KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 27.-28.7.2019

10144. IS Viikonloppu 27.-28.7.2019

Eki27.7.2019 klo 13:09
Tänään mun ja Helin 3- ja piilis Parkkisen Antilta.
2. HT27.7.2019 klo 13:25
Koviksen vihje KIELTÄÄ JUMALAN on vähän pielessä.
3. O27.7.2019 klo 15:58
Mukava ristikko ja paljon ovelia vihjeitä. Kiitos!
4. Juha N27.7.2019 klo 17:06
MIESPUOLINEN MARIA?? Tässä tässä täytyy olla jokin jippo, jota en ymmärrä. Muuten en ymmärrä.
5. tapani27.7.2019 klo 19:16
Saunan jälkeen ratkesi. Kovis on täynnä. Siinä oli mukavia oivalluksia. Kiitos.
6. Jaska27.7.2019 klo 19:17
Voisiko Ekille sattua noin paha moka? Vaikeaa uskoa. Mutta jos siinä on jippo, se on kyllä superovela. Muutenhan ristikko oli jopa arviotaan helpompi. HT ja O eivät asiaa noteeranneet, joten he sitten kaiketi hoksasivat jujun.
7. HT27.7.2019 klo 19:32
En ole noteerannut koska vasen ylänurkka on ainakin vielä toistaiseksi kesken,
8. HT27.7.2019 klo 19:36
Nyt tuli nurkka täyteen ja liityn ihmettelijöihin.
9. Elva27.7.2019 klo 20:39
Säästän koviksen myöhempään ajankohtaan, mutta muut tehtävät on tehty. Tavis oli mainio ja piilis oli tavallista konstikkaampi. Ristiksen kanssa oli eniten vaikeuksia, ja olin jo jättämässä sen kesken, mutta tulihan se lopulta väkisin selvitettyä.
10. Jaska27.7.2019 klo 21:20
No, voihan se tietysti olla epäsuora vihje, jolloin se ei ole väärä. Hyväksi en kehuisi. Mutta ristikon yleisarvosana kiitettävä ei silti ole vältettävissä:)
11. Jaska28.7.2019 klo 00:11
Tarkoittamani ratkaisu ei sittenkään käy. Ollaan siis edelleen huuli pyöreänä.
12. Elva28.7.2019 klo 07:06
Mainio ristikko, joka täyttyi mukavasti kunnes juutuin vasempaan ylänurkkaan. Enää neljä vaakasanaa jäljellä, mutta täytyy jatkaa joskus toiste.
13. Elva28.7.2019 klo 07:20
Vilkaisin vielä kerran ristikkoa js vaihdoin yhden pystysanan paikkaa, ja sainkin tuloksena ristikon valmiiksi. Nyt täytyy vaan miettiä eräitä vihjeeen ja ratkaisusanan yhteyksiä.
14. Elva28.7.2019 klo 07:37
Minulla on oma ratkaisuni kohtaan MIESPUOLINEN MARIA.
15. HT28.7.2019 klo 09:26
Jokaisella on oma ratkaisunsa, ei toisen. Onko sinun sopusoinnussa vihjeen kanssa?
16. Ylläpito28.7.2019 klo 10:08
Maria-vihjeessä taitaa tosiaan olla kaikki muu turhaa ja harhaa.
17. Tarja28.7.2019 klo 10:12
Vihjeeseen löytyy looginen selitys, kun muistaa laatijan kiinnostuksen kohteen esim. omaani verrattuna. Itseäni vasemmassa yläkulmassa hidasti se, että vihjeiden sijoittelu ei ollut ihan selkeää.
18. HT28.7.2019 klo 10:21
Jos löytyy looginen selitys, niin se MIESPUOLINEN ei sitten olekaan turhaa ja harhaa, kuten Ylläpito sanoo?
19. Tarja28.7.2019 klo 10:23
Minä en tietenkään tiedä laatijan aivoituksia, mutta selitys kelpaa minulle.
20. Ylläpito28.7.2019 klo 10:49
Kiinnostavaa.
21. Rampe28.7.2019 klo 10:57
Tarja, tarkoitatko tosiaan laatijan kiinnostuksen kohdetta vai k.o Marian?
"Miespuolisella" Marialla on hyvinkin monta naispuolista kollegaa jotka ovat alallaan menestyneet useimpia miespuolisia paremmin.
Muutenhan ristikko oli oikein mukava kolmemiikka, jossa kyllä tuo jumalankieltäjä kyllä epäilytti.
22. Elva28.7.2019 klo 11:00
HT,
Kirjoitin ensin pelkkä ratkaisu, mutta koska se vaikutti liian varmalta faktalta, niin muutin sen mielestäni vaatimattomampaan muotoon. Olen silti hyvin tyytyväinen siihen ja uskon, että moni muu on päätynyt samaan.

Lisäksi on parii kolme vihjettä, joita en ole tajunnut.
23. Ilmari28.7.2019 klo 11:04
Kukahan mahtaa olla ”ANNIE MAE BULLOCK”?
24. Tarja28.7.2019 klo 11:15
Palaan asiaan vastausajan umpeuduttua.
25. Jukkis28.7.2019 klo 11:15
Muistan joskus kuulleeni sellaisesta maksullisesta palvelunumerosta, taisi olla 5,99 euroa/minuutti, että kun sinne soittaa ja kuuluvalla äänellä lausuu että "hakusana xxxx", jossa nyt siis "xxxx":n paikalle tulisi "ANNIE MAE BULLOCK", niin silloin työntekijä lähtee valtavaan kirjastoon kaivelemaan vastausta siihen, mitä tuo hakusana tarkoittaa. Valitettavasti en muista tuota puhelinnumeroa. Saattaa löytyä googlaamalla.
26. Jaska28.7.2019 klo 11:17
Knoppina voisi miespuolinen Maria olla Marius. Jotta vihje olisi kelviollinen, Mariuksen pitäisi olla Marian tavoin kohtuullisen kuuluisa omalla alallaan. Netistä en ehdon täyttävää kuitenkaan löytänyt. Joten Ylläpitoa uskokaamme.
27. HT28.7.2019 klo 11:18
Eka sana lienee laatijan lipsahdus.
28. HT28.7.2019 klo 11:19
Edellinen oli vastaus viestiin 23.
29. Ylläpito28.7.2019 klo 11:23
Bullockin nimestä on näköjään useita versioita. Kuka varmistaisi kirkonkirjoista?
30. G28.7.2019 klo 11:32
Jaska, kokeileppas sitä ilmeisintä miespuolista Mari*ta.
31. HT28.7.2019 klo 11:33
Montako lienee, mutta ainakaan minä en pienellä askartelulla löytänyt vihjeessä mainittua.
32. Tarja28.7.2019 klo 11:51
Ei tarvinnekaan palata asiaan, sillä G:llä on ilmeisesti sama selitys, jonka hän melko suoraan kommentissaan paljastaa.
33. G28.7.2019 klo 13:27
Just keksin köökkelöidä naispuolisella Marialla. Löytyi eli vinkistä tulikin entistä oudompi.
34. Tarja28.7.2019 klo 14:13
Jos jättää naispuolisen henkilön huomiotta, koska häntä ei kysytä, niin minusta vihjettä voi ajatella sellaiseksi kovisvihjeeksi, jossa henkilö ei kuulu kaikkien yleistietouteen. Sellaisia ristikoissa näkee usein. Mutta usein myös minun selitykseni on eri kuin laatijan. Joten sain tällä tavalla ristikon valmiiksi itseäni tyydyttävällä tavalla, mutta laatijalla on luultavasti ihan eri selitys vihjeelle. Sen kuulemme varmasti aikanaan.
35. ET28.7.2019 klo 14:55
En ymmärrä keskiyläosaa. Jos jonkun sanan on keksivinään se ei natsaa mihinkään. En voisi olla kais, mitä ihmettä?
36. HT28.7.2019 klo 15:26
En ymmärrä minäkään mutta välikö hällä, pystyyn tuli joka tapauksessa järkevä sana. Selityksiä voi odotella vastausajan mentyä umpeen.
37. pelaaja28.7.2019 klo 15:41
Hankin sit minäkin tämän muikean ristikon pähkäiltäväkseni. Mariassa päädyin siihen, että muu todellakin on turhaa ja harhaa. Eräs muu ruutupari vielä ymmärtämättä mutta jospa se tästä selkiintyy. Harmi vaan, että se risteää oikein hyvän ratkaisusanan kanssa, jota ainakaan en suostu mulkkaamaan. Ettei vain olisi sama kohta kuin ET:llä ja HT:llä.
38. Jaska28.7.2019 klo 15:58
ET, kyllä natsaa eli ei virhettä.

En omin päin hoksannut tsekata G:n ja Tarjan miespuolista. Sopii kyllä Ekin vihjeeksi. Sen mielekkyydestä oltaneen mieltä jos toistakin, mutta ei siis virhettä tässäkään.
39. pelaaja28.7.2019 klo 16:06
Hei, taisin nyt tajuta G:n ja Tarjan Maria-jutun. Aika vinkeä, jos ymmärrän oikein. Ja todellakin sopisi Ekin vihjeeksi.
40. O28.7.2019 klo 16:07
Sain melkoa alussa sen MIESPUOLINEN MARIA.
41. Elva28.7.2019 klo 16:35
Sääli kun hyvä vihje meni vähän pilalle. Olen varma, että moni sen keksi heti alussa ja vähitellen se olisi ollut kaikkien keksittävissä. Vihjehän ei ollut vaikea.
42. Jaska28.7.2019 klo 18:38
Kenties ei kovin moni sentään heti alussa. Okin vasta melko alussa. Ja moninkertainen suomenmestari ei edes lopussa.
43. pelaaja28.7.2019 klo 19:00
Kenties.
Omalta osaltani asia on 3-piippuinen.
1. piippu: Kun varteenotettavammat ratkojat ihmettelivät, olin itsekin vietävissä ihmettelyyn.
2.: Nyt jäi mysteeriksi, milloin vai milloinkaanko olisin äkännyt ilman G:n paljastusta. Se kismittää.
3.: Kolmaalta osittain juuri sen ihmettelyn takia tulin hankkineeksi lehden päästäkseni itsekin ihmettelemään.
Mutta onneksi 1 ratkaisusana on vielä ymmärtämättä.
44. Elva28.7.2019 klo 19:51
Sorry, jos nipotan turhaan. Mutta olen tottunut, HS:n saitilla kuulemaan, että siellä eletään kuin pellossa, mutta muilla säikeillä on kova kuri. Mutta ei taida ollakaan niin kova. Itsehän toimin niinkuin noviisit yleensä; ankarasti sääntöjä noudattaen, kunnes huomaan ettei kukaan muukaan niitä noudata, ja opin hölläämään.

Mitä vihjeeseen tulee, niin keksin sen heti, ja koska olen tämän porukan huonoimpia ratkojia, otaksuin että suuri joukko muitakin on sen keksinyt. Ehkä arvioni oli sitten väärä.

Pahoittelen, jos olen kommentillani loukannut ratkojia. Ei ollut tarkoitus.
45. Jaska28.7.2019 klo 19:56
Tavis ei ollut läpikirjoitettava! Oli ilahduttavasti pitkähköiksikin venähtäneitä tuumaustaukoja. Kiitettävä taviskeskis.
46. Elva28.7.2019 klo 20:58
Huomasin äsken, että vaikka kehuin noudattavani ankarasti sääntöjä, olen itsekin tänään tullut paljastaneeksi olennaisen seikan. Ainakin minua tieto olisi auttanut huomattavasti. Näin tulinkin todistaneeksi, ettei ole helppo toimia mallikkaasti ratkojien maailmassa :(
47. Jaska28.7.2019 klo 21:14
Elva, en usko kenenkään loukkaantuneen toteamuksestasi lisävihjaamiskiellon rikkomisesta. Niinhän on nyt kiistämättä tapahtunut. Väitteesi "...ettei kukaan muukaan niitä noudata..." menköön hyperbolan piikkiin sallittuna tyylikeinona. Rikkeen vakavuusaste ei ole kuitenkaan vielä selvillä. Emmehän vielä tiedä, onko monen keksimä asiayhteys ihmetellyn vihjeen ja sen ratkaisusanan välillä sama kuin laatijalla.

Rohkenen vielä udella, ethän loukkaannu, miten se "heti" keksimisesi (44.) on tulkittava, kun viestissä 12. kerroit juuttuneesi vasempaan yläkulmaan.
48. Elva28.7.2019 klo 21:34
Jaska, jos kuvittelit, että heti tarkoitti, heti luettuani vihjeen, niin erehdyt. Niin supertaitava en ole. Minä tietenkin tarkoitin, silloin kun ratkaisin ylänurkan sanat. Ja jopa siihenkin minulla on hyvä selitys, jonka kerron kun aikanaan kyselen ymmärtämättä jääneiden vihjeiden perään. Niitä ei onneksi taida olla kuin pari. Siis pientä edistystä.
49. Juha N28.7.2019 klo 23:07
Pidän yhä mahdollisena, että vihjeessä MIESPUOLINEN MARIA on jokin oikeasti fiksu jippo, jota en ole äkännyt ja jonka paljastuttua lyön kädellä otsaani sanoen: ”Äh, hieno, miksen tajunnut!”

On selvää, että Hesarin laatija, joka laiskuuden, välinpitämättömyyden tai osaamattomuuden takia turvautuu esim. brasilialaisiin kyläpahasiin tai Intian ulkopuolella tuntemattomiin Bollywood-näyttelijöihin, ei arkailisi käyttää laadinnassaan myöskään erästä vuosina 2007-08 muutaman saksankielisen levyn julkaisutta artistia, jota kielualueensa ulkopuolella tuskin tunnetaan. Ristikon laatu tosin on tällöin jotain muuta kuin priimaa.

Mutta mielestäni on Erkki Vuokilan taitojen aliarvioimista olettaa, että kyseinen MARIO _ _ _ _ olisi tässä vihje-ratkaisanaparissa tarkoitettu henkilö, vaikka sellaisesta saksan- ja englanninkielinen Wikipedia-artikkeli löytyykin. MARIA _ _ _ _ tai vaikka pianisti _ _ _ _ _ _ _ _ (etunimi sama kuin sukunimi) sen sijaan tulevat kyseeseen.

Toki EV ristikoissaan useinkin muusikkonimiä käyttää - rockheeboja, blueskitaristeja, jazztrumpetisteja ym - mikä itseäni vähän ärsyttää, kun en näitä henkilöitä googlaamatta tunne. Kyse on silti aina oikeista maailmantähdistä, ja vika on omassa rajoittuneisuudessani, jos tarve netistä lunttaamiseen tulee. Tämä MARIO _ _ _ _ sen sijaan tyytyköön pesimään saksankielisissä ristikoissa.

Olen enemmän kuin mielissäni, jos alkukappaleessa mainitun ähkäisyn joudun vielä päästämään.
50. Elva28.7.2019 klo 23:22
Juha N.
Olipa epämiellyttävä kommentti.
51. Juha N29.7.2019 klo 00:13
Niin, Elva, mutta tarkoitin juuri sitä mitä sanoin.

1) Henkilön MARIO _ _ _ _. käyttäminen ristikossa ei kuulu ratkojan ominaisuudessa tuntemani Erkki Vuokilan laatustandardeihin. Olen ratkonut Vuokilan ristikoita jo 70-luvulta lähtien. Niissä taidot ja itsekritiikki ovat sallineet kehityksen nykytilanteeseen.

2) Henkilön MARIO _ _ _ _ käyttäminen ristikoissa sopisi hyvin Hesarin ristikkolaatijan profiiliin. Olen ratkonut hänenkin ristikoitaan 70-luvulta lähtien. 80-luvulla Hesarin viikonloppuristikot olivat parasta mitä ristikoiden saralla tiesin. Leikkasin niitä talteen, ja kyseiset mapit minulla on yhä tallella jossain. Vielä ehkä vain 10v sitten kehuin itsekinHesarin ristikoita muiden mukana tämän saitin HS-säikeellä. Mutta siinä missä muiden laatijoiden itsekritiikki on saanut heidät kaihtamaan Googlesta löytyviä sanaharvinaisuuksia, Hesarin ristikot eivät valitettavasti ole pysyneet kehityksessä mukana. On liian mukavaa, kun ei tarvitse nähdä vaivaa jonkin hankalan kohdan entraamisessa, jos vaikka esim. ristikkoon pukkaava sana RKIS sattuisi olemaan jokin nebraskalainen radiokanava tai iranilainen miehennimi. Mutta ei tällaisten sanojen käyttö, etenkään näin sumeilemattan runsasmääräisenä, minusta laatua ole. Todennäköisimmin ei taidonkaan puutetta, vaan silkkaa mukavuudenhalua ja välinpitämättömyyttä.
52. Keijo29.7.2019 klo 05:41
Happamia sanoi... vai pitäisikö sanoa littanoita lottanoita?
53. HT29.7.2019 klo 09:50
Lehdon google-hirvityksiin on jo tottunut, niin ettei meikämies niistä enää jaksa ärsyyntyä. Mutta voisi Lehto kumminkin olla rehellinen eikä esiintyä hyveellisempänä kuin on. "Erikoisimpia sanoja Lehto välttelee, sillä hänestä ristikoiden idea ja luonne katoavat, jos vihjeitä pitää alkaa Googlella ratkoa." Tuo tammikuun 2017 kuukausiliitteessä.
54. Elva29.7.2019 klo 09:58
Juha N,
Kommenttisi 51. oli jo asiallisempi. Ehkä vähän turhaan kiihdyin, kun aiemmin tulkitsin sanasi kovin ylimielisen ilkeiksi.

Hämmästelen myös, että on näin monta kandidaattia MARIAksi. Itse pidin omaa MARIAani selviönä. Näkee sitten kolmen viikon kuluttua
55. Elva29.7.2019 klo 10:22
HT,
Jos Lehto näin on lausunut, se todistaa epärehellisyyden sijasta erinomaisesta huumorintajusta.
56. Juha N29.7.2019 klo 11:12
Elva: Jos sinulla on jokin muu looginen selitysmalli vihjeelle MIESPUOLINEN MARIA kuin viittaamani MARIO _ _ _ _, niin onnittelen: olet varmaan äkännyt sen laatijankin tarkoittaman ajatuksen. Jään odottelemaan omaa ahaa-elämystäni.
57. Eki29.7.2019 klo 11:15
Vihje perustuu väärään käsitykseeni asiasta. Hyvä jos sille löytyy joku hyvä selityskin!
58. Eki29.7.2019 klo 11:18
Samoin Annie Mae Bullock otettu huonosta lähteestä.
59. HT29.7.2019 klo 11:26
Ja mistähän lähteestä vihje KIELTÄÄ JUMALAN on otettu, vastausana kun ei sitä tarkoita. On sekoitettu ateistiin.
60. HT29.7.2019 klo 11:35
Elva 55,

jos Lehto ei niin sanonut, Hesarin toimittaja Tuomas Kaseva on artikkelissaan siteerannut häntä väärin.

Toinen hupaisa kohta jutussa: "Lopuksi hän piirtää ruudukon puhtaaksi ja tarkistaa sen kolmeen kertaan. 'Ja siltikin joskus jää virhe, ja sekös harmittaa.' " Virheet hänen ristikoissaan ovat kovasti yleisiä ja olenkin muutaman kerran sanonut, että tarkistaisi neljästi.
61. Eki29.7.2019 klo 11:38
Kieltää pitäisi sitten varmaan olla: ei välttämättä usko jumalaan. On epätarkka. Valitan tulkintaani.
62. Juha N29.7.2019 klo 11:42
55: Toki HT:n siteeraama lausuma voisi mennä ironian piikkiin, jos se olisi Lehdon itse kirjoittama. Tässä tapauksessa se on kuitenkin toimittaja Tuomas Kasevan kynästä. Tuo haastatteluun perustuva kirjoitus on tehty myötäsukaisen kunnioittavasti ja vailla ironian häivää. Jos Lehto tarkoitti vastauksensa ironiaksi, niin toimittaja vaikuttaa tulkinneen sen totuudeksi, eli Lehto vei häntä kuin malagaviinimittaa. Lopputulos on, että Hesarin ristikoihin vasta tämän kirjoituksen perusteella tutustuva saa niistä aivan väärän käsityksen.

Laajempi lainaus kyseisestä toimittaja Tuomas Kasevan tekstistä (viimeiset kappaleet):

”Tammikuun ristikko syntyi Suomessa, mutta enemmistö viime vuosien töistä on laadittu Lehdon toisessa kodissa Puerto de la Cruzissa, Teneriffalla. Siellä ikkunasta näkyy Teide-vuori, joka vilahtelee sanana myös Lehdon ristikoissa. ’Tärkeimmät työkaluni ovat olleet kaikki vuodet lyijykynä ja kumi. Kumi vielä tärkeämpi, että on valmis hiomaan kohtia. Ja kameraa tarvitsen. Sillä saa talteen, jos maailmalla kävelee vastaan hyvä kuvavihje.’

Erikoisimpia sanoja Lehto välttelee, sillä hänestä ristikoiden idea ja luonne katoavat, jos vihjeitä pitää alkaa Googlella ratkoa. Ristikkopiireissä Lehto tunnetaan aulismeistaan eli vihjeistä, joissa on ratkaisu jo itsessään. Taannoin hän antoi tällaisen vihjeen: englantilaisille autoilijoille sävelletty ooppera. Ja vastaus oli: Carmen. ’Ahaa-elämyksiä pitää olla ja tulla.’

Jos joku haluaisi tänään ensi kertaa kokeilla ristikon täyttämistä, saisiko vinkin, mistä kannattaisi aloittaa ’Ensin kannattaa panna monikollisten sanojen t-kirjaimet paikoilleen.’

Kehtaisiko pyytää vielä toisenkin? ’Seat-logon alle tuleva sana ei ole Seat. Se on se toinen ilmeinen.’ ”
63. TJV29.7.2019 klo 12:04
No päin näköä ei pitäisi kehua, mutta Eki taitaa olla yksi virheettömimpiä laatijoita. Kapasiteetiltaan aivan eri luokassa kuin Lehto, HS 52, Kuukausiliite 12, Teema 6, Iisakki 12 ristikkoa vuodessa.

MIESPUOLINEN MARIA ratkesi kankeahkosti minultakin, koko ristikon sain lopulta eilen kokoon. Kolmen viikon kuluttua nähdään, kuinka oikein. Tuo Juha N ei mielestäni ilkeillyt ja kommentit 49. ja 51. kokonaisuudessan ovat hyviä.
64. Elva29.7.2019 klo 12:32
HT & Juha N,
En epäillyt Lehdon haastattelua käsittelevien kirjoitustenne todenperäisyyttä. En myöskään uskonut Lehdon käyttäneen ironiaa. Yritin sen sijaan itse olla humoristisen ironinen, mutta taisin epäonnistua surkeasti.

Kiitos otteista Tuomas Kasevan tekemästä haastattelusta. Siihen aikaan en vielä harrastanut ristikoita, joten juttu on jäänyt lukematta. Yleensähän henkilöhaastattelut tehdään varsin myötäsukaisesti, varsinkin jos kyse on ao. henkilön ammatista. Tämä ei silti tarkoita, etteikö Kasevaa ole voitu viedä kuin malagaviinimittaa.
65. Jaska29.7.2019 klo 12:35
Loppulausunto, jonka tarkoitus ei ole loukata ketään. Kaikki ne heti tai myöhemmin mysteerivihjeen ymmärtäneensä uskoneet eivät sitä oikeasti ymmärtäneet. Vihje ei siis viitannut epäsuorasti saksalaisrokkariin. Onneksi niin, sillä sinänsä teknisesti looginen selitys on "taiteelliselta vaikutelmaltaan" kökkö. Niin kuin myös toisin päin muotoiltuna NAISPUOLINEN MARIO.

Carmen-vitsi oli muuten helmi. Pohjimmaltaan Lehtokin taitaa olla huumormiehii:)
66. G29.7.2019 klo 13:03
Ihmettelin ANNIE-ihmettelyjä; sehän oli ilmiselvä. Noh, uteliaisuusköökkelöinti kertoi mistä oli kyse.

Ps. Ymmärsinpäs.
67. JP29.7.2019 klo 15:42
Onko joku saanut taviksessa GRILLEISSÄ ja MONESSA OSASSA järkevällä tavalla risteämään?
68. Elva29.7.2019 klo 16:31
JP, sain siihen muodoltaan oudohkon sanan.
69. Elva29.7.2019 klo 16:38
JP, vaakaan outo.Jos sen korjaa, tulee pystyyn mahdoton sana.
70. Eki29.7.2019 klo 16:41
Ihan normaaleja sanoja ovat. Arvaan kyllä, mikä vaakasanassa on väärin. Mieti muotoja!
71. Elva29.7.2019 klo 17:38
JP, olen ihan tyytyväinen kumpaankin sanaani.
72. pelaaja29.7.2019 klo 17:39
Olinpa minä vietävissä sen Marian kanssa! Ensin ymmärsin kai oikein (eli että ei voi olla noin) ja heti perään väärin. G:n Mario sai vihjeen tuntumaan oikein vinkeältä, semmoiselta herrajjestassentään-jutulta. Pieleen meni ilmeisesti vain sen takia, etten lainkaan kyseenalaistanut ko. herran kuuluisuutta? No, siihen Aulis olkoon syypää turruttaessaan alaisensa niin väkevästi nimillä, ettei niille pane painoa muuallakaan. Mene ja tiedä.
73. JP29.7.2019 klo 23:32
Lainaus: 70. Eki 29.7.2019 klo 16:41
Ihan normaaleja sanoja ovat. Arvaan kyllä, mikä vaakasanassa on väärin. Mieti muotoja!
Niinpähän onkin, tuota muotoa en vaan saanut kaivettua. Eli selvä kuin pläkki, ois vaan pitänyt miettiä pitempään. Kiitos avusta!
74. bossi30.7.2019 klo 17:25
Itse ajattelin pianistia tässä Maria -vihjeessä, jolloin kyseessä olisi miespuolisen henkilön etunimi, mutta suhteettoman kaukaa jouduin hakemaan. Omat näkemykseni ko. vihjeestä ovat kokolailla linjassa Neitolan kanssa.

Ylipäätään ristikot, jotka aiheuttavat yleistä kuohuntaa, ovat parhaita :)
75. Funny30.7.2019 klo 20:57
Sittenhän bossi saattaisi tykätä Aulis Lehdon laatimista Hesarin ristikoista. Niissä sitä yleistä kuohuntaa syntyy moniverroin näihin IS-koviksiin verrattuna. Kuten nähdään, joskus se kuohunta leviää tännekin.
76. Pike30.7.2019 klo 21:29
Funny on hauska.
77. Uuge30.7.2019 klo 21:47
Pike osaa englantia.
78. K30.7.2019 klo 22:54
Minulle Lehdon ristikot aiheuttivat niin suurta henkilökohtaista kuohuntaa, että lopetin niiden ratkonnan kokonaan, kerrasta poikki. Syynä yletön googlettaminen ja symbolit, joiden ratkaisu vaihteli kulloisenkin ristikon mukaan.
79. Funny30.7.2019 klo 23:04
Juu, onhan se kohtuutonta vaikeuttamista, jos samasta vihjeestä ei aina tule sama vastaussana.
80. Elva31.7.2019 klo 09:51
Uuge, 10+ paljastuksesta!
81. K31.7.2019 klo 16:25
Funny se on aina niin sanavalmis!
82. Maikku31.7.2019 klo 21:31
Kyllä Aulista paljon parjataan tällä palstalla, mutta kuitenkin hänen laatimuksensa kimppuun käydään jopa heti kun lehti postiluukusta kolahtaa niin kuin muutamissa kirjoituksissa on käynyt ilmi. Moitittakoon häntä miten paljon tahansa niin kyllä hänen ristikkonsa aina voittavat muutamat Kovikset joissa toteuttajat haluavat päästä mahdollisimman helpolla kun vihjeistä ylivoimaisesti suurin osa on kirjoitettuja. Aulis taas panostaa paljon kuvallisiin ja piirrettyihin vihjeisiin, joista osaa voi kyllä moittia epäselvyyksistä. Tietenkin näillä muutamilla on useita ristikoita aina työn alla joten on päästävä nopeasti eteenpäin. Aulis panostaa kaiken näihin perjantain ja kerran kuukaudessa lauantain ristikoihin ja ainakin yhteen ristikkolehteen, joita minä kaikista moitteista huolimatta aina odotan innolla.
Mutta kyllä ristikoiden ilopilleri on aina Markku Mäkelä. Häntä parempaa vihjeiden piirtäjää ei Suomesta löydy.
83. Jaska31.7.2019 klo 22:25
Voi kun minäkin voisi rynnätä lauantain IS-koviksen kimppuun heti aamulla postiluukun kolahdettua. Mutta paperi-Iltis ei ikävä kyllä ole tilattavissa eikä siis myöskään kotijakelussa:(

IS-ristikkojen laadinnassa ja toteutuksessa on erittäin harvoin pienenkään moitteen sijaa. Mukavuussyistä epäiltävää lusmuilua ei milloinkaan. Inhimillisiä virheitä voi sattua kaikille, niin kuin Lehdonkin fanit ovat myöntäneet. Inhimillistä on myös olla sokea rakastettunsa ulkopuolisten mielestä kielteisille ominaisuuksille.

Toivotan Maikulle edelleen viihtyisiä hetkiä Lehdon tuotannon parissa.
84. Maikku1.8.2019 klo 06:55
83 Jaska, et näköjään viitsinyt edes lukea minun kirjoitustani kokonaan. Minäkin aivan sattumalta tiedän että IS ei voi tilata vaan haen sen kioskilta niin kuin Sinäkin. Mutta noissa monissa muissakin kirjoituksissa Lehtoa pelkästään moititaan,joskus aiheestakin, vaikka meistä moni todella (Jaskakin?) odottaa perjantaita että pääsisi suurennuslasin kanssa vihjeitä tiirailemaan ja virheitä etsimään.

Mutta kyllä tässä viikonvaihteen IS:ssakin oli todella pari käsittämätöntä vihjettä niin kuin noissa kommenteissa kirjoitetaan mm mestari Juha N:n kirjoitukset. Minä myönnän, että olen niin yksinkertainen, että en niitä tajua, mutta sehän on minun aivojen vajavuuden vika enkä voi syyttää nerokasta laatijaa. Pari kolme kohtaa jää auki, mutta on niitä jäänyt ennenkin eikä yöunet ole sen takia menneet.

Mutta huomenaamulla ja lauantaina me Jaska taas odotamme postiluukun kolahdusta ja aamupissan jälkeen kynä käteen ja eiku ratkomaan ja tietenkin kommentoimaan, ihmettelemään vihjeitä ja kyselemään.

Mutta nyt työt odottaa tekijäänsä.
85. Uuge1.8.2019 klo 07:33
Maikku arvostelee Lehdon arvostelemista. Mitähän kovisten tekijät ajattelevat Maikun arvostelusta, vai peräti parjauksesta? Jotenkin helpolla pääseminen ei sovi niiden tekijöiden määritelmiin. Eiköhän ovelien tekstivihjeiden miettiminen ole hidasta hommaa.
86. Jaska1.8.2019 klo 12:45
En usko, että Maikun "meistä" eli Lehdon faneista ja vakiratkojista joku varta etsii vasten virheitä hänen ristikoistaan. Ne vain tulevat vastaan, ja sitten niistä ilmoitetaan HS-säikeessä. Siten minäkin saan niistä tiedon säiettä lukemalla. Se on paljon antoisampaa hommaa kuin niiden aikoja sitten tympääntymisen jonhdosta lopettamani ratkonta. Kukaa ehtii ensin ratkoa ristikon aamutuimaan, kuka ehättää ennen puolta päivää anella apuja, kuka raportoida virheestä. Kilpailu on raakaa, mutta reilua!
87. pelaaja1.8.2019 klo 19:36
Mitä kummaa, lähestulkoon neljäsosassa tämän koviksen kommenteista puhutaan Aulis Lehdosta, joka ei kai koskaan ole laatinut mitään Ilta-Sanomille. Voihan Maria :)
Minulla on yksi ratkaisu tästä ristikosta vieläkin tajuamatta. Osallistuin silti arvontaan, joten on kansallinen häpeä jos satun voittamaan kilpailun.
88. Pike1.8.2019 klo 21:26
Pitäsi puhua enemmän Ekin laadintamokista, mutta niistähän ei täällä saa puhua.
89. Jaska1.8.2019 klo 21:26
En oikein tajua kansallista häpeää pelaajan mahd. voittaessa. Paitsi jos hänen nikkinsä takana piilottelee Aulis (nimi anagrammoitu).
90. Uuge1.8.2019 klo 21:35
Pike, kielipoliisi, pitäsikö?
91. Funny1.8.2019 klo 21:48
Pikeltä on näköjään kadonnut sekä luku- että kirjoitustaito.
92. Eki1.8.2019 klo 21:56
Laadinnassa ei ole yhtään mokaa, oikean alakulman tehtyäni vaihdoin sen käyttöpaikkaa, koska mielestäni sopi kovikseen. Vihjeissä tuli kolme epätarkkuutta, kahden syynä huono linkki, kolmannen väärä muistikuva.
93. Pike1.8.2019 klo 22:41
Anteeksi, olisi pitänyt puhua ”epätarkkuuksista” - pahoittelut. Ekihän ei mokaa, vaan tulee satunnaisia epätarkkuuksia.
94. Uuge1.8.2019 klo 23:00
Annammeko Pikelle anteeksi, jos hän tunnustaa omat virheensä?
95. Eki1.8.2019 klo 23:38
Laatijaa pännii joka ikinen oma moka ja epätarkkuus ja niistä yrittää ottaa oppia. Kuinka monta isoa tai pientä mokaa onkaan tullut korjattua viime tipassakin. Kuinka monta hienoa löytöä onkaan tarkastaja tehnyt. Nyt ei tullut sataprosenttinen osuma, mutta laadinnassa ei ollut vikaa, kolmessa vihjeessä kyllä. Ihan oikeasti nämä ovat kaikki virheitä pienimmästä päästä. Kovisten vihjeet ovat aina usean tunnin työn tuloksia, sinne voi tulla vaikka mitä.

Toiset ymmärtävät, että kukaan ei ole virheetön, toiset haluavat mässäillä virheillä. Olisikohan kukaan yksin löytänyt kaikkia näitä kolmea virhettä/epätarkkuutta? Netin yhteisöllisyydessä on hyvät ja huonot puolensa, miltä suunnalta niitä katsookin. Periaatteessa on hyvä, että kaikki pienetkin epätarkkuudet löydetään.

Ristikoissa esiintyy myös runsaasti vakioepätarkkuuksia, joihin ei enää eds jakseta kiinnittää huomiota. Ei nyt mennä niihin.
96. Se oikea Pike2.8.2019 klo 08:00
Joku lainaa nyt nimimerkkiäni. Poistukoon täältä!
97. Pike2.8.2019 klo 08:02
Poistu itse!
98. Ylläpito2.8.2019 klo 08:14
Selvitetään myöhemmin, miten asiat oikeasti ovat.
99. G2.8.2019 klo 17:20
Ekiltä hyvä kommentti (95.). En olisi löytänyt epätarkkuuksia koska mielestäni niitä ei edes ollut kuin yksi harmiton. Ei-uskova on VINKKI, ei totuus. MARIAssa ei mitään outoa paitsi ylimääräinen lisä hämäämässä? Visa-konkarina tunnistin naisen heti; ei tarvinnut miettiä onkohan etunimi aivan oikein. Eli en huomannut yhtään "virhettä" koska tein täyteen ilman googlee. Ja nautin ristikosta. Kiitos.
100. Ylläpito2.8.2019 klo 19:11
Se oikea Pike ei tosiaan ollut oikea. Mutta olipa täällä kyllä myös Pikeltä yksi nimimerkkirikos, joten jos ei Eki pääse kaikella brassailemaan, niin ei Pikenkään kannata toisille ohjeita antaa esim. kieliopissa tai käyttäytymisessä.

Jatketaan ja ollaan ihmisiksi!
101. Pike4.8.2019 klo 14:37
Nro:t 76, 88, 93 ja 97 eivät todella ole"Sen oikean Piken" kirjoittamia. Olen kirjoittanut jo vuosiaPike-nimellä Hs-ristikot, iisakin ristikot ja SK-ristikot -säikeisiin, mutta nyt on identiteettivaras kaapannut nimimerkkini.Nro 88 kaltaista tölväisyä en olisi ikinä kirjoittanut Ekin enkä kenenkään muunkaan laadinnoista. Kunnioitan syvästi kaikkia laatijoita!
102. Ylläpito4.8.2019 klo 14:43
Tuota tuskin kukaan uskoo Pikeksi.
103. Elva6.8.2019 klo 08:29
Minulle jäi tästä mainiosta ristikosta muutama epäselvä kohta. Vastauksista olisin kiitollinen.

1. Vasen laita alhaalla v. THEQUE TURHA, minulla DISCO, en ymmärrä TURHAa, se on minusta turha.
2. Ylälaita keskellä p. EN VOISI OLLA KAIS, minulla AIENTAA, ymmärrän AIKAISTAA, mutten muuta lausetta.
3. Ylälaita vasemmalla p. MIESPUOLINEN MARIA. Mielestäni tässä haettiin miespuolisen henkilön yhteyttä Mariaan. Pitäisi siis keksiä sopiva Maria-pari. Jos Maria on Lang, niin Lang Langilla on nimensä puolesta maksimaalinen yhteys häneen.

Ihan toinen asia on, että aikoinaan näin 22-vuotiaan Lang Langin Mikkelin Musiikkijuhlilla, jossa hän soitti Rahmaninovia Gergijevin johtamassa konsertissa. Siitä lähtien olen ollut fani.
Joten jos perusteluni logiikassa heittää, niin minua ei haittaa.

Veri sori Eki, jos sulla oli joku rokkijäbä.
104. Eki6.8.2019 klo 08:41
1. Alun perin discotheque, nykyisin loppu on turha, disco riittää
2. Etkä olekin ymmärtänyt? Tuossahan se idea on.
3. Tämän olen jo tunnustanut väärinymmärryksekseni, Maria Lang on oikeastikin nainen
105. Rampe6.8.2019 klo 08:42
Elva, eikö discoteque:ssa ole se loppu aika turha?
2. Ai(EN)taa ja ai(KAIS)taa ovat sama asia, joten EN voisi aivan hyvin olla KAIS.
3. Ymmärsin niin, että Ekillä oli mielikuva että Maria Lang olisi miespuolisen kirjailijan salanimi. Eli tässä olisi ollut virheellinen vihje.
106. Elva6.8.2019 klo 08:53
Eki & Rampe,
Kiitokset selvennyksistä. Kahdessa ekassa hoksottimet ei vaan toiminut ja kolmannessa jätin perehtymiseni asiaan kesken.
107. O6.8.2019 klo 20:17
Minulle tuli jostain ja melko pian nimi Stephan Maria Lang arkkitehti Munchenistä. Arkkitehtitoimisto ja paljon rakennuksia, joista kuvia. Se kelpasi. :)
108. Jaska6.8.2019 klo 21:54
Järkyttävä määrä osumia kaikkiaan, mutta suomenkielisessä Wikipediassa ei silti artikkelia herrasta. Joku arkkitehtimme hänet kaiketi tietää.
109. Funny6.8.2019 klo 23:00
Eihän tuollaista nimeä tunne Erkkikään!

Hassua, miten joku pieni lipsaus aiheuttaa suuren kuohunnan, mutta täysin moitteettomista ristikoista ei synny juuri mitään keskustelua.
110. Tarja7.8.2019 klo 09:04
Aika kovasanaisesti Juha N. kirjoitti mm. siitä, että Eki ei käytä ristikoissaan muita kuin maailmantähtiä. Kuitenkin esim. viime viikolla Ekin ristikossa oli vihjeenä slovakialainen entinen jääkiekkoilija, jonka ura sijoittuu 80-luvulle ja suurin saavutus on olympiahopeaa Tsekkoslovakian joukkueessa 1984. Vastaussanaksi tuli henkilön sukunimi. Ei todellakaan kaikkien tuntema maailmantähti. Siksi minusta oli perusteltua olettaa, että 2000-luvulla esiintynyt muusikko voisi olla ratkaisun ydin. (Tämä ei missään tapauksessa ole moite tuota jääkiekkoilija-vihjettä koskien, vaan lähinnä toivoisin Juha N:ltä ymmärrystä muiden ratkojien päätelmille.)
111. Eki7.8.2019 klo 09:13
Tarja, tuo on hyvä huomio. Vaikka pyrinkin siihen, mitä Juha N sanoi, ristikoissa (kaikkien) on välillä nippelitietoa. Tämä korostuu "hyvissä" nelikirjaimisissa sanoissa.
112. Juha N7.8.2019 klo 23:15
Ymmärrän Tarjan pointin, kun hän toivoi minulta ymmärrystä muiden päätelmille. Rohkenen silti odottaa ratkojilta sen puntaroimista, millaisia netistä löytyviä asioita kenenkin laatijan voi kuvitella käyttävän ristikoidensa värkkäämiseen. Hieman enemmän lähdekritiikkiä googlattavan nippelitiedon merkittävyyden suhteen, ikään kuin.

Asiaa tietysti sotkee tämä Hesarin laatija. Annan esimerkin luettelemalla Ratkojista hakusanalla RADIOASEMA löytyviä nelikirjaimisia sanoja. Miltä kuulostavat seuraavat ristikkoon tiensä löytäneet sanat: KAOR, KAST, KEOL, KESP, KJAN, KKNU, KLAG, KOOR, KRAE, KREA, KSEA, KSEN, KSUR, KTKO, KUAR, KURR? Hienoilta? Arvaan, että nämä yhdysvaltalaiset radioasemat (joista esim. KSEN ja KURR vaikuttavat 2700 - 3400 asukkaan kaupunkipahasissa) ovat päätyneet Ratkojiin vain sen ansiosta, että yksi ainoa laatija on kehdannut käyttää niitä kaikkia ristikoissaan, kun kukaan ei tarkasta / kontrolloi eivätkä ratkojat valita.

Se, että Hesarin ristikoissa voi tavata mitä tahansa nettihaulla löytyviä kirjainyhdistelmiä tai henkilön/paikannimiä, ei saa estää miettimästä, voisiko kulloinkin ratkottavana olevan ristikon laatija (silloin kun se ei ole Hesarin laatija) oikeasti syyllistyä samaan.

Tarjan antama esimerkki entisestä slovakkikiekkoilijasta on hauska. Vaikka en ole kyseistä Ekin ristikkoa nähnyt, minulle tuli tuosta kommentista heti mieleen Igor Liba. Googlaamalla selvisi, että ilmeisesti Tarja viittasi juuri Libaan; ainakin Liba oli mukana -84 olympiahopeajoukkueessa. Jos kyseessä todella on Igor Liba, niin mielestäni Tarja hänen saavutuksiaan hieman vähättelee. Heppuhan on kaksinkertainen olympiamitalisti ja peräti viisinkertainen MM-mitalisti (uran kirkkaimpana saavutuksena MM-kulta 1985). Ne, jotka ovat niin vanhoja, että muistavat Höyry Häyrisen radioselostukset (jääkiekkokisoja kun katsottiin mykistetystä TV:stä siten että kuunneltiin samalla Höyryn radioselostusta) 80-luvulta, jolloin vuositolkulla odotettiin turhaan sitä ensimmäistä arvokisamitalia, muistavat hyvin Igor Liban nimen. Ei mikään tusinaheppu! Mutta toki hän on menneen ajan nevahööd-nippelitietoa nuoremmille ja/tai jääkiekosta perustamattomille.

On sinänsä hassua, kuinka toisille hyvin tutut asiat ovat toisille uppo-outoja, ja päinvastoin. Kun Eki tai Skytän Antti tai kollektiivi I. J. Liljeroos (en muista) käytti koviksen pääkuvassa ja siitä lähtevässä ratkaisulauseessa blueskitaristia nimeltä Joe Bonamassa, en ollut hänestä aiemmin kuullutkaan, mikä on toki häpeä tunnustaa.
113. Eki8.8.2019 klo 07:17
Pari sivukommenttia.

Skytän Antti pani Bonamassan ristikkoon hänen Suomen vierailunsa aikaan. Lähetin ristikon nähtäväksi Joen asiainhoitajille. Ei tullut kiitoksia tms. Oishan se ollut komeeta konsertissa kuulla: "Did you see? I was in the Ilta-Sanomat crossword puzzle? Isn't that great? I can't hear you! ISN'T THAT GREAT?"

Edesmennyt nimimerkki RA antoi Teemu Palloselle lempinimen Liba, kun hän käytti nimeä ristikossa. Muita edesmenneiden ihmisten antamia nimityksiä ovat Esko Kalervon neronleimaukset Tulkka-Joutsi ja Ulku-Vuokila.
114. pelaaja8.8.2019 klo 08:11
En edelleenkään ymmärrä, miksi Hesarin ristikot saivat näin ylenpalttisen huomion tässä koviksessa?

"Asiaa tietysti sotkee tämä Hesarin laatija", kirjoitti Juha N eilen illalla. Miten ihmeessä Lehto tähän liittyy? Euro vetoo, että vain aniharva Hesarin ristikoitten monisatapäisestä ratkojajoukosta ratkoo IS-koviksia. Saattaisin kuvitella, että ehkä vain kymmenkunta. Ja nämä 10 kyllä tietävät, mitä tekevät.
115. pelaaja8.8.2019 klo 08:16
OK, tarkennetaan hieman. Tarkoitan kymmenkunnalla HS-säikeillä kommentoivista eli "riskiryhmäläisistä" koostuvaa ratkojaporukkaa, en koko Suomen kansaa.
116. Elva8.8.2019 klo 09:14
Ymmärrän hyvin miten Lehto liittyy tähän. Hänen suosiossaan vaan on jotain, mikä saa jotkut ihmiset kiihtymään ja raivostumaan yhä uudestaan. Heistä ilmeisesti on käsittämätöntä miten hänen ristikkojaan ratkovat eivät ymmärrä
kuinka välinpitämätön ja surkea laatija hän on.
Minä taas en ymmärrä, mikä pakottaa jankuttamaan asiasta yhä uudestaan. Mielipiteenne on takuulla tullut noteeratuksi. Minun kokemukseni tästä ei ole edes vuoden mittainen, mutta eiköhän tätä ole jatkunut jo vuosikausia. Kannattaisi jo vähän hellittää.
117. iso S8.8.2019 klo 10:04
Cato vanhempi, äärivanhoillinen roomalainen valtiomies, päätti kaikki puheensa sanoihin ”Muuten olen sitä mieltä, että Karthago on hävitettävä” ja lopulta näin myös tapahtui. Lehdosta jankuttajien ei kannata hellittää vaan toivoa, että jankutus joskus tehoaisi. Lehdon haukkujat ovat sitä mieltä että Lehto on surkea, Lehdon arvostelijat ovat sitä mieltä että hän on välinpitämätön. Monet muutkin näistä arvostelijoista kuin minä luullakseni uskovat että Lehdon kyvyt riittävät Juha N:n peräänkuuluttamaan laatuun, jos vain viitsii vaivautua. Eikö lapsen kasvatuksessakin ole väärin sanoa, että lapsi on tyhmä tai tuhma. Pitää sanoa, että teit tyhmästi tai tuhmasti. Silloin on toivoa, että käytös paranee.

Juha N kirjoittaa muutenkin asiaa, kun on siinä suhteessa tapojensa orja. Jo 1970-luvulla, jolloin sanaston laatu ei ollut mikään tsestäänselvyys, opin luottamaan Ekiin tässä asiassa. Jos näytti siltä, että hänen laatimaansa ristikkoon änkeää jokin mitättömyys, oli viisainta tarkistaa poikittaiset sanat. Lähes aina virhe löytyi ratkonnasta tai sitten mitättömyys löytyikin minun yleissivistykseni reikäisyydestä.
118. Elva8.8.2019 klo 10:30
Lenkiltä palattuani luin kommenttini läpi. Taisi taas kerran temperamenttini saada yliotteen harkintakyvystäni. Olisi tietenkin pitänyt olla pidättyvän hienovaraisempi. Joten, pyydän nöyrästi anteeksi kaikilta jotka tuntevat itsensä loukatuiksi.
119. Jondalar8.8.2019 klo 10:30
Minä ratkaisen käytännössä pelkästään Aulis Lehdon HS-ristikoita ja olen niihin sangen tyytyväinen. Kummallisille kirjainyhdistelmille löytyy aina jokin selitys, eivätkä pienet virheet maailmaa kaada. Minulla on mapeissa kopiot HS-ratkaisuistani kahdeksalta viime vuodelta. En tosin tiedä, mitä niillä teen, kai heitän joskus paperinkeräykseen. Eikä minua häiritse laatijan arvostelu. Jokainen saa sanoa mielipiteensä. Kovikset ovat minulle aivan liian umpikieroja. Saavat olla rauhassa.
120. Pike8.8.2019 klo 10:53
Ihme valitusta - älkää ratkoko Hesarin ristikoita, jos noin ahdistaa!
121. Jaska8.8.2019 klo 11:20
Liba oli hyvä, ei siis myöskään ristikossa paha. Niinpä Ekiä pitää kiitellä vanheman ikäpolven penkkiurheiljoiden noteeraamisesta myös vihjeellä 70-LUVULLA LOISTAVASTI PUOLUSTANEEN SUKUA. Olisihan Tuirekin ollut tarjolla, ei toki paha hänkään.

Bobby Orr oli huippuhyvä. Hän mm. voitti kahdesti NHL:n pistepörssin. Siihen ei kukaan muu puolustaja tule ilmoisna juhaneisna liljerooseisna ikinä pystymään.
122. Tarja8.8.2019 klo 12:13
Lainaus: 117. iso S 8.8.2019 klo 10:04
Jos näytti siltä, että hänen laatimaansa ristikkoon änkeää jokin mitättömyys, oli viisainta tarkistaa poikittaiset sanat. Lähes aina virhe löytyi ratkonnasta tai sitten mitättömyys löytyikin minun yleissivistykseni reikäisyydestä.

Tällä kertaa "mitättömyys" ei johtunut virheestä ratkonnassa eikä yleissivistyksen puutteesta. Onko sitten niin väärin, jos olettaa, että laatija tekee virheettömän laatimuksen ja sen vuoksi itse yrittää sisukkaasti etsiä edes jotakuinkin kelpaavan ratkaisun. En kovin paljon arvosta sitäkään, että heittää hanskat tiskiin ja jää odottelemaan laatijan selitystä ja siinä ohessa teilaa yrittäneiden yritykset maan rakoon. Huonokin yritys on kuitenkin yritys. Eikä kaikilla ole vuosikymmenten kokemusta laatijoista. Siitä kylläkin on jo muutamassa vuodessa tullut kokemusta, että googlattavaa löytyy huippulaatijankin ristikosta.
123. TJV8.8.2019 klo 13:58
Saattaa löytyä googlattavaa. Mutta ei nyt ihan hirmu pitkään ole siitäkään, kun ei ollut Googlea.
124. Eki8.8.2019 klo 14:18
Silloin 60-70-luvuilla oli 2-3 tietosanakirjaa. Jos ei siitä kotona olevasta löytynyt, piti lähteä kirjastoon.
125. Uuge8.8.2019 klo 14:34
Olen kuullut sanottavan, että ristikot ovat muuttuneet noista ajoista oivallusvoittoisimmiksi. Aikoinaan siis oli enemmän tietopuolisia vihjeitä. Google olisi auttanut!
126. Elva8.8.2019 klo 14:39
Eki mainitsee 60-70-luvut. Mitä oli 70-.80- ja 90-luvuilla? Minä en sitä muista. 90- luvulla taisi internet yleistyä.
127. Eki8.8.2019 klo 15:08
Kehitys kehittyi. Google tuli parikymmentä vuotta sitten. Oli myös mm. Ask Jeeves ja Altavista.
128. pelaaja8.8.2019 klo 18:56
Ei se mitään vaikka en monen monista kommenteista huolimatta ymmärräkään, miksi Aulis Lehto valtasi Ekin koviksen. Minusta nimittäin tuli nyt Mario Langin fani. Miehekäs ääni ja esim. rauhallinen laulu 'Du bist so viel' sopiikin syksyisen kynttiläillallisen taustamusiikiksi. Tekisipä uuttakin vielä.
Sen vuoksi MIESPUOLINEN MARIA pysyy minulla vinkeänä vihjeenä Lehdon laadintatavoista ja ratkojakansanosan asiallisuushuomioista huolimatta.

Ennen sitä aikaa, kun kehitys kehittyi nettiin päin, hankin ristikoitten takia Jättiatlaksen. Karttakirjaa on mukava selailla vieläkin, koska siinähän näkee kerralla paljon. Nykänen tuli hankittua 2½:sta syystä: kiinnostus kieleen, ½: tarkistus siitä, mitä omituiselta kuulostava ammattinimikkeeni ja myös katuosoitteeni oikein tarkoittavat ja sitten tietysti ristikot.

Ja jos sit jossain tulevassa IS-viikonlopun koviksessa on jokin outo vihje tai ainakin sen ratkaisu, niin palataanpa Lehtoon.
129. Jondalar8.8.2019 klo 19:25
Varhaishistorian aikana 1970-luvulla tuli ostettua katukaupustelijalta osamaksulla valtavan kokoinen Spectrum kirjasarja. Ensimmäinen osa ilmestyi vuonna 1976 ja minulla viimeisin (16. osa) 1983. Spectrum täyttää hyllyssäni yhden (70 cm) välikön. Vaimoni sukulaisen vaimo kysyi minulta ikään kuin keljuillen "aiotko lukea nuo kirjat?". Eihän niistä milloinkaan tule joka sanaa luetuksi, mutta nuo kirjat ovat olleet suuri apu ristikoiden ratkonnassa.
130. Ritu8.8.2019 klo 20:19
Onkohan aika kullannut muistot, kun itsekin olen ristikoiden takia haalinut kotiini melkoisen kirjamäärän ja niitä on aikoinaan selattu ahkerasti sanoja tarkistaen tai ratkaisua etsien.
Silti kirjoihin liittyy hyvin positiivinen mielikuva ja en muista sellaista ärsytyksen tunnetta niin kuin joskus nykyisin, jos joutuu googlaan paljon sanoja.
131. pelaaja8.8.2019 klo 20:43
Ritu osuu kivasti asian ytimeen. Todellakin, silloin kun tarkistettiin tieto- ja karttakirjoista ratkaisuja, se oli vain mukavaa ja ns. avartavaa ja opettavaa. Nykyisinhän ei ristikoissa saisi olla mitään, mitä pitää tarkistaa jostain! Oivallus, just joo. Ihan hienoa on todellakin oivaltaa mutta mutta se yksi mutta. Kaikkeen ei rahkeet riitä ja jotain on äidinmaidostakin mennyt ohi suun, koska joku Liba ainakin meni menojaan tutista välittämättä. Vaan olipa valistava tämä Ekin kovis, kiitos ja hei taas :)
132. iso S10.8.2019 klo 11:33
Jotkut tietävät vähän kaikesta, jotkut kaiken vähästä. Minä olen jossain näiden ääripäiden välimaastossa. Ei siis ole ihme, että tarkistamisen tai jopa ratkaisuavun haun tarvetta esiintyy. Silloin tämä tuppaa ärsyttämään, jos ratkaisusanan takaa löytyy joku Facebook-tavis tai parinsadan asukkaan intialainen pikkukylä, joka ei ole koskaan noussut Suomessa esille muuten kuin laatijan tämänkertaisen kartta- tai nettihaun vuoksi. Joskus käy niin, että ratkaisusana viittaakin esimerkiksi henkilöön, jolla on huomattavasti pikkujulkkista paremmat meriitit. Silloin ei harmita yhtään, ei edes se, että yleistiedossani oli tuossakin kohtaa aukko. Siihen täytyy tyytyä että ei voi kaikkea tietää ennen kuin saa tiedon.

Silloin potutus saattaisi saavuttaa lakipisteensä, jos jokin aukio muodostuisi kokonaan itselle tuntemattomista sanoista ja kaikki vihjeet olisivat tyyppiä pojan nimi, Intiassa, eläinkuntaa, ja näytellyt. Siinä ei tietäisi mitä hakisi, kun mistään ei saa edes yhtä hyvää arvausta.
133. Funny10.8.2019 klo 13:43
Onneksi jokainen voi valita, millaisia ristikoita ratkoo, eiväthän ne Facebook-tavikset tai Intian pikkukylät usein kovinkaan yllättäen hypi silmille. Ja onko iso S (tai joku muu) joskus nähnyt sellaisen aukion, jossa olisi pelkästään tuikituntemattomia sanoja. Jos semmoinen löytyisi, ainakaan laatijan laiskuutta ei siitä voisi syyttää!

Miksi meillä ei voisi olla erilaisia ristikoita? Näyttää oleva suuri joukko ratkojia, jotka hyökkäävät innolla googlaamaan, oppien siinä samalla jotakin hyödyllistä tai hyödytöntä. Parhaimmillaan ratkonnasta muodostuu jännittävä salapoliisitehtävä, ja ratkoja tuntee suurta tyydytystä, kun on onnistunut kaivamaan esiin kaikki kummajaiset. Siihen kuvaan tosin ei sovi se, että heti aamusta ruvetaan kyselemään vinkkejä taikka luntataan Ratkojista kaikki mahdollinen.
134. Jaska10.8.2019 klo 14:57
Erilaisiin kuviin sopii erilaisia ratkojia. HS:ratkojissa on runsaasti lyhytjänteistä väkeä, jotka eivät halua viihtyä yhden ristikon äärellä tuntitolokulla. He siis tarvitsevat ja kysyvät apuja, ja saavatkin niitä sovituissa puitteissa. Se on siis aivan OK, joskin joskus jokusta saattaa päivittelyttää, että herrajjestas, joko nyt:)
135. Funny10.8.2019 klo 15:20
Kuinka suuri osa on lyhytjänteisiä tai sinnikkäitä, eihän sitä voi tarkkaan tietää. Me tiedämme ratkojista vain ne, jotka esiintyvät täällä. Kuinka paljon onkaan sellaisia, jotka yksikseen taikka joskus porukoissa ahkeroivat ristikoitten parissa. Uskoisin, että Hesarin tehtävänkin kimpussa tuhansia.
136. Jaska10.8.2019 klo 15:38
Tarkennan, HS-ketjussa kirjoittavissa ratkojissa.
137. iso S11.8.2019 klo 10:39
Varovaisesti arvioiden epäilen, että erityisen paljon niitä lyhytjänteisiä on HS-ketjussa julkaispäivän aamupäivällä kyselevien joukossa. Vielä varovaisemmin arvioiden saatan olla väärässä.

Ihan varmasti ratkojia on moneen junaan ja siksi on hyvä, että on erilaisia ristikoita, sekä vaikeusasteen että muiden ominaisuuksien suhteen. Suomen suurimman päivälehden pitäisi mielestäni miellyttää ainakin jossain määrin enemmistöä. Vaikea saa olla, mutta useimpien olisi hyvä päästä edes alkuun, ja kolme kertaa neljästä sanasto saisi olla nykyistä laadukkaampaa. Se neljäs voisi olla selvästi merkitty salapoliisityyppinen "kuukauden erikoinen", jonka oivalluspohjaisista ja yleissivistykseen nojaavista tykkäävät voisivat jättää väliin. Jokaiselle jotakin, muille jotain muuta.
138. Ritu11.8.2019 klo 11:04
Minulla on vielä tämäkin kovis ratkomatta, kun olen muuttunut hitaaksi hämäläiseksi, vaikken hämeestä alun perin olekaan. Tai totta puhuen nyt on vapaapäivät töistä vähissä niin en ole ehtinyt edes aloittamaan.
Tuosta hitaudestani tuli mieleen, että kovisten osalta ratkontanopeuteni ei ole merkittävässä määrin kasvanut, vaikka niitä on tullut jo aika paljon ratkottua. Itse kuulun niihin, jotka pakertaa samankin ristikon äärellä viikon, kaksi tai jopa saman verran kuukausina. Johtuu paljolti siitä,
kun en apuvälineitä ole kovin hanakka käyttämään
.
Se onkin joskus herättänyt minut miettimään, että voisiko olla niin, että jos käyttäisi herkemmin esim. googlea apuna niin nopeuskin voisi kehittyä, kun ehtisi ratkomaan määrällisesti enemmän ristikoita.
Sitä tuskin koskaan tulen omalla kohdallani saamaan selville, koska luulen etten omalla luonteellani kokisi samaa ratkontailoa kuin tällä ihan ite -meiningillä.
139. iso S11.8.2019 klo 17:13
Nopeuden parantamisella ei ole väliä jos ei tähtää kilpailuihin, halua elvistellä hitaammille tuttaville tai käytä lisänopeutta siihen, että ehtii ratkoa useampia ristikoita ajankäyttöä lisäämättä.

Jos nyt kuitenkin tahtotila sattuu olemaan sellainen, että nopeutta pitäisi saada lisää, niin ehdotan vaikeusasteskaalan laajentamista. Mekaaninen nopeus ja asioiden yhdistelynopeus kasvavat, jos ratkoo pehmiksiä ns. veren maku suussa, niin nopeasti kuin pystyy. Sen verran saa olla ajatus mukana, että ratkaisusanat kulkevat aivojen kautta. Näin sanavaraston hallinta vahvistuu. Keskiksissä taas on jonkin verran samoja jippoja kuin koviksissa, mutta niistä selviää nopeammin, kun poikittaisista saa helpommin apua. Ratkaisusana saattaa muodostua kokonaan tai melkein kokonaan sitä itseään miettimättä, jolloin tarvitsee vain selvittää sen yhteys vihjeeseensä. Näitä jippokohtia sitten kannattaakin pysähtyä makustelemaan, niin että erilaisten vihjetyyppien osaaminen ja havaitseminen imeytyy selkärankaan. Voi olla, että jos siirtää 30 % koviksiin käytetystä ajasta näihin keveämpiin painoluokkiin niin kovisten ratkaisunopeus kehittyy paremmin kuin pelkkiä visaisia värkkäämällä. Tai sitten ei. Ristikkoakatemia voisi tehdä asiasta tutkimuksen, tarvitaan vain sopivalla tasolla olevat verrokkiryhmät.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *