KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 14.-15.9.2019

10193. IS Viikonloppu 14.-15.9.2019

Eki13.9.2019 klo 15:39
Vaalamon ja Kärkkäisen kolmemiikka tulossa.
2. JTL13.9.2019 klo 17:24
Ohoh! Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Onkohan kirjainkeskiarvo korkea?
3. Eki13.9.2019 klo 17:40
Se on "vain" 5,9. Arvot ovat muualla.
4. Joutilas14.9.2019 klo 17:51
Mukavasti oli tartuntapintoja,joista pääsi hyvin kiinni ristikkoon. Ikävästi oli aukkoja tyhmässä päässä,mitkä aiheuttivat runsaasti työtä täyttyäkseen. Lopulta kaikki ruudut täynnä ja uskaliaasti oletan,että vieläpä oikein. Minun ristikosta voi kolmosen perästä miinuksen poistaa. Kiitokset aja(tukse)nkulusta.
5. Tarja14.9.2019 klo 21:28
Minulle tämä kovis on kyllä kamalan vaikea. Yläosa ja vasen reuna ovat vielä pahasti vaillinaisia. Jostakin syystä koeratkoja miinuksen tähän on laittanut, joten kyse lienee sitten vain osaamattomuudestani :(
Toivottavasti muille on helpompi.
6. O14.9.2019 klo 22:33
5. Tarja
Minulla on nyt kaikki tarvittavat 9 kirjainta, mutta tarkoitus on yrittää aina täyttää koko ristikko.
Tosi vaikea tämä ristikko on ollut minullekkin ja aivan sama kohta, kuten sinulla jää siis huomiseen. :)
7. Rampe15.9.2019 klo 06:25
Miinus oli minunkin mielestäni turha. Vasen alanurkka tuntui toivottomalta, mutta "iltamenon" keksiminen avitti kovasti muidenkin vihjeiden kanssa.
Kolme ruutua on kuitenkin auki aivan alanurkassa ja sehän tarkoittaa kahta sanaa.
8. isoäiti15.9.2019 klo 11:41
Vaalamo on laatinut mielestäni ihan täyskolmosen. Oikea reuna ratkesi ihan kohtalaisesti ja yläosa jotenkuten. Vasemmassa reunassa sitten kuluikin aikaa (ja varmaan olisi kulunut tupakkaa, jos polttaisin). Vasemman alakulman sain juuri ja juuri itseäni tyydyttävällä tavalla kasaan, mutta vielä pitää vähän tuumia sen ratkaisuja.
9. G15.9.2019 klo 12:56
No kiitti vaan, Vaalamo. Nyt tuli köökkelöityä enemmän kuin tämän vuoden koviksissa yhteensä. Ja kun jokaiseen olisi ollut helppoa laittaa ei-kööklättävä vinkki. Ei arvosta.
10. Elva15.9.2019 klo 13:46
Ehdin tässä jo ajatella, että eteneepä tämä liukkaasti, kunnes juutuin kiinni. Ylälaita ja vasen reuna jäljellä. Siirryn nyt paussille.
11. O15.9.2019 klo 19:58
Paussit olivat paikallaan. Ovelaakin ovelampi ristikko ja supervaikea.

Kiitos tekijöille
12. Kuju15.9.2019 klo 20:17
Täytetty noin 60% tässä vaiheessa, mutta toistaiseksi on ollut mahdollisuus vain kahteen puolentoista tunnin sessioon. Pitää jatkaa...
13. Jaska15.9.2019 klo 20:19
Ymmärrän G:n turhautumisen, vaikka tässä ristikossa ei intilaiskyliä eikä villanyttyjä esiinnykään. Helpottamisesta olen eri mieltä. Eivät laatija ja koeratkoja voi tietää, mitkä vihjeet kullekin ratkojalle ovat googlattavia ja mitkä ilman apuneuvoja pääteltäviä. Nyt oli kolmemiikan vuoro, ja sellainen tuntuu aina jostakusta täyskolmoselta. Arviot ovat arvioita. Miikan pudottaminen ei minustakaan olisi ollut väärin.

Pari epätyydyttävää vihjettä eivät vaarantaneet kiitettävää arvosanaa. Palataan niihin aikanaan.
14. Tarja16.9.2019 klo 09:23
Muualta sentään sain täyteen, mutta vasen alakulma on pakko jättää keskeneräiseksi ja luovuttaa. Kun ei keksi niin ei keksi :(
15. G16.9.2019 klo 11:52
Niin, jos joku esim. POHJAA ties ihan itekseen niin nostanpa hattua ja korkealle. Tarja, kokeile ihan ufoja ratkaisuja =D
16. Pike16.9.2019 klo 12:58
Kas kas Tarjaa! Vasen alakulma oli siksi hankala, kun 6. ja 7. vihje alhaalta laskien olivat mielestäni väärässä järjestyksessä ja "naapurin naperon" loppuosaan oli monta mahdollista vaihtoehtoa. Myös "roskaa" ja kahteen alimmaiseen vihjeeseen oli monta erilaista vaihtoehtoa. Kokeilin kaikkia mahdollisia ristiin rastiin ja olen ratkaisuuni erittäin tyytyväinen.
17. Tarja16.9.2019 klo 13:27
Kiitos kannustuksesta! Otin ristikon vielä kerran eteeni ja kumitin kohdan puhtaaksi. Ja niin vain ne oikeat ratkaisut lopulta löytyivät. Liian kauan pidin paria virheellistä sanaa siinä kulmauksessa.
18. Tarja16.9.2019 klo 13:39
Yhdestä vihjesanasta olen kyllä sitä mieltä, että en itse ainakaan sitä käyttäisi vastaussanan yhteydessä. Se hankaloitti turhaan, kun paremmin vastaavan sanankin olisi löytänyt vihjeeseen helposti.
19. G16.9.2019 klo 14:25
Pike, kyllä ne on ihan oikeassa järjestyksessä. Tarja, tarkoitatko jakoja? Jos tarkoitit niin komppaan.
20. Tarja16.9.2019 klo 14:48
En viitsi ratkaisuajan ollessa kesken mainita yksittäisiä sanoja. Palataan asiaan myöhemmin.
21. happonen17.9.2019 klo 00:06
Olihan visainen ja mielenkiintoinen ristikko. Täyskolmonen ilman muuta! Luulin ratkovani tämän parin ohrapirtelön siemailun lomassa baarissa, mutta jouduin jatkamaan toisella sessiolla illemmalla, kun hitaasti oikealta edennyt vyörytys jumittui. Aika mielenkiintoista sanastoa ja muutama aika eksoottinen sana! Ilman googlea tämä ei olisi valmistunut, mutta se ei haitannut kun joutui käyttämään riittävästi luovuutta hakukoneen kanssa
22. Elva17.9.2019 klo 00:10
Palasin ristikon ääreen paussin jälkeen, ja ratkonta rupesikin sujumaan. Nyt on auki enää vasen alakulma ja kaksi ruutua oikean laidan tietämillä, keskellä. Minä pidän kovasti tästä ristikosta. Ehkä asia on niin, että jos on liikaa rakennevihjeitä, niin minulta ei suju. Tässä niitä on just sopivasti. Nyt pidän taukoa ja siirryn Ristikseen, jota kukaan muu ei taida ratkoa kuin minä.
23. Pike17.9.2019 klo 07:58
G, olet oikeassa. Minä sekoilin tuossa (16.) äsken jostakin syystä.
24. Kuju19.9.2019 klo 22:20
Ei paljon enää puutu. Muutama kirjain oikean yläkulman likeltä ja hiukan enemmän vasemmalta alhaalta. Mutta oli suuri tyydytys keksiä POHJAA ja siitä se ura alkoi urkenemaan nopeasti eteenpäin.
25. Lars20.9.2019 klo 08:54
3 kirjainta ihan vasemmassa alanurkassa auki, kyselen sitten ens tiistaina mitä niihin kuuluis laittaa, mielessä on yksi vaihtoehto mutta ei tunnu oikein hyvältä. Muuten ratkomiseen meni se kolme miinus päivää, eikös se siellä ylhäällä ole merkattunakin ;)
26. Tarja20.9.2019 klo 09:06
Piken neuvo vasempaan alakulmaan oli hyvä. Useaan vihjeeseen on monta vaihtoehtoa. Ei ehkä kannata tyytyä siihen ensimmäisenä mieleen tulevaan. Itse tein aluksi sen virheen. Kun vaihdoin useamman sanan toiseen, sain kulman lopulta täyteen.
27. Kuju20.9.2019 klo 19:55
Se tuplasydän alhaalla vasemmalla on murheenkryyni minulle. Jos olisin varma, että sen keksisin oikein, niin olisi jo vähintään puolivoittoa niista puuttuvista kirjaimista.
28. G21.9.2019 klo 10:58
Ai että ois hienoja vinkkejä vas. alakulmaan... tiistainako?
29. Tarja21.9.2019 klo 11:16
Joo, voisikin kokeilla pitkästä aikaa sitä, ettei anneta suoria vastauksia vaan vinkkejä.
30. Kuju21.9.2019 klo 13:56
Vasen alakulma on nyt täytetty, mutta en ole "viimesen päälle" aivan tyytyväinen.
Haettu kirjain numerolla 2 on myös nyt paikallaan ylhäällä oikealla ja se lienee oikein.
Mutta sillä seuduin on jotain pientä fibaa, lähinnä koskien sitä pitkää sanaa ylhäältä alas.
Jotain korjattavaa siis olisi, mutta kaikki muu on täynnä ja haettu sana 99% varmuudella oikein.
31. Elva24.9.2019 klo 08:07
Ristikkoni oli lepäämässä lähes viikon ajan kunnes eilen yritin uudestaan. Turhaan, vasen alanurkka jäi edelleen avonaiseksi.

Minulla on myös ongelmia oikean ylänurkan kuvan kanssa. Vihjeeseen ”0-0” ratkaisuni on IBAN? Kuvasta pystyyn minulla on MERISUMU, jonka toiseksi viimeisen kirjaimen vaakavihjeenä on TÄHÄN MENEVÄ. Siihen ratkaisusanani on MIKI, enkä ymmärrä miksi (tuli risteävistä). Risteävät: KITKA , NELKKU, AISTI.

Vasemmassa laidassa keskellä minulla on mielestäni kaikki pystysanat oikein. Poikkeuksena on vihje S....ÄÄ?, johon olen yrittänyt ratkaisua ELVI. Koska muut pystyt pitäisi olla oikein, en ymmärrä miksen saa tolkkua varikseen enkä ONEMIKRAan (jonka idean kyllä tajuan). Muut vaakasanat minulla on LEIF ja SITSIT.

Vasen alanurkka on auki: 6 pystyruutua x 6 vaakaruutua. Olisi kivaa saada vähän vihjeitä, että pääsisin eteenpäin.
Joudun tosin nyt lähtemään muihin hommiin, mutta olisin kiitollinen vastauksista.

G:lle tiedoksi: sattuneesta syystä keksin POHJAA ihan itekseni.
32. Tarja24.9.2019 klo 08:46
IBAN on väärin. Mietipä tasan-sanalle synonyymiä.
MIKI on väärin. Mieti risteäviä uudelleen. Mikä tuntuu ja kutiaa.
Varis on elätti. Siihen harvinaisempi sana.
Vasemman alakulman vihjeet jätän G:lle, koska hän niitä mainosti jo.
33. Lars24.9.2019 klo 08:49
Vasemmasta alanurkasta puuttuu kolme kirjainta joista kaksi piilokirjaimia.... annas G vähän vihjeitä, mulle kelpaa myös suorat vastaukset.
34. Tarja24.9.2019 klo 08:59
ONEMIKRA on siis ARKIMENO takaperin luettuna. Ehkä auttaa, jos sanon , että arki 2 kirjainta ja meno 4 kirjainta. (Tämä vielä Elvan kysymyksiin.)
35. Lars24.9.2019 klo 09:24
Eli vihjeitä niihin lainausmerkeissä oleviin sydämiin ja siihen 6- vihjeeseen.
36. Tarja24.9.2019 klo 09:30
G:tä ei näy, joten vihjaan, että 6 = luku ja sydämet = sisimmät.
Se vihjesana, johon olin tyytymätön, on NAPERO. Mielestäni napero on noin 1-5-vuotias, kun taas vastaussana on noin 14-18-vuotias.
37. eol24.9.2019 klo 09:56
Arvelen, että hertat = sydänmaat.
38. Tarja24.9.2019 klo 10:04
Minun logiikkani oli, että sydämet on ne sisimmät, jotka eivät paljastu tai eivät ole näkösällä. Mutta voihan tuo eolin logiikkakin olla laatijan hakema. Silloin piilokirjain on eri.
39. Tarja24.9.2019 klo 10:17
Koska laatija on mies, niin varmaan tuo eolin vaihtoehto on oikea. Mutta ei kovin hyvä piiilokirjaimellisen sanan vihje, jos vaihtoehtoja on teoriassa useampia.
40. G24.9.2019 klo 10:28
Olen 7.

Sydämissä eol on oikeessa; "Sähän oot nopee!"-tyypin suku.
41. Pike24.9.2019 klo 10:40
eolin kanssa samaa mieltä
42. isoäiti24.9.2019 klo 10:40
Minä tulkitsin sydämet sydänmaiksi ja koska keksin siihen liittyvän ratkaisun, lopetin miettimisen siihen. Sen verran työläs tuo nurkka oli. Naperokin oli minulle hankala samasta syystä kuin Tarjalle. En ole kyllä tarkistanut esim. Nykäsestä, annetaanko siellä naperolle tuokin merkitys.
43. Lars24.9.2019 klo 10:55
Minun ehdotus itselleni oli SYDÄMMET eli SISIMMÄT eli SALAT ja tuo 6- oli ARVOSANA eli TAITO. Laatija vastannee jos tarvetta....muuten ristikossa ei ollut epäselviä kohtia, oikea alanurkka tarvitsi kumia jossain vaiheessa että sen sai sopivaksi. yksi harvoista 3- ristikoista jonka sain täyteen....
44. anna h24.9.2019 klo 11:01
21.21. on Upari, u on 21. kirjain aakkosissa. Alin vasen sana lukutaito. Minusta tämä oli oikein hyvä ristikko, tosin naperosta olen samaa mieltä kuin Tarja ja isoäiti. Salot laitoin samalla logiikalla kuin eol. Täytin ristikon ilman yhtään googletusta, lopussa toki tarkistin muutaman sanan, oikein olin laittanut. Liian helppoja ristikoita en kaipaa, joten kiitos tämän tekijöille, haastetta saa olla.
45. Tuomas L.24.9.2019 klo 11:06
6- lienee tosiaan LUKU-TAITO, arvosana vaikuttaa liian kaukaa haetulta selitykseltä.

SALAT ja SALOT melkeinpä hyväksyisin duaalina.
46. Lars24.9.2019 klo 11:25
Lainaus: 45. Tuomas L. 24.9.2019 klo 11:06
6- lienee tosiaan LUKU-TAITO, arvosana vaikuttaa liian kaukaa haetulta selitykseltä.SALAT ja SALOT melkeinpä hyväksyisin duaalina.

Jep, vähän liian vaikeasti mietin. Mutta sama sana tuli kuitenkin, case closed....
47. Tarja24.9.2019 klo 11:28
Lainaus: 39. Tarja 24.9.2019 klo 10:17
Koska laatija on mies, niin varmaan tuo eolin vaihtoehto on oikea.

Nykyisenä sukupuolettomuutta arvostavana aikana joku voi tuota ihmetellä. Selityksenä se, että minusta vain erämaa on maskuliinisempi asia kuin sydämen sopukat. Mutta toki sekä mies- että naislaatijat voivat kumpaakin käyttää.
48. Tarja24.9.2019 klo 11:41
Sitä jäin miettimään, että käyttääkö joku oikeasti pelikorteista puhuessaan yhdyssanaa sydänmaa? Korttipakassahan on maat: hertta, pata, ruutu ja risti. Mutta sydän ei ole kuin kuvio. Enkä ole kyllä kuullut kenenkään puhuvan herttamaastakaan yhdyssanana. On vain maita ja herttaa, ruutua jne. Mutta en kyllä ole mikään kova korttipeluri, joten ehkä joku tietää tarkemmin.
49. Jaska24.9.2019 klo 11:43
Em. (13.) epätyydyttävät vihjeet.

Ratkaisusanat remissi ja tulos eivät ole synonyymeja. Remissi on alakäsite ja tulos yläkäsite. Remissin synonyymi shakissa on tasapeli -> tasatulos -> tasan, vrt. alarivi.

VALKO-
SIPULIA -> LETTI on lyhennetty eli tarkoituksellisesti vaikeutettu assosiaatiovihje lauseesta "Voi olla valkosipuli(st)akin." Tarpeeksi vaikea ja kirjaimellisesti (+ kin) totuudellisempi yksisanainen vihje olisi siis (minulle) ollut ruutuun kolmelle riville mahtuva VALKOSIPULIAKIN.
50. Jaska24.9.2019 klo 12:05
48. Ei käytä. Kyseessä epäsuora assosiatiivinen vihje, jota itse pidän hyvänä ja hyväksyttävänä.
51. Jaska24.9.2019 klo 12:10
P.S. Tuomas L:n tavoin pidän myös tulkintaa sisimmät -> salat hyväksyttävänä. Vrt. "sydämensä syvimmät salat".
52. Tarja24.9.2019 klo 12:20
SK 37/19 -säikeessä oli keskustelua huutomerkistä. Tässä on nyt sitten oiva esimerkki lainausmerkkien käytöstä. Eli vihjekuvan lainausmerkit kertovat, että kuvasta pitää keksiä sana, joka kirjaimellisesti ei ole kuvaan liittyvä, mutta se saadaan, kun yhdistellään kuvasta mieleen tulevia sanoja, tässä tapauksessa yhdyssanaksi. Ja sitten sille etsitään vielä synonyymi. Monimutkaista, mutta kovikseen sopivaa.
53. Elva24.9.2019 klo 12:31
Tarja, kiitos vastauksesta.
Vähän harmittaa etten tajunnut että 0-0 on = tasan ja näin ollen = IHAN. Kitkaan taas tyydyin koska KUTKA on minulle tuntematon sana. MUKI olisi tosin muutenkin ollut keksittävissä, koska tiesin MIKIn olevan väärin.

Minulla oli ALJOVARIS ja IVARIT tajuamatta että ovat oikein. Aljo on täysin tuntematon sana ja tiravi kuullosti väärältä.
Kiitos kun selvensit.

Nyt ryhdyn ratkomaan alanurkkaa.
54. Elva24.9.2019 klo 13:04
Siinähän ei paljon ratkomista ollut, kun useimmat sanat oli annettu. Melkein kaikkia sanoja olin pyöritellyt, vaan en saanut oikeita sanoja yhdistettyä toisiinsa. Edelleenkään en tajua ILTAMENOa. Onko se jokin MUSA?
55. Jaska24.9.2019 klo 13:27
Ratkaisusanan synonyymi on rilluttelu. Joskus siihen saattaa liittyä ratkaisusanan eka - 2:)
56. G24.9.2019 klo 13:46
Tarjan korteista tuli mieleen väkisinväännetty vinkki; pelataankohan jossain vaiheessa myös GPOTTI???
57. Elva24.9.2019 klo 13:59
Jaskalle kiitos. Rilluttelut ovat minulle täysin outoja juttuja
58. Tarja24.9.2019 klo 16:15
Olisi mukava tietää, mikä oli se syy, minkä takia tähän oli kolmosen jälkeen miinus laitettu. Oliko tässä kenties runsaasti Ratkojista löytyviä sanoja, jotka ovat sitä käyttäville ja/tai 30 vuotta ristikoita tehneille tuttuja. Vai mikä tässä oli se täyskolmosesta vähennyksen aiheuttanut asia. Minä en tästä helppoutta löytänyt. Ainakin seuraavat sanat olivat minulle outoja: aljo, upari, nuutata, Åminnefors, tanot, remissi, laulajatar Lynn, Åland lehden nimenä ja Bond-ohjaaja Glen. Toki yleistietoni näiden sanojen suhteen voi olla tavanomaista heikompi, mutta jotenkin epäilen, etteivät nämä sanat ihan kaikille muillekaan muutaman vuoden ratkontaa harrastaneille tuttuja olleet.
59. Ylläpito24.9.2019 klo 16:31
Sehän on pienestä kiinni. Nyt ehkä arvioitiin alakanttiin.
60. Elva24.9.2019 klo 17:58
Minä pidin kovasti tästä ristikosta siitä huolimatta, että vasen alanurkka jäi täyttämättä. Vihjeissä oli paljon uutta ja kivaa ja sanastokin oli mainio, vaikka oli runsaasti minulle outoja sanoja. Toki oli epätoivoisiakin hetkiä mutta ne kuuluvat mielestäni asiaan. Arvostelen ristikoita sen mukaan miten paljon nautin niiden ratkomisesta. Ja tätä ristikkoa oli todellinen ilo ratkoa.

Myöhästyneet suuret kiitokset Kari Vaalamolle. Toivottavasti tulee pian jatkoa Iltikseen.
61. iso S25.9.2019 klo 11:22
It hurts to say goodbye! Muun muassa noilla sanoilla Vera Lynn lähes ratkaisi toisen maailmansodan tuloksen pitämällä yllä brittien uskoa parempaan huomiseen. Niistä sanoista minulle ennestään outo oli vain nuutata ja viimeistään muutaman kuukauden kuluttua se lienee taas outo. Åminnefors ei tullut mieleen ennen kuin sanan loppuosa oli hahmollaan. Sitten minulla oli entisenä lohjalaisena melkein kotikenttäetu puolellani. Toki yleistietoni noiden Tarjan luettelemien sanojen suhteen voi olla tavanomaista vahvempi, mutta ratkaisemista se ei kauheasti helpottanut. Koko vasen puolikas oli siinä ja hänessä ettei olisi jäänyt ratkomatta. Miinus, plus tai paljas kolmonen, kaikki vaihtoehdot osuvat johonkin ratkojaan.

Tarja on aivan oikeassa siinä että pitkäaikainen ratkontakokemus on avuksi tässä ja monessa muussakin ristikossa. Lynnin lisäksi hyvä esimerkki tästä on Hertta Upari, tuo vanhoista ristikoista tuttu suomalaisen ratsastuksen uranuurtaja, joka oli vuodesta 1946 alkaen Ratsupoliisin palveluksessa ja koulutti 30 vuoden kuluessa poliisin käyttöön 80 hevosta. Kouluratsastuksessa kolme SM-kultaa peräkkäisinä vuosina 1962–1964. Hyys hyys Hymylään jos ei tuota tiedä...
62. Jaska25.9.2019 klo 13:04
Joo, meille vanhuksille Ekin ristikkoraamatunkin tuntemat Hertta Upari ja Vera Lynn ovat niin hyvän kuin huononkin ratkontapäivän tuttuja. Kolmemiikkakategorian kantilta minulla olisi ollut tämän ristikon osalta huono päivä, mutta sehän oli helppo pelastaa hyväksi yleiseen täyskovis- tai jopa pahismielipiteeseen nojautuen.

Vihje 21. 21. Uparille oli muuten tarpeeton, samoin kuin kaksi herttaa saloille. Olisi riittänyt yksi sitaatiton hertta ja sen alle yhdysviiva. Ainakin laatija oli päässyt pelkistetyllä kaksoisvihjeellä helpommalla.
63. Tarja25.9.2019 klo 13:18
Siinäpä onkin laatijoilla kaksiteräinen miekka, kun pitäisi saada näille kokeneille jäärille, jotka osaavat Nykäset ja Ratkojat ulkoa, riittävän vaikea ristikko. Ja toisaalta pitäisi saada ratkojiksi uusia innokkaita, jotka eivät kuitenkaan saisi turhautua liian vaikeita ristikoita aljoineen ja upareineen mahdollisesti tuloksetta pohtiessaan.
64. Funny25.9.2019 klo 17:20
Saammeko me vanhat jäärät siis kohtuutonta etua siitä, että tietoa ja kokemusta on kertynyt enemmän kuin nuoremmille? Toisaalta tilannetta tasoittaa se, että nykyisin on Googlet, Ratkojat ynnä muut konstit joilla kokemattomat saattavat selvitä hankalista paikoista.

Se on aika varmaa, että uudet ratkojat menettäisivät nopeasti intonsa, jos pitäisi aloittaa tällaisista ristikoista, mutta eiköhän heillekin sopivaa tarjontaa löydy. Ei laatijoilla tässä ole mitään ongelmaa, ei kaikille sopivaa ristikkoa kukaan yritäkään laatia. Minusta on hyvä, että IS-koviksissa on vaihtelua. On mukavaa, kun joskus on vuosien varrella kertyneestä tiedosta jotakin hyötyä.
65. iso S26.9.2019 klo 12:46
Niin, Dohassakin saavat kohtuutonta etua sellaiset jotka ovat vuositolkulla harjoitelleet. Kyllä pitäisi keksiä sellaiset urheilulajit (ja ristikot) ettei kokemuksesta ole mitään hyötyä!

Olen toki sitä mieltä, että laatijan on hyvä harrastaa ankaraa itsekritiikkiä sen suhteen, mitä ristikkoon tunkee ilman että on ns. pakko. Nuorilla ei ole sitä historian painolastia mistä vanhat jäärät voivat ammentaa, ja vanhat jäärät eivät ole ehtineet oppia kaikkea sellaista mikä nuorisolle on normitavaraa. Historiasta pitäisi ammentaa sellaista mikä on oikeasti tietämisen arvoista ja uudesta tiedosta sellaista millä on ollut todennäköinen mahdollisuus tarttua suuren enemmistön tajuntaan. Joskus laatija joutuu joustamaan muiden tavoitteiden paineessa, joskus hairahtuu luulemaan että kaikkihan tämän tietävät kun itsekin tietää.

Muuten olen sitä mieltä, että on hyvä juttu jos uuden oppiminen tuntuu mukavalta ja mukavalta tntuu, ainakin minusta, jos huomaa että oppiminen auttaa selviämään sellaisesta mikä ennen oppimista ei olisi onnistunut. Tyvestä puuhun on noustava, ja ratkonnassa tämä tarkoittaa ponnistelua pehmiksistä pahiksiin. Joillakin se sujuu nopeammin, joillakin ei ollenkaan. Jotkut ehtivät polun varrella jäärääntyä. Kokemuksesta tiedän..
66. G29.9.2019 klo 13:18
Syön rihmanyttyni jos ei ole SALOT.

Apropoo, ko. vastaus meni niin paljon metsään ettei edes hävetä. Yritin keksiä mahd. järkevää sanaa ja lopulta siihen jäi VIHMANESTO. Aika lähellä.
67. Eikku2.10.2019 klo 17:11
Sain väännettyä ristikon ja jopa taittua kaikki
68. Eikku2.10.2019 klo 17:13
Sain täytettyä 14.9 ristikon ja jopa tajuttua
69. Mie2.10.2019 klo 23:06
Tätä pähkäilin kauan mutta ehkä Vaalamon ajatuksenjuoksu minulle oudompaa tai sitten en vain osannut. Vasen ylänurkka ja oikea alanurkka hankalimmat.

Muutama apusana niin pääsisin taas eteenpäin.

naapurin napero
ajanlaskustakin mieleen
zorb
kitarisas leikataan
lintujakin
70. O2.10.2019 klo 23:14
69. Mie
Apusana vai suorat?
71. Jaska2.10.2019 klo 23:23
- naapuri läntinen ja siellä eteläinen "naperoa" yleensä vanhemmaksi mielletty alaikäinen
- ennen tai jälkeen
- pakita
- IX/XII
- taulussa flaidaajat
72. Jaska2.10.2019 klo 23:26
tarkennus: IX/XII ja kaimat:)
73. O2.10.2019 klo 23:33
72. Jaska
Kiitos! :)
74. Mie2.10.2019 klo 23:34
No ei väliä, suoratkin hyvä juttu koska noiden sanojen ympärillä on tilaa... niin että ratkottavaa jää silti itsellekin.
75. Jaska2.10.2019 klo 23:43
Korjataan sitten suoraan sanoen se naapurin "napero": SKÅNELAISNUORI
Palataan suorien merkeissä huomenna, ellet pääse neljällä muulla vihjeellä eteenpäin.
76. iso S3.10.2019 klo 17:06
Suoraan sanoen yritin istuttaa naapurin naperoksi norjalaista, kun ruotsalainen oli liian pitkä ja venäläinen liian lyhyt. Minun mielestäni naapurien pitää olla niin sanoakseni luokittelun samalla tasolla. naapuritalo, naapurikunta, naapurivaltio. Skånelaisnuori ontuu siis molemmilla osillaan. Ehkä vielä nähdään naapurin naperona slussenilaispikku-ukko?

No, laatijalla on oikeus harhauttaa haluamallaan tavalla, vaikka sitten tällaisella mittakaavaloikalla. Ratkojalla on oikeus kokea ahaa tai yhyy. Yhksittäisellä mielipiteellä on hyttysen ininän arvo.
77. Jukkis3.10.2019 klo 19:01
Sen ymmärrän, että tuosta "napero" -> "nuori" voi hiukka valittaa. Mutta ihan ufoa on minusta se, kun ajattelussa tyyliin "asuu naapurissa" -> "skånelainen" näkee yhtään mitään moitittavaa. Onko myös "naapurissa" -> "malmö" yhtälailla huono? Ettäkö vain "naapurissa" -> "ruotsi" (tai muu naapurimaa) on okei, ilman "mittakaavaloikkaa"?

Täällä hiukka turhan usein näkee näitä "en keksinyt sanaa, joten vihje oli huono" -tyyppistä hommaa. No, vähemmän sentään kuin ns. vanhoina hyvinä aikoina.
78. iso S4.10.2019 klo 12:43
Malmö on yhtä huono suomalaisen näkövinkkelistä. MalmLundin naperoiden mielestä Malmö voi olla naapuri(kaupunki). Malmo on Suomen naapurin osa (mutta ei esimerkiksi Pihtiputaan mummon napurin osa) samoin kuin Skåne, joten vihje ei sikäli ole väärä, mutta minun mielestäni edelleen huono. Mielipiteeni on sikäli oikea että se on oikeasti minun mielipiteeni. Miljoona ristikkokärpästä saa olla eri mieltä. Jos minun mielestäni keitetty kukkakaali maistuu pahalta niin ei se mieluisaksi muutu siitä että jonkun muun mielestä se on ylivertaista herkkua.

Siteeraan itseäni: "Koko vasen puolikas oli siinä ja hänessä ettei olisi jäänyt ratkomatta." En siis kommentoinut siksi että sana olisi jäänyt keksimättä, se vain kesti ylimääräisen askeleen vuoksi kauemmin. Ensin piti arvata oikea naapuri, älytä pilkkoa naapuri osiin ja valita noista osista oikea. Vaihtoehtoja oli siis valittavana aikamoinen määrä, jkonka vuoksi asiasta valittavana totean että vihje oli naperosta valittamattakin lähes yhtä täsmällinen kuin vaikkapa "sukunimi". Erityisen hyvä visainen/kikkavihje on (edelleen minun mielestäni) sellainen, että kun ratkaisun keksii, niin tulee sellainen tunne, että mikään muu ratkaisu ei tuntomerkkejä vastaa.
79. Jaska4.10.2019 klo 14:09
Tuntomerkit? Niitä on kikkavihjeissä, kuten skytismi, typiste, vokaalinvaihto jne. Suorassa vihjeessä ei ole vastaavia tuntomerkkejä, mutta aina siihen ei ole tarjolla (ennen risteävien ratkeamista) vain yhtä täsmällistä vaihtoehtoa, kuten olisi esim. vihjeessä RUOTSIN ETELÄISIMMÄN MAAKUNNAN TEINI. Se olisi kuitenkin ollut Vaalamon valitsemaa huonompi siinä mielessä, että sen hyvän hengen rajoissa käyty ruodinta oli jäänyt syntymättä.
80. Lars5.10.2019 klo 09:18
Ja laatijan tarkoittama "sydämmet" oli SALOT..... Eli G säästyi rihmanyttynsä syömiseltä :)
81. Pike5.10.2019 klo 09:30
...jaa että oikein kahdella ämmällä...
82. Lars5.10.2019 klo 09:59
Haist ite....
83. Elva5.10.2019 klo 22:15
Kävin läpi ristikkoni. Ei ollut virheitä. Edelleen ihmettelen RIMPSA:a. Luulin käsittäneeni selitykset väärin. Ei ainakaan Helsingissä ole käytössä. Olisiko murresana? Lähdetäänkö rimpsaamaan = latotansseihin.
84. Aksu5.10.2019 klo 22:24
Itse asiastahan en mitään tiedä, mutta rimpsa on tuttu juttu. Rimpsalle mentiin, ei koskaan rimpsaamaan.
85. Tapani6.10.2019 klo 12:19
Kaksi sydäntä: salat , mistä ne salot tulisivat?
86. Pike6.10.2019 klo 12:25
sydänmaat tietysti
87. Juha N6.10.2019 klo 13:10
Sanavihjeenä SYDÄMET > SALAT menee mielestäni asian vierestä. SYDÄMISSÄ > SALAT sen sijaan kävisi. Koska kuvavihjettä, jossa on kaksi sydäntä (lainausmerkeissä tai ilman), ei mielestäni voida lukea sanana SYDÄMISSÄ, SALAT ei selvästikään ole laatijan tarkoittama ratkaisu. Sen sijaan yhteydelle SYDÄNMAAT > SALOT on tämä kahden sydämen lainausmerkillinen vihje laatijalta aivan fantastisen hieno kovisvihjekeksintö.
88. Tarja6.10.2019 klo 13:27
Lainaus: 87. Juha N 6.10.2019 klo 13:10
kuvavihjettä, jossa on kaksi sydäntä (lainausmerkeissä tai ilman), ei mielestäni voida lukea sanana SYDÄMISSÄ

Ei kahden sydämen kuvaa voida lukea myöskään SYDÄNMAAT. Siinä on kaksi sydäntä tai kaksi maata, jos ajatellaan pelikortteja. Mutta ei kaksi sydäntä ole missään tapauksessa sama kuin sydänmaat.

Perustelin SALAT-sanaa sillä, että sydämet voidaan ajatella samana kuin sisimmät, jolloin sisimmät taas voi olla sama kuin salat. Yhtä monimutkainen on muodostaa sydämistä sydämet ja maat ja siitä salot.
89. Juha N6.10.2019 klo 13:34
Tarja, voihan. Hertta on maa, ja kun sen symboli on sydämen muotoinen, niin kyllä sitä leikillisesti (kun vihjeessä on asianmuksisesti lainausmerkit) voidaan sanoa sydänmaaksi. Laatija haastoi löytämään oikean assosiaation, ja hyvin näppärästi haastoikin. Vihjeessä ei ole mitään vikaa.
90. Tarja6.10.2019 klo 13:37
Jos leikillisyys on peruste sydänmaan hyväksymiselle, ei se silloin ole mikään syy sulkea pois sitä tosiasiaa, että sydämet on sama kuin sisimmät ja sisimmät on sama kuin salat. Minusta molemmat ratkaisut pitäisi hyväksyä.
91. Tarja6.10.2019 klo 13:58
Eihän sillä käytännössä ole isoa merkitystä, mitä sanoja ristikoissa hyväksytään ja mitä ei, jos kyseinen kirjain ei ole ratkaisusanassa, joka oikeuttaa arvontoihin tai sellaisessa ristikossa, jossa koko ristikon vaaditaan olevan oikein arvontoihin pääsemiseksi. Itse en arvontoihin osallistu, joten väittelen lähinnä periaatteellisista syistä. Eli en tahdo hyväksyä jonkun vaihtoehtoisen ratkaisun hylkäämistä väärin perustein, vaikka laatija olisikin tarkoittanut jotain toista ratkaisua. Olen ilahtunut, että esim. PuPen toimitus yleensä ottaa duaalit huomioon, vaikka laatijalla olisikin ollut tietty ratkaisusana mielessään.
92. Juha N6.10.2019 klo 15:40
Ajatusketju SYDÄMET > SISIMMÄT > SALAT on minusta sen verran haetun oloinen, etten usko, että kukaan laatija tällaista vihjettä tieten tahtoen valitsisi sanalle SALAT. Se ei takuulla menisi esim. Ristikko-Akatemian laatijakurssin harjoittelutyössä läpi. ”Synonyymien” sanaluokka vaihtuu kahdesti, ja onko tuossa ketjussa ole minusta mitään leikkimielistä. Jos yhteyttä vihjeen ja saadun ratkaisusanan välillä ei kovisristikossa tahdo löytyä, syynä usein on se, että ratkaisu on joltain osin väärä. Kun yhteys HERTAT > ”SYDÄNMAAT” > SALOT tulee äkätyksi, saatu ahaa-elämys varmistaa, että ratkaisu on oikein.

Vihjeen esittämä kuva ei tässä tapauksessa viitannut ensisijaisesti elimeen, vaan oikean assosiaation etsiminen piti aloittaa sanasta HERTTA.

Myönnän, että olen nipo, kun edellytän vihjeiltä eksaktiutta. Toki jos kyseessä olisi esim SM-kisojen alkueräristikko, myös piilokirjain A olisi todennäköisesti jahkailun jälkeen hyväksytty.

Tässä ristikossa on kaksi epäeksaktiakin tapausta. Kuten Jaska huomautti, REMISSI ja TULOS eivät ole keskenään synonyymit, vaan REMISSI on käsitteen TULOS alakäsite. Ja PRUNUS ei ole TUOMET vaan yläsuku, joka käsittää mm. alasuvut LUUMUT (Prunus), TUOMET (Padus), KIRSIKAT (Cerasus) ja MANTELIT (Amygdalus). Sanan TUOMET (alasuku) vihjeen olisi siis pitänyt olla PADUS. (Kaikki näihin useisiin alasukuihin kuuluvat lajit puolestaan ovat kaksoisnimellisiä siten että ensimmäinen nimi on sukuun viittaava Prunus ja toinen yksilöi lajin. Esim laji TUOMI on Prunus padus ja laji LUUMU on Prunus domesticus.)

Eksaktiudesta puheen ollen:
93. Juha N6.10.2019 klo 15:42
Oho, loppuun tuli siihen kuulumaton rivi.
94. Tarja6.10.2019 klo 18:01
Ahaa-elämys on hyvin henkilökohtainen asia. Minä en sydänmaasta ahaa-elämystä saa, koska en miellä sydänmaata oikeaksi sanaksi hertan yhteydessä. Voisin kuvitella jonkun päiväkoti-ikäisen lapsen puhuvan sydänmaasta pelikorttien yhteydessä, mutta en aikuisen.

Kuvan ei tarvitse viitata elimeen. Esim. sydänpuu on puunrungon sisin osa.
95. iso S7.10.2019 klo 15:37
Aukotonta päättelyä opiksi ja ojennukseksi laatijoille ja ratkojille.

Ensin vanhan vitsin mukaan:
Jumala on rakkaus.
Rakkaus on sokea.
Stevie Wonder on sokea.
Näin ollen Stevie Wonder on jumala.

Kyseiseen ristikkoon soveltaen:
Sydän on sisin.
Sisin on sala.
Sydän on ydin.
Näin ollen ydin on sala.

Jossakin mättää. Ydinpommia on vaikea käyttää salapommina. Ehkä oikein pienen voi vaivihkaa poksauttaa suuren vuoren sisimmässä.

Sinänsä en pidä toteennäytettynä, että salat ovat sisimmät. Riittää että ne ovat läpinäkymättömän ja riittävän kovan kuoren alla. Sisimmässä voi olla jotakin muuta, sellaista mikä ei ole salaisuus, vaikkapa umpisuoli, ellei sitä ole poistettu. Ihmisen hautomat salat ovat sen verran abstrakti juttu että ei niillä ole osoitettavissa olevaa tarkkaa sijaintia. Jossakin aivokuoren poimuissa lienevät.

Periaatteesta olen Tarjan kanssa samaa mieltä: "en tahdo hyväksyä jonkun vaihtoehtoisen ratkaisun hylkäämistä väärin perustein, vaikka laatija olisikin tarkoittanut jotain toista ratkaisua."

Korttipakan maat ovat englanniksi clubs, diamonds, hearts ja spades. Suoraan käännettynä ne ovat esimerkiksi nuijat, timantit, sydämet ja lapiot. Nimien kehityksellä on pitkä historia. Maiden voidaan tulkita edustavan yhteiskuntaluokkia. Esimerkiksi lapiot (padat) edustavat sotilaita ja vanhempi nimitys onkin miekat.

Huomattakoon toisiaan muistuttavat sanat heart (sydän) ja hertta (Kielitoimiston sanakirjan mukaan sydämenmuotoinen kuvio ja korttipelissä maa jonka tunnus on punainen sydän; tämän maan kortti). Eiköhän sana hertta ole samaa kantaa kuin heart ja ruotsin hjärta. Korttipakassa käyttään perinteisesti nimitystä hertta, mutta sydäntä se tarkoittaa vaikka pakan voissa paistaisi. Hertat on siis sydänmaa ja hertta on sydänmaan kortti.

Tähän yksittäistapaukseen liittymättä mutta yleisesti todeten: tiedon puute voi joskus vaikeuttaa ratkaisemista oleellisesti. Ei välttämättä edes osaa hakea ratkaisua oikeasta suunnasta. Aikoinaan todennäköisyyslaskennan kurssilla oli sellainen tapaus. Piti laskea tietyn pokerikäden todennäköisyys. Eräs syvästi uskovainen opiskelija ei tähän pystynyt, koska ei ollut koskaan tarttunut syntiseen pakkaan eikä tiennyt siitä eikä pokerista mitään. Itse laskutoimitus ei olisi ollut hänelle ongelma, jos olisi edes tuntenut Tapio Rautavaaran kappaleen Korttipakka. Kokeen laatijan virhe: testattiin myös yleistietoutta, ei pelkkää kurssin aiheena olevaa matematiikan haaraa.
96. Tarja7.10.2019 klo 16:02
Ihan yhtä hyvin sydän on maa, sydänmaa on erämetsä, siis sydän on metsä. Metsään meni. Tätä viisastelua voisi jatkaa maailman tappiin asti, mutta minä lopetan omalta osaltani tähän.
97. Tarja7.10.2019 klo 16:41
Ai niin, iso S:lle yksi kysymys vielä. Onko siis hertta englanniksi heartland tai heartcountry?
98. Tuomas L.7.10.2019 klo 17:06
Englanniksihan korttipakan maa on "suit", joten hertta olisi sitten heartsuit?
99. Elva7.10.2019 klo 17:35
Korttipakan hertta on englanniksi hearts.
100. iso S7.10.2019 klo 20:44
Yksi vastaus vielä. Käännökset ja koiranleukailut kielestä toiseen eivät toimi yhtä yksioikoisesti kuin esimerkiksi Googlen kääntäjä nykyisessä osaamisvaiheessaan tuntuu kuvittelevan. Minun puolestani herttamaa saa olla huuhaa-englanniksi vaikka heartearth tai hearttellus. Sillä huomautuksella, että usein suomen yhdyssana ei ole englanniksi yhdyssana. Esimerkiksi itsenäisyyspäivä on sikäläisittäin Independence Day. Minulle jokseenkin jokainen päivä on itsepäisyyspäivä, mutta se on eri juttu eikä siitä kääntämällä parane. Kukin saa itse tykönään päättää, onko kyseessä. jutun vai jutustelijan paranemattomuus

Yksittäinen kortti ei käsittääkseni ole englanniksi monikkomuotoinen ja mainittu kääntäjä tukee tuota käsitystä: "korttipakan hertta" on sen mukaan "card deck heart". Esimerkiksi herttaässä on ace of hearts eli tässäkin kaihdetaan yhdyssanaa, puhutaan herttojen ässästä. Jostakin syystä maiden nimet ovat suomeksi yksikössä. Varsin outoa, kun sen seurauksena hertta sisältää 13 herttaa. Vielä hurjempaa kuin Linnanmäellä lippu-uudistuksen jälkeen, kun laitteella ilmoitettiin esimerkiksi että lipun hinta on kaksi lippua. Joku muu saa selittää, miten tuollainen logiikka saadaan ihmisjärjellä ymmärrettäväksi ja miten se liittyy tähän ristikkoon.
101. Elva7.10.2019 klo 21:07
Käsittääkseni korttipakan hertta on myös yksikössä hearts.
102. Elva7.10.2019 klo 21:30
Tutkin sanakirjoistani pelikorttien sanastoa englanniksi. Ruutu on diamond, risti on clubs, pata on spade tai spades, hertta on hearts (maininnalla että on yksikkömuoto). Aika monimutkaista.
103. eol7.10.2019 klo 23:38
Verkosta löytyvä Merriam-Websterin online-sanakirja antaa sanalle "heart" mm. seuraavat kaksi merkitystä:

a playing card marked with a stylized figure of a red heart

hearts (plural): the suit comprising cards marked with hearts

Erityisesti siis mainitaan, että pelikorttimaan nimitys "hearts" on monikkomuoto. (Ks.
https://www.merriam-webster.com/dictionary/heart?s rc=search-dict-box )
104. Elva8.10.2019 klo 00:33
Englanti-Suomi Suursnakirja (Hurme-Pesonen-Syväoja) käsittelee herttaa ja pataa omilla hakusanoillaan, kun ruutu ja risti taas käsitellään samassa yhteydessä sanojen muiden merkitysten kanssa. Hertasta seuraavasti:

hearts [phonetic symbols] s (sg) (korttip) hertta

s=substantiivi, sg=singular,
Mitenkä näitä tulkintoja sitten pitäisi ymmärtää, vai tarkoittavatko ne samaa asiaa, ja jolleivat niin ketä on uskominen?
105. Elva8.10.2019 klo 01:01
Pata oli myös mielenkiintoinen:

spade s 1 (korttip) pata (only one — left); -s (sg t. pl) pata (-s is trump); the ten of -s patakymmenen

Lisäksi tässä kohtaa selitetään halventavaa rodullista ilmaisua, mikä siis liitetään korttipakan pataan eikä esim. sanan toisiin merkityksiin.
106. eol8.10.2019 klo 15:45
Elva, tuo sanakirjastasi löytyvä "sg t. pl" spades-sanamuodon yhteydessä tarkoittaa varmaan sitä, että esim. on mahdollista sanoa joko "spades is trump" tai "spades are trump" (kuten guuglaamallakin on helppo havaita). Samoin mahdollisia ovat sekä "hearts is trump" että "hearts are trump". Tämä lienee analogista sen kanssa, että jääkiekkouutisessa saattaa lukea joko "Jokerit voitti ottelun" tai "Jokerit voittivat ottelun", vaikka "Jokerit" (kuten myös pelikorttimaan nimitys "spades" tai "hearts") on kiistatta morfologisesti monikko.
107. Elva8.10.2019 klo 17:46
eol, mikäli olet oikeassa, mitä pidän hyvin todennäköisenä, niin silloin mielestäni sanakirjan hertta-merkintä on väärin. Hearts-lausehan ei mainitse pluraalia, päinvastoin kun spaden vastaava kohta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *