KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 7.-8.9.2019

10185. IS Viikonloppu 7.-8.9.2019

Eki6.9.2019 klo 14:43
Teemun kakspuolkovis Helin piirroksin tulossa.
2. Tarja7.9.2019 klo 18:21
Siteeraan koviksen suhteen Uotista: Ei huono!
(Mutta tuosta rasittavuuteen asti toistuvasta muusikkokuvasta saan kyllä näppylöitä...)
3. O7.9.2019 klo 21:00
Vaikeusaste oli mielestäni kohdallaan. Oivallinen ristikko.

Kiitos tekijöille!
4. Elva7.9.2019 klo 21:23
Ratkoin viisi tehtävää.
Piilosana oli jostain syystä minulle kovin hankala, Parkkisen ajatukset eivät osuneet yhteen minun ajatteluni kanssa. Lopputuloksena piilis kylläkin täyttyi paitsi, ainakin toistaiseksi, yksi nelikirjaiminen sana jäi piilokirjaimiltaan auki ja lisäksi on toinen samanpituinen sana josta en ole aivan varma.

Kovis oli mainio, niinkuin Pallosella aina. Alhaalla keskellä on vielä muutamia sanoja joihin en ole ihan tyytyväinen, ainut tyhjä ruutu on piilokirjain.
5. Elva8.9.2019 klo 10:24
Vilkaisin jälleen kovista, ja niin vaan aukesi loputkin ristikosta.

Teemu Pallonen on laatija minun makuuni, ratkoessani hänen ristikkojaan todella nautin, enkä saa rauhaa ennenkuin olen saanut valmiiksi. Pidän kovasti hänen vihjeistyksestään, siitä puuttuu väkisin väännetyn tuntu, ilman että se vaikuttaisi vaikeusasteeseen.

Paljon kiitoksia nautittavista hetkistä
6. Elva8.9.2019 klo 13:14
Piiliskin valmis, täytynee kuitenkin aikanaan tsekata taitavimmilta ratkojilta.
7. HM9.9.2019 klo 18:15
Ristikko kesken vielä, mutta vaikuttaa mukavalta. Onkohan Oscar-vuosiluvussa virhe?
8. Tarja9.9.2019 klo 18:31
Oscar-palkinnot jaetaan yeensä edellisen vuoden elokuville. Koska Oscar-gaala on maaliskuussa, sen vuosiluku on vuotta isompi kuin varsinaisten palkittujen, joiden vuosiluku on elokuvan ensi-illan vuosiluku. Näin olen asian ymmärtänyt.
9. Tarja9.9.2019 klo 18:32
(po. yleensä)
10. HM9.9.2019 klo 18:44
Ok, kiitos tiedosta! Mutta vaikka elokuva olisikin edelliseltä vuodelta, voittajat listataan jakovuoden mukaisesti.
11. Tarja9.9.2019 klo 18:55
Kyllä minun tsekkaamissani listoissa vuosi on elokuvan ensi-illan mukaan.
12. iso S9.9.2019 klo 19:32
Periaatteessa kyllä, käytännössä ei aina - paitsi jos asiaa katsotaan Los Angelesin piirikunnan putkinäkökulmasta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Academy_Awards kertoo asiasta kinnostuneille enemmän, laitan tähän lyhyemmän version.

Varsinaisten elokuvien osalta (unohdetaan lyhytfilmit, dokumentit, ulkomaisten sarja jne) filmi kelpaa tietyn vuoden Oscar-ehdokkaaksi, jos sen ensi-ilta on Los Angelesin piirikunnassa Kaliforniassa kyseisenä vuonna 1.1.-31.12., molemmat päivät kokonaan mukaan lukien (siis keskiyöstä keskiyöhön) ja sitä esitetään vähintään seitsemänä peräkkäisenä päivänä. Elokuva voi olla vaikka miten loistava mutta ei kelpaa ehdokkaaksi, jos sitä esitetään esimerkiksi vain kolme kertaa (ensimmäisen, ainoan ja viimeisen) tai jostakin syystä vain joka toinen päivä.

Esimerkiksi vuoden 2009 parhaan elokuvan Oscarin sai Hurt Locker, vaikka se julkaistiin jo vuonna 2008. Los Angelesissa ensi-ilta oli jostakin syystä vasta 5.6.2009. Olisiko ollut taktinen veto? Vuoden 2008 Oscarin vei Slummien miljonääri. Gaala oli 22.2.2009.

"The 91st Academy Awards ceremony, honoring the best films of 2018, was held on February 24, 2019," Ainakin joskus gaala on siis jo ennen maaliskuuta, mutta se on sivuseikka. Vuonna x palkitaan vuoden x-1 elokuvat (ajoitus LA:n mahyväisin silmin nähtynä).

Ristikosta täydet pisteet molemmille tekijöille. Näkijän suoritusta en kehtaa arvioida muuten kuin sanomalla, että mie tykkäsin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *