KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 5.-6.10.2019

10212. IS Viikonloppu 5.-6.10.2019

Eki4.10.2019 klo 21:49
Vuorotteluvapaa on ohi, Lavonius is back! Pallosen kanssa kovis kaks ja puol. Meikäläinen ja Heikkiläinen pehmiksessä, parin kuukauden tauon jälkeen taas hyvin pystyt kuvat ja runsaat ristikon läpäisevät pysty"lauseet". Kääntiksessä teema, joka voi (v)ihastuttaa.
2. Kike5.10.2019 klo 14:17
Kiva kakspuolonen, ehkä siitä helpommasta päästä. Ennättääpi sitten muutakin tehdä tänään kuin ratkoa kovista. Kiitos tekijöille!
3. Lars5.10.2019 klo 19:09
Jep, pikkasta vaille valmis, Pallonen on mulle aina vaikea. Vasen alanurkka takkuaa mutta eiköhän se aamulla selviä. Kiitos taas näistä kakspuolosista...
4. Elva5.10.2019 klo 22:57
Tein iltapuhteena IS-tehtävät.
Tavis oli jälleen mainio. Kääntis oli kamala, kun en osannut juuri mitään. Piilis oli helpohko, mutta sisälsi muutamia hienoja oivalluksia. Pehmiksen kuvat olivat taiteellisessa kamaluudessaan omassa luokassaan. Missähän sellaisia näkee?

Kovis oli erinomainen. Sitä oli hauska ratkoa. Muutama ruutu on vielä auki keskellä alhaalla, joten on vielä miettimistä.
5. Eki5.10.2019 klo 23:06
Kuvat ovat Sisilian Taorminasta, jossa olin huhtikuussa.
6. Elva5.10.2019 klo 23:14
En nähnyt Taorminassa moisia, sen sijaan Palermon katakombeissa vieläkin pelottavampia puettuja ihmisjäännöksiä, mutta ehkä liian makaabereita pehmiksiin.
7. Lars6.10.2019 klo 09:28
Niinhän siinä kävi että kun aamulla istahti ristikon eteen niin melkein suoraan sai vasemman alanurkan valmiiksi, toki pikkasen piti kumia käyttää ensin. Hyvä ristikko, näitä lisää, kiitos.
8. iso S6.10.2019 klo 14:03
Onko tämä reilua, setä jaksaa heilua? No on, nyt en ole puol-iloinen vaan täys-iloinen. Pahimmalla tahdollakaan en löydä koviksesta napisemisen aihetta. Ristikossa oli hövelisti pari sopivaa aloituskohtaa ja niistä pääsi vyöryttämään riittävällä, mutta ei tuskastuttavalla pähkäilyllä. Ymmärryskin seurasi ripeästi jokaisen ratkaisun perässä, usein jopa ratkaisun perustana.

Yksi nimi on varmasti käynyt silmien edessä mutta ei ole jäänyt aktiivimuistiin. Oma vika. Tässä kohdassa toteutui se ristikoiden hienous verrattuna tietokilpailuihin, että kaikkea ei tarvitse tietää. Riittää kun osaa ratkaista poikittaiset sanat ja arvata oikeat piilokirjaimet (joita tässä nimessä ei edes ollut). Melkoinen 8*5-aukiokaan ei aiheuttanut kummallisia pakkosanoja eikä tuota yhtä voi edes keljuilun arvoisen pitää. Monta kertaa kova kurkottaminen laadinnassa (minkä ominaisuuden suhteen tahansa) aiheuttaa tinkimisen tarvetta sanaston laadussa tai ristikon rakenteessa.

Laatijalle ja kuvittajalle niin paljon pisteitä että riittää. Tämmöisissä toteutuu se joskus kyseenalainen väite että ristikot ovat iloinen asia. Kuka mistäkin tykkää, mutta minulla on sellainen luonnevika että en jaksa riemastua, jos joka ainoa sana pitää kaivaa työllä ja tuskalla jonkin kippuraisen kikkavihjeen tai omalaatuisen ajatuskulun takaa. Rakennevihjeet ja yllättävät näkökulmat jaksavat silloin ilahduttaa, kun mukana on elämää helpottamassa myös maltillisempaa kieroilua.

Titteli "kuukauden kovis" (jota en nyt sentään näin alkukuusta vielä mene julistamaan), voi tarkoittaa kahta asiaa: joko kyseisen tittelin arvoinen ristikko antoi kuukauden parhaan ratkontaelämyksen tai sen ratkaiseminen vei aikaa kuukauden. Persoonallisuuden häiriööni viitaten toivon että laatijat tähtäävät mieluummin ensimmäiseen tyyppiin kuin toiseen. No, kerran kuussa pitää niitä toisiakin olla, että aina vain visaisempien vinkujat saavat kirpeää mahan täydeltä ja kaipaamansa rasitusvammat harmaisiin soluihin!
9. Kuju6.10.2019 klo 14:24
Se PIIIIP -tehtävän ratkaisu jäi minulta toistaiseksi tuumailun kohteeksi. Mutta ei siihen muutakaan tule.
10. Uuge6.10.2019 klo 14:39
Kuulostaa ihan kovisfakilta, jos on 4 kirjainta.
11. Elva6.10.2019 klo 15:11
Nyt on kovis viimeistä ruutua myöten selvitetty. Täytyy toistamiseen todeta ristikon erinomaisuus. Minulle oli just sopivasti rakennevihjeitäkin. Piirroksetkin olivat mukavan selkeitä. Lisäksi, joka kerta kun olin epävarma että meniköhän oikein, oli ratkaisu väärä ja päinvastoin, kun ratkaisu oli oikein, sen myös tiesi oikeaksi.
12. Kuju6.10.2019 klo 17:02
Oivalsin nyt sen PIIIIP -jutun. Oikein siis oli minulla.
13. Jiikoo7.10.2019 klo 08:21
Lauantaina lehden ostettuani olin pettynyt: voiko alkuunpääsy 2½-koviksessa ottaa niinkin koville?! En saanut silloin tuoreeltaan ristikkoon montakaan sanaa.

Kahden yön yli nukkuminen auttoi kummasti ja tehtävä ratkesi nyt maanantaiaamuna lopulta varsin luonnikkaasti. Upea kovis ja rankkaus epäilemättä kohdallaan!
14. Ritu8.10.2019 klo 08:31
Minä olin tätä säiettä sen verran lukenut, että tästä koviksesta oli takaraivooni iskostunut, että vähän tai paljonkin helpompi se on tällä kertaa. Tänä aamuna sitten aloitin intoa puhkuen.
Ja vielä mitä. Se tunne, kun kymmenen minuuttia tuijotat Hoo Moilasena ymmärtämättä mistään mitään. Saamatta idean ideaa tai ahaan ahaata. Niin just se tunne! Sen voi tietää vain toinen saman kokenut ratkoja.
Kunnes jotain äkkiarvaamatonta tapahtui. Sehän lähti yhtä liukkaasti liikkeelle kuin talonmies jäiseltä peltikatolta. Tuli lähes valmiiksi kerralla. Harmittaa, että työpäivä katkaisee nyt sitten tämän ilonpidon huomisaamuun asti.
15. Jaska8.10.2019 klo 13:42
Ritu, ratkoit vauhtiin päästyäsi kuumeisesti ristikkoa, mutta et ehtinyt saada sitä täyteen ennen harmittavaa töihin lähtöä. Olisit soittanut pomolle, ja kertonut olevasi kuumeessa!

Kakspuoloseksi onnistuneesti arvioidun koviksen sanakeskipituus hulppea 6,17. Parasta antia on silti 16-kirjaimisen otusparin ensiesiintyminen ristikoissa. Saapas nähdä, saanko ensi kertaa nähdä.
16. Matti8.10.2019 klo 20:03
Haa, minäkin rohkenin käydä kimppuun, kun oli kakspuolonen. Sain jopa valmiiksi.
17. Ritu9.10.2019 klo 11:55
Joo Jaska, kuumettahan se on ristikkokuumekin vaan kun työnarkomaani ei ikävä kyllä sairastele paitsi joskus harvoina vapaapäivinään.
No hyvä että tuli kuitenkin mentyä, niin sain hankittua samalla itselleni tuliaisiksi kotiin Uutisristikon. Tosin nyt vaihdan työvälineen kynästä rengasavaimeen, jottei tarvi seuraavia ristikoita ratkoa lasaretissa.
Eilen hiukan kesken jäänyt kovis on nyt ratkottu valmiiksi Googlen kautta pari kolme sanaa varmistaen.
Näin sitä alkuun pääsemisen omaa äimistelyä ei voi kuin ihmetellä, että mikä siinä oli niin vaikeaa. Kun ei sitten kuitenkaan ollut!
Jos tässä olis tykkäysnappi, niin painasin sitä monta kertaa. Hyvin oli ristikko taputeltu kokoon tekijöiltä. Tuntuu kuin tästä olisi saanut lisäpoweria, kun tästä suuntaa nyt tylsään renkaidenvaihtoon. Kiitos siitä!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *