KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 28.-29.9.2019

10205. IS Viikonloppu 28.-29.9.2019

Ylläpito27.9.2019 klo 08:20
Skyttä ja Kärkkäinen koviksessa kolmoseksi arvioituna, sisällä kaksi lisäskyttää. Piiliksessä Parkkis-Antti.
2. Pike27.9.2019 klo 08:47
Skyttä on lempparilaatijani, siispä lehtiostoksille huomenna - taas!
3. Kuju27.9.2019 klo 21:46
Toivottavasti hienoja kuvia luovine ratkaisulauseineen.
4. Elva28.9.2019 klo 14:21
Muut tehtävät ratkoin, koviksen säästän ensi viikkoon. Kultin tavis oli visaisempi kuin tavallista, piilis taas helpompi. Kääntis ja ristis olivat myös mainiot.
5. Joutilas28.9.2019 klo 15:21
Laadukas,ammattilaisten tekemä Kovis. Vaikeusaste kohdallaan. Mukavaa märehdittävää. Vihjeen "URKIN PÄÄTÖN VERBI" ei minulle oikein auennut. Vastaussana minulla lienee oikein,mutta en muista/hahmota asiaa/tapahtumaa/tekemistä/tekemättömyyttä,mih in tällä viitataan. (En kyllä muista paljon muutakaan. Tosin muistan kyllä ihan selvästi kaiken sen,minkä muistan) Ruskan sävyttämät kiitokset.
6. Kuju29.9.2019 klo 10:25
Ei ollut Ärrällä eilen illalla jäljellä yhtään Iltistä, joten jäi ostamatta. Pitää ostaa tänään.
Minulla on tuosta Urkin päättömöstä verbistä ennakkoaavistus. Saa nähdä osunko oikeaan.
7. Rampe29.9.2019 klo 16:55
Urkin päättömän verbin luulisin tietäväni mutta vasen alanurkka on minulla täysin jumissa. Ei vaikuta todennäköiseltä että se minulle edes aukeaisi.
8. Tarja29.9.2019 klo 18:35
Rampe, anna kulmauksen hautua vähän aikaa. Luulisin, että se aukeaa. En pitänyt sitä kovinkaan vaikeana. Minusta tämä oli ylipäätään helpompi kovis kuin Vaalamon, koska outoja sanoja ei ollut kuin yksi ja sekin tuli risteävistä. Mukavia aloituskohtiakin oli ripoteltu sinne tänne.
9. Pike29.9.2019 klo 21:37
Skyttä oli tällä kertaa kovin lempeä meille. Rakennevihjeet vanhaa tuttua kamaa, noin kakkosen arvoisesti.
10. isoäiti29.9.2019 klo 23:25
Paljon pahempaa Skyttää odotin! Ratkesi tasaista tahtia, mutta oli minulle kuitenkin ihan kolmonen. Mukava ristikko.
11. Jaska29.9.2019 klo 23:49
Piken kakkosen arvoisuus on niin kova sana, että harmittaa hänen puolestaan SM-kisojen peruuntuminen. Vertaan sitä omaan IS-keskisylärajaani, joka on 60 minuuttia - hyvin keskinkertainen siis, Minulle tämä oli täyskolmonen, tosin himpun verran helpompi kuin Vaalamo.

Ristikko on Skytälle epätyypillisehkösti aika avara. Pitkiä sanoja on Skytän lauseissa ollut ennenkin, tämänkertaiset nostivat keskiarvon lukemaan 5,88 kiitettävä. Silmään pisti heti myös nelikirjaimisten vähyys, vain 24 sadasta, eli prosenttiluku sama. Se on maininnan arvoinen tekninen saavutus Triviaalien toptenistä on mukana yksi, kun vasta kolme verottaa täysiä pinnoja. Kun vielä pari uutta oivaa knoppia ahatuttivat eivätkä muutkaan vihjeet hatuttaneet, on yleisällästä paha tinkiä.
12. Lucius29.9.2019 klo 23:51
Lainaus: 9. Pike 29.9.2019 klo 21:37
Skyttä oli tällä kertaa kovin lempeä meille. Rakennevihjeet vanhaa tuttua kamaa, noin kakkosen arvoisesti.

Pikellä on asteikko numeron verran alempi kuin muilla, koska käyttää koneapuja ratkomiseen.
13. Funny30.9.2019 klo 00:29
Pike nyt on sellainen virtuoosi, että ratkoo ristikon kuin ristikon muita nopeammin, vaikka ei olisi sitä nähnytkään!
14. Joutilas30.9.2019 klo 08:35
Erikoiskiitos vielä siitä,ettei tämä ristikko vaikeusasteesta huolimatta vaatinut Googlen,tai minkään muun lähdeteoksen käyttöä. Rakastan tällaisia ristikoita!
15. happonen30.9.2019 klo 22:51
Oli kyllä mainio. Alareuna oli astetta helpompi kuin avara yläosa, joka vaatikin oman sessionsa. Erityistä kiitosta myös minulta siitä, että mitään google-eksotiikkaa tässä silti visaisessa ristikossa ei ollut.

Urkkia en tajua minäkään. Jos Kekkoseen tuolla viitataan, niin enpä keksi mitään järkevää ratkaisua, vaikka risteävien kautta tuohon sanan sainkin. Ja pariin muuhun kohtaan kaipaisi myös anatomiaa, joka lienee tuttuun tapaan kyllä tulossa?
16. Rampe1.10.2019 klo 07:35
Vasen alanurkkakin aukesi kun vaihdoin "täysin varmana" pitämäni ratkaisusanan toiseen.
Urkkivihje voi olla alle kuusikymppisille ylivoimainen, sillä verbistä ei sellaista legendaa tullut kuin monista muista hänen tekemisistään.
17. Pike1.10.2019 klo 08:23
Kyllä pitäisi tuo Urkin käyttämä sana tuntea, jos on Urkin aikaan elänyt. Vai eivätkö tietämättömät seuranneet uutisointia?
18. Pike1.10.2019 klo 08:23
Kyllä pitäisi tuo Urkin käyttämä sana tuntea, jos on Urkin aikaan elänyt. Vai eivätkö tietämättömät seuranneet uutisointia?
19. Joutilas1.10.2019 klo 09:09
Olen tukevasti yli 60v. Minulle tämä verbi tässä muodossa on aivan uusi juttu;yhden kirjaimen muutoksella kuitenkin tuttu ja yhdistettävissä Urkkiin (ei luonnollisesti silloin käy tähän ristikkoon vastaussanaksi). Vielä rautalangasta vääntäen: ristikon vastaussanasta tulee VAIN YKSI minulle tuttu verbi,mutta minun lahonnut latva ei liitä sitä Urkkiin. Tietämättömyyteni/muistamattomuuteni ei tietenkään ole Skytän,saati sitten Urkin vika. Oppia ikä kaikki.
20. Leku1.10.2019 klo 11:54
Eikö tuo Urkin päättömästä verbistä jäänyt sana pitäisi olla myös oikea suomenkielinen sana? Vai onko tuo jonkunmielestä oikea...
21. Ylläpito1.10.2019 klo 12:07
Mitä suurimmassa määrin oikea.
22. iso S1.10.2019 klo 14:34
Sana voi olla oikea ja kelvollinen, vaikka sitä ei löytyisi Kielitoimiston sanakirjasta. Urkin verbi löytyy, mikä minut lievästi yllätti. Ristikko sinänsä oli niin Skyttää ettei sen skytämpää voi kai ollakaan. Pakko arvostaa, vaikka vaikeusaste on liikaa minun makuuni ja jotkut pikkuasiat hiertävät. Esimerkiksi ylenpalttisesti heti silmille lyövä instruktiivin käyttö. Heti ylärivillä kolme vihjettä: jäähyväisin, käsin ja paukkinoin. Jotkut yhteydet vihjeen ja ratkaisun välillä ovat myös kovin kaukaa haettuja. Miten niin minimaalisia? Sellaisia ne nyt ovat, on minimaalisimpiakin olemassa. Vaikka vetyatomit. Raa'asti harhautusta venyttäen voisi väittää, että laatija on itse minimaalinen. Vai löytyykö pienempi Antti Skyttä kuin tämä liki tuplametrinen?

Enemmän minun makuni oli pehmis. Jotenkin kateellisena tuollaista ratkoo: saa sen vaikutelman että hyviä sanoja voi punoa ristiin ihan tuosta vain, ei se voi olla vaikeaa. Itse kun kokeilee niin on se. Uskon että kevyen pään ratkojat arvostavat enemmän tällaista sujjuvasanaista peruskauraa kuin esimerkiksi mahtiaukioilla elvistelemistä. Sanahelinän kruununa tietysti Kärkkäisen toteutus. On kuin sähköä säästämättä paistettu pihvi, well done.

Kaksi piilokirjainta vaati tarkistamista. Toisen otan omaan piikkiini. Kiekko voi tehdä muutakin kuin siihen ensin tarjosin, jolloin Mel Gibsonin muinainen opiskeluaikojen kämppäkaveri ei voinut tulla mieleen. Sen sijaan keskellä ristikkoa kököttävä kömpelö ei ole meillä päin Suomea käytössä oleva sana, ei ainakaan tuossa merkityksessä. Siitä minimaalinen miinus, koska sanaa ei ole Kielosessa eikä Nykäsessä.
23. HT1.10.2019 klo 15:04
Lainaus: 22. iso S 1.10.2019 klo 14:34
Sen sijaan keskellä ristikkoa kököttävä kömpelö ei ole meillä päin Suomea käytössä oleva sana, ei ainakaan tuossa merkityksessä. Siitä minimaalinen miinus, koska sanaa ei ole Kielosessa eikä Nykäsessä.

Vilkaisepa Suomen murteiden sanakirjasta, siellä kömpelö on heti eka määritelmässä mukana. On kuulemma merkitty muistiin useammin länsi- kuin itämurteista.

Toki miinusta voi antaa silläkin perusteella, että sana/määritelmä löytyy vain murresanakirjasta.
24. Jaska1.10.2019 klo 18:42
Sana löytyy Nykäsestä mm. merkityksessä isokokoinen, laiska ja pulska maskuliini. Sellainen laiskanpulska jalli on ruumiinrakennuksensa seuraamuksena monasti myös niin kömpelö, että pärjäisi TTK:ssa pitkälle sympatiaäänillä. Annankin iso S:lle protestistaan minimaalista hieman midimaalisemman minuksen.
25. iso S2.10.2019 klo 11:35
Miinusta annoinkin nimenomaan sillä perusteella että sana ja erityisesti sen tässä käytetty merkitys kuuluu joihinkin murteisiin ja joihinkin ei. Laatija ilmeisesti on imenyt äidinmaitonsa köllialueella eikä ehkä ole tullut edes ajatelleeksi että sanassa on paikallisväriä. Murresanakirjaa ei löydy useimpien povitaskusta, se edellyttäisi kirjastokäyntiä.

Jaska saa vapaasti minua minustella, mielipiteeni ei siitä horjahtanut. "Monasti" ei minulle riitä, pitää olla vähintään "lähes aina", ellei monastisuutta ilmaista jollakin tavalla myös vihjeessä. Tässä tapauksessa löytyy varmasti paljon poikkeuksia oletettuun sääntöön. Esimerkiksi Kivikasvoista tuttu Fredi on kohtuullisen isokokoinen ja pulska (nykyään ehkä hiukan hoikistunut), laiskuudesta en tiedä, mutta olen nähnyt kun hän heittää tyylipuhtaan puolivoltin aivan epäkömpelösti.

Vertailun vuoksi voin kertoa (taas) jollakin tavalla vastaavan tapauksen kituliaan laatijanurani alkumetreiltä. Ennen ABC-ketjun perustamista Apsi oli vain muinainen limumerkki, mutta siitä huolimatta varsin tuttu näky ristikoissa. Niinpä tulin tyrkänneeksi näyteristikkoon sanan Olly. Tarkastaja väitti että se on epäsana. Itse olin 1960-luvulla juonut pullotolkulla Olly Colaa ja jonkin verran muitakin Ollyn makuja. Ei tullut pieneen mieleenkään että näitä lappeenrantalaisen panimon tuotteita ei levitetty koko Suomeen. Esitin vastaprotestin, mutta myönsin sanan olevan huono, koska se viittasi ei-yleisesti tunnettuun kadonneeseen tuotteeseen. Kohtalaisen askartelun jälkeen sain sen muutetuksi Ellyksi.

Mikä ikävintä, köllissä oli piilokirjain. Laatijalla olisi ollut mahdollisuus käyttää murresanan sijaan sukunimeä Kölhi. Jarmo Kölhi on jopa Wikipedian tuntema kaupunkineuvos, joka toimi neljännesvuosisadan Lappeenrannan kaupunginjohtajana. Hän aloitti vuonna 1965. En tiedä joiko Ollya tai tunsiko Ellyä. Sen källin hän teki että hankki Lappeenrantaan liikennevalot ja pääkaduille tahallisen punaisen aallon, etteivät ihmiset tulisi Lappeenrantaan vaan ajaisivat ohitustietä pitkin. Suurin vastuu tästä ajatushelmestä tosin kuulunee luokkatoverini isälle, kaupungininsinööri Sallalle, mutta tällä ei ole mitään tekemistä minkään ristikon kanssa.

https://kuntatekniikka.fi/penan-blogi/2015/09/24/o len-tulevaisuudessani/
26. Tarja2.10.2019 klo 11:55
Minusta on hassua, että iso S:lle kelpaa hyvin joku aljo (Vaalamon ristikossa), mutta ei kölli. Aljoa ei löydy Kielitoimiston sanakirjasta, mutta kölli kyllä löytyy. Lisäksi kölli on aika helppo arvattava. Onhan se esim. sanassa mörökölli, mikä lienee kaikille tuttu sana.
27. eol2.10.2019 klo 12:55
Jarmo Kölhin vastapainoksi Wikipedia tuntee myös vuosina 1945-1954 kansanedustajana toimineen Martti O. Köllin sekä ex-jääkiekkoilija Mika "Kölli" Kortelaisen. Viimeksi mainittu pelasi SM-liigan runkosarjassa HIFK:n paidassa yli 600 ottelua ja toimi viime keväänä MM-kultaa voittaneiden Leijonien joukkueenjohtajana.
28. Antti Skyttä2.10.2019 klo 14:26
Nämä ajatukset kirvoitti Iso S:n yllä oleva kommenttikirjoitus 22.

Ensinnäkin lämmin kiitos Iso S:lle, etä jaksaa antaa palautetta! Sen tarkkuustaso on ihailtavaa. Laatija pystyy todella kohdistamaan omatkin ajatukset; yleispalaute "tämä oli ihan kiva, joistakin yksittäisistä sanoista en tykännyt" ei anna kehittymisen mahdollisuutta.

Iso S:n tyylilajina on aika usein yliampuva maalailu. Tällainen lause on yllä "Esimerkiksi ylenpalttisesti heti silmille lyövä instruktiivin käyttö." Ristikossani on tasan 100 ratkaisusanaa, instruktiivimuotoisia vihjeitä on 6 kpl. Ylenpalttisesti? Kolme niistä tosin on samalla rivillä, joka ei näin jälkeen päin katsoen ole hyvä asetelma.

Kun vihjeitän kovista, yritän sirotella sinne tasapainoisesti eri vihjetyyppejä ja vielä sillä tavalla, että yhden tyypin vihjeet ovat tasaisesti koko ristikon alueella. Lisäksi muutamaan paikkaan laitan vihjeitä, joista pääsee muita helpommin liikkeelle. Joskus yhdelle vastaussanalle ehtii kertyä toistakymmentä vihjettä ennen kuin kelpuutan yhden niistä lopulliseen tuotokseen. Instruktiivimuotoisten vihjeiden yksi hyvä puoli laatijalle on, että ne usein mahtuvat hyvin pieneen tilaan.

Tsekkaan jatkossa tarkemmin eri vihjetyyppien sijainnin ristikoissani.

Toinen lainaus Iso S:n kirjoituksesta: "Jotkut yhteydet vihjeen ja ratkaisun välillä ovat myös kovin kaukaa haettuja. Miten niin minimaalisia?" Tässä vaiheessa en vielä voi paljastaa ratkaisusanaa, mutta vihjeityksen idean kylläkin.

Lähdin hakemaan yhteyttä vihjeen ja ratkaisun välille niinkin läheltä kuin että vihjeitettävä sana kuvaa jotakin kovin pientä. Funtsiessani mieleeni välähti sana minimaalinen. Katsoin tuon sanan synonyymejä Kielosesta ja huomasin, että yksi niistä oli "vähäinen". Sillä perusteella katsoin, että yhteys ristikkoon tulevaan ratkaisusanaan on riittävä.

Parin päivän sisällä kirjoitan tästäkin koviksesta analyysin, joka vastausajan päätyttyä tullaan näkemään tällä saitilla. Tsekatkaa sieltä tarkemmin ristikon muuta sisältöä.

Ja vielä Iso S:lle: jatka mukavaa ja oivaltavaa palautteen antamistasi eli niin kuin savon murteella pruukataan sanoa: "Keep up the good work!"
29. Tarja3.10.2019 klo 08:48
Lainaus: 28. Antti Skyttä 2.10.2019 klo 14:26
Ensinnäkin lämmin kiitos Iso S:lle, etä jaksaa antaa palautetta! Sen tarkkuustaso on ihailtavaa. Laatija pystyy todella kohdistamaan omatkin ajatukset; yleispalaute "tämä oli ihan kiva, joistakin yksittäisistä sanoista en tykännyt" ei anna kehittymisen mahdollisuutta.

Toivottavasti tämä yksittäisen laatijan mielipide ei karsi yleispalautteen antajia. Ratkojana luen mielelläni kaikki palautteet, lyhytsanaisetkin. Ja esim. Janne Salo kiittää kauniisti kaikista palautteista ja haluaa myös (ja nimenomaan) yksittäisiä vihjeitä koskevia palautteita. Kommentteihin kriittisesti suhtautuvan Skytän ristikoiden analysointi voidaan toki jatkossa jättää iso S:n vastuulle. Mutta toivoisin, että hänkin tarkistaisi ennen kirjoituksiaan faktatiedot, esim. esiintyykö joku sana Kielitoimiston sanakirjassa vai ei.
30. HT3.10.2019 klo 10:13
Lainaus: 25. iso S 2.10.2019 klo 11:35
Murresanakirjaa ei löydy useimpien povitaskusta, se edellyttäisi kirjastokäyntiä.

Murresanakirja siirtyi jo viisi vuotta sitten verkkoon eikä painettua versiota enää ylläpidetä. Uuteen lisätään vuosittain noin 6000 sana-artikkelia, viimeisin päivitys tehtiin toukokuussa. Tällä hetkellä tuorein sana on lysmä.

http://kaino.kotus.fi/sms/
31. Jaska3.10.2019 klo 10:47
En usko Skytän tarkoittaneen, että yleispalaute ei olisi sinänsä suotavaa. Sitä vastoin yksittäisten vihjeitten ruotiminen ennen palautusajan päättymistä saattaa täyttää kielletyn lisävihjaamisen tunnusmerkit. Laatijalle sopii varmasti, että joku joistakin vihjeistä tykkäämätön myöhemmin perustelee näkemyksensä. Sitä voi oikeastaan pitää jopa negatiivista yleispalautetta antaneen ratkojan velvoitteena.
32. Tarja3.10.2019 klo 11:05
Huomasin kyllä, että kölli-sanan sisältävän ristikon palautusaika ei vielä ole ummessa, mutta koska iso S sitä sanaa jo useaan otteeseen omassa kirjoituksessaan käytti, en katsonut enää tarpeelliseksi olla käyttämättä sitä.
33. Antti Skyttä3.10.2019 klo 11:19
Tarjalle!

Minä en todellakaan mielestäni sanonut, että yleispalaute ei sinänsä olisi suotavaa. Mistähän kohdasta tekstiäni sellaisen johtopäätöksen pystyy vetämään? Kerroin, että tarkemman ja yksilöidymmän palautteen avulla laatija pystyy löytämään kehittymisen mahdollisuuksia.

Edelleen: "Kommentteihin kriittisesti suhtautuvan Skytän ristikoiden analysointi voidaan toki jatkossa jättää Iso S:n vastuulle." Mistä yleisjohtopäätös kommentteihin kriittisesti suhtautuvasta Skytästä? Mielestäni kommentoin asiallisesti kahteen Iso S:n arvioon. Kai minulla siihen on oikeus, vaikka kyse onkin minun laatimastani ristikosta?

Mielestäni olen koko ajan pyytänyt palautetta ristikoistani. Olen vuosien ajan kirjoittanut jokaisesta koviksestani erillisen analyysin, joista jokaisen yhteydessä olen pyytänyt, että jos on lisää kysymyksiä, niitä minulle tehtäisiin.

Tarja, kaikki edellä kirjoitettu on sanottu positiivisessa hengessä, ei ketään ulos sulkien ja uskoen, että kaikenlainen palaute (hyvässä hengessä annettu) on hyväksi kulloisellekin käsiteltävälle asialle.
34. iso S3.10.2019 klo 11:47
Toden totta, toisessa kirjoituksessani erehdyin käyttämään ratkaisusanaa. En tiedä mikä siinä vaiheessa häiritsi ajatustani. EIkä ollut ainoa virhe. Nimenomaan tarkistin Kielosesta enkä silloin kyseistä sanaa sieltä löytänyt. SIellä sana tosiaan koplataan kömpelöön, nimenomaan isokokoiseen. Minimaalinen ei siis voi olla xxxxx, olipa vaikka miten kömpelö.Joku kämmi siinäkin kävi, näin vain köllikän mustana valkoisella. Nyt on korvat punaisena, samoin kuin Kielosen osumaa tarkoittava väri kun hakusanan kirjoittaa kokonaan.

Missä minä olen erehtynyt hyväksymään aljon? Säikeessä 10193 annoin ymmärtää, että sana oli minulle tuttu, mutta se ei tarkoita että pitäisin sitä hyvänä ristikkosanana. Siihen en ottanut kantaa suuntaan tai toiseen. Nyt voin ottaa, että oltaisiin samalla sivulla: ei ole hyvä. Se ei ymmärtääkseni kuulu nykyisin yleisesti puheessa tai tekstissä esiintyvien sanojen joukkoon. Vielä kitkerämmältä se maistuu, jos ja kun se kytketään yhdyssanan osaksi. Ovathan esimerkiksi eno ja silakka aljoon verrattuna kelpo sanojapojasta tai nuorukaisesta, joka oli kesyttänyt orvon hirvenvasan, mutta silti enosilakka ei ole.

Aljo on minulle ristikoista plus joistakin kauan sitten lukemistani kirjoista tuttu. Jotenkin mielessäni kummittelee tällainen yllättävä lause: hänellä oli hirvi aljona. Jossakin kirjassa tosiaan kerrotaan pojasta tai nuorukaisesta, joka oli kesyttänyt orvon hirvenvasan. Onhan vastaavasti vuonna 1911 järissyt Taal minulle moninkertaisesti ristikosta tuttu, mutta en silti pidä sitä suositeltavana ratkaisusanana, yhtä vähän kuin Atikin kaksoisveljeä Adil.Näitä näke tietyssä syltttytehtaassa.

Skyttä ei ole pikkusielu, hänen nahkansa kestää yliampumisen.
35. Tarja3.10.2019 klo 13:37
Lainaus: 33. Antti Skyttä 3.10.2019 klo 11:19
Mistä yleisjohtopäätös kommentteihin kriittisesti suhtautuvasta Skytästä?

Ei kriittinen suhtautuminen välttämättä ole negatiivinen asia. Puhutaan esim. lähdekritiikistä eli pitäisi suhtautua kriittisesti tietolähteisiin, siis arvioiden, mitkä lähteet ovat totuudenmukaisia ja mitkä eivät. Tällöin kriittinen suhtautuminen on siis hyvä asia. Kirjoituksessani tarkoitin kriittisellä suhtautumisella sitä, että arvioi ja tuo sen julki, mikä kommentti on hyödyksi laatijalle ja mikä ei.

Kommentointioikeus taas on Ylläpidon asia.
36. Tarja3.10.2019 klo 13:49
Lainaus: 33. Antti Skyttä 3.10.2019 klo 11:19
Minä en todellakaan mielestäni sanonut, että yleispalaute ei sinänsä olisi suotavaa. Mistähän kohdasta tekstiäni sellaisen johtopäätöksen pystyy vetämään?

En minä tuollaista väittänytkään sanotuksi. Kirjoitin: " Toivottavasti tämä yksittäisen laatijan mielipide ei karsi yleispalautteen antajia."

Tarkoitin sitä, että jos laatija selkeästi kertoo, kenen ja minkä tyyppinen kommentti on hänelle hyödyksi ja minkälaisista kommenteista taas ei hänelle ole hyötyä, siitä voi joku ajatella, että minun kommentillani ei ole merkitystä, koska se ei analysoi ristikkoa riittävän tarkasti vaan on vain laatua "ihan kiva", joten turha sitä on esille laittaa.
37. Jukkis3.10.2019 klo 14:31
Ah ja voi, kunpa useampi kirjoittaja tosiaan olisikin pienen harkinnan jälkeen sitä mieltä, että "minun kommentillani ei ole merkitystä, koska se ei analysoi ristikkoa riittävän tarkasti vaan on vain laatua 'ihan kiva', joten turha sitä on esille laittaa."
38. Tarja3.10.2019 klo 14:41
Oletko, Jukkis, tosissasi. Ei täällä ristikkopuolella minusta ole lainkaan liikaa kirjoittajia. Mutta jos noin on, on helppo ainakin yhtä vähemmäksi laittaa.
39. Ylläpito3.10.2019 klo 15:07
"Riita" poikki ja jatketaan kaikki vanhaan malliin!
40. Elva8.10.2019 klo 14:14
Tämä ristikko oli minulle ylivoimaisen vaikea, Vaalamokin oli lastenleikkiä tähän verrattuna. Kolmasosa on ratkomatta, joten ei auta kuin jäädä odottamaan anatomiaa ja sen jälkeen vielä kysellä ratkojilta lisää. Rakennevihjeet ovat minulle hankalat, enkä usko että niiden suhteen tästä edes kehityn.

Minua muuten kovasti nauratti kun Rampe kertoi, että vasen alanurkka oli hänelle hankala, koska siinä vaiheessa ainut mitä olin onnistunut ratkaisemaan oli nimenomaan tämä nurkka. Mutta kuitenkin, kakki mitä olen saanut ratkaistuksi on aikaansaanut onnistumisen mielihyvää, siis ristikossa ei todellakaan ole vikaa.
41. Ylläpito8.10.2019 klo 14:15
Anatomiaa ei tarvitse enää odottaa!
42. Tuomas L.8.10.2019 klo 16:30
LOPUTON ESA näköjään selittyikin vähän eri tavalla kuin arvelin. Ristisanakirjasta löytyi Esa Parkatti, joten ajattelin vihjettä logiikalla parkat = rassut. (T ei tässä olisi monikon tunnus vaan vain sanan perään lisätty kirjain.) Onneksi tähän oli parempikin selitys.
43. Tarja8.10.2019 klo 17:02
Minä taas kuvittelin Urkin verbiksi JUNNATA, kun googlaamalla löytyi tekstiä junnaavista hallitusneuvotteluista. Runnata on minulle täysin outo sana.
44. Antti Skyttä8.10.2019 klo 17:07
Urkki runnasi silloin, kun hallitusneuvottelut junnasivat. Runnata on Kielosessa hakusanana. Siellä annettu esimerkki on: Presidentti runnasi hallituksen kokoon.
45. Elva8.10.2019 klo 17:29
Kiitos anatomiasta. Oli ihailtavan kekseliäitä vihjeitä, mutta valitettavasti minulle liian vaikeita.

Tarvitsen muutamiin kohtiin apua. Keskellä oleva pystyvihje KIINTOISIA?, minulle muodostui RAOT, enkä ymmärrä yhteyttä. Oikeassa alanurkassa vaakavihje -KINKUIN, minulla on TAKU, enkä tajua miksi.

Olisin kiitollinen selvennyksistä.
46. Lars8.10.2019 klo 17:44
Taku - kinkuin vaihda tavut Kuta-kuinkin
47. Elva8.10.2019 klo 17:51
Lars kiitos. Tämä on varmaan luokassa yksinkertaisia rakennevihjeitä, eikä minun kielentajuni riitä edes siihen. Harmittaa.
48. Ylläpito8.10.2019 klo 18:04
Oppia ikä kaikki. Siksi on anatomia, Kiitos taas Antti!
49. Elva8.10.2019 klo 18:10
47. po. kielen tajuni.
50. HT8.10.2019 klo 18:16
Kekkonen piti runnauspuheensa 27.11.1975 ("”Hyvät naiset ja herrat, kerron heti kärkeen, että olen vaivannut teitä tähän neuvonpitoon runnataksemme täällä tälle maalle kokoon viiden puolueen toimintakykyisen enemmistöhallituksen.” Nykysuomen sanakirjan mukaan runnata = 1. järjestää, keinotella itsensä hyvään toimeen, 2. olla käynnissä, toimia. Hesari taisi luulla, että Kekkonen oli vahingossa käyttänyt väärää verbiä ja kertoi seuraavana päivänä sitaatissaan Kekkosen puhuneen runnomisesta. Kekkosen käyttämä harvinaisempi merkitys voitti ja tuli jo Perussanakirjaan 1992 ainoana (= runnoa).
51. Rampe8.10.2019 klo 19:33
Runnaamisen aikana tänään kuusikymmentä täyttävät olivat 16-vuotiaita.
Sen takia arvelin Urkin verbin olevan alle kuusikymppisille ylivoimainen (16).
Luulen 15-vuotiailla olleen silloinkin ihan muut asiat mielessä.
52. Leku8.10.2019 klo 19:37
Muistaakseni runnoa -verbiä käytti myös Urkki itse aikanaan. Siitähän se on niin jäänyt mieleenkin, ainakin minulle. Runnata on minullekin aika outo sana, mutta tokihan tuonkin ymmärtää samaa tarkoittavaksi.
53. Jaska8.10.2019 klo 19:39
Elva, ainakin markkinaraot ovat kiintoisia liikehenkilöille. En ole varma, onko se myös Skytän selitys. Onhan niitä muitakin kiintoisia rakoja.
54. Elva8.10.2019 klo 20:22
Jaskalle kiitos. Minusta markkinarako kuullostaa aika haetulta. Taidat olla oikeassa muissa spekulaatioissasi.
55. HT8.10.2019 klo 20:58
Lainaus: 52. Leku 8.10.2019 klo 19:37
Muistaakseni runnoa -verbiä käytti myös Urkki itse aikanaan. Siitähän se on niin jäänyt mieleenkin, ainakin minulle. Runnata on minullekin aika outo sana, mutta tokihan tuonkin ymmärtää samaa tarkoittavaksi.

Jos tarkoitat sitä esiintymistä 27.11.1975 niin kyllä Kekkonen puhui nimenomaan runnaamisesta. Katsoin hänen esiintymisensä tuolloin illan uutislähetyksestä ja oudoksuin runnata-verbiä. Jonkin verran sitä ruodittiin julkisuudessakin ja todettiin lähtökohdaksi englannin run-verbi.
56. Ylläpito8.10.2019 klo 22:32
Yksi kysymys taisi kuulua, onko UNNAT sana.

Unna pääsee ensi vuonna allakkaan eli kyllä sen nimisiä riittää.
57. Pike9.10.2019 klo 01:19
Ylläpito selittelee - minulla on ristikkorenki, ratkojat ja kaikki sanakirjat. Ei tartte selitellä!
58. iso S9.10.2019 klo 09:04
Nyt kaikki kyselijät joukolla katselemaan Piken kaikkia sanakirjoja, niin Ylläpito pääsee vähemmällä!

https://www.mtvuutiset.fi › artikkeli › unna-nuuk
20.1.2006 - Unna & Nuuk on hieno yllätys korkeatasoisen kotimaisen lastenelokuvan ystäville.
59. Jaska9.10.2019 klo 11:23
Kaikki ristikkokeskusteluja seuraavat tietävät oikein hyvin, ettei Pikelle tartte selitellä mitään. Ylläpidon vastaus olikin tarkoitettu Unnaa ennestään tuntemattomalle Lekulle. On olemassa suuri joukko ihmisiä, joilla ei ole niin laaja tietämys kuin Pikellä. Heidän valistamisestaan ei mielestäni kenenkään tarttis hermostua.
60. Leku9.10.2019 klo 18:07
HT, en muista juuri tuota Urkin esiintymistä, lienenkö ollut edes kuulollakaan silloin, mutta varmaan pitää paikkansa. UK:han RUNNASI vallassa ollessaan monia muitakin asioita läpi kuten parhaaksi näki ja silloinen media ja kansa yleisesti käytti runnoa -sanaa puhuessaan Kekkosen tekemisistä.
Vaikka en tunne yhtään Unnaa enkä katso minkäänlaatuisia lastenelokuvia, niin se ei toki tarkoita, etteikö Unnia olisi olemassa vaikka kuinka paljon. Sori siitä.
61. Jondalar9.10.2019 klo 20:16
Kekkonen sanoi jotenkin näin "Olemme kokoontuneet tänne runnataksemme maallemme hätätilahallituksen" nimittäessään Martti Miettusen johtamaa hallitusta. Hätätilan aiheutti suuri työttömyys. Työttömänä oli silloin noin kuusikymmentätuhatta henkilöä.
62. HT9.10.2019 klo 20:30
Tuossa näkyy se Kekkosen puhe kokonaisuudessaan:

https://nakoislehti.hs.fi/d92b2733-7392-4b4e-a8c9- 743283417e5f/12

Kolmossivulla Hesari käytti suorassa lainauksessa virheellisesti runnoa-verbiä, mutta tässä sivulla 12 asia korjaantui.
63. Kuju10.10.2019 klo 11:19
Kirjoitin 29.9 ylempänä seuraavasti:
"Ei ollut Ärrällä eilen illalla jäljellä yhtään Iltistä, joten jäi ostamatta. Pitää ostaa tänään.
Minulla on tuosta Urkin päättömöstä verbistä ennakkoaavistus. Saa nähdä osunko oikeaan."

Tämä oli silloin siis vastaus kommenttiani ylempään viestiin, jossa kummasteltiin tuota "Urkin päätöntä verbiä".

Osuin täysin oikeaan, olisin arvannut tuon siis ilman lehden ostamista tai mitään apusanoja!
64. Tarja10.10.2019 klo 12:04
Lainaus: 51. Rampe 8.10.2019 klo 19:33
Runnaamisen aikana tänään kuusikymmentä täyttävät olivat 16-vuotiaita.Sen takia arvelin Urkin verbin olevan alle kuusikymppisille ylivoimainen (16).Luulen 15-vuotiailla olleen silloinkin ihan muut asiat mielessä.

Rampe, olet niiin oikeassa! 60-luvulla syntyneenä minulla oli 70-luvulla ihan muut asiat mielessä kuin hallitusneuvottelut tai Kekkosen runnaamiset :) Sen sijaan esim. myllykirjeet on kyllä tuttu käsite.
65. Funny10.10.2019 klo 13:22
Hassua, että noin vanhoja asioita joku muistaa. Kuka muistaa myöhempien presidenttien sanomisia? Mutta nyt on runnaaminen jäänyt. Pienoinen hätätila on meneillään kaiken aikaa, kun kaikki vain junnaa.
66. Tarja10.10.2019 klo 13:48
Yksi parhaiten mieleen jääneitä lausahduksia on se, mistä Kari Suomalainen teki pilakuvan, jossa Mauno Koivisto istuu kiikkustuolissa ja sanoo ennen vaaleja "Kyllä se siitä" ja vaalien jälkeen "Se siitä". (Vuosi oli 1988.)
Toinen Koiviston tuttu lausahdus on "Tarttis tehdä jotain". Näistä ei tietenkään saa ristikkovihjettä, mutta muuten mukavia muistella.
67. Jondalar10.10.2019 klo 15:58
Kekkosen myllykirjeistä tunnetuin lienee hänen Merikoskelle kirjoittamansa kirje, jossa hän kutsuu moitteensa kohteita ”saatanan tunareiksi”.

Muistan mukavan tarinan UKK:n vierailusta Kainuussa tukinuittomaisemissaan. Kekkonen taisi olla puukontekijä Setti Keräsen talossa kahvittelemassa ja emäntä oli laittanut pöydän koreaksi. Pöytään oli tietenkin asetettu talon hienoin pöytäliina. Kahvia juodessa Urkille sattui pikku vahinko ja kahvia läikähti liinalle. Kekkonen pyyteli anteeksi, johon emäntä virkkoi, että sattuuhan sitä, ei se mitään. Personkuppia juodessa läikähti talon isännän kupista kahvia liinalle, jolloin emännältä lipsahti, että ”siinä toinen tohelo”. Muutaman päivän päästä posti toi emännälle paketin. Paketissa oli uusi kaunis pöytäliina saatesanoilla ”Siltä ensimmäiseltä tohelolta”.
68. Pike11.10.2019 klo 08:15
On niin vanha vitsi, ettei yhtään naurata.
69. Funny11.10.2019 klo 11:46
Pike tuntee kaikki sanat, ja on kuullut kaikki vitsit. Jos monet muut eivät, sehän on merkityksetöntä, kun itse on maailman napa.
70. Ylläpito11.10.2019 klo 12:01
Tuo Piken kommentti on vanha vitsi, sillä se jo eilen kertaalleen poistettiin.
71. Elva11.10.2019 klo 13:08
Minä ainakin nauroin ääneen (sekä tarinalle että Piken touhuille). Olen ehkä kuullut tarinan aikaisemmin mutta minulla eivät vitsit yleensä kauan pysy muistissa.
72. Jaska11.10.2019 klo 13:26
Au, Pikelle kipua!
73. Tarja11.10.2019 klo 13:33
IL:n nettisivuilla on haastateltu Unna Arpiaista (17 v.), joka haluaa lähteä opiskelemaan kvanttifysiikkaa. Hyvä, Unna!
74. Uuge11.10.2019 klo 13:41
Tanu, Pikelle kipunat!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *