KESKUSTELUT > RISTIKOT > EVVK - ELÄMME VIIKKO VIIKOLTA KIMPASSA

10307. EVVK - Elämme Viikko Viikolta Kimpassa

Eki5.1.2020 klo 21:19
Ensimmäinen viikko ensimmäisen kalenterikirjani aikakautta alkaa olla takana. Sen myötä tapahtuu paljon kaikkea mielenkiintoista. Antti Skyttä on lupautunut kirjoittamaan tuntemuksiaan koko vuoden ajan. Jutut julkaistaan sekä täällä Artikkelit-osiossa että Sanaris Oy:n tuoreella Facebook-sivulla.

Voit kommentoida sekä tähän säikeeseen että Facebookissa. Katsotaan, miten tämä lähtee käyntiin.

https://www.facebook.com/sanaris.ristikot/

Artikkeli etusivulla ja tässä:

https://www.sanaristikot.net/artikkelit/?p1=evvkvk o
2. Elva5.1.2020 klo 23:23
Aioin tehdä ensimmäisen viikon tehtävät, mutta innostuinkin ja tein vielä toisenkin viikon. Olin kuvitellut, että ratkominen menisi vauhdilla, mutta siinäpä erehdyin.

Kryptoja olen tehnyt hyvin vähän, enkä ole ollut niistä kovin innostunut. Kokemukseni mukaan, ne joissa ensimmäinen sana on arvattavissa ovat olleet lapsellisen helppoja ja ne joissa pitää avaussanat keksiä itse, ovat rajallisella sanojen tuntemuksellani, olleet liian vaikeita. Tässä silti ensimmäinen krypto (eka sana arvattavissa) ei ollut ollenkaan helppo, ehkä johtuen suppeasta tilasta, jolloin jokaista kirjainta oli hyvin vähän. Se tekikin ratkonnan mielenkiintoiseksi.

Ristikot ja piilikset eivät myöskään olleet mitään pikaratkottavia. Sanaristit olivat minulle vaikeita mutta hyvinkin kiinnostavia. Valintakrypton kanssa tuhersin myös kauan. Olen nimittäin päättänyt etten katso ratkaisuja ennen kuin kukin tehtävä on valmis.

Joudun valitettavasti vihdoin toteamaan, että nyt on sitten pakko mennä ostamaan lyijykynä ja kumi, koska varsinkaan sanarististä ja valintakryptosta ei tule mitään ilman useita yrityksiä ja erehdyksiä. Nyt jouduin käyttämään apupaperia välttyäkseni suuremmilta sottaamisilta.

Kaiken kaikkiaan ensikosketus oli hyvin positiivinen ja olen innostunut uusista tuttavuuksistani. Sen verran vilkuilin eteenpäin, että näin jatkossakin olevan kaikennäköistä erilaista, mutta aion pysyä tiukasti järjestyksessä, koska joku roti täytyy myös minulla olla!
3. Tarja5.1.2020 klo 23:54
Minä tein äsken ekan viikon tehtävät ja tykkäsin myös vaikeustason olevan juuri sopiva, sellainen keskitasoinen. Rasittavaksi koin ratkaisujen peittämisen koko ajan toisella kädellä. Siihen pitää keksiä joku peittävä paperi + klemmari -systeemi jatkossa, sillä en todellakaan halua nähdä ratkaisuja ennen tehtävien ratkomista. En tiedä, olisiko mahdollista seuraavassa kirjassa, että ratkaisut olisivat vasta kirjan lopussa.
4. Eki6.1.2020 klo 00:25
Totta kai, jos tarpeeksi moni toivoo.
5. Elva6.1.2020 klo 08:56
Minulle ratkaisujen sijainti ei ollut ongelma, varsinkin kun ne olivat ylösalaisin, mutta olen Tarjan kanssa samaa mieltä, että parempi olisi jos ne olisivat kirjan lopussa.
6. iso S6.1.2020 klo 10:23
Minä opin aikanaan lukemaan ylösalaisin olevasta lehdestä. Nykyään on taito aika paljon ruostunut. Varmuuden vuoksi kannatan silti lopussa olevia ratkaisuja, mutta nykyisessä tyylissäkin on hyvä puolensa (ei tarvitse selata) ja lopussa olevissa huono puolensa (saattaa vahingossa katsoa seuraavan tehtävän ratkaisua). Pääasia että ratkaisut eivät ole oikein päin tehtävän vieressä.

Bisnesidea: oheismyynti on usein olennainen tulonlisä. Vuoden 2021 kirjaan ratkaisut sellaisella värillä, että kirjaimet näkyvät vain erikoisvalaisimen avulla. Niitä valaisimia voi sitten myydä kovaan hintaan!
7. Leenanneli6.1.2020 klo 10:29
Mistäs nää ristikot löytyy?
8. Ylläpito6.1.2020 klo 10:34
Kirjasta löytyy maistiaisia puheena olevalta viikolta 1. Linkit tässä artikkelissa:

http://sanaristikot.net/artikkelit/?p1=evvk

Muussa tapauksessa pitää ostaa kirja.
9. Leenanneli6.1.2020 klo 10:51
Kiitos!
10. Ritu6.1.2020 klo 11:12
Öhöm öhöm, yritän tässä virkistää muistiani kirjan ensimmäisten tehtävien osalta. Se ei ole helppoa, kun omasta kyseisten tehtävien ratkomisesta jo tovi aikaa. Hätähousu mikä hätähousu.
Mutta tuo kirjan eka kryptohan oli sellainen, että kun vauhdilla kirjoitti kuvasta tulleen sanan, niin mielessä kävi, että tämähän on äkkiä tehty. Vaan kun ei ollut. Sen jälkeen joutui mietinnän alkamaan alusta, että onnistui jatkamaan.
Sanaristeistä kirjassa tykkäsin. Ne ovat iltiksen tv-liitteenkin herkkua olleet mulle jo pitkään.
Jos ajattelee ensimmäisen viikon ajankohtaisuutta, niin jos kirjan ensimmäisen tehtävän( krypton )päähenkilö on valtakunnallisen iltapäivälehden lööppeihinkin samaisella viikolla päässyt, niin hyvin alkoi.
11. Pius6.1.2020 klo 11:47
Eikö voisi myydä erikseen seuraavan vuoden tammikuussa ratkaisuvihkosen;-)
12. Tarja6.1.2020 klo 22:27
Ratkaisin ratkaisu-ongelmani. Leikkasin pahvista 9x17 cm kappaleen, jolla peitän vastaukset. Samalla se toimii kirjanmerkkinä sille, missä kohtaa kirjaa ollaan menossa.
13. Tarja8.1.2020 klo 13:06
Kirjassa kysytään viikon kohokohtia. Ensimmäiselle viikolle voisin laittaa (ristikkomaailmaan liittyvistä asioista) Apu Ristikot -lehden ekan numeron. Sai taas nauraa Mäkelän kannessa olevaa pääkuvaa. Ja Liljeroosin (kolmepalloinen, yksisivuinen) ristikko oli hykerryttävä. Muutaman suosikkitehtäväni tekemisen jälkeen lehti on jo postissa menossa ilahduttamaan vanhempiani.
14. Eki8.1.2020 klo 13:12
Eikä sovi unohtaa Markun pääkuvaa Liljeroosissa, se oli Markun todellinen neronleimaus.
15. Eki12.1.2020 klo 23:47
Vuoden toinen viikko on eletty ja Antti sen kirjannut.
16. Tarja13.1.2020 klo 00:42
Pidin itsestäänselvänä, että sanan "hykerryttävä" ymmärretään sisältävän myös pääkuvan.

Tämän viikon (nyt ollaan jo maanantain puolella) etappi- ja anagrammitehtävissä apupaperi tuntuu olevan tarpeen. Anagrammeja ei ihan hetkessä keksi, joten siinä tehtävässä riittänee pohtimista useammallekin illalle. Krypto ja avoristikko ratkesivat vaivattomasti.
17. JPQ13.1.2020 klo 13:30
Pakko kysyä vielä en ole kirjaa ostanut onko kokonaan väreissä?
18. Eki13.1.2020 klo 13:40
Kyllä on niin kokonaan väreissä kuin voi olla.
19. Ritu13.1.2020 klo 18:40
Minulla ei tästä kirjasta ole juurikaan negatiivista sanottavaa. Kun kyse kirjasta, niin kirjan sisempiin ruutuihin oli työläämpää kirjoittaa mitä pidemmälle kirjaa eteni. En tiedä, miten se ulkoasullisesti olisi toiminut, että jotkut kryptot ja esim. kuva-arvoitustehtävät olisivat vaihtaneet sivulla keskenään paikkaa. Silloin ainakin krypton reunimmaisetkin ruudut olisivat olleet helpommin kirjoitettavissa.
Ja tällaiselle kirjan sieltä täältä ratkoneelle olisi pientä ekstraa ollut, jos kirjassa olisi ollut kiinteä kirjanmerkkinauha mukana. No, onhan noita kirjanmerkkejä omastakin takaa, ettei se mikään varsinainen ongelma ole. Ja vink vink: seuraavan kirjan mukana saadaankin varmaan jo logolla varustettu kynä ja kumi :).
20. Tarja13.1.2020 klo 19:00
Minä askartelen vasta tämän viikon anagrammeissa. Keksin oivan keinon helpottaa tehtävää. Leikkasin itselleni viisitoista pientä pahvinpalaa, joihin kirjoitin nuo kirjaimet. Niitä on helpompi järjestellä uusiksi sanoiksi kuin kirjoittaa apupaperille eri vaihtoehtoja.
21. klaara13.1.2020 klo 20:01
Ratsia mainittu, kyllä minä niin mieleni hyvitin!

Anagrammeista tuli heti helpompia, kun maltoin lukea ohjeen. Ensiluulemalla yritin vääntää vihjeistä itsestään anagrammeja, joiden aiheena olisi alkoholi tai siitä pidättäytyminen. Ei oikein lähtenyt.

Ja sitten tein lisävaikeutta kirjoittamalla vihjeitä väärin apupaperille. Esim. "Jäljittelen nevoja" -> "Jäljittelen neuvoja". Ei lähtenyt taaskaan.

Tarjan vinkki on mainio, taidan askarrella loppuja varten itsekin.
22. Tarja14.1.2020 klo 09:46
29/30 anagrammista ratkesi miettimällä. Mutta numero 20 jäi epävarmaksi. Ratkaisut katsottuani ei siis yllättänyt, kun huomasin oman versioni olevan erilainen. Hauska tehtävä!
Ylipäätään tässä kirjassa minut on jo tässä vaiheessa yllättänyt tehtävien runsaus ja monipuolisuus. Ennen kirjan hankintaa ajattelin, että siinä olisi vain yksi tai ehkä kaksi ristikkoa viikkoa kohden. Mutta tehtäviä onkin neljä ja ristikoiden lisäksi kaikenlaisia muitakin tehtäviä, kuten juuri anagrammeja, sanaristejä, valintakryptoja yms.
23. Eki14.1.2020 klo 12:30
Nämä EVVK-jutut huomioitu Teoksen Facebookissa.

https://www.facebook.com/teoskustantamo
24. iso S14.1.2020 klo 19:47
Skyttä kommentoi viikkoa 1 mm. näin: "Tässä kirjassa on yli 200 tehtävää. Tuo määrä ei ole syntynyt ihan hetkessä. Lisäksi on tarvinnut tehdä selvittelytyötä."

Ja viikkoa 2: "Kirjoitan tätä Nyyrikin päivänä. Siinäpä vanha perinteinen nimi, jota nykyään ei taideta antaa lainkaan vastasyntyneille."

Tuomiot yhdistettynä: Väestörekisterin Nimipalvelu on luullakseni Skytälle tuttu tietolähde, mutta eipä tullut tarkistaneeksi etunimihausta. Nyyrikki on annettu vuosina 2010-19 etunimeksi 12 pojalle ja alle 5 tytölle. Ei siis ihan jokavuotinen tapahtuma, mutta sattuuhan sitä kuitenkin. Ei se tilaston kattamana aikana ole koskaan ollut mikään suursuosikki. Jotkut vanhat nimet ovat kuitenkin nousseet entistä ehompaan suosioon (katsokaa vaikka Nuutti), joten ties mikä buumi vielä Nyyrikkiä odottaa. Ei silti pidätetä hengitystä odottaessa.

Vielä viikolta 2: "Kun luen tai ratkon, en pysty välttymään siltä, että minulla on aina oikolukusilmä aktiivisena." Minullakin oli ennen sama "vika" ja vielä voimakkaampana: ei välttämättä edes tarvinnut lukea: riitti kun vilkaisi sivua niin painovirhe hyppäsi automaattisesti silmään. Ei enää. Vielä harmittavampaa on oikokirjoitussormien puutuminen. Ennen tunsin näpeissäni kun tein kirjoitusvirheen, ja niitä teen nykynakeilla enemmän kuin ennen. En enää. Nyt pitäisi aina muistaa lukea viesti ennen lähettämistä ja korjata virheet. Valitettavasti en yleensä muista tehdä sitä, kun se muistikaan ei ole entisensä, pikemminkin entinen.

Että tämmöisiä hajahuomioita, ja etukäteen kiitoksia jos viitsii vaivautua lupaamasa 53 viikkoa!
25. klaara16.1.2020 klo 07:31
Hermo petti, ja lunttasin vastaukset, vaikka viikkoa on vielä yli puolet jäljellä.

Anagrammeista nro 7 jäi itseltä ratkaisematta, ja nroon 20 minulla oli myös vähän erilainen (väärä) yritelmä.

Etappitehtävässä (sanasillat? Onko tälle tehtävätyypille joku nimi?) jäi myös yksi kesken. Yritin ylhäältä ja alhaalta ja molemmista, mutta eivätpä päät kohdanneet annetun rivimäärän rajoissa, mikä oli tavoitteeni. Jännä juttu: muissa vain yhden olin ratkaissut täysin samoin kuin vastauksessa. Jopa ne lyhimmät tarjosivat eri mahdollisuuksia. Niinhän ohje lupasikin.

Samaa mieltä kuin useat täällä: paljon monipuolisia hyviä tehtäviä jo nyt, ja kryptot kivan napakoita!
26. Tarja16.1.2020 klo 08:53
Minäkin matkasin vain Turusta Sallaan täsmälleen samaa reittiä kuin ratkaisu. Muihin keksin erilaisia vaihtoehtoja. Tai niin no, Kemistä Ouluun minulla oli kaksi vaihtoehtoa, joista toinen oli sama kuin ratkaisu.
Viikon kohokohtani oli kaiketi Punaisen Pelikaanin täyttäminen loppuun. Jopa sokkokrypto ratkesi tällä kertaa, mitä ei tapahdu minulle joka lehdessä.
Tuo hermon pettäminen on tuttu asia. Ekassa piiliksessä viimeistä sanaa miettiessäni erehdyin katsomaan sen ratkaisusta ja sitten harmitti, kun huomasin, että olisin sen kyllä keksinyt vähän pidemmällä miettimisellä. Silloin päätin, että ainakin yhden yön nukun ennen kuin katson minkään tehtävän vastauksia.
27. Janne Salo17.1.2020 klo 22:12
Ensimmäisestä kahdesta viikosta valintakrypto oli itselleni mielenkiintoisin. Eipä ole tullut näitä ratkottua aiemmin, mukavaa pohdittavaa!
28. Ylläpito19.1.2020 klo 23:11
Viikko 3 luettavissa.

Voit kommentoida sekä tähän säikeeseen että Facebookissa.

https://www.facebook.com/sanaris.ristikot/

Artikkeli etusivulla ja tässä:

https://www.sanaristikot.net/artikkelit/?p1=evvkvk o
29. Tarja20.1.2020 klo 13:48
On varmasti ollut kunnianhimoinen tavoite tehdä pienialaisia kryptoja 24 kirjaimella. Mutta jos olen ihan rehellinen, en hirveästi nauti runsaasta määrästä vierasperäisiä sanoja. Korvaisin mieluusti puolet noista kryptoista vaikka koko sivun tavuristikoilla, joista tykkään kovasti. Mutta krypto-fanit ovat tietysti eri mieltä ja makuasiahan se on. Laatija päättää, mitä tarjoaa ja ratkoja ratkoo.
Tämän viikon tehtävistä ZZ-tehtävä oli hauska ja erilainen. Piilikseen oli ujutettu uskomaton määrä tietoa. Viikon kohokohta vielä odotuttaa itseään.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *