KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 1.-2.2.2020

10340. IS Viikonloppu 1.-2.2.2020

Ylläpito1.2.2020 klo 10:03
Tänään Vaalamon ja Kärkkäisen 3miikka.
2. Joutilas1.2.2020 klo 15:06
Ilmeisesti olen päässyt surkeasta elostani tähän asti liian helpolla,koska kärsimyshistorian ratkaisusanan juontuminen ei auennut - ainakaan vielä.
Kunta+räätö vihjeessä kaiketi ö:n pisteet on virhe,eli pitäisi olla o.
Juventus vihjeessä ässävikaisen mukaan vetäminen ei mielestäni tarjoa mitään lisäansioita. (saatan hyvin olla väärässäkin,mutta siltä minusta tuntui)
Kokonaisuudessaan kuitenkin mukava ja nautinnollinen ristikko pitkine sanoineen. Kiitokset tekijöille.
3. Tarja1.2.2020 klo 19:24
Voihan vaalamo, mikä ristikko! (Keksin juuri uuden manaussanan itselleni.) Milloinkahan olisin viimeksi käyttänyt pyyhekumia yhtä ahkerasti. Kun eivät vain omat aatokset sopineet ollenkaan ties miten moneen kohtaan. Kärsimyshistoriaa tämä ei silti varsinaisesti ollut (se vihje selvisi kyllä) vaan oikeastaan aika mukavakin pohdiskelutuokio, kumittamisineen kaikkineen. Minulla on monesti ongelmia Vaalamon ristikoiden kanssa. Johtuneeko sukupuolesta, iästä tai kokemuksen puutteesta itselläni, joten hieman ennakkoluuloisesti suhtauduin tähänkin. Vaan yllätyksekseni viihdyin tämän seurassa.
Joutilaan mainitsemaan vihjeeseen minulle kelpaa ö vallan mainiosti.
4. HM1.2.2020 klo 19:49
Piiliksen vaakasuoraan 9 tökkii. Onko virhe omassa päässäni?
5. Elva1.2.2020 klo 21:26
HM, Minulle tulee siihen yhden kirjaimen heitto, mutta voihan olla että olen täysin värillä jäljillä.
6. Ylläpito1.2.2020 klo 21:27
Vihje vaaka 9 korjattiin, mutta jotenkin se alkuperäinen virhe on edelleen tekstissä. Anagrammissa on siis yhden kirjaimen virhe.
7. HM1.2.2020 klo 21:56
No hyvä, ettei päässä vikaa. :)
8. Pike1.2.2020 klo 22:23
Mitä valitatte. Tulin mökiltä ja kaikki ratkesi suitsait!
9. Joutilas1.2.2020 klo 22:24
Kärsimyshistoriassa tapahtui valaistuminen,mutta ö:n pisteet jäivät edelleen riivaamaan. Taidanpa "väyrystellä" yön,tai useammankin yli,jospa se auttaisi ymmärtämätöntä ymmärtämään ymmärrettävästi ymmärrettävän asian?
10. Jaska2.2.2020 klo 00:17
Mitähän tuosta nyt uskaltaisi sanoa. Aika paha:(
11. isoäiti2.2.2020 klo 00:53
Hieno ristikko! Etukäteen hieman pitkät sanat (Vaalamon tunnusmerkki?) hirvittivät, mutta ne eivät sitten olleetkaan ihan mahdottomia. Joutilaalle sanoisin asiaa tuumittuani, että mainitsemassasi vihjeessä minusta sekä o että ö ovat mahdollisia. En kyllä ollut ajatellutkaan o-mahdollisuutta ennen kuin sinä siitä huomautit.
Pikelle: valitammeko me?
12. Lars2.2.2020 klo 09:50
Mukava 3- ristikko, 10-15 prossaa vielä ratkomatta mutta eihän tässä kiire ole. Melkein aina kun se ääreen istuu tulee kirjain tai pari lisää. Tuo pohdinta O vai Ö auttoi ainakin minua ratkonnassa eli tais olla sellanen vähän kielletty vihjeytys täällä. No ei se minua kiusannut. Pitkiä sanoja minäkin ensin kammoksuin, suurin osa jo kuitenkin ratkottu, ainakin oletan oikeiksi. Kiitos, en valita myöskään....
13. Jaska2.2.2020 klo 12:00
Vaalamon pisin sana tällä kertaa 21-kirjaiminen, keskipituus 6,24. Sanasto ja vihjeet niin ikään tavanomaista valiotasoa. Mutmut, kaikki ei ole aivan OK. Jaa de e niiu poeng, sanoi ruotsin maikka aikoinaan. Eli yleisarvosanaan ällä en helly. Kasikin kakisteluitta kelvannee.

Parkkisen piilis korjauksen huomioon ottaen täyskymppi hauskoine 1- ja 8-reunuksineen.
14. Lars2.2.2020 klo 12:46
Täys on ja luultavasti ymmärrettykin, Ö:n tilalle laittaisin kyllä O:n. Loppurtistus meni niin että täyttelin selvät sanat ja googlasin poikittaiset oudot jotka osoittautuivatkin oikeiksi mutta sanoiksi joita en ollut ikinä nähnytkään. Mutta yksi harvoista 3- koviksista jonka sain täyteen. Kiitos.
15. iso S3.2.2020 klo 11:47
Minulle tuo ristikko oli jakomielitautinen. Jos piirtää viivan vasemmasta alakulmasta oikeaan yläkulmaan, niin alempi osuus ratkesi oletettuun vaikeusasteeseen nähden yllättävänkin helposti, mutta ylempi osuus korjasi tämän harhan. Riesaa oli riittävästi.

Räätö jäi minulta ymmärrystä vaille. Kahta pistettä köyhemmällä vihjeellä käsittäisin saamani ratkaisun. Nyt pitää vain luottaa siihen että poikittaiset sanat antoivat oikean tuloksen.
16. Rampe3.2.2020 klo 12:59
Minusta "räätö" toimii kaikkine pisteineen, toki myös kahta pistettä köyhempänä.
Vaikeuksia minulle tuotti eniten ristikon yläosa. sain sen vasta tänä aamuna valmiiksi, joten minulle tuo miinus kolmosen perässä oli turha.
17. G3.2.2020 klo 14:30
Jaahas... viimeksi ihmettelin venäjää koviksessa, nyt taas... Itseasiassa vain yksi piilokirjain piti köökkelöidä, oli väärin arvattu. Tarja, kumia???? Tee kuulakärkikynällä; lopputulos näyttää hauskemmalta! Siis jos siitä enää mitään selvää saa.
18. Masa I3.2.2020 klo 18:57
Morjens !
3- mulle kova pala, mut pikku hiljaa väännetty tämäkin.
Minusta Juventus... vihje ihan ok !
19. HM3.2.2020 klo 22:03
Kiva ristikko oli, sopivasti vääntöä! Pari pohdittavaa kohtaa jäi. -Jäikö kukaan miettimään yhden vihjeen ja ratkaisun todenperäisyyttä? Pitää palata siihen sallittuna aikana.
20. Jaska3.2.2020 klo 22:54
Arvattavasti HM tarkoittaa samaa, joka aiheutti arvosanan pudotuksen. Aika yllättävä kämmi.
21. Jiikoo4.2.2020 klo 00:09
Kun myöhään aloittaa, ei voi tulla aikaisin valmiiksi. Ostin tämän IS:n vasta sunnuntai-iltana enkä päässyt vuorokauteen pitkällekään. Piilis ja kryptis piti toki tehdä välissä ja avittaa vähän vaimokultaa pehmiksessä.

Nyt jokaisessa ruudussa on kirjain ja ainakin avainkirjaimet tuntuvat varsin riidattomilta. Arvosanaa en tohdi ristikolle antaa, jätettäköön kokeneemmille. Vihjeen KUNTA + RÄÄTÖ sääntöjenmukaisuudestakaan en tiedä, minusta vihje vain oli kutkuttavan onnistunut enkä osaa ainakaan kaivata ääkköspisteiden poistamista!

Oli minulle vaikea ja aikaavievä mutta yhtä kaikki nautittava!
22. Elva4.2.2020 klo 02:39
Leffaillan (1917, mainio filmi) jälkeen innostuin ristikoista. Viimeisenä ryhdyin ratkomaan Vaalamoa, tarkoituksena vain vähän aloitella. Mutta niinpä vaan kävi, etten malttanut lopettaa ennen kuin tuli valmiiksi. Hankalia kohtia oli runsaasti mutta silti ratkominen sujui yllättävän sutjakkaasti. Muutamia sanoja täytyy tosin vielä tarkistaa myöhemmin ajan kanssa.

Olen pitänyt kaikista Vaalamon ristikoista, eikä tämäkään ollut poikkeus. Tärkein ristikon ominaisuus on minulle viihdyttävyys eikä sitä todellakaan puuttunut tästäkään, joten lausun runsaat kiitokset laatijoille.
23. Elva4.2.2020 klo 11:27
Kävin läpi öiset ratkomiseni ja kaikki muu on selvää paitsi yksi oikean laidan kohta. Luin myös kommentit, ja ymmärrän räätö-kohdan sellaisenaan enkä tajua vihjettä jos ö-pilkut poistetaan. Hieno vihje ja hieno ristikko.
24. Pike4.2.2020 klo 13:42
Aivan mainio vihje tuo KUNTA+RÄÄTÖ ilman mitään poistamisia.
25. iso S4.2.2020 klo 15:15
Uudelleen ajateltuna kunta+räätö on täysin toimiva vihje, mutta silti ei ilman mitään poistamisia. Se on sitten makuasia onko se mainio vihje. Sanon: ei huono. On niin kovin helppoa epäillä laatijaa huolimattomuudesta, vaikka useimmiten vika on omassa huomaavaisuuden puutteellisuudessa.
26. Lars4.2.2020 klo 15:41
No sanokaas muuttuuko ratkaisu jos jättää tai ottaa pois ne Ö:n pisteet?
27. Joutilas4.2.2020 klo 18:14
Soppii,soppii,aina eppäillä soppii. Paree ois kuitenkin ensin eppäillä sitä peilistä toljottavaa typerystä ja "väyrystellä" muutama yö ennen kuin möläyttelee vääryyksiä. Minä yritin mennä siitä,missä aita on matalin,huomaamatta,että eihän siinä ole aitaa laisinkaan. Nyt ei auta muuta,kuin ottaa hattu rumaan kouraan ja syväkyykyssä anella anteeksiantoa aiheuttamastani virheellisestä epäilystä kaikilta ja etenkin Kari Vaalamolta ja Heli Kärkkäiseltä.
28. iso S5.2.2020 klo 11:55
Lars, väitetään etää kaikki muuttuu, mutta ei se ole totta. Ratkaisu ei muutu pisteitä poistamalla. Mielenkiintoinen tapaus, että molemmat ovat loogisia!
29. Lars5.2.2020 klo 16:41
No saa ainakin minulle ens tiistaina selittää miten ne molemmat olis loogisia. Jään odottemaan selitystä. Kiitos
30. Elva11.2.2020 klo 07:29
Tässä upeassa ristikossa keksin viimeisenä (23. mainitsemani) oikean laidan pystysanan LIN-N-OISSA/TOR-N-IT. Lisäksi minua askarrutti ratkaisusanan APILA:n vihje (viides rivi alhaalta). Onko se MUSTA- vai NELI -? Eihän sillä ole ratkaisun kannalta merkitystä, kiinnostaa vaan laatijan aivoitukset. Miten tämä kohta on tulkittu? Itse olen MUSTA-n kannalla.

KUNTA + RÄÄTÖ tulkitsen seuraavasti: KUNTA = II, RÄÄTÖ-N = LIMATO-N, siis IILIMATO. En ymmärrä miten O pilkuttomana voisi olla vaihtoehto.

Käsitykseni mukaan XI on sukunimi, mutta ainakaan minun ratkomistani se ei vaikeuttanut.
31. Rampe11.2.2020 klo 08:47
Elva, miksei voisi? RÄÄT +O = LIMAT+O.
32. Ylläpito11.2.2020 klo 09:03
Logiikan mukaan olisi KUNTA + RÄÄT + O. Mutta toki kelpaa selitykseksi.
33. Elva11.2.2020 klo 09:19
Rampe, taidatpa olla oikeassa. Siinä on kaksi aivan erilaista vihjettä. Toinen on mielestäni yksinkertaisempi ja toinen elegantimpi. Kumpikohan on helpompi ratkojan kannalta? Enää en osaa sanoa, kun olen niin fiksoitunut Ö-vaihtoehtoon.
34. Elva11.2.2020 klo 09:22
Ylläpito, mielestäni Ö-vaihtoehdon logiikassa ei ole mitään heikkoa.
35. Ylläpito11.2.2020 klo 09:32
Mutta toki kelpaa selitykseksi = ei mitään heikkoa.
36. Jaska11.2.2020 klo 10:28
Elva on oikeassa. Xi on sukunimi. Kiinassa henkilön koko nimi kirjoitetaan järjestyksessä sukunimi etunimi. Samoin Koreassa. Kim on siis sukunimi. Itse asiassa se on loogisempi järjestys. Sukunimi on tärkeämpi kuin etunimi. Asian voit vahvistaa esim. vilkaisemalla pankkikorttiasi.
37. Pike11.2.2020 klo 10:33
Olen Elvan kanssa samaa mieltä tuosta räätö(n), limato(n) ja vast. iilimato
38. Pike11.2.2020 klo 10:34
Eli laatijalta kunta+räätö oli mainio vihje.
39. Ylläpito11.2.2020 klo 10:44
Lainaus: 32. Ylläpito 11.2.2020 klo 09:03
Logiikan mukaan olisi KUNTA + RÄÄT + O. Mutta toki kelpaa selitykseksi.

Siis kaikki kolme esitettyä selitystä kelpaavat, mutta jos ynnätään, KUNTA + RÄÄTO saisi olla mieluummin KUNTA + RÄÄT + O, mutta KUNTA + RÄÄTO toki toimii myös. Paras on ristikossa olevas KUNTA + RÄÄTÖ, jonka idea on juuri tuo Elvan kuvaama.
40. Maikku11.2.2020 klo 11:42
Minulle ei aukea oikella yläosa ristikosta. Valuva kynttilä, onko tali=golf mutta sitten ???, koira ???, kotakuva???, jokimiehiä ???
Yhden kun noista hoksaisi niin varmaan aukeaisi loputkin....
41. HM11.2.2020 klo 12:00
Taitaa laatija saada synninpäästön etunimi/sukunimi -asiassa, koska oli esimerkiksi filosofi Zhu Xi. Minulla oli aikaisemmin mielessä Sean, joka on mielestäni Lennon eikä Ono.
42. Pike11.2.2020 klo 12:08
Maikku, "valuva kynttilä"= lorahtelu, kotakuvasta =helios ja tsum, jokimiehiä=simot, koira=ressu
43. Pike11.2.2020 klo 12:09
Hauska vihje samassa ristikossa oli "epätäydellinen solu.. ……." = ontumaton
44. Eki11.2.2020 klo 12:20
Ontumaton olikin hauska tapaus. Vaalamo pyysi siihen piirrosta ja Heli oli sellaisen piirtänyt. Piirroskuvasta on vain melkein mahdoton erottaa, ontuuko ihminen vai ei. Mietittiin sitten Helin kanssa siihen tuommoinen.

Nämä ristikothan ovat sillä lailla yhteistyötä, että usein laatijoilta pyydetään uusia vihjeitä ei-niin-hyvien tilalle ja usein niitä täällä päämajassa hiotaan "laatijan tyyliä kunnioittaen".
45. HM11.2.2020 klo 12:35
Täytyy pyytää epäilyjäni anteeksi, koska Sean näyttääkin käyttävän sekä Onoa että Lennonia sukunimenään.
46. Elva11.2.2020 klo 13:12
HM, kysehän oli siitä, onko Xi vai Jinping etunimi.
47. HM11.2.2020 klo 14:02
Ymmärsin kyllä, ja tiedän kiinalaisen systeemin. Tuo antamani esimerkki osoittaa sen, että Xi voi olla myös etunimi.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *