KESKUSTELUT > RISTIKOT > PIILOSANAHISTORIA 2

102. Piilosanahistoria 2

Jukkis17.5.2003 klo 14:31
Enpä muista, koska viimeksi olisi joku piilosana jäänyt saamatta valmiiksi, mutta nyt kyllä riiipii tuo otsikossa mainittu Ristikkoarkiston piilosana, jonka vielä sanotaan olevan "helppo/kesk". Siinä on peräti neljä kohtaa tyystin jäänyt auki, enkä millään enää jaksa niitä ihmetellä. Meinaa mennä hermo.

Voisiko joku pelastaa minut ja kertoa nämä:
Vaakasuoraan
15. Taavetti tai Kouvola symbolisesti? (6) (???TUS)
22. Tehdään puheen korjaus? (6) (P???I?)
Pystysuoraan
1. 70x7. (5,8) (?N?A?A???E?S?)
19. Reaumur hidasteli kaivellessaan koloja. (6) (L???I?)

Jos nuo tosiaan on "oikeaoppisia" pilosanavihjeitä, niin en tiedä, mitä lupaan syödä. Vissiin piilosanojen alkutaipaleella vihjeiden laatimisen säännöt ei vielä oikein olleet muotoutuneet nykyiseen muotoonsa?
2. Eki17.5.2003 klo 15:04
Piilosanojen vaikeusaste on hankala arvioida, siksi vain erityisen vaikeisiin pannaan vaikea-arvio. Yhtä hyvin ne voisi kaikki laittaa vaikeiksi.

Mitä tulee vanhoihin piilosanoihin, emme julkaise niitä laadun takia vaan historiallisina monumentteina. Myöhemmissä katsomme enemmän myös laatuun.

Alussa säännöt olivat vähän erilaiset ja vihjeissä paljon sellaisia, joissa ei suoranaista piilosanamaisuutta ollut.

Ota siis iisisti!
3. tonimikael17.5.2003 klo 15:44
Äkkiä katsottuna yhdessä noista tarvitaan raamattutuntemusta. Muuten ei voi tietää..
Mutta nuo muut... Hmmm...
4. tonimikael17.5.2003 klo 15:55
Ja tuo yksi näyttäis liittyvän myös rikkinäisiin sukkiin..
Ei tosiaan oikein nykyajan piilosanasääntöjen mukaisia.
5. Matti Keravalta17.5.2003 klo 20:49
No hyökkäsin minäkin tämän kimppuun, ja sain (lähes?) valmiiksi. Kiitos tonimikael rikkinäisistä sukista! Tosin selitykset vaakasuoraan 15 ja pystysuoraan 19 -kohdissa ovat edelleen täyttä hepreaa, mutta tarkista sana -toiminto hyväksyi arvaukseni.

Sen sijaan vaakasuoraan 23 vastaustani toiminto ei hyväksynyt, vaikka se mielestäni tuli pomminvarmasti oikein. Itse asiassa se oli ainoa sana jonka tarkatustoiminto hylkäsi.

Mutta oli kiva piilosana. Selvästi huomasi että tehtävätyyppi vielä haki muotoaan.
6. OSui17.5.2003 klo 21:05
Ensimmäinen välähti heti, kun olen muinoin kukenut paljonkin noiden paikkojen kautta intin litteralla. "Symbolisesti" tarkoittaa sitä, että käännytään hienostellen latinan puoleen eikä sanota selvällä suomenkielellä, mitllaisesta paikasta on kysymys. Henkilökohtainen loppusi on lähellä ei kun oikein.

Muita en jaksa miettiä, pitää katsoa Kummisetä jälleen kerran.
7. ile17.5.2003 klo 21:23
Minä nauhoitan Kummisedän, myös kakkosen ja kolmosen, ja nautin ne jonain sopivana hetkenä ihan rauhassa, ikran ja sektin kera. Nyt täytyy tyytyä Uutisvuotoon, itraan ja taariin. Onneksi sumpin sekaan löytyy loraus taalea.
8. Matti Keravalta17.5.2003 klo 21:49
Olisi kiva kysellä tarkemminkin, mutta palstan etiketti kai vaatii, että ratkaisuja ei sanota, vai onko näin?
9. Jukkis18.5.2003 klo 17:40
Näköjään tuo tarkistusnappula F8 voi huolimattomasti käytettynä aiheuttaa turhaa päänvaivaa. Nimittäin olin sen vaaka 22:n kyllä keksinyt, mutta jotenkin kämmännyt tuon F8:n kanssa ja jäänyt käsitykseen, että keksimäni sana on väärä, vaikka se olikin oikea. Sitten keksin sen pysty 19:nkin.
Molemmat on kyllä ihan hyviä vihjeitä.

Mutta ne kaksi muuta on edelleen auki. Eikö nyt joku voisi sanoa sen TUS-loppuisen Taavetti-Kouvola-homman niin voisi sitten miettiä sitä kertolaskuvihjettä? En minä osaa latinaa. Muuten tässä mielen valtaa 7-kirjaiminen suomenkielinen TUS-loppuinen olotila (anteeksi).
10. Jukkis18.5.2003 klo 17:53
Ei tarvikaan. Selkeshän se kun otti uudestaan esille.
Ei niin huono, kuin miltä hetken vaikutti, mutta ei tosiaan ihan aito piilosanakaan. Huh, onneksi voi ruveta miettimään jotain hyödyllisempää.
11. OSui18.5.2003 klo 19:08
Antakee armoa, jos paljastan enemmän kuin pitäisi. Raamattuvihjeessähän on siis kaksi sanaa, ja siinä viitatataan ohjeeseen, kuinka monta kertaa pitää tehdä vastaus.

Kouvola-jujun siis hokasit? Latinaa osaamattomana (kuten minäkin) tunnet kuitenkin varmaan sellaisen symbolin, mikä voi olla esimerkiksi komea auto tai Rolex ranteessa.

Kaksi muuta ovat minulle hepreaa. Piilosanat ovat lähes samanveroista myrkkyä kuin kryptot! Minä en tunne muuta Reumuria kuin tämän lämpömittarin keksijän, joka ei ole Teräsmiehen heilan kaima. Jos sellainenkin R. on, niin sitten irtoaa jonkinlainen ontuva arvaus. Niin tai näin, verbi on täin?
12. Matti18.5.2003 klo 22:43
Hei, tietääkö joku Reaumur-lämpömittariveikon ja ratkaisusanan yhteyden? Kertokaa jo.

Kouvola-Tavettilatina ratkesi. Kiusallisen myöhään. Voi mälli.
13. Jukkis19.5.2003 klo 15:16
No siitä Reaumurista ei tule ratkaisusanaan muuta kuin R-kirjain.
14. OSui19.5.2003 klo 15:57
Aha, kolojen kaivelu ei ollutkaan kurmu-tyyppistä toimintaa eikä Reaumurin tarvitse olla Lois (=> loisia, mikä kuulostikin typerältä). Nyt on uusi arvaus, mkä panee ihmettelemään hidastelun aikamuotoa. Sanajärjestyskin on mielestäni hiukan huono, mutta "oikeana" se olisi kyllä kömpelö.

Piilosanoissa ilmenevä viisauden muoto on näsä-merkkistä. Sellaisen suhteen on ah niin paljon autuaampaa olla antavana kuin ottavana osapuolena!
15. Aulikki Nenonen19.5.2003 klo 21:45
Enpä arvannut silloin, kun ryhdyin laatimaan piilosanoja, että joutuisin niiden vuoksi julkisen ruodinnan kohteeksi vielä neljännesvuosisadan kuluttua. SK:n ensimmäistä tehtävääni ovat käsitelleet ainakin Jukkis, Matti Keravalta, tonimikael ja OSui. (Näkyiväthän nuo vihjeet selvinneen lopulta.)

Osmo Kaila tämän ihmettelyn kohteen hyväksyi lehteen, kuten sen jälkeen monet muutkin piilosanani. Häntä ei voi valitettavasti enää ottaa mukaan keskusteluun, joten hänen aivoituksensa jäävät hämärän peittoon.

Näistä viisaista viesteistänne toivon saavani itselleni viisautta, muutakin kuin näsä-sellaista.

Sillehän ei mitään voi, että niin piilosanat kuin kryptotkin ovat joillekuille myrkkyä. Sitä en jouda kuitenkaan enempää murehtimaan. Pitää joutua myrkyn keittoon.
16. o.s. Kala19.5.2003 klo 22:26
Jos piilosana on myrkkyä, niin se on suloista sellaista. Oivalluksen nautinto korvaa kyllä mielestäni pähkäilyn vaivan.
Varmaan kaikki kaikenlaisten ristikoiden ratkojat ovat aika verbaalisia tyyppejä. Piilosanassa sanoilla iloittelu on muihin ristikkolajeihin verrattuna ainakin toisessa potenssissa.
Sääntöjen on hyvä olla selkeät ja alati muuttuvat. Ainakin minulle uudenlaisella logiikalla rakennetun vihjeen avautuminen antaa vähän erilaiset kiksit kuin ne, joihin pätevät vanhat niksit. Olennaista on mielestäni se, että strategiasta on itse vihjeessä niin selkeä viite, että kun sanan keksii, sen oikeellisuudesta voi olla varma kuin taivas.
Erityyppiset perinteisten piilosanojen vihjeet tuottavat mielestäni oivalluksen iloa eri asteisesti. Omasta ja lähipiirini mielestä nautinto on yleensä sitä suurempi, mitä oudommalla tavalla vihje avautuu ratkaisuksi. Kaikkein vähimmin ilahduttavia ovat anagrammit. Kätkö seuraa hyvänä peräpään kakkosena. Oletteko muuta mieltä?
17. Esa Arrak20.5.2003 klo 02:11
Kokeilun nainen. Eikun lakoninen? Luokkien nainen! Nokinenkin alue. Nakun elinkeino. Nelikunniakone. Olenkin kaunein. Ulokenainenkin.

Aulikki Nenonen: Lukien onneakin.

Kuka olen? En niin!
18. larza28.9.2005 klo 21:45
Heh, olen tässä pari iltaa tämän parissa viettänyt, ja kun googletin "Reaumurilla" löysin tämän vanhan keskustelun, jonka vihjeiden avulla sainkin tämän valmiiksi.

Mutta onko joku saanut tämän ristikon hyväksytyksi? Vaaka 23 ei vaan mene läpi, vaikka mielestäni minullakin on siihen oikea vastaus..
19. Matti3.12.2005 klo 17:47
Kokeilin IS:n piilosanassa uutta systeemiä, ratkoin sen pystyvihjeet peitettyinä. Vaakasanat menivät oikein, mutta muutaman pystysanan arvaus epäonnistui, ja tilalle tuli toinen ihan kelpo sana. Rutiiniratkonta sai näin ihan uutta virkeää ilmettä.
20. Matti13.1.2006 klo 18:03
Tuoreimmassa SK:ssa oli Pertti Oskalan piilosana. Pariin ratkaisuun tekijä oli antanuta kaksikin anagrammia, ja yhteen peräti neljä! Näistä hän oli sitten punonut kelpo vihjeet. Kyllä meitä taas hemmoteltiin.
21. EJlo13.1.2006 klo 21:21
Koska Jukkis oli aloittanut tämän säikeen kysymyksineen jo 2003 toukokuussa, niin voi olettaa vastausaikojen olevan ohi. Joko joku viitsisi antaa oikeat vastaukset alkuperäisiin kysymyksiin ? Vaikka vinkkejä tuli pitkin matkaa, niin en silti saanut ratkottua oikeita sanoja vinkkeihin. Jään odottelemaan.
22. tonimikael14.1.2006 klo 00:47
1. ANTAA, ANTEEKSI. Viittaa raamatun tarinaan, jossa Pietari kysyy, että monta kertaa täytyy päivässä antaa veljelleen (joka häntä kohtaan on rikkonut) anteeksi. Pietari esittää lisäkysymyksen, että riittääkö 7 kertaa. Jeesus vastaa, että ei 7 vaan 70x7. Ja itse asiassa jatkaa vielä, että eli niin monesti kuin veljesi tulee ja sanoo "minä kadun".

22. PARSIA. Viittaa puheenparteen ja parsimiseen.

Jatkakaa viisaammat.
23. Juhani Heino14.1.2006 klo 01:26
Täydennetään sitten - mäkään en saanut järkeä yhteen (enkä viitsi kaivaa tehtävää ratkottavaksi).
15. Taavetti tai Kouvola symbolisesti? STATUS, koska ne ovat asemia ja status on toisenlainen asema
24. touhu on menos28.5.2009 klo 21:33
Mutta miten se Reaumur sitten hidasteli laiskottellessaan ? Yhteys ei avaudu, vaikka arvaus oli F8.n hyväksymä.
25. Juhani Heino30.5.2009 klo 17:24
Varmaankin koloja = LOVIA, siihen Reaumurin lyhenne R eli LORVIA.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *