KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 6.-7.7.2019

10125. IS Viikonloppu 6.-7.7.2019

Pohdiskelija6.7.2019 klo 13:25
Viime viikkoiseen verrattuna tämä kovis tuntui helpolta. Ratkottavaa myös huomattavasti vähemmän, isot kuvat ja marginaalit. Turhan paljon nimiäkin. Kuvitus kylläkin hauska.
2. Eki6.7.2019 klo 13:52
Jäänyt tosiaan mainostamatta meikäläisen ja Mäkelän Markun kovis, merkittiin 3-, vaikka arvattiin, että Vaalamoa helpompi, koska viimeviikkoinen oli arvioitu selvästi alakanttiin.

Markku tykkää leveistä reunoista, muutenhan tilaa ei oltu tuhlattu, pääkuva suht pieni.

Piiliksessa Parkkinen.
3. O6.7.2019 klo 19:11
Erittäin kekseliäs ristikko ja jotenkin uudenlainen. Pääkuvasta, sekä ristikosta supertykkäys!

Kiitos Erkki Vuokila ja Markku Mäkelä!
4. Tuomas L.6.7.2019 klo 19:25
Helponlainen kovis, jossa tosiaan melko paljon nimiä ja muutenkin tietopuolista vihjeitystä. Pääkuvalause hieno.

Yksi vihje pani miettimään, pitikö tämän tehtävän oikeastaan olla viime viikonlopun lehdessä. Vihje vaikuttaa muuten kovin epämääräiseltä.
5. Jaska6.7.2019 klo 20:13
Kyllä järjestys on vaihtunut Vaalamon ristikon kanssa. Ei miinusta, kun ei haitannut. Runsaasti kivoja knoppeja, ei tästä kakspuolonen paljon voi parata (oma skaala).
6. HS7.7.2019 klo 12:46
Kyllä on taas niin superia, niin superia! Täyttelen omaksi ilokseni pääasiassa IS-viikonloppukoviksia ja seurailen muiden kommentteja. Nyppii vain, kun joku tekee itsestään muita fiksumman ja erikseen oikein nimellä aina kiittelee laatijoita ja samalla mielistelee erityisesti tämän palstan ylläpitäjää! Olisi mukavaa, kun pitäydyttäisiin hillityissä asiallisissa kiitoksissa! Olen monesti päättänyt lopettaa juuri IS-ristikon kommenttien lukemisen, mutta aina vain palaan siihen. Taas meni päivä pilalle näin pienestä asiasta, vaikka aurinko paistaa! Tiedän, että vuodatukseni poistetaan välittömästi, mutta sainpahan sanottua!
7. Kike7.7.2019 klo 12:50
Kovin oli köykäinen 3-:seksi. Kovis on mielestäni muuta kuin monien erisnimien käyttöä. Olikohan laatijalla kiire?
8. Jaska7.7.2019 klo 13:12
Supertykkäys on määritettävissä vielä kovasti tykkäämistä kovemmaksi tykkäämiseksi. Kaikkein kovinta olisi hypertykkäys. Itse tykkäsin tästä vain kovasti, en siis superkovasti hyperistä puhumattakaan. Superkovasti voin tykätä vain täyskolmoskoviksista. Pahiksista voisi siis periatteessa tykätä hyperisti, mutta toisaalta niissä on runsaastikärsimyselementtejä, joihin tykkäys tyssää. Niinpä pahimmassa tapauksessa en tykkää niistä lainkaan, vaan keskeytän ratkomisen.

Maa kiertää radallaan, kukin tykkää tavallaan .
9. Kuju7.7.2019 klo 13:42
Juu, helpohkosti ratkesi muutamassa tunnissa. Aika paljon googlaamsta kyllä joutui harjoittamaan. Muutamia hyvin oivallettuja vihjelaadintoja havaittavissa ja pitkä päälause nerokas.
10. Pike7.7.2019 klo 15:02
Ihan typerä pläjäys. En voi sietää Mäkelän tekohauskoja kuvituksia enkä Vuokilan vihjeityksiä. Mitähän nerokasta noissa pääsanoissa joku oli näkevinään?
11. [O]7.7.2019 klo 15:03
[ 6. HS.
Omaksi ilokseni minäkin täytän näitä ristikoita. Onneksi meillä on paljon laatijoita, jotka jaksavat laatia näitä meidän ratkaistavaksemme.

Kiittäminen jonkun työstä, josta saat iloa, kuuluu hyvään kasvatukseen.
Ikävä, että päiväsi meni pilalle ja aivan turhaan. ]
12. Pike7.7.2019 klo 16:14
Ei päiväni yhtään mennyt pilalle Vuokilan tekeleestä, päinvastoin, oli hyvä huomata, että laatijoillakin on hyviä ja huonoja päiviä. Joskus Vuokilakin onnistuu ja joskus Mäkeläkin piirroksillaan saa hymyilemään. Nyt ei vain minuun yhtään kolahtanut. Mielipiteensä kai saa sanoa, kuuluuko se sitten hyvän kasvatukseen tai ei. Onko hyvää kasvatusta vain kiittäminen? Sitä olen eri mieltä.
13. HS7.7.2019 klo 17:12
[O]:lle: Toki elämä on opettanut kiittämäänkin, lapsena kotona jo opetettiin pientä tyttöä niiaamaan kiitokseksi. Sivistynyt aikuinen osaa kiittää korostamatta itseään, esimerkiksi ristikoiden laatijoita piirtäjineen voi eleettömästi kiittää yhteisestikin hyvästä työstä. Eikä päiväni näin vähäisestä mennyt pilalle, vaikka toisin väitinkin.
14. isoäiti7.7.2019 klo 18:37
Minua pääkuvan lause huvitti kovasti, kiva idea! Ristikko ratkesi kyllä huomattavasti nopeammin kuin viimeviikkoinen kakspuolonen. Epäilin jopa, että ristikoitten järjestyksen vaihtamisen yhteydessä unohtui vaihtaa otsikkoon kovisarvio. Niin tai näin, hauska ratkottavahan tämä oli.
15. Elva7.7.2019 klo 19:10
Oli tosi kiva ristis. Minulle sopivan vaikea, tosin pari vihjettä jäi tajuamatta vaikka sanat sainkin. Kiitos Eki ja MM. Tavis oli tavallista hankalampi. Jouduin oikein kunnolla pohdiskelemaan muutamaa kohtaa. Lauri Kultti on aina hyvä, kiitokset siitä. Myös Antti Parkkiselle kiitos hyvästä, vaikkakin helpohkosta piiliksestä, ei ongelmia
16. Rampe8.7.2019 klo 08:00
Kakspuolonen olisi minun mielestäni oikea rankkaus vaikeusasteesta. Ristikko sinänsä oli oikein mukava, varsinkin pääkuvan lause johon minulla on ehkä jonkin verran lukkarinrakkautta.
Kovin pienet asiat näyttävät herättävän agressioita näillä säikeillä. Tosin Pike riitelee nyt itsensä kanssa.
17. O8.7.2019 klo 15:07
16. Rampe, minä taidan innostua hieman liikaa, onnistuttuani ratkonnassa. Pitänee pidättäytyä joissakin asioissa.
18. Rampe8.7.2019 klo 15:48
O, miksei niinkin, mutta turha kenenkään on hermostua kommenteista joita ei ole tarkoitettu ketään loukkaamaan.
Itse hermostun aamuisesta kirjoitusvirheestäni. Tiedän kyllä että se kirjoitetaan tuplageellä.
19. Tarja8.7.2019 klo 23:19
Minulla oli mielenkiintoinen tilanne, koska jouduin (pääsin) ratkomaan koviksen ilman tietokoneen käyttömahdollisuutta. Sain toki ristikon täyteen ja joka ruutuun kirjaimen. Mutta. Läppärin ääreen taas päästyäni minulla oli toistakymmentä sanaa tarkistettavana Googlen avulla, ennen kuin voin sanoa, että ristikko on valmis. Haluan nimittäin tietää, minkälaisesta kuuluisuudesta kunkin nimen kohdalla on kyse. Ihailtavaa, jos jonkun yleissivistys kattaa kaikki nuo ristikon vihjeet. Omani ei siihen riittänyt lähellekään.
20. Rampe9.7.2019 klo 12:09
Kaikkiin ei yleissivistys riittänyt, varsinkin haavipalloilijan tienoilla oli vaikeuksia.
Futarivihje olikin hyvä, kun sen lopulta tajusin.
Sentään kaikki ristikon kuuluisuudet ovat saavuttaneet Faceookissa olemista suurempaa meriittiä .
21. Elva16.7.2019 klo 09:29
Ainoa vihje josta olin epävarma, on lainausmerkeillä varustettu sininen ruutu (saniaiskuvan yläosan vieressä). Googlattuani ratkaisusanaani ARIELL:ia, oletan vihjeen tarkoittavan PIN-UP:ia.
22. Jaska16.7.2019 klo 11:31
Elva, lainausmerkit osoittavat, että vihje on epäsuora. Eli ratkaisusana on jokin muu kuin sininen, sini/Sini tai sine. Tosin asia oli ilmeinen muutenkin, koska noiden kirjainmäärät 7 ja 4 eivät stemmaa ruutumäärään 6. Laatijan katsoi kuitenkin tarpeelliseksi helpottaa vihjettä kolmemiikkatasoisessa ristikossa.

Ratkaisusana vastasi siis em. ehdokkaista suoraa vihjettä Sini, jolle löytyi sukunimi Ariell.
23. Elva16.7.2019 klo 12:25
Jaska, kiitos tiedoista.
Ihmettelen, miten olisi mahdollista löytää ratkaisusanaa pelkästään vihjeen perusteella. Tsekkasin sekä googlehaulla että ratkojista hakua SINI-sanalla. En löytänyt ARIELLia.

Ihan toinen juttu on, että minun tulkintani vihjeestä on paljon hauskempi. Sini Ariellin nettitiedoissa, ainakin epävirallisesti on maininta pin-up-malli, ja ruudussahan on pin-up-merkit joista vain kuva puuttuu. Ja etunimihän on vielä tukena.:)
24. vintilä16.7.2019 klo 17:47
Hakusanalla SINI löytyy ARIELL sekä Googlesta että Ratkojista. Ratkojiin sanapari on laitettu 5.1.2017.
25. Elva16.7.2019 klo 18:57
vintilä, kiitos huomioista.

Olen ilmeisesti kovin laiska googlaamisessa ja käyttämään ratkojia. Tätä on nimittäin tapahtunut ennenkin. Tutkin äsken ratkojien käyttöäni. Ilmeni, että olen kirjoittanut vain (sini ratkojat)., kun pitäisi olla (sini nimi ratkojat.fi). Heti löytyi Ariell. Wikipediasta löytyy kylläkin paljon Sini-nimisiä, muttei vaan Ariellia. Täytynee tutkia lisää.
26. Elva16.7.2019 klo 19:13
vintilä,
en jaksa enää hakea vaihtoehtoja googlesta, kun ei edes löydy ”tunnetut sinit’ joukosta. Voisitko yst. kertoa millä haulla löytyi googlesta.
27. Tuomas L.16.7.2019 klo 19:33
Ainakin jos googlettaa vain sanan ARIELL, tulee vaikka kuinka paljon linkkejä Sini Arielliin.
28. Tarja16.7.2019 klo 19:33
Jos on risteävistä saanut ensimmäisen kirjaimen, niin "sini a" tarjoaa ekaksi vaihtoehdoksi Ariellia. Pelkkä sini ei sitä vielä tee.
29. Elva16.7.2019 klo 20:57
Tuomas L., kiitos vastauksesta.
Koska ristikossa ratkaisusanana oli Ariell, yritin pelkällä sini-sanalla päätyä ARIELLiin

Tarja, kiitos.
Keksinkin ristikkoa tehdessäni risteävistä ARIELL nimen, muutten osannut yhdistää sitä Siniin. Kun sukunimen perusteella tsekkasin wikipediasta tietoja, en tainnut edes huomata etunimeä, vaan huomioni kiinnittyi titteliin pin-up-malli, jonka yritin yhdistää vihjeruutuun. Pin-up kuvaa varten olevien nastojen sijaan tosin oli lainausmerkit.

Kuten kommentissani 25 kerroin, löysin pitkää kaavaa käyttäen ratkojista pelkällä sinillä sukunimen. vintilähän (24) kertoi löytäneensä saman googlettamalla, minulta se taas ei onnistunut.
30. vintilä21.7.2019 klo 16:32
Elva, kirjoitin Googlen hakukenttään Sini ja löin perään yhden välilyönnin. Google näyttää (ainakin minulle) hakukentässä Sini-nimisten henkilöiden sukunimiä, joista viidentenä on Ariell.

Ratkojista hain nimen menemällä Ratkojien sivustolle ja kirjoittamalla sen hakukenttään Sini. Aluksi tulee paljon (runsaat 3 sivua) yhdyssanoja, joiden alkuna on Sini. Neljännellä sivulla on Ariell.
31. Elva21.7.2019 klo 19:27
vintilä, kiitos tiedoista. Olen ilmeisesti huono googlettaja, kun turhaudun kovin nopeasti. Täytynee opetella eri keinoja, välilyöntejä etc. Ratkojista jo oivalsin, että kirjoittamalla tarkempaa hakutietoa onnistuu paremmin (kommenttini 25.).
32. Tuula x28.7.2019 klo 00:02
Huomasin, että oli yksi kysymysmerkki jäänyt tämän ristikon reunaan. Eli oikea alalaita, jossa vihjeessä Sina Rosbergin nimeä oli sekoiteltu. Sain vastaussanaksi IÄTI, enkä tajua logiikkaa vieläkään. Voisikohan joku ystävällisesti sen kertoa.
33. Jaska28.7.2019 klo 00:13
Onhan Sina Nicon äiti.
34. Tuula x28.7.2019 klo 04:39
Kiitos!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *