KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS KUUKAUSILIITE LOKAKUU

10213. HS kuukausiliite lokakuu

Uusi5.10.2019 klo 10:13
Riitti taas mietittävää ja nimien etsimistä. Kylläpä marjalle löytyy monta nimeä. Ihan kivaa aamun ajankulua.
2. Elva5.10.2019 klo 13:42
Olipa hankalia kohtia ristikossa. Sain suurella vaivalla selvitettyä vasemman alanurkan. Vielä on auki kaksi kuvasta lähtevää vaakasanaa; ylin ja kolmannes ylin, sekä niiden välissä PAKISTANIA. Näistä sanoista puuttuu muutamia kirjaimia, eikä minun kirjoistani löydy vahvistuksia. Muuten ristikko on ok.
3. Aksu5.10.2019 klo 14:18
- mutta Wikipediasta löytyy.
4. xxx5.10.2019 klo 17:10
Sain täytettyä mutta en ymmärrä mitä tarkoittaa vasemman reunan jalkapallokuvan ratkaisusana.
5. Riino5.10.2019 klo 19:07
XXX, sama on ihmettelyn aihe minullakin!
6. Jondalar5.10.2019 klo 19:49
Sopivassa määrin harrastetusta liikunnasta saa hyvän olon ja tyytyväisen mielen. Sitä siinä kai haetaan.
7. Elva5.10.2019 klo 23:23
Aksu, kiitos vinkistä. Kyllä Wikipedia on mainio väline kun sitä vaan malttaa oikealla tavalla käyttää. Hupaisaa on, että yksi marjasana selitetään Nykäsessä koskevan eri marjaa kuin mitä Wikipedia kertoo. Minun oli pakko tällä kertaa uskoa Wikipediaa jotta sain ristikkoni valmiiksi.
8. Artsi5.10.2019 klo 23:34
4.xxx ja 5.Riino: Samaa minäkin ihmettelen, koska vihjeiden Baarijuoma ja jalkapalloilijoiden kuva tuottaa risteävästi hankaluuksia. Nyt minulla jalkapalloilijoiden suhteen ratkaisu johon 6. Jondlar viittaa, mutta baarijuoma ratkaisussa viides kirjain alaspäin on arvoitus? Onko tässä kohtaa virhe?
9. Elva5.10.2019 klo 23:42
Artsi, kyllä baarijuoma on ratkaisuna täysin looginen.
10. Artsi5.10.2019 klo 23:50
9. Elva. Kyllä baarijuoma on ratkaisuna looginen, mutta jalkapalloilijoista tulevan ratkaisun kolmas kirjain on ikään, kuin väärä konsonantti. Löysin jonkun artikkelin joka viittasi partisiippimuotoon. Jalkapalloilijoista tuleva ratkaisu nyt ontuu.
11. Elva5.10.2019 klo 23:58
Artsi, minulla jalkapalloilijaratkaisu viittaa esim. hetket-sanaan, jolloin se on aivan järkeenkäypä.
12. Artsi6.10.2019 klo 00:14
11.Elva. Minusta tuo 6. Jondlarin ratkaisu on se mitä itsekin tällä oletan haettavan. En oivaltanut tuota ratkaisua hetket-sanaan.
13. Elva6.10.2019 klo 00:24
Artsi, mielestäni 11. kirjoittamani kattaa täysin Jondalarin mielipiteen. Onkohan meillä hyvinkin erilaiset ratkaisut?

Oletko muuten huomannut kirjoitukseni HS 3074?
14. Artsi6.10.2019 klo 00:41
13. Elva. En ole huomannut, kun en ole käynyt enää n.puolentoista viikon päästä ristikon ratkaisemisesta lukemassa HS 3074 kirjoituksia. Vastaan sinne pian.
15. Rampe6.10.2019 klo 09:02
Jos Jondalarin ( 6) ratkaisu on oikein, tulee SALEEM-vihjeeseen ratkaisusana joka ei tarkoita mitään.
Én jalkapalloilijakuvaan kyllä parempaakaan ratkaisua keksi.
16. HT6.10.2019 klo 09:05
Rampe: et ole kokeillut kurkata Googlesta?
17. Rampe6.10.2019 klo 09:23
HT, toki,mutta olen juuttunut naispuolisen laulajan taiteilijanimeen (jonka alkuosa viittaa eräänlaiseen pappisvirkaan).
18. HT6.10.2019 klo 09:59
Jännä juttu että meillä taitaa olla sama sana tyrkyllä pystyyn ja minä en näe siinä mitään ongelmaa.
19. pelaaja6.10.2019 klo 10:11
Tulenpa taas lyömään euron vetoo. Siis, että varmaankin baarijuoman hämminki johtuu osalla porukkaa Ratkojiin laitetusta väärästä ratkaisusta kuin myös, että sinne ei ole lisätty yhtä tähän ristikkoon sopivaa risteävää sanaa. Huvikseni vaan tarkistin.
20. Artsi6.10.2019 klo 10:50
19. Pelaaja. Olen kanssasi samaa mieltä, että ratkojiin on laitettu väärä ratkaisu.
21. Elva6.10.2019 klo 11:00
Kokeilin baarijuoma ratkojat. Miten on selitettävissä, ettei löytynyt yhtään sanaa?
22. Uusi6.10.2019 klo 11:14
19 Pelaaja
Katsoin myös huvikseni Ratkojista, mutta en löytänyt juomaa. Samaa mieltä, että risteävän yksi kirjain on ratkaiseva
23. Artsi6.10.2019 klo 11:22
19. Pelaaja ja 22. Uusi: Minunkin mielestä risteävistä tulee järkevät ratkaisut. Katsoin ratkojia ja ihmettelin suuresti sinne laitettua ratkaisua joka on ristiriidassa jalkapalloa pelaaviin vihjeeseen. Itse mietin alun alkaen baarijuoman viidettä kirjainta. Nyt ratkojissa on mielestäni kaksi tähän sopimatonta ratkaisua.
24. HT6.10.2019 klo 11:28
Tuo viimeisin Ratkojiin lisätty ehdotus lienee tehty pelleilymielessä. Muistuu mieleen alttaritila-vihjeeseen pantu 'passi' (oikea vastaus: apsis).
25. Jondalar6.10.2019 klo 11:36
Kyllä vaan Ratkojien päivittäjä on laittanut baarijuomiin aivan väärät sekoitukset. En ollut aikaisemmin sieltä katsonut, mutta nyt vilkaisin. Kolme kirjainta väärin. Italiakin.
26. Rampe6.10.2019 klo 11:37
Näköjään lukihäiriöisenä kirjoitin sen laulajanimen alkuosan väärin. Nyt se natsaa palloilijakuvaan niin kuin pi Baarijuoma ei eilen aamupäivällä tainnut olla vielä Ratkojissa. Jos olisi ollut, olisin sen niellyt. Sanana hyvä, mutta ei sovi risteäviin.
27. Artsi6.10.2019 klo 12:09
25. Jondlar: juuri näin. Italiaa ja baarijuoma sekoitukset ovat menneet ”baarimikolla” metsähallituksen puolelle. Hieno ristikko taas kerran. Mielestäni ei kannata niellä kaikkea sitä mitä Ratkojiin on laitettu.
28. Silmät sirrillään6.10.2019 klo 12:24
Oikea yläkulma tökkii. Komea mieshenkilö jää tunnistamatta. Kuvien paikat ylhäällä myös hämäävät. Muuten taitaa olla selvitetty, ei myös mieshenkilö keskellä Treholtin alapuolella tuntuu oudolta. En saa ainakaan vielä risteävistä sanoista otetta siihen
29. Elva6.10.2019 klo 13:31
Silmät sirrillään,
oikean yläkulman mies oli neuvostoliittolainen diplomaatti. Pääkuvan alla oleva mies oli 1800-luvun kanadalainen poliitikko ja runoilija, Manitoban perustaja.
30. mara6.10.2019 klo 16:06
mihin liittyy oikean yläkulman surumielinen nainen. Piilokirjain uupuu.
31. Rampe6.10.2019 klo 16:19
Mansoniin.
32. mara6.10.2019 klo 16:41
Kiitos, Rampe.
33. mimma7.10.2019 klo 10:41
Mikä mahtaa olla tuo alareunan Ranskan kartasta tuleva vaakasana? Olen käynyt läpi kantonit ja joet....en keksi. Vihje, kiitos.
34. Pähkinänsärkijä7.10.2019 klo 11:07
33. mimma

Kertaa mainitsemasi läpikäynti, kunnes hiffaat ratkaisun. Niin se selviää.
35. Heppu7.10.2019 klo 15:04
Olipas tympeää kun piti käyttää suurennuslasia koko ajan postimerkkikuvien tulkitsemiseen. Alavasemmalla joki vihjeen vieressä luulin olevan kauha, mutta vasta kun elämäni eka kertaa menin Viikkoliitteen digiversioon sain selville mitä siinä on. Mukavaa tietysti nuo oudot marjasynonyymit. Vaikea oli kuukausiliitteen versioksi.
36. xxx7.10.2019 klo 16:26
Ratkojissa uusi baarijuoma - liekö oikea...
37. Juho7.10.2019 klo 16:53
xxx, koetapa maistaa.
38. EJlo7.10.2019 klo 17:54
Rampe, mitä tarkoittaa kommentissasi tuo "naislaulaja" ? En löydä omasta ristikosta sana NAISLAULAJA enkä kuvaa kestään naislaulajasta. Tuo jalkapalloilijoitten kuvasta tuleva sana on itselläni oletettavasti oikein, mutta se taas antoi pystysanalle Saleem oudon ratkaisun. Niinpä olen nyt päätynyt siihen pystysanaan laittamaan kansallisuutta merkitsevän sanan.
39. Elva7.10.2019 klo 18:03
EJlo, googlaapas se outo ratksisu saleemin kera.
40. EJlo7.10.2019 klo 18:05
Rampe, kysymykseni takaisin, anteeksi "sokeuteni" . Heti kun otin lehden uudelleen näppeihini niin SULIN "hyppäsi" sieltä silmilleni.
41. EJlo7.10.2019 klo 18:40
Elva, googlasin ja sain vastauksen. Kiitos kehoituksestasi. Kävin aikaisemmin sitä vilkaisemassa ratkojista ja ilmeisesti sanasokeudesta johtuen luin siellä olevan sanan väärin.
42. Eikka7.10.2019 klo 19:04
Oli sellainen ristikko, jonka ratkaiseminen ei oikein missään vaiheessa lähtenyt vauhtiin. Parhaat avut - ja kohtuullisen helposti - tulivat pääkuvasta. Jo toisen kerran peräkkäin voi todeta, että kaakko ratkesi viimeksi.

Nöyränä pyyntönä voisin esittää, että olisi mukavaa, jos pärjäisi kuvien kanssa ilman suurennuslasia.

Toinen toiveeni koskee vihjeitä, joissa lukee vain esim. ”etu-, suku- tai naisnimi”. Varsinkin tällä kertaa ratkaisut eivät lievästi sanottuna olleet tavallisimmasta päästä.
43. kaitsu7.10.2019 klo 20:16
Onnetonta, miten pieniä kuvia, suurennuslasi pitää kai hankkia. Heppu (35), minäkin olen näkevinäni kauhan - itselläni ei verkkoversiota, joten annatko (tai joku muu) vinkkiä mikä siinä oikeasti on?
44. EJlo7.10.2019 klo 20:57
Kaitsu; sama vika itsellänikin että kauhahan se. Heppu valotti ettei se sitä ole, joten keskityin miettimään sitä mustaa "kauhan vartta" ja olen erottavinani että se taitaa tulla läpi siitä mustasta möykystä joka voisi olla vaikka litteä. Kokeilin sitä ja onnistuin.
45. Jiikoo7.10.2019 klo 20:59
Kuukautisliiteristikoiden vaikeimmistoa; minulla onnettomalla ei olisi ollut mitään toivoa ilman tietoverkkotietoa. Kun tänään turvauduin Ratkojiin, alkoi Lyyti lopulta kirjoittaa. Harhautukset aika onnistuneita, jouduin kumittamaan melkoisesti. Vähemmän onnistuneita taas nuo ties mistä kaivetut etu- ja sukunimiharvinaisuudet! Jää kaivelemaan, tokko kaikille löytyy kantajia koko Tellukselta.
46. Kyselijä7.10.2019 klo 21:04
Eikö tässä mene ristikko ihan väärään suuntaan, jos ilman ratkojia ei saada valmiiksi? Aika harva kai sitä lopulta käyttää.
47. Jiikoo7.10.2019 klo 21:08
Mistähän muuten johtunee, että HS-kantalehti vaatii palkintokilpaan osallistuvaa ratkaisijaa merkitsemään pankkinsa BIC-koodin, kun taas HS-kuukausiliitteen ristikkotoimitusta ei tuollainen tieto kiinnosta tippaakaan (ja miksi ihmeessä pitäisikään – kai IBAN-tilinumeron pitäisi riittää vallan mainiosti?)

Kyselijä: Aika fakiiri olet, jos selvitit tämän(kin) ristikon ilman apuneuvoja – Chapeau!
48. Eikka7.10.2019 klo 21:16
Lainaus: 46. Kyselijä 7.10.2019 klo 21:04
Eikö tässä mene ristikko ihan väärään suuntaan, jos ilman ratkojia ei saada valmiiksi? Aika harva kai sitä lopulta käyttää.

Samaa mieltä: ristikoiden on tavallaan pakko olla vaikeampi, kun ratkaisuavut lisääntyvät, vaikka eihän Ratkojia kukaan käytä! Ainakaan, jos tämän sivuston kirjoittajia on uskominen. Ihan vain ”tarkistetaan” tai vilkaistaan. Vähän sama juttu kuin Seiska-lehdellä, sitäkään ei kukaan lue. Parisataatuhatta lehteä menee varmaan aina suoraan paperinkeräykseen :)
49. mimma7.10.2019 klo 21:16
Pähkinänsärkijälle kiitos: hiffattu on onnistuneesti.
50. Pike7.10.2019 klo 21:53
Eikka, niin samaa mieltä. Sanoit osuvasti, eihän niitä Hesarin tai Kuukausiliitteen ratkaisujakaan kukaan koskaan lähetä.
51. Heppu7.10.2019 klo 22:07
kaitsu (43). Se kauhaksi luulemani ei liity saunomiseen vaan urheiluun.
Eikka (48) Hyvä vertaus. Seiska ja Ratkojat. Minä en kyllä oikeastikaan Seiskaa lue.
52. Ylläpito7.10.2019 klo 22:33
Kyllä meillä kaikki lukevat Seiskan ensimmäisenä, kun torstaina tulevat kaikki viikkolehdet!

Eikös täällä aika avoimesti myönnetä Ratkojien käyttö? Ja se, ettei ilman pärjäisi. On se kyllä jännä ilmiö, että sinne riennetään lisäämään vääriäkin sanoja. Liikaa innokkuutta vai tahallista hämäämistä?
53. Sten7.10.2019 klo 23:31
Mistä vihiä vasemman alakulman herrojen identiteetistä?
54. Eikka8.10.2019 klo 00:16
Lainaus: 52. Ylläpito 7.10.2019 klo 22:33
Kyllä meillä kaikki lukevat Seiskan ensimmäisenä, kun torstaina tulevat kaikki viikkolehdet!Eikös täällä aika avoimesti myönnetä Ratkojien käyttö? Ja se, ettei ilman pärjäisi. On se kyllä jännä ilmiö, että sinne riennetään lisäämään vääriäkin sanoja. Liikaa innokkuutta vai tahallista hämäämistä?

Eipä minulla ole mitään tilastoa aiheesta, mutta usein tuntuu, että ratkomiskokemuksista kerrottaessa ensimmäisenä kerrotaan, ettei Ratkojia ole käytetty. Mitä nyt vähän sivusilmällä vilkaistu ja tarkisteltu....

Tuota väärien (esim. väärin kirjoitettujen nimien) sanojen lisäämistä Ratkojiin minäkin olen ihmetellyt. Joskus tuntuu, että ne on laitettu sinne vielä kun ratkominen on kesken, esim. tuo mainittu baarijuoma, siis toinen ”oikeista” vaihtoehdoista.
55. pelaaja8.10.2019 klo 08:19
Eikka, hassu juttu tuo sanomasi "ratkomiskokemuksista kerrottaessa ensimmäisenä kerrotaan, ettei Ratkojia ole käytetty." Minulla on nimittäin ihan päinvastainen lukukokemus täältä. Silmiinpistävän useinhan jotkut kertovat heti alkuun, ettei ilman Ratkojia olisi onnistunut ollenkaan.
Olenkin pari kertaa kysynyt, että miten ihmeessä Ratkojien luetteloija sitten onnistuu kun hänellä ei ole Ratkojia, mistä luntata. Tuosta vedän sellaisen johtopäätöksen, että HS-ristikot ovat muillekin ratkottavissa itse, jos vain viitsii tonkia muutakin kuin sitä vihje- ja ratkaisuluetteloa. Valmiista luettelosta kopsaaminen ei ole ratkomista vaan pikemminkin se nollaa koko idean. Ja pisteenä i:n päälle koko "ratkonta" jumittuu pahan kerran, kun luetteloon onkin laitettu ihan väärä ratkaisu. Sen seurauksena ihmetellään ja yritetään mulkata risteäviä tai syytetään laatijaa virheestä.
Tottahan olen tutkaillut tuota uutta ilmiötä ja silmäillyt luetteloa. Hämmästys on suuri, kun näkee yhdelle sanalle monta ja siis tosi monta pikkuriikkisen toisistaan erottuvaa versiota. Kirjoitusvirheitä ja muita omituisuuksia riittää. Siellä mainitaan jopa Perliini, kun tarkoitetaan Berliiniä jne. Kaiken kaikkiaan vaikuttaa onneksi siltä, että Ratkojien palvelusta nauttivat suurimmalta osin vain helppojen sekä Hesarin ristikoitten ratkojat. Nauttikoot mutta onko sitä pakko niin ylenpalttisesti mainostaa!
56. Jiikoo8.10.2019 klo 08:32
Sten (53.): ymmärtääkseni urheilu- ja tiedemaailman väkeä. Nimissä slaavilaista ja skandinaavista klangia.
57. Elva8.10.2019 klo 08:45
Osaako joku tietokoneista ymmärtävä selittää, miten en löydä haulla ” baarijuoma ratkojat ” yhtään sanaa. Olen kovasti yrittänyt kun sitä on kommentoitu niin paljon. Kun kokeilen muita hakusanoja ratkojista niin ei ole ongelmia. En todellakaan ymmärrä mistä kiikastaa.
58. Elva8.10.2019 klo 08:56
Sten, toinen on bulgarialainen jalkapalloilija ja toinen edesmennyt Ruotsin Akatemian jäsen.
59. HT8.10.2019 klo 11:47
Elva, jätä hausta lainausmerkit pois.
60. cb8.10.2019 klo 11:57
Elva, miksi et mene suoraan Ratkojiin ilman kiertoteitä?
61. Pähkinänsärkijä8.10.2019 klo 12:09
52. Ylläpito

Minä ainakin isken heti kiinni, jos näen Seiska-lehden jossakin lääkärin tai sairaalan odotushuoneessa. Siitä löytyy usein M. Mäkelän kuvittama aukeaman kokoinen ristikkotehtävä, jonka vaikeusaste on riittävän vaatimaton ratkaistavaksi ennen kutsua sisään. Harmi on suuri, jos sen on joku täyttää tuhertanut kuulakynällä puoliksi---ja väärin.
62. Kuukkeli8.10.2019 klo 12:12
Samaa ihmettelen kuin Jiikoo: Itse en kuunaan saisi näitä valmiiksi ilman apuneuvoja. Ei ole mitään tietoa bulgarialaisista futispelaajista eikä liioin edesmenneistä Ruotsin Akatemian jäsenistä, tuskin elävistäkään. Mutta iloitsen niistä harvoistakin omista oivalluksista, joita apujen kautta saan kokea.
63. Jaska8.10.2019 klo 12:14
Ymmärrykseni tietokoneista on heikohko, joten en voi edes arvailla, mikä vika Elvan koneessa voisi olla. Oma kokeilu hauilla baarijuoma ratkojat ja ratkojat baari juoma (huom. siis ilman sitaatteja) pääsin kiltisti ko. sivulle.

Pohdiskelijoiden tarkoittama mysteerisana on ilmeisesti 9-kirjaiminen keskinen kolmas pystysana vasemmalta. Minustakin on perin kummallista, miksi laatija on kökköillyt jättämällä hyödyntämättä piiloruudun tarjoaman tilaisuuden kahdelle eri ratkaisusanalle. Pyrkimys välttää triviaaleja? Tuskin.

Kehua pitää pehmikseltä vaikuttava ristikon ulkoasua. Se on ihan eri planeetalta kuin Hesarissa.
64. Elva8.10.2019 klo 12:42
Paljon kiitoksia vastauksista. En tietenkään käytä sitaatteja hauissa, ne olivat osoittamassa millaista hakua käytän. Kun menen suoraan ratkojiin ja sen jälkeen hakuun koneeni ilmoittaa: safari ei voi näyttä sivua. Ehkei koneeni pidä sopivana että hinkuan baarijuomien perään. Pöytäkoneeni joka toimii edgellä on muuten yhtä tyly.
65. HT8.10.2019 klo 12:49
Kokeile muita selaimia. Minulla on koneessa Chromen lisäksi Opera, Mozilla ja Vivaldi. Niin ja IE, mutta sen käyttämistähän Microsoftkin jo kehotti välttämään.
66. Eikka8.10.2019 klo 12:55
Lainaus: 61. Pähkinänsärkijä 8.10.2019 klo 12:09
52. YlläpitoMinä ainakin isken heti kiinni, jos näen Seiska-lehden jossakin lääkärin tai sairaalan odotushuoneessa. Siitä löytyy usein M. Mäkelän kuvittama aukeaman kokoinen ristikkotehtävä, jonka vaikeusaste on riittävän vaatimaton ratkaistavaksi ennen kutsua sisään. Harmi on suuri, jos sen on joku täyttää tuhertanut kuulakynällä puoliksi---ja väärin.

Kirjoituksellani viittasin siihen, että eihän Seiskaa osta tai tilaa "kukaan". Ihan kuten meikäläinen, joka lukee naistenlehdet kotona (kun vaimo niitä tilaa) - niiden ristikoita ei tietenkään kehtaa tunnustaa ratkovansa - ja miestenlehdet parturissa. Niiden ristikkotarjonta ei ole jäänyt mieleen.

Joku on näköjään ottanut tehtäväkseen sotkea vielä lisää Ratkojia ainakin mainitun baarijuoma-sanan osalta ymppäämällä kymmenkunta väärää vaihtoehtoa. Tulos on vähän niin kuin Speden vitseissä: eka saattaa naurattaa, mutta sitten kulutetaan loppuun niin, että jäljelle jää enää kuin haukotus.
67. Elva8.10.2019 klo 13:23
Kiitos HT, kokeilin menestyksellä Chromia ja sen jälkeen vielä uudestaan Safaria, joka sekin onnistui. Joku ihme jumitus koneessani oli, yritin nimittäin baarijuomaa ekan kerran toissapäivänä, kun asia tuli esille kommenteissa, ja sen jälkeen vielä useasti turhaan. Omituistahan oli että kaikki muut kokeilemani sanat onnistuivat hyvin.

Nyt olen sitten ihmetellyt baarijuomien runsautta. Kysyisinkin, onko joku yrittänyt sanojen poistamista ratkojista? Minulla on käsitys, että se onnistuu jos rekisteröityy.
68. HT8.10.2019 klo 13:33
Rekisteröitynyt käyttäjä pystyy poistamaan itse lisäämänsä sanan, toisten lisäämiä hän voi vain muokata.
69. HT8.10.2019 klo 13:37
Ja tuohon vielä lisäyksenä, että poistamisen onnistumiseksi sanan on oltava liitetty käyttäjätunnukseen. Esimerkiksi minun mennessäni sisään tulee ilmoitus: "Sähköpostiosoitteesi on merkitty 3 sanan lisääjäksi. Näitä sanoja ei kuitenkaan ole vielä liitetty käyttäjätunnukseesi." ja kysytään passaako, että liittäminen toteutetaan.
70. Eikka8.10.2019 klo 15:17
Oikeanpuoleinen auto kaakossa. Piilokirjaimeksi mielestäni kaksi vaihtoehtoa, ehkä...
71. Elva8.10.2019 klo 16:00
Eikka, minulle ei käy kuin yksi vaihtoehto, joten meillä on varmaan eri ratkaisusanat.
72. PM8.10.2019 klo 16:43
Ilman apuja jäi puuttumaan 17 kirjainta, eniten lounaasta (kaikki 3 hlöä outoja), ja muutama kirjain pääkuvan ympäriltä. Myös 'saleem' - sanan piilokirjain.
Olen käyttänyt kuulakärkikynää, joten saapa nähdä, löydänkö Lähteistä puuttuvat osat. Ja joudunko muuttaman ratkomiani kirjaimia.
73. Marjatta8.10.2019 klo 16:47
Oikeanpuoleinen auto kaakossa.
No, jos ajoneuvo kulkee oletettavaa pintaa pitkin, niin varmaan voi niinkin luonnehtia matkan kulkua. Kuitenkin arvaukseni tässä on aakkosissa aiempana oleva laatijan tarkoittama.
74. Eikka8.10.2019 klo 16:52
Lainaus: 73. Marjatta 8.10.2019 klo 16:47
Oikeanpuoleinen auto kaakossa.No, jos ajoneuvo kulkee oletettavaa pintaa pitkin, niin varmaan voi niinkin luonnehtia matkan kulkua. Kuitenkin arvaukseni tässä on aakkosissa aiempana oleva laatijan tarkoittama.

Samoilla linjoilla eli aakkosten alusta aloitin, mutta sitten tuli tämä toinen vaihtoehto mieleen.
75. Jondalar8.10.2019 klo 17:54
Olen yhden vaihtoehdon kannalla. Pakoputkesta tupruaa pakokaasua ja kohoaa taivasta kohti.
76. Silmät sirrillään8.10.2019 klo 18:03
Käytän Ratkojia ja muitakin lähteitä, suurennuslasia yms. Lähetän ristikon mielenkiinnosta, jos saan täytetyksi. Harrastus se on kai tämäkin, Sudokun lisäksi
77. PM8.10.2019 klo 18:08
Ratkesihan tämä apujen avulla. Lounaassa oli kyllä perin harvinaisia (etu- ja suku-)nimiä. Ja marjatietous kasvoi! Aiempia kirjaimia (kuulakärkikynä!) jouduin vaihtamaan 8 kpl. Ei kuitenkaan suttuisuudesta huolta, en lähetä ratkaisua.

Kaakon kahdesta autokuvavihjeestä muodostuvat 6-kirjaimiset sanat, joilla on yksi yhteinen kirjainkin, ovat mielestäni aivan järkeviä enkä näe niille vaihtoehtoja.
78. Maikku9.10.2019 klo 12:02
Minulla on edelleenkin kaksi vaihtoehtoa toiseksi alimmaisella rivillä keskellä vaakasuorassa olevaan sukunimeen, samoin siihen risteävään etunimeen, kun molemmat löytyvät jostakin hakuteoksesta. Eli tulisiko sukunimen alkukirjaimeksi vokaali, joka minulla nyt on, vai konsonantti?
79. PM9.10.2019 klo 12:50
Maikku (78), omassa ratkaisussani päädyin lopulta vokaalilla alkavaan sukunimeen. Niin tai näin, perin harvinaisia ovat vaihtoehtosanat sen jälkeen, kun on tunnistanut herrasmiehen vesilinnun yläpuolella. Sitä ennen minulla melko yleiset etunimi ja sukunimi.
Herää toivomus edes jonkintasoisesta sanan yleisyydestä ristisanatehtäviin kelpuutuksena. Muistelen nähneeni tästä jopa kirjoituksiakin jossakin.
80. kaitsu10.10.2019 klo 08:27
Kiitos vinkistä EJlo (44) ja Heppu (51). Aloin siis pohtimaan urheiluun viittaavia mustia mötiköitä "varsineen". Sain siihen melko järkevän sanan, johon lienee tyytyminen. Samaa mieltä Jiikoo (45) nuo nimiharvinaisuudet riittäisivät jo minullekin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *