KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 2/2020

10315. SK 2/2020

Elva10.1.2020 klo 19:21
Nyt on Ekin/Heli Kärkkäisen kakstähtinen minun maun mukainen. Sitä oli erittäin hauska ratkoa ja joukossa oli muutamia todella maukkaita vihjeitä. Yksi pystyvihje melko alhaalla keskellä oli minusta omituinen, enkä ole varma minkä piilokirjaimen siihen pitäisi laittaa.

Piilis on Jari Keräsen, enkä muista että minulla ennen olisi näin suuria vaikeuksia hänen kanssaan ollut. Vielä on joitakin kohtia ratkaisematta. Hankalaa on, muttei haittaa!

Kiitokset laatijoille
2. Eki10.1.2020 klo 19:37
Löysitköhän sen kirjoitusvirheen... yhdessä vihjeessä pitää T-kirjaimen olla N.
3. Elva10.1.2020 klo 19:45
Senhän minä löysin. Koska olen epävarma suomen kielen hienouksista, pidin mahdollisena että tässä olisi joku knoppi jota en ymmärtänyt. Joten nyt helpotti.
4. Jiikoo10.1.2020 klo 21:56
Posti teki taas kerran julman tempun: viime viikolla SK kannettiin jo torstaina ja nyt en saanut sitä perjantainakaan! Huomenna lauantaina kahdeksi viikoksi ylämaihin lunta etsimään, ja tuon SK:n olisin niin kovin mieluusti ottanut matkaevääksi. Palattua lehden parasta ennen -päiväys on jo auttamattomasti umpeutunut ja tehtävät ummehtuneet.

Ketä sopinee osoittaa syyttävällä sormella Postin nykyisestä iteljointimeiningistä?

Rattoisia tuokioita palstalaisille SK:n ystäville!
5. TJV10.1.2020 klo 22:17
Saathan sinä Otava-mediatilisi kautta avattua SK:n ristikon ja piilosanan.
6. Riku11.1.2020 klo 10:34
Ekillä yleensä nasevat vihjeet, vaikka käyttelee merkkejä mielestäni liikaa. Nyt viim. vihjeen piilo-
kirjainta (15) en hoksaa. Mitä lienee monosta löytyy? Tämän takia annan Ekille arvosanaksi 10-.
7. Tuikku11.1.2020 klo 11:26
Piilosana mukavan mutkikas, en ihan yhdellä istumalla sitä ratkonut. Vs1 ja vs9 saavat minulta peukutuksen. Ristikossa minulla sama ongelma kuin Rikulla. Muutoin ristikko laatutavaraa. Senkin parissa meni useampikin tovi. Kiitokset laatijoille.
8. Tuikku11.1.2020 klo 13:45
No niin. Nyt luulen ja uskon ymmärtäneeni ristikon hiihtokenkäongelman! Rikullakin jo hilkulla, jotta hoksaisi. Ihan jo polttaa...
9. Riku11.1.2020 klo 15:07
Tuikku! Jos ongelmamme liittyy jotenkin Unton upeaan, niin en ymmärrä yhtikäs mittään Ekin ajatuksenjuoksusta. Tuo " huuda" vihjekin on minulle ymmärtämätön. T-kirjainta taidan tarjota.
10. Tuikku11.1.2020 klo 15:29
"Huuda" on sitaateissa. Mieti sille synonyymiä! Siitä se lähtee. Ja Ekin ajatuksenjuoksu
on hyvin johdonmukainen pikkumutkin.
11. Elva11.1.2020 klo 15:42
Mielestäni on tylsää, jos muissa kuin HS:n säikeissä pyydetään ja annetaan apua. Se vie nimittäin kaikilta muiltakin ratkojilta itse keksimisen ilo. Sitä suuremmalla syyllä, jos vihje on erikoisen hieno.
12. Heljä-Maija11.1.2020 klo 17:24
Keskustelusäännöt, kohta 6. "Uudelleen vihjeittäminen ennen palautusajan päättymistä on ehdottomasti kiellettyä. HS-säikeissä muiden auttaminen on sallittua, mutta niissäkin järjellisissä rajoissa."
13. POH11.1.2020 klo 17:33
Nautitaan, nautitaan.
HIIHTOKENGÄSTÄ!
"HUUDA!"
TAKOO. Nuoruus tulee väkisin mieleen, eipä onneksi vaivaa nykyisin, vaikka mitä tekee.
Ristikot on iloinen asia.
14. Elva11.1.2020 klo 18:27
Tarkoitukseni ei ollut pahoittaa kenenkään mieltä. Olen itsekin kova mokailemaan, enkä tässäkään asiassa ole syytön, mutta yritän ottaa opikseni. Viimeinen mitä haluaisin, on kaikenlainen kyttäysmentaliteetti näissä säikeissä. Pääasia mielestäni on että ratkojista on kivaa osallistua kommentointiin :)
15. Tuikku11.1.2020 klo 18:51
Istuin lähes 3 tuntia lentopallokatsomossa. Nyt kotiuduin ja satuin vilkaisemaan ristikkokeskusteluja. Sorry, nyt omatuntoni kolkuttaa, jos olen syyllistynyt uudelleen vihjeittämiseeen. Ei tule tapahtumaan toiste.
16. Heljä-Maija11.1.2020 klo 20:46
En minäkään ketään halua syyllistää. Otin vain lainauksen keskustelusäännöistä siltä varalta, että se on jäänyt huomaamatta. Ratkontailoa ja oivallusten ihanuutta kaikille!
17. Jiikoo12.1.2020 klo 19:44
Lehden saantiongelmani (4.) ratkesi tehtävien osalta lauantai-iltana: sain yli 600 km:n ajomatkan jälkeen tehtäväsivut täkäläiseltä isäntäväeltäni kopioina (itse lehti matkaevääksi pitkälle lennolle). Keräsen piilis osoittautui vaativaksi, en saanut siihen illan lyhyessä ensi-istunnossa montakaan sanaa. Tänään sunnuntaina se täyttyi ja saa minulta korkean arvosanan: kimurantti mutta palkitseva!

Kakkostähditetty ristikko täyttyi paljonkin nopeammin, mutta tarjosi silti herkkua kerrakseen. Kiitosten arvoisia tehtäviä molemmat.

Sopisi toivoa, ettei näissä ei-HS-säikeissä pahemmin edes kyseltäisi vinkkejä ja apuja – monikin avulias lukija voi niin helposti haksahtaa jelppaamaan. Hesari pysyköön erikoistapauksena, koskapa sen ristikotkin ovat niin omanlaisiaan (sekä hyvässä että pahassa)!
18. Eikka12.1.2020 klo 20:27
Tämän ristikon huonoin puoli oli se, ettei ratkontaa malttanut jättää kesken. Niin sujuvaa se oli. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ristikko olisi ollut millään tavoin helppo. Oli vaan niin mukava ratkaista vihjeitä, joista monet olivat - ilman turhia kikkailuja - aika ovelia ja kuitenkin yksinkertaisuudessaan selkeitä. Ehkä tuo ”Huuda!” on paras esimerkki. Suurennuslasikin sai pysyä panttilainaamossa pölyyntymässä.
19. Elva14.1.2020 klo 23:41
Pitkästä aikaa palasin taas keskeneräiseen Keräsen piilikseen. Se tuotti minulle suuremmat vaikeudet kuin mikään piilosana pitkään aikaan, mutta selvisi kuitenkin lopulta.
Jari Keräselle kiitoksia kovista minulle epätavallisista pähkinöistä.
20. PM15.1.2020 klo 18:55
Piilosanan ratkonta yhdellä istunnolla jäi yhtä pystysanaa vaille, vasta seur. aamuna keksin tuon sanan. Kuten Elvakin (19), pidän joitakin vihjeitä laatijalle epätyypillisinä, esim. eräät vihjeet olivat perin monisanaisia. Yhtä vihjettä en oikein ymmärtänyt, pitää kysellä lisää tuonnempana. Ratkonta oli kiehtovaa.
Ristikon jännittävimmät vihjeet onkin jo käsitelty edellä, ehkä niihin voisin lisätä vihjeen 'naton vastahanka'. Sen ja nuo muutkin onnistuin melko nopeasti ratkomaan. Tuo alussa mainitun yhden kirjaimen virheen yli "hyppäsin", ehkä aivoni "lukivat" vihjeen niin kuin se tarkoitettu. Kummankin ratkonnasta pidin, kiitos laatijoille!
Molemmat tehtävät ratkoin eilen, kirjaston SK:sta kopioituina. Edelleenkin SK:n saanti Postin palveluna tilapäisosoitteeseen käännetyn osoitteellisen postin mukana näyttää vievän aikaa.
21. Johanna16.1.2020 klo 23:53
Mahtavia olivat molemmat. Kuten aina aloitin hyvin myöhään (tänä aamuna) ja hiki hatussa ratkoin linja-automatkalla ja loput kotona, jotta sain lähettää vastaukset arvontaan. 1 vaakaan tuotti minulle harmaita hiuksia.
22. lapatossu17.1.2020 klo 08:20
Samaa mieltä Johannan kanssa, 1 vaakaan oli vaikea, mutta sain siihen mielestäni perustellun vastauksen... ehkä ihan pikkuisen venytin piilis-sääntöjä, eli en ole ollenkaan varma vastauksen oikeellisuudesta.
23. Elva17.1.2020 klo 09:06
Minullekin piiliksen 1. v. tuotti eniten vaikeuksia. Tulkitsin sen lopulta niin, että kun suistumisen syy oli tehon puute, niin lisäsin sanaan tehon = p. Tutkintaresurssit siis supistuivat. Fysiikassa tehon tunnus on p.
24. Tuikku17.1.2020 klo 10:15
Minäkin tulkitsin piiliksen vaakaykkösessä syyksi tehon puuttumisen ja lisäsin P:n. Tosin lyhyen matematiikan lukijana piti vielä tarkistaa tuo merkki. Omista kouluajoista ja fysiikantunneista on kulunut sentään jo pitkästi yli 60v.
25. Elva17.1.2020 klo 11:40
Äsken kun tulin kotiin, petyin kun ei uusi Kuvis ollutkaan eteisessä odottamassa. Ennen Postin lakkoa lehti tuli torstaisin, jälkeen lakon joko perjantaisin aamulla tai vasta myöhään iltapäivällä. Ehkä pitää olla kiitollinen, ettei se tule vasta maanantaisin niinkuin kuulemma jollekullle.

Tuikku, hyvä kun tarkistit p:t, minulta ne menivät sekaisin. p on siis fysiikassa paineen tunnus, P taas tehon tunnus.
26. spa17.1.2020 klo 12:15
Ei tuo piiliksen vaakaykkönen minullekaan heti auennut, mutta eniten ihmetytti pystynelonen! Lienee ollut teille muille ihan selvää kauraa. Ristikosta vastaus Ekille: No, en tietenkään.
27. Tuikku17.1.2020 klo 12:33
Spa, ei tuo piiliksen pystynelonen minullekaan selvinnyt. Siihen tuli mikä tuli, jännityksellä odotan ratkaisun näkemistä. Ja Elva: meillekin on jo pitkään SK ollut aamulehden välissä, mutta ei tänään. Juuri äsken puolisoni tuli ulkoa ja toi kaipaamani SK:n, se oli onneksi tullut päiväpostissa. Kyllä olisi viikonloppu ollut pilalla, jos olisi pitänyt maanantaihin odottaa.
28. Heljä-Maija17.1.2020 klo 13:07
Pystynelosen pähkäilin näin: Tyyten = tyystin, kerta kaikkiaan
29. spa17.1.2020 klo 13:08
Uskon lopulta keksineeni pystynelosen jujun.
30. Elva17.1.2020 klo 13:21
Päädyin samaan kuin Heljä-Maija, alku ihan ok = TYY, loppu kääntyi = TEN. TYYTEN.
31. spa17.1.2020 klo 13:53
Näin minäkin ajattelin, kirjoittelimme näköjään äsken Heljä-Maijan kanssa samaan aikaan.
32. spa17.1.2020 klo 14:20
Vielä tuosta ps4:sta: ongelma oli tuo outo sana tyyten. En tuntenut sitä ollenkaan, mutta kun ei vihjeestä muutakaan syntynyt, piti mennä katsomaan Kielitoimiston sanakirjasta.
33. Tuikku17.1.2020 klo 14:50
Heljä-Maijan, Elvan ja span tapaan minäkin järkeilin. Kyllä me ollaan viisaita! Kuitenkin ratkaisusana on ihan vieras minulle.
34. Tuikku17.1.2020 klo 14:50
Heljä-Maijan, Elvan ja span tapaan minäkin järkeilin. Kyllä me ollaan viisaita! Kuitenkin ratkaisusana on ihan vieras minulle.
35. PM17.1.2020 klo 20:05
Minullakin ratkoessani eniten mietityttivät vihje vs1 ja siihen ratkaisusana SUPISTUMINEN sekä myös tuo TYYTEN. Viimemainittua pidin jo silloin kuitenkin oikeana. Sensijaan tuo vihje vs1 mietityttää edelleen, voisikohan joku piilisvihjesäännöt paremmin tunteva valistaa?!?
36. Pike18.1.2020 klo 07:38
Ilman P:tä siis suistuminen, jos teho puuttuu. Järkeilin näin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *