KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 4/2019

10095. Punainen Pelikaani 4/2019

Eki12.6.2019 klo 18:37
Aijai, saatiin tänään omat kappaleet sekä Punaista että Passelia, on herkkua piakkoin tiedossa.
2. jaana13.6.2019 klo 04:43
Kiva, kovasti PuPea jo odotellaan :)
3. Peehoo13.6.2019 klo 16:14
Molemmat lehdet saapuivat, tällä kertaa posti toi jopa päivää ennen ilmestymispäivää! PuPe 2/19 ratkaisuissa näkyy olevan jouluisen ositteluristikon ratkaisu eikä kakkosen tavuristikko. Toivottavasti ratkaisu tulee nähtäville viimeistään seuraavassa lehdessä, kun tapana on tuo vaikea pää tarkistaa.
4. Ylläpito13.6.2019 klo 17:12
Pannaan ainakin alkuun virhepalveluun.
5. Eki14.6.2019 klo 16:18
Lehtiä on mukavasti tullut tilaajille ja varmaan lehtipisteeseenkin. Romppeet ovat nyt sivustolla, maistiainen Salokankaalta kakspuolonen. Myös Passelin matskut paikallaan.
6. Leku15.6.2019 klo 16:33
Eki, kerroit lehdessä, että himoratkojat toivovat PP:n ilmestyvän useammin. Niin minäkin, mutta jos se ei ole mahdollista, niin ehdotan ykkösen ja runsaiden kakkosten tilalle muutaman kolmosen lisää.
Niin ollen työmaata riittäisi vähän pitempään ja moni olisi tyytyväinen, ehkä.
Maksaisin lehdestä myös vähän enemmän, jos kolmosten väsääminen tulee kalliimmaksi kuin helppojen.
Oli miten oli, PP on kuitenkin paras ja ainoa laatuaan tässä maassa.
7. Eki15.6.2019 klo 17:19
Tosi moni ei ratko kolmosia ollenkaan. Varmaan suurin osa. Näin ollen niille lisävisaislle pitäisi löytää toinen kanava. Vaikeuttamalla melko varmasti tapettaisiin PuPe.
8. pelaaja15.6.2019 klo 18:12
Onpa mielenkiintoista kuulla, että iso osa PuPen ostajista ei ratko kolmosia! Olisin luullut, että tässä lehdessä nimenomaan kolmoset vetoavat. Itse ostan lehden pääosin kolmosten takia mutta tottahan lehdessä laadukkaita kakkosia tarvitaan mukaan helpottamaan elämää. En tietenkään aina saa kaikkia vaikeimpia täyteen mutta en silti vaihtaisi Passeliin, jossa tietääkseni on vähän kevyempää.
9. Täyttelijä15.6.2019 klo 18:41
Onko tosiaan niin, että isolla osalla jää melkein puolet ostamastaan lehdestä ratkomatta? Tämähän tarkoittaa melkein sitä, että kolmosia ratkovat ovat tällä palstalla - tuntuu erikoiselta.
10. Eki15.6.2019 klo 19:17
No ei nyt sentään. On kolmosilla paljon ratkojia ja mehän näemme vain lähettäneiden lehdet. Onhan PuPen kakkoset ja kakspuolet kummatkin harvinaisia muualla ja niitä on lehdessä paljon.
11. Matias-Myyrä15.6.2019 klo 22:47
Minä aloitan aina ratkomaan loppupäästä. En välttämättä etene ihan järjestyksessä. Nyt on viimeinen kolmonen, eli Hakonen menossa ja muut kolmoset ratkottu viimeistä ruutua myöten.
12. Uuge15.6.2019 klo 23:11
Eivät ne kolmetähtiset sentään ole "melkein puolet" lehdestä. Melkein puolet ratkonta-ajasta? Ehkä.
13. Funny16.6.2019 klo 00:24
"Melkein puolet ratkonta-ajasta?"

Uuge onkin sitten mestaritason ratkoja. Ehkä.
14. Lars16.6.2019 klo 16:00
Minä jätän suosiolla PuPen kolmoset ratkomatta, omalla skaalallani ne ovat nelosia jos vertaa IS:n tähtiin eli jos niitä laitetaan lisää poistamalla helpompia niin ainakin minä lopetan tilaukseni. En lähetä lehteä, lähetän nettilomakkeella avainsanat niistä mitkä onnistun ratkomaan...... yhtään pyyhettä ei oel vielä tullut ;)
15. Rampe16.6.2019 klo 17:16
Lars, kannattaa ainakin yrittää myös kolmosia kun olet niistä maksanutkin.
Itse otan ennalta vaikeaksi arvaamistani kolmosista useampia kopioita joihin tohdin ronskilla kädellä arvauksiani laittaa. (lyijykynän käyttö ei oikein luonnistu)
Tällä keinolla useimmiten joku nurkka alkaa viimein aueta jos risteävätkin sattuvat sopimaan.
Jos ristikko ei täyteen tulekaan, voi ratkaisun ilmestyttyä katsoa paljonko omasta sepustuksista oli oikein.
Ilmo Juhanin sain jo ratkottua ja Harto Hakosen ristikkoa aloittelen.
16. Jiikoo16.6.2019 klo 18:30
Olen tuhertanut ja töhertänyt tähän mennessä kolmen PuPen parissa. Kakkosten täyttymisprosenttiini olen varsin tyytyväinen, mutta kolmoset tahtovat jäädä pahasti vajaiksi. Olisinkohan onnistunut saamaan täyteen yhden viidestä tjsp.? Iltiksen kolmosia pidän vähän inhimillisempinä.

Neljäs PuPe-lehdykkä oli kannettu laatikkooni perjantaina, mutta se on minulla yhä neitseellisen korkkaamaton. Perjantaisen Hesarin ristikkoni sain täyteen vasta eilen ja SK:n tehtävät tänään – ja kauniina kesäpäivinä on ollut kummasti muutakin tekemistä! Muun muassa perjantaina minulle tarjoutui elämäni ensimmäinen tilaisuus istua yleisön joukossa tilaisuudessa sellaisessa kuin tohtoripromootio.

Rattoisaa ajankulua on joka tapauksessa tiedossa lähiaikoina – kiitos tästä laatijataholle ja kustantamolle!
17. Funny16.6.2019 klo 20:06
Kolmetähtisten kavahtajille semmoinen havainto, että eivät ne kaikki ole yhtä vaikeita. Minä ainakin olen kokenut erot varsin suuriksi. Yöllä ratkoin Ekin ja MM:n aukeaman sivuilla 30-31, ja ihmettelin, miten se on merkitty kolmetähtiseksi, vaikka jotkut kaksitähtiset tuottavat enemmän vaivaa. Pari vihjettä jäi hämäriksi, mutta vielä joskus keksin, miksi niihin tuli semmoiset sanat.
18. Lars16.6.2019 klo 21:02
Lainaus: 15. Rampe 16.6.2019 klo 17:16
Lars, kannattaa ainakin yrittää myös kolmosia kun olet niistä maksanutkin.

Jep, toki yritän lähes kaikkia ratkoa, esim just Ekin "käsialan" olen oppinut aika hyvin mm Seuran isosta aukeamasta, ne toki on helppoja mutta kyllä niistä se käsiala löytyy.... Joihinkin en saa sitä aloitusnurkkaa millään enkä viitis istua tuntitolkulla tyhjän ristikon edessä. Hyvä lehti tuo PuPe, kerran ostin Passelin ja en tykännyt, laadukkaita toki mutta liian helppoja paljon.
19. Täyttelijä18.6.2019 klo 10:38
Onkohan sivun 21 pääkuva se mikä sen pitäisi olla?
20. Eki18.6.2019 klo 10:48
On se aika ovela, selitetään sitten myöhemmin.
21. pelaaja18.6.2019 klo 20:00
Vaikka tuolla ylempänä höpötin jotain pääosassa olevista kolmosista, niin kyllä tämäkin lehti tuli taas aloitettua keskiaukeamasta. Se on AINA (kovan kokemuksen äänellä, koska muutaman PuPen vasta olen hankkinut..) niin kiva, ei petä sitten millään. Ihan pakollisten avo- ja sen kevyemmän tavuristikon jälkeen sitten pikkuhiljaa mutkitellen kohti Matias-Myyrää eli kokokolmosiin. Tuo nyt tuli vain kommentistaan 11. Kateellinen :)
22. Heikki19.6.2019 klo 12:08
Juuri vaikeiden takiahan tätä lehteä käsittääkseni ostetaan. Minun puolestani voisi vaikka koko lehti olla kolmosia. Maailma on täynnänsä helppoja ristikoita; siksi PuPe pysyköön ainakin loppupäältään kolmosina. Nyt s. 30-31 oli kyllä kaukana kolmosesta, korkeintaan kakkonen.
23. M21.6.2019 klo 15:09
Vaikuttaa erikoiselta, että joku ostaisi Pupea tehdäkseen siitä pelkästään helpot ristikot, kun markkinoilla on kuitenkin kymmeniä lehtiä, jotka ovat täynnä helppoja. Onneksi Pupesta on vähennetty 1-1,5 tähden ristikot minimiin, joskushan niitä oli enemmänkin.
24. Uuge21.6.2019 klo 15:17
Jos M olisi lukenut huolella, olisi huomannut, ettei Pupea helppojen takia osteta. Onko 2 1/2 helppo, joita saa muualta? Ei kakkosiakaan juuri mistään!
25. Peehoo21.6.2019 klo 15:30
Keskitasoisten takia minä ainakin aloitin PuPea tilaamaan, Passelin 16 keskitasoista ei riittänyt ja PuPesta löytyi onneksi lisää. Kolmosiin en moneen vuoteen koskenut pitkällä tikullakaan, mutta nyt niitäkin on tullut ratkottua vaihtelevalla menestyksellä. Vaikka nykyiset suosikkini Keränen, Lähteenmäki ja Holopainen löytyvät kolmosista, en niitä enempää yhteen lehteen kaipaa.
26. Sepeteus24.6.2019 klo 07:24
Menipä juhannus nopeasti PuPe:n ja Iisakin kera. Onneksi on nämä laadukkaat lehdet ajankuluna,kun työttömän taloudellinen tilanne ei mahdollista kalliimpia harrastuksia,
27. Satu24.6.2019 klo 19:30
Hakosen ristikko on aivan ylivertainen! Tosi mielenkiintoinen ratkoa, taisin kymmenkunta tuntia ainakin viettää sen parissa, vielä kolmesta kohtaa puuttuu muutama kirjain. Lähti aukeamaan kun hoksasin jujun!
28. Rampe24.6.2019 klo 19:52
Hakosesta on vasen yläkulma vielä auki.
Minun mielestäni Holopaisen ja Kurkkelan ristikko s. 26 on aivan ylivoimaisesti paras tässä lehdessä.
En ole aina pitänyt pariskunnan harrastamista heille tutuista mutta minulle hankalasti googlattavista sanoista, enkä välttämättä pitänyt nytkään.
Silti ristikon juju, joka minulle selvisi ristikon lähes täytyttyä, on niin nerokas ja yllättävä että ristikko saa minulta täydet pisteet!
29. Lars24.6.2019 klo 20:55
Jos ajatellaan että ristikot vaikeutuvat loppua kohti niin miten on mahdollista että sain Ekin aukeaman valmiiksi (no on siinä yksi kirjain vielä vajaa) mutta välillä on monta joista ei pääse alkua pidemmälle. Vai tekeekö Eki helpompia kuin muut. No alkaa mulla olemaan taas niin täysi että avainsana kisaan taidan osallistua ja laittaa lehden arkistoon....
30. Funny25.6.2019 klo 02:12
Tekee mieli sanoa, että Ekin ristikot ovat ratkojaystävällisiä. Hänellä tuskin koskaan on sellaisia kohtuuttoman vaikeita vihjeitä, joita lähes kaikilla muilla kovislaatijoilla toisinaan esiintyy. Johtuu varmaan pitkästä kokemuksesta, että hänellä vaikeusaste läpi ristikon on varsin tasainen. Ja tietysti ratkontaa helpottaa se, että hänen tyyliinsä on ehditty tottua vuosikymmenten aikana. Viihdeala on Ekin ristikoissa aina hyvin esillä, siinä googlaajilla on varmaan hieman askartelua, mutta sanasto on suurelle yleisölle tutumpaa kuin Holopaisella.

Jotenkin hieman käänteiseltä tuntuu tuo loppupään vaikeustasoliukuma totuttuun verrattuna. Olen ratkonut Ekistä alkaen takaisinpäin melko sujuvasti, mutta pahan kerran juutuin Holopaisen ja Kurkelan teokseen. Siinä ei ole mitään uutta, sen sijaan yllätyin, kun sain Anttilan kohtalaisen pienellä vaivalla melkein valmiksi. Se voisi täyttyä, jos googlaisin yhden sanan, mutta en vielä ole siihen oljenkorteen tarttunut. Joka tapauksessa ekan kerran olen päässyt jyvälle Anttilan aivoituksista!
31. Tertsa25.6.2019 klo 09:48
Tuo sivu 21 oli helppo, kun ei katsonut kuvaa. En tosiaan minäkään älynnyt siitä yhteyttä. Parista sanasta sen tajusi.

Ekin ristikot joskus allekirjoittaneelle turhan helppoja. Ehkä logiikassani jokin outo tekijä.
32. Kaapo25.6.2019 klo 16:37
Melkoinen taidonnäyte Holopaiselta taa!. No, onhan siellä keikkabussissa aikaa väsätä.

Ymmärsin jujun, mutta en kaikkien ratkaisusanojen yhteyttä vihjeeseen. Esim BIISEIN, TEETTI TILAT? ja LÖYTYY AINOO! (JOKI).
33. Kaapo25.6.2019 klo 16:42
Kannattaa kirjoittaa tänne. Ainakin tuo keskimmäinen ratkesi heti, kun olin painanut LÄHETÄ-nappia.
34. Kuuno25.6.2019 klo 17:15
Oletkohan Kaapo ratkonut oikein? Aika selkeitähän nuo ovat.
35. Kaapo25.6.2019 klo 17:24
Joo, kolmaskin selvisi. Nyt vielä BIISEIN.
36. Kaapo25.6.2019 klo 17:45
Virhe löytyi ja BIISEIN selvisi. Oli aukko tiedoissa.

Nyt tuli sitten ongelmaksi se mittayksikkövihje. Ensimmäiseksi kirjaimeksi sopii moni.
37. Kaapo26.6.2019 klo 11:02
Lainaus: 20. Eki 18.6.2019 klo 10:48
On se aika ovela, selitetään sitten myöhemmin.

Ristikko jää ratkaisematta, ellei kuvan ideaa keksi. Yläreunaan jää yksi piiloruutu, johon sopii kaksi eri kirjainta.
38. Kaapo26.6.2019 klo 17:01
Keksin muuten tuon Pihlajamäen jujun. Joskus meitsilläkin säteilee.
39. calvados26.6.2019 klo 17:22
Sivu 28 pitäsikö" sitcom 2001-2006" olla "sitcom 2001-2007" ???
40. Kaapo27.6.2019 klo 12:43
Pieni virhe siinä on.

Ekin aukeamakovis on helpohko. Vaikeuden taso on paikoin hyvin vaihteleva.
41. Eki27.6.2019 klo 13:05
Toivottavasti kolmosia kavahtavat uskaltavat kurkistaa päätösaukeamalle!
42. Jiikoo27.6.2019 klo 14:42
14 helpomman pään ristikkoa ja 3 piilistä tehtyäni uskaltauduin Ekin kolmosaukeaman kimppuun ja sain sen ihmeekseni täyteen. Sitä voi siis mainiosti suositella muillekin kolmosnoviiseille. Mainio, hyvää mieltä tuottava luomus Markku Mäkelän ilmeikkään kuvituksenkin ansiosta!

IJL-kolmonen (s. 28) on parhaillaan työn alla. Kirjain puuttuu yhä noin viidesosasta ruutuja ja jokunen kirjain saattaa olla väärinkin. Kuuden pyyhearvontoihin oikeuttavan vastauskirjaimeni uskoisin olevan tässä(kin) tehtävässä oikein.

Keräsen kolmosta (s. 27) saattaisin ehkä vielä yrittää, mutta loput kolmoset ovat minulle lähtökohtaisesti liian vaikeita.

Näinkin pitkälle päässeenä tunnen olevani oikeutettu itsetyytyväisyyteen, jos sellainen epäsana sallitaan. Kiitos PuPen tekijäkunnalle erinomaisesta ajanvietteestä!
43. Täyttelijä2.7.2019 klo 14:00
Anteeksi jatkuva Tapiointini, mutta onkohan sivun 27 tupakkikuvassa ja siitä tulevassa sanassa jotain ristiriitaista?
44. Kuuno2.7.2019 klo 14:32
On, jos tarkemmin miettii. Toisaalta se on ihan selkeä.
45. Kariheikki2.7.2019 klo 16:09
Lainaus: 19. Täyttelijä 18.6.2019 klo 10:38
Onkohan sivun 21 pääkuva se mikä sen pitäisi olla?
Omalta osaltani myös yhteydet sanojen ja kuvan välillä jäävät täysin auki. Ihan kelvollisetuntuiset sanat olen kaikkiin paikkoihin saanut, joten odotan kiinnostuneena oveluuden paljastusta.
Sanottakoon vielä, etten ole oikein innostunut tästä tehtävätyypistä, koska toistuvasti on se vaikutelma, että yhteys kuvan ja sanojen välillä on sangen keinotekoinen.
46. Tarja2.7.2019 klo 20:05
Minusta tämä oli selkein Pihlajamäen ristikko, mitä olen tehnyt. Yhteys kuvan ja sanojen välillä aukeni tällä kertaa jopa poikkeuksellisen helposti.
47. Jukkis2.7.2019 klo 20:23
Joo. Kokemuksen mukaan jos joku täällä valittaa, että Pihlajamäen ristikossa yhteys pääkuvasta sanoihin on keinotekoinen tms., niin hän on aina väärässä.
48. Funny2.7.2019 klo 21:14
Logiikka Pihlajamäen ristikoissa on kyllä ainutlaatuinen. Itselle kävi niin, että saatuani ristikon täyteen hetken aikaa ihmettelin, miten teemasanat liittyvät pääkuvaan. Sitten hoksasin idean, ja totesin että ainiin, näinhän se on toiminut ennenkin. Mutta vika oli siinä, että sain vasta aivan viimeiseksi ratkaisevat kohdat kuntoon. Sitä ennen ei olisi ollutkaan helppoa oivaltaa ideaa.
49. Tarja3.7.2019 klo 11:16
Voi vitsi tuota Hakosta. Ja tämä on kehu. Hänellä on mitä mainioin persoonallinen tapa vihjeyttää. Ensi alkuun jännitin, että miten tällainen armeijaa käymätön naisihminen ristikosta selviää. Ja aluksi tuntuikin, ettei yksikään sana löydä paikkaansa. Vaan sitten alkoi luistaa ja valmiiksi tuli. Jee!
Pakko tässä samalla kehua Lähteenmäen pääkuvaa. Sai hymyn huulille, kerrassaan mainio!
Anttilan ristikon yläosa piti jättää pariksi päiväksi hautumaan ennen kuin selvisi. Samoin Keräsen ristikosta pääkuvan alapuolinen osa.
Liljeroosista löysin yhden duaalin.
Holopaisen mielikuvitus ja idean siirtämistaito ristikkoon ovat aivan omaa luokkaansa. Jälleen jotakin uutta ja loistavasti onnistunut toteutus. On kyllä mahdottoman hienoa päästä ratkomaan tällaisia.
Ai niin, olisiko s.8 yläosan ristikon kuvittaja sittenkin Manninen eikä Liinalaakso.
50. Juha N3.7.2019 klo 17:43
Hieno lähtöidea Tuomas Holopaisella, ja vaikka se rajoittikin laadintaa melkoisesti, tulos on tosi hieno.
Tuota vihjeen 11.9. KUOLLEEN SUKU saamaa monikkomuotoa vain moitin. Eihän vieraskielisten erisnimien taivutus noudata astevaihtelua. Esimerkiksi hieroglyfien arvoituksen ratkaissut ’the Rosetta Stone’, jonka moni lienee British Museumissa itsekin nähnyt, on suomeksi ’Rosettan kivi’ eikä ’Rosetan kivi’. (Sattumoisin tuon monikointiongelmankin olisi tässä ristikossa ratkaissut juuri Rosetta...)

Jari Keräsen ristikossa (s. 27) en ymmärrä vihjeen TANTAALEISSA ALUSSA ESIINTYVÄ yhteyttä ratkaisusanaansa. Jokin ymmärrettävä ja hyväksyttävä logiikka - jokin jippo - tässä varmasti on, vaikka en ole sitä keksinytkään. Jippoon viittaa esim. se, että alkuaine TANTAALI on tieten tahtoen monikoitu. No, maltan odottaa ratkaisuajan päättymistä ennen kuin pyydän tästä kommentteja.

Myös Joonas Anttilan ristikossa (s. 29) minulta jäi ymmärtämättä yhden vihjeen (ERÄÄNÄ MUSTANA) yhteys risteävien sanojen avulla selvinneeseen ratkaisusanaansa, vaikka monella muulla teistä on ahaa-lamppu varmaan syttynyt.

Tapio Lähteenmäen tavuristikko oli jälleen hykerryttävä, enkä turhaan käynyt sen kimppuun ensimmäiseksi.
51. Tuomas L.3.7.2019 klo 19:47
Juhalle sen verran tiedoksi, että tantaalivihjeessä on tosiaan ihan selkeä logiikka. Minullakaan se ei ensin meinannut aueta.

ERÄÄNÄ MUSTANA ihmetyttää täälläkin.
52. Juha N3.7.2019 klo 20:28
ERÄS MUSTAKIN voisi yhden mahdollisen ajatuskulun kautta tulla kyseeseen, mutta jos juuri se ajatuskulku olisi Joonaksen tarkoittama, niin ERÄÄNÄ MUSTANA ei mielestäni vihjeeksi sovi.
53. Tarja3.7.2019 klo 20:30
ERÄÄNÄ MUSTANA -vihjeelle löytyy hyvä ja looginen selitys.
54. Juha N3.7.2019 klo 20:47
Jos Tarjan löytämään ajatuskulkuun ei ajattelemani vihjevariaatio ERÄS MUSTAKIN sovi, niin olen tyytyväinen. Silloin alkuperäisessä vihjeessä ei ole naputtamasta ja saan luvan funtsia lisää ennen kuin paljastukset voivat alkaa.
55. Tarja3.7.2019 klo 20:53
Alkuperäisessä vihjeessä ei ole naputtamista ja "eräs mustakin" ei siihen sovi :)
56. Tarja3.7.2019 klo 20:55
Äh, tuo loppuosa lauseesta voidaan tulkita vinkiksi. Saa poistaa...
57. Ylläpito3.7.2019 klo 21:01
Antaa olla.
58. Juha N3.7.2019 klo 21:05
Kun syynää tämän lehden koviksia ratkottuina läpi, niitä keskenään vertaillen, on miellyttävää huomata, miten eri tavoilla niissä on jokaisessa omat vahvuutensa. Kullakin tekijällä on laadinnassaan aivan omanlaisensa lähtökohdat, painotukset ja pyrkimykset, mutta jokaisella on kyky viedä tavoitteensa johdonmukaisesti maaliin, persoonallisen tyylinsä mukaisesti. Vaikka koviksia on tässä perätysten toistakymmentä sivua, ne eivät todellakaan ole saman muotin mukaan rakennettuja!
59. Kuuno3.7.2019 klo 22:47
Joo, ihan hyvä tuo ERÄÄNÄ MUSTANA on.
60. Juha N3.7.2019 klo 23:23
Taidan tajuta. Ei sitä näemmä kesällä kaikkea heti muista...
61. Pete5.7.2019 klo 11:46
Käyn täällä harvakseltaan kommentteja lukemassa, ja joskus kirjoittamassakin. Siksi kommentti vähän viiveellä...

Tykkään lehdestä juurikin kolmetähtisten takia, joista aina aloitan, edeten lehteä lopusta alkuun päin. Varsinkaan talvisin en työkiireiden takia saa aina lehteä täyteen kokonaan, silloin alun helpot jäävät täyttämättä(niitä kirjoittelen joskus lomalla täyteen, vaikka lähetysaika olisi jo umpeutunut).

En kaipaa silti kolmosia lisää, muuten voisi jäädä osa niistäkin tyhjäksi. Yleensä tähditykset ovat ainakin omasta mielestäni tosi hyvin kohdallaan. Tämän kertainen loppuaukeama oli hiukan normaalia helpompi, mutta pidin siitä silti kovasti. Laatu on kohdallaan koko lehdessä.
62. Pekku7.7.2019 klo 23:49
Onkohan IJL:n ristikossa pikku virhe ? Eikö vihje "EC" pitäisi olla "SC" ?
63. anna h8.7.2019 klo 10:43
Olen Pekun kanssa samaa mieltä.
64. sandra8.7.2019 klo 13:32
Lainaus: 48. Funny 2.7.2019 klo 21:14
Logiikka Pihlajamäen ristikoissa on kyllä ainutlaatuinen. Itselle kävi niin, että saatuani ristikon täyteen hetken aikaa ihmettelin, miten teemasanat liittyvät pääkuvaan. Sitten hoksasin idean, ja totesin että ainiin, näinhän se on toiminut ennenkin. Mutta vika oli siinä, että sain vasta aivan viimeiseksi ratkaisevat kohdat kuntoon. Sitä ennen ei olisi ollutkaan helppoa oivaltaa ideaa.

Ristikko on ratkennut aikoja sitten mutta se yhteys ei ---vaan liekö sillä väliä koska ristikko on täynnä.
Toivottavasti muistan katsoa täältä palstoilta myöhemmin että mikä se yhteys on, - pahaa pelkään etten muista. Eipä sekään niin vaarallista ole.
65. Maaman19.7.2019 klo 09:48
Sain juuri viimeisenkin ristikon valmiiksi - se on aina Hakonen, jonka monet kuvista pääteltävät sanat koen työläinä. Minäkin hankin PuPe:n juuri kolmosten vuoksi, yleensä aloitan Lähteenmäestä ja Holopaisesta. Nytkin ne olivat riemastuttavia. Käärme kuuluu myös suosikkeihin ja tietysti piilosanat.
66. happonen19.7.2019 klo 16:35
Lehti tuli täyteen ja taas oli antoisaa ratkottavaa. Lähteenmäki oli minulle hankalin ja yksi alue keskellä vasemmalla vaati parin viikon tuumaustauon, ennen kuin varsin mainiot ratkaisusanat aukesivat. Muuten kovis-osio oli jonkun verran edellisiä lehtiä helpompi. Joonaksen ristikko oli jopa yllättävänkin suoraviivainen. Lähteenmäen lisäksi parhaat elämykset tulivat Hakosen ja Holopaisen teoksista. Tuo jälkimmäinen yllätti positiivisesti, sillä usein tällaiset "kikkaristikot" menevät vähän ohisektoriin. Ekin kovis oli viihdyttävä, mutta avautui aika vaivattomasti.
67. iso S20.7.2019 klo 10:36
Vanha koiranleuka minussa nosti karvaista päätään, kun luin kommentin "yleensä aloitan Lähteenmäestä ja Holopaisesta". Holopaisen laadintaura on toistaiseksi sen verran lyhyt ja julkaistujen ristikoiden määrä ei voine olla vielä kovin suuri, joten hämmästyttävän pikaisin perustein tuo tapa on syntynyt. Melkein kuin ensimmäisen kerran vietettävä perinteinen tapahtuma!

No, liikennetermein sanottuna: ennakoi tuleva tilanne. Huonompiakin tapoja voi olla ja paljon on paljon huonompia ristikoita julkaistu, joten älköön löysään sanaan tarttuminen riemastumista himmentäkö.
68. Tarja20.7.2019 klo 12:43
Olen ostanut ensimmäisen PuPeni 15.2.2017. Siinä on Holopaisen ristikko. Sen jälkeen on hänen ristikkonsa ollut kait liki joka PuPessa. Eli oma PuPen ratkontaurani on kestänyt yhtä kauan kuin Holopaisen laadintaura. Kyllä tuo laadintaura on jo niin pitkä, että hyvin voi mielestäni sanoa, että aloittaa yleensä Holopaisen ristikosta. Joku voi laskea, montako PuPea tuon kevättalven 2017 lehden jälkeen on ilmestynyt. Aika monta. Iso S voisi ottaa huomioon, että kaikkien täällä kirjoittavien ratkontaura ei ole kestänyt vuosikymmeniä.
69. Eki20.7.2019 klo 13:06
On tainnut olla joka numerossa ja aukeamakin muutaman kerran.
70. Tarja20.7.2019 klo 13:16
Itseasiassa juuri maininta Holopaisen laatimasta ristikosta sai minut silloin 2017 ostamaan ensimmäisen PuPeni. Ei siis ollenkaan vähäpätöinen merkitys. Jäin nimittäin heti koukkuun ja sen jälkeen olen ostanut jokaisen PuPen.
71. iso S20.7.2019 klo 19:44
Vedän sanani takaisin. En tarkistanut faktoja eikä Punainen Pelikaani kuulu normaalisti valikoimaani (sattuneesta syystä, ei lehden vika. Numero 2/2019 sattui päätymään käsiini). Virheellinen mielikuvani oli että ensimmäinen tuli vajaa vuosi sitten. Pitää paikkansa että kaikkien ratkontaura ei ole kestänyt vuosikymmeniä eikä Holopaisen laadintaurakaan, kun on tärvännyt aikaansa toisarvoisiin touhuihin, mutta noin kahdessa ja puolessa vuodessa ehtii kyllä tulla tavaksi, jos on tullakseen,

Tykkäämistä en ole kieltänyt enkä kieltämättömyyttäni peru. Parempihan se on tykätä Holopaisesta kuin hooponlaisesta.
72. Johanna L.24.7.2019 klo 03:00
Pelkään että aivoni ovat sulaneet; olen saanut Pihlajamäen ristikosta kaikki sanat sitä yhtä piilokirjaimellista lukuun ottamatta ratkottua, enkä siltikään tajua yhteyttä vihjekuvaan. Pitääkö olla huolissaan?

Kaltaiselleni hitaalle hämäläiselle lehden ilmestymisväli on erittäin sopiva :)
73. Juha N24.7.2019 klo 11:38
Johannalle kysymykseen, pitääkö olla huolissaan, vastaus on hyvin mahdollisesti ei :)

Vihreäpohjaisten sanojen yhteys pääkuvaan ei löydy, jos yhdessä niistä on virhe. Tarkista mainitsemasi piilokirjaimellisen sanan kolmas ruutu: onkohan siinä varmasti oikea kirjain? Jos ei, niin kirjainvaihdon jälkeen keksit sen piilokirjaimenkin. Ja uudella mietinnällä koko ristikon idean.
74. Rampe25.7.2019 klo 09:53
Valitettavasti olen vieläkin ihan pihalla Pihlajamäen ristikon sanojen yhteydestä vihjekuvaan.
Väärin voi olla yksi tai useampi vihreäpohjainen sana, sillä piilokirjaimia on useammassa sanassa.
Vastausta pitää vielä odotella kuukauden päivät ellei kohdallani satu ihmevalaistumista.
75. Ylläpito25.7.2019 klo 10:02
Idea ei tosiaan ole helppo. Pääkuvasta se silti selvästi näkyy.
76. Jaska25.7.2019 klo 10:52
Ja muualtakin:)
77. Pike25.7.2019 klo 15:15
Jaska elvistelee.
78. Pertti Henrikki25.7.2019 klo 16:03
Tuohon sivun 21 Pihlajamäen tehtävään löytyy kyllä aivan kaikki kriteerit täyttävä looginen ratkaisu. Itsellänikin sen hahmottaminen meni "viimemetreille", mutta kun sen oivalsi, niin se oli siinä!
79. Jaska25.7.2019 klo 16:07
Kiistän.
80. Rampe25.7.2019 klo 18:09
Luulisin keksineeni sanoille yhteisen nimittäjän. Kunpa vielä keksisin miten kuva siihen liittyy.
81. ...1.8.2019 klo 07:47
Onko sivun 14 tavuristikon vasemmassa alalaidassa virhe?
82. Ylläpito1.8.2019 klo 08:02
Tämä nettisivu on siitä hyvä, että tuollaiset asiat paljastuvat puolentoista kuukauden aikana. Monet jo ekana päivänä. Vastaus siis: varmaan on, sinulla.
83. Jaska1.8.2019 klo 12:17
Ei välttämättä.
84. Hansu23.8.2019 klo 14:26
Ihana PuPe.Nyt vaan IJL:n s.28 vasen alanurkka saa pään jumimaan raivostuttavasti.Niin ylpeän iloinen kun olin,että sain väkerrettyä huokausten ja aah-elämysten kanssa muuten täyteen.Itkut,te muut olette senkin selättäneet.
85. Jukkis2.9.2019 klo 10:16
Ymmärrysvajauksia:

Liljeroos s. 28 oikea reuna:
kin-
ne-
---> LANA
ERÄS
ALKU
ILMAN
TOISTA
---> MAKE

Anttila s. 29 oikea alanurkka:
LAVET-
TUJA
---> NITAT

Vuokila s. 31 kuudes sarake vasemmalta, 14:s rivi alhaalta:
MUT-
KITTA
NEVATTA
---> RANA

Joistakin joku väkinäinen yritys ymmärtää, mutta parempia selityksiä varmaankin on.
Saas nähdä, mitkä noista keksin taas heti enterin jälkeen.
86. Tarja2.9.2019 klo 10:33
Liljeroos: kiinnelaina, viikonpäivät (ma-ti-ke)
Anttila: valettuja > tinat
Vuokila: mutkitta = suorana, nevatta = suotta, suorana suotta > rana
87. Peehoo2.9.2019 klo 10:33
Make: Viikon alku ilman toista eli tiistaita.
Lavettuja: 1. ja 3. kirjain vaihtaa paikkaa vihjeessä ja vastauksessa.
Rana: Neva eli suo pois vastauksesta.
88. Tarja2.9.2019 klo 10:43
Minua jäi mietityttämään Holopaisen ristikossa koilliskulmauksessa vihje, jossa on neljä mustaa palkkia. Sain siihen OMAT. Mietin, ovatko kyseessä raot eli lomat, mutta miksi eka kirjain jäisi pois. Ehkä siksi, että vasempaan reunaan mahtuisi vielä yksi palkki, jota ei ole, mikä voisi tarkoittaa ekan kirjaimen poistoa. Löytyykö parempi selitys?
89. Tuomas L.2.9.2019 klo 10:59
Tuo OMAT jäi vähän askarruttamaan minuakin. Holopaisen tehtävässä ei auennut myöskään TÄMÄN RISTIKON KOUKULLA MERKITTY = ASTE. Vasemmalla alhaalla vihjeessä -C = ELIN tuo C-kirjaimen näköinen taisikin olla KAARI?

Entäs Anttilan oikeassa alanurkassa ERÄÄNÄ MUSTANA = ALET? Jopa Juha N ihmetteli tätä tuolla ylempänä.

Sivun 14 tavuristikossa pystyyn tulevan pääkuvasanan ratkaisu voinee olla sekä KALEVALAHENKISYYS että KALEVALAISHENKISYYS.
90. Matias-Myyrä2.9.2019 klo 11:04
ERÄÄNÄ MUSTANA = ALET: Mustan perjantain alennusmyynnit
91. Matias-Myyrä2.9.2019 klo 11:11
TÄMÄN RISTIKON KOUKULLA MERKITTY = ASTE: Ristikon koukku (kuje, metku) oli O-kirjain. Asteen merkki on kuin pieni o.
92. isoäiti2.9.2019 klo 11:18
Holopaisessa koukun eli kääntyvän nuolen jälkeen tuli o-kirjain. Siitä tein sitten tulkinnan "aste". Laatijalla saattoi olla ihan muut ajatukset!
93. Tarja2.9.2019 klo 11:23
Musta perjantai on monille varmaan tutumpi Black Friday -muodossa.

Liljeroosin ristikossa alalaidan maisemakuvaan sain kaksi vaihtoehtoa riippuen siitä onko kyseessä nouseva vai laskeva aurinko. Jos aurinko laskee, sopii ALETA, mutta jos aurinko nousee, sopii AUETA (aamu aukenee aurinkoisena). Veikkaan, että ensimmäinen vaihtoehto on tarkoitettu, mutta en pidä jälkimmäistäkään vääränä.
94. isoäiti2.9.2019 klo 11:24
Omat tuli minullakin Holopaisen pylväiköstä. Minkäänlaista ymmärrystä en siihen oikein löytänyt. Minun lehdessäni viimeinen palkki on kokonainen, mutta kolmen muun ylälaidassa on aukko. Arvelen sitä kuitenkin painosta johtuvaksi.
95. Jukkis2.9.2019 klo 11:42
Minusta ne Holopaisen palkit on ihan selvä. Jos olisi viisi palkkia, niin tulisi 5-kirjaiminen LOMAT. Nyt kun on neljä palkkia, niin yksi kirjain jää pois, eli OMAT. Eli sama selitys jonka Tarja jo antoi postauksessa 88, mutta ilman kummasteluja.
96. Ylläpito2.9.2019 klo 11:58
Vaihtoehdot lisätty ratkaisuihin.
97. anni2.9.2019 klo 13:06
Saaren s. 11 ristikossa on se kuva keskellä vasemmassa laidassa. Siitä näyttäisi tulevan voittaa. Ymmärrän, että taaksehan ne menevät, mutta miksi voit?
Vuokilan s. 31 yläreunassa on hitsi mikä firma. Mikä siinä on se piilokirjain?
Nuo jäivät häiritsemään.
98. Tuomas L.2.9.2019 klo 13:16
Aurin kuva tarkoittaa KUKISTAA (kukista A) = VOITTAA.

ESAB on hitsauslaitefirma.
99. VL2.9.2019 klo 14:17
Holopaisen ristikossa sain o-ruudun alle OHUT (voisi olla myös ohet). Onko se oikein? Viittaako ohut o:hon vai ylempänä olevaan käärmeeseen?
100. Jukkis2.9.2019 klo 15:00
Eiköhän tuo nyt ole ihan selvää, että siinä on vihjeenä kuva ohuesta renkaasta.
101. Raine2.9.2019 klo 16:20
Luulin, että Holopaisen edellä pohdittu vihje oli iiil. Siitä iili jne.
102. anni2.9.2019 klo 16:21
Kiitos Tuomas L. Eivät taas aivot toimineet, enkä älynnyt ottaa huomioon eri sanaa mistä sen johtaisin. Niin sitä näköjään jumittuu tiettyyn ajatuksenkulkuun.
103. Tarja2.9.2019 klo 16:41
Haa, suurennuslasilla minäkin erotan noissa palkeissa nuo hiuksenhienot raot, jotka tekevät kolmesta ensimmäisestä i-kirjaimia. IIIL, josta eka kirjain siirretään loppuun, saadaan iili = mato. Pidän tätä parempana ratkaisuna. Turhan olemattomat nuo palkkien yläosien rakoset kyllä ovat.
104. Kuuno2.9.2019 klo 17:22
Miten sen neljännen päättelet L-kirjaimeksi?
105. Tarja2.9.2019 klo 17:30
Siis pieni l. Kirjoitin edellisessä isoilla, koska usein täällä vihjeet kirjoitetaan isoilla kirjaimilla.
106. Kuuno2.9.2019 klo 17:42
Voihan se toki noinkin olla, mutta ei iske ainakaan omaan päähän.
107. Tarja2.9.2019 klo 17:49
Pitäähän se vihjeessä olla pieni l, jos i-kirjaimetkin ovat pieniä, koska isojen i-kirjainten päällä ei ole pistettä. Siis jos oletamme, että kyse on kirjaimista ylipäätään tuossa vihjeessä.
108. Jukkis2.9.2019 klo 17:56
Jos tuo iiil ---> OMAT tosiaan on selitys, niin aika pahasti alkaa tässä Holopainen lähestyä Aulis Lehdon "tähänpä vihjeeksi kuva josta ei suurennuslasillakaan tahdo saada tolkkua" -menetelmää. Mutta voihan se ollakin se selitys, eikä (L)OMAT. Saammekohan koskaan tietää?
109. Kuuno2.9.2019 klo 18:24
Toki noin, jos olisi i kirjaimia, mutta ainakaan minun lehdessä ei näy mitään pisteitä, vaikka suurensin kuvan näytölle.

Oli mitä oli, on vihje epäonnistunut, jos sitä pitää näin arvuuttelemaan ruveta.
110. Sybil2.9.2019 klo 18:42
Mikähän se Pihlajamäen juju on, en keksi?
111. Johanna L.2.9.2019 klo 18:42
Minulle jäi sitten epäselväksi Pihlajamäen ristikon ratkaisusanojen yhteys pääkuvaan. Aivot eivät vaan toimineet :D
112. Tarja2.9.2019 klo 18:44
Kaikkiin väritettyihin sanoihin voi laittaa eteen ylä- tai ala-. Hiiret osoittavat juustosta yläpuolen ja alakulman.
113. Tarja2.9.2019 klo 18:46
Siis yläpeti, alapeti, yläluokka, alaluokka, jne.
114. pelaaja2.9.2019 klo 19:24
Tässä seuraava kysyjä. Vuokilan taka-aukeama. Sivulla 30 aika keskellä "RÄI-
JILLÄ". Olin saavinani siihen ANOA?
115. Heljä-Maija2.9.2019 klo 19:28
R+ÄIJILLÄ = R+UKOILLA > ANOA
116. pelaaja2.9.2019 klo 19:45
Auts! Kits :)
117. Johanna L.2.9.2019 klo 21:38
Kiitos Tarja! :)
118. Jukkis4.9.2019 klo 17:13
Onhan sillä Holopaisella varmaan kiirettä, kun bändin pitää uusi levy ensi keväänä saada ulos, mutta jos joku hänet saisi kiinni jostain tuolta Kiteen korvesta ja kysyisi, että mikä se oli se laatijan ajatus noiden edellä spekuloitujen neljän palkin ja siitä tulevan sanan OMAT takana, niin olisihan se ihan kiva juttu.
119. Eki15.9.2019 klo 11:59
Nyt on tekijöiltä varmasti virallinen selitys.

iili = mato
iiil = omat
120. Funny15.9.2019 klo 12:16
Kun katson vahvimmilla lukulaseilla ja panen lehden aivan lähelle lamppua, näen, että kolme i-kirjainta ja yksi ällä siinä tosiaan on. Suositan käyttämään seuraavalla kerralla hieman selkeämpää fonttia!
121. Eki15.9.2019 klo 12:23
Totta. Siihen tähdätään.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *