KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 2/2020

10342. Punainen Pelikaani 2/2020

Eki3.2.2020 klo 21:29
Saatiin lehti hieman etuajassa painoon. Ilmo Juhani Liljeroosilta ja Heli Kärkkäiseltä on mainio päätösaukeama. Keskiaukeamalla pitkästä aikaa Hannu Salokangas. Mirja Pihlajamäeltä on kaksi eritasoista ristikkoa, Hillevi Sartola-Hipalta yksi. Tuomas Holopaisella ja Johanna Kurkelalla on taas jännä rakennelma. Mukana on myös uusi laatija Arto Kuivanen. Hänellä on takanaan jotain omakustanteisia ristikkovihkoja, mutta nyt sparrattiin hänelle kaikkien sääntöjen mukainen ristikko. Myös Kopla on mukana Petri Kuhnon taiteilemana.

Toki myös Vuokilaa, Pallosta, Lehtistä, Saarta, Vaalamoa, Kerästä, Hakosta, Lähteenmäkeä, Parkkista, Oskalaa, Viitamäkeä, Mäkelää, Liinalaaksoa ja Mannista.
2. Tarja3.2.2020 klo 21:34
Kuulostaa uskomattoman hyvältä!
3. Satunnainen4.2.2020 klo 20:54
Toni Pitkälän ristikoita en ole vähään aikaan nähnyt. Onko vielä alalla?
4. Ylläpito4.2.2020 klo 20:55
Sairauslomalla.
5. TJV4.2.2020 klo 20:59
Samaa mietin minäkin juuri tänään, terveiset Tonille.
6. Heljä-Maija4.2.2020 klo 22:08
Tonin lisäksi kaipaan myös Joonas Anttilan huippu-utaluuksia. Tuo laatijalahjakkuus on ihan omanlaisensa. Ovatko muut kiireet vieneet kokonaan?
7. Ylläpito4.2.2020 klo 22:11
Joonaksella on tosiaan ollut liian kiire, mutta hän haluaisi taas ehtiä. Sanasepossahan on ollut.
8. Satunnainen5.2.2020 klo 11:09
Lainaus: 6. Heljä-Maija 4.2.2020 klo 22:08
Tonin lisäksi kaipaan myös Joonas Anttilan huippu-utaluuksia. Tuo laatijalahjakkuus on ihan omanlaisensa. Ovatko muut kiireet vieneet kokonaan?

Täällä näemmä kaipaillaan. Missä Sampo Kontunen ja tyylikkään taidokkaat kuvitukset?
9. Ylläpito5.2.2020 klo 13:08
Sampo vaihtui Petri Kuhnoon pari vuotta sitten.
10. Keijukainen10.2.2020 klo 19:31
Lainaus: 9. Ylläpito 5.2.2020 klo 13:08
Sampo vaihtui Petri Kuhnoon pari vuotta sitten.

Kovin on vaihdokki erilainen, mutta makuasioita tietenkin nämä tyylikysymykset. Sampon kynän jäljestä minäkin tykkäsin, taitava ja sopivan hillitty.
11. Leku11.2.2020 klo 13:53
Kaipaillaanpa vielä. Edes yksi laadukas sudoku olisi Pupessa kivaa vaihtelua. Myös Juha Hyvösen tosi vaikea toivoisin.
12. Eki12.2.2020 klo 15:27
Passelissa on sudokuja. Tätä Punaista tuli tänään päämajaan. Oisko näytenumeron haluajia? Messua osoitteeseen sanaris, sitten ät, sitten sanaris piste fi.
13. Eki12.2.2020 klo 17:16
Yhden kaveri saa jo lehden.
14. HM13.2.2020 klo 11:10
Kiitos, ei tarvitse näytenumeroa, kun lehti oli laatikossa. Kiitos!
15. Eki13.2.2020 klo 11:13
Mukava kuulla. Kahdelle lähti eilen ja kahdelle tänään ja siihen piste.
16. A ja P13.2.2020 klo 21:26
Hämeeseen tuli myös.
17. Wexi14.2.2020 klo 02:29
Useilla on tapana syöksyä suoraan lempilaatijansa laatimuksen kimppuun. Eräät aloittavat lopusta, eräät alusta, kuka mitenkin. Onpa ihmisiä, joilla on tarve kolmantena päivänä ilmoittaa, että alkaa pikkuhiljaa valmista olemaan...
Itselläni on aina ensimmäiseksi tapana kurkistaa käärmeen alle, josko siellä näkyisi jotain tuttua.
No näkyyhän siellä.????
18. eiju14.2.2020 klo 06:07
PuPe tuli torstaina. Hämehessä minäkin!

Hieno homma, että ratkaisut löytää jo parin viikon päästä netistä. Kiitos
19. eiju14.2.2020 klo 06:08
PuPe tuli torstaina. Hämehessä minäkin!

Hieno homma, että ratkaisut löytää jo parin viikon päästä netistä. Kiitos!

Jos saan vaikuttaa lehden sisältöön (kuten jo olen vaikuttanut?: kun otin asian esille, niin pitkät sanat tulivat jäädäkseen) , niin ei ikinä sudokuja Punaiseen Pelikaaniin! Tämä on sen luokan laatulehti, että kaikki turhat krumeluurit on parasta unohtaa. Sudokulehtiä on joka lähtöön, esim. vaikeita ulkomaisia.

Tonille paranemista.

Kaikille Hyvää Ystävänpäivää. pus-pus ...
20. Ylläpito14.2.2020 klo 13:19
Wexi, pyyhkeen värin puutteesta pyyhkeitä! Mikä sais olla?
21. Jaska14.2.2020 klo 21:56
Gratulis Wexille! Minä kurkistin tapani mukaan ylemmäksi käärmeen alle kuin Wexi, sitten käärmeen sisälle. Ei erityisen myrkyllinen. Päästä häntään keskipituus 8 on varsin kova. Yhdestä vihjeestä voi olla kahtakin mieltä.
22. Satu14.2.2020 klo 22:02
Torstaina tuli Turkuun! Ratkottavaa riittää varmasti, pari alun helpomman sivun jälkeen oli pakkotutkia vaikeampia ja Kuivanen oli tosi kiva, oikea keskiväli ihmetyttää..Pihlajamäessä taas ihmettelen pääkuvan viitettä, taas kerran Vaalamo on vaikea, alareuna sentään lähti alkuun! Tässä on taatusti pitkäksi aikaa ajanvietettä, kiitos!
23. Ylläpito14.2.2020 klo 22:43
Kuivanen löytyy lehden maistiaisena pelikaaniristikot.fi -osoitteesta.
24. Wexi15.2.2020 klo 02:06
Hupsista. Lähemmäs kymmenen vuoden ajan olen lähettänyt Pelikaanit arvontaan! Juuri hetki sitten havaitsin ensimmäisen kerran värivalinnan mahdollisuuden pyyhkeisiin.????
Ylläpidolle esitän jälkikäteen väritoiveen: Punainen.
25. Wexi15.2.2020 klo 02:19
Mun täytyy puolustautua tuon pyyhkeen värivalinnan unohtamisesta; mä ratkon ainoastaan öiseen aikaan ennen unimaakarin saapumista lukuvalon hiukan himmeässä valossa. Se teksti ei vaan pomppaa sieltä silmille.
26. Ylläpito15.2.2020 klo 09:20
Lähetimme meiliä asiasta jo 3.2. Onko se vaihtunut?
27. Ratkoilija15.2.2020 klo 15:32
PuPe.
Ensiksi. Ristikoissa on tärkeää VISUAALINEN puoli, eli yleisilme. Jos se on kunnossa, niin se saa ratkojat liikkeelle.
Myös vaikeusaste houkuttaa monesti. Mielestäni Markku Mäkelä onnistuu siinä hyvin, joskin piirrokset ovat kyllä yliampuviakin. Myöskin Kontulan kuvitukset olivat hauskasti toteutettuja ja nyt hän näkyy olevan Kolmiokirjan leivissä.
Varsinki pääkuvien tekoon tulisi kiinnittää huomiota ja niissä tulisi olla IDEAA. Laatijoissa parhaita ovat Teemu Pallonen, Erkki Vuokila ja Juha Hietarinta.
Pupen sivu 24 sai minut tänne kirjoittamaan. Se meni kertakaikkiaan yli minun nutturan. Sekava, kolmivuotiaan piirtämä pääkuva ja ruudut oli ripoteltu kuinka sattuu. Kurinalaisuus ristikoissa on tärkeää ja edellämainitut tekijät
hallitsevat sen. Ottanette huomioon?
28. Jukkis15.2.2020 klo 16:13
Lieneekö painossa tapahtunut jotain joillekin lehdille, kun minun lehdessä sivun 24 pääkuva on erittäin selkeä, ja selvästikin jonkun yli kolmevuotiaan piirtämä mukava kesäinen kuva. Eikä ruutuja ole mitenkään ripoteltu kuinka sattuu, vaan vaakasanojen ruudut ovat nätisti vierekkäin ja pystysanojen ruudut nätisti päällekkäin. Kustantaja varmaankin ottaa yhteyttä painotaloon jotta kaikki saavat jatkossa virheettömän lehden. Nämä Mirja Pihlajamäen ristikot on kyllä mukavia ratkottavia, ikävää kun tällainen painossa tapahtunut mokailu pilaa joidenkin ratkontaelämyksen.
29. Eki15.2.2020 klo 16:24
Mirjaa ei ole väkisin tungettu johonkin vakiomuottiin. Varmasti jotain niin monien ihannoimasta tyylistä olisi kadonnut, jos olisi aikoinaan ohjailtu liikaa.
30. pelaaja15.2.2020 klo 18:11
Nyt on minulla annoskateus. Eräillä on jo täys höyry päällä mutta itse en ole vielä päässyt pärräyttämään kaupoille. Kiva tietää, että tässä lehdessä on mukana myös Hillevi Sartola-Hipan laatimus. Kovat odotukset kaikkinensa.
31. HM15.2.2020 klo 21:23
Ei minunkaan lehdessäni ole sivussa 24 mitään moittimista.
32. Wexi16.2.2020 klo 03:05
Tervehdys ylläpito.
Meili ei ole vaihtunut. Huolimattomuuttani olen poistanut viestin muun roskapostin yhteydessä.
33. Kuuno16.2.2020 klo 19:29
Aloitin IJL: stä. Muuten ihan mukava, mutta eräs vihjetyyppi esiintyi turhan runsaasti. Päälauseet oli suht helposti hahmotettavissa, sitä myöten muukin ratkonta eteni jouhevasti.
34. Wexi17.2.2020 klo 03:14
Katson asiakseni antaa vahva puoltolause Mirjan laatimuksille! Aikanaan parissa ensimmäisessä ratkonnassa hiukan vieroksuin tyyliä, mutta hyvin nopeasti aloin tottua, ja opin antamaan arvoa hänen persoonalliselle "otteelleen".
Hän ei mieluusti käytä kikkailuja, vaan yllyttää ratkojaa kaivamaan mielleyhteyksiä. Ulkoasua en voi moittia; kuvat selkeän yksinkertaisia, "tekstifonttiin" ei silmät väsy. (Sama pätee Pitkälän "ulkoasuun").
Markku Mäkelällä tietysti on oma riemastuttava "palettinsa", johon "yliampuvuus" istuu perustellusti, humoristi kun on.
35. Funny17.2.2020 klo 10:02
Olen aina tykännyt Mirjan laatimuksista. Kuvat ovat minusta hauskoja, ja piirretty aivan tyylikkäästi. Ja vihjeissä kikkailut ovat vähissä. Vaikeinta on keksiä, mitä pääkuvasta halutaan, mutta aikanaan sekin aina selviää.

Minäkin aloitin tällä kertaa IJL:stä. Samaa mieltä kuin Kuuno, tietty vihjetyyppi on yleistynyt, ei pelkästään Liljeroosilla, vaan myös eräillä muillakin laatijoilla. Mutta ratkojat tottuvat nopeasti epäilemään tuollaista, ja laatijat joutuvat keksimään taas jotain uusia kierouksia,
36. Ratkoilija17.2.2020 klo 11:40
Lainaus: 35. Funny 17.2.2020 klo 10:02
Olen aina tykännyt Mirjan laatimuksista. Kuvat ovat minusta hauskoja, ja piirretty aivan tyylikkäästi. Ja vihjeissä kikkailut ovat vähissä.

Miellyttävätkö silmääsi ja montaa muuta Pihlajamäen "tavaramerkki" risainen ruuturivistö vasemmalla ja ylhäälläkin? Ei ammattimaisen näköistä, vaikka onkin vanha tekijä. Ja sitä tarkoitin alunperin sinne tänne ripotelluilla ruuduilla,
jota ilmeisen tahallaan väärin ymmärrettynä alettiin vääntää painon syyksi.
37. Lars17.2.2020 klo 12:09
Keskiaukeamaa aloittelen, täyttelen järjestyksessä kuvaristikoita niin pitkälle kuin järki antaa myöden, tahti hidastuu keskiaukeaman jälkeen enkä loppuun asti ole koskaan päässyt. Mutta kivaa tää on, IS:n ristikoita aina välillä. Kiitos
38. Funny17.2.2020 klo 13:46
Jaa, Ratkoilija tarkoitti alkupiiloja. Enpä ole niihin ihmeemmin kiinnittänyt huomiota. Jos niiden avulla saadaan parempaa sanastoa, niin eivät ole haitallisia.

Mistä näitä "asiantuntijoita" tänne hyppää harva se viikko? Nähdään ristikosta vain jokin negatiivinen puoli, mutta ei huomata hienouksia ollenkaan!
39. Jukkis17.2.2020 klo 13:59
Eipä tosiaan kovin vakavasti otettavana osaa pitää sellaista, joka sanoo että "ruudut oli ripoteltu kuinka sattuu" sen sijaan että toteaisi ristikossa olevan mielestään liikaa alkupiiloja.

Kieltämättä alkupiilot saattaa joskus olla ärsyttäviä, tässä ristikossa eivät pahemmin ärsyttäneet.
40. Ratkoilija17.2.2020 klo 15:23
Lainaus: 38. Funny 17.2.2020 klo 13:46
Mistä näitä "asiantuntijoita" tänne hyppää harva se viikko? Nähdään ristikosta vain jokin negatiivinen puoli, mutta ei huomata hienouksia ollenkaan!

Näköjään sinulle ei merkitse visuaalisuus mitään ja kommentistasi päätellen et ole edes asiantuntija sillä alalla.
Tasapuolisuuden vuoksi: täällä saa ja pitääkin olla ivaamiasi muita "asiantuntijoita" harva se viikko.
Ei ristikon hionous siinä yksin piile, että "hyvät" kaikkia miellyttävä sanat toinen toistaan mahtavampien vihjeiden perusteella laitetaan ristiin rastiin. Sitten pahkutaan ja puhkutaan ringissä yksityiskohtaiset, kuka mitäkin kirjaimia mihinkin on saanut aikaiseksi.

Minä ainakin arvostan kaikkia puolia sanaristikoissa, sitä visuaalista puolta vain pitää paukuttaa täällä joidenkin päihin, onnistumatta näköjään.

Etkös sinä tasapuolisuutta peräänkuuluttanut - ymmärsinkö oikein?
41. Funny17.2.2020 klo 15:32
Visuaalisuus on katsojan silmässä. Ei siinä mikään päähän paukuttelu merkitse mitään.
42. Ratkoilija17.2.2020 klo 16:51
Lainaus: 41. Funny 17.2.2020 klo 15:32
Visuaalisuus on katsojan silmässä. Ei siinä mikään päähän paukuttelu merkitse mitään.

Sen huomaan ma (runomuoto), suosittelen ensi hätiin optikkoa. Sen jälkeen visuaalis-aakkosellista peruskurssia. Itse kylvet negatiivisuuden ammeessa varsin yksisilmäisesti. Viiden pisteen vihje: luehan uudelleen alkuperäinen kirjoitukseni kaikkine positiivisuuksineen, mutta olethan ystävällinen ja piipahdat ensin
optikolla!
43. Ratkoilija17.2.2020 klo 17:01
Itsekseni tässä jupisen, kun mieleen muistui. Laulun sanoin: oi niitä aikoja, oi niitä aikoja jne...
Kun Tapio (isolla alkukirjaimella allakan mukaisesti) ja Malakias täällä viipyilivät. Oli keskustelupalstan värimaailma perin toisenlainen. Ikäänkuin vaihtelevampi ja kirkkaampi. Makuasia tokikin.
44. Funny17.2.2020 klo 17:32
Tosiaan, optikkoni äskettäin tekstarilla muistutti, että tarkastuksessa voisi käydä. Miten hän tiesi?
45. Ratkoilija17.2.2020 klo 18:20
Lainaus: 44. Funny 17.2.2020 klo 17:32
Tosiaan, optikkoni äskettäin tekstarilla muistutti, että tarkastuksessa voisi käydä. Miten hän tiesi?
Ei hän tiennytkään. Minä salamuistutin häntä, että muistuttaa sinua, kun et kuitenkaan itse olisi muistanut nytkään, niin kuin et tähän mennessäkään.
46. Ratkoilija17.2.2020 klo 18:40
Lainaus: 39. Jukkis 17.2.2020 klo 13:59
Eipä tosiaan kovin vakavasti otettavana osaa pitää sellaista, joka sanoo että "ruudut oli ripoteltu kuinka sattuu" sen sijaan että toteaisi ristikossa olevan mielestään liikaa alkupiiloja.

Jonkinlainen pääsyvaatimusko asioida "ammattikielellä"? Ihan hyvin kuitenkin näytit ymmärtävän yskän, lähtemällä venkoilu-ja viisastelulinjalle.
47. Lars17.2.2020 klo 21:03
Mukava päivä kului keskiaukeamassa, muutama kohta piti jättää hautumaan saunan ajaksi mutta löylyn lyömänä ne selkeästi selvitin, tavuristikko oli helppo, huomenna avoristikon kimppuun, hyvää yötä ja kiitos.
48. Lars19.2.2020 klo 22:02
Vaalamon *** selätetty, meni siinä monta tuntia, kolme viimeistä irtokirjainta takkus ihan todella mutta oletan nyt koko ristikon olevan oikein, huomenna jatkuu, kiitos. (olen "sairaslomalla" joten on aikaa ratkoa vähän kauemminkin)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *