KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 36/2019

10187. SK 36/2019

Elva6.9.2019 klo 17:35
Jari Keräseltä sekä ristikko (2-tähtinen) että piilosana. Kuvat Päivi Vesanto. Ristis oli mainio eikä piiliskään tuottanut ongelmia. Kiitos laatijoille.
2. Pike6.9.2019 klo 19:46
Piilosanaa ei tarvinnut paljon pähkäillä, kun pisti kirjaimet ristikkorenkiin. Ajanhaaskausta miettiä sen kauemmin. Ristikko paljon helpompi kuin alanurkassa merkityt kaksi tähteä.
3. Lucius7.9.2019 klo 07:47
Kiitos Pike. Jätänkin lehden ostamatta, kun tehtävät ratkeavat noin helposti fuskaamalla.
4. pius7.9.2019 klo 11:15
Pike, mikset tee niin kuin minä, että odotat kun piiliksen ratkaisu julkaistaan ja täytät sen sitten. Menee nopeasti, eikä tarvitse yhtään miettiä saatika ristikkorenkiä.
5. Tuikku7.9.2019 klo 18:38
Minä en ristikkorenkiä tunne, mutta aika usein varmistan Ratkojista, voisiko saamani sana olla edes olemassa. Ristikoissa olen aina heikoilla, enemmänkin hahmotan piiliksen keskeneräisiä sanakokonaisuuksia, vaikka ratkaisusta puuttuisi montakin kirjainta. Mutta nyt meni piiliksessä viimeiseksi jääneen eli vs1 kanssa monta tuntia. Vihje on niin monisanainen ja vaikka yritin noudattaa omaa ohjetta lukemalla jokaisen sanan ja melkein sanavälitkin, ei meinannut syntyä ratkaisusanaa millään. Ei muuta kuin lehti syrjään ja muihin hommiin. Aika teki tehtävänsä: syntyi ihan järkevä ratkaisu. Samoin vs18 tuntui vihjeiden perusteella mystiseltä, mutta ratkesi sekin.
6. Uuge7.9.2019 klo 19:16
Ristikkorengin käyttö piilosanassa viittaa sanasokeuteen. Kyllä ne sanat kannattaa yrittää kaivaa omasta pääkopasta.
7. Tuikku8.9.2019 klo 17:24
En ole ladannut ristikkorenkiä millekään aparaatille, siis älypuhelimeen tai tablettiin tai pöytäkoneelle. Siksi sitä renkiä en käytä. Ehkä ristikossa kiusaus olisi suuri turvautua siihen, mutta olen tähänkin asti pärjännyt näillä nykypeleillä. "Miespalvelijallani" (puolisolla siis) on läppärikin, jota voin käyttää tarvittaessa eli välineissä olisi vara valita. Ratkon silti ihan vanhanaikaisesti kynällä ja pyyhekumilla lehteen ja ratkaisun lähetän sitten jonnekin virtuaalitodellisuuteen. Toivottavasti löytää perille.
8. Elva13.9.2019 klo 07:27
Huomasin jälkeenpäin, että minulta oli jäänyt ymmärtämättä oikean alakulman vihje EN VOI SEURATA. Minulla on ratkaisu TAAS, enkä ymmärrä yhteyttä.

Voisiko joku yst. selittää?
9. spa13.9.2019 klo 08:07
Elva, luepa vihje ilman aspiraatiota voi-sanan perässä.
10. Elva13.9.2019 klo 09:01
spa, kiitos. Yritin kovasti, muttei vaan sytytä. Joko on pimeä kohta tai sitten en vaan tunne sanontaa.
11. spa13.9.2019 klo 09:13
No yritänpä taasen auttaa. En muuten ollut edes huomannut ihmetellä tätä ennen kuin kysyit, kun tuli suoraan risteävistä. Ensin luulin, etten keksi jujua minäkään, mutta sitten jotenkin välähti.
12. Elva13.9.2019 klo 09:28
spa, kiitos jälleen. Nyt se aukesi, olipa tämä minulle hankala. Vaikka näitä on tullut jonkin verran treenattua, ne pääse kuitenkin liian usein yllättämään.
13. Eikka13.9.2019 klo 09:30
Sama juttu Rahikaisella: sana tuli ”itsestään” risteävistä sanoista. Yleensä kaakossa on ristikon helpoimpia sanoja, muta tätä olisi saanut pähkäillä ja pitkään, jos se ei olisi ollut apuja muista sanoista. Onhan tämäntyyppisiä ollut aiemmin(kin), mutta muistaakseni ne ovat olleet juuri(kin) päätteitä, jotka ovat olleet sellaisiksi helposti tunnistettavia.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *