KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 31/2022

10226. SK 31/2022

Elva4.8.2022 klo 16:09
Brigitta Kalpan ristikko on erinomainen esimerkki mielenkiintoisesta ykstähtisestä.

Ekin piilis otti myös oman aikansa, vaikkei mahdottoman vaikea ollutkaan.
2. Yussuf6.8.2022 klo 01:16
Mukavaa pikkupurtavaa. Ristikon vasemmassa reunassa ajauduin hakoteille, mistä poispääsy onnistui vain kumittamalla.

Piilosana osui minun ajatuksenjuoksuuni hyvin. Ps6 aiheuttaa miettimistä vielä.
3. Nyt aukesi6.8.2022 klo 08:16
Joo, nyt oli sopivan tuntuinen vaikeustaso! Tuo palkintosumma vaan voisi olla suurempi!
4. Heppu6.8.2022 klo 22:43
Oli hyvä yksitähtinen. Varattuja ja lintu -risteys meni kohti kakkosta Piti samalla täyttää myös 29 Pitkälä koska lehden mukaan sitä olivat kiitelleet sellaiset jotka ei-vät saa montaakaan sanaa Pitkälän kolmitähtisiin. Otan riskin ja kehun kaksitähtistä numerossa 29.
5. Yussuf6.8.2022 klo 23:56
Lainaus: 2. Yussuf 6.8.2022 klo 01:16
Ps6 aiheuttaa miettimistä vielä.

HS kk-liitteen ristikko selvitti tämän. Uusi sana.
6. Tuikku7.8.2022 klo 14:42
Piilosana ps6 on herättänyt "keskustelua". Minulle tuli heti muistikuva Mäntyharjulta kotoisin ollut isäni. Hän käytti kaljaa tilatessaan änkyttämättä juuri tuota ratkaisuun tullutta sanaa. Jyväskylästä kotoisin ollut äitini puhui aivan eri murretta. Siksi meillä oli löylyveden nakkomiseen kuuppa/kauha/ naappu, saunottiin vihdalla ja vastalla jne. Suomen kieli on murteiltaan rikasta. Pohjoisesta kotoisin ollut sukulaismies opasti minua, ollessani pikkulikka, sanomalla: "Elä sie kuule singuta sitä tikkuriasi." Pyörittelin silloin vähän ihmeissäni silmiä kun en käsittänyt. Olin vetänyt villapaidan polvieni päälle.
7. Heppu8.8.2022 klo 10:54
Tuikku. Minulle singuta tikkurias on tuttu. Meilläpäin sanottiin myös ”eks sie nyt saa sitä simhausta kiini”. Ei uimahalli, vaan vetoketju.
8. Yussuf8.8.2022 klo 21:23
Mitkähän ristikkoväen kesäpäivät on pidetty kun sama sana, minulle outo, on esiintynyt jo kolmesti lyhyen ajan sisällä. : )
9. TKu10.8.2022 klo 16:43
Olen aloittanut piilisurani Vuokilan tehtävillä, joten tämänkertainenkin ratkesi kohtalaisen kivuttomasti. P7 ja V18 taisivat jäädä viimeisiksi.

Ristikko oli mielenkiintoinen. Minulle se oli vähintään puolitoistatähtinen, sen verran jouduin kumittamaan matkan varrella. Lounaiskulma aiheutti pitkään päänvaivaa, kun en halunnut käyttää Googlea. Lopulta ollessani ihan muissa puuhissa alitajunta pullautti ratkaisun vihjeelle LOUHITTU, jonka suhteen olin ollut ihan väärissä maisemissa. Sen jälkeen muutkin sanat asettuivat kohdalleen.
10. PM11.8.2022 klo 17:23
N. kaksi tuntia sitten SK31:n pariin. Ensin ratkoin piilosanan, jossa melko vähän vihjeitä avautui ensi lukemisella. Menihän se sitten läpi. viimeisenä ps8.

Ristikon ratkomisessa luoteiskulma kuvan alla oli mietityttävin. Ei muistunut mieleen viisukarsinnan voittaja, ja kun vihje ´marski´ ei avautunut, oli antauduttava ja haettava tietoapua. Yhden tähden ristikon ratkomisessa ei näin saisi käydä! Osoittautui kuitenkin, että viimemainitussa vihjeessä kyse oli minulle uudesta asiasta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *