KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS-KUUKAUSILIITE SYYSKUU 2019

10188. HS-kuukausiliite syyskuu 2019

Elva7.9.2019 klo 08:37
Pääkuvasta ilmestyi minulle paljon uutta mielenkiintoista. Muuten normaalitasoinen kuukausiliiteristikko.
2. Uusi7.9.2019 klo 08:50
Pääkuvasta tosiaan oli moneksi. Pari piilokirjainta puuttuu , oikeassa reunassa miehestä ja vasemmalla laulaja . Jää myöhemmäksi.
3. Uusi7.9.2019 klo 09:03
Laulaja löytyi noinkin.
4. Elva7.9.2019 klo 09:07
Uusi, kuvassa ei mielestäni ole laulajaa.
5. Elva7.9.2019 klo 09:16
Uusi, eihän sillä ole väliä, jos oikea nimi löytyi.
6. Uusi7.9.2019 klo 09:49
Elva, en ajatellutkaan, että kuvassa olisi laulaja
7. Elva7.9.2019 klo 10:13
Uusi, sorry kun sotken.

Yhdelle pääkuvasta lähtevälle sanalle en löytänyt vahvistusta, mutta sana sopii risteävien kanssa hyvin.
8. kaitsu7.9.2019 klo 10:31
Kiva ristikko ja lempimarjani pääkuvassa - opin sille jopa uusia nimiä. Ruotsin kunkun piilokirjain hoksaamatta, pidän tauon ja ehkä oivallan sen myöhemmin.
9. Heppu7.9.2019 klo 22:09
Olihan marjasta asiaa. Kaikkia noita nimivariaatioita ei Nykänen tunne, mutta kaipa ne murteissa esiintyvät?
10. Siru8.9.2019 klo 15:46
On tainnut Hesarilta jäädä netissä kuukausiliitteen näköislehden linkki päivittämättä. Linkistä tulee edelleen elokuun kuukausiliite, vaikka luvataan, että ”Lue tästä syyskuun kuukausiliite”!
11. Elva8.9.2019 klo 16:03
Minä ainakin saan syyskuun liitteen esille.
12. Siru8.9.2019 klo 16:50
Syyskuun digi-kk-liitteen saan netistä esiin minäkin, mutta siinä ei ole ristikkoa. Ristikko pitäisi hakea Nököislehdestä. Siitä linkistä tulee elokuun kuukausiliite! Näin käy ainakin minun kohdallani edelleenkin!
13. Elva8.9.2019 klo 17:07
Saan esille syyskuun ristkon: linkki HS, Lehdet , scrollaan kk-liitteet esiin, joista ensimmäisenä syyskuun numero, josta ainakin minulta löytyy ristis.
14. Siru8.9.2019 klo 17:29
No niin, Elvan osoittamaa tietä pitkin löytyi syyskuun kk-liite ja sieltä myös ristikko. Tavallisesti käyttämäni linkki ei tuonut oikeaa tulosta! Kiitos Elva! Nyt pääsen minäkin tutkimaan pääkuvan marjaa!
15. U.R.8.9.2019 klo 18:29
Tasapainoinen ristikko, eikä mitään rutinoita! Viiksimies vasemmalla vähän mietitytti. Onneksi laatikkoon tulee vielä kohtuu hinnalla paperinen kk-pläjäys. Hyviä juttuja muutenkin. Puolukkaa pöytään!
16. Artsi8.9.2019 klo 21:34
Tämä oli kiva ristikko joka ratkesi hyvin nopeasti. Oiva ja ajankohtainen kuva keskellä..
17. Hansku8.9.2019 klo 21:35
Ihan jees oli tämä ristikko. Suksijan laskettelun piilokirjain meni arvaukseksi. Ehkä joku muinainen ilmaisu?
18. HT8.9.2019 klo 21:42
Sana tunnetaan mm. Kainuussa ja Perä-Pohjolassa. On myös Nykäsessä ja Kalevalassa.
19. Artsi8.9.2019 klo 21:57
17. Hanski 18. HT. Joo, Kainuussa tuo suksijan laskettelu tunnetaan tällä ratkaisulla. On hyvä, että törmää aika ajoin näihin murre ja perinne sanoihin. Kalevalassa muistan törmänneeni tähän sanaan.
20. Juuso10.9.2019 klo 17:06
Alarivissä on talon kuva. Sain ratkaisuksi sanan, joka on talon osa. On se niin väärin.
21. pelaaja10.9.2019 klo 19:56
Juuso, jos nyt kuitenkin tarkistaisit "talon osan" merkitykset vaikka Wikipediasta tai Kielosesta. Muutenhan sinulle pitää synttärikortin onnitteluksi kirjoittaa toisenlainen värssy perunamaasta jne. Olisi se niin väärin.
22. PM10.9.2019 klo 21:17
En muista aikoihin käyneen niin, että vain yksi HS:n kk-liitteen ristikon pääkuvasta johtuvista sanoista on tuttu entuudestaan. Lisäksi useassa muussakin uudessa sanassa esiintyi piilokirjaimia tai ne olivat risteäviä! Ilman apuja ratkomista yrittävänä turhauduin tämän ristikon kanssa melko pian!
Uusiin sanoihin törmääminen ja niiden oppiminen on toki sinänsä kiinnostavaa ja positiivista. Etenkin jos sanat olisivat sellaisia, että niitä olisi käytössä muuallakin kuin HS:n ristikoissa!
23. Eikka10.9.2019 klo 22:39
Sanonta ”Oma ****, oma lupa...” ei tarkoittane talon osaa. Eikä rakennuslupaa.
Vaikka Wikipedia onkin helppo lähde, ainakin minä arvostan Nykysuomen sanakirjaa enemmän.
24. Seti11.9.2019 klo 09:05
Oikean ylänurkan kuva, kävelevä henkilö. Vaikuttaa kuin ratkaisun pitäisi alkaa kuudennella vokaalilla, ja silloin tähän kohtaan ei sovi minkäänmoinen ratkaisu. Viimeinen kirjain näyttäisi olevan Egyptin jumalan mukaan toinen vokaaleistamme, ja se rajoittaa sanan löytymistä edelleen.
25. Juuso11.9.2019 klo 09:42
Pelaaja. Se synttärikortin värssy ei ole käsitteiden oikeinkirjoitusoppi.. Itse tarkistin myös tuon sanan merkityksen, ja se tarkoittaa yksinomaan talon osaa. Olen Eikan kanssa samaa mieltä eri hakuteosten oikeellisuudesta. Lauletaanhan laulussa käki-linnustakin, että "sulhonsa suloutta ylistää," vaikka naaraskäki ei kuku eikä laula! Hyvää alkanutta syksyä!
26. Elva11.9.2019 klo 09:42
Mielestäni ratkaisusana on ok, kuten myös mainitsemasi vokaalit.
27. Eikka11.9.2019 klo 10:55
Lainaus: 25. Juuso 11.9.2019 klo 09:42
Pelaaja. Se synttärikortin värssy ei ole käsitteiden oikeinkirjoitusoppi.. Itse tarkistin myös tuon sanan merkityksen, ja se tarkoittaa yksinomaan talon osaa. Olen Eikan kanssa samaa mieltä eri hakuteosten oikeellisuudesta. Lauletaanhan laulussa käki-linnustakin, että "sulhonsa suloutta ylistää," vaikka naaraskäki ei kuku eikä laula! Hyvää alkanutta syksyä!

Juuso hyvä, nimenomaan tuolta Nykysuomen sanakirjasta löytyy myös tuo merkitys kokonaisena talona, usein jonkun ammatin perässä (sekä erikseen että yhdyssanana).
28. pelaaja11.9.2019 klo 11:50
Olisikin kiva tietää, mistä Juuso sanan tarkisti koska sekä Nykänen, Kielonen että Wikipedia antavat sen toisen, tähän ristikkoon sopivan merkityksen eikä se ole Juuson ilmoittama "yksinomaan talon osa".

Tai siis emmä tiedä mitä kivaa siinä olisi, jos saisin tietää Juuson vaillinaisen haun. Voihan jokainen pitää kiinni haluamastaan. Väärän tiedon levittäminen se vain harmittaa.
29. Seitenvitonen11.9.2019 klo 12:10
24 Seti,
Niitä vokaaleja on 8. Kokeilepa sitä viimeistä
30. Seti13.9.2019 klo 02:02
Seitenvitonen thanks, se viimeinen vokaali päästi jäljille. Oudoksun edelleen sitä yhdyssanan mallista ratkaisusanaa. Viimeisenä on vokaali, kun yleensä tässä sanassa se vokaali jätetään pois.
Yhdessä virressä "...tule kanssani Herra Jeesus, tule siunaa..." tiedän kuulleeni tämän sanamuodon, ei muualla.
31. Eikka13.9.2019 klo 07:47
Lainaus: 30. Seti 13.9.2019 klo 02:02
Seitenvitonen thanks, se viimeinen vokaali päästi jäljille. Oudoksun edelleen sitä yhdyssanan mallista ratkaisusanaa. Viimeisenä on vokaali, kun yleensä tässä sanassa se vokaali jätetään pois. Yhdessä virressä "...tule kanssani Herra Jeesus, tule siunaa..." tiedän kuulleeni tämän sanamuodon, ei muualla.

Jos ei halua hirveästi vaivata päätään onko oikein vai -kysymyksillä, niin tässäkin Nykysuomen sanakirja antaa helpotuksen ja vastauksen: ko. sana löytyy sieltä, loppuvokaalilla ja ilman. Vastaavantyyppisiä L/LE-loppuisia sanoja on toki muitakin. Valistunut arvaukseni on, että LE-loppuinen saattaa olla vanhempi muoto, josta E on sitten liudentunut pois, ehkäpä yhdyssanojen yleistymisen myötä.
32. Jaska13.9.2019 klo 12:31
Eikka on oikeilla jäljillä, joskin liudentuminen on väärä termi. Ilmiö on elisio = loppuvokaalin kato, heittymä.

Puhekielessä ja yhdyssanoissa ko. loppuvokaalillista muotoa ei normaalisti käytetä. - - - - lemittari kuulostaisikin kummalliselta. Sitä vastoin Setin mainitseman virren sanoitukseen (Hilja Haahti) se sopii oikein hyvin.
33. Antti R.13.9.2019 klo 12:46
Nyt kun keskikohdan herkkumarjasta on päästy eteenpäin jäin jumiin ”vääristäviin”. Olenko oikeilla jäljillä jos ratkaisu liittyy äänestämiseen?
34. Elva13.9.2019 klo 19:37
Antti R. Minun ratkaisuni ei ainakaan liity äänestämiseen.
35. Kirsi L13.9.2019 klo 21:30
Antti R: Ei liity äänestämiseen.
36. Eikka13.9.2019 klo 22:47
Lainaus: 32. Jaska 13.9.2019 klo 12:31
Eikka on oikeilla jäljillä, joskin liudentuminen on väärä termi. Ilmiö on elisio = loppuvokaalin kato, heittymä.Puhekielessä ja yhdyssanoissa ko. loppuvokaalillista muotoa ei normaalisti käytetä. - - - - lemittari kuulostaisikin kummalliselta. Sitä vastoin Setin mainitseman virren sanoitukseen (Hilja Haahti) se sopii oikein hyvin.

Elisio on minulle tuntematon, eikä se tässä toteudu, lähellekään. Loppuvokaali ei voi kadota, kun vokaalilla alkavaa seuraavaa sanaa ei ole.

Itse olen ymmärtänyt liudentumisen nimenomaan runollisissa merkityksissä, ’-merkillä ilmaistaan puuttuva vokaali.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *