KESKUSTELUT > RISTIKOT > RISTIKKOVISA

10108. Ristikkovisa

Ritu20.6.2019 klo 12:10
Tässä pieni ristikkovisa juhannuksen ratoksi, että kuinkas tarkkaan sitä on tullut ristikkokuvittajien vihjepiirroksia katsottua. Todellisuuden kanssa tällä ei välttämättä ole mitään tekemistä. Tai mistä sen tietää, pitää kysyä Kärkkäisen Heliltä, kun tämä on ratkennut.
Tämä kysymykseni liittyy Helin piirtämään mieshahmoon, joka on jo jonkin aikaa näkynyt useissa Helin kuvittamissa ristikoissa. Kysymys kuuluu: Kuka suomalainen julkisuuden henkilö voisi olla kyseessä? Yhdennäköisyys silmiinpistävää.
Annettakoon tässä vaiheessa vinkkejä, että ristikoissa tuolla mieshahmolla on usein tumma liivi päällä, jonka alla on vaalea kauluspaita. Myös puku päällä on nähty. Miehellä on viikset ja tumma tukka. Toisinaan hän esiintynyt piirroksissa naisen kanssa, joka myös on julkisuudesta ja ristikoista tuttu. Tuosta piirroksesta tulevat ratkaisusanat vaihtelevat rekvisiitan mukaan, mutta koskaan en ole törmännyt siihen, että ratkaisusanassa viitattaisiin kyseisen henkilön nimeen. Musiikkipuolelta tuttu.
Sattuukohan joku muistamaan kyseisen mieshahmon ja yhdistämään tarkoittamaani henkilöön?
Iltiksen ristikoista ja TV-lehdestä ainakin tätä hahmoa bongaa tuon tuosta.
2. Tarja20.6.2019 klo 12:32
Olen kiinnittänyt huomiota samaan hahmoon. Tuttu tyyppi. Teini-ikäisenä tuli kuunneltua kappaleitaan yhden jos toisenkin kerran. Varmaan joitakin pätkiä osaan vieläkin ulkoa :)
3. Ritu20.6.2019 klo 12:40
Tarja, luulen että tiedät tarkoittamani henkilön. Olen joskus miettinyt, että kun mainitsemani kuvissa silloin tällöin oleva naishenkilö ratkoo ristikoita, niin onkohan hän kertonut kollegalleen, että tämän mieskollegan naama on häntä paljon useammin ristikoissa :).
4. Jukkis20.6.2019 klo 15:30
Liittyykö polkupyörällä ajo ja loisiva lintulaji asiaan?
5. Ritu20.6.2019 klo 15:51
Jukkis, no liittyy!
Ai että mitä juhannusfiilistelymusaa :). Joskus on tullut oltua tuonkin bändin keikalla.
6. Elva20.6.2019 klo 17:02
Tarja, tässä kuva joka on albumin kannesta v.2011.https://aijaa.com/4xJw2M
7. Elva20.6.2019 klo 17:08
Jostain syystä kuvan saa näkyviin vain manuaalisesti.
8. Jukkis20.6.2019 klo 17:27
Kun pisteen jälkeen kuuluu välilyönti. https://aijaa.com/4xJw2M
9. Ritu20.6.2019 klo 17:38
Tuolla ristikkoarkistossa on uusin Terve Metsä-lehden ristikko 2/2019, jossa kyseinen henkilö esiintyy vihjekuvassa ilman hattua kuten monessa muussakin ristikossa on ollut.
10. Elva20.6.2019 klo 17:42
Jukkikselle kiitos tiedosta. Ilmeisesti olen aina aikaisemmin automaattisesti lyönyt välilyönnin.
11. Elva20.6.2019 klo 17:53
Ritu, minulla on suuri juhannuskaaos meneillään. Siksi mm. liittämääni kuvaan tuli vahingossa Tarjan nimi. Tarkoitus oli tietenkin osoittaa se sinulle. Pahoittelen.
12. Elva20.6.2019 klo 18:01
Vielä lisäys, väärinkäsitysten välttämiseksi: Kuva on Heli Kärkkäisen piirustus, albumissa on valokuva.
13. Ritu20.6.2019 klo 18:19
Elva, mitäpä tuosta. Juhannuskaaos kuulostaa kuitenkin sellaiselta yhdyssanalta, kuin nuo sanat olisivat keskenään allergisia toisilleen. Joten hyvää juhannusta ilman kaaosta! ;).
14. Tarja20.6.2019 klo 18:21
Elva, minäkin kurkkasin kuvan. Ja sitten googlasin oikean albumin kuvan. Mielenkiintoinen ja uusi tieto minulle. En nimittäin ole kyseisen herran musiikkia sitten 70-luvun kuunnellut saati albumiensa kansia nähnyt. Teinityttönä häntä fanitin.
15. Ritu20.6.2019 klo 18:34
Tuo fillarointibiisihän löytyy YouTubesta Lauri Tähkänkin esittämänä versiona.
16. Sepeteus21.6.2019 klo 10:47
Tuttu tyyppi! Kuunneltu usein teini-iässä biisejä käenpesästä ja pyörällä ajosta,
17. Jiikoo21.6.2019 klo 11:18
Saman vuoden poikia kuin minäkin, muutamaa kuukautta minua nuorempi. Habitus kieltämättä kovin samanoloinen kuin Helin piirroskuvassa!
18. pelaaja21.6.2019 klo 19:16
Vaan voi jestasson, miten hienosti Jarkko Ahola esitti ko. kaverin pyöräkappaleen Tähdet tähdet -ohjelmassa v. 2015! Sitä tässä nyt on katseltu ja kuunneltu juutuubista jopa näin juhannusaattona.
19. Ritu25.6.2019 klo 10:48
Edellä esittämäni kysymys olikin nähtävästi helpompi kuin osasin olettaakaan. Sitä oli hyvin vaikea itse päätellä, että näkevätkö muut saman kuin minä. Ja vastaushan oli tosiaan Freeman.

Tässä sitten jo uusi kysymys. Ja ihan saman ongelman äärellä olen kuin edellisessä, että kysynkö liian vähillä vihjeillä jotain sellaista, jota kenenkään on mahdotonta muistaa ja tietää vai onko näille tämän palstan välkyille tämäkin liian helppo. No, annan saman verran lisää vihjeitä myöhemmin, jos ei näillä muistilokerot aukea.
Kysymys kuuluu: Mihin seuraava "vihjeistykseni" liittyy?

TRIOT: IVAR, RYAN, ALAN - SAMI, ULLA, ONNI

UUTISTENLUKIJA: " TASE, RASKAAT VELKATAAKAT, EGYPTI, ORAN, UTAH, KIHNIÖ, PALVELINKESKUKSET, IKÄNÄKÖ, TRIAL"

HATTU, LEIDI VAINIO!

VALAS = ISOUS?

ITÄLÄ, OPIT AJOTIET....ASTI

TYLYT SKETSIT, ÄKSYT ISOTALOT

LEIPÄLÄVET, NÄLVINNÄT STOP!

ALLA SYÖTTÖTUOLI, TASO

ESSEISTI: TAAS KONSONANTTI, NEON!

TASAINEN NAPAJÄÄ, ERIYTYÄ ALATI

LIITERI: RITILÄT, LAPE, VAARNAT, HIOKE. KOURA LAIN TUTA, SAHATA AVOHAAVA. ITKEÄ!

AINE: ETANOLI. IMUT, VIIKSI OIETA.

TORAISA AITURI, EDUSTA!

KERÄ! SITOA SIRO SATUAASI.

ANKARA TOKOI: USKO NOOTIT!

UPEAT LIMOVIIKUNAT, ATTIKA, RAGTIME, ALLAS, STAR
20. Ritu25.6.2019 klo 12:12
Hups, jäi yksi palapelin osanen pois kysymyksessäni noista "vihjeistäni" . Sillä ei oikean vastauksen löytymisen kannalta ole suurtakaan merkitystä. Tässä se edelliseen listaani lisättävä:

ISMI: URUT, ÄÄNI, KILLINKI

Juu ja helpotan vähän. Älkää yrittäkö ratkoa noita antamiani vihjeitä. Ei ne ratkea! Ratkaisu piilee jossain muualla.
21. Jaska25.6.2019 klo 13:13
Ovat minullekin tutun oloisia ratkaisusanoja jonkin sellaisen ristikon, josta Ritu tykkäsi. Voisi olla IS-kovis, laatija Vuokila/Liljeroos, toteuttaja Mäkelä. Ristikossa on siinä tapauksessa tavallista isompi pääkuva.
22. Ritu25.6.2019 klo 13:21
Jaskan vastauksessa jotain oikeaa, paljon väärää!
Ja tuolla aiemmin kerroin, että annan tarvittaessa myöhemmin puolet lisää ratkaisun avaimia vastauksen löytymistä helpottamaan.
23. Ritu25.6.2019 klo 13:54
Eli tuo tarkoittaa sitä, ettei pääkuva ollut normaalia isompi, mutta pääkuvassa kylläkin oli jotain iSoa!
24. Tarja25.6.2019 klo 14:22
Olisiko kyseessä SM Ristikkokisa ja mahdollisesti 1. alkueräristikko viime vuodelta?
25. Ritu25.6.2019 klo 14:31
Tarja, sehän se! Vihjeeni olivat tuon ensimmäisen alkueräristikon vaakaan tulevat ratkaisusanat. Ristikon pääsee vielä IS:n sivujen kautta katsomaankin.
Laitan linkin, jos se vain onnistuu.
https://www.is.fi/viihde/art-2000005560481.html
26. Ritu25.6.2019 klo 15:42
Jossain vaiheessa epäilin, että kysymykseni ristikko on liian kaukaa haettu. Siltä varalta olin varautunut siihenkin, että joutuisin ehdottamaan J.Hyvösen, PJoutsin, T.Pallosen, E.Vuokilan ja H.Lavoniuksen kokoontumista, että voisivatko yhdessä miettiä tähän vastauksen ;).
27. Jaska25.6.2019 klo 17:36
Olipa paha harhautus luetella vain vaakasanat:(
28. Ritu25.6.2019 klo 17:55
Syy, miksi en halunnut laittaa pystyyn tulleita ratkaisusanoja heti, oli se, että yksi ratkaisusanoista olisi ollut SMKISA (vihjeellä ALKOI NYT). Se olisi oletukseni mukaan ollut liian paljastava sana. Yritin vain ennen kysymystä vihjata, että toinen mokoma"vihjeitä" on tulossa lisää, jollei ala ratkeamaan.
29. Ritu25.6.2019 klo 19:45
Ja vielä yksi ristikkovisa. Sitten lakkaan kiusaamasta teitä näillä vähäksi aikaa.

Keräsin erään laatijan ristikosta siinä olleita vihjeitä. Ratkaisusanojen alkukirjaimista muodostuu kyseisen laatijan nimi. Jottei olisi liian helppo arvata heti ensimmäisistä kirjaimista, niin sekoitin vihjeet niin, että laatijan nimi on anagrammi hänen nimestään. Sen verran välkkyjä olette, että jouduin valitettavasti jättämään ristikon parhaimpia vihjeitä pois, koska googlettamalla ne olisivat tuoneet suoraan tälle ristikkopalstalle. Noiden vihjeiden ratkaisemista vaikeuttaa se, ettette näe risteäviä sanoja. Toisaalta kerran ratkottu vihje voi aueta, kun vastaussanan kirjainmäärä on annettu.
Eli kuka taitava laatija kyseessä?

MUSLIMI (5)
LEHTIPINO (4) pystyvihje!
NOSTOVÄLINE (4)
VUORINEN (4)
SALSA (7)
Kuvavihje, jossa henkilö oksentaa (10)
KEKSITYN JA OIKEAN VÄLIIN (5)
KÄYTTI KITTIÄ (6)
TURVAN TAKIA (4)
ET LOPPUNUT (6)
KÄYTÄVISSÄKIN (5)
ROMANIAA (4)
KAUP (4)
30. Tarja25.6.2019 klo 20:58
Pitäisikö tuossa annetussa ratkaisujärjestyksessä alkukirjaimista muodostua jo järkevä sana? Sain yhden nimen kirjaimet loogisin ratkaisusanoin, mutta kirjaimet eivät muodosta tuossa järjestyksessä järkevää anagrammisanaa.
31. Ritu25.6.2019 klo 21:06
Anagrammissa kaksi sanaa jotka viittaavat siihen että tällä saitilla paljastan ratkaisun ;).
32. Tarja25.6.2019 klo 21:11
Okei, minulla on sitten väärät ratkaisusanat, vaikka loogisia ovatkin. Ja ehkä väärä henkilökin sitten. Tyydyn omalta osaltani tähän.
33. Ritu25.6.2019 klo 21:58
Sanottakoon vielä, että kyse on kovisristikon vihjeistä. Vaikea oli taas arvioida itse sitä, mikä menee ylivaikeaksi. Ja toisaalta Tarjankin ratkaisu voi olla oikea, sillä saahan nimistä tehtyä useampiakin anagrammeja.
Osalle vihjeistä olisi varmaan pitänyt antaa toinenkin vihje, jonka ratkaisu alkaa samalla alkukirjaimella.

Tässä heti muutamaan se toinenkin vihje:

MUSLIMI (5), SIISOJA (10)
LEHTIPINO (4), DNLI (4)
VUORINEN (4), ONNI (4)
KEKSITYN JA OIKEAN VÄLIIN (5), LAATUTYÖTÄ (4)
KÄYTTI KITTIÄ (6), LANTEISTA (7)
ROMANIAA (4), puhekuplassa IKUISTA! (7)
34. ake25.6.2019 klo 22:10
Luulen ratkaisseeni.Tuo 31. auttoikin paljon.
35. Tarja4.7.2019 klo 22:34
Minusta tuntuu, että minulla ehkä sittenkin on oikea henkilö. Ja luultavasti sain oikeat anagrammisanatkin, kun muutamaa vastaussanaa muutin. Mutta pari ratkaisusanaa jäi keksimättä. Milloinkahan saamme ratkaisun? Tai milloin voisi arvuutella, onko oma oikein?
36. Ritu5.7.2019 klo 13:00
Oi anteeksi, aikaa vierähtänyt turhankin paljon eikä tarkoitukseni ollut pitkittää tätä. Jälkeenkin päin ajateltuna näiden vihjeiden ratkaiseminen näin ilman risteävien vihjesanojen tuomaa apua on hankalaa. Vastausvaihtoehtojen mahdollisuuksia mahdollisesti liikaa, kun ei pysty millään rajaamaan mitään pois. Toisaalta hyviä piti jättää pois, kun ne olisivat löytyneet tältä saitilta googlaamalla.
Tässä vielä vihjeiden oikea järjestys niin, että ratkaisusanojen alkukirjaimista muodostuu tuon kyseisen laatijan nimi.

1. ET LOPPUNUT (6)
2. LEHTIPINO (4) pystyvihje!
3. KÄYTTI KITTIÄ (6)
4. VUORINEN (4)
5. KÄYTÄVISSÄKIN (5)
6. ROMANIAA (4)
7. MUSLIMI (5)
8. TURVAN TAKIA (4)
9. KAUP (4)
10. NOSTOVÄLINE (4)
11. KEKSITYN JA OIKEAN VÄLIIN (5)
12. SALSA (7)
13. Kuvavihje, jossa henkilö oksentaa (10)

Osa ratkaisusanoista alkaa samalla alkukirjaimella, joten esim. vihjeet 1 ja 5 voisivat vaihtaa paikkaa keskenään.
Ake tuolla edellä mainitsi, että kommenttini 31. auttoi. Siinä oli tosiaan viittaus tarkoittamiini nimestä tuleviin anagrammisanoihin. Nuo kommentissani olevat sanat olivat "saitilla paljastan".

Kukas Tarjalla oli mielessä? Laitan tänään ratkaisusanat noihin kaikkiin vihjeisiin.
37. Tarja8.7.2019 klo 19:36
Kerronpa omat vastaukseni, niin Ritu voi sitten korjata väärät ja lisätä puuttuvat.
1. ET LOPPUNUT > RIITIT
2. LEHTIPINO > ISIS, toinen vihje DNLI > IVAR (Arvi Lind)
3. KÄYTTI KITTIÄ > KNIGHT (= Ritari Ässä), toinen vihje LANTEISTA > KILINÄT
4. VUORINEN > URAL, toinen vihje ONNI > UHAT (tonni-tuhat)
5. KÄYTÄVISSÄKIN > RAPUT
6. ROMANIAA > OMAN, toinen vihje IKUISTA > OTATTAA
7. MUSLIMI > SUNNI, toinen vihje SIISOJA > ?
8. TURVAN TAKIA > ESTE
9. KAUP > NAAN
10. NOSTOVÄLINE > VIPU
11. KEKSITYN JA OIKEAN VÄLIIN > ALIAS, toinen vihje LAATUTYÖTÄ > AATU
12. SALSA > L ?
13. "OKSENTAA" > LAATOITTAA
Laatija on siis Riku Rosenvall ja anagrammisanoiksi sain "sivulla kerron".
38. ake9.7.2019 klo 11:58
Riku Rosenvall oli siis minunkin ratkaisuni. Selvitin ensin anagrammisanat "sivulla kerron" ja laatija löytyikin helposti. Samat vihjeet kuin Tarjalla saivat minultakin kysymysmerkin.
39. Ritu9.7.2019 klo 23:32
[Tulipa mieleen tuota Metsälehden säiettä lukiessani, että tänään on tullut koettua molemmat, niin etomiset kuin laatoittamisetkin, kun migreeenin paholainen tuli lääkityksestä huolimatta koko päivän mittaiselle kyläreissulle.
No tässä vaiheessa elämä voittaa, kun ristikot ja kahvi alkaa taas maittamaan.]

Ake ja Tarja, oikea vastaus oli Riku Rosenvall. Kysymykseni lähti siitä, kun selailin säilyttämiäni vanhoja koviksia ja tämän ristikon yläreunaan olin kirjoittanut sanan täydellinen.

Tuo kyseinen ristikko oli niinkin kaukaa kuin viime vuoden helmikuulta la 17.2.2018 ja täällä sitä on käsitelty säikeessä 9553.

Nuo Tarjan ratkaisusanatkin osui liki pitäen kaikki kohdilleen.

7. MUSLIMI>SHIIA, SIISOJA>SIVALTAVAT
8. TURVAN TAKIA >ETYK
10. NOSTOVÄLINE>VISA
12. SALSA>LATTARI

Kävin ristikon vihje vihjeeltä läpi ja vaikka ratkaisusanat olivat nähtävissä, niin kyllä niiden välisen yhteyden jouduin miettimään uudelleen. Kuin olisi uusintana katsonut Suomen lätkäkullan parhaita paloja, ahaa-elämyksiä antoi ristikko vieläkin. Ja olen samaa mieltä edelleen tuon kanssa, mitä olin ristikon yläreunaan kirjoittanut, että kyllä se täydellisyyttä hipoi ellei jo sitä ollutkin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *