KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3082

10235. HS 3082

Uusi1.11.2019 klo 10:30
Nyt ei ollut helppo ainakaan minulle. Oli joitakin epäselviä, harmaita kuvia taas. Vasta sanan keksimisen jälkeen, selvisi kuva. Kivaa oli se, että harmaissa piti käyttää mielikuvitusta. Ainakin kun en omista mitään kronikkaa. Kaiken kaikkiaan kiva ristikko.
2. HT1.11.2019 klo 10:48
Sama sana tulee kahdesti, ei hyvä. Muuten melkoisen OK.
3. kaplas1.11.2019 klo 14:41
Aika työläs. Ratkojatkin uudistunut, taitaa lastentauteja vielä hieman olla..
4. marutzella1.11.2019 klo 15:17
huonoksi meni Ratkojat!!!!! MAINOKSIA vaan tyrkytetään :(
5. Juuso1.11.2019 klo 15:31
Lähtikö uudistunut Ratkojat nollasta? Sehän on tyhjää täynnä. Huonolta vaikuttaa. Lähes joka klikkaukseen tulee mainos.
6. kaplas1.11.2019 klo 15:53
Juu. Tympäisee..
7. Elva1.11.2019 klo 16:37
Yleensä Tapahtui-ristikot ovat olleet helpoimmasta päästä, mutta tämä oli varmaan hankalin ristikko pitkään aikaan. Yksi ruutu on vielä auki, kun en ymmärrä kuvaa (joka kylläkin on aivan selkeä). Pidin paljon tästä ristikosta, minulle sopii että joutuu joskus vähän pinnistelemään, vaikka kronikka olisi hepottanut huomattavasti. Kiitos laatijalle, hyvä kun variaatioissa löytyy.
8. Iäkäs1.11.2019 klo 17:17
Kirjoitusvauhtia ratkeava ristikko ei ole hauska, kyllä miettimistä ja etsiskelyä pitää olla. Minullakin yhden piirroksen ymmärtämisvaikeus.
9. kaplas1.11.2019 klo 20:53
Ei tosiaan ihan helpoin Tapahtui-ristikko.
Hyvät pyhät!
10. iivar1.11.2019 klo 21:04
Voi jesus tuota ratkojat.fi:tä!
Mitä ihmettä siellä on tapahtunut ja miksi?
11. kaplas1.11.2019 klo 21:26
Money money money. Kun tarpeeksi käyttäjiä, voi alkaa myydä mainoksia. En alunperinkään ole uskonut, että vain jotkut "uskotut miehet" näitä huvikseen ylläpitävät. Sääli. Joutuukohan palaamaan tehdasasetuksiin eli luomuratkontaan..
12. Uuge1.11.2019 klo 21:31
Ei niillä ole varaa menettää teitä Hesarin ratkojia. Teidän ansiostanne ne mainoksia noin hyvin myyvät.
13. kaplas1.11.2019 klo 21:35
Adblocker läppärissä pelastaa mielenrauhaa!
14. Tirlittan1.11.2019 klo 21:53
Minua eivät mainokset kiusaa Ratkojissa, koska olen eliminoinut ne. Toki hiottavaa uudessa versiossa riittää, mm. edellisen sanan pyyhkiytyminen automatic,,,
15. TTH1.11.2019 klo 23:55
Lainaus: 2. HT 1.11.2019 klo 10:48
Sama sana tulee kahdesti, ei hyvä. Muuten melkoisen OK.

Ainahan se on ollut sopivaa näissä Tapahtui-ristikoissa...
16. Mooses2.11.2019 klo 00:01
Onkos tämä palsta mennyt ratkojien moittimiseen. Keskittykää hesarin ristikon ratkaisemiseen ja tarvittaessa vihjeiden pyytämiseen ja antamiseen
17. Elva2.11.2019 klo 00:20
Tietääkseni epävirallisten ristikkosääntöjen mukaan on ok jos sama sana on mainittu toisella kertralla osana lausetta. Muuten olen Mooseksen kanssa samaa mieltä.
18. Elva2.11.2019 klo 00:22
Edellinen po. kerralla.
19. Twiga2.11.2019 klo 00:27
On Aulis pistänyt ihan mahtavan putken mainioita erityyppisiä ristikoita meille ratkottaviksi! Välillä helpompia, mutta kivoja aiheiltaan jne, ja välillä näitä vaikeampia. Ei ollut mikään helppo tämä tänpäiväinen. Erittäin hyvä niin!

Huvitaa, että porukat nillittävät Ratkojista. Eihän kukaan niitä käytä?

Mun mielestä hyvä, että Ratkojatkin uusiutuvat (vaikka eivät kaikki niitä käytä :-D), ja varmaan hekin siellä näitä hommia ja ansaintalogiikkaa miettivät. (Mainokset ärsyttävät sikana toki aina… mutta mulla ei silmät niitä yhtään muka huomaa eli skippaan totalt, mainokset turhia, toki tuovat välttämätöntä rahaa sivuille… useilla ulkomaisilla sivuilla mainoksia on niin paljon, ettei oikeaa asiaa löydä niiden väliltä, eli Suomessa vielä tilanne kohtuu ok! HuoH). Lisäksi oli jossain jotain puhetta, että kävisivät läpi kaikkia hölmöjä juttuja siellä Ratkojissa, jostain luin, Sanasepoilta? Annetaan aikaa, uudistus on aina iso muutos ja panostus. Ja ei tapahdu yön yli, varsinkin jos parantelu vielä kesken. Itse lähinnä Intian kyliä sieltä tsekannut, jos kiinnostanut. Muuten yrrään hoitaa homman luomuna. Mutta, kunhan ilo ja into säilyvät, niin kukin tavallaan! Eikös niin ristikoiden laatijat ja ratkojat!

Vielä kolme Pupea ostaneena… ihan kaikkien PuPen ***-laatijoiden aivoituksia en edes viitsi yrittää ymmärtää, ja kun välillä ihan sekavia kuvat ja vihjeet ja se, mihin sana tulee. Mutta niillekin varmaan omat faninsa (?). Liikaa ylimääräistä kikkailua on syytä välttää, mieluummin pitäisi yrittää vedota ratkaisija älliin hyvillä avattavissa olevilla, vaikkakin vaikeilla vihjeillä, kuin oman kinkin kikkailunsa äärimmäisyyksiin viemisellä. Se lähinnä naurattaa ja turhauttaa. Mutta, kukin tavallaan. Kai kaikille on omat ymmärtäjänsä? Mutta – onko joillekin ***-laatijoille veemäisyys se, mitä pitää tavoitella? Ei pitäisi olla, sanoo Twiga. Aina älykkyyden pitäisi voittaa ja sen ratkaisun ilon. Ei pidä mennä liian syvälle laatimisessakaan. Eihän. Voisinhan mäki omilla aivoituksillani rakentaa vaikka mitä ristikoita (jota en tee), joita ei kukaan muu tajuaisi. Olisko se sitten muka kiva mitä häh? Kenellekään? No ei olisi ;-). Kyllä ratkaisujen pitää löytyä järjellä ja normilla sellaisella.
20. Twiga2.11.2019 klo 00:32
Vai mikä se Pupen vaikeimpien ristikoiden pisteytys onkaan... *** vaiko ****? En nyt jaksa tarkistaa. Tässä valvotaan nyt yö koiran kohdunpoiston myötä. Hyvin on asiat kuitenkin. Ei mitään ongelmia ilmennyt.
21. HT2.11.2019 klo 00:34
15 TTH: Yhtä pystysanaa rukkaamalla toisto olisi helposti vältetty.

Naristaan lisää: vihje "EIVÄTKÖ TAHDO?" on orporuutu, josta Antti Skyttä taannoin kirjoitti: "Itse sääntö on yksiselitteinen: ristikossa ei saa olla orporuutuja. Se on yksi niistä säännöistä, jota rikkovan ristikon jokainen ristikkojulkaisija jättää varmasti julkaisematta."
22. Twiga2.11.2019 klo 00:38
Selvä, sano venäläinen.
23. Elva2.11.2019 klo 01:03
En tunne ristikkojen sääntöjä, mutta minua ei orporuutu eikä vihje EIVÄTKÖ TAHDO? häiritse millään lailla. Päin vastoin, on hieno vihje.
24. Twiga2.11.2019 klo 02:11
No ei tod häiritse!
25. Seitenvitonen2.11.2019 klo 06:39
"Sen verran asiaa pitää välissä olla, etteivät mainokset hölsky."
26. HT2.11.2019 klo 10:14
Lainaus: 23. Elva 2.11.2019 klo 01:03
En tunne ristikkojen sääntöjä, mutta minua ei orporuutu eikä vihje EIVÄTKÖ TAHDO? häiritse millään lailla. Päin vastoin, on hieno vihje.

Ei minuakaan vihje häiritse ja lukutaidossa on vikaa, jos joku viestistäni sellaisen käsityksen saa.
27. Elva2.11.2019 klo 10:41
HT, aivan turhaan hermostuit. En viitannut sinun mielipiteesi millään lailla, vaan ainoastaan esille ottamaasi orporuutu-sääntöön, joka ei näitä ruutuja kuulemma hyväksy.
28. HT2.11.2019 klo 10:44
Vastauksessasi viittasit 1. orporuutu-sääntöön, 2. vihjeen laatuun.
29. Elva2.11.2019 klo 11:04
HT, olen pahoillani, jos käsitit minun käsittäneeni, että kommentoit vihjeen laatua. Se nimittäin ei pidä paikkaansa, vaan kommentoin vihjeen lastua pelkästään sen vuoksi, että pidin vihjeestä.

Eiköhän lopeteta tähän.
30. HT2.11.2019 klo 11:06
Asia selvä.
31. Junamies2.11.2019 klo 12:11
Eihän tuo orpo aivan orpo ole, kun siinä on vihjekin tosin nuolen avustamana. Ehkä parempi nimitys voisi olla, että on puoliorpo, kun ei tarvitse nuolella kauemmas juoksuttaa ratkaisusanaa laittamaan. Ei varmaan ylämummokaan oikein hyvä ole?
32. PM2.11.2019 klo 13:36
Samaa mieltä tämän tapahtumaristikon haasteellisuudesta, sitä riitti. Oli vielä kolmisenkymmentä ruutua vailla kirjainta alkaessani lukea ratkojakommentteja ja muita apuja. Digilehti oli avuksi useiden kuvien tutkimisessa.
Monien erisnimien, joita oli liikaa mielestäni, risteämäkohdat sekä piilokirjaimet tuottivat vaikeuksia ennen apujen käyttöä. Vieläkin on löytymättä ylhäällä kaksipyöräisestä ajopelistä johtuvan sanan piilokirjain?
Harmaista toiseksi ylimmän paikan keksin, mutta toinen sana jäi vajaaksi.
Minulle tuo 'eivätkö tahdo?' sopii hyvin, sekä vihje että rakenne. Sama sana kahdesti ok, kun toinen on ilmaisun/lauseen osa.
Alhaalla kahden linnun yllä oleva kuvavihje, jos siinä olisi lisäksi +T, sopisi yhteen ratkomani sanan kanssa, joka on monikkomuotoinen.
33. Pähkinänsärkijä2.11.2019 klo 13:41
2. ja 21. HT

Innostuin tihruamaan uudestaan ratkaisuani ylläviitatun valossa, mutta en onnistunut löytämään aikaansaannoksestani a) kahta samaa ratkaisusanaa enkä b) edes orporuutua mainitun vihjeen ratkaisuna (kas, vieressä korviaan pitelevän naisen kuvaan laatija on käyttänyt kolme ruutua).

Kykenemättömyyteeni havaita HT:n esiintuomia epäkohtia saattaa olla tietysti vaikuttanut se, että olen vasta toipumassa silmäleikkauksesta, minulla on virheellinen käsitys käsitteestä "orporuutu", tai sitten olen itse saattanut päätyä vääriin ratkaisuihin. (Tarpeeton yliviivataan).
34. Maikku2.11.2019 klo 13:51
Eihän tuossa EIVÄTKÖ TAHDO vihjeessä ole mitään epäselvää, en ainakaan tajua. Siihenhän tulee normaali nelikirjaiminen sana, jonka edessä ei käsittääkseni mitään tyhjää ruutua ole vaan siinä alaosassa näkyy vasemmalla olevan naisen olkapäätä ja käsi poskella. Minulla myös PM:n (32) kanssa tuo kahden linnun yläpuolella oleva kuvavihje tökkii samoinkuin vähän ylempänä olevan korin oikealla puolella oleva vaakuna, mutta nyt en ehdi tänään mennä googleen kun pitää lähteä katsomaan Euroopan parasta jääkiekkoa ja kannustamaan taas Jokereita voittoon.
35. Evastiina2.11.2019 klo 13:56
Sain ristikon ratkottua, lähes, eilen. Oli mukavan haastava. Minulta puuttuu yksi piilokirjain. Ja vaikkaan se ei ole niin tärkeää saada kaikki kohdat ratkaistuksi, niin haluaisin kuitenkin ymmärtää, mikä/mitä tarkoittaa vasemmassa ala kulmassa oleva vihje. Askon näköinen pikku a, joka lienee selvä, mutta entä se loppu? On kai siihen jokin järkevä selitys! Kiusaapahan vain mieltäni. Onkohan enää kukaan kanavalla vastaamassa?
36. Elva2.11.2019 klo 14:04
Evastiina, minä käsitän sen materiaaliksi.
37. Elva2.11.2019 klo 14:09
PM, näen kuvassa monikon.
38. HT2.11.2019 klo 14:10
34 Maikku: "Eihän tuossa EIVÄTKÖ TAHDO vihjeessä ole mitään epäselvää, en ainakaan tajua."

Onko joku sanonut että on epäselvää tai muutenkaan moittinut vihjeen sisältöä/sanamuotoa?
39. HT2.11.2019 klo 14:14
P-särkijä: jos et löydä kahta samaa ratkaisusanaa (nelikirjaimisia) kannattaa harkita uutta silmäleikkausta.
40. HT2.11.2019 klo 14:26
Valtakunnan johtava orporuutuauktoriteetti Eki voisi ottaa kantaa, onko tuo orporuutu, siis ihka oikea eikä puoliorpo:

https://aijaa.com/G6ypwG

Se on selvää, että suurimmalle osalle ratkojista asialla ei ole mitään merkitystä enkä pyrikään lietsomaan laaja-alaista kapinaliikettä ja hyihyi-huutoja.
41. Eppi2.11.2019 klo 14:32
Tavallista vaikeampi tällä kertaa. Elämän tie ja /= vielä selvittämättä
42. Heppu2.11.2019 klo 14:55
Vaikea oli tapahtuma -sarjaan. Minä oli 1969 metsässä kun luulin että YYA:ta haetaan. Se kummallinen kuva "marraskuisia" vieressä jää arvuuttamaan piilokirjainta, vaikka ei siihen paljon vaihtoehtoja ole.
43. Jondalar2.11.2019 klo 15:01
Näin orporuutu määritellään: "erillinen vihjeruutu, jonka reunasta ei lähde ratkaisusanaa". Vihje (Eivätkö tahdo?) on ruudussa, jonka yläreunasta lähtee kyseisen vihjeen ratkaisusana.

Oikein hyvä ristikko, mukava ratkoa. Yksi kuva on vielä minulle hiukan epävarma. Oikealla melko alhaalla samassa ruudussa Aku Ankan ja Saanilan kanssa oleva vekottimen puolikas. Muistuttaa radiota, asuntovaunua tai sohvaa. Sana risteää Liki Anitan kaimoja. Ratkaisujen risteävä kirjain taitaa jäädä arvattavaksi.
44. Mooses2.11.2019 klo 15:11
Jondalar
Käännäpä alhaalla oikealla Saanilan viereinen kuva toisinpäin. Astiassa on osa jostain.
45. Mooses2.11.2019 klo 15:13
Jondalar. Tarkoitin Saanilan alapuolella olevaa kuvaa.
46. miuu2.11.2019 klo 15:44
mitä "susiparit" EI tee????
47. pelaaja2.11.2019 klo 15:56
Pikkasen kun olisi naisen kuva osunut oikeammalle, niin se HT:n mainitsema yksi ruutu ei näyttäisi niin orvolta. Äskenkin vielä, kun silmäilin ristikkoa uudemman kerran, tuli olo että hups, ratkomuksestanihan puuttuu yksi kirjain.

Onneksi Mooses (16.) kirjoitti, mitä kirjoitti. Itse en olisi tuota niin rauhanomaisesti osannut sanoa.
48. Pähkinänsärkijä2.11.2019 klo 16:00
39. HT

No, en uskonut, että viittasit harmaassa "lauseessa" olevaan ja yksittäisen vihjeen perusteella ratkenneen sanan samuuteen. Onhan niitä esiintynyt tämän tästä Lehdon laatimuksissa. Etsin ns. samanarvoisia kaksosia turhaan. Onhan niin, ettei sellaistenkaan esiintyminen näissä tehtävissä ole ollut järin harvinaista.

Saatan silti harkita vaatia tarkennusleikkausta silmiini, sillä en vieläkään näe paljain silmin hiilidioksidia ilmassa muutaman Gretan tavoin, puhumattakaan joidenkin kahlaajalintujen tai kaukaisten kalalajien sukupuolesta (Marraskuun 2019 kuukausiliite!) ...
49. HT2.11.2019 klo 17:26
P-särkijä: kuten aikaisemin totesin, toinen näistä "kaksosista" on sikäli turha, että risteävää pystysanaa pikkuisen rukkaamalla vaakaan olisi saatu eri sana ja siksi pikkuisen kitisin.
50. ms2.11.2019 klo 17:30
jumalatoonta vämmäämistä tässä ristikossa!!!!
51. Jondalar2.11.2019 klo 17:55
Totta, Mooses! Kiitos neuvosta. Oikean sanan siihen laitoin, koska muut kirjaimet Anitan ja astian risteykseen eivät olisi olleet käypäisiä. Mietin sitä kuvaa yölläkin, niin että nukkumattikin oli levoton.
52. Artsi2.11.2019 klo 18:08
Oli kyllä työläs ristikko. Pääsin aloittamaan väsyneenä yötä myöten. Yleensä nämä tapahtui ristikot ovat olleet niitä helpoimpia. Ristikon ylä- ja alaosa ratkesi suht näppärästi, mutta keskiosa oli vaikea, kun kuvista ei saanut mitään tolkkua. Harmittaa lukijana, kun saa käsiinsä näin huonon kappaleen. Hammasta purren tuli valmista. Ehkäpä raikas sää hautuumaalla kirkasti aivosoluja.Harkitsen HS-tilauksen perumista, kun on niin sotkuisia nuo kuvat.
53. Heppu2.11.2019 klo 20:10
Oletteko kaikki tyytyväisiä nyrkin vierestä lähtevään naisnimeen. Siihen sopii parikin tavallista mutta risteävien kanssa rimmaava ei minulle oikein tunnu oikealta naiselta.
54. Elva2.11.2019 klo 20:22
Heppu, minulla on siinä nimi joita Suomesta löytyy alle 125, mutta mielestäni kaikki risteävät ovat oikein, joten olen tyytyväinen.
55. Artsi2.11.2019 klo 20:29
53. Heppu. Tämä rasti teetti töitä. Jätin ratkaisuksi harvinaisen naisnimen, koska se rimmasi risteävien kanssa ja harmaalle tapahtui 21.11.1959 vihjeelle tuli järkevä ratkaisu naisen nimen harvinaisuudesta huolimatta.
56. Heppu2.11.2019 klo 21:05
Elva, Artsi. Minäkin kurkkasin VRK nimikantaan. Löytyy tuo tosiaan sieltä, mutta olihan tässä hämärää koska noista nimenkantajista on noin 10 prossaa miehiä.
57. Artsi2.11.2019 klo 21:48
Elva, Heppu. Onkohan meillä kaikilla eri nimi?
58. Junamies2.11.2019 klo 21:53
Tuota pohjaa voisi alkaa parannella, kun noin outoa ja vaikeaa lykkää. Nyt ei vain kaikkea ehdi tehdä.
59. Elva2.11.2019 klo 22:12
Heppu, Artsi, minun nimellä löytyy suomalaisia naisia välillä 113 - 122, johtuen siitä, että kolme ikäluokka on on alle 5 henkilöä, jolloin ilmoitetaan vain henkilömääräksi alle 5. Miehet on sitten asia erikseen. Lisäksi olen hyvin varma risteävistä.
60. Artsi2.11.2019 klo 22:17
56. Heppu. Tarkista risteävät, koska tuo ei kuullosta oikealta ratkaisulta. Katsoin vielä kerran valon alla epäselvää jo edes menneen ”pahan miehen” kuvaa ja se toi myös mukanaan järkevän ratkaisun ”elämän tie” vihjeeseen. Nyt minulla ja 54. Elvalla on sama naisnimi ratkaisussa. Keskiosan kuvat ovat niin epäselviä, että työlästä oli, mutta olen tyytyväinen ratkaisuun.
61. PM2.11.2019 klo 22:28
Sama naisnimi (59, 60) on ollut minullakin.
62. Heppu3.11.2019 klo 00:13
Artsi, Elva. Sama nimi meillä on alle 125 naista Suomessa. Mutta kun nimeä on annettu Suomessa miehillekin, parempi vihje olisi ollut nimi.
63. Tuulitukka3.11.2019 klo 05:42
Nyt on joku oikosulku. Ei millään aukea tuo alhaalla melko oikealla oleva alue. Kuvina on punotun kopan osa, vaakuna, auton sivu ja se outo kuva lintusten yllä. Tässä nyt siis kilautan kaverille apua tarviten. Tuo vaakunan kun sais, se on ollut ennenkin, mutta juuri heitin pois kaikki parin vuoden ajan säästämäni ristikot, joten tutkimus siinä tyssää. Eikä minulla ole taitoa Googlen kuvaetsintään. Tuossa sitaateilla merkityssä mäki-sälekuvassa: siinäkin on palloni ihan hukassa. Muuten onkin pallo hallussa.
64. Elva3.11.2019 klo 05:49
Heppu, jos tämän nimen omaavat nuorimmat miehet ovat syntyneet 1920 -1939, ja heitä on alle 5, niin ainakin minä hyväksyn maininnan ”naisnimi”. Vastaavia tapauksia on varmaan paljon Suomessa, eivät vaan tule tietoon, kun ei ole tarvinnut varmistaa.
65. Elva3.11.2019 klo 06:09
Tuulitukka, jos sinulla on harmaa lause, niin pääset jo pitkälle. Koppa ja auton sivu eivät ole hankalia. Vaakuna on ulkomaalainen perhevaakuna, vaikeasti keksittävä nimi. Lintujen päällä oleva piirros on sitaateissa, kuvasta rakentuu nimi.
66. Elva3.11.2019 klo 06:25
Tuulitukka, tarkastin vielä tiedot vaakunasta. Ranskalaisella kunnalla (729 asukasta v. 2015) on myös tämä vaakuna käytössä. Ilmeisesti suku on sieltä kotoisin.
67. Tuulitukka3.11.2019 klo 06:29
Elva. Kiitos pikaisesta avustasi. Harmaa lause on ok. Mikähän olisi autokuvassa se olennainen? Minulla alkaa v:llä jälkimmäinen sananosa. Tuo sitaattikuva ei kyllä tuo oivalluksen hiventäkään. Ja nimikö päättyy t:hen? Taitaa ehkä olle, että tällä kerralla jää tuo kohta ratkaisematta. Vähän kyrsii.
68. Tuulitukka3.11.2019 klo 06:31
Ahaa, Elvalta oli tullutkin lisää vinkkiä. Nyt lähdenkin vielä uudella innostuksella tutkimaan...
69. Elva3.11.2019 klo 06:51
Tuulitukka, sitaattimerkithän tarkoittavat, että se mitä kuvasta ilmenee on vielä sovitettavissa sopivalla tavalla.
70. Tuulitukka3.11.2019 klo 06:53
Elva. Kiitos vielä selvennyksestäsi. Nyt nappasi. Myös ”mies” mäessä tuotti oivalluksen.
71. Maikku3.11.2019 klo 10:44
Nyt on minullakin ristikko täynnä ehkä yhtä ruutua lukuun ottamatta, kun en saa selvää piirroksesta harmaan rivin 1969 kolmannen sanan toisen kirjaimen yllä olevasta piirroksesta. Minulla olisi nelikirjaimiseen sanaan vaihtoehtona kaksi konsonanttia, mutta ei oikein aukea. Ajattelin että ainoastaan vuodenaika tai eläimen pään osa sopisi kun poistetaan eka kirjain. Muille tämä kohta on ilmeisesti täysin selvä.
72. Pirliis3.11.2019 klo 11:22
Vieläkö joku jaksaa auttaa kun en tajua mitä eläintä, ylimmän harmaan alla keskellä, kuva esittää. Siitä lähtee kaksi sanaa ja molemmista minulla puuttuu piilokirjaimet. Vai onko eläin ollenkaan kun kuva on aika huono.
73. Jondalar3.11.2019 klo 12:49
Maikku, kuvassa saattaa olla taruolento; hevonen jonka päästä jotakin on katkennut.

Pirliis, siinä kuvassa on sama eläin, joka ylärivissä pesee käpäliään.
74. Virkku3.11.2019 klo 12:55
Olipa tämän ristikon kanssa pakertaminen. Vielä on avoinna yksi ruutu, sama kirjain, jota maikku 71. pohtii. Vuodenaika ei siihen käy ottaen huomioon yläpuolella oleva risteävän sanan..Eläimen päästä taitaa olla kyse. Ylhäällä keskellä olevasta eläimestä alas tulevaan sanaan kävisi kaksikin konsonanttivaihtoehtoa. Ei tämä sykähdyttävä ristikko ole.
75. Elva3.11.2019 klo 12:56
Pirliis, selviäisikö tästä. https://aijaa.com/JV109G
76. Elva3.11.2019 klo 13:07
Maikku & Virkku, se onkin ainoa ongelmakohtani, josta mainitsinkin kommentissani (7.). Olen tullut siihen tulokseen, että kyseessä on kasvin osa (heteen osa). Varma asiasta en toki ole, mutta vaihtoehdoista mielestäni paras. Vähän ihmettelen, ettei asiaa ole aiemmin otettu esille.
77. Tyhmyri3.11.2019 klo 13:12
Elva (76). Olisiko emin osa ...
78. Elva3.11.2019 klo 13:16
Tarkemmin tutkittuani kuvaa, niin kyllä se enemmän eläintä kuin hedettä muistuttaa. Mutta vihje on todella kömpelö jos tarkotetaan pään osaa, ja mihin toinen korva on hävinnyt?
79. Elva3.11.2019 klo 13:19
Tyhmyri, mutta kun sana joka siihen muodostuu, ei valitettavasti ole emin osa.
80. Pirliis3.11.2019 klo 13:46
75 Elva. No nyt valkeni, kiitos Elva. Alkuperäinen kuva omassa lehdessäni näytti ennemminkin jonkun lammassukuisen eläimen pään sivuprofiililta.
81. Tyhmyri3.11.2019 klo 13:49
Elva (79). Hmmm? Montako väärää kirjainta? Ehkä "kunkku"? Muistelen kansakoulua "sata vuotta sitten" - tietyssä iässä kaikesta on sata vuotta, että niissä silloisissa pahvisissa kuvatauluissa olisi ollut juuri tuo kuva. Taulussa "Kukan osat".
82. Junamies3.11.2019 klo 13:53
Sivuraiteelle ajauduitte noiden heteiden ja emien kansa. Kasvioppia pitäisi kerrata.
83. Elva3.11.2019 klo 14:00
Junamies, minäpä kertasin varta vasten, että ko. sana tarkoittaa heteen vartta. Mutta nyt olenkin elukan pään osan kannalla, vaikka onkin ratkaisuna huono.
84. Elva3.11.2019 klo 14:08
Tyhmyri, huomasin vasta nyt kirjoituksesi 81. Minä olen varma kolmesta kirjaimesta ja piilokirjaimeksi sopii mielestäni vain kaksi kirjainta = kasvi ja elukka.
85. Tyhmyri3.11.2019 klo 14:12
Junamies (83) Niinpä. Voitte vaikka kuukkeloida kuvassa olevat sanat.
86. Jondalar3.11.2019 klo 14:40
Se on Yksisarvinen, taruolento, ja se yksi on mennyt poikki. Sitä yritin (73) sanoa, mutta kukaan ei kuunnellut.
87. Junamies3.11.2019 klo 14:41
Eihän tuossa enää mitään kuukkelia tarvita.
88. Seitenvitonen3.11.2019 klo 14:42
Maapallon suurin maanosa -sana voi merkitä myös eläimen osaa. Ja kysyttävä neljäkirjaiminen sana on myös etunimi. Kyseessä on vuoden 1969 kolmannesta sanasta lähtevä piilokirjain. Tässä yksi selitys.
89. Tyhmyri3.11.2019 klo 14:57
Junamies (83, 87). Siis kuinka emi on sivuraiteella?
90. Seitenvitonen3.11.2019 klo 15:23
Se etunimi on myös tuttu nimitys eräälle verolle. Hakemalla löytyi yksi tuonniminen: (vero/maanosa). Ratkaisu on varmaan väärä, mutta mahdollinen
91. Artsi3.11.2019 klo 16:02
90. Seitenvitonen ja kaikki asiaa pohtineet. Tämä kyseinen kohta on ristikon ongelmakohta. Mielestäni siitä puuttuu yksikirjain edestä. Minä näen siinä possun persusta siivutettuna ja olen samaa mieltä, kuin Seitenvitonen, että ottamalla ekan kirjaimen jää jäljelle ( vero/maanosa). Ratkaisu voi olla toki väärä, mutta näin minä tämän näkisin. Toinen vaihtoehto on, että on sarvi josta eka kirjain jää pois ja jäljelle jää miehen nimi. Epäselvä vihje.
92. Virkku3.11.2019 klo 16:18
Oiskohan tässä viimeaikaisessa keskustelussa menneet piirroskuvat sekaisin, keskellä eläinkuva ja alhaalla kasvinosakuva.
93. Artsi3.11.2019 klo 16:22
92. Virkku. Puhumme vihjeen 14.11.1969 kolmannen sanan yläpuolella olevasta piirroksesta jota arvuutellaan mitä se esittää.
94. Pirliis3.11.2019 klo 16:25
92 Virkku. Samaa mieltä!
95. Artsi3.11.2019 klo 16:34
92.Virkku ja 94. Pirliis. Samaa mieltä.
96. Owlie3.11.2019 klo 17:01
86. Jondalar. Just jetsulleen. Ajatuksesi mukaan tuleva propri sopii hienosti risteäviin.
97. Jondalar3.11.2019 klo 18:35
Hienoa, Owlie, järjen ääni.
98. Terveen paperit3.11.2019 klo 22:30
Ylärivin motskari ei ratkea ja siksi myös tuo l-liikkeen vihjeen pitkä ratkaisusana on lopullista silausta vailla. Muuten...oli kai huumoria nuo 'eivätkö tahdo?'-vihjeeseen liittyvät orporuutuvitsit? Eihän siinä nyt ole läheskään tyhjää ruutua. Naisen vasen olkapäähän täyttää noin puolet ruudun alareunasta. Silmälääkäriin ja nopeasti !
99. EJlo4.11.2019 klo 06:12
Huomenta ! Kiusanani on keksimättömyyteni vuoden 1929 ensimmäisen sanan, ns L-liikkeen yläpuolella poskiaan pitelevän naisen viittaamaan sanaan . Näen siinä voimakasta emotionalista purkausta, mutta tuo likkeen omantomuoto torjuu sen. Onko henkilö tunnistettava esim omalla nimellään ? Tämä pystysana vaikeuttaa siis myös vaakaan tulevaa vasemman reunan maastoauton loppuosaa. Pienikin vihjaus saattaisi jelppiä asiaa.
100. Jondalar4.11.2019 klo 09:23
EJlo, hän on englantilainen pop-laulaja. Siihen tulee hänen etunimensä. Sama kuva löytyy googlella. Hänen kaimansa saattoi olla hyvä ampuja.
101. Jiikoo4.11.2019 klo 11:37
Terveen paperit: Kaikkienhan pitäisi toki tuntea tuo Sri Lankan uljas motskarimerkki! Minulle tuotti kahden näyttelehtijättären tunnistaminen ristikon keskitienoilla ja sain omani täyteen vasta eilen.
102. Jiikoo4.11.2019 klo 11:38
Siis tuotti tuskaa. Yksi sana jäi puuttumaan postausta editoidessani.
103. Eräsaapas4.11.2019 klo 12:20
Eräsaapas katselee vielä keskialueen kahta henkilökuvaa... keitä lienevät... kaksi naisnimeä voi ristiinkirjoittaa arvauksella ... pitäisi kai tiedon kautta ymmärtää... kaikilla muillako tämä kohta aivan klaari!!?
104. Elva4.11.2019 klo 13:13
Eräsaapas, ovat näyttelijöitä, toinen kuului aikoinaan MTV-teatteriin ja toinen näytteli nuorena useassa tv- sarjassa jo 1970-luvulla.
105. Eräsaapas4.11.2019 klo 13:33
Grazie, Elva, koetan nyt näillä tiedoin jotta saan kohdan itselleni ymmärretyksi!!
106. EJlo4.11.2019 klo 14:53
Jondalar, kiitos, siis sittenkin etunimi. Selkeä viittaus on tarkistettavissa kuukkelilla. Eiköhän se maasturitroikka vaakaan siitä sitten aukene. Nyt sitten jollain haulla vielä yksi piilokirjain yläreunan kevytmoottoripyörään vai mopoko lie. Liekö saanut nimensä Brittien herttualta jolla oma maakunta ?
107. Riku4.11.2019 klo 17:07
Mistä löytyy lintujen yläpuolella olevan vaakunan nimi? Eihän tällaisia saisi laittaa. Vas. ylälaidassa on vihje lainapeite. Ratkaisusana lienee sama vai! Tässä ristikossa lienee ennätysmäärä arveluttavia vihjeitä. Eräs niistä tuo sitaateissa oleva /=. Tokko sillä yhteyttä Peronin vaimon nimeen. Avittakaa nyt hoksaamatonta! Tattista!
108. Jiikoo4.11.2019 klo 17:20
EJlo: tulkitsin kaksipyöräisen menopelin sri lankalaiseksi, mutta saattaapa tuo olla kotoisin vaikka Paraguaystakin, mene tiedä. Nykyisessä globaalimeiningissä tuon kaltaiset teollisuustuotteet saattavat tulla Kiinan ohella ties mistä vinkuintiasta.

Riku: olet käsittääkseni ollut mukana palstalla niin pitkään, että sääntöjen pitäisi olla selvät! Konkreettisia ratkaisusanavaihtoehtoja EI PIDÄ heitellä täällä ilmaan vaan vihjailu ja vihjeiden kyseleminen on sallittua vain hienovaraisempana. Ja vaakuna kai selviää risteävistä sanoista, varmistat sitten vaikkapa kuva-Googlella.
109. Tyhmyri4.11.2019 klo 20:36
Riku (107). Vaakunasta Elva (64).
110. Terveen paperit4.11.2019 klo 21:23
Jiikoo (101.) Kiitos,niin tietysti pitäisi. Mulla saattaa olla väärä oletus ton prätkän viimeiseksi kirjaimeksi jolloin Google-haut piilokirjainta vaihtelemalla eivät luonnollisestikaan tuottaneet tulosta. Mutta ei se mitään. Selviäähän tuokin aikanaan.
111. Elva4.11.2019 klo 22:09
EJIo, pyörä löytyy hausta määritelmällä moto.
112. Jiikoo4.11.2019 klo 23:17
Kiitos, Elva! Epäilyni prätkän valmistusmaasta taitavat saada huutia. Moto lienee sittenkin kiinalaista alkuperää, ja sen voi saada 150-kuutioisena Paraguayssa ovelleen 800 taalalla. Euroja ei tarvita senkään vertaa.

Itselläni ei moottoroitua 2-pyöräistä ole koskaan ollut. Olisipa anno dazumal ollut tuon hintaisia kapineita tarjolla!
113. Terveen paperit5.11.2019 klo 00:04
Pieni virhe haittasi mutta moto selvisi. Kiitos Jiikoo ja Elva. Ristikko nyt täynnä. Se oli mukavan haastava ja todistaa(?) taas ettei dementtihourulaan ole vielä asiaa. Onhan näin onhan...
114. Jiikoo5.11.2019 klo 00:13
Terveen paperit, onnittelut! Vai että dementtihourulaan? Olen aina kuvitellut, että timantti on ruotsiksi diamant (-en). Sibeliuksen tunnettu yksinlaulu on kuitenkin minulle tuntemattomasta syystä nimeltään Demanten på marssnön (eikä Diamanten på m.). Suomeksi laulu tunnetaan nimellä Timantti hangella.

Olisikohan Dementen på (mars)snön sitten suomeksi Mummo lumessa?
115. TJV5.11.2019 klo 00:40
(Niin kai, ja sit toi Iris on DeMent.)
116. Terveen paperit5.11.2019 klo 00:41
Jiikoo, tuo nauratti. Sulla leikkaa.
117. Mäxä5.11.2019 klo 04:24
No niin. Jossain vaiheessa yritettiin keskustella vihjeen "14.11.1969" kolmannen ratkaisusanan yläpuolella olevasta piirrosmysteeristä. Itselläni ei ole minkäänlaista väkinäistäkään kuvitelmaa siitä, mitä kuvan on tarkoitus esittää.
Joitakin näkemyksiä on esitetty, mutta ao kohta on itselleni totaalinen mysteeri. Samoin ratkaisusanan piilokirjaimen arpominen on lottoamiseen verrattava toimenpide.
118. Ninni5.11.2019 klo 09:12
Minua vielä askarruttaa hiukan alavasemmalla pyörätuolissa istuva hahmo ja siitä tuleva vaakasana; voisiko jkoku hieman valaista?
119. Pike5.11.2019 klo 09:36
Eihän siinä ole piilokirjaimia. Sana tulee ihan itsestään pystyjen avulla.
120. XY5.11.2019 klo 12:44
Olen ihka jumissa kolmannen harmaan (8.11.1939) alapuolella olevasta piilokirjaimesta, oikean reunan kasvokuva, mikään vokaali ei tunnu sopivan! Samoin siitä vasempaan samalla rivillä olevien kanistereitten eka kirjain hukassa. Vihjeitä siis kaipailen!
121. Elva5.11.2019 klo 13:02
XY, kasvot kuuluvat hyvinkin kuuluisalle kanadalaiselle. Esineet eivät ole kanistereita.
122. Tyhmyri5.11.2019 klo 13:41
88,90,91 Maanosa hämäsi. Maanosa on vaikka Aasia. Maan osa on esimerkiksi Uusimaa.
123. Jaska5.11.2019 klo 13:47
114. Jiikoo. Syy ei ole tuntematon, vaan J.J. Wecksellin runo. Varmuudella oletan, että demanten on vanhempi muoto nykysanasta diamant. Laulusta on käytetty nimiä Diamanten på marssnön tai pelkkä Marssnön. Se on ykkössuosikkini Sibben laajasta yksinlaulutuotannosta, ja siinä sana kuuluu diamant. Kuuntele juutuubista Jussi Björlingin veto. Jussi on suurin!
124. Jiikoo5.11.2019 klo 14:01
Kiitos Jaska, noinhan tuo epäilemättä menee! Olisin tietenkin voinut selvittää tekstintekijän ja sanamuodon historian vaikkapa nettilähteistä itsekin. Ja Stora Tunan suurta Johan Jonatan -poikaa ei käy minunkaan vähätteleminen: liian nuorena kuollut tähtitenori, jolle ei hevin löydy seuraajaa saati vertaista ainakaan Pohjolasta. Äänessä oli todellakin maagista mediterraanista valoa. Onneksi Jussi on säilynyt äänitteillä, joita minunkin hyllystäni ja laatikoistani löytyy.
125. Tyhmyri5.11.2019 klo 14:34
Jaska (123). Lauletaan "diamant", koska runon toinen rivi on "En diamant så klar".
126. Riku5.11.2019 klo 15:28
Ransk. vaakuna selvisi kokeilemalla eri vokaaleja kolmanteen ruutuun. Google kertoi lopun. Lehdolle tyly maininta mokomasta. Sitaattitöherrystä samassa yhteydessä en ymmärrä. Puuttuva konsonantti lienee l tai r. Jiikoo! En tajua mistä
' vihjeilyistä' sinä minua arvostelet. Lainapeitevihje on aivan erikoinen ja maininta Peronin vaimosta eivät ole lainkaan paljastavia, niin tyhmiä ne ovat. Haluaisin tulkintasi tuosta alalaidan mutkaviiva-
kuvasta. Mitä se esittää? Terv. Sinulle!
127. XY5.11.2019 klo 16:18
Elva, kiitos oikeille jäljille saattamisesta. Olin niin kiinni kanistereissa, että hämmennyin vuoden 1949 harmaistakin! Nyt ei siis enää tarvinnut pähkäillä....
128. Jiikoo5.11.2019 klo 16:31
Riku hyvä, mielestäni ajattelit liiaksi ääneen kysyessäsi, tuleeko ratkaisusanaksi vihjeestä luettavissa oleva sana. Tämä on aivan selkeästi sääntöjen vastaista. Peronin vaimosta puhuminen on käytännössä myös rinnastettavissa ratkaisusanavaihtoehdon tarjoamiseen. Jääköön paljastamatta, olinko noista ratkaisusanavaihtoehdoistasi samaa mieltä kanssasi.

Alalaidan mutkaviivakuvasta ja siitä saatavasta ratkaisusanasta minulla ei ole enää muistikuvaa, ratkaisuni on jo postilaatikossa.

Taisit hiljattain jossakin puheenvuorossasi mainita toimivasi opettajana. Mielestäni tajunnanvirtasi kirjalliseen asuun pukeminen täällä vaikuttaa niin oudon avomieliseltä hölötykseltä, että pitäisiköhän meidän olla huolissamme oppilaittesi puolesta? Anteeksi suorasukaisuuteni, en halua olla loukkaava, en halua sanoa asiasta tämän enempää ja saat olla sanomisistani mitä mieltä tahansa.
129. Seitenvitonen5.11.2019 klo 17:33
Mäxä 117
Arvaa, olenko yrittänyt tulkita tuota kuvaa, jota ihmettelit. Vaikka milläviisii kääntelen kuvaa, ja pudotan ? alkukirjaimen pois, en osaa saada kuvasta kyseistä sanaa syntymään. Jos, niin kuin luulen tulee vastaukseksi miehen nimi, olisi helpompiakin tapoja tehdä piirros. Ehkä tämä osoittaa, että eihän tässä niin viisaita ollakaan.
130. Tyhmyri5.11.2019 klo 18:34
117, 129. Ratkaisun mieli tulee mutkan kautta - viivassakin on mutka. Siinä on hipsukatkin. Mitä asiaa maalmassa tällainen viiva kuvaa?
131. Tyhmyri5.11.2019 klo 19:23
(117, 129). Kas, se olikin eri kuva. (126) koski mutkaviivaa.
132. Seitenvitonen5.11.2019 klo 19:40
Luulen keksineeni ratkaisun tuohon e.m. kuvaan vuoden 1969 kolmannesta sanasta alas. Minun mielestäni kuvapiirroksen olisi voinut tehdä helpommaksi, kun ratkaisusanaksi tuli tuo (?).
133. Mäxä6.11.2019 klo 03:52
Seitenvitonen 132:
Onnitteluni kekseliäisyydestäsi. Minä olen edelleen lumiukkona ihan pihalla, mutta ei siinä mitään, meneehän ne päivät näinkin pähkäillessä.
134. Jondalar6.11.2019 klo 09:49
Minusta se ei ole ollenkaan vaikea. Eläimen päässä katkennut sarvi. Sillä ei ole merkitystä, mikä eläin kuvassa on.
135. Jondalar6.11.2019 klo 10:25
Vihje H-kirjaimesta on huikean hyvä.
136. EJlo6.11.2019 klo 11:56
Olen tulkinnut tuon vuoden -69 kolmannnen harmaan yläpuolen piirroskuvan esittävän eräänlaista taruolentoa joka esiinty herttaisena, mm pinkkinä leluesinenä kaupoissa. Luonnossakin on kuulemma Vietnamista tehty
löydöksiä tällaisesra harvinaisuudesta, vaikka oli luultu kuolleen sukupuuttoon. Juuri se parittomuus siitä sen harvinaisuuden saa aikaan. Piiirroksen hahmo on ehkä nujakoinnissa menettänyt osan komeudestaan, koska tynkä on jäänyt vain jäljelle. Saatu tynkäsana, jota on sanottu myös erisnimeksi kelpaa meikäläselle hyvin. Tuskin sillä kahtakymppiä saa, mutta lähetänpä tekeleen kuitenkin arvontaan.
137. Make6.11.2019 klo 13:13
On kyllä paikallaan lähetellä kirjeet nopsaan. Onhan maanantaina alkamassa postilakko. Kirjepostin kulku hidastunee.
138. Jarmo6.11.2019 klo 15:50
Nyt vasta valmis.Toinen harmaa ylhäältä tuotti vaikeuksia. Olipa todella purkillisen hyvä ristikko!
139. Apsi7.11.2019 klo 11:24
Nyrkki, elämän tie ja "/=" jumittaa.
140. Apsi7.11.2019 klo 11:28
Selvisi.
141. TTH9.11.2019 klo 01:23
Oisko se yksisarvinen kuiteskin kaksisarvinen puolipäätä edestäpäin..?
142. Ananias13.11.2019 klo 15:49
Ratkojat-tietokantaan liittyvä kirjoittelu tuntuu jotenkin kummalta, kun kukaan meistä ei ole vielä koskaan tunnustanut sitä käyttäneensä - en muuten minäkään.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *