klo 21:31
Huomasin että Eki såikeen avauskommentissaan mainitsee piiliksen olevan Parkkisen laatima. Piiliksen laatijana on kuitenkin mainittu Eki, ja olin tunnistavanani hänen käsialansa.

Kyse ei ole numero 16., vaan alalaidan keskeltä.
5. Eki8.2.2020 klo 21:47
Muistin väärin sitten piiliksen laatijan.
6. Elva8.2.2020 klo 21:52
Nyt nolottaa. Se oikean laidan ongelma selvisi, kun rupesin vähän muistelemaan.
7. Jaska8.2.2020 klo 22:03
Lapsus ei vaikeuttanut ratkontaa. Muutenkin kaikki täysin klaaria. Yhdestä pilaussanasta plussa ysin perään.

Elvan ongelma saattaa piillä hänen äidinkielessään. Onko se mahd. ruotsi? Okei, kysymys oli sopimaton, ja perun sen. Pyydän anteeksi.
8. Jaska8.2.2020 klo 22:05
Syystäkin, koska selitys oli simppelimpi.
9. HM8.2.2020 klo 22:16
En tiedä, mikä selitys minulla on hitauteeni, mutta kuka siis on ristikon laatija? Paperiversiossa Kovis Vuokila/Lavonius, Piilis Vuokila.
10. Ylläpito8.2.2020 klo 22:32
HM, nuo tiedot ovat oikeita.
11. Elva8.2.2020 klo 22:49
Jaskalle vastauksena kysymykseen. Pidän itseni kaksikielisenä, vaikka suomi on heikompi kieleni. Koulukieleni oli ruotsi, sen jälkeen Hanken. Opin suomenkielen ollessani pitkäaikaisessa avioliitossa kielen mestarillisen taitajan (sekä ääntämisen että kirjallisten kykyjensä puolesta) kanssa. Olenkin huomannut että harva nimenomaan puhuu kaunista suomen kieltä.
12. Elva8.2.2020 klo 23:05
Olen hyvin onnellinen, keksin sen viimeisenkin ongelman. Koska asia liittyi erääseen intohimoisesti harrastamaani erikoisalaan, olisi ollut todella noloa jos olisin joutunut kysymään perään. Nyt on siis ristikko täysin selvä.
13. Kuju9.2.2020 klo 18:15
Lienee ollut helpohko, koska minäkin sain kaikki kirjaimet paikoilleen. Ainoa vihje, jota en ihan ymmärrä on RMAHA, mutta alueellisen kokonaisuuden huomioiden olen varma, että rakaisuni on oikein. Töitä tämäkin vaati, googlausta, pinnistelyä, taukoja ...
14. Lars9.2.2020 klo 20:30
20 prossaa vielä auki mutta ei ole ollut aikaa oikein paneutua, jätän yöksi hautumaan joten eiköhän se aamulla ratkea. Aloitus oli ihmeellisen takkuista mutta yläreunasta alkoi purkautumaan. Kiitos näistä.
15. Kuju9.2.2020 klo 22:25
Tutkin lisää tuota RMAHA -vihjettä ja löysin yhteyden, josta se on saatettu laatia, mutta aikamoisen mutkan kautta.
Ovatko muut ymmärtäneet vihjeen itsestäänselvästi ja kristallinkirkkaasti? Olisi kiva tietää olenko jotenkin sokea tässä asiassa.
16. Jaska9.2.2020 klo 23:41
Kuju, et ole sokea, joten jatka vain sanan tuijottamista. Niin se kirkastui minullekin. Ei ihan heti eikä melkein hetikään:)
17. Jiikoo9.2.2020 klo 23:42
Tulin tänäkin viikonloppuna ostaneeksi IS:n jälkijunassa, vasta sunnuntai-illankähmässä. Piilis piti tehdä ensin alta pois ja luulin koviksesta riittävän hupia huomiseksikin. Niin vain kävi, että siitäkin selvittiin (?) tämän illan nimiin. Yhdeksän avainkirjainta tulivat kokoon jo vähän aikaisemmin. Nettiapuja jouduin käyttämään, se myönnettäköön.

Kovis ei siis ollut pahis eivätkä irtonumeroon pannut pennoset menneet hukkaan, kiitokset tehtävien laatijalle!

Kuju: minullekin vihje RMAHA oli hivenen imaginaarinen ratkaisusanaan verrattuna, mutta vihjeestä TÄMÄ TUOSTA saamastani ratkaisusanasta olin saavinani vahvistuksen. Nuolihan näytti viittaavan siihen, että ratkaisusanoilla on keskinäinen yhteys.
18. Kuju10.2.2020 klo 07:46
Sama täällä. Viereinen sana varmisti vasemmalla puolella olevan, mutta toivoisin silti jossain vaiheessa selitystä.
19. Miramarita10.2.2020 klo 09:57
Melko mukavasti ristikko täyttyi, mutta vasen alareuna tökkii kun ei keksi mihin tyynyä käytetään. Ehkä joku ratkaisusana on tullut täytettyä väärin.
20. Mörö10.2.2020 klo 10:11
Kovis oli sopivan työllistävä, mutta ei yhtään liian kinkkinen. "RMAHA" oli hetken pohdinnan jälkeen looginen ja nerokas!
21. Kuju10.2.2020 klo 10:13
"Melko mukavasti ristikko täyttyi, mutta vasen alareuna tökkii kun ei keksi mihin tyynyä käytetään"

Avaimena keksimiseen on ennen kaikkea se Norjan 16.
Jos muut sanat ovat oikein, niin kyllä se tyynyn käyttö sen jälkeen ratkeaa.
22. Lars10.2.2020 klo 10:17
Yksi piilokirjain puuttuu sanasta KIISI, voi olla jotain muutakin siinä ympärillä vialla mutta näillä mennään mitä on saatu aikaiseksi, kyselen sitten enemmän kun on lupa. Kiitos.
23. Maikku10.2.2020 klo 11:28
Ikänäni kai toinen kovis jonka sain ratkaistua, joku jäänyt muutamaa sanaa vaille. Tässä koviksessa vasen alanurkka tökki mutta kun tajusin yllä mainitun vihjeen perusteella ajatella "tässä käytetään tyynyä" vihjettä eri näkökulmasta niin siitä se sitten aukeni koko alakulma. Viimeinen oli "noilla" vihjeen sana, luulin sen viittaavan eri sanaan mutta sitten sekin välähti. Kiitos hyvästä ristikosta!
24. Kuju10.2.2020 klo 12:32
Lars: "Yksi piilokirjain puuttuu sanasta KIISI"

Melkein tuntuisi siltä, että sinulla on jotain muutakin hiukan pielesä, sillä kyllä tuon sanan keksii, jos kaikki muut kirjaimet ovat oikein. Ei ole haasteellisimmasta päästä.
25. Maikku11.2.2020 klo 16:45
Olen Maikku nimimerkillä kirjoitellut näille palstoille jo melko kauan enimmäkseen Hesarin ristikoista, mutta Maikku 23 ei ole minun kirjoittama tässä IS ristikoista ei ole minun tekstiä vaan jonkun muun.
26. Wilde12.2.2020 klo 18:16
RMAHAn loogisuus selvisi kovan miettimisen jälkeen...ratkaisun olin saanut risteävillä, mutta yhteys vihjeeseen ei hevillä selvinnyt. Sen sijaan AFVEN on vieläkin täyttä hepreaa, vaikka ristikko ollut täynnä jo päiviä. Noh...jäädään odottelemaan...kai se joskus selviää. :)
27. Jaska12.2.2020 klo 18:57
Vajaata hepreaahan se Wildellä näkyy olevan.
28. Maikku213.2.2020 klo 17:37
Anteeksi, en tarkoituksella kirjoittanut toisen käyttämällä nimimerkillä. Lähettäjä-kenttä ei näköjään kontrolloi jos nimimerkki on jo jonkun käytössä. Pahoittelut nimimerkin käytöstä.
29. Jaska13.2.2020 klo 18:13
Pitäisikö kontrolloida? Sehän edellyttäisi, että sivusto tunnistaa viestin lähettäjän tietokoneen. Mikä taas tarkoittaa, että pitää kirjoittaa aina samalla koneella. Ei onnistu ainakaan ilman nimimerkin rekisteröintiä.
30. Maikku13.2.2020 klo 20:25
Jaska on oikeassa tuossa tuossa nimimerkkiasiassa. Tuleekohan koskaan aikaa että me kirjoitettaisiin omalla nimellä. Kyllähän tässä muutama on kirjoittanut tunnistettavasti, mutta me ujot harrastelijat ei vielä.
31. Wilde14.2.2020 klo 11:25
Aamusavuilla ulkona istuessani se AFVEN:in ratkaisu selvisi yht'äkkiä, vaikken koko asiaa edes miettinyt. Ja niinkuin aina, yksinkertainen on kaunista. Siis ratkaisun olin saanut, mutta en tiennyt miksi...nyt tiedän! :D
32. Lars18.2.2020 klo 11:08
No niin, eikös nyt voi jo kysellä, AFVÈN ja KIISI epäselviä. Saa sanoa suoraankin.... ja TYYNYN käyttökin epävarma..
33. Jaska18.2.2020 klo 11:49
Mauri Favén (taidemaalari), meteori kiisi/kiiti taivaalla tähdenlentona, nypläys.
34. Lars18.2.2020 klo 11:59
Kiitti, ihan oli metsässä nuo kohdat. Korjaan ja katson jäikö jotain kyseltävää.
35. Jiikoo18.2.2020 klo 15:08
Mauri Favén, no niinpä tietenkin! Kiitos, Jaska! Nimi toki tuttu, tuotanto ei niinkään (museokortin haltijalle häpeä sinänsä). Kun kaikki AMURI-sanan kirjaimet tulivat niin selvästi aivan riidattomista risteävistä, en jaksanut vääntää aivojani solmuun vaan hyväksyin kritiikittä sellaisenaan ja tekstiviestitin JIMROBERTini pyydystämään saturaista. Taisi kuitenkin jäädä ratkaisuni ainoaksi sanaksi, jonka yhteys vihjeeseen jäi minulla hämärän peittoon.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *