KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 11.-12.1.2020

10312. IS Viikonloppu 11.-12.1.2020

Eki10.1.2020 klo 07:32
Huomenna meikäläisen ja Heikkiläisen kakspuolkovis ja ParkkisAnan piilosAna.
2. O11.1.2020 klo 21:08
Meikäläinen aloitti kovis-ristikkoharrastuksen saman laatijan kakspuolkoviksesta muutamia vuosia sitten.
Sinnikkäästi jatkoin ja olen erittäin tyytyväinen aikamoiseen loikkaukseen, jonka uskalsin tehdä.
Pääkuva vastauksineen nokkela. Todellakin pidin tästä ristikosta.

Kiitos Erkki Vuokila ja Heikki Lavonius!
3. Kuju12.1.2020 klo 01:17
Tuota ristikkoa en ole vielä aloittanut, edellisen sain valmiiksi vasta eilen.
Tuli mieleeni onko missään koskaan kerrottu kuinka monta koviksen oikeata ratkaisua lähetetään keskimäärin viikoittain? Veikkaisin satakunta, mutta voi olla paljonkin pieleen. Tietääkö kukaan?
4. Pike12.1.2020 klo 09:11
Pääkuva koviksessa oli aikamoinen kuva-arvoitus - ainakin minulle! Sanat siihen piti sommitella risteävistä.
5. Ylläpito12.1.2020 klo 09:20
Ei ole lehteä toimistolla vielä, mutta taitetulla sivulla se oli kyllä värillinen (pääosa kuvasta tummansinistä) ja ainakin O tuntuu saaneen selvää ja ymmärtäneen. Idea olikin, että se on arvoituksellinen alkuun.
6. Lars12.1.2020 klo 09:31
Pääkuvan keksin suht helposti, siitä alas tuleva toinen sana takkusi jonkun aikaa mutta pari tuntia muuta puuhaa ja taas tuli todistettua että kun vähän aikaa tekee muuta voi suht vaikeankin ristikon kirjoittaa sen jälkeen valmiiksi. No ei se muukaan osa ihan yhdellä istumalla selvinnyt mutta kakspuoli oli aika oikea arvio ristikosta. Eli jälleen voi sanoa: näitä lisää, kiitos.
7. Elva12.1.2020 klo 10:04
Ratkoin yöllä vasta puoliväliin asti, mutta kuvan tajusin yhdellä silmäyksellä, ehkä minulle tutun näyn takia.
8. iso S12.1.2020 klo 10:41
Selvä pyy, sanoi Heikkilän Risto varista. Minäkin tulkitsin pääkuvan ensin ihan väärin. Sitten kun lauseet alkoivat hahmottua, sain silmien säädöt kohdalleen ja sen jälkeen ei ollut kuvassa mitään napisemista. Harkittu huijaus siis toimi, oletettasti aiotulla tavalla eli voitettavissa olevana hidasteena.

Varsinainen vaikeus oli minulla ihan muualla. Löytyi jossain määrin yllättävä paikka, lieneekö teon tekemisen tarkoituksessa syntynyt harhaute, joka uhkasi nostaa riman liian korkealle. Onneksi aivot naksahtivat päätä puistellessa otolliseen asentoon, olihan kallossa runsaasti vapaata liikkumatilaa. Niinpä ei tarvinnut kakspuolikkaan edessä nöyrtyä. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Muilta osapuolilta kuin ratkojalta kiitettävä suoritus, ihan kuin eivät olisi olleet ensimmäistä kertaa asialla!

Sitä vaikeaa paikkaa ei voi vielä sen kummemmin avata. Voi vain todeta, että aina ei osaa ajatella kaikkia vaihtoehtoja. Esimerkiksi muinoin oli SM-kisan alkuerässä vihje "aina vihreitä" tai "ikivihreitä" ja minä tuhersin siihen limot, onhan juhannuskoivuissa aina vihreät lehdet. Oikea ratkaisu olikin lieot (kolmas kirjain oli piilokirjain).Oppia ikävä kaikki.
9. Jiikoo12.1.2020 klo 23:06
IS tarttui mukaan eilen nelostien varrelta, Vaajakosken ABC:ltä. Tänään sain tehdyksi siitä piiliksen, saatuani sitä ennen valmiiksi täällä ylämaissa eilen illalla kopioina saamani SK:n nro 2/2020 tehtävät. IS:n kovis tuntui alkuun ylivoimaiselta, joten piti tehdä pehmis välissä. Nyt sain ihmeekseni tekstarivastauksen lähtemään koviksestakin – ja jokaiseen ruutuun sain järkevältä tuntuvan kirjaimenkin. Kiitosta pukkaa laatijoille kelpo pähkinöistä, puolet sunnuntaipäivästä on kulunut rattoisasti niiden parissa!

Tunnustan silloin tällöin petkuttaneeni itseäni lähettämällä IS-kovisvastauksen, vaikka ristikossa olisi vielä ruutuja tyhjillään – kunhan ratkaisevissa ruuduissa on vahvasti oikealta tuntuva kirjain. Nyt ei tarvinnut petkuttaa.

Huomenna sitten tilapäisadoptoitu koira kyydissä Perämeren rannikolta 150 km koilliseen katsomaan, josko saisi hiihtimet jalkaan ensi kertaa tänä ”talvena”!
10. Masa I13.1.2020 klo 12:48
Morjens !
Olipa pääkuvaa kerrakseen. Näistä tykkään. Vielä on vähän vasen yläkulma auki.
11. Elva16.1.2020 klo 19:48
Ratkoin ristikkoa lauantaina puoleenväliin asti ja tänään iltapäivällä päätin jatkaa. Kävikin ilmi, että kaikki vähänkin helpommat kohdat oli jo ratkottu ja istuin varmaankin tunnin ajan lähinnä vain pähkäilemässä. Lopulta rupesivat vihjeet pikkuhiljaa avautumaan, vaikka meninkin monessa kohdassa täysin metsään ennen kuin tajusin hienoudet. Olen todella otettu tästä oivalluksia täynnä olevasta ristikosta, jota lisäksi oli epätoivon lomassa hauska ratkoa.

Hieno oli myös Tavis ja yllättävän työläs Kääntis.

Nyt lähdenkin tämän urakan jälkeen ansaitusti nauttimaan Tarantinon lähes kolmetuntisesta leffasta.
12. Elva17.1.2020 klo 00:16
Innoissani saatuani ruudut täyteen, unohdin mainita että alhaalla oikealla on kolme pystysanaa joiden vihje/ratkaisu-yhteys ei ole täysin auennut, vaikka uskon sanojen olevan oikein. Täytynee vielä miettiä.

Tarantinon ”Once upon a time in Hollywood” oli muuten täysin minun elokuvani, toivottavasti saa parhaan leffan Oscarin.
13. Elva21.1.2020 klo 08:55
Minulla jäi yksi sana tajuamatta:

Kuvan alla oleva pystysana KATOA, minulla on TAAS, enkä tajua yhteyttä.

Kiitän vastauksista.
14. Ylläpito21.1.2020 klo 09:13
Siinä vieressä lukee EIVÄT KATOA.
15. Elva21.1.2020 klo 09:23
Ylläpito, kiitos.
16. Mettalo21.1.2020 klo 13:59
Vasen ylänurkka ratkomatta. Esim.POHJANOTEERAUS, HYVÄ KUVA LOCH NESSIN HIRVIÖSTÄ?
Kiitos!
17. Tarja21.1.2020 klo 14:27
Minulla on UPPOPUU ja OTTAMATON
18. Mettalo21.1.2020 klo 14:36
No, nyt selvisi! Kiitos Tarja????
19. Vo21.1.2020 klo 20:00
Kovis oli mainio, saatiin vaimon kanssa väännettyä kokonaan, välillä toki oltiin hakoteillä. Kolmoset joskus meille liian tuskaisia saada loppuun. Nyt saman lehden Taviksessa tökkää pahasti sana kultti, mitähän siihen tulee? Ei vaan keksi virhettä omissa risteävissä sanoissakaan.
20. Matias-Myyrä21.1.2020 klo 20:03
Vo, katsopas Taviksen laatijan nimi siitä alareunasta.
21. Vo21.1.2020 klo 20:33
No niinpä. Kiitos!
22. Arska26.1.2020 klo 12:37
Mikä mökki oikealla alakulmassa
23. Jaska26.1.2020 klo 12:58
Maja
24. Arska26.1.2020 klo 14:39
Se missä on kuusi edessä?
25. Tarja26.1.2020 klo 14:56
Arska, huomaa, että se kuusi on keskellä vihjeruutua, mikä tarkoittaa, että se tulee vastaussanaan myös keskelle. Tässä on jekku!
26. Arska26.1.2020 klo 15:13
No niin tietysti Kiitos.Leffa?
27. Elva26.1.2020 klo 15:17
Arska, VERSIO.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *