KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 30.11.-1.12.2019

10258. IS Viikonloppu 30.11.-1.12.2019

Eki29.11.2019 klo 14:43
Huomenna Teemun ja Heikin kakspuolikas kovis ja Parkkisen Antin piilis.
2. Joutilas30.11.2019 klo 15:55
Oikea puoli täyttyi niin sutjakkaan,että epäilin vaikeusasteen virhettä. Eipä tarvinnut moista asiaa sen jälkeen epäillä. Vasen puolisko takkusi oikein kunnolla,mutta myöskin palkitsi monilla hyvillä elämyksillä. Kiitokset!
3. O30.11.2019 klo 19:10
2. Joutilas.
Aivan samoin kävi minulle ja samoin epäilin, mutta sitten tämä "kovispuoli" ravistelikin kunnolla ja kauan.
Tykkäys.

Kiitos tekijöille!
4. Tuomas L.30.11.2019 klo 19:39
Kiva kaksipuolikas, varsinkin keskiosassa kiinnostavia juttuja. Ei mikään ihan helppo, vasenta ylänurkkaa sai miettiä ihan tosissaan.

Jännä havainto: oikean alaosan vihje -TAKI voi johtaa ratkaisusanaan kahdella eri tavalla.
5. isoäiti1.12.2019 klo 10:21
Aivojaan sai käännellä ja väännellä todella kunnolla hienojen vihjeiden kanssa! Vasen yläkulma ihan kolmonen minulle, muuten hyvä kakspuolonen.
6. Masa I2.12.2019 klo 20:04
Morjens !
Pallosen kakspuolikkaat minulle paljon vaikeampia kuin Ekin.
Jotenkin vaan netin avulla väännetty taas täyteen !
Siis vaikeutta riitti !
7. Elva3.12.2019 klo 19:51
Pallosen ristikosta pidin kovasti. Siinä oli paljon todella upeita vihjeitä. Minulle jäi kuitenkin muutamia sanoja joita en täysin tajunnut, vaikka ruudut kylläkin täyttyivät. Piiliksessä ei ollut kovin hankalia kohtia, sen sijaan Kultin Tavis, joka kuuluu suosikkitehtäviini, oli tällä kertaa tavallista konstikkaampi, minulle outoine sanoineen. Käytin siihen runsaasti aikaa, mutta sainpa sen valmiiksi.
Runsaasti kiitoksia laatijoille.
8. Elva10.12.2019 klo 23:12
Minulta jäi muutamia kohtia tajuamatta Pallosen hienosta ristikosta.

1. Vasemmassa laidassa keskellä, KÄY KOUKKUUN, minulla on RAPSI, olisiko virhe?
2. Melko oikealla, alalaitaan päättyvä sana NESSA, minulla on INUVA, enkä tajua miksi.
3. Oikeassa laidassa, HIENOT VEDOT, minulla on NÄTIT, enkä ymmärrä yhteyttä.
4. Ylälaidassa oikealla, SAILO, minulla on SAIMI, minulle tuntematon?

Kiitollinen vastauksista.
9. Tuomas L.10.12.2019 klo 23:34
Eka on varmaankin RAKSI eli ripustuslenkki.

Unessa = uinuva.

Esimerkiksi urheilussa hyvät "vedot" eli suoritukset voivat olla nättejä.

Sami Salo on jääkiekkoilija, lisätty i-kirjaimet.
10. Jaska10.12.2019 klo 23:39
1. Oli virhe, oikein on raksi. Takin raksi käy vaatenaulakon koukkuun. Risteävä siis kokous.
2. (U)nessa, (u)inuva.
3. Hieno eli nätti veto esim. laulun esittäjällä. Myös urheilussa.
4. Sami Salo, ainakin jääkiekkofaneille tuttu.
11. Elva11.12.2019 klo 00:27
Tuomas L. & Jaska, paljon kiitoksia.

1. En ikinä ole kuullut raksista. Ei taida olla käytössä olevaa sanastoa. Olin kovasti tyytyväinen kopaukseeni, kun ajattelin nuijan kopauksen päättävän kokouksen. Kuitenkin ymmärsin ettei rapsi kuulosta oikealta.
2. En olisi varmaankaan keksinyt, kun en ymmärtänyt hakea pelkkiä vokaaleja.
3. Taitaa olla sanonta joka on jäänyt minulta rekisteröimättä.
4. Tässä en syytä itseäni, koska on mahdotonta tietää jollei ikinä ole kuullut tästä varmaankin erinomaisesta jääkiekkoilijasta.
12. iso S11.12.2019 klo 11:51
Elva, Kielitoimiston sanakirja voi auttaa silloin jos sana ei ole tuttu.
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/
Hakusanalla raksi saa selityksen 'silmukkamainen kiinnityslenkki, ”renksu”. Takin kauluksen raksi. Pyyheliinan raksi.'

Laatijalle Kielitoimiston sanakirja on eräänlainen totuuskomissio. Jos sana löytyy sieltä hakusanana, sitä voi käyttää ristikossa ratkaisusanana. Nykänen eli Nykysuomen sanakirja ei ole yhtä pätevä valtakirja. Siellä on sellaista vanhaa sanastoa joka ei ole enää elävää kieltä, kummittelee vain ristikoissa.

Tietenkään "Kielonen" ei sisällä kaikkia ristikkokelpoisia sanoja, Esimerkiksi mahdollisia yhdyssanoja on niin paljon että niiden kaikkien listaaminen ei olisi mielekästä.
13. Jukkis11.12.2019 klo 12:47
Mulle raksi on tuttu vain ristikoista. Oikeastihan se on vankku.
14. Pike11.12.2019 klo 17:26
Mikä hiivatin vankku, ikinä kuullutkaan, mutta olkoon, ei kuitenkaan ihan oikeasti? Minulle se on raksi, renksu, renkki, renksi, lenksu, lenkki tai mitä nyt kukin keksii sanoa. Kieli on niin mukavan joustavaa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *