KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKKI 2/2020

10348. Iisakki 2/2020

Ulla7.2.2020 klo 11:55
Onko muille tullut lehti pääkaupunkiin?
2. Pike7.2.2020 klo 11:56
Tänne maalle tuli jo toissapäivänä ja suurimmaksi osaksi jo ratkottukin.
3. Ylläpito7.2.2020 klo 12:19
Eilen tuli meille.
4. Minä7.2.2020 klo 14:58
Keskiviikkona tuli myös tänne pohjoisen perukoille.
5. tiipii7.2.2020 klo 17:00
Keskiseen osaan maatamme, eilen... Ehdin jo odottaa, että minne se on kadonnut.
6. Pekku7.2.2020 klo 23:43
Tuli pari päivää sitten ja aloitin tapani mukaan takasivusta. Taas kerran kävi niin että ensimmäisellä yrittämällä ratkesi kaikki muut paitsi kaksi kuvaa. Seuraavana päivänä aukesi toinen ja tänään sitten viimeinenkin. Sitten siirryin alkupäätä ratkomaan, kansi ja Alf sujuivat kivasti. Tämän jälkeen lehdessä on yleensä ollut muutama helppo ristikko ja ajattelin tehdä ne alta pois. Tonin ristikon vasen yläkulma olikin naurettavan helppo, mutta siihen se helppous jäikin. Piti pinnistää harmaat aivosolut äärimmilleen sillä niin haastava se oli mutta valmiiksi tuli. Kiitokset Tonille miellyttävästä kokemuksesta.
7. tiipii8.2.2020 klo 18:29
Hyvä että kelpas ja sait vielä naurut kaupan päälle! Näinhän sen piti ollakin...
8. Bönde13.2.2020 klo 19:18
Aloitin taas takasivulta ja kaikki muut kuvat selvisi, paitsi K-kuva, koska minulla on vain äskortti.
9. pelaaja15.2.2020 klo 17:57
Onpa hauska tuo tiipiin ristikko! Tykkään kauhiasti.
10. Minä15.2.2020 klo 18:23
Lainaus: 9. pelaaja 15.2.2020 klo 17:57
Onpa hauska tuo tiipiin ristikko! Tykkään kauhiasti.

Samoilla linjoilla...vielä vasen alanurkka tökkii,mutta kaiken kaikkiaan mukava pähkinä.
11. tiipii15.2.2020 klo 18:51
Se ei ollut kyllä minä joka tuon viimeisen kommentin kirjoitti. Mutta kiitos vaan kaikille tykkääjille. Myös minulle... Hassuttelemisiin! (ja kohti uusia pettymyksiä!)
12. Ale16.2.2020 klo 13:53
Käytän aika ajoin apuna ratkojat.fi-sanastoa kuten varmaan moni muukin. Nyt 2/20 lehden osalta tarkistin ensin yhtä, sitten toista sanaa Piiraisen ristikosta. Tulin katsoneeksi myös lisäysajankohdan, joka olikin kuluvalla viikolla. Uteliaisuus heräsi ja kirjoitin hakuun muitakin jo ratkomiani sanoja: kaikki oli viime päivinä paukutettu sanastoon.

Kun täällä yleensä toivotaan, että ratkaisuja ei kerrota ennen kuin lehden palautusaika on ohi - miten pitäisi reagoida ajantasaiseen ratkaisusanojen syöttämiseen? Helpottaahan tuo tietysti kummasti, mutta vie samalla oivaltamisen iloa.
13. Pekku16.2.2020 klo 15:06
Niinpä näkyy että maanantaina on lisätty paljon sanoja Ratkojiin. On se kumma että aina löytyy noita "avuliaita Aatuja / kiusantekijöitä pilaamaan vaikeiden ristikoiden iloja. Onneksi ehdin ratkaista Tonin jo viime viikolla. Toivon mukaan tämä tyyppi ei osaa ratkoa loppupään tosivaikeita ja laita niistäkin kaikki ratkaisusanat Ratkojiin. Jos pystyy niin vaikeiden laatijoilla ei ole muuta konstia kun "kierouttaa" vihjeitä entisestään. Ei kiva.
14. Funny16.2.2020 klo 16:15
Hassua porukkaa, kun etsivät ratkojista sanoja, ja sitten valittavat kun sieltä löytyy sanoja!
15. Sirpa16.2.2020 klo 16:33
Ale ja Pekku hei; eihän kenenkään, joka haluaa itse pähkäillä vaikeat ristikot, tarvitse mennä Ratkojista sanoja etsimään. Itse ainakin yritän aina ensin niin pitkälle kuin vain pääsen ilman että lähden Ratkojista tai ylipäätään netistä sanoja hakemaan. Nykyisin ristikot on kyllä monet sellaisia ettei ilman nettiä niitä täyteen saa, mutta aina voi ensin itse yrittää.
16. tiipii16.2.2020 klo 19:51
Täytynee siirtyä kokonaan kuvallisiin vihjeisiin...
17. Pekku16.2.2020 klo 23:27
Tähän on siis tultu, haastavat ristikot kuten Iisakki ja Punainen Pelikaani muuttuvat "Sylvin Helpot" yms. kaltaisiksi. Kaikki vihjeet löytyvät Ratkojista suoraan ? Sirpa kertoi yrittävänsä ensin itse keksiä, hyvä niin, mutta kuinka monta tuntia viitsit pähkäillä kun tiedät että ratkaisu löytyy mahdollisesti helposti. Tiipiillä oli hyvä ratkaisu, siirrytään kokonaan kuviin. Kuinkahan vaikea Auliksen ristikosta tulisi jos se olisi pelkkiä kuvia ? Ilmeisesti tuon untamon vihjeet eivät jäänet Tonin ristikkoon, ainakin Skytän aukeamassa niitä oli, onneksi ainakin yksi oli päin peetä. Tämmöinen peli tappaa myös todennäköisesti nämä keskustelupalstat, ei Sylvin Helpoilla kai ole tällaisia. Ei syytä huoleen, asiaan löytyy hieno ratkaisu. Laitetaan lehteen ristikkojen ratkaisut niin sieltä voi luntata, ei tarvitse googlata tai mennä Ratkojiin. Mitä Janne Salokin ja Alf Simberg tuumaavat kun heidän hienot vihjeensä löytyy netistä ?
18. Funny16.2.2020 klo 23:43
Tosiratkojat eivät vahigossakaan vilkaise ratkojat.fi -sivustoa. Ratkonnassa voi mennä monta tuntia tai monta päivää, ei väliä. Luulenpa myös, että Ratkojien avustajat eivät vaikeimpia ristikoita selvitä. Voivat yrittää, mutta päin peetä menee. Tosiratkojat eivät tuolla apujaan anna.

Ja vielä ehdotus niille, jotka tuota sivustoa käyttävät, kannattaa valita helpompia ristikoita niin ei tarvitse luntata.
19. Pekku17.2.2020 klo 00:15
Hienoa Funny ! näin on.
20. Minä17.2.2020 klo 15:28
Eiköhän suoda tasapuolisesti jokaisen valita mitä ristikkoa ratkoo ja millä tavalla ratkoo.Ilo , mikä ratkomisesta tulee on kai se pääasia :)
21. Pike17.2.2020 klo 16:10
Ratkojien avustajat pistävät tahallaan päin "peetä" kosolti ratkaisuja. Nim. kuullut aika läheiseltä taholta. Ja hyvä niin. Pähkäilkää itseksenne. Muuten nämä Ratkojien "väärät" ratkaisut ovat joskus aika nolkelia harhautuksia, kiitos niistä, etteivät kaikkein typerimmät pääse jyvälle..
22. Eki17.2.2020 klo 16:45
Laatijana en ajattele, onko joku asia jo ratkojissa vai ei. Laadin, teen kohtuulliset vihjeet (ellei pahis) ja ratkojat ratkovat tavallaan. Omalla sivustolla voin onneksi vaikuttaa spoilauksiin.

Toki idea on se, että ristikon voi ratkoa kokonaan ilman apuja. Ei ole tahallisia niin pahoja, jotka eivät oman pään avulla ratkeaisi.

Harhautteet ovat hauskimpia. Ratkoja ei tiedä, mistä hakisi mitään apua, tai hakee väärästä paikasta.

Hyvä pahis ei toista mitään aiempaa vaan hakee kokonaan uutta vihjeistöä. Toki se saattaa päätyä ratkojiin aikanaa. Sitten vaan keksimään uusia.
23. tiipii17.2.2020 klo 17:20
Minuakin hiukan hymyilyttää tämä keskustelu.

Ristikossa vihje hevonen.
En keksi! Ahaa, katsonpa ratkojista vinkkiä.
Hepo.
Sehän tähän sopii.
Plaah, Ratkojat pilaa ratkonta nautinnon ja keksimisen ilon. En tee enää ristikoita...

Näinkö se oikeesti menee?

Samaa mieltä tuossa Ekin kanssa. Ennen katseltiin avut tietosanakirjoista, sitten Googlesta ja nykyään ratkojista. Laatija ei tuohon paljoa voi vaikuttaa, jokainen ratkokoon tyylillään.
24. Ale17.2.2020 klo 20:38
Huomaan herättäneeni keskustelua viestilläni. Hyvä niin, se on merkki, että osuu johonkin kohtaan.

Minäkin pyrin aina ensin ratkomaan ristikot omin avuin. Toisista selviän nopeammin, osan kanssa kuluu tuntikaupalla, jopa useampia päiviäkin, kun joku kohta täytyy jättää odottamaan ajatusten selkenemistä.

En kuitenkaan kiellä itseltäni (enkä muiltakaan) tiukassa paikassa etsimisen tai varmistamisen iloa vaikkapa googlaamalla tai ratkojien kautta. Ratkojathan ei ole mikään uusi keksintö. Varmasti tässäkin ketjussa on niitä, jotka ovat tutustuneet ammoisina aikoina painettuihin ristikkosanastoihin, ratkojien esi-isiin ja -äiteihin.

Olen kuitenkin utelias. Käsi sydämelle, aivan varmastiko et "kuuna kullan valkeana" ole apuja (esim. Google) hankalan sanan kohdalla käyttänyt? Mikäli täysin ilman apua selviät, se on mielestäni erittäin hieno saavutus ja kertoo huikean laajasta eri ammatti- ja erikoisalojen sanavarastosta sekä ei-julkkisten tai muuta kautta (esim. politiikka, kulttuuri) tunnettujen henkilöiden nimien osaamisesta. Respektiä, siihen kun vielä yltäisin joskus. :)

Ratkomisen iloa juuri sinulle, joka tätä luet, olipa tapasi mikä tahansa!
25. spa17.2.2020 klo 21:41
Minulle kävi samoin kuin Alelle SK 4/20:n Brigitta Kalpan ristikossa, onneksi olin saanut ristikon täyteen ennen kuin menin ratkojista tarkistamaan raana-sanaa.
Tiipiin mukaan ennen katseltiin avut tietosanakirjoista, sitten Googlesta. Minä en osaisi hakea tietosanakirjasta tai Googlesta esim. seuraavia, jotka olivat ilmestyneet ratkojiin viimeistään sunnuntaina 26.1., kun SK4 oli ilmestynyt 24.1.: raiteillakin liikkuva>raana, arvostelu joskus>nuiva, jotkin tukallisia>sotkat, tuokio minun kanssa>utti, usein nipuissa>uitto jne.
No, tiedänpähän pysyä kaukana ratkojista, kun haluan kokea sen keksimisen ilon, jonka tämä Brigitta Kalpankin ristikko minulle tuotti.
26. tiipii17.2.2020 klo 21:57
Totta kai hieman kärjistin...
27. iso S18.2.2020 klo 11:47
Lainaus: 25. spa 17.2.2020 klo 21:41
"Minä en osaisi hakea tietosanakirjasta tai Googlesta esim. seuraavia... jotkin tukallisia>sotkat."

Tämä nimenomainen tapaus ei niin vaikea ole. Hyllyssäni sattuu vielä olemaan Tietojätti, Gummeruksen yksiosainen tietosanakirja. Jotkin tukallisia? Heti tulee mieleen, että kyseessä voisi olla yhdyssana, jonka alkuosa on tukka. Jos ei tuosta vielä hoksaa ristikoista tuttua lintua, niin Gummerus käteen. Siellä on kaksi tukka-alkuista hakusanaa: tukkakoskelo ja tukkasotka. Koskelo on liian pitkä, sotka on sopiva.

Toinen tapa, Ristikkorenki.net: naputtelen sinne sotka ja viisi blankkoa (yksikkömuodon haku tuottaa varmemmin tuloksen kuin monikko). Renki tarjoaa vaihtoehdot tukkalaite, tukkamuoti, tukkapölly ja tukkasotka. Tukkanauhaa ristikkorenki ei tunne, mutta näistä vaihtoehdoista valitsisin epäröimättä tukalliseksi sotkan.

Kuten olen moneen kertaan todennut, nämä hakutavat ja painetut ristikkosanastot eroavat oleellisesti Ratkojista. Niissä tieto on ollut olemassa jo ristikkoa laadittaessa ja näin ollen laatijakin on voinut käyttää samaa lähdettä. Niin on ollut mahdollisesti Ratkojissakin, mutta yhtä mahdollisesti tieto on lisätty Ratkojiin juuri kyseisen ristikon perusteella. Siksi Ratkojien käyttö vertautuu paremmin kaverilta kysymiseen. Eikä siinä mitään, jos haluaa vain saada ristikon täyteen mahdollisimman vähällä vaivalla, niin siitä vaan. Olisi kuitenkin hyvä ymmärtää, mikä ero on ratkaisemisella ja täyttämisellä sekä oikean ratkaisusanan itse oivaltamisella ja toiselta saamisella.
28. spa18.2.2020 klo 13:31
iso S: en tarkoittanutkaan, että tuo "jotkin tukallisia" olisi vaikea, minäkin keksin sen (ja nuo muutkin) ilman apuja, vaikka olen kaukana huippuratkojasta. Kyse on vain siitä, että kaikki nuo mainitsemani oli viety Ratkojiin 24.- 26.1., nyt kaikille niille tulee "Sana lisätty kolme viikkoa sitten" eli ilmiselvästi ne on viety juuri kyseisen ristikon perusteella.
29. spa18.2.2020 klo 20:09
Anteeksi, iso S, sanoinhan 25:ssa, että en osaisi hakea tuota "jotkin tukallisia", joten kiitos ohjeesta.
Joka tapauksessa yritän sanoa, että olin kuvitellut, että Ratkojista haetaan ratkaisusanoja esim. sanoilla "pääkaupunki", "saari", "lintu" tms. eikä tällaisilla (ainakin lähes) ainutkertaisilla vihjeillä.
30. iso S19.2.2020 klo 04:46
Niinpä, spa, juuri tietoisuus tuollaisten "tässä ja nyt" vihjeiden lykkäämisestä Ratkojiin sekä siellä olevat väärät tiedot saivat minut lopettamaan Ratkojien käytön pikaisen kokeilun jälkeen. Kirjoitukseni sai kimmokkeen antamastasi tarkoitukseen sopivasta esimerkistä, mutta ei ollut tarkoitettu mitenkään henkilökohtaiseksi, vaan yleiseksi kannustukseksi oman järjen käyttöön. Ristikot ovat iloinen asia, oivaltaminen vielä iloisempi. Se suurempi ilo jää kokematta, jos heti kättelyssä lähtee hakemaan vastauksia tuolta tuoretietopalvelusta.
31. Rune19.2.2020 klo 09:57
Totta on, että ristikoiden selvittäminen ihan itse tuo parhaimman fiiliksen. Pitää kuitenkin olla melkoinen velho, jos ilman mitään hakuja selvittää tuntemattomat etu- ja sukunimet, paikannimet pelkän kartalla olevan pisteen perusteella, oudot termit, logot yms. Jossain vaiheessa on minun ainakin (piilokirjaimet) annettava periksi ja haettava apuja mm. Googlesta. Vastauksia en kuitenkaan mihinkään lähettele. Mutta tässäkin tapauksessa jokainen taaplatkoon tyylillään. Iisakki 2/2020 lähtee tänään postiin monen ponnistelun tuloksena. Janne Salolle taas suuret kiitokset.
32. Sirpa19.2.2020 klo 19:16
Onkos kellään muulla ongelmia takasivun kanssa? Muutama puuttuu vielä, aihe ei ihan minulle helpoimmasta päästä. Mutta yritetään..
Salon ristikko oli taas mukavan haastavan vaikea, mutta täyteen tuli väännettyä. Yksi kohta mietityttää. Kysyn kun aika on.
Simbergin ristikoissa myös riitti pähkäämistä.
Kiva lehti jälleen,kiitos laatijoille!
33. Satunnainen19.2.2020 klo 21:10
Miten luotettava Ratkojat on, voisiko sitä hyödyntää laadinnassa?
34. ratkojatiton19.2.2020 klo 21:26
Onko tuo vitsi? Ratkojiin voi kuka tahansa lisätä sanan ja vihjeen ja kukaan ei sitä tarkasta. Wikipediassakin on kohtuullinen valvonta, vaikka virheitä sekin vilisee.
35. Satunnainen19.2.2020 klo 21:59
Kysyin, kun en tiedä.
36. Ratkojatiton19.2.2020 klo 22:01
Siis ei ole syytä.
37. Satunnainen20.2.2020 klo 10:53
Lainaus: 34. ratkojatiton 19.2.2020 klo 21:26
Onko tuo vitsi? Ratkojiin voi kuka tahansa lisätä sanan ja vihjeen ja kukaan ei sitä tarkasta. Wikipediassakin on kohtuullinen valvonta, vaikka virheitä sekin vilisee.

Täsmävastasit, mutta sävy oli vähän ÖREÄHKÖ. Hitaana hämäläisenä vähän tutkiskelin. En löytänyt
nimimerkkiäsi aiemmilta säikeiltä. Ethän vain sääntöjen vastaisesti monikoi?
38. Ratkojatiton20.2.2020 klo 11:00
Kyllä tunnustan, mutta tämä on viimeinen viesti tällä nimellä... Ei ollut tarkoitus olla mitenkään öreä, edes -hkö.
39. Satunnainen20.2.2020 klo 11:12
Lainaus: 38. Ratkojatiton 20.2.2020 klo 11:00
Kyllä tunnustan, mutta tämä on viimeinen viesti tällä nimellä... Ei ollut tarkoitus olla mitenkään öreä, edes -hkö.

Setä ärrä, isolla vaiko pienellä alkukirjaimella? Vaiko satunnaisesti?
40. Jaska20.2.2020 klo 11:34
Kyllä Ratkojista on apua laadinnassa. Panin hakuun H?ÖD?YNTÄÄ, ja kas, löytyi kontribuutio 13.10. 2017 HYÖDYNTÄÄ -> anti. Tätä tietoa laatijat voivat vapaasti hyödyntää.
41. Uuge20.2.2020 klo 11:37
Jaska, vaikea uskoa tuolla haulla löytyvän!
42. Satunnainen20.2.2020 klo 11:49
Lainaus: 41. Uuge 20.2.2020 klo 11:37
Jaska, vaikea uskoa tuolla haulla löytyvän!
Kokeile!
43. Uuge20.2.2020 klo 11:55
Voi harmi, ei osumia!
44. Funny20.2.2020 klo 12:14
Ratkojat on oikein hyödyllinen laadinnassa. Jos laatimukseen väkisin tulee jokin kumma sana, jolle ei löydy tarkoitetta, sen voi mennä lisäämään ratkojiin jonkin hyvän selityksen kera. Kuten vaikka ääntelyä -> ULVINTA. Näinhän sanasta tulee ns. salonkikelpoinen, joidenkin mielestä.
45. Satunnainen20.2.2020 klo 12:47
Lainaus: 18. Funny 16.2.2020 klo 23:43
Tosiratkojat eivät vahigossakaan vilkaise ratkojat.fi -sivustoa. Ratkonnassa voi mennä monta tuntia tai monta päivää, ei väliä. Luulenpa myös, että Ratkojien avustajat eivät vaikeimpia ristikoita selvitä. Voivat yrittää, mutta päin peetä menee. Tosiratkojat eivät tuolla apujaan anna.Ja vielä ehdotus niille, jotka tuota sivustoa käyttävät, kannattaa valita helpompia ristikoita niin ei tarvitse luntata.

Kaikki eivät ole tosiratkojia, jostain pitää aloittaa.
46. Funny20.2.2020 klo 13:41
Aivan, jostain pitää aloittaa, niistä helpommista ristikoista. Jos saa ratkojista tietää, että "tuokio minun kanssa" on UTTI, oppiiko siinä mitään? Sanotaan, että ei kannettu vesi kaivossa pysy. Jos ei itse mieti, saa ikänsä etsiä vastaukset ratkojista.
47. Uuge20.2.2020 klo 14:10
Tällä haulla ei siis löydy hyödyntää!

H?ÖD?YNTÄÄ,
48. Satunnainen20.2.2020 klo 14:58
Lainaus: 47. Uuge 20.2.2020 klo 14:10
Tällä haulla ei siis löydy hyödyntää!H?ÖD?YNTÄÄ,

Tee Uuge näin: kirjoita puuttuvien kirjainten kohdalle pisteet, muuttuvat itsekseen kysymysmerkeiksi ja ilmestyy hyödyntää/anti.
49. Satunnainen20.2.2020 klo 14:58
On siis neuvottu täällä joskus aiemmin.
50. Uuge20.2.2020 klo 14:59
Voi voi.
51. Ylläpito20.2.2020 klo 15:00
Jaska vielä häpeää, kunhan ilmaantuu paikalle.
52. pelaaja20.2.2020 klo 15:16
H?ÖD?YNTÄÄ on just semmonen sana, jonka voisi helposti kuvitellakin löytyvän Ratkojista.
53. Uuge20.2.2020 klo 15:20
Kuitenkin vastaus oli: Voi harmi, ei osumia!
54. pelaaja20.2.2020 klo 15:35
Juu ei, eihän sitä tuolla haulla voine löytää mutta niin olisin voinut kuvitella, koska siellähän on sitä sun tätä. En itse nyt kokeillut, koska sinä (Uuge) olit jo saanut osaksesi Voi harmi -ilmoituksen.
55. Satunnainen20.2.2020 klo 15:46
Lainaus: 53. Uuge 20.2.2020 klo 15:20
Kuitenkin vastaus oli: Voi harmi, ei osumia!
Kaksi kertaa kokeilin, ei harmia. Johtuisiko jotenkin
laitteesi "ymmärryksestä"?
56. Uuge20.2.2020 klo 15:47
Maalaapa tuo Jaskan viritelmä ja kokeile!
57. Uuge20.2.2020 klo 15:57
Tällä saan saman kuin Jaska: H?ÖD?NTÄÄ
58. Uuge20.2.2020 klo 15:59
Ylläpito tuntuu olevan jäljillä.
59. Satunnainen20.2.2020 klo 16:03
Lainaus: 56. Uuge 20.2.2020 klo 15:47
Maalaapa tuo Jaskan viritelmä ja kokeile!
En maalaa, kirjaudun suoraan, ok!
60. Jaska20.2.2020 klo 17:15
Menin siis Googlen kautta hakusanalla ratkojat sisälle kyseiseen aarreaittaan (eka osuma). Siinä oli tarjolla ruutu hakusanaa varten. Kirjoitin siihen muistaaksen versaalilla H?ÖD?NTÄÄ (ei siis pilkkua perään). Vastasi pompahti kuin deus ex machina: HYÖDYNTÄÄ - anti. Klikkaus antiin palkitsi em. päivämäärällä.

Kyllä tosiaan hävettää, kun en ensin selittänyt ymmärrettävästi.
61. iso S20.2.2020 klo 17:48
Jaska, hävettääkö tuplasti, kun luet tarkasti alkuperäisen viestisi (40) ja vertaat kirjoitusasua tuohon viestiin numero 60? Uuge halusi ilmeisesti testata oikolukusilmääsi, kun ei täsmentänyt aiheuttamaasi y-hyy-elämystä!
62. Ritu20.2.2020 klo 17:49
Jottei mene ihan y(h)yyksi, niin viilaan pilkkua, (tuota , jota Jaska ei enää tarvinnut) ja otan hyötykäyttöön ristikkooni tuon Jaskan kommentissa (40) olleen ylimääräisen yyn. Tästä hyötynevät kaikki ratkojista laatijoihin osumatarkkuuden parantuessa sataan :).
63. Ritu20.2.2020 klo 17:50
Hups, iso S ehtikin ensin.
64. Satunnainen20.2.2020 klo 17:58
Lainaus: 61. iso S 20.2.2020 klo 17:48
Jaska, hävettääkö tuplasti, kun luet tarkasti alkuperäisen viestisi (40) ja vertaat kirjoitusasua tuohon viestiin numero 60? Uuge halusi ilmeisesti testata oikolukusilmääsi, kun ei täsmentänyt aiheuttamaasi y-hyy-elämystä!
Nimimerkistäni huolimatta tajusin alusta asti oikean sanan. Vai enkö ymmärtänyt viilata sittenkään pilkkua?
65. Jaska20.2.2020 klo 18:57
No jopas riemu repesi. Tein pikaistuksissani lyöntivirheen. Niitä sattuu niin usein, että olen lopettanut niiden häpeämisen kauan sitten.
66. pelaaja20.2.2020 klo 19:21
Ei kannatakaan hävetä. Sen sijaan 'hyödyyntää' kannattaa lisätä Ratkojiin, jolloin satunnaisetkin hakijat löytävät ilokseen jotain 'suureellista'. Sana suureellinen todellakin löytyy Ratkojista kolmella eri selityksellä.
67. Rune20.2.2020 klo 19:50
Onpa ihana lukea tätä mielipiteiden vaihtoa. Osoittanee, että ristikoiden ratkominen on arvossaan eikä aina vain pelkkää amatöörien puuhastelua. Jatketaan pakertamista kukin tavallamme. Se, mikä itselle iloa tuottaa, lienee sitä parasta. Toivoisin, että Iisakissa olisi enemmän sivuja. Albumi ilmestyy turhan harvaan tahtiin.
68. Satunnainen20.2.2020 klo 20:18
Lainaus: 66. pelaaja 20.2.2020 klo 19:21
Ei kannatakaan hävetä. Sen sijaan 'hyödyyntää' kannattaa lisätä Ratkojiin, jolloin satunnaisetkin hakijat löytävät ilokseen jotain 'suureellista'. Sana suureellinen todellakin löytyy Ratkojista kolmella eri selityksellä.

Olisiko tämä tulkittava ivaksi, jos, niin miksiköhän?
69. pelaaja20.2.2020 klo 21:05
Ahaa, minulla olikin ilmeisesti väärä sanavalinta tuo 'satunnaisetkin hakijat'. Siitä ei kenenkään kannata napata tärppiä. Mutta noin muuten, juu! En ole oppinut voimaan mitään sille, että en tykkää Ratkojat.fi:n olemassaolosta. Pekku ja iso S tuolla ylempänä selittävät asiaa sillä tavoin, että olen aivan samaa mieltä ja ylikin.

Yritin tässä etsiä taas puolustusaineistoa mielipiteelleni ja laitoin sinne hakuun sanan ARKA. Heti tärppäsi!
"arka => hikinen poika katsoo kulman takaa" Varmaan yritetty muuttaa ristikon kuvavihje sanoiksi. Jonkun mielestä se varmaan on kivaa mutta pelaajaparka ei vaan jaksa sen kanssa olla.
70. Satunnainen20.2.2020 klo 22:11
Eihän Ratkojat. fi olemassalosta tarvi kenekään erityisesti tykätä, ja valtosa täällä kirjoittavista ei luonnollisesti sitä edes tarvitse (taso). Jostain tekin osaavammat olette aloittaneet aikanaan, eikö totta? Kukaan ei varmaankaan ole syntynyt "ristikkopäänä".

Voin todeta, että jopa kaltaiseni helppojen ratkoja on alkanut ymmärtää, että Ratkojien sanastossa on täysin kelpaamattomiakin selityksiä.

En nyt tiedä, onko täältä ihan yleisesti ottaenkin tarkoitus häätää osaamattomampia ja arempia pois. Vai päteä kustannuksellaan.

Muutkin, kuin minä ovat kokeneet saman ilmapiirin: nokituksen, viisastelun ja tylyttämisen. Se kyllä koetaan eräänlaisena koulukiusaamisena. Ei tuota kukaan täällä esiintyvä rehellinen osallistuja voi väittää mielestäni muuksi.

Pahan mielen täällä saa itselleen.

Tämä ei nyt ole kohdistettu yhteenkään yksittäiseen kirjoitukseen tai mielipiteeseen.
71. Ylläpito20.2.2020 klo 22:57
Voihan kehveli! Tsekattiin taas lokia, kun alkoi juttu kuulostaa niin oudolta. Satunnainen onnistui hetken kuulostamaan uudelta kävijältä, mutta se oli vain kolmastoista nimimerkki eräälle "vanhalle vastustajalle" (no ei kovin vanha kun taisto käytiin eilen). Kaikki varmasti lopulta huomasivat, ettei eräällä tädillä ollut puhtaita jauhoja pussissa.

Tämä ei siis ole arvailua vaan korutonta kertomaa. Provosointi useilla nimimerkkeillä on ehdottomasti kiellettyä sivustolla. Se on alhaista ja moraalitonta toimintaa. On vaikea ymmärtää, miksi joku sellaista harrastaa.
72. Uuge20.2.2020 klo 23:42
No todellakin! Meinasin tuossa jo yrittää vastata, kun en ymmärtänyt tuota pahaa mieltä enkä monta muutakaan Satunnaisen aiempaa kommenttia, mutta eipä olisi kannattanutkaan.
73. Pekku20.2.2020 klo 23:48
Eiköhän olisi jo aika lopettaa tämä "skeidan" jauhaminen Ratkojista. Mielipiteitä on kuultu ja puitu jo ihan tarpeeksi, palataan arkeen ja keskustellaan ristikoista vanhaan malliin henkevästi.
74. Satunnainen21.2.2020 klo 16:06
Lainaus: 71. Ylläpito 20.2.2020 klo 22:57
Ymmärtääkseni edes piirun verran tuota outoa paasaamista, lueskelin säikeitä sieltä sun täältä.
Törmäsin samalla erääseen hiljakkaiseen, jossa "Loki SANOI jotain". Teillä on siis puhuva loki, onko se Eki-vai
Sakke-merkkinen, vai Ylläpito-merkkinen? Joka tapauksessa, taitaa puhua vähän epäselvästi.
Tarkennus: Satunnainen on oleillut täällä jo kaksituhatta-luvun alkupuolella.
Peukulle. Jos et ole huomannut, niin Ylläpito itse ylläpitää tätä sivuraiteilla oloa.
75. Pekku21.2.2020 klo 23:14
Vai olen minä jonkun mielestä Peukku ? No sainpa koko lehden tänään valmiiksi. Kiitokset laatijoille kivoista ja haastavistakin ristikoista. Loppupään pahikset Salo, Simberg ja takasivun kuvat ratkesivat tällä kertaa yllättävän helpohkosti, toki mietittävää riitti ja piti jopa sortua Googleen ja Ratkojiin muutaman kerran. Hyi minua !!! Tavataan Iisakki 3:ssa tai Punaisessa Pelikaanissa jonka kimppuun huomenna käyn.
76. Lienukka26.2.2020 klo 10:42
Harvoin täällä käyn kommentoimassa, olenhan vain tällainen tavan ratkoja, jolla jää useinkin aukkoja tehtäviin. Ratkon kuitenkin koska se on mukavaa ja Iisakki on vaan paras lehti. En kuitenkaan kuulu helppojen kategoriaan, siltä väliltä. Hämmästyin millaista keskustelua nyt on käyty. Antakaa itsekunkin ratkoa miten haluaa, mitä se kenellekään kuuluu. Ja sitä lehteä mitä haluaa, tämä on vapaa maa. Tyhmää kehuskelua. Noilla asenteilla ei ainakaan kannusteta uusia ihmisiä risti koiden pariin.
77. JK27.2.2020 klo 15:24
Onnea vaan jos muistin syövereistä löytyy vastaus mm. vihjeisiin Intiaa, Papp, Lawrence, Bruno ja nauha. Jos ja kun laatijat kokevat aiheelliseksi käyttää tällaista sanastoa, on Ratkojien olemassaolo aika lailla väistämättömyys. Tai no, ehkä kaikkien osapuolten kannalta paras ratkaisu olisi vastaavanlainen moderoitu palvelu, josta karsittaisiin spoilerit, mutta toisaalta kuitenkin sanastoa pidettäisiin ajantasaisena. Se vaan vaatineisi aika tavalla ilmaistyötä.
78. Nolla27.2.2020 klo 16:51
Lainaus: 8. Bönde 13.2.2020 klo 19:18
Aloitin taas takasivulta ja kaikki muut kuvat selvisi, paitsi K-kuva, koska minulla on vain äskortti.

Oliko 9.kuva ihan päivänselvä?
79. Bönde27.2.2020 klo 20:13
Lainaus: 78. Nolla 27.2.2020 klo 16:51
Lainaus: 8. Bönde 13.2.2020 klo 19:18Aloitin taas takasivulta ja kaikki muut kuvat selvisi, paitsi K-kuva, koska minulla on vain äskortti.Oliko 9.kuva ihan päivänselvä?

9. kuva kyllä selvisi.
80. sirpa11.3.2020 klo 07:21
Onkos tämä lehti jo postitettu? En ikinä muista viimeisiä postituspäiviä, kysyttävää olisi.
81. Bönde11.3.2020 klo 11:23
Eikö kukaan K-Plussakortin omistaja voisi valistaa, mikä on ratkaisu takasivun K-kuvaan liittyvään vihjeeseen?
82. Minä11.3.2020 klo 11:32
Malik
83. Bönde11.3.2020 klo 12:19
Lainaus: 82. Minä 11.3.2020 klo 11:32
Malik
Ok, kiitos.
84. sirpa11.3.2020 klo 12:23
Miten tuo Malik tulee?
Mulla on siinä Polk, Yhdysvaltojen presidentti, James Knox POLK
kuvittelin että kuvassa on POLA -joki + K ??
85. Minä11.3.2020 klo 12:28
Adam Malik indonesian ex minist. Malli. - (3 tai 4.en muista kumpi) näin sen ajattelin,mutta voin olla väärässäkin
86. Arja11.3.2020 klo 13:33
Kolmantena ehdotuksena edelliseen niin mie laitoin RAJOY?! Meniköhän niin metsään kuin olla voi ?!
87. Pekku11.3.2020 klo 13:46
Mulla taas oli Lenk, Lena joki ja K. Timur Lenk oli joku Momgoli johtaja aikoinaan
88. Pike11.3.2020 klo 13:50
Rajoy on ihan oikein, Espanjan pääministeri 2011-2018. ( raja+ oy).
89. Pike11.3.2020 klo 13:51
Hyvä Arja!!!
90. Arja11.3.2020 klo 14:08
Ei mennytkään sitten metsään, jes!
91. Bönde11.3.2020 klo 15:20
Nyt meni pää pyörälle. K-kuvaan olikin niin monta uutta vastausta. Saas nähdä, mikä on laatijan ratkaisu?
92. Pekku11.3.2020 klo 16:50
Erotuomaria tarvitaan, mielestäni raja merkitään yleensä katkoviivoilla ja Keskokin on Oyj, Oy
93. Sirpa11.3.2020 klo 21:21
Salon ristikosta kyselisin vihjettä '23451 Bulgariassa' oikeassa alanurkassa ja vasemmalla reunassa vihje 'Ammu uudelleen' ??
94. Pekku11.3.2020 klo 22:16
Lainaus: 93. Sirpa 11.3.2020 klo 21:21
Salon ristikosta kyselisin vihjettä '23451 Bulgariassa' oikeassa alanurkassa ja vasemmalla reunassa vihje 'Ammu uudelleen' ??

Muistaakseni se ammu uudelleen oli "lauo"
95. tiipii12.3.2020 klo 05:28
Ei ollut "lauo", vaan lauo uudelleen.

Bulgariassa on kaupunki nimeltä Varna, siitä sitten järkeilemään.

Eiköhäb nämä riitä vihjeiksi.
96. Nolla12.3.2020 klo 09:54
Lainaus: 92. Pekku 11.3.2020 klo 16:50
Erotuomaria tarvitaan, mielestäni raja merkitään yleensä katkoviivoilla ja Keskokin on Oyj, Oy

Mitäs sanotte, jos olisi LENIN. Lena ja in - K on vähän niin kuin viivojen sisällä???
97. sirpa12.3.2020 klo 11:12
tiipii; kiitti, kun minä sain siihen vastauksena OULA ja sitä jäin ihmettelemään miten se tulee.
98. sirpa13.3.2020 klo 09:00
Takasivulla oli sellainen kuva missä oli vanki kaltereiden takana, kukahan hallitsija siitä kuvasta syntyi?
99. Minä13.3.2020 klo 09:25
Shamir ....väärinpäin pahis ja rima
100. Minä14.3.2020 klo 14:04
Kenen hallitsijan nimi takasivun 8 kuva?
101. isoäiti14.3.2020 klo 14:09
Pinochet
102. Minä14.3.2020 klo 14:20
Kiitos
103. Pike14.3.2020 klo 20:36

isoäiti ja minä, älkää luukokaan...
104. Pike14.3.2020 klo 20:40
...siis luulkokaan...
105. isoäiti15.3.2020 klo 15:34
Ilmeisesti sinulla on, Pike, eri ratkaisu takakannen kuvaan 8? Minun logiikkani meni näin: pint, jossa neljäs kirjain on o, 100=c ja P tehon tunnus nurin, joten o pois. Mukava olisi kuulla muitakin ratkaisuehdotuksia!
106. Lk28.3.2020 klo 12:26
Mikä tulee takasivun tehtävään, missä on valokuvakehys ja POT
107. Matias-Myyrä28.3.2020 klo 12:32
Se on yks hailee, mikä siihen tulee! :)
108. Lk28.3.2020 klo 12:58
Ei kyllä aukee
109. Matias-Myyrä28.3.2020 klo 13:04
Haile Selassie
110. Lk28.3.2020 klo 13:23
Mikä tuo POT on
111. Matias-Myyrä28.3.2020 klo 13:45
(S)EIS = (S)TOP
112. Lk28.3.2020 klo 13:46
No jo oli hyvä !
113. Pike1.4.2020 klo 13:13
No niin, olihan se nro 16 RAJOY (raja + oy), niin kuin jo edellä mainitsin ja nro 9 oli SAMIR. Vastaukset uusimmassa Iisakissa, joka tuli tänään.
114. Pike1.4.2020 klo 13:16
Kuka muuten oli SAMIR? Onkohan tuo vastaus ihan oikein?
115. isoäiti1.4.2020 klo 16:13
Shamir se ainakin minulla on. Oliko ratkaisuissa Samir?
116. Pike1.4.2020 klo 17:10
Samir oli ratkaisussa.
117. Olzi1.4.2020 klo 17:44
Sivun 22 Simberg oli mulla muuten oikein, mutta "SIUNAILUA" oikea ratkaisu oli OIJOI, mulla oli OIVOI. Juuri tuo kolmas oli piilokirjain. Oivoi...
118. Minä2.4.2020 klo 12:30
Jitzhak Shamir Israelin ex-pääministeri. Jomo Kenyatta Kenian ex- presidentti.Näitä ilmeisesti tarkoitettiin vaikka vastauksissa oli molempien nimi kirjoitettu väärin. Näin luulisin ainakin. Ja Pikelle peukkuja oikein tietämisestä Rajoyn suhteen.Täytyy myöntää,että itse epäilin suuresti sen vastauksen paikkansapitävyyttä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *