KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 1/2020

10276. Punainen Pelikaani 1/2020

Eki14.12.2019 klo 13:09
Posti on hoitanut lehden kuulemma joillekin jo torstaina, meille tuli perjantaina.

Postilakon takia meinasi matskun perille saaminen olla vaikeaa tiettyjen piirtäjien kanssa, mutta hyvä kokonaisuus saatiin lopulta aikaiseksi.

Erityisesti olen mainostanut keskiaukeamaa, jossa Ilmo Juhani Liljeroos ja Markku Mäkelä panevant parastaan, Ilmo siis tapansa vastaisesti vai kahden tähden arvoisena. Kaksi supererikoisuuttakin voi löytää, kun ratkoo. Toinen voi olla vaikea huomata, siksi sitä korostetaan ristikon päällä. Päätösaukeama on Kari Vaalamon ja Heli Kärkkäisen.
2. Heljä-Maija14.12.2019 klo 15:40
Aloitan PuPen aina piilosanoista ja sitten avaan viimeisen ristikon, koska se yleensä ratkeaa hitaasti ja pala kerrallaan. Muita ratkon välillä ja palaan siihen aina uudestaan. Mutta nyt! Näytti ensin ihan kaamealta mutta ratkesi yhdellä istumalla. Kerrassaan ihania vihjeitä!
3. Satu14.12.2019 klo 16:24
Turkuun tuli PuPe jo torstaina, oli mahtava yllätys! Liljeroos/Mäkelä keskiaukeama vaikutti ensin mahdottomalta mutta pikkuhiljaa auennut, googlettamalla tietysti! Alkupään ristikot aika kivoja kakkosia, miettimistä kyllä niissäkin on ollut.
4. E-M-S14.12.2019 klo 21:20
Meille PuPe ja Passeli jaettiin jo torstaina, mikä kovasti riemastutti!
5. Pena16.12.2019 klo 18:30
Porvooseen tuli tänään, kiitoksia. Onkos tämä "vuoden eka jo ennen joulua" pitkäkin perinne?
6. Eki16.12.2019 klo 18:38
Oisko millenniumin aikaan tullut...
7. Sepeteus17.12.2019 klo 09:22
Hain PuPe:n eilen Prismasta. Mielenkiintoinen joulu taattu. Saapas nähdä montako saan ratkaistua..
8. Tarja18.12.2019 klo 14:27
Lähteenmäen ristikko ei tosiaan ollut mikään ylivaikea. Runsailta näyttävistä vihjeistä huolimatta ratkaiseminen oli selkeää. Vaalamon aukeamaa olen tutkiskellut nyt parina iltana. Tuntuu, että siihen voi vielä mennä muutamakin ilta, jos nyt ylipäätään valmistuu ollenkaan. Uskoisin siten, että siinä riittää pohdiskeltavaa vaativaankin makuun. Muihin en ole vielä ennättänyt tutustua.
9. Kuuno18.12.2019 klo 16:17
Kyllä se Vaalamon aukeamakin aukeaa, ei mikään ylivaikea. Muutamaa vastaussanan ja vihjeen kohtaamista täytyy vielä miettiä.
10. pelaaja18.12.2019 klo 20:41
Tapani mukaan aloitan aina keskeltä, tällä kertaa siis tapansa vastaisen IJL:n aukeamasta.
Muistui tuosta mieleen vanha juttu Tapani Kansasta uransa alkuajoilta, kun hän esitteli itsensä: Nimeni on Kansa ja tapani tulette tuntemaan!
11. Leenanneli18.12.2019 klo 21:31
Sivun 23 ristikko mukaan lukien alusta olen kahlannut järjestyksessä. Jokunen kirjain puuttuu jostakin ristikosta, mutta nyt alkoi selvästi vaikeus. On tää loppupää vaan vaikea, mutta en aio luovuttaa.
12. Elva20.12.2019 klo 15:04
Aloitin kannesta, mutta nyt täytyy pitää tauko, koska masennuin kovasti kun en osannutkaan sitä ratkoa.
13. Tuomas L.21.12.2019 klo 11:03
Eipä ole toistaiseksi valjennut Holopaisen ristikon supererikoisuus. Erinomainen kovislaadinta kyllä. Muita koviksia säästelen vielä edessä oleviksi pyhiksi.
14. Peehoo21.12.2019 klo 12:23
Holopainen oli erinomainen kyllä ja valkeni se erikoisuuskin, tosin ilman sen mainintaa olisi jäänyt kyllä tajuamatta. Kortet jatkaa hienosti, on noussut nopeasti suosikkieni joukkoon. Lähteenmäki jumittaa täällä, tosin ehkä teeman kiinnostamattomuus osasyynä. Liljeroos oli mukava, paikoin haastavakin kakkoseksi.
15. Kakara21.12.2019 klo 16:46
Mulle ei nyt yhtään aukea tuo Lähteenmäki. Ainahan se on mukavan haastava, mutta nyt en tajua ollenkaan, mikä on ideana...
16. pelaaja21.12.2019 klo 20:55
Tosi hieno tuo Holopaisen/Kurkelan ristikko! Ei ole ensimmäinen kerta, kun tykästyin. Supererikoisuuden hoksaamisesta en ole ollenkaan varma, koska Holopaisella on aina erikoisuuksia. 2 vihjettä kyllä erinomaisen erikoisia ja varsinkin se toinen on sattumoisin velmu mutta voi supererikoisuudessa muustakin olla kyse. Oikein tai väärinkö olen ratkonut mutta yhtä ainutta kysymysmerkkiä ei kuitenkaan tässä jäänyt kangertamaan mieltä. Se se on mukavaa.
17. Sepeteus22.12.2019 klo 11:04
Lainaus: 15. Kakara 21.12.2019 klo 16:46
Mulle ei nyt yhtään aukea tuo Lähteenmäki. Ainahan se on mukavan haastava, mutta nyt en tajua ollenkaan, mikä on ideana...
Minä myös täysin pihalla Lähteenmäen ristikosta. Muuten tosi hyviä ristikoita esim sivut 18-19 ja 24 ovat suosikkejani. Hyvää Joulua ja ristikkorikasta Uutta Vuotta kaikille!
18. Sepeteus22.12.2019 klo 17:14
Ihme tapahtui eli Lähteenmäen ristikko selvisi,kun täällä "valitettuani" katsoin sitä velä kerran. "Hyvä minä!"
19. VL24.12.2019 klo 09:09
Puuttuuko Vaalamon aukeaman (s.30) vihjeruudusta, jossa on mm. ylösalaisin oleva kukko, vihje ruudusta alaspäin lähtevälle sanalle?
20. Heljä-Maija25.12.2019 klo 01:38
V:. Samaa ihmettelin minäkin. Suurennuslasikaan ei auttanut.
21. Ylläpito25.12.2019 klo 01:46
Tutkitaan pyhien jälkeen.
22. Kuuno25.12.2019 klo 09:22
Ei siinä mitään näy. Myös "vakoojien sillassa" näyttäs olevan väärä vuosiluku.
23. portteri28.12.2019 klo 12:53
sivu 8 sanakehikko "rinteen näpeissä" vihje on virheellinen :)
24. Peehoo29.12.2019 klo 21:53
Vaalamon aukeaman kanssa sunnuntain väännin ja lopulta sen valmiiksi sainkin, vaikka usko meinasi jo loppua. Olipa mielenkiintoinen ristikko ja hienoa että tällä kertaa oli piirtäjäkin hänen ristikossa.
25. Leenanneli30.12.2019 klo 09:42
Nyt jo sivun 28 ristikon kimpussa. Siitä puuttuu vain vähän yläosasta ja alaoikea. Näin tää pikkuhiljaa täyttyy. Holopaisen sain tehtyä, vaikka mielestäni nyt oli vaikea. En keksinyt mitä tarkoittaa "sisältää supererikoisuuden". Toiseksi alin kirjain vielä puuttuu oikealta.
Voiko kysyä piililsen avainsanasta sen verran, että keskimmäisen piiliksen sana onko oikea sana vai onko itsellä virhe?
26. Funny30.12.2019 klo 15:38
Vaalamon aukeama osoittautui yllättävän työlääksi. Vanhojen tuttujen koiruuksien lisäksi on omaksuttu ja keksitty uusia. Yleis- ja erikoistietoa kysytään. Pyrin olemaan googlaamatta, mutta vahingossa tuli vastaan eräs sana, joka auttoi hieman ratkonnassa. Toisen kerran googlasin, kun ihmettelin tuota oikean sivun keskellä olevaa vihjettä "istuu kontossa!" ja ihmettelen edelleenkin, että noinkohan istuu.
27. kyllä stynyt2.1.2020 klo 17:15
Ta-vu-ristikko näyttää tunkkaselle kaikkine viisuineen, jätän lähemmän tutkimisen ja ohitan ko ristikon.
Samoin jätän Holopaisen - en vain jaksa googlata goglaamisen jälkeen. Pidän enemmän ristikoista joissa voi kokea ahaa-elämyksiä --ja niitä ei googlaaminen tuota.
28. Pikemäinen2.1.2020 klo 20:42
Miksi taas valitetaan? Kaikki täyttyi suitsait sukkelaan.
29. Tarja2.1.2020 klo 20:51
Holopaisen ristikossa oli minusta tosi vähän googlailtavaa. Pari kohtaa tarkistin. Kaikki muu oli löydettävissä omista aivosopukoista. Erinomainen ristikko.
30. Ylläpito2.1.2020 klo 21:11
Kyllähän kaikki tiedämme, että tiedämme eri asioita ja siksi esim. samantapaiset kiinnostukset laatijan kanssa varmasti auttavat. Tuomaksella ja Johannalla on erityinen tapa sijoittaa harrastuksiaan ristikoihin, silti toiveena, että ne eivät veisi asiaa harrastamattomien kiinnostusta ristikkoon.

Googlaukseen turvaudutaan nykyisin liian varhain? Yhä paremminhan asiat löytyvät pienellä haulla.
31. pelaaja2.1.2020 klo 22:00
Holopaisen ja Kurkelan toive täyttyy ainakin minun osaltani. En ehkä kuuntele heidän musiikkiaan mutta ristikoitaan ihastelen. Kehuin tämän lehden ristikkoa jo tuolla ylempänä. Nyt nimimerkin kyllä stynyt (?) kommentin takia otin sen uudelleen silmieni alle. Itse en tästä keksi paljon mitään kuuklattavaa. Miten tuollaisia vihjeitä edes kuuklaisi? Pari tarkistusta tietenkin risteävistä ilmaiseksi saaduista uusista tiedoista mutta pääosin tämä oli meikäläiselle ahaata, ei valtavan tietomäärän tarvitsemista.
Tottahan ihmisillä on eri tapoja ratkoa ja erilaisia mieltymyksiä. Yksi tykkää isästä, toinen pojasta ja kolmas pojan tyttöystävästä.
32. Tarja2.1.2020 klo 22:08
Tuntuu, että nimimerkki kyllä stynyt tuomitsi Holopaisen ristikon sitä lähemmin edes tutkimatta, kuten kertoi Lähteenmäen tavukonkin ohittavansa. Jos näin tekee, jää kyllä hienoja ahaa-elämyksiä vaille.
33. Kuuno2.1.2020 klo 23:12
Holopaisessa taisi olla itselle yksi googlattava, mutta sekin ratkesi risteävistä. Tavuristikosta olen samaa mieltä, tavoistani poiketen jätin kokonaan tekemättä.
34. Ylläpito2.1.2020 klo 23:24
Ilmeisesti moni ei vielä tajuakaan, millainen ponnistelu Holopaisen laatimus on ollut!
35. Annukka3.1.2020 klo 00:01
50 vuotta täytettyäni olen vihdoin saanut kolmosvaihteen päälle, ja ennen aivan mahdottomilta tuntuneet ristikot ovat alkaneet aueta. Nyt sain yllätyksekseni Holopaisen ristikon täyteen, vaikka piti kyllä päänsisäisiä hakuja tehdä aika lailla! Googlelta joudun kyselemään apua etenkin urheiluaiheissa - itse kun tuntisin totisesti paremmin kirjallisuutta. Voisiko muuten joku valaista, mitä tarkoittaa "supererikoisuus". Mikään Holopaisen monista erikoisuuksista ei minusta vaikuta sen "superimmalta" kuin muutkaan, joten mietin, onko jokin tietty kriteeri, jolla super-määre ansaitaan.
36. Ylläpito3.1.2020 klo 00:11
Kyllä se sitten kerrotaan. Sitä ei välttämättä huomaa ja täällä onkin toivottu, että sitä ei paljasteta, jos sen itse keksii. Edellinen kommenttimme antaa vähän osviittaa.

Olisi pitänyt panna keksijöille lisäkilpailu ja antaa palkinnoksi vaikka Nightwishin uusi livelevy, joka on Suomen listaykkösenä.
37. Annukka3.1.2020 klo 11:04
Kiva, että "supererikoisuus* paljastetaan noviiseille myöhemmin - sittenhän kriteerit varmaan valkenevat. (En toki suoraa vastausta odottanutkaan.) Hieno lehti kaiken kaikkiaan, ja olenkin taas vuosien tauon jälkeen päättänyt ryhtyä tilaajaksi. Myös täällä keskustelupalstalla on hyvä henki.
38. Funny3.1.2020 klo 13:06
En kutsuisi noviisiksi, jos saa Holopaisen täyteen. Yöllä sitä ratkoin, mutta vielä kesken. Mitään erikoista en tähän mennessä ole huomannut. Tällä kertaa ei juuri erikoistietoa vaativia vihjeitäkään. En näe juuri mitään hyötyä Googlesta tässä ristikossa.
39. Ylläpito3.1.2020 klo 13:19
Oikeastaan supererikoisuus selviääkin vasta aika lopussa...
40. Tarja3.1.2020 klo 13:29
Erikoisuuden keksiminen oli yksi ahaa-elämys sekin. Toivottavasti Ylläpito ei nyt pilaa sitä niiltä, jotka sitä vielä miettivät, antamalla vinkkiä vinkin perään.
41. Ylläpito3.1.2020 klo 13:42
On sen verran vaikea, että siimaa on hieman annettu.
42. Joutilas3.1.2020 klo 13:43
Erikoisuus oli ratkojalle helppo,mutta luultavasti ei laatijalle ihan niin iisi??? Joskus näinkin päin!
43. Funny4.1.2020 klo 13:26
"Joskus näinkin päin", toteaa Joutilas. Laatiminen siis normaalisti on helpompaa kuin ratkominen. Monelle laatiminen tosiaan on turhan helppoa, jos ei mitenkään vaikeuta työtään. Onhan laatijalla siihen monia tapoja. Laatiminen alkaa käydä työstä, jos panee luomukseensa monia lauseita, käyttää mahdollisimman pitkää sanastoa, kehittelee suuria aukioita. Ristikosta voi myös tehdä symmetrisen taikka piilokirjaimettoman.

Joidenkin mielestä turhia kotkotuksia. Monen ratkojan mielestä hyvä sanasto ja hyvät vihjeet ovat pääasia. Niinhän ne ovat, mutta tiedetään myös, että vaikeudet lisäävät luovuutta. Jos laatija pyrkii menemään yli siitä, mistä aita on matalin, ristikoista tulee helposti rutiininomaisia. Kun laatija joutuu koko ajan käyttämään aivosolujaan, että saa kaiken istumaan paikalleen, hän löytää sellaista sanastoa, joka ei muuten ensimmäisenä tulisi mieleen. Holopaisen/Kurkelan ristikot ovat tästä hyviä esimerkkejä.
44. Ylläpito4.1.2020 klo 13:34
Siksi kannessa usein lukeekin "taidolla ja sydämellä laadittuja ristikkoja".
45. Margit5.1.2020 klo 16:07
Jos ei eilisestä U-20 jääkiekkomatsista paljon iloa herunut, niin minulla se tuotti sen ilon, että täyttelin samalla Holopaisen ristikon lähes täyteen .
46. Margit5.1.2020 klo 16:18
Lainaus: 45. Margit 5.1.2020 klo 16:07
Jos ei eilisestä U-20 jääkiekkomatsista paljon iloa herunut, niin minulla se tuotti sen ilon, että täyttelin samalla Holopaisen ristikon lähes täyteen .
Täyttelin??= pinnistelin ja ponnistelin????
47. Leenanneli5.1.2020 klo 23:13
Kokeilin hyvällä menestyksellä täyttämistä lätkäpelin aikana! Ihmeekseni Lähteenmäen tavuristikko täyttyi miltei kokonaan! Kaksi tavua puuttuu. Pinnistelin ja ponnistelia vaikka aiemmin ei tuntunut täyttyvän millään. Oon kyl tyytyväinen. Ja eiköhän ne kaksikin vielä löydy.
48. VL6.1.2020 klo 09:29
Pitäisikö Viitamäen ristikon vinjeen EI HALO ..MM..A kuulua EI HALO ..MM..AA?
49. Ylläpito6.1.2020 klo 09:33
Päivitimme lauantaina virhepalveluun kaikki pienetkin epäkohdat, tämä tuli sinne.
50. VL6.1.2020 klo 09:38
Annukka, jos olisit todella aloittelija, olisit todennäköisesti huomannut supererikoisuuden jo ratkaisemisen alkuvaiheessa. Luulisin, että se olisi hankaloittanut aloittelijan alkun pääsyä.
51. VL6.1.2020 klo 09:41
Viitamäen ristikon pikku virhe olikin näköjään jo virhepalvelussa. Pahoittelen hätiköintiäni!
52. Tuomas L.6.1.2020 klo 12:13
Tällä kertaa itse virhepalvelussa on virhe: Viitamäen ristikko on sivulla 25 eikä 23.
53. Ylläpito6.1.2020 klo 12:17
Kiitos, korjataan.
54. Leku6.1.2020 klo 12:48
Jos oikein tarkkoja ja niuhoja ollaan, niin s.23 oikealla alakulmassa samassa ruudussa tähdistön kanssa olevasta vihjeestä puuttuu yksi piste. Olen ymmärtänyt, että puuttuvia kirjaimia korvataan aina samalla määrällä pisteitä.
55. Tarja6.1.2020 klo 13:17
Kyllä minun on luovutettava ja nostettava kädet pystyyn Vaalamon aukeaman edessä. Aukkoja on niin paljon etenkin vasemman sivun yläosassa, että ei vain minun taitotasoni riitä saattamaan loppuun tätä aukeamaa.
56. Ylläpito6.1.2020 klo 13:21
Kannattaa yrittää avoimin mielin...
57. Tuomas L.7.1.2020 klo 11:06
Taisinpa vihdoin hoksata Holopaisen ristikon supererikoisuuden. On tuo varmaan tosiaan asettanut haasteen laatijalle. (Ja yhdessä kohdassa on jouduttu hieman joustamaan, vai kuinka?)

Vaalamon aukemaa olen vielä säästellyt ja Lähteenmäkeen jäänee tälläkin kertaa pari aukkoa; vain pari kertaa olen saanut sen kokonaan täyteen. Viitamäki, Hakonen, Keränen ja Kortet sen sijaan täyttyivät ja olivat kaikki oivallisia koviksia.
58. Jukkis7.1.2020 klo 12:35
Jos kerta minä sain Vaalamon täyteen, niin kyllä Tarja sinäkin sen saat täyteen.

Ehkä joskus ennenkin olen kirjoittanut saman lauseen sovellettuna johonkin toiseen PuPe:n ristikkoon. Silloin muistaakseni taisi onnistua.
59. isoäiti7.1.2020 klo 18:42
Vaalamon sain minäkin täyteen, mutta en kyllä muista, milloin olisin hikoillut koviksenkaan kanssa niin paljon kuin tämän kanssa. Tarjalle kannustuksena voin sanoa, että juuri vasemman sivun yläreunan ratkaisemisesta lähti koko ristikko ratkeamaan, joten suosittelen vielä yrittämään. Tuomas L.: mukava kuulla kommenttejasi, kun olet Vaalamon ratkonut.
60. Kuuno7.1.2020 klo 20:06
Ei minusta Vaalamo ollut mitenkään normaalia kolmosta vaikeampi. Päälause aukesi suht nopsaan ja sehän helpotti huomattavasti. Kokonaisuus ei ollut mitään suurta ahaa elämys juhlaa.
61. Pekku7.1.2020 klo 23:17
Minäkin sain juuri Vaalamon aukeaman valmiiksi. Pitkään oli vaikeuksia viidessä kohdassa kun en millään meinannut löytää sopivia sanoja mutta sitten sain sen ahaa elämyksen ja kaikki ratkesi sen sileän tien. Vielä on tuo Lähteenmäen kummajainen jäljellä, sitten on lehti valmis. Katselin sitä vähän aikaa eikä tuo kovin helpolta näytä. Täytyykin laittaa vaimo laulamaan noita biisejä jospa sitten keksisi ristikon jujun.
62. Pekku8.1.2020 klo 22:59
Lähteenmäkikin tuli valmiiksi. Kun noiden tuttujen laulujen juju pienen pohdiskelun jälkeen selvisi, oli ristikko sittenkin yllättävän helppo vaikka tällä sivustolla moni pelotteli sen vaikeudella. Ulkoasu ei oikein miellyttänyt, se oli paljoine teksteineen aika sekava mutta kuitenkin viihdyttävä kuten kaikki muutkin ja varsinkin kolmen tähden ristikot. Nyt on lehti kokonaan valmis, kiitos laatijoille. Valitettavasti seuraava PuPe ilmestyy vasta helmikuun puolessavälissä. Onneksi sitä ennen ilmestyy kaksi Iisakkia ettei tule ristikkopulaa.
63. Kariheikki10.1.2020 klo 20:26
Olenkohan jotenkin erehtynyt, mutta mielestäni sivun 20 Käärmeen hännässä on jotain ihmeellistä.
64. anna h10.1.2020 klo 20:28
Ei ollut käärmeessä mitään ongelmaa, ihan ok : )
65. Satu12.1.2020 klo 21:16
Lainaus: 11. Leenanneli 18.12.2019 klo 21:31
Sivun 23 ristikko mukaan lukien alusta olen kahlannut järjestyksessä. Jokunen kirjain puuttuu jostakin ristikosta, mutta nyt alkoi selvästi vaikeus. On tää loppupää vaan vaikea, mutta en aio luovuttaa.

s.23 Vaalamo ihana pitkine sanoineen. Täyteen sain kun ahersin tosissani. S.30 Vaalamon aukeama vasen yläreuna ammottaa tyhjyyttään, muuten aika kivasti täytetty, osa googlaamalla. Yllätys tänään oli Viitamäen s 25, yhtäkkiä kirkastui ja sain täyteen kahta kirjainta vaille, olisko ollut ensi kerta Viitamäen ristikon kohdalla kun ehkä saan täyteen. Holopainen/Kurkela s 27 alareunassa ja oikealla ylhäällä rakoilee, odottelen inspiraatiota. Hakonenkin ekaa kertaa täynnä kokonaan, en tiedä oikeellisuudesta. Kortet ihan vähän raapustettu:), toistaiseksi. Tekemistä riittää, onneksi on vielä aikaa pähkäillä! Lähteenmäen ta-ka-juttu taitaa jäädä miettimättä :)
66. Leenanneli13.1.2020 klo 13:43
Satu, hyvin ratkeaa pikkuhiljaa. Tuon postauksen jälkeen ratkesi sivut 24-27 sekä viimoinen. Onkohan tää nyt neljäs Pupe ja ekoissa kolmoset jäi ihan tyhjiksi, nyt jo täyttyy aika mukavasti. Kortetta on kehuttu kovasti, mutta täällä se jäänee suht tyhjäksi. Keräsestä s. 28 puuttuu hiukan yläosasta ja aukeamasta 30-31 vasemman sivun yläosasta. Näit on kyllä kiva ratkoa!
67. Funny13.1.2020 klo 15:43
Ei voi tietää, mikä ristikko jää ratkomatta. Uusi päivä tuo yleensä aina uusia oivalluksia, jotka parhaimmillaan voivat johtaa hankalalta näyttäneen ristikon avautumiseen. Juuri sitä meikäläinenkin on viime aikoina joutunut toivomaan. Selvästi edellisiä nihkeämmin täyttyy tämä lehti. Mutta täyttyy kumminkin, kun ei anna periksi.

Illalla katselin Viitamäen teosta, mutta sain siihen vain vähän täytettä. Viitamäen vihjeitystapa on ovela, ja sen verran poikkeaa muista, että näihin pitää todella keskittyä. Samalla kuitenkin ihastelin tuon ristikon rakennetta, miten avaralta se näyttää. Toisin kuin monissa muissa tämänkin lehden ristikoissa, tässä ei näy juurikaan sokkeloita eikä suuria vihjeruutukasaumia. Vihjeruudut on sijoitettu juohevasti niin, että tarpeettomia piilokirjaimia ei esiinny. Jokaiselta alueelta pääsee toiselle ilman piilokirjaimia, piirre jota jotkut arvostavat. Arvelisin, että tällainen laatimus ei synny aivan itsestään!
68. happonen13.1.2020 klo 20:39
Lehti on melkein täynnä. Vielä kun keksisi Lähteenmäen pääkuvalauseen toiseksi viimeisen sanan + risteävät - ei vaan millään saa mitään järkevää ko. kohtaan! Mielenkiintoinen idea tämä laulun sanat -teema, vaikka suurin osa noista viisuista on kyllä itselleni tuntematonta vuosikertaa. Toki ristikko on sikäli hyvin laadittu, että ei sinänsä haittaa, vaikka ei olisi ikinä kuullutkaan noita biisejä.

Koviksista parhaat tunnelmat jäivät Viitamäestä ja Kortetista. Hyvää sanastoa, hyviä kierouksia ja Googlea ei näihin juuri kannata käyttää.

Vaalamo oli melkoisen visainen, aikamoisella punnerruksella se valmistui vihdoin. Vihjeistä jäi kaksijakoiset fiilikset: joukossa erittäin hyviä, mutta myös muutama vähän ohisektoriin meneväkin.

Holopaisen erikoisuutta en ole minäkään keksinyt. Ihan kelpo ristikko, mutta en kerta kaikkiaan ratkoessani huomannut mitään "supererikoista".
69. Tarja14.1.2020 klo 17:30
Täynnä on. Siis Vaalamon aukeama. Mutta kyllä oli työn ja tuskan takana tuo vasemman sivun yläosa.
70. Heljä-Maija14.1.2020 klo 19:15
Nyt kun moni on saanut PuPen kokonaan valmiiksi, ehdotan tarttumaan Passeliin 8/2019. Vaalamo löytyy sieltäkin, ei kuitenkaan niin hankala kuin tuo PuPen aukeama. Mutta tuiki herkullinen Ilmo Juhani Liljeroos tervehtii ratkojaa tuossa lehdessä. Mainioita ja kinkkisiä vihjeitä, paljon ahaa-elämyksiä. 3-tähtiseksi minä sen merkitsisin. Kannattaa hankkia lehti ihan tuon IJL:n takia!
71. klaara16.1.2020 klo 07:39
Hivuttamalla eteenpäin. Vaalamon aukeama täyttyi taas hiukan, vielä puuttuu 20-30 %. Hakosessa ja Salokankaassa (s. 26 ja 24) vasen ylänurkka kumisee tyhjyyttään, Viitamäessä alanurkat. Mutta lähes joka päivä jotain täyttyy lisää.

Niin ja kansiristikko on minulla vajaa! Pääkuvan lause ja yksi risteävä eivät oikein kohtaa, vaikka miten yritän kuvia tulkita.
72. Tarja16.1.2020 klo 08:57
Minun mielestäni siitä kannen ristikon yläosasta puuttuu yksi vihje. Tai ainakin yhdellä vihjeen lisäyksellä saisin sanat sopimaan paremmin. Mutta ehkä en vain keksinyt ideaa.
73. Leenanneli16.1.2020 klo 09:10
On tää niin mainiota kuinka nämä täyttyvät pikkuhiljaa. Olin ihan varma, että sivun 28 Keräsen yläosa jää ratkaisematta. Mutta eilen kun aikani sitä tuijottelin ja keksin yhden pystysanan, ni ratkesikin. Hieno tunne!
74. klaara16.1.2020 klo 10:31
Kansiristikosta: Minä ajattelin, että se yksi kuvavihje toimisi vihjeenä kahteen sanaan. Jos se olisi vähän erilainen. Katsotaan.
75. Satu16.1.2020 klo 19:45
Lainaus: 47. Leenanneli 5.1.2020 klo 23:13
Kokeilin hyvällä menestyksellä täyttämistä lätkäpelin aikana! Ihmeekseni Lähteenmäen tavuristikko täyttyi miltei kokonaan! Kaksi tavua puuttuu. Pinnistelin ja ponnistelia vaikka aiemmin ei tuntunut täyttyvän millään. Oon kyl tyytyväinen. Ja eiköhän ne kaksikin vielä löydy.

Ihme ja kumma! Lähteenmäen tavuristikko täynnä muuten paitsi "laulaja ruohikolla, "eka ja kolmas tavu puuttuvat.. En olisi ikinä uskonut, että onnistun. Kuten Leenanneli mainitsi, samalla kun katsoo jotain muuta, antaa aivojen työskennellä toisella tasolla, niin kävi minullekin. Erilainen ristikko ja kiva vaihteeksi!
76. Funny17.1.2020 klo 13:10
Olin Lähteenmäen kanssa pitkään pihalla, ensin alkuun jopa metsässä, kun toivoin että laulujen tuntemisesta olisi hyötyä. Mutta laulut kumminkin lisäsivät intoa, pakkohan tuo on selvittää! Enköhän selvitäkin, mutta vielä riittää ihmettelemistä.

Kuten Tarja joku päivä sitten totesi, tavuristikossa on omat hyvät puolensa ratkojan kannalta. Kun saa jossain kohdin langan päästä kiinni, saattaa yhdessä hujauksessa ratketa vähän isompikin alue. Näiden kanssa pärjää, jos tuntee hyvin suomen kielen sanat sekä tietyt säännönmukaisuudet tavujen kanssa. Jotkut tavut sopivat parhaiten sanan alkuun, toiset taas loppuun. Samoin vähän miettimällä usein huomaa, tuleeko johonkin paikkaan vokaali vai konsonantti tavun alkuun tai loppuun. Tuollaiset seikat auttavat eteenpäin yllättävänkin paljon.
77. pelaaja17.1.2020 klo 21:28
Kauan se kesti mutta nyt on Lähteenmäen laulut laulettu! Että voikin olla kiva ristikko.

Kansiristikossa kyllä on jotain hämärää, kuten ylempänä jo onkin todettu.
78. JK17.1.2020 klo 22:07
Oon tykännyt kovasti Keräsen ristikoista. Viime ristikoissa on kyllä tökkinyt englannin ymmärtämisen vaatimus. Ei kaikki, esim. oma isä osaa kieliä, vaikka olisikin ihan perussanoista kyse.
79. Kaapo20.1.2020 klo 15:01
Minua ihmetyttää usein, miten erilaiset kohdat tuottavat ratkojille päänvaivaa. Nyt esimerkkinä on Vaalamon ristikko, jonka sain muilta osin ratkaistua, mutta oikean sivun keskelle on jäämässä tyhjä kohta. Vihjeille VAIN LEIKKAA ja TIETYISSÄ KORTEISSA ei löydy yhteisiä kirjaimia, vaikka ratkaisusanat tulevat ristiin. Samalla myös vihje IMETTÄVIÄ jää arvoitukseksi.
80. Funny21.1.2020 klo 10:50
Joskus ei vain leikkaa, sen kai jokainen välillä toteaa.

Olen tuuminut, että jos kaksi risteävää sanaa eivät mitenkään näytä täsmäävän, on yritettävä päätellä, kumpi niistä on varmemmin oikein, ja sitten toisen kanssa ajateltava vihjettä uudelta kantilta. Jotain on jäänyt huomaamatta. Tosin tuokaan nerokas päätelmä ei ole auttanut minua Lähteenmäen kanssa yhdessä kohdassa!
81. Jaska21.1.2020 klo 18:58
Viime lauantain IS-skyttiksessä tuli eteen Funnyn priorisointipäättelyä vastaava ongelma. Oma virhehän sen aiheutti. Sama selitys on ilmeinen Kaapon tapauksessa. Hyvin istuivat ko. risteysruutujen kirjaimet sijoilleen. Sitä vastoin erään lähivihjeen yksi kirjain istuu huonommin.
82. iso S22.1.2020 klo 08:38
Sherlock Holmes sanoi jotenkin siihen suuntaan, että kun kaikki muut vaihtoehdot on suljettu pois niin silloin se jäljelle jäänyt on oikea.

Karvas kokemus on opettanut, että joskus se varmemmalta tai jopa varmalta tuntuva sana tarvitsee uutta näkökulmaa.
83. Kaapo22.1.2020 klo 17:29
Kiitos Funnylle. Virhe löytyi.
84. Leenanneli25.1.2020 klo 12:30
On tää vaan niin kivaa! Otin pitkästä aikaa taas lehden käsiini ja s. 25 Viitamäen vas alanurkan työn alle. Kumitin vanhaa pois ja niin se vaan täyttyi! Hieno tunne! Enää puuttuu s 30-31 jotain ja paljon tuosta kehuja saaneesta Kortteen ristikosta. Siitä en saa otetta.
85. klaara26.1.2020 klo 09:20
Rohkaistuin niin Leenannelin esimerkistä, että sama Viitamäen nurkka täyttyi vihdoin täälläkin. Jospa sitten taas Vaalamon aukeaman kimppuun, siinä on vielä paljon valkoista.
86. Leenanneli26.1.2020 klo 10:28
klaara, hienoa!
87. Leenanneli26.1.2020 klo 19:08
Herttinen sentään! Kortet tuli tehtyä! No, hieman mies kyllä auttoi, mut kuitenkin. Enää puuttuu hiukan s. 30-31. Huh!
88. Kummeksuja26.1.2020 klo 21:05
Lainaus: 27. kyllä stynyt 2.1.2020 klo 17:15
Ta-vu-ristikko näyttää tunkkaselle kaikkine viisuineen, jätän lähemmän tutkimisen ja ohitan ko ristikon.Samoin jätän Holopaisen - en vain jaksa googlata goglaamisen jälkeen. Pidän enemmän ristikoista joissa voi kokea ahaa-elämyksiä --ja niitä ei googlaaminen tuota.

Hyppään aina holopais-kurkelan risitikon yli. On niin aneeminen ulkoasu, että itkettää ja sekalaisia fontteja on vaikka muille jakaa, ihan silmissä vilistää. Hyviä muusikoita ovat, mutta miksi ryhtyä ristikkoalalle?
89. isoäiti26.1.2020 klo 22:47
Kummeksuja, suosittelen, että katsoisit avoimin mielin Holopainen-Kurkela ristikkoa. Saattaisit yllättyä! Minusta he ovat kehittyneet laadinnassa koko ajan ja heidän ristikkonsa tarjoavat mielenkiintoista aivojumppaa. Usein tuo fonttien erilaisuus vain helpottaa, eipä tarvitse miettiä, mihin samassa ruudussa yksi vihje loppuu ja toinen alkaa. Kokeile!
90. jaana27.1.2020 klo 05:33
Itse pidän Holopaisen ristikoista, tarjoavat todellakin mielenkiintoista aivojumppaa. Tavuristikkoa minäkin katsoin aluksi kauhunsekaisin tuntein, mutta loppujen lopuksi se osoittautui tavallista helpommaksi tällä kertaa. Ei liian helppo kuitenkaan :)
91. Kummeksuja27.1.2020 klo 15:20
Lainaus: 89. isoäiti 26.1.2020 klo 22:47
Minusta he ovat kehittyneet laadinnassa koko ajan ja heidän ristikkonsa tarjoavat mielenkiintoista aivojumppaa. Usein tuo fonttien erilaisuus vain helpottaa, eipä tarvitse miettiä, mihin samassa ruudussa yksi vihje loppuu ja toinen alkaa. Kokeile!

Ehkä kehittynyt (Holopainen) hiukan laadinnassa. Kurkelahan vastaa ulkoasusta. Bointtini oli: ulkoasu aneeminen, ei innosta
ratkomaan
92. Uuge27.1.2020 klo 15:36
Mistä tiedät, jos hyppäät ne aina yli?
93. Uuge27.1.2020 klo 15:37
Siis Holopaisen kehityksen.
94. Kummeksuja27.1.2020 klo 19:08
Lainaus: 93. Uuge 27.1.2020 klo 15:37
Siis Holopaisen kehityksen.

Hiuksien halkomista Uuge.
EHKÄ kehittynyt (Holopainen) kirjoitin, ja syytäkin kehittyä. Laadintatulosta, ristikkoa vilkaisemalla saa kyllä käsityksen kehityksestä.Myös ulkoasun näkee kertavilkaisulla, vai?
Edelleen hyppään yli = en ratko.
95. Tarja27.1.2020 klo 19:44
Jokaisella on tottakai oikeus ulkoasun perusteella olla ratkomatta ristikkoa. En minäkään osta Iisakkia, koska se on niin ankean mustavalkoinen ja minä tykkään väreistä. Mutta laatimuksen laadusta, siis vihjeiden ja vastaussanojen välisestä yhteydestä, vihjeiden onnistuneisuudesta tai sanaston rikkaudesta on kyllä mahdoton tehdä päätelmiä ilman että ratkoo kyseistä ristikkoa.
Jos katsoo esim. Holopaisen & Kurkelan edellisessä PuPessa ollutta aukeamaa, on kyllä liioittelua sanoa sitä aneemiseksi. Värillisiä vihjeitä on toistakymmentä ja näyttäviä kuvia useita. Että jos AINA hyppää yli, on muitakin syitä kuin ulkoasun aneemisuus.
96. Kummeksuja27.1.2020 klo 22:12
Lainaus: 95. Tarja 27.1.2020 klo 19:44
Jos katsoo esim. Holopaisen Kurkelan edellisessä PuPessa ollutta aukeamaa, on kyllä liioittelua sanoa sitä aneemiseksi. Värillisiä vihjeitä on toistakymmentä ja näyttäviä kuvia useita. Että jos AINA hyppää yli, on muitakin syitä kuin ulkoasun aneemisuus

Aukeamassa toistakymmentä värillistä vihjettä....hhmm...johan nyt jotain. Miksei kokonaan värillinen houkutteleva aukeama?
Taidoissa puuttunee. Odottelemme siis edelleen kehitystä. Mielestäni maksullisella tuotteella, olkoon lehti tai muu,
ei harjoitella.
Mitä tulee niihin "muihin" syihin, usko nyt vaan: Holopainen-Kurkela-pari ei vaan ole mielestäni kiintoisa lopputulokseltaan.
97. Margit29.1.2020 klo 12:26
Onko Ratkaisut osiota mahdollista saada netissä ?Tietysti viikko pari palautuspäivän jälkeen . Olisi hienoa, jos pääsisi aiemmin jo tarkistelemaan omia ratkaisujaan, kun vielä muistaa pähkäilyjään. Nyt täytyy odotella monta kuukautta paperilehteä.
98. Ylläpito29.1.2020 klo 12:30
Tuohan on hyvä idea, me mietimme täällä asiaa.
99. Margit29.1.2020 klo 12:33
Hienoa ! Kiitos jo etukäteen !
100. Ylläpito29.1.2020 klo 16:42
Kyllä tästä tulee totta! Lisäämme lähiaikoina numeron 6 ratkaisut.
101. Portteri29.1.2020 klo 18:24
Ton (viestit 97-100.) kanssa oon paininu pitkään varmaan vuosikymmenen. Vanhat lehdet on jossain kyl tallessa pitkäänki, mutta koskaan en malta sit palata ratkaisujen pariin. Esim jos yhen kulman ristikoista tai pääkuva sanat lunttaisi ratkasusta ja sitä kautta opiskelisi vähän miten noita vihjeitä pitäisi osata käsitellä. Tosin olen jo ny oppinut kenen laatijoitten kaa pääsen samalle aaltopituudelle ja kenen kanssa on totaalihaasteita
102. Jygge29.2.2020 klo 10:17
s. 30. Äijäkööri ja juoma vieressä. Vinkkejä?
103. Si-te-er-aa-ja29.2.2020 klo 10:51
"Vielä ei kuitenkaan ole estradi avoin muulle keskustelulle, sillä postin tulo kestää jopa yli viikon eikä kaikissa ole leimoja todisteena."
104. Jaska29.2.2020 klo 11:12
Kyllä sitä silti saa avustaa.
105. Ylläpito29.2.2020 klo 11:14
Pienet vinkit ok. Tuskin on enää tarkoitus lähettää.
106. Jaska29.2.2020 klo 12:45
Jyggekin saa siis sallitusti miettiä ko. avustuskohdetta
107. Heljä-Maija1.3.2020 klo 00:16
Jygge, tässä pieniä vinkkejä, toivottavasti sallittuja. Ko. kohdasta lähtee kolme pystysanaa, 2 kuusikirjaimista ja yksi kahdeksankirjaiminen. Ekan kuusikirjaimisen vihje on se juoma, toisen kuusikirjaimisen vihje on se hauskaa pitävä äijäkööri ja kahdeksankirjaiminen liittyy seuraavan kuvan musiikkiesitykseen. Jos olen oikein ymmärtänyt.
108. isoäiti1.3.2020 klo 01:37
Jygge, huomaathan, että se juoma on sitaateissa, siitä ukkokööristä tulee arkikielessä melko harvinainen (ainakin minulle) sana, mutta esiintymisestä hyvin yleisesti käytetty sana. Ratkaisevaa minusta on se, että vaakasanoista olet saanut ratkaistuksi esim. tuon jalassa-vihjeen.
109. Jukkis4.3.2020 klo 15:36
Varmaan voi jo kysellä.

S. 10 (Saari) oikeassa alanurkassa on kuva, jossa oikealle osoittava pitkähkö nuoli törmää kirjaimiin "an". Siitä tulee IHAN. Tämän täsmällinen logiikka ei kyllä avaudu.

S. 25 (Viitamäki) vasemmassa alanurkassa on kuvavihje, jossa on ylinnnä lainausmerkit, niiden alla sininen paksu vaakaviiva, ja sen alla samanlainen sininen viiva, josta pistää esiin hain evä. Tästä kokonaisuudesta tulee MIINUS. En ihan keksi.

S. 31 (Vaalamo) ihan oikeassa ylänurkassa on kuva, jossa kolme vierekkäistä pystyviivaa. Siitä TOSI. Miksi? (Toivottavasti ei ISOT takaperin.)
110. Heljä-Maija4.3.2020 klo 15:54
S. 25 Ylimmäisessä meressä t. vedessä ei ole haita eli se on HAITTA > MIINUS.
En ole kopioinut sivua 10, joten antamillasi tiedoilla en siinä pysty auttamaan.
111. Heljä-Maija4.3.2020 klo 16:14
Unohtui tuo s. 31. Kolmas kerta toden sanoo? Tämä on minun arvaukseni, voi löytyä parempikin selitys.
112. Jaska4.3.2020 klo 16:28
Aurin nuoli on suora, ja sen perässä siis kirjaimet an. Oletan sen viittaavaan sanaan SUORASTAAN eli ihan. Ei aivan täsmälogiikkaa kuitenkaan.
113. isoäiti4.3.2020 klo 16:30
Minä taisin tulkita yksinkertaisuuttani nuo pystyviivat isoiksi ja siitä sitten tuli tosi. Heljä-Maijan selitys on hieno ja sopii paremmin kolmitähtiseen, hyvä!
114. Jukkis4.3.2020 klo 16:42
Okei nuo.

S. 18 (Liljeroos) alhaalla keskellä 7V TAI 5V, johon sain OTOT. Että mitä ihmettä?

Sama ristikko, mutta s. 19 aika keskellä ..S..N, josta KEKE (kolmas kirjain piilossa). Tuostahan rakentuu KESKEN, mutta en silti ihan ymmärrä.

Holopaisella (s. 27) on vasemmalla vihje MISSÄ X, josta kai KIRPEÄ. Kui?

S. 29 (Kortet) ihan keskellä SILI- josta VATI. Kaikenlaisillä lisäilyillä ja uudelleenjärjestelyilläkään ei vaan aukea.

Sama ristikko alhaalla "hulttioille kodikkaita?" -> PELLOT. Joku sanonta tässä takana?
115. isoäiti4.3.2020 klo 16:44
Jukkis, minä ajattelin, että nuolesta ja an- kirjaimista tulisi suorasta an eli suorastaan ja siitä ihan.
116. Jaska4.3.2020 klo 16:53
Onhan se I-trio palindromi, joten minäkin uskoin sen olevan knoppina. Ei hyvä. Jos Heljä-Maijan tulkinta on oikea, sijaluvun III piti laatijan aatoksissa tarkoittaa "kolmas kerta". Ei priimaa sekään, mutta menköön. Siis välttävä.

OIKEASTI LISE-LOTTE -> LALE ei pidä paikkaansa, jos tarkoitetaan laulaja Lale Andersenia ja uskotaan saksalaiseen Wikipediaan. Lale Andersenin alkuperäinen nimi on Liese-Lotte Helene Berta Bunnenberg.
117. Peehoo4.3.2020 klo 16:56
Silivati seilaa ainakin Kolme varista lastenlaulussa. Missä X-pussissa on kirpeitä karkkeja. Hulttioille pellot kai kodikkaita, koska heitettäneen pellolle tämän tästä.
118. isoäiti4.3.2020 klo 16:58
Jukkis, tässä tulkintojani:
V5 on totopeli, joten arvelin, että V7 on myös ja tästä nurin otot. Saatan olla ihan hakoteillä!
Kesken-tulkintani on sama.
Missä X ja Ässämix ovat karkkeja ja arvaan, että Missä X on täynnä kirpeitä.
Silivati seilaa ainakin yhdessä laulussa, joten hyväksyin yhdistelmän sellaisenaan.
Hulttoita käsketään painumaan pellolle.
Parempia tulkintoja odotellessa!
119. Jaska4.3.2020 klo 16:59
Hulttio on huonotapainen rellestäjä -> elää kuin pellossa.
120. Peehoo4.3.2020 klo 17:00
Mites Lähteenmäen pääkuvan lause jatkuu? Loistava haalarimuoti takana..
121. Jukkis4.3.2020 klo 17:03
.. näkyy kivijalkapuoti.
122. Jaska4.3.2020 klo 17:06
Nykäsen mukaan elää yltäkylläisyydessä, huolettomana. Viitaa siis tuhlaavaisuuteen, huono tapa kiistämättä.
123. Funny4.3.2020 klo 17:19
Vaalamon aukeamassa on vihje ISTUU KONTOSSA!, johon tulee TIROLI. Minun tajuntaani tuo ei ihan istu, joku selittänee.
124. Jukkis4.3.2020 klo 17:20
Minä niiden kolmen pystyviivan kanssa kannatan enemmän "kolmas kerta toden sanoo" -tulkintaa. Minusta pieni l-kirjain ei tarkoita isoa, joka siis on L.

Tuo ..S..N -> KEKE kyllä edelleen jotenkin karkaa. Kun eihän tuossa ole oikein mitään logiikkaa noin niinkuin vihje-ratkaisu -parina. Esim. kun on samantyyppinen ....EN -> TAAS, niin siinä on ihan kirkas logiikka.
125. Jukkis4.3.2020 klo 17:22
"Vaalamon aukeamassa..." Missä siellä? Miksei voi saman tien kertoa, missä kohtaa kysytty asia on?
126. Uuge4.3.2020 klo 17:24
TIROLI, raastuvanoikeus tilissä.
127. Funny4.3.2020 klo 17:50
Sori, Jukkis, olin ajattelematon.

Mitä raastuvanoikeuteen tulee, siitä on yli neljännesvuosisata kun ne lakkasivat istumasta. Siitä ihmettelyni.
128. pelaaja4.3.2020 klo 19:17
Vaalamon aukeamassa, sivun 30 vas. alanurkassa minulla vielä epäselvyyksiä. Mikä mahtaa olla ratkaisu noille postimerkin näköisille + innokkaan oloiselle pojalle?

Samaisella sivulla ihmetyksen aiheena myös pääkuvasta alkavan lauseen 1. sanan (oikein) alla olevasta vihjeestä ELTON sain vaakaan SUOLAINEN? Euro vetoo, että se on mulla väärin.
129. Peehoo4.3.2020 klo 19:24
6lot ja teini. Elton on suolainen järvi Venäjällä.
130. pelaaja4.3.2020 klo 19:35
Ai jai. Teini mulla sattumoisin olikin mutta 6 jäi tässä kohtaa paitsioon. Nyt kyllä masennun hetkeksi.
131. Jukkis4.3.2020 klo 20:06
Olihan tuolla vielä yksi kysymysmerkki. S. 12 (Pallonen) vasemmassa alanurkassa on tällaista:
https://aijaa.com/4FNIfI

Tuosta kai tulee allekkain
KALIFI
ERÄT
RAVI
AITA

Onko muut sitä mieltä, että PELISSÄ-vihjeestä tulee sekä ERÄT että RAVI? En minä ainakaan keksi RAVIlle muuta selitystä, mutta tuo peliselityskin on minusta vähän ontuva. Lisäksi ihmetyttää, että miksi tuossa on tuo alaspäin osoittava nuoli.
132. Heljä-Maija4.3.2020 klo 20:21
Voisiko siinä olla aitaRIVI ja nuolen osoittama yksi AITA? Kuva ei kerro, millainen tuo kohta on kokonaisuudessaan, joten saatan muistaa ihan väärin.
133. Tuomas L.4.3.2020 klo 20:23
En tiedä, mitä Jukkiksen mielestä on Afrikassa, mutta minulla on SAFARI ja vaakaan RIVI.
134. Jukkis4.3.2020 klo 20:28
Ai helkuta. Mulla Afrikassa oli Sahara, joka on paljon parempi vastaus vihjeeseen "Afrikassa".

Nyt tarvitaan julkaisijalta näkemys. Onko PELISSÄ -> RAVI niin väärin, että ei voi hyväksyä? Kyllähän ravikisoja uhkapelataan.
135. Ylläpito4.3.2020 klo 20:58
Läheltä sliippaa kyllä.
136. iso S5.3.2020 klo 09:55
Silivati ja Kolme varista olivat minulle tuntemattomia suuruuksia, joten piti googlata.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kolme_varista
"Kolme varista on suomalainen kansanlaulu ja suosittu lastenlaulu. Laulun säveltäjää ja sanoittajaa ei tunneta."

No ei niin suosittu, että muistaisin kuulleeni!

http://www.suomeasavelin.net/laulunsanat/kolmevari sta.htm
"Kolme varista. istui aidalla. Silivati seilaa, silivati seilaa, yksi lensi pois."

Seuraavissa kahdessa säkeistössä muut varikset lentävät yksitellen pois ja viimeisessä muistellaan niitä kolmea jotka lensivät kaikki pois. Joka säkeistössä seilaa tuo mystinen silivati. Hämäräksi jä, liittyykö varisten lähtö siihen että silivati seilaa, ja jos liittyy, miksi ne kaikki eivät lähteneet heti.

https://www.kirjastot.fi/kysy/lasten-laulussa-kolm e-varista-lauletaan?language_content_entity=fi

"Lasten laulussa Kolme Varista lauletaan 'Silivati seilaa'. Mikä on silivati?"

"Asiaa kysyttiin Suomalaisen kirjallisuuden seuran Kansanrunousarkistosta ja Kotimaisten kielten keskuksesta. Mitään muuta toisintoa ei kyseisestä ilmauksesta ei löytynyt. Myöskään murrearkisto ei kyseistä ilmausta tunne.

Leikkikortistossa on runsaasti erilaisia ns. leikinalkajaislukuja joissa on vähän samantyyppinen idea: yksi leikkijöistä lähtee tietyllä sanalla pois. Asiantuntijat arvelivat, että kyseessä olisi vain mitään tarkoittamaton lorunomainen hokema."

Ristikkosääntöjen kohdan 11 mukaan ratkaisusanan tulee olla suomenkielinen tai suomenkielisessä tekstissä yleisesti käytetty. Silivati ei täytä ainakaan jälkimmäistä ehtoa, jos sitä ei löydy muualta kuin yhdestä laulusta, siinäkin selkeää merkitystä omaamattomana täytesanana, vähän kuin hilipatipippan.

No mitäpä tuosta, eihän silivati olekaan ratkaisusanana. Vihje puolestaan saa olla vaikka minkälaista mongerrusta, kunhan ratkaisusana voidaan siitä loogisesti johtaa. Kuka mistäkin tykkää, mutta en saa omaa mieltäni taipumaan sellaiseen asentoon että pitäisin tuota kohtaa hyvänä. Ultrakovisten ystävät riemuitkoon, se ei ole minulta pois.
137. tiipii5.3.2020 klo 16:15
Vihjeen erinomaisuuteen/huonouteen mitään kantaaottamatta... Kolme varista on tuttuakin tutumpi laulu minulle lapsuudesta (s 1975), Iso S on kuunnellut vain Klaus Flamingia ja metalliliittoa...
138. tiipii5.3.2020 klo 16:59
Isosta ässästä puheen ollen. Klamydian miehet tuntuvat olevan kovia ristikkoharrastajia, kun ovat Iso S:n saaneet omaan lauluunsa mukaan ympättyä (näkyvään sivurooliin toki vain). Biisihän on nimeltään ISO I, soi ainakin radio suomirokilla aika kiitettävän taajaan... Odottelen jo kovikseen vihjettä ISO S
139. Jiikoo5.3.2020 klo 17:00
Oman jälkikasvuni syntymävuodet ovat 1977 ja 1982. Olin varmasti mukana heidän arjessaan aivan liian vähän, niinpä nuo varikset silivateineen ovat tuiki tuntemattomia minullekin. Sen sijaan muistan varsin hyvin Kolme iloista rosvoa – Kasperin, Jesperin ja Joonatanin. He tuntuivat kolahtavan varsinkin kuopukseemme oikein kunnolla! Kaidalla tiellä ovat kersat silti nähdäkseni ja ilokseni pysyneet kumpainenkin.
140. iso S6.3.2020 klo 15:41
[Ennakkopaljastus oletetusta koviksesta: löysin Klamydian laulun sanoituksen ja siinä vasikoidaan että ISO S on syntinen. Kappaletta en ole kuunnellut, enkä ole kuunnellut Klaus Flamingia enkä Metalliliittoa. En tiedä mitä sieniä syötyään tiipii on harhaansa eksynyt. Ehkä hän tarkoitti Klaus Flemingiä (1593-1597). Olenhan jopa Mikko Kuustosta vanhempi, vaikka sen ei pitäisi olla inhimillisesti katsoen mahdollista, jos on uskomista Hyviin ja huonoihin uutisiin. Autossa soi Radio Nostalgia eikä sieltä kuule kolmea varista eikä korviin tartu Klamydia.]
141. tiipii6.3.2020 klo 18:13
Sieniaika on hiukan huono tällä hetkellä eli ihan mentiin piimän ja imelletyn ruisleivän voimalla.

Klaus Flamingia tarkoitin kyllä, (hyvin) raskaaseen musiikkiin erikoistunutta radiotoimittajaa, joka aikoinaan radiomafialla veti metalliliittoa. Taitanee nykyään vaikuttaa radio Rockilla? Klasun soittolistaan ei tosiaan taida 3 varista kuulua?

Itsekin rupesin miettimään, miksi tämä olisi minulle niin tuttu kappale? Jotenkin muistelisin että 3 varista oli koulun musiikkikirjassa (silloin 80-luvulla), mutta kuitenkin ihan tuttu biisi minulle ja moneen kertaan kuultu ja laulettu... Ehkä Pikku kakkonen, Pokelan esittämänä? Mietin myös, että olisiko Someron kultakurkku Mauri Anterokin luikauttanut kyseistä biisiä, mutta mitään vahvistavaa nettiosumaa en tälle arvaukselle löytänyt.

Toivotaan, ettei klamydia tartu muuallekkaan, meidän Syntiselle.
142. Eki6.3.2020 klo 18:34
Klaus Flaming oli aikoinaan Ylen aulassa ottamassa ihmisiä vastaan. Ujuttautua sieltä yläkerroksiin juontohommiin. Sitten siirtyi kaupalliselle puolelle.
143. iso S7.3.2020 klo 10:18
Fono.fi löytää Kolmesta variksesta 18 osumaa, joista osassa lienee ihan eri sanat (esimerkiksi kuusi tonttua). Mitään niistä ei esitä M. A. Numminen.

M. A. Numminen ja Kolme varista löytyvät kyllä samata levyltä, nimittäin Kaikkien aikojen paras lastenlevy, CD2. Variksista laulavat Vuokko Hovatta ja Tapiolan kuorolaiset, MA kiekaisee ilmoitusluonteisesti Minä soitan harmonikkaa.

Voi olla että MA on esittänyt Kolme varista jossakin konsertissa tai tv-ohjelmassa. Toisaalta tiipiihin on saattanut iskeä ilmiö nimeltä "Jag har tappat mitt minne (jota on ainakin epäilty Nummisen esittämäksi) ja hän on sekoittanut mielessään varikset ihan erilaiseen kolmikkoon. Nummisen historiasta löytyy kappale Eleitä kolmelle röyhtälijälle.

Eläkää ihmisiksi, älkää röyhtäilkö tai pröystäilkö Pyhän Pelikaanin läsnäollessa, niin ristikot pysyvät iloisena asiana. Ja missään nimessä älkää epäilkö isoa ässää mistään. Kiistän jyrkästi kaiken ja enemmänkin.
144. Elva12.3.2020 klo 11:28
Minulla on vielä muutama ristikko kesken, enkä sen takia halua vielä lukea kommentteja. Mutta koska lehden kansi ärsyttää minua aina kun otan lehden esille, olisi kiva saada tietää, mikä tämä ps. INRO on mikä minua on masentanut kohta kolme kuukautta (12.). Vai onko minulla LUNTA KOURAAN väärin?
145. Ylläpito12.3.2020 klo 11:43
K_U_AAN, nuo pitää muuttaa.
146. Elva12.3.2020 klo 13:41
Paljon kiitoksia Ylläpito. Oletan että INHO kattaa kaikki KURAT? Olisihan tuon KAUHAAN voinut keksiä, mutta pidin kouraa oikeana.

Joka tapauksessa minulla on seuraava numero hyvässä mallissa, ja nyt kannen masennuksesta toivuttuani aion ensin ratkoa ykkösnumeron ristikot valmiiksi.
147. Ylläpito13.3.2020 klo 15:14
Tämän lehden ratkaisut ovat osoitteessa pelikaaniristikot.fi. Jos joku oma ratkaisusi ei löydy versiostamme, ei se suoraan tarkoita, että vastaustasi ei hyväksytä. Virheet pohditaan arvonnassa tapauskohtaisesti,
148. Elva13.3.2020 klo 21:23
Ylläpito, väärinkäsitysten välttämiseksi: tottakai ymmärrän että kauha on oikea ratkaisusana ((kauhakuormaaja), mutta koska uskoin jostain syystä kouran oikeaksi ratkaisuksi, niin olin ymmällä inro:sta. Omaa tyhmyyttäni.
149. Ylläpito13.3.2020 klo 22:27
Loppukaneetti liittyi Jukkiksen kommenttiin.
150. z11.4.2020 klo 10:27
Jokohan sen Holopaisen supererikoisuuden voisi paljastaa. Ristikko on täynnä, mutta mitään erikoista emme vaimon kanssa havaitse, ihan normi kovis. Taitaa olla superhypererikoisuus, tai sitten vaan emme ole tarpeeksi älykkäitä.
151. Ylläpito11.4.2020 klo 10:36
Ei monikkomuotoja.
152. z11.4.2020 klo 10:42
Selvä. Jokohan sen Holopaisen supererikoisuuden voisi paljastaa. Ristikko on täynnä, mutta mitään erikoista en havaitse, ihan normi kovis. Taitaa olla superhypererikoisuus, tai sitten vaan en ole tarpeeksi älykäs.
153. Tuomas L.11.4.2020 klo 11:16
Kuten kommentissa 57 huomautin, tuosta monikoiden puuttumisesta on yhdessä kohtaa hieman joustettu: sana KAIT voi tietenkin olla monikko, mutta ristikossa se on vihjeitetty tavalla, joka ei viittaa tuohon monikkomerkitykseen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *