KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3095

10337. HS 3095

Uusi31.1.2020 klo 08:05
Yllättävän helposti ratkesi, eikä pahemmin tarvinnut googlailla.
2. Pike31.1.2020 klo 08:12
Joo, puolessa tunnissa ratkesi, kun otin kronikasta ensin harmaat, paitsi viimeinen harmaa ratkesi risteävistä. Muutama erilainen hyvä kuvavihje ja sanallisista esim pir-tui-. Muuten oli aika tylsä ja liian helppo.
3. Uusi31.1.2020 klo 08:42
Minä en omista kronikkaa, ja sitä huolimatta ratkesi sujuvasti.
4. Alvik31.1.2020 klo 09:57
Minullakin on kronikka. Mutta on paljon hauskempaa, kun ei sitä käytä. Nämä ovat yleensä helpohkoja mutta erittäin palkitsevia ja mukavia, kun hiljalleen lause selviää! Muutama kohta vielä auki. Täytyy lähteä välillä asioille.
5. Jiikoo31.1.2020 klo 10:09
Täyteenhän tuo tuli, ilman kronikkaa (jota en omistakaan). Puolesta tunnista puhumiset jätän etevämmille, minun tiedoillani ja taidoillani meni lähemmäs kaksi tuntia. Parin ratkaisusanan yhteys vihjeeseen jäi hieman epäselväksi. Ei parasta jos ei huonointakaan tekijältään. Googlea toki käytin runsaasti, ja jo ennen aamukymmentä löytyi Ratkojistakin ainakin kolme tänään tullutta, mitä ilmeisimmin tähän ristikkoon liittyvää sanaa.

Jäädäänpä odottelemaan helmikuun kk-liitettä, toivottavasti saadaan nautittavampaa askeretta!
6. Aku31.1.2020 klo 10:41
Hesari ei tainnut olla järin tyytyväinen postilokero 34:n toimivuuteen, koska palautti ristikkoliikenteen näinkin pian takaisin lokero 38:aan. :)
7. Hannes31.1.2020 klo 11:16
Nämä "tapahtui" -ristikot ovat kyllä hauskoja. Tosin tämä oli vähän liian helppo. Joitakin nimiä ja tapahtumia jouduin googlettamaan ja yksi päivämäärävihje aiheutti ensin vähän ongelmia, mutta sitten tajusin, että siinä taitaakin olla pieni virhe.
8. Maalainen31.1.2020 klo 11:19
Pari tuntia tähän kului. En provosoidu Piken puolituntisesta. Yhtä ihmettelen, miksi oikeassa ylänurkassa on vihjeruutu, missä on kaksi vihjettä ja molemmista tulee sama ratkaisu, mutta se ei ole monikossa?
9. Pähkinänsärkijä31.1.2020 klo 12:35
Kun olemme ottaneet tavaksi katsella nenää pitkin kommentteja, joista käy ilmi Ratkojiin turvautuminen, miten omanarvontuntoisen kanssaratkojan olisi suhtauduttava varhaisiin kommentteihin, jossa Kronikan omistaja kertoo "ratkaisseensa" helposti ja lyhyessä ajassa Tapahtui-ristikon?

Jos minulla olisi ollut viime vuosisadan tapahtumaluettelo, olisi tämänkin ratkaiseminen ollut varsin tylsää askartelua.
10. POH31.1.2020 klo 12:57
Tämä tässä ja Ankkanurkan tavuristikko s. A51
Kivaa oli kummallakin (minulla ja Apuratkojalla) kirjaimia ja tavuja lyijykynällä piirrellessä ruutuihin. Helpohkoa oli, Apuratkojaakin aivan hekotutti.
11. kaplas31.1.2020 klo 14:11
Juu. Ei vaikea jos ei ihan helppokaan, riippuu vähän päivän kunnostakin. Puoleen tuntiin ei onnistu, se on selvä.
Googlea käytin..
Maalainen 8: en ymmärrä "oikean ylänurkan ongelmaasi"
12. Maalainen31.1.2020 klo 14:56
Kaplas, eihän tuo vihjeruutu mikään ongelma ole, ihmettelin vain, että miksi annetaan kaksi vihjettä, ja ratkaisu on molemmista vihjeistä sama, mutta ratkaisu on yksikössä?
13. Evastiina31.1.2020 klo 15:23
Hei, kyllä meni tovi, että sain ratkaistua. Nyt haluaisin tietää mitä tarkoittaa PIR-TUI- saan siihen sanan
Joka on mielestäni jotakin ammuntaa?? Mitä kummaa!
14. NN31.1.2020 klo 15:41
Evastiina, niissähän on tavuviivat perässä.
15. kaplas31.1.2020 klo 15:52
Maalainen, tarkenna vielä kohta. Meinaatko Kendrick ja hurskas nainen?
16. Evastiina31.1.2020 klo 16:01
No niin onkin, ajattelin jotenkin hassusti. Olen minäkin ollut joskus noissa:-) Täytyy antaa mielen avartua.
17. Maalainen31.1.2020 klo 16:08
Kaplas, juuri se. Vasemmassa laidassa on toinen vähän samankaltainen tuplavihjeytys. Siellä kyse Lennonin leskestä. Kummassakin tapauksessa toinen vihje yksinään riittäisi.
18. Jiikoo31.1.2020 klo 16:10
Maalainen, kuvittelin että laatija on vain miettinyt kahden vihjevaihtoehdon välillä ja unohtanut poistaa toisen :•)
Tai ehkä kuvavihje täsmentää, mitä tai ketä Kendrickiä ajetaan takaa. Itse sain yksiköllisen ratkaisusanan ja olen sen valmis enempiä miettimättä hyväksymään.
19. kaplas31.1.2020 klo 16:26
Joo. Täsmennys se mielestäni on..
20. Elva31.1.2020 klo 17:09
Taisin pitää tästä ristikosta enemmän kuin muut ratkojat. Ainakin minulle tässä oli tarpeeksi kivoja haasteita, kun en kronikkaakaan omista. Kaikki kohdat selvisivät tosin ilman liikoja pinnistyksiä.
21. Jiikoo31.1.2020 klo 17:14
Yksi kohta minua kaihertaa: keskivaiheilla on Gonzales-vihjeen ja kuonokoppakaverin välissä etäisesti erään tähtikeula-automerkin logoa muistuttava hässäkkä. Sen kanssa risteää vihjeestä ”järisi äsken” saatava ratkaisusana. Ovatko kaikki palstalaiset saaneet tuohon risteyskohtaan passelin kirjaimen, jolle löytyy helposti vahvistuskin?
22. Uusi31.1.2020 klo 17:27
Jiikoo
Sain ihan ok sanat. Se "hässäkkä" logo liittyy ympäristöön.
23. lapatossu31.1.2020 klo 17:31
Jiikoo: Kyllä sain, ja molemmille sanoille löytyy vahvistus Googlella. Itseäni hiertää 'Mateo' -vhjeen alla oleva tyhjä ruutu...
24. lapatossu31.1.2020 klo 17:35
...mutta sekin ratkesi sanalla, jota en ole ennen yhdistänyt tuohon vihjeeseen.
25. Elva31.1.2020 klo 17:36
lapatossu, se tyhjä ruutu liittyy sen vasemmalla puolella olevaan kuvaan.
26. Masa I31.1.2020 klo 17:39
Morjens !
Ok ! Mitähän slangia on mukkelehtia ?
27. Elva31.1.2020 klo 17:41
lapatossu, sori, en ymmärtänyt ettet tunne sanaa, joka on melko tavallinen ristikoissa.
28. Elva31.1.2020 klo 17:45
Masa I, liittyisiköhän sanoihin mukkelis makkelis?
29. TJV31.1.2020 klo 18:25
Uskon Piken selvinneen puolessa tunnissa. Varsinkin, kun käytti kronikkaa. Minulta meni kolminkertaisesti. Laskin itse keksimäni nimivihjeet seitsämäksitoista ja ratkojista hakemani kuudeksi. En tunne viimemainitusta vähäisintäkään omantunnon tuskaa, kuten ei laatijakaan tuontyyppisiä vihjeitä heitellessään näy tuntevan. On aika moni kehunut käyttävänsä kronikkaa, itse haluan löytää tapahtumat risteävien avulla. Ne eivät muuten järin vaikeita olleetkaan.
30. Maikku31.1.2020 klo 20:30
Minä pääsin vasta kolmen jälkeen tätä ratkomaan. Pakko sanoa, että kyllä tässä meni normaali pari tuntia niinkuin näköjään monella muullakin poikkeuksena huippunopea Pike. Huhtikuussa on tiettävästi taas ratkonnan SM kisat muistaakseni Kallion virastotalossa. Ehdotan, että me lähetetään meidän ratkojatiimin ehdoton ykkönen Pike hakemaan varmaa mestaruutta. Kyllä siellä saisivat entiset tähdet leinoset, rustarit ym silmät ymmyrkäisinä ihmetellä uutta ratkojatähteä. Minun nopeus ei taitaisi riittää edes ensimmäisessä alkuerässä. Mitä mieltä muut tällaisesta ehdotuksesta ovat ja ennenkaikkea suostuuko Pike hakemaan varmaa voittoa.
31. Iäkäs31.1.2020 klo 22:19
Leppoisaa ratkottavaa tämäkin. Mukkelehtia-vihjeestä en saanut syntymään mitään järkevää, vaikka risteävät sanat uskonkin oikeiksi.
32. Ika31.1.2020 klo 22:48
Iäkäs, sen sanan synonyymin todentamiseen jouduin ottamaan esiin Nykysuomen sanakirjan. Oli se siellä!!
33. Jiikoo1.2.2020 klo 08:56
Lapatossu, kiitos uskonvahvistuksesta! Honasin nyt tämänpäiväistä kk-liitteen ristikkoa ratkoessani, että minulla oli ollut tässä perjantairistikossa väärä ratkaisusana yhdestä pystysanavihjeestä. Nyt rupesi järisemään ihan ymmärrettävään ja todennettavaan malliin ja voin katsoa molempien ristikoiden olevan hyväksyttävästi täynnä.
34. Iäkäs1.2.2020 klo 10:13
Kiitos, Ika. On siis todellista "nykysuomea"!
35. iso S1.2.2020 klo 11:02
Lainaus: 9. Pähkinänsärkijä 31.1.2020 klo 12:35
Kun olemme ottaneet tavaksi katsella nenää pitkin kommentteja, joista käy ilmi Ratkojiin turvautuminen, miten omanarvontuntoisen kanssaratkojan olisi suhtauduttava varhaisiin kommentteihin, jossa Kronikan omistaja kertoo "ratkaisseensa" helposti ja lyhyessä ajassa Tapahtui-ristikon?

Omanarvontuntoisen kanssaratkojan ei tarvitse välttämättä suhtautua mitenkään. Voi olla välittämättä asioista joita ei voi muuttaa.

Sinänsä minun mielestäni Kronikan ja Ratkojien käytöllä on olennainen ero. On mielestäni reilua että laatja ja ratkoja lähtevät liikkeelle samalta viivalta. Laatija voi laatiessaan hakea erinäisistä tietolähteistä merkitystä mille tahansa kirjainjonolle, joka poikittaisten sanojen pakottamana on ristikkoon pukkaamassa.

Yksi tietolähde on Google. Jos laatijalla on esimerkiksi tarve sanalle KRTU, hän voi googlata sen ja huomaa, että se on Trinity Universityn radioasema jota voi kuunnella San Antoniossa. Tuttu juttu Lehdolle, kelpaa! Vihjeeksi radioasema USA:ssa, näinhän on ennenkin nähty tapahtuvan. Ratkoja törmää poikittaisten avulla samaan merkkijonoon. EI ole kohtuullista olettaa että suomalainen ratkoja tuntee kaikki USA:n radioasemat, joten on ihan reilua että hän saa googlettaa vahvistuksen saamalleen ratkaisulle (tai yhtä puuttuvaa kirjainta vaihtelemalla arvaukselle). Tieto oli olemassa jo silloin kun laatija laati ristikon eikä sen olemassaolo liity juuri kyseiseen ristikkoon. Tämä ei ole sen kummempaa kuin karttakirjojen ja tietosanakirjojen käyttö silloin ennen kun ei ollut nettiä

Ratkojiin sen sijaan tupsahtelee oikeita ja vääriä juuri tiettyyn tiettyyn ristikkoon liittyviä ratkaisuja. Silloin siihen turvautuva ratkoja ei ratkaise (koko) ristikkoa itse, etenkään jos hakee ratkaisun vihjeen perusteella eikä vahvistusta saamalleen ratkaisulle (ja tuo ratkaisu on tullut Ratkojiin laatimisen jälkeen eli ei ole ollut laatijan käytettävissä). Tämä rinnastuu siihen, että ratkoja saisi apua kaverilta. Kumpaakaan avun käyttöä ei mikään laki kiellä, mutta jompaa kumpaa tai vastaavaa apua käyttävä älköön kuvitelko että on ratkaissut koko ristikon itse. Kukin tehköön tässä asiassa niin kuin haluaa,

Kronikan käyttäminen rinnastuu Googlen käyttämiseen. Juuri sehän on ollut laatijan tietolähde, josta hän on ammentanut ajankohtaan osuvat tapahtumat, mahdollisesti virheellisiä päivämääriä myöten. Luullakseni lauseiden sanamuoto on sentään yleensä laatijan muotoilema eikä suora sitaatti. Siksi en näe siinä mitään ongelmaa, jos Kronikan omistava ratkoja käyttää oikopolkua ja käyttää samaa lähdettä kuin laatija. Erittäin omanarvontuntoinen ratkoja voi olla käyttämättä ja halutessaan tuntekoon oman arvonsa nousevan siitä.
36. Iäkäs1.2.2020 klo 11:39
Täysin samaa mieltä kuin iso S. Itse kaivelen mahdollisimman pitkään tietoja omasta päästäni ja vasta lopuksi käytän apuneuvoja.
37. HT1.2.2020 klo 11:48
Lainaus: 35. iso S 1.2.2020 klo 11:02
Jos laatijalla on esimerkiksi tarve sanalle KRTU, hän voi googlata sen ja huomaa, että se on Trinity Universityn radioasema jota voi kuunnella San Antoniossa. Tuttu juttu Lehdolle, kelpaa! Vihjeeksi radioasema USA:ssa, näinhän on ennenkin nähty tapahtuvan.

Minun muistikuvani mukaan Lehto on pannut aina vihjeeksi pelkästään radioasema ilman mainintaa siitä, mistä päin maailmaa moista voisi etsiskellä.
38. TJV1.2.2020 klo 11:59
Mainitsin kommentissa 29. suhdeluvun 17/6. Ne 6 olivat ylärivi keskellä "Bruno", oikeassa reunassa 6:s
ruutu ylhäältä ja kolmas oikealta "Kendrick", 1950 ja 1960 välin vasemmalta 6:s ruutu "Gonzalez", siitä pari ruutua alas melko keskellä "Mateo", 1970 ja 1980 välissä vasemmalta 5:s ruutu valkopartainen mies ja vas. alanurkan "Edward".
Nuo suunnilleen 17 muuta nimeä tai kuvaa selvisivät joko tuntemalla tai helpohkosti risteävien avulla.

Tällä haluan kertoa, että Ratkojista kurkkiminen tuntui vaivaavan omaatuntoani ei vain vähän vaan tuiki olemattomasti. Sen sijaan ajattelen iso S:n kanssa vahvasti toisin kronikasta. Jos sieltä nuo kaikki kahdeksan tapahtumaa hiukan muunneltuna suoraan kirjoittaa, niin eihän se hitto vieköön mitään ratkomista ole.

Tietokirjojen ja kartastojen käyttö ei Googleen verrattuna ollut lainkaan yhtä helppoa. Niistä etsityistä ratkaisuista piti olla jo aika hyvä ennakkokäsitys.

Muuten, kerron tässä, kun mieleeni sekin tuli, että tämä sivusto on minulle ihan ensimmäinen netin keskustelupalsta Maailmanhistoriassa. Myös toistaiseksi ainoa.
39. Artsi1.2.2020 klo 12:18
Nämä tapahtui ristikot ovat kivoja ratkottavia kuten tälläkin kertaa. Yhdyn muutaman muun näkemykseen siitä, että ellei omista Kronikkaa, Nykästä ja Nyky-Suomen sanakirjaa niin Mukkelehtia menee arvailuksi. Käsittääkseni kommentoijat eivät ole löytäneet googlaamalla.
40. TJV1.2.2020 klo 12:24
Nykänen ja Nykysuomen sanakirja tarkoittavat tällä saitilla samaa kirjaa. Kannattaa ostaa.
41. HT1.2.2020 klo 12:54
Lainaus: 38. TJV 1.2.2020 klo 11:59
Sen sijaan ajattelen iso S:n kanssa vahvasti toisin kronikasta. Jos sieltä nuo kaikki kahdeksan tapahtumaa hiukan muunneltuna suoraan kirjoittaa, niin eihän se hitto vieköön mitään ratkomista ole.

Pientä saivartelua: Kronikan viimeinen tapahtuma on Urho Kekkosen kuolema 31.8.1986 ja siten Lehto on jo jonkin aikaa ottanut kahdeksannen tapahtuman muista lähteistä.
42. Artsi1.2.2020 klo 13:05
40. TJV. Kiitos informaatiosta. Hyvä tietää. Minä olen yrittänyt ratkoa ja ratkonut hyvin pitkälle omin avuin. Näissä tapahtui ristikoissa aika pitkälle arvaa jo tietyistä päivämääristä mitä haetaan ratkaisuksi ja risteävät antavat mainiosti tukea. Minulla oli aikoinaan joku nykysuomen sanakirja, mutta muuttojen yhteydessä olen kaiketi laittanut kirppikselle. Tuota Kronikkaa saanee antikvariaateista.
43. Pähkinänsärkijä1.2.2020 klo 13:23
35. iso S

Kiitos universaalisesta ja viisaasta elämänohjeestasi "olla välittämättä asioista joita ei voi muuttaa".

Sitä tavoittelevan lieneekin syytä pyyhkiä virtuaalinen puonsa koko tällä keskustelupalstalla. Tai luoda toisten kommenteista ikioma olkiukko, jonka sitten joko kukistaa sanansa säilällä---tai opastaa tämä isällisesti/äidillisesti (tarpeeton yliviivataan) oikeille poluille.
44. PM1.2.2020 klo 17:46
Ratkoin ristikon ilman apuja, ei ollut google, ratkojat eikä Nykänen käytössä enkä kilauttanut kaverille. Eikä kronikka, tapahtumat oli mahdollistaa oivaltaa risteävien kirjainten kertymisen mukaan. Tuo uusin tapahtuma taisi koskea kuorma-autoja.
Aikaa käytin sen verran kuin tarvitsin. Tarkistin toki jälkikäteen useita erisnimiä.
45. Artsi1.2.2020 klo 20:59
44.PM. Ristikon ratkaiseminen omin avuin niin pitkälle, kuin vain pystyy tuottaa mielihyvää ihan erilailla, kuin turvautuessa apuihin. Taisinkin edellisellä kertaa mainita, että minulla on tapana ensin ratkaista ristikko ja sen jälkeen käydä täällä kommentoimassa tai lukea keskustelua. Minun kohdalla se on osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi. Aloitin taas vasemmasta alakulmasta, vaikka yleensä aloitan nämä tapahtui ristikot vasemmasta yläkulmasta muuten alhaalta. Aika monen tapahtuivihjeen kohdalla arvasin mitä aihe aluetta päivämäärä koskee ja risteävät tukivat ajatustani hyvin.
Hyvää viikonloppua kaikille.
46. mara2.2.2020 klo 04:47
Tapahtui ristikko inspiroi! On jotain todellistakin. Suorastaam myös rakastan 'isoa kirjaa'. Sekin on käsinkosketeltavaa, todellista sekin. Vuoronperään piti tekemän kuukausiliitettä ja HS.
47. PM2.2.2020 klo 09:51
Artsi (45), olemme omaksuneet melko lailla samanlaisen tavan ratkoa ristikoita. Tällainen tapa sopii meille. Minäkin tulen näille säikeille vasta alkaessani käyttää apuja. Minulla ei ole vakiintunutta ratkonnan aloituskohtaa, vaan silmäilen koko ristikkoa ja kirjoitan sanoja vihjeen tajutessani sitä mukaa. Vähitellen jollekin alueelle kertyy viereisiä ja ristikkäisiä sanoja ja siitä se lähtee.
Ristikoista mm. oppii uusia sanoja. Olisi mielenkiintoista tietää, jäävätkö uudet sanat parhaiten mieleen tällä ratkontatavalla - pähkäillen niitä omin avuin mahdollisimman pitkälle - vaiko kenties käyttämällä heti apuja.
48. Artsi2.2.2020 klo 10:51
47. PM. Kyllä vaan kaikessa oppimisessa asiat, kuin sanatkin jäävät parhaiten mieleen pohtimisen ja pähkäilyjen kautta. Siinä kehittyy myös näkömuisti ja aivot aktivoituvat ihan eri tavalla, kuin hakisin pikaisesti vastauksen jostain.
46. Mara. Todella nämä tapahtui ristikot inspiroivat, koska näissä kerrataan viimeisen vuosisadan tapahtumia. Pidän näistä, koska nämä ovat oiva tapa myös tsekata sitä miten muistan lähihistorian tapahtumia. Molemmat ristikot olivat taas antoisia.
49. Nymasi2.2.2020 klo 11:41
Voi voi, ei ole Nykästä eikä Kronikkaa, kyllä ainakin jälkimmäinen pitää hankkia! Nyt on mennyt 2 päivää (terkut vaan kahdessa tunnissa ratkoville:) pähkäillessä 2.2.1970 vihjettä. Jotain aika salaista silloin on tapahtunut ensimmäistä kertaa. Saan siihen kelpo lääketieteellisen yhdyssanan, mutta risteävän omppukuvan kanssa olen ongelmissa, piilokirjain vielä puuttuu.
50. Jiikoo2.2.2020 klo 13:17
Nymasi, lienet oikeilla jäljillä. Sain ensimmäisen matkapuhelimeni 32 vuotta sitten, ennen ensimmäisenkään GSM-verkon avaamista Suomessa. Vallitsi NMT-tekniikka (ruots. Nordisk MobilTelefon) ja puhelimeni oli sellainen öljykanisterin kokoinen pänikkä auton takapaksissa. Saattoi sen ottaa sieltä mukaan muuallakin käytettäväksi, jos viitsi raahata useamman kilon painoista möykkyä.

Englannista muodostettu lyhenne NMT taas käsittääkseni liittyy saamaasi ratkaisusanaan jossakin lääkäreiden ja kirurgien maailmassa. T voi tarkoittaa siinä kahtakin eri asiaa, joista treatment ei ole tässä haettu sana.
51. Jondalar4.2.2020 klo 18:44
Työkaverit kysyivät jäädessäni eläkkeelle, mitä harrastuksia sinulla on. Mietin vielä vastaustani, kun joku sanoi: sinähän ratkaiset Hesarin ristikoita ja olet monta kertaa voittanut. Siihen toinen jatkoi: ja sinä käyt keilaamassa. Niin me sitten porukalla todettiin, että harrastuksiani ovat ristikot ja keilailu. Olenkin ratkaissut jokaisen Hesarin ja Kuukausiliitteen ristikon jo vuosikymmenien ajan. Eivät ne aina ihan oikein ole olleet, mutta melkein. Keilaamassa käyn Flamingossa kaksi kertaa viikossa ja olen monesti saanut yli 200 pisteen sarjan tehdyksi.

Jiikoon kertomus NMT-puhelimesta toi mieleeni omia kokemuksiani kyseisestä laitteesta. Sain postissa tarjouksen tästä edullisesta autopuhelimesta. Hinta oli muistaakseni yli 9000 markkaa. Paljon kyllä nauratti. Olisiko minulla muka jollekin niin tärkeää asiaa, että sitä varten pitäisi kallis ja hankala puhelin ostaa, että voi autosta soittaa. Ajaisin pikku Fiatilla toisella kädellä autoa ohjaten, käyttäisin vaihdekeppiä, suuntavilkkuja ja muita laitteita ja pitäisin korvallani toisella kädellä kaksikiloista telefoonia. Meillä töissä oli kyseinen puhelin vikapäivystäjien käytössä, mutta harvoin pojat sitä ottivat keikalle mukaan. Oli se niin hankala. Kerran meillä oli tuo puhelin mukana lentokonehallin katolla ja sieltä me soitettiin Väiskille valvomoon, että katolta soitetaan, laitappas kahvi tippumaan, tullaan kohta. Ja sitä naureskeltiin, että on se kätevä peli. Autopuhelin. Sen latauslaitekin oli Jerry-kannun kokoinen.
52. Jiikoo4.2.2020 klo 23:18
Lainaus: 51. Jondalar 4.2.2020 klo 18:44
”Jiikoon kertomus NMT-puhelimesta toi mieleeni omia kokemuksiani kyseisestä laitteesta. Sain postissa tarjouksen tästä edullisesta autopuhelimesta. Hinta oli muistaakseni yli 9000 markkaa. Paljon kyllä nauratti. Olisiko minulla muka jollekin niin tärkeää asiaa, että sitä varten pitäisi kallis ja hankala puhelin ostaa, että voi autosta soittaa.”

En minä moista vempelettä omillani ostanut enkä ollut asiassa edes aloitteellinen. Senhetkinen työni vain sattui olemaan luonteeltaan sellaista, että työnantajani halusi minun olevan tavoitettavissa päivät pääskys- eikun pääksytysten, tien päältäkin, ja minun oli syytä olla yhtä mieltä asiasta.

Ei kulunut kovinkaan kauan, kun päätin alkaa omaksi työnantajakseni. Sain lunastaa työsuhdeautoni itselleni mielestäni edulliseen hintaan ja siinähän tuo NMT-puhelimenrohjokin seurasi kaupassa mukana.

Ensimmäisen GSM-kännykkäni ostin kai viitisen vuotta myöhemmin, 1994. Hintaa oli yhä luvattoman paljon, 4 000 markan seutuvilla. Kännykkä olikin tuolloin mm. himoittu yo-lahja! Ei kuitenkaan mennyt aikaakaan, kun vekotin oli jo jokaisella lukioikäisellä ja hankinnan ikäkynnys putosi siitä hinnan myötä nopeasti yhä nuorempiin ja nuorempiin ikäluokkiin.
53. Elva4.2.2020 klo 23:46
Muistan ensimmäisen NMT-puhelimeni siitä, etten ymmärtänyt siitä paljoakaan. Se oli upouusi ja olin ravintolalounaalla seurueen kanssa Palacessa kun se soi laukussani. En tajunnut että ääni tuli puhelimestani. Joku seurueessa huomautti että puhelimesi taisi soida. Nappasin pokkana puhelimeni laukustani, pahoittelin ja lähdin vessaan vastaamaan. Melkoinen premiääri.
54. Arialisa5.2.2020 klo 12:33
Mitä räkää miehen suupielessä on "Mateon" alla? Onko alhaalla Justiinan nuijan alla pienen pieni eläin?
Ihan ylävasen kulma, tuleeko siihen naisen nimi? Auttakaa, kiitos!
55. Virkku5.2.2020 klo 14:36
Arialisa. Miehen suupielessä on limaa, mutta tässä synonyyminä. Justiinan nuijan alla ei ole pieni eläin vaan sen esiaste. Ylävasempaan kulmaan sain minäkin naisen nimen.
56. Heleena6.2.2020 klo 20:27
TJV Minulla meni kauan ennen kuin ymmärsin mitä tarkoittaa Nykänen. Mutta jotenkin sen sitten hoksasin. Nyt tästä no 3095 ristikosta puuttuu yhden sanan 1 kirjain. Justiinan kuvan alapuolella oleva kuva. On kuin joku tyhjä muovitötterö, pullo??
57. Jondalar6.2.2020 klo 20:37
Heleena, kuvassa on elukan muna.
58. Riku9.2.2020 klo 10:46
Olipa jälleen joutavaa jutustelua ja kehuskelua lähes koko palsta. En ymmärrä moista höpinää lainkaan. Ainoatakaan asiallista vihjettä en todennut. Muutamaa epäselvää kuvaa ja sanaa pohdin edelleenkin. Neljännen harmaan alapuolella joensuun vieressä oleva ihmetys. Kuvaako se jalkapalloilijaa vai suussa olevaa elintä? Typerä piirros Lehdolta. Samoin 7. harmaan alap. oleva miehen kasvokuva! Ei kai kuuluisaa ampujaa. Sitten se pyöräkuva! Oi joi! Jos mukkelehtia-verbi löytyy ainoastaan ' nykäsestä' , voidaanko olettaa em. kirjasarjan olevan ratkaisijoilla? Tästä ristikosta löytyy monta muutakin arvosteltavaa asiaa, jotta hyi, hyi!
59. Juho9.2.2020 klo 12:07
Riku, ei pidä ihmetellä kuin jalkapallonäkymääsi, hampaan kiinnityskudosta siinä paremmin näyttäisi olevan.
Alempana luulet löytäneesi kuuluisan ampujan, epäiletkö sveitsiläiseksi jousimieheksi, vokaalia muuttamalla saa
kuvasta ruotsalaisen kenraalin ja kreivin parin vuosisadan takaa.
60. Jiikoo9.2.2020 klo 13:26
Lainaus: 59. Juho 9.2.2020 klo 12:07
”...vokaalia muuttamalla saa kuvasta ruotsalaisen kenraalin ja kreivin parin vuosisadan takaa”

”Hänellä kuulijoita
on kolme kaikkiaan:
- - - - marski, Piper kreivi,
Karl Lagerbring, ne vaan.”

(J. L. Runeberg / P. Cajander)

Olihan arvon kreivillä kenraalia korskeampikin sotilasarvo!

”Jägmästare, general, fältmarskalk, förmögen godsägare, Greve...”
61. Riku10.2.2020 klo 15:12
Tattista Juho! Selvän teki, mutta aine miehen leukaperissä on outo käsite samoinkuin mukkelehtia-verbi. Kun on kaksi asuntoa ja yksi
' nykänen' , niin toinen on aina toisessa. Täytyy talsia kirjastoon, jospa sieltä avun saisi.
62. Johanna11.2.2020 klo 13:11
Terveiseni Artsille ja PM:lle, ratkon kuten te. Käväisen täällä lukemassa kommentteja ratkaistuamme mieheni kanssa ristikkomme, on mielenkiintoista lukea, että eri ratkojille eri kohdat tuottavat päänvaivaa. Kuvat selviävät useimmiten suurennuslasilla alkuperäisestä ristikosta, ja viimeistään nettilehdestä kuvaa suurentamalla.
Mieheni on jo kymmeniä vuosia sitten ostanut Nykysuomen sanakirjan, se on verraton. Taata Sillanpää on sen mukaan käyttänyt mukkelehtia -verbin synonyymia tervapääskyistä kirjoittaessaan.
Tänään lähtee ristikko postiin. Kaikille hyvää tuuria seuraavien ratkontaan ilman suoria vihjeitä!
63. Johanna11.2.2020 klo 13:13
Unodin kirjoittaa, että jotain apa voi olla netissä olevasta Kielitoimiston sanakirjastakin. https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe? motportal=80
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *