KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3083

10242. HS 3083

Elva8.11.2019 klo 07:19
Onpa mahdottoman vaikeat harmaat. Kaksi kohtaa vielä auki: toisen harmaan lauseen toisen sanan ympärillä sekä viimeisen harmaan lauseen toisen sanan ympärillä. Löytyy myös paljon kivoja ja kekseliäitä kohtia.
2. Elva8.11.2019 klo 08:34
Alin harmaa selvitetty. Tämä ristikko kuuluu mielestäni Lehdon hankalimpiin?
3. Uusi8.11.2019 klo 08:47
Minustakin hankalaa. Edelleen selvittämättä täälläkin alimman lauseen toisen sana ympäristö.
4. Elva8.11.2019 klo 09:01
Nyt on loputkin selvitetty. Tein myös korjauksia muihin harmaisiin, kun sattumoisin ovat monella tavalla tulkittavissa.
5. Jiikoo8.11.2019 klo 11:34
Uusi, samat sanat: keskellä alimmaisena oleva naamakuva ja sen viereinen logo (?) eivät ole tuttuja ja sen myötä löytyy tusinan verran joko epävarmoja tai tyhjiä ruutuja juuri näillä main. Toisaalla vielä yksi outo naama ja siksi puuttuva piilokirjain.

Muuallakin ratkaisuja, joiden hyväksyminen vaatii hieman mielen venytystä. Joko ristikko on vähän väkinäisen makuinen tai minä epäpätevä sitä ratkomaan.
6. Juho8.11.2019 klo 12:38
Täyttyi, tosin vaivalloisesti, oikean reunan kahdeksankirjaiminen pystysana on vielä tunnistamatta, ne pari piilokirjainta vielä arvaamatta. Vas. alakulmaan pastorinkin tunnistin tuurilla.
7. Uusi8.11.2019 klo 14:51
No nyt olisi tehty. Vähän väkinäinen olo tuli minullekin, joten jotain voi olla väärinkin.
8. Jiikoo8.11.2019 klo 15:09
Ratkojiin on päivän mittaan ilmestynyt yksi kaipaamani sana, jota en ollut itse keksinyt edes vaihtoehdoksi. Nyt sain jokaiseen ruutuun puolijärkeviä tuottavan kirjaimen, mutta onnistumisen elämys jää kokematta. Niin tyytyväinen en ratkaisuuni ole, että tähän viitsisin postimerkkiä uhrata. Siirretäänpä siis toiveet ensi viikkoon!
9. EJlo8.11.2019 klo 15:24
Saisiko mistään selville tuon lakon aiheuttaman postin kulkemattomuuden eli onko turhaa yrittää niitä postittaa jos lehtitietojen mukaan viimeiset postit jaetaan 2020 puolella. Helsingin Sanomien toimitus olisi ilmeisesti nyt tiedustelun oikea kohde. Valitettavasti olen joutunut toistaiseksi terveyskeskuksen vuodeosastolle, eikä täältä soitella noin vaan, vaikka asiahan on tuiki tärkeä. Nyt on aikaa ja mahdollisuus ratkomiseen, jolloin postia syntyy.. Kyllähän sitä voisi huvikseen ja harjoitus mielessä ristikoita ratkoa, mutta itse teen ne kyllä tosi mielessä, kaksikymmppinen tavoitteena takaraivossa.
10. Liisi8.11.2019 klo 16:32
Minusta tämä ristikko oli erinomaisesti laadittu. Ei tarvinnut googlettaa, vaan yleissivistys ja oma oivallus riittivät. Tuntematon tavaramerkki ja Emery ratkesivat risteävistä. Lisää tällaisia!
11. pelaaja8.11.2019 klo 17:51
Minullekin tämä on mieleinen ristikko. Kiva juoni ja veikeä rytmiikka Rysineen ja Mertasineen. Sanojen kanssa leikittely saa meikäläisen aina ihastumaan.
12. Jondalar8.11.2019 klo 19:49
Haluan liittyä Liisin ja pelaajan joukkoon. Oikein miellyttävä ja taas erilainen ristikko. Mukana on teemaa ja runollisuutta sekä hienoja vihjeitä. Kyllä kelpaa.
13. kaplas8.11.2019 klo 20:42
Juu, huippuristikko! Eikä sitten loppujen lopuksi niin hirveän vaikeakaan..
Hyvät pyhät!
14. Putko8.11.2019 klo 21:20
ei juuri tähän rostikkoon. Ratkojat nyt häiritsevä mainosten vuoksi. Tämänkertainen tuntuu normaalilta. Mutta keskiviikkona sen tietää. Pikkukateus niille, jotka kerralla saavat valmiiksi. Nyt 70v taito ei enää juuri kasva. Nautitaan silti
15. Heppu8.11.2019 klo 22:57
Aluksi tuntui helpolta ja hauskalta. Mutta eipä ollut loppuun saakka helppo. Aulismaista huumoria ja siitä paljon pisteitä. Mutta, mutta tuo Laarin alla vasemmalla keskellä ollut epäselvä kuva pilasi muuten mukavan kokonaisuuden. Lopulta sain siihen digilehden ja suurennuslasin kanssa jotain tolkkua. Ratkaisu silti kökkö.
16. urpo9.11.2019 klo 02:51
aapisen alla olevasta lentokoneen kuvasta ei synny järkevää sanaa, eikä Esa Pakariselta näyttävästä miehestä saa järkevää sanaa, muuten oli helppo ristikko.
17. hvaho9.11.2019 klo 05:39
Suht kiva. Tosin harmaisiin odotin pyydysten lisäksi juonta näyttelijöistä. Vain yksi holtiton sanarimpsu.
18. Uusi9.11.2019 klo 06:56
Urpon kanssa samaa mieltä Esa Pakarisesta...
19. Make9.11.2019 klo 08:00
urpo, Uusi. Esa lauleskeli usein eräästä Hilimasta. Sopii tähän vihjeeksi.
20. Alvik9.11.2019 klo 08:50
No olipa taas haastetta kerrakseen. Lauantaiaamuun meni ennen kuin ratkesi. Tosin on se parannusta edelliseen viikkoon. Silloin ratkesi vasta sunnuntaina. Aika velho tämä Aulis, kun jaksaa uusiutua. Mitähän ihmettä ensi perjantaina tulee?
21. Elva9.11.2019 klo 08:54
16-19. Kuvassahan on Severi Suhonen.
22. Alvik9.11.2019 klo 09:43
Elva jatkoa: joka puhuu omaa kieltään
23. Jondalar9.11.2019 klo 10:13
...ja se jyskyttelj Kuopijoon päen...
24. Heppu9.11.2019 klo 10:44
urpo, näe siinä lentokoneen kuvassa muutakin kuin se kone.
25. EJlo9.11.2019 klo 10:48
URPO Katsopa vaikka suurennuslasilla, mitä nousukiidossa olevan koneen jälkeen on ohuen ohuilla viivoilla piirretty.
Alimman harmaan, toisen sanan ensimmäisestä kirjaimesta alas on mitä ilmeisimmin logo. En ole kuukkelilla varmistamaan. Se määrittäisi "ison joen" nimen oikean nimen. Tarvitaanko esim englannin apua logon löytämiseen ?
26. EJlo9.11.2019 klo 10:53
Logo löytyi, joki varmistui, olin ilmeisen huolimaton illan tunneilla. Hyvää viikonloppua palstalaisile.
27. Maikku9.11.2019 klo 10:58
EJlo 25. Se on mm hifikaupoista löytyvä järjestelmä, eikä tarvita englantia avuksi. Minulla on epävarma kohta vasemmalla keskellä laitimmainen pystysana jonka vihjeenä on sanko täynnä ilmeisesti metsän tuotteita. Lähinnä se loppuosa jumittaa koska en ole aivan varma kolmanneksi ja neljänneksi viimeisistä kirjaimista.
28. EJlo9.11.2019 klo 11:37
Maikku ; Kökkö ilmaisu kolmella sanalla maksullisen klapimäärän hankkimiseen. Viimeinen sana siis ihan tavallinen arkinen - - - - ! Luulin jo selättäneeni tämän ristikon, niin eikös vaan yksi piilokirjain ruutu on tyhjänä. Huonon näköni vuoksi en erota onko kuvassa ylimmän harmaan viimeisen sanan yllä mies- vai naishenkilö huopahattu päässä. Kirjainvaihtoehdot 4. kirjaimeksi arvatenkin vähäiset. Popparituotannon henkilöstä voisi olla kysymys, mutta 80 v ukolle tuiki tuntematon. Esim onko kyse ulkomaan eläjästä voisi lajjentaa Google-hakujani ? Muuten tarjoa vaan ent presidenttiä innokkaasti.
29. Jiikoo9.11.2019 klo 11:46
EJlo, huopahattuinen henkilö on nainen. Hän vieraili leskeydyttyään usein konserteissa ja vastaavissa tilaisuuksissa istumassa arvonsa mukaisella kunniapaikalla. Eli varsin vanhaksi.
30. Jiikoo9.11.2019 klo 11:57
Lainaus: 27. Maikku 9.11.2019 klo 10:58
”Se on mm hifikaupoista löytyvä järjestelmä, eikä tarvita englantia avuksi.”

Kiitos, Maikku! Tuo ratkaisi oman ratkaisuni. Jouduin ottamaan kumin kauniiseen (?) käteen ja sain kuin sainkin järkeä alimman harmaan keskimmäisen sanan alapuolelle.

Olisi pitänyt muistaa, että @ saattaa Auliksen arvoituksissa edustaa milloin sitä ja silloin mitä. Naamakuvan sukupuolikin vaihtui nyt siksi miltä kuva näyttääkin. Nythän tämä perjantaipiina on sitten taputeltu!
31. Alvik9.11.2019 klo 12:04
Jolandar (23). Siinä on kaksi j-kirjainta ...Kuopijjoon...
32. Jiikoo9.11.2019 klo 12:07
Lainaus: 31. Alvik 9.11.2019 klo 12:04
”Jolandar (23). Siinä on kaksi j-kirjainta ...Kuopijjoon…”

Perimätiedon kukaan Kajjjaanissa oli aikoinaan kolmekin j:tä, mutta yksi niistä annettiin Jojensuuhun...
33. urpo9.11.2019 klo 12:41
huomasin aamulla asian.Sitten selvis. Ristikko täys. olin laittanut sen alemman kuvan 'varras* ja iholle ajos, siinähän se ne ympäröivät sanat sitten sotki. piti vaan uusiks ajatella.
nyt vaan toivotaan, et vastaukset vois alkaa netissä laittamaan, kun posti ei oikein toimi lakosta huolimatta.
34. Jolanda9.11.2019 klo 12:45
Täällä annetaan taas liian selviä vihjeitä ja suoria ratkaisuja. Ilmankos voittajien joukkoon on ilmestynyt paljon uusia nimiä
35. Jondalar9.11.2019 klo 12:52
Juuri niin siinä kävi. Olin itsekin vielä silloin kirjoilla Kajjjaanissa, tosin Oulusa koulusa, kun kolmas j luovutettiin juhlallisesti Jojensuulle.
36. Au9.11.2019 klo 13:19
urpo: kiitos vihjeestä, mutta on fiksua antaa jokaisen tehdä omat päätelmänsä eikä antaa noin suoraan vinkkejä. Itse menin samoihin halpoihin mutta arvostan että saan itse tehdä omat ahaa-elämykseni ja oivallukseni
37. Seitenvitonen9.11.2019 klo 13:57
Olen tietävinäni että Kuoppijjossa on toinenkin p
38. Eppi9.11.2019 klo 14:36
Kolmas harmaa ylhäältä, keskimmäinen sana. Onko muilla ongelmia? Tehdä-sanan synonyymi ei taida viitata valokuvaukseen?
39. Alvik9.11.2019 klo 14:47
Tuota Kuopion kaksois p-kirjaimesta en ole kuullutkaan. Mutaa siitä onkin yli puolivuosisataa, kun sieltä laksin.
Silti joka kerta, kun kuulen oekeeta puhetta niin syän läekähtää.
40. Alvik9.11.2019 klo 14:52
Eppi: sen rivin puhekupla antaa hyvän vihjeen.
41. Jiikoo9.11.2019 klo 17:33
Eppi, tehdä-sanalla on synonyymejä pilvin pimein, jos suhtautuu tarpeeksi laveasti (kuten laatijamme niin usein vaikuttaa tekevän). Minun saamani ratkaisusana saattaisi viitata vaikka valokuvaukseenkin, kun mennään tätä nykydigimeininkiä edeltävään historialliseen aikaan. Olen tuohon valokuvaukselliseen tekemiseen syyllistynyt viime vuosituhannella itsekin. Mutta viittaa/liittyy se moneen muuhunkin.
42. Eppi9.11.2019 klo 17:53
Jiikoo, jos meillä on tuossa mielessä sama sana, niin harmaan sanan loppuun tulisi H, enkä oikein saa sopimaan sitä järkevään sanaan.
43. Pirliis9.11.2019 klo 20:35
42.Eppi. Se keskimmäinen sana loppuu h kirjaimeen. Kuuluisa Rita valtameren toiselta puolelta tunnetaan tästä sukunimestä. Minä taas pitkään etsin sormimerkkien merkityksiä kun kolmannen harmaan alapuolella keskellä olin näkevinäni käden, jossa oli etusormi ja nimetön pystyssä. Piti ihan nauraa itselleni kun oivalsin lopulta mistä on kyse?
44. Eppi9.11.2019 klo 20:38
Jiikoo: selkis, en heti hoksannut että pystyvihje oli monikossa, kun sen tajusin niin sana syntyi. samoja ”sormia” ihmettelin myös :)
45. iso S9.11.2019 klo 21:59
Mitäpä se meille kaikille kuuluu, mutta kerron kuitenkin. Vuodenvaihteessa taloustilanteeni kohenee 200+ euroa per vuosi. Tällä nineoneone-päivämäärällä sanoin irti Hesarin tilauksen. Ensi vuonna ei tarvitse enää katsella suttukuvia ja mitättömiä nettilöydöksiä. Hesarin ristikoiden hyviä puolia jään lievästi kaipaamaan, mutta huonot puolet katkaisivat niin sanoakseni kamelin (aasin?) selän. Toimitukseen meni asianmukaiset, mutta suhteellisen asialliset saatesanat siinä hurskaassa toivossa, että te jäljelle jäävät ratkojat saatte jatkossa paranettua painosta.
46. TJV9.11.2019 klo 22:18
No se oli jo toinen SM.
47. TJV9.11.2019 klo 22:37
Vai olikos se ronssimies.
48. Artsi10.11.2019 klo 00:14
Sain ristikon valmiiksi aamulla. Aloittelin eilen illalla ja laitoin välillä lepäämään. Oli haasteellinen ristikko. Vasemmassa alanurkassa oleva kuvavihje kokonaisuus vähän mietityttää. Tiedän ketkä henkilöt ovat kyseisen kuvan oikeassa laidassa allekkain. Ratkaisust tulee järkevä, mutta mielestäni siinä on viimeinen ruutu ihan turhaan? Sain ratkaisuksi 7 kirjainta aisältävän järkevän ratkaisun. Onko kukaan muu pohtinut tätä asiaa?
Muuten hyvä ristikko taas Aulikselta. Ei ollut niitä helpoimpia.
49. Elva10.11.2019 klo 00:40
Artsi, sinulla taitaa olla virhe. Mietipä asiaa.
50. Artsi10.11.2019 klo 00:46
49. Elva. Siinä on vasemmalla puolella isompi kuva josta en saa oikein selvää. Kaiketi kaksi miestä nojaa johonkin. Sitten kaksi miestä allekkain. Risteävät ovat järkeviä.
51. Elva10.11.2019 klo 00:51
Artsi, saat aivan tarpeeksi selvää kuvista. Kannatta käydä läpi sanoja.
52. Artsi10.11.2019 klo 00:53
51. Elva. Eli se isompi kuva liittyy myös ratkaisuun. Ok, tutkailen.
53. Pappa10.11.2019 klo 08:02
Artsi. Vasen alakulmaongelmasi ei ole niissä kahdessa ukkelissa, jotka nojailevat baaritiskiin(?) Ne ukkelit vain käyvät tätä ouhekuplakeskustelua, mutta en näe heidän liittyneen mihinkään ratkaisusaanaan. Mutta niiden viereiset päällekkäisissä kuvissa olevat hengenmies ja prinssieversti tietysti ovat osa ratkaisua.
54. Juuso10.11.2019 klo 10:20
Hankala on. Mutta yllätys on se, että sain ensiksi ylhäältä 4 ensimmäistä riviä täysin valmiiksi reunasta reunaan. Mutta sitten alkoi tökkiminen ja tökkii yhä. Mutta sehän on vain haastetta. Tai sitten ei. Voi olla, että kynä tippuu kädestä ennen aikojaan.
55. Artsi10.11.2019 klo 11:03
53. Pappa. Kiitos, näin minä olin sen ratkaisussani myös alun alkaen ajatellut. Ratkaisussani korostuu tämän hengenmies. Täytyy funtsia vielä. Aivan nämä herrat käy noit keskusteluja ja eivät liity ratkaisuun. Minun kehdessä on niin tuhruinen tämä vasen alakolkka.
56. Elva10.11.2019 klo 11:18
Artsi, sinulla saattaa olla vain yksi ruutu väärin.
57. Artsi10.11.2019 klo 11:39
56. Elva. Minulla on kaikki ruudut oikein, mutta se viimeinen piilokirjain on mietityttänyt. Ratkaisu on järkevä. Risteävistä automerkkien, kahden kasan, kalan evän, kahden otuksen ja Eetu+t ratkaisut tuntuvat ihan oikeilta ja tulee järkevä ratkaisu Jonka perään pitää sovittaa vielä kirjain.
58. Artsi10.11.2019 klo 11:42
57. Niin ja rivistä unohtui tuo miinusmerkkinen puolikas ja sen perässä sitten kyseinen piilokirjain. IPAD tuottaa virheitä kirjoittaessa. Saa varoa kaiken aikaa.
59. Artsi10.11.2019 klo 11:42
57. Niin ja rivistä unohtui tuo miinusmerkkinen puolikas ja sen perässä sitten kyseinen piilokirjain. IPAD tuottaa virheitä kirjoittaessa. Saa varoa kaiken aikaa.
60. Jondalar10.11.2019 klo 11:50
iso S; harmistus, että suivaannuit näihin Hesarin ristikoihin. Sinun tarkkoja ja oivaltavia, hyvin kirjoitettuja analysointejasi oli ilo lukea näillä säikeillä muutamia vuosia sitten. Uskon nähneeni Sinut istumassa aamukahvilla Onnelan terassilla Sanaristikkopäivillä, kun käväisin siellä juttelemassa Ekin kanssa. Näiden ristikoiden suttukuviin ei varmaankaan tule parannusta, mutta jollain tapaa se voi myös lisätä ristikon kiehtovuutta. Mahtaako se muka olla mahdollista?

Tämän päivän Hesarissa oli Esa Liljan mainio kirjoitus Kalle Päätalosta. Kannatta lukea.
61. Unelma10.11.2019 klo 14:32
Hyvin laadittu kaikista " ansoista ". Mutta miten postitus onnistuu???.
62. Evastiina10.11.2019 klo 14:52
Kyllä, mukava ristikko. Sain odottaa lehteä, koska olivat unohtaneet meidän lehdet, pe-su. Tänään päätinkin ostaa vastaisuudessa perjantain lehden irtonumerona ja lopettaa koko tilauksen. Uutisihan tulee jokapaikasta. Saska Saarkosken juttuja vaan jään paitsi.
63. vintilä10.11.2019 klo 15:04
61. Unelma Postin lakon on ilmoitettu kestävän 11.-24.11.2019, jona aikana kirjepostia, aikauslehtiä ja vastaavia ei ilmeisesti jaeta. Jos tuo ilmoitettu lakon kesto toteutuu, niin tämän ristikon ratkaisua ei kannattane lähettää, koska ratkaisujen pitää olla perillä viimeistään 23.11.2019. Jos lakko sattuisi loppumaan hyvin nopeasti, niin ruuhkan purku voi sujua nopeastikin, jolloin ratkaisut saattavat hyvinkin ehtiä perille aikanaan. On siis arpapeliä tuo ratkaisun lähettäminen.

Ristikko oli minusta hyvää jatkoa Lehdon jo usean viikon ajan jatkuneelle uudenlaiselle tyylille. Pidän kovasti hänen vihjeytyksestään ja sanastostaan, joka ei ole ihan sitä perinteistä.
64. Aslakki10.11.2019 klo 19:12
Iso S (45), Jondalar (60) kommentoivat Iso S:n eroilmoitusta meidän HS:n ratkojien joukosta, syynä epäselvät kuvat joissakin ristikoissa. Se pitää varmaankin paikkansa, mutta luulen, että Auliksen laatima alkuperäinen ristikko ei ole niin epäselvä kuin huokoiseen sanomalehtipaperiin painettu. Mutta Iso S, ajattele, kenen muun laatijan ristikossa on tällaisia oivalluksia ja sanakikkailuja niin kuin Vintiläkin (63) kertoo. Ei niitä IS:n Koviksissakaan ole vaikka niitäkin me tietenkin täytellään satasen toivossa. Tälläkin palstalla on aina samat nimimerkit, jotka narisevat kaikesta, mutta joka perjantai innokkaana lyijykynä (jollakin kuulakärki) valmiina odottavat, koska se lehti tulee. Ensimmäisillä on ratkaisu valmis jo aamutunneilla, minulla ei. Sitten alkaa asiallisten neuvojen pyytäminen ja Ratkojienkin käyttäminen, mutta eihän se ole paha juttu. Voihan olla ja toivottavasti on, että Iso S vielä peruu eroilmoituksen ja jatkaa joukossamme ja kirjoittelee asiallisia melko perusteellisia kommenttejaan ja hänenkin nimi myös ensi vuoden puolella nähdään voittajaluettelossa. Tästä huvista 200 € on mielestäni melko pieni raha koko vuodesta. Jondalar ja minä olemme näitä täyttäneet jo 70-luvun alkupuolella ja voittojakin on tullut Jondalarille jo 39 niin kuin hän aikaisemmin kirjoitti. Minä ole hiukan jäljessä. Jos mahdollista vieläkin mielenkiintoisemmiksi Auliksen ristikot tulisivat, jos Markku Mäkelä joskus hoitaisi toteutuksen niin kuin olen aikaisemminkin toivonut. Joten Iso S, eiköhän me vuonna 2020 olla tässä touhussa edelleen mukana, vai?
65. Seitenvitonen10.11.2019 klo 19:31
Olen Jondalarin ja Aslakin kanssa samaa mieltä: harmi, jos emme saa jatkossa lukea täältä nimimerkin iso S hyvin perusteltuja mielipiteitä. Jos se postin lakko toteutuu, niin eivätköhän pääkaupunkiseudun ratkojat se- iso S anomatalon oven takana tuomassa ristikoitaan arvontaan!
66. Jondalar10.11.2019 klo 20:44
Sitä pitää harkita. Minulla on noin 35 kilometrin matka kotoa Sanomatalolle, mutta taidan kuitenkin jättää tämän ristikon ratkaisuni lähimpään keltaiseen laatikkoon. Aslakille minun pitää nyt häveten tunnustaa, että muistin voittojeni määrän hieman väärin. Varmistin arkistostani tarkan luvun, joka on tällä hetkellä 37 voittoa.

HS-ristikoissa voitot ovat tänä vuonna jakautuneet 232-188 naisten hyväksi. Jostain syystä tytöt ovat tässäkin lajissa parempia.
67. Artsi10.11.2019 klo 20:56
66. Jondlar. Jotkut ovat ollet viime aikoina hyvin onnekkaita arvonnoissa kuten Eeva Linko, Lappeenrannasta. Minun käsittääkseni ne nostaa aina kirjekuoren kiposta ja katsovat oikein vai väärin. Kymmenen oikeata saa palkinnon. Ei kai niitä kaikkia käydä lävitse ja sitten arvota oikeiden ratkaisujen joukosta. Näin olettaisin. Minulla on ollut arvonnoissa onnea muutaman kerran.
Huomasin, että olet vaikuttanut aikoinaan Kolmen J:n Kajaanissa missä minäkin palvelin Suomen Armeejassa. Postilakko sotkee asioita muutenkin. Omaposti ei toimi enää mikä on harmi, koska siellä on mm.sairaaloiden lähettämät kirjeet.
68. Jiikoo10.11.2019 klo 22:24
iso S: liian iso menetys meille muille, jos emme saa enää lukea punnittua puhettasi tällä palstalla! HS elää omaa elämäänsä, ristikkotoimitus omaansa ja laatijavelhomme elää totta kai hänkin omaansa, niin hyvässä kuin pahassakin. Hänenkin plus-meriittinsä ovat miinuksiin verrattuna jotakin muuta meidän ratkojareppanoiden (sinänsä ajoittain/osittain jopa oikeutettuun) ratkutukseen verrattuna.

Mutta iso S: olet analyyttisten mielipiteittesi myötä tämän keskustelupalstan eliittiä. Älä jätä meitä heitteille!
69. Tirlittan10.11.2019 klo 22:25
Minä taasen olen aika uutukainen ratkoja Oulujärven rantamilta ja olen voittanut jo kaksi kertaa tänä syksynä! Se tietysti innoittaa ahmimaan Auliksen ristikoita yhä enemmän, vaikkei raha olekaan suurin motivaattori, vaan ilo käyttää pieniä harmaita aivosolujaan taitavasti a la Poirot!
70. Jondalar10.11.2019 klo 23:25
Artsi, arvonnassa nostetaan ensin korista kymmenen kirjekuorta, joiden oikeellisuus tarkastetaan. Väärin ratkaistun tilalle nostetaan aina uusi kuori, kunnes on selvillä kymmenen voittajaa.

Onneksi olkoon, Tirlittan. Matkustin usein kotiseutusi halki Kajaanin ja Oulun välillä neljän vuoden ajan. Jaalanka, Kankari, Vaala... Muistin asemat ulkoa.
71. HT11.11.2019 klo 06:22
Lainaus: 67. Artsi 10.11.2019 klo 20:56: "Omaposti ei toimi enää mikä on harmi, koska siellä on mm.sairaaloiden lähettämät kirjeet."

Toimii ainakin minulla. SIsäänmeno näkyy pikkuisen muuttuneen.
72. PM11.11.2019 klo 10:54
Ratkonta onnistui nyt ilman apuja. Pari kirjainta jouduin arvaamaan (toinen kahdessa erisnimessä risteävänä ja toinen piilokirjain). Alaosan outo logo ja kasvokuva ratkesivat risteävillä, toki ne piti tarkistaa jälkikäteen. Haastavin oli lounas, mutta siinä lopulta nimet tulivat mieleen. Sanaleikkejä oli ja haastetta kerrakseen eikä liialti harvinaisia erisnimiä, omien oivallusten mainio pelikenttä!
73. Virkku11.11.2019 klo 12:16
Loistoristikko taas ja erilainen kuin aikaisemmat. Hyvä näin. Muutama kohta on jäänyt kangertamaan. Alhaalla tuntemattomaan logoon ja henkilökuvaan sain risteävistä sanat, mutta en kummallekaan vahvistusta. Epäilen niiden olevan väärin. Henkolö näyttää mieheltä, mutta naisnimeä siihen lykkää. Oikeassa laidassa ylhäällä valtiokarttakuvasta alas saan sanan, jonka yhteyttä vihjeeseen ihmettelen.Piilokirjaimen arvaileminen ei auta.
74. Jiikoo11.11.2019 klo 12:24
Virkku, sama kohta (logo/henkilökuva) kangerteli minullakin, mutta sain täältä avun (30.). Valtioiden rajoja kuvaavasta kartasta saamaani ratkaisusanaa en osaa ihmetellä.
75. iso S11.11.2019 klo 13:54
Kiitän liikuttuneena kaikkia minun poismenoani surevia. Siitä riemuitsevien ilo on ennenaikaista. Vaikka elänkin viimeisiä vuosiani, niitä saattaa olla vielä jäljellä 40.

Vaikka Hesarin tilauksen peruin enkä ihan pian perumista peru, näiltä sivuilta en ole mihinkään katoamassa. Hesarin ristikoihin liittyvä kommentointi voi vähentyä, mutta joihinkin asioihin voi ottaa kantaa ristikkoa näkemättäkin. On myös teoriassa mahdollista, että saatan joskus ostaa perjantain irtonumeron (sitähän Hesarin toimitus ei saa selville, joten protestini teho ei laimene...) tai saan ristikon ratkomista harrastamattomalta tutulta. Joka tapauksessa näiden 16 vuoden aikana mielipiteeni yleisluonteisista asioista ovat tulleet toistetuksi riittävän monta kertaa eikä niillä silti ole ollut mitään vaikutusta. Merkuriuskin menee kohta auringon edestä enkä mahda sillekään mitään!

Nimeni on ollut Hesarin voittajien listalla kerran joskus 1970-luvulla. Luullakseni jo samalla vuosiymmenellä tai viimeistän seuraavalla lakkasin lähettämästä ratkaisuja, koska laskin sen touhun kannattamattomaksi.

Jondalar, usko on iloinen asia, se antaa varman ja turvallisen olon. Valitettavasti joudun uskoasi horjuttamaan. Kun samassa ihmisessä yhdistyy laiskuus ja ujous, niin seuraus on se, että en ole koskaan vavautunut lähtemään Sanaristikkopäiville (ilmeisesti tarkoitat niita Sanaseppojen "kokoontumisajoja"). Piilosanakisan yhteydessä minut on voinut Onnelassa nähdä, kun olen käynyt hakemassa kisakokemusta "oikeita" ristikkokisoja varten. Ajatuksena oli, että kun menee nöyryyttämään itseään vieraassa lajissa niin sitten ei niin paljon jännitä oikeassa koitoksessa. Ihme kyllä, jossain määrin se tuntuu jopa toimivan! Terassilla en kuitenkaan juo kahvia mihinkään vuorokaudenaikaan. Edellä mainitulla 1970-luvulla join kaksi kupillista kahvia ns. kohteliaisuuden vuoksi. Sen jälkeen olen ottanut etäisyyttä kohteliaisuuteen ja välttynyt mokomalta pahanmakuiselta litkulta.
76. Jondalar11.11.2019 klo 14:25
No voi hyvä Sylvi, olin taas pahasti erehtynyt. Vissiin Onnelan terassilla istuskeli silloin muita kuuluisuuksia. En uskalla arvata ketä siellä oikeasti oli, koska mielikuvitus ja tieto ovat eri asioita.

Hyvä asia on, ettei paperilehden tilauksesi katkaiseminen aiheuta mitään dramaattista muutosta näillä sivuilla. Me höpöttäjät höpötellään ja vakavasti otettavat käyttävät merkittävämpiä puheenvuoroja. Pitää tässä yrittää olla vähemmän esillä ja äänessä.
77. Seitenvitonen11.11.2019 klo 14:38
Minusta kahvi on hyvänmakuista litkua. Tykkään muikuista, lihasta, maidosta, voista ja kananmunista. Mutta tykkään myös ison ässän mielipiteistä.
78. pelaaja11.11.2019 klo 16:04
iso S on puhunut :)
Mutta hyvä mies, olet pahemman kerran joutunut harhapoluille yhdessä asiassa: kahvi on erinomaisen hyvää, varsinkin tummapaahtoinen!
79. Aslakki11.11.2019 klo 16:23
Iso S me olemme lähes yhtä ynseitä kahvinjuojia. Minulle kotikaupungin konitohtoriksi nimetty ynseä lääkäri sanoi 10 vuotiaana että lopeta poika kahvinjuominen kun valitin vatsavaivoja ja niin lopetin. Poikkeus kuitenkin vahvistaa säännön joten juon nykyisin suurissa juhlissa aina kaksi kupillista mustana kahdella sokeripalalla vahvistettuna. Viime vuonna oli seitsemän tällaista juhlaa joten saldoksi tuli 14 kupillista. Nyt olen juonut jo 12 kupillista mutta viikonloppuna on naapurin hautajaiset jolloin tulee kaksi kupillista lisää. Joku voi sanoa että hautajaiset ei ole juhla mutta juon kuitenkin. Mutta Iso S kyllä nämä ilman kahvidopingiakin täyttyy joten eiköhän me jatketa. Jondalarille 66 voin sanoa että olisi ollut mukava kun olisin minäkin älynnyt alkaa tilastoida voittoja. Ensimmäinen tuli v 1961 naapurin tädin Suomen Kuvalehdestä. Jos ensi vuonna vielä saisi niin silloin olisi voitettu seitsemällä eri vuosikymmenellä. Sitä voisi juhlistaa kahdella kupillisella sitä mustaa kahvia. Jondalar kun täytät 70 vuotta niin ristikoita voi ainakin täältä 25 kilometrin päästä kipaista klo 9 ja 14 välillä viemään puolella hinnalla 2,50 euroa Sanomatalolle. Minä olen niitä vienyt jo useamman kerran. Kun vie kaksi tai useamman mm maanantain Iltiksen ristikot samalla kyydillä niin halvalla pääsee. Mutta nyt lenkille että jaksaa pureutua viikonlopun ja maanantain IS kimppuun.
80. TJV12.11.2019 klo 00:02
Kesämuistot tuli mieleen. Istuimme vaaran rinteessä järvenselälle katsellen. Välillä hiukan kiikaroimme vesilintujen uintia seuraillen. Seitenvitosella oli kiikari halkopinossa. Heinikko kukkineen tuoksui, niinkuin se vain Juhannuksen aikoihin voi. Syntymäpäisankari oli jo rauhoittunut tanssitettuaan pelaajaa vimmatusti. HT ja iso S vuorottelivat kuskeina Pohjois-Karjalan reissullamme. Ehkä sen takia ja muutenkin he tyytyivät ihailemaan kesää ilman kiikaria. Heillä on hyvä näkö sinälläänkin.
81. arto12.11.2019 klo 06:27
Vasemmassa laidassa Mart-vihjeen alapuolella olevasta vihjeestä tuleva sana aiheuttaa päänvaivaa. Onko se monikossa?
82. EJlo12.11.2019 klo 07:07
Arto, mikä siinä on vinkkinä ?
83. Elva12.11.2019 klo 07:45
arto, ei ole.
84. Virkku12.11.2019 klo 09:56
Jiikoolle kiitos kommentista. Piti löytää alinten harmaiden keskimmäinen sana.
arto. Katso tarkkaan mitä palikoita ämpärissä ja sen vieressä on. Niistä on tosi vaikea saada selvää. Loppu tulee vihjeen oikeasta laidasta. Tuo kohta tuotti päänvaivaa.
85. Yousee12.11.2019 klo 12:00
Mistäpäin on luistimen oik. puolella oleva hahmo..? Kun ei Jormakaan oikein aukea!
86. Elva12.11.2019 klo 12:04
Yousee, on Suomesta. Miehensä oli samalta alalta kuin Jorma.
87. Yousee12.11.2019 klo 12:33
Elva , Kiitos Kerkesin kyllä hänet jo tunnistaa ja olis pitänyt nopeamminkin kun tässä naapurissa Tuusulassa asun.
88. kaitsu12.11.2019 klo 14:00
Eilen pääsin vasta aloittamaan ristikkoa. Mukavalta vaikuttaa, joskin alavasemman kaksi miestä jää tunnistamatta. Tuo liperikaulainen ja alla oleva varsin hyväntuuliselta vaikuttava kaveri. Puukoppavihjekin vielä mietinnässä, viimeiset kirjaimet yhä askarruttavat.
89. Jiikoo12.11.2019 klo 14:26
kaitsu, viime vuosisadan merkkihenkilöitä ovat. Liperikaulainen vaikutti pitkään piispallisissa korkeuksissa ja tuo velmumpi oli näyttelehtijä, joka tunnettiin parhaiten puheroolistaan radion jännityskuunnelmasarjassa, jota minäkin seurasin korva ämyrissä kiinni 1950-luvulla. Puukoppavihjeestä saamaani ratkaisusanaa en osaa pitää kovinkaan onnistuneena, menee mielestäni lähinnä sarjaan teennäisväkinäisyydet.
90. Jondalar12.11.2019 klo 15:04
Pi-pi-pirskatti... elä sinä Kalle Kustaa vekuta!
91. kaitsu12.11.2019 klo 15:35
Jiikoo (89) ja Jondalar (90): kiitos, puukoppasanani siis lienee oikein. Liperikaulaisen ja näyttelijän nimetkin löytyivät.
92. arto12.11.2019 klo 18:40
Siis luistimen oikealla puolella olevan naisen nimi pitää tietää?
93. Jiikoo12.11.2019 klo 18:52
arto, nimen tietäminen tai arvaaminen helpottaa nähdäkseni kummasti haettavan ratkaisusanan löytymistä!
94. iso S12.11.2019 klo 18:53
Kaunis muisto TJV:llä, mutta omalta osaltani joudun taas torppaamaan. Näköni ei ole koskaan ollut hyvä (ulkonäön suhteen olen jäävi kehumaan) ja aina vaan on huonommaksi mennyt (paitsi ulkonäkö). Lisäksi enkä ole koskaan vuorotellut kuskina Pohjois-Karjalassa.

Aiheen ulkopuolelta ja maantieteellisten alueiden rajoja tarkemmin tutkimatta voin silti kertoa, että kymmeniä vuosia sitten kuskasin vuorottelematta muutaman tutun naisimmeisen Varkaudesta Joensuuhun. Ukkosmyrskyssä vettä tuli kuin saavista kaataen. Maksiminopeus oli sellaista nuhaisen mopon luokkaa. Vielä jälkeenpäin naiset päivittelivät, miten "kaikki muut" (tuskin ihan tosi) pysähtyivät tien sivuun odottamaan sateen rauhoittumista, mutta iso S ajoi vaan kuin hullu punasilmä kani. No, niinhän Cary Grant sen sanoiksi puki Sheriffissä: miehen on tehtävä mitä miehen on tehtävä. Yuh. Perille päästiin, mutta nykysilmillä siihen tarvittaisiin toinen mies. Tai se kani.
95. Airelle12.11.2019 klo 22:11
Tarkoitit kai Gary Cooper Sheriffissä.
96. Jiikoo12.11.2019 klo 22:25
Lainaus: 95. Airelle 12.11.2019 klo 22:11
Tarkoitit kai Gary Cooper Sheriffissä.

Gary tai Cary – kenelläpä ne eivät menisi joskus sekaisin, vailla leffamaailman ikoneista puhutaankin? American Film Institute on listannut molemmat suuruudet jenkkileffan huipulle: Cary Grant mieslegenda sijaluvulla 2 ja Gary Cooper sijalla 11.

Minulla tahtoo Clark Gablestakin (sijoitus 7.) helposti Cable, vaikka en intissä viestin piuhapuolella palvellutkaan.
97. Jiikoo12.11.2019 klo 22:27
...siis tahtoo tulla...
98. Tee13.11.2019 klo 09:42
En tunnista keskellä alhaalla olevaa miehen kuvaa. Minkä alan ihminen? Suomalainen vai ulkomaalainen?
99. Jondalar13.11.2019 klo 10:15
Kansallisuudella ei väliä. Härmässäkin tällaisia on.
100. Tee13.11.2019 klo 10:37
Kiitos paljon Jondalar. Löytyi oikea sana ja samalla kaikki siitä ympäriltä vielä puuttuneet sanat. Valmista tuli!
101. Viuhti13.11.2019 klo 12:23
Nimeni oli lähes kolme viikkoa sitten ilmestyneessä Hesarissa ristikkovoittajien joukossa, mutta vieläkään! ei ole kyseinen parikymppinen tililleni ilmestynyt! Kysyessäni monen mutkan kautta asiaa, minulle joku sihteerikkö ilmoitti kylmästi, että voittopalkkio oli kuulemma jäänyt luonnosmuotoon?, joten kai saan joskus voittoni tuloutettua,,,
Että näinkin voi Suomen suurimmalle lehdelle käydä!
102. iso S13.11.2019 klo 15:07
Juu, ehdottomasti tarkoitin Cooperia. En tiedä miten sormet tulkitsivat ajatuksen noin väärin.

Mainittujen kolmen näyttelijän nimien kirjoittamiseen on yhteinen muistisääntö: yksi C, yksi G, järjestys vain vaihtelee!
103. Artsi17.11.2019 klo 00:42
70. Jondlar. Kiitos tarkennuksesta. Ajattelinkin, olisi liian iso urakka tarkistaa kaikki lävitse. Hyvä menetelmä tämä mainitsemasi.
104. Pekkatyttö17.11.2019 klo 18:19
On se niin mukava, että jotkin muut ovat v.......et laatijaan
Kepeät mullat laatijalle!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *