KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 21.-22.5.2022

10155. IS Viikonloppu 21.-22.5.2022

Ylläpito20.5.2022 klo 10:57
Huomenna Brigitta Kalpaa koko kolmosen edestä ja Antti Parkkista piiliksessä.
2. Mie20.5.2022 klo 23:22
Jes!
3. K21.5.2022 klo 14:40
Olipa iloinen yllätys R-kioskilla, kun tarkastin ristisanatehtävän laatijan!!! Kiitos!!!
4. Kuju21.5.2022 klo 20:39
Kuten yleensä kolmosessa viimeiset 25% alkavat takkuilla. Johtunee liian monista vääristä kirjaimista ratkaisuissa.
5. Rampe21.5.2022 klo 22:25
Tämä tuntuu olevan minulle vaikeusasteeltaan nelonen!
6. pelaaja22.5.2022 klo 11:20
Vau! Onpa kiva ristikko. Nyt ei harmita yhtään, että eilisellä hakureissulla tuuli puski vastaan mennen ja tullen.
7. pelaaja22.5.2022 klo 11:22
=>Ja niin, kehut tarkoitettu siis Kovikseen, muihin antimiin en ole koskenut.
8. Jaska22.5.2022 klo 17:18
Brigitta Kalpa on räjäyttänyt pyytämättä ja yllätyksenä megaluokan ristikkouutispommin. Tämän koviksen siniset valtaavat näet kaikkien aikojen tilaston ykkössijan! Onnittelut ja ruusuja Teleniuksen mitalla!

Kokonaisuuskin täyttää ällän kriteerit, etenkin sanaston osalta. Vihjeistä useammat kovismaisesti knopahtavat eivät olisi olleet pahitteeksi. Tiedä häntä sitten, olisivatko ne poikineet nelostuntemuksia muillekin kuin Rampelle. Riippuu tietysti päivä kunnostakin. Minusta viime aikojen täyskolmosista Pitkälä ja Skytän olivat Kalpaa vaikeampia.
9. jak22.5.2022 klo 17:29
Kalpa johdattaa minua aina harhaan. Ratkaisut löytyvät monien tuskallisten mutkien kautta ja ovat lopulta niin itsestään selviä, että oma tyhmyys naurattaa. Kaiken huippuna ovat nuo siniset! - Näitä lisää, kiitos.
10. Kuju22.5.2022 klo 18:27
Tässä on sellaisia piilistyyppisiä vihjeitä kuten brittilehti "Aurinkokuninkaan" sylissä pelottava, sekä "ensitöiksi otettu turpaan", jotka molemmat ovat minulla vielä aukollisella alueella.
11. Kaapo22.5.2022 klo 18:32
Hieno ristikko Brigittalta. Vaikea, mutta lopuksi kaikki oli selvää.
12. Rampe22.5.2022 klo 20:36
Tämän neloselta tuntuneen ristikon selättäminen meni sunnuntain puolelle, mutta ratkesi sentään.
Eilen ylivoimaisilta tuntuneet vihjeet tuntuvat jälkikäteen helpoilta, mutta näinhän se aina menee.
Sinisistä olen Jaskan kanssa yhtä mieltä, mutta on tunnustettava että ylemmän idea odottaa yhä älyämistäni.
Voi tapahtua hyvinkin pian tämän lähettämisen jälkeen, tai sitten ei.
13. Pike23.5.2022 klo 10:01
Kalpa ja Skyttä ovat suosikkejani. Onneksi sain lehden vielä jäkikäteen lähikaupasta ja nautin ratkonnasta. Mainiot siniset sanaketjut.
14. isoäiti23.5.2022 klo 10:49
Minäkin ennätin vasta eilen illalla lehden jahtiin; kolmannessa kaupassa tärppäsi. Onneksi! Meitä on todella hemmoteltu koviksissa. Pitkälä, Skyttä ja Kalpa, kerrassaan hieno sarja, kiitos!
15. happonen23.5.2022 klo 15:36
Oli selkeästi kovis. Ratkoin kolmessa erässä ja pääkuvan ympäristö jäi viimeiseen rupeamaan. Brigitalla on selkeästi omat faninsa, mutta itse en voi varauksetta yhtyä tämän ristikon ylistäjiin. Tässä ristikossa on kyllä paljon oikein mainioita vihjeitä, mutta toisaalta taas useampi laatijalle tyypillinen piirre, joista en pitänyt. Näitä ovat Brigitan tavaramerkiksi laskettavat "korkeakulttuurivihjeet" (eli oopperat ja kirjallisuus) ja sitten useampi rakennevihjeen tyylinen juttu, joita on lähes mahdoton ratkoa ilman risteäviä sanoja. Näitä ovat esim. PÄÄTÖN SAARI ja KASVEISTA MIEHIKSI -3.

Ja älkää käsittäkö väärin - tämäkin on kelpo ristikko IS:n taattuun tyyliin. Mutta kun viime aikoina on ollut lehdessä aivan käsittämättömän hyvää tavaraa (esim. tuo Pitkälä), niin en nyt vaan ihan täysillä innostunut tästä.

Ylempi pääkuvan lause kaipaisi minustakin selvennystä, en ihan hoksannut asiayhteyttä ainakaan vielä.
16. Jaska23.5.2022 klo 17:27
Ooppera- ja kirjallisuusaiheinen vihje saivat minulta vahvat plusmerkinät. Genret kun ovat aliedustettuja ristikoissa. Kulttuuria ovat tietysti myös poppi ja rokki sekä dekkarit. Niitä sivuavia vihjeitä, hyviä ja huonoja, on tarjolla tarjolla yllin kyllin muiden laatijoiden tuotannossa. Joskus tuntuu, että jopa liikaa. Ja älköön happonen käsittäkö väärin muistutustani, että risteävistä saatavat avut ovat oleellinen osa ratkontaprosessia.
17. pelaaja23.5.2022 klo 18:34
Kyllä kai risteävistä saatavat avut kuuluvat ristikoiden ratkontaan. Muutenhan kyseessä ei olisi ristikko vaan luettelo.
HS-ristikoiden ratkontakokemuksesta taisi tällä kertaa olla minulle apua yläsinisen hauskuuden hoksaamiseksi hetikohta.
18. anna h23.5.2022 klo 18:46
Hieno ristikko. Ja molemmat siniset lauseet todellakin pääkuviin aivan suoraan liittyviä, joten miettikää vielä mitä pääkuvassa on jos ette ole hoksanneet. Minä lukeuduin Brigitan faneihin heti alkuunsa, ja tykkään tyylistänsä edelleen. Toivottavasti pian lisää häneltä laatimuksia!
19. happonen23.5.2022 klo 20:47
Kun tuuletin päätäni raittiissa kevätilmassa, niin ylempikin lause avautui - siitä kyllä peukutus laatijalle.

Tajusin, että samaan objektiin liittyvää sanaleikkiä on käytetty myös yhdessä kaikkien aikojen parhaisiin äänestetyssä Fingerpori-stripissä, tosin se versio menee kyllä k18-osastolle :D ;)
20. iso S24.5.2022 klo 12:14
Toistaiseksi liian hapokasta, vajaa puolet kasassa. Muita kiireitä ja motivaatio-ongelmat kurjina tekosyinä, kun kaamea totuus on että käytettävissä oleva järki kuuluu hivenaineisiin.
21. Owlie24.5.2022 klo 15:01
Sulimmat kiitokset harvinaisesta herkusta, josta riitti ähkimistä 3 päivälle. Viimeinen vääntö laatijan kanssa käytiin oikean ylänurkan 4 ruudussa.
22. Elva24.5.2022 klo 15:44
Tämä taitaa olla haastavin ratkomani Kalpa. Paljon aikaa ja pähkäilyä on vaatinut, mutta nyt ovat ruudut täynnä. Yksi nelikirjaiminen sana jäi ymmärtämättä, vaikka risteävien pitöisi olla olkein.

Kiitokset hienosta vihjeityksestä!
23. Maikku24.5.2022 klo 16:26
Olen happosen (15) kanssa samaa mieltä että en kuulu ylistäjien joukkoon mm sen takia, että toteutus on kuiva eli tämä on sanaristikko lähes täysin ilman kuvallisia vihjeitä. Se on tietenkin laatijalle nopein tapa saada ristikko valmiiksi. Suomesta löytyy muutamia, jotka varmasti mielellään auttaisivat laatijaa toteutuksessa vaikkapa viereisen sivun Pehmiksen toteuttaja. Punnersin kuitenkin tärkeimmät eli numeroruudut, joista yksi on vielä epävarma, mutta olkoon. Jotkut tykkää tällaistakin, se heille suotakoon.
24. Funny24.5.2022 klo 17:26
Olen varma, että Brigitta Kalpa saisi ristikoihinsa kuvia, jos niitä tarvitsisi. Vihjeistä ei silloin kuitenkaan tulisi sellaisia, joita hän haluaa. Hassua, miten ihmiset kuvittelevat, että laatijat yrittävät saada näitä nopeasti valmiiksi. Tusinalehtien tusinaristikot ovat ihan eri juttu, mutta näiden kovisten kanssa laatijat näkevät todella paljon vaivaa. Sellainen laatija, joka haluaa joka työstään hyvän tuntipalkan, ei tämmöisiä rupea laatimaan.
25. Juse24.5.2022 klo 18:18
Kalpa Joutsin ohella mieleinen laatija juuri siksi, että vihjeet enimmäkseen sanallisia. Ei kaikki tykkää sarjakuvista.
26. K26.5.2022 klo 10:35
Lainaus: 22. Elva 24.5.2022 klo 15:44
Tämä taitaa olla haastavin ratkomani Kalpa.

……

Nyt ei tämä Kalpa avaudu millään!!!
27. Ritu30.5.2022 klo 12:03
Vaikeutta oli minulle tässä koviksessa enemmän kuin kylliksi. Vieläkin ruutuja ammottaa tyhjinä ristikon ylälaidassa keskellä.
Alkuun pääsin kirjoittamalla kaksi sanaa melko lailla nopeasti paikoilleen. Siellä ne ovat edelleenkin.
Noiden kahden sanan jälkeen en keksinyt sinne pitkään aikaan yhtään mitään. Myönnän, että toivottomuus iski sen verran kovana, että jätin ristikon pariksi päiväksi täysin rauhaan.
Pikku hiljaa edistyin saaden sanan sinne tänne. Edistymisen esteenä pääkuvan alapuolella minulla oli lähes loppuun saakka väärä ratkaisusana. Voi sitä ihanuutta, kun sain sen korjattua ja pääsin eteenpäin!
Oli monia vihjeitä, joissa oivalluksen hetki oli hieno. Yksi vihje osui kivasti nauruhermoonkin.
Sitten toisaalta oli vihjeitä, joihin tulleen ratkaisusanan koin liian ympäripyöreäksi. Toki myönnän, että vielä voi olla joissakin niissä jotain, missä minulla ei vain vielä ole syttynyt lamppu palamaan.
Sitten on yksi nelikirjaiminen ratkaisusana, jonka ensimmäiseksi kirjaimeksi voisin laittaa kaksikin kirjainta ja kumpaankin osaisin antaa jonkinlaisen selityksen. Ja silti risteäväkin sana jotenkin menettelisi kummallakin.
Minulle ei riitä, että saan risteävien avulla ruutuihin ratkaisusanan. Sen pitäisi sopia vihjeeseen kuin avaimen lukkopesään eikä yhtään jäädä arvuuttelun varaan, että kuuluukohan se tähän vai ei.
Kritiikkini voi olla ennenaikaista, sillä niin monta kertaa olen huomannut, että ymmärrys noihin ratkaisusanoihin tulee aika usein jälkijunassa ja tuon jälkijunan aikataulusta tiedän vaan sen, että se on aina auttamattomasti myöhässä. Todennäköisesti nytkin.

Mutta odottelen ratkaisun näkemistä ja kenties tässä lätkän MM-mestaruuden jälkimainingeissa vielä jotain aukenee niin, että kaikkien loppujenkin ratkaisusanojen yhteys vihjeeseen kirkastuisi minulle.

P.S. Pääkuvassa olevalle ihanuudelle voi antaa rapsutukset puolestani. Hällä oli ratkomaan houkutteleva söpö ilme!
28. iso S30.5.2022 klo 17:21
Ahkeruus kovankin kallon voittaa. Sana päivässä, kaksitoista parhaassa ratkesi noin lonkalta karrikoiden. Eilen oli jäljellä enää pääkuvan ympäristö ja sekin täyttyi, kun vaihdoin yhden arvauksen toiseksi. En vielä onnistunut käärimään ymmärrystä sinisten lauseiden ympärille ja siellä täällä muuallakin jälkimaku on sellainen, että Kalpa nojaa paljolti no jaa -tyyppisiin vihjeisiin. Tämä siis minun makuni mukaan. Olkaa kaikin mokomin eri mieltä.

Kiistämätöntä taitoa on havaittavissa, siis laatijassa. Olisipa ratkojassakin! Tyyli on omanlaisensa ja sehän on hyvä, muita kopioimalla saa yleensä syntymään alkuperäistä heikompaa jälkeä. Kalpa tekee parasta Kalpaa. Jotkut aikaisemmat näytteet ovat olleet paremmin tikapuuhermostolleni sopivia. Senhän täytyy olla jokaisen laatijan perimmäinen tavoite, jos minulta kysytään. Vielä ei ole kysytty, mutta vastasin valmiiksi.
29. Elva31.5.2022 klo 08:59
Minulta jäi ymmärtämättä vihje KEPPIÄ KÄYTTÄEN jossa ratkaisusanani on VAOT. Voisi myös olla JAOT, sillä risteävä on KITUVA/KITUJA.
30. Tarja31.5.2022 klo 09:30
Minulla on pieni kasvimaa, jonne tänäkin keväänä tein kepillä multaan vaot kylväessäni siemeniä. Tämä voisi olla yksi vaihtoehto vastauksen ymmärtämiseen.
31. Ylläpito31.5.2022 klo 09:37
Totta, Elva, jaotkin voi tehdä kepillä.
32. Elva31.5.2022 klo 09:40
Kiitos Tarja. Ajattelinkin jotain tällaista, mutta koska kasvimaista ei ole kokemusta, olin avoin muullekin selitykselle.
33. Elva31.5.2022 klo 09:42
Ylläpidolle kiitos muusta selityksestä.
34. Rampe31.5.2022 klo 12:23
Ylempää sinistä en sitten äkännyt. Mikä toi putkahtaa mieleen?
35. Tarja31.5.2022 klo 12:30
Villakoira (eli pölypallo) voi putkahtaa Miele-merkkiseen pölynimuriin.
36. Jaska31.5.2022 klo 12:32
Rampe, liittyy siivoamiseen.
37. Rampe31.5.2022 klo 12:37
Tarja ja Jaska, kiitos!
Olisi pitänyt putkahtaa mieleen minullakin, mutta ei.
38. Tarja31.5.2022 klo 12:42
Miele-sanalla on leikitelty kuluneina vuosina useasti hömppäpuolen Selitä sana väärin -ketjussa ja viimeisimpänä Mikä kirja? 28 -ketjussa (kommentit 418.-424.).
39. pelaaja31.5.2022 klo 13:47
Rampe, sanoin aiemmin että HS-ristikoista oli minulle apua. Siellä kun on suht usein ollut 'miele' miten milloinkin.
40. Tuomas L.31.5.2022 klo 14:24
Loistelias ristikkovihje jostain vuosien takaa: IMURILLA KOMEROSSA? = MIELENRAUHA.
41. iso S1.6.2022 klo 11:22
Luullakseni toistaiseksi käyttämätön ristikoissa: haittaa siivousta = MIELENVIKA.

Kepillä voi tehdä joissakin tilanteissa myös LAOT ja RAOT. Jos ei muuten niin ihan pahankurisuuttaan. Nämäkin vaihtoehdot täytyy pitää mielessä silloin jos kituvia ei ole vielä tunnistettu. Mikä ettei myös PAOT, vaikka siinä tarkkuutta venytetään lähes uskottavuuden ulottumattomiin. Joka tapauksella kepillä voi hätistää elukoita pakoon. Tekemistä sekin, jos parempaa tekemistä ei tule mieleen. Ristikossa täytyy tietysti noteerata poikittaiset sanat. Näitä kolmea teoriassa mahdollista ei oikein voi istuttaa niin että kituvista tulisi järjellisiä (sanoja).

Voihan kepillä takoakin, esimerkiksi oppia kovaan kalloon, mutta ei nyt mennä siitä johdettavissa olevaan ratkaisuyritelmään. Väkivalta on paha asia sen kaikissa ilmenemismuodoissa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *