KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3061

10093. HS 3061

Uusi7.6.2019 klo 10:10
Kiva ristikko. Pari kertaa laitoin jo sivuun, mutta uudelleen alkaessa eteni taas . Eipä paljoa googlettamista tarvinnut. Kiitos laatijalle !
2. Potter7.6.2019 klo 11:01
Oikean laidan loppuosa kangerteli, mutta kun selvisi vihje 'linnuiltakin', niin mukavat jututhan noihin harmaisiin tulikin.
Hyvä ja nokkelakin ristikko, siitä kiitos laatijalle!
3. Pähkinänsärkijä7.6.2019 klo 12:08
Muuten asiallinen ristikko, mutta minusta vihje "a" ylhäällä vasemmalla oli harhaanjohtava.
4. Rampe7.6.2019 klo 12:12
Pähkinänsärkijä,
hyvä tietää, sillä vasen yläkulma minulla jäi aamulla auki. Muuten sain ristikon täyteen ja luullakseni myös oikein.
5. Potter7.6.2019 klo 12:54
Kyllä se a mielestäni on aivan oikea vihje.
6. Uusi7.6.2019 klo 13:14
Olen a-vihjeestä samaa mieltä Potterin kanssa
7. Jondalar7.6.2019 klo 14:38
Aluksi vaikutti helpolta, mutta kyllä sopivasti vaikeuttakin on. Mieltä lämmittää se, ettei tarvinnut Ratkojiin turvautua. Minustakin hyvä ristikko.
8. Elva7.6.2019 klo 16:08
Ihana ristikko. Paljon uutta ja vaikeusaste sopiva. Minulle paljon uusia kuvia ja kaikki henkilöt tunnistettu. Olen hyvin otettu. Ainoa kurja juttu: oikeanpuoleisten harmaiden yläpuolella olevan viinipullon ratkaisusana on minulle outo, enkä ole saanut sitä varmistettua mistään. Taas kerran olen täysin varma kaikista risteävistä....
9. Rampe7.6.2019 klo 16:16
Elva, viinipulloon löydät vahvistuksen kun googlaat ratkaisusanan perään viini.
Tietenkin sillä edellytyksellä että ratkaisusana on oikea.
"a" ylävasemmalla oli sikäli harhaanjohtava, että lykkäsin siihen automaattisesti sen sanan mikä siihen "aina" tulee.
Nyt ei tullut.
10. Elva7.6.2019 klo 16:30
Paljon kiitoksia Rampe, suomeksi ei onnistunut niin hyvin, mutta englanniksi tuli hyvät selvitykset viinistä. a:n sain heti oikein kun muistin, että on ollut pari kertaa ristikossa äskettäin ja varsinkin jäi mieleen, kun ensimmäisellä kerralla minulla oli suuria vaikeuksia sen kanssa.
11. kaplas7.6.2019 klo 18:58
Mukava ristikko!.Aasta tuli mielee seuraava: jos otat 1 m askeleen joka nanosekunti, olet sekunnissa kiertänyt maapallon 25 kertaa!
Aika haipakkaa!
12. kaplas7.6.2019 klo 20:03
Oikeesti nyt ei selviä. Vasemmalla Australian kaupungin yläpuolella olevat viivat. Ja yläpuolen laatikko..
Joskus voisin vinkin ottaa. En näitä lähetä..
13. pelaaja7.6.2019 klo 20:04
"Ihan kiva." Harmaitten lisäksi annan plussapisteitä mm. oik. ylh. hauskalle vihjeelle ja sen ratkaisulle.
Vasemmassa reunassa jonkun verran harmaitten yläpuolella sitten onkin kuva, jonka hahmotus onnistui mitenkuten vasta ratkaisun jälkeen. Jotain ovikellosysteemiä tai muuta näppäiltävää siinä näin.

Pähkinänsärkijä se taas pisti miettimään tuntikausiksi... Oliko kommentti kolmonen moite vai kehu? Kai maar ristikoitten parasta antia ovat just ja nimenomaan harhaanjohtavat vihjeet. Ei kai olisi kiva, jos vaikka vihjeeseen 'MM' pitäisi aina kirjainten lukumäärästä riippuen laittaa ämmät tai akat. Ja tuosta tulikin mieleen Uutisristikoista lukemani erään hauskan ratkojan kommentti Leijonien kultamitaliin liittyen: 17-kirjaiminen sana, jonka loppu selvästi on UUS. Vastaus ei ollutkaan maailmanmestaruus vaan valmentajasuuruus! Vau! Siinä sitä harhaanjohtavuutta :)
14. Elva7.6.2019 klo 20:44
kaplas, koska on eka päivä, niin kerron hyvin rajoitetut vinkit. Aussi kaupungin päällä olevasta kuviosta näkyy mielestäni aika selvästi mistä on kyse. Yläpuolen laatikossa jouduin turvautumaan risteäviin, enkä vieläkään tajua ratkaisusanan yhteyttä kuvaan.
15. pelaaja7.6.2019 klo 20:57
Semmoisissa 2 kappaleen pakkauksissa niitä myydään. Vissiin 2-3 vaihtoehtoa. Eivät huonoja, aika halpoja kyllä; joskus tullut nimittäin itsekin ostettua. Valmistajaa en nyt saa mieleeni mutta kotimainen on, tai siis ainakin on se tuon näköisenä ostamani pakkaus.
Vanha veikko kaplas - hah, et lähetä, olisit sit laittanut yv-pyynnön, koska jotkut muut (ainakin 20) odottavat vastausta :)
16. Artsi7.6.2019 klo 23:51
Oli taas mukava ristikko. Aloitin iltapäivän aikana ja kirkastin välillä aivosoluja saunan lauteilla. Osa kuvista aiheutti arvailua, mutta sain mielestäni järkeviä ratkaisuja. Oli taas hyviä oivalluksia Auliksella.
17. Twiga8.6.2019 klo 00:10
Oikein hauska ristikko täyttää, vaikka siinä muutaman kerran silmät olivat kosteina ;).
18. Twiga8.6.2019 klo 00:33
Kaplas, se Aussikaupungin yllä oleva vihje mulla myös näkyi vain kun oikein tarkkaan katseli, tai oliko siinä näkyvissä juurikaan yhtään mitään (painojälki, joka mun saamassa painoksessa yleensä ok). Kyllä sekin selvisi. Ennen ne kustitkin polkivat ja homma hoitui. Nyt uudet kujeet ja paperia säästetään. Silti vanhat konstit toimivat.

Tilille-sanan yläpuolen kuvassa näin ensin jonkin kaiutinratkaisun. Sitten tulikin mieleen mummu ja kesät ja metsäretket ilman punkkivaaraa. Mums.
19. Artsi8.6.2019 klo 00:41
Twiga 18. Minäkin luulin ensin kaiuttimiksi, mutta tarkan tiirailun jälkeen paljastuikin superfoodista valmistetuiksi kaupallisiksi ”mummon sellaisiksi”. Itse teen kylläkin isoina levyinä.
20. Twiga8.6.2019 klo 00:55
Artsi, superia toden totta! :D
21. kaitsu8.6.2019 klo 06:53
Kylläpä teetti viinipullo taas töitä. Googlata piti, ennen kuin selvisi - kastelujärjestelmässäni oli yhden kirjaimen virhe, joka lopulta ratkaisi myös viinipullon arvoituksen.
22. kaplas8.6.2019 klo 07:05
Vanha kuoma pelaaja, mikähän lienee yv-pyyntö?
En ole milloinkaan lähettänyt ratkaisuani arvontaan. Tai uran alussa ehkä pari..
23. kaplas8.6.2019 klo 08:05
Kiitokset vinkeistä, jo selvisi..
Risteävät väärin,sepä se riittääkin..
Aurinkoista viikonloppua!
24. kaplas8.6.2019 klo 08:07
Musti- tai mansikoita!
25. Pähkinänsärkijä8.6.2019 klo 10:49
13. pelaaja

Pahoittelen aiheuttamaani tuntikausien mietintää -- taas.

Minustakin laatija saa -- ja tämän tuleekin -- harhautella sen kuin kykenee. Käytin siis itse harhaanjohtavaa sanaa kommentissani numero 3.

Kas, olisi pitänyt kutsua vihjettä "virheelliseksi" sen tuottamaan ratkaisusanaan nähden. "Virheetön" vihje olisi ollut A. Ainakin minulle on opetettu, että ratkaisusanaan viitataan isokirjaimisesti. Hätäännyin saamastani vastustuksesta, ja tarkastin asian googlaamalla Wikipedian (kun en muutakaan tähän hätään llöytänyt) ilmoittaman tunnuksen ratkaisusanalle. Helpotuksekseni se vastasi omaa muistikuvaani.

Jos taas olen väärässä Wikipedian tukemanakin, sirotttelen tuhkaa hiuksiini ...
26. Pähkinänsärkijä8.6.2019 klo 11:11
Yllä kertomani googlauksen tein käyttämällä ratkaisusanaa hakuun. "Lisätutkimukseni" paljasti toisenkinlaisen merkintävaihtoehdon vaikeammin löydettävissä olevalta W-sivulta.

Joten, olemme kaikki oikeassa ja väärässä (tarpeeton yliviivataan). Tuhkansirottelu jää optioksi.

Aurinkoista mutta kuumaa viikonloppua -- älkää muuttuko tuhaksi!
27. Tuu8.6.2019 klo 11:43
Vasemman alanurkan herrahenkilö (puolittain näkyvissä) kieltäytyy esittäytymästä minulle. Mikähän lie hän miehiään? Auttaisko joku ystävällinen sielu taas vähäsen?
28. Jiikoo8.6.2019 klo 11:53
Tuu, herrahenkilö on luullakseni se suutari, joka pieri. Itseltäni puuttuvat enää piilokirjaimet pullikoi-vihjesanan alla olevan T-muotoisen kuva vihjeen ratkaisusanasta.
29. Tuu8.6.2019 klo 12:04
Jiikoo, minä arvelin, että kyseessä olisi tuikitavallinen pieni kiinnitysväline, semmoinen ihan nasta, mikä ei paljon paina.
30. Ika8.6.2019 klo 12:07
Tuu, henkilö oli poliittinen kulttuuri-ihminen. Ministerikin lyhyen aikaa. Hurmaava yksilö. Jiikoo vihjaa tuotannosta vähemmän elegantisti.
31. Tuu8.6.2019 klo 12:40
Kiitän mainioista vihjeistä! Vanha tuttuhan tuo herrahenkilö onkin...
32. Jiikoo8.6.2019 klo 13:55
Tuu, kiitos vihjeestä! Tuollainen ratkaisusana käväisi kyllä mielessäni jo aiemmin, mutta silmäni eivät oikein hahmota kuvasta moista esinettä vieläkään. Mielikuvituksen puutettako lienee?
33. Jiikoo8.6.2019 klo 14:01
Lainaus: 30. Ika 8.6.2019 klo 12:07
Tuu, henkilö oli poliittinen kulttuuri-ihminen. Ministerikin lyhyen aikaa. Hurmaava yksilö. Jiikoo vihjaa tuotannosta vähemmän elegantisti.

Ika, taidamme puhua eri kuvavihjeestä. Tarkoitin alimmaista.

Tämä Android-luuri teki muuten aiemmassa postauksessani kuvavihjeestä kuva vihjeen. Kukahan näiden softan lienee laatinut?
34. pelaaja8.6.2019 klo 15:11
Pähkinänsärkijä,
ai jaa, sellaista tarkoitit. Itse nimittäin olen tottunut näkemään sen pienellä kirjaimella esitettynä. Piti ihan tarkistaa muistikuvani Factasta ja Kielosesta, joista se löytyy pienenä. Wikipediaan on joku sitten vähän isontanut asiaa. Jätetään siis tuhkat sirottamatta taas.

kaplas, yksityisviestiä tarkoitin (liittyen silloisen lauseeni loppuosaan).
Ei tässä sit muuta.
35. marutzella8.6.2019 klo 15:50
tulipa tälle päivää täyteen!! piti vähän katsoa Poirotin ratkaisuja välillä:D
36. Ika8.6.2019 klo 16:47
Jiikoo, niinpä tietenkin. Kylläpä olen vieläkin ihastunut tuohon opiskeluaikaiseen.
37. kaplas8.6.2019 klo 17:13
pelaaja, asia ok!
38. HT8.6.2019 klo 18:45
Lainaus: 35. pelaaja 8.6.2019 klo 15:11
Pähkinänsärkijä, ai jaa, sellaista tarkoitit. Itse nimittäin olen tottunut näkemään sen pienellä kirjaimella esitettynä. Piti ihan tarkistaa muistikuvani Factasta ja Kielosesta, joista se löytyy pienenä. Wikipediaan on joku sitten vähän isontanut asiaa.

Suomenkielinen Wikipedia ei ole samaa mieltä itsensä kanssa. Alussa "tunnus X" isolla, alempana taulukossa Symboli-kohdassa pienellä.
39. Heppu8.6.2019 klo 23:58
Hyvä oli. Minä en kyllä saa edes digiversiosta mitään tolkkua vasemmalla harmaiden yläpuolella olevista kuvista. Ylemmän ratkaisu ei voisi olla juuri kauempana siitä mitä siinä näen eli ovilukon rungosta. Utuviivat eivät näytä miltään. Mutta uskotaan ratkaisua.
40. Leenanneli9.6.2019 klo 17:49
Vasenta yläreunaa vaille valmis. Vaakuna on taas ihan outo enkä löytäny googlailemallakaan.
41. Leenanneli9.6.2019 klo 17:56
Taas kävi kuten monesti aiemmin, löytyivät heti kun olin laittanut tuon ed viestin. Mutta vaakuna oli kyllä uusi tuttavuus.
42. Rampe9.6.2019 klo 19:24
E se ihan virallinen vaakuna olekaan.
43. Pm9.6.2019 klo 20:10
Lähdin ratkomaan ilman apuvälineitä, ja pääsinkin varsin pitkälle. Joidenkin erisnimien piilo- tai vaihtoehtoisten kirjainten arvailujen jälkeen oli lopulta puuttuvia kirjaimia vain yksi.
Arvailut menivät varsin hyvin, vain Siseran surmaajan nimen 1. kirjaimen olin valinnut väärin 2 vaihtoehdosta! Mutta ruo yksi kirjain puuttuu edelleen, kun viiksekäs mies vas. ylhäällä on tunnistamatta. Olisiko vinkkejä? Ehkä minulla on sekalaisesta kamakuvasta 4-kirjaiminen pystysana osin väärin!?!
44. Elva9.6.2019 klo 20:20
Pm, mies on jenkkikirjailija, kuoli viime vuosisadan alussa. Kuuluisa myös lehtimiehenä ja satiirikkona, jota siteerataan edelleenkin.
45. Ninni11.6.2019 klo 10:47
MIkähän töhry lienee harvinaisia-ruudussa alaoikealla?
46. Jondalar11.6.2019 klo 12:27
Paikka, johon ei kuu kumota, eikä päivä paista.
47. jaskari11.6.2019 klo 13:09
Pystysuoraan tuleva vihje TILA, sopii ensimmäiseksi piilokirjaimeksi kaksi eri kirjainta. Molemmilla alkavat, ovat tiloja, mutta miten se palkintoja ratkottaessa käsitellään?
48. PM11.6.2019 klo 23:16
Elva (44), kiitos, niinpä tietysti! Olisi tuo pitänyt tunnistaa, mutta minulla oli väärin pystysana tuosta sekalaista kamaa sisältävästä kuvasta!
Mikäli olen ratkonut muun osan ristikkoa oikein, ilman apuja ratkoen vain 5 kirjainta oli väärin tai puuttui. Lienee ollut tavanomaisia perjantairistikoita helpompi!
49. Jooseppi12.6.2019 klo 10:16
Vasemmalla ylhäällä "pullikoi-ruudussa" on "T" yhä ongelma. Ratkojiinkin tullut joku vastaus,muttei se ole perusmuodossa eli on mielestäni väärin. Viitaisikohan "T" sitten ikkunapesuvälineisiin vai mihin ?
50. Rampe12.6.2019 klo 10:35
T on pikkuesine, joita ennen nitojien tuloa kului tuhottomasti ilmoitusten kiinnittelyyn esimerkiksi lauta-aitoihin. Toki jonkin verran kuluu vieläkin.
51. spa12.6.2019 klo 12:33
Jep, ei kun xxxxx lautaan:). Tuu (29) vihjaisi jo aika selvästi. Minunkin mielestäni Ratkojissa väärin, vaikka on perusteltukin.
52. Jukkis12.6.2019 klo 21:35
No nyt on Wikipediassa korjattu tuo puheena ollut vasemman ylänurkan a:han liittyvässä artikkelissa ollut virhe.
53. pelaaja13.6.2019 klo 17:11
Hyvä! Ja hyvä muistutus kansalaisille, että Wikipediakin on "vain" ihmisten muokkaama ja muokattavissa eikä mikään taivaalta tippunut valmis ja ehdoton teos.
54. Pöhkö14.6.2019 klo 17:37
Kiva ristikko. SA-vihjeestä muodostuva sana oli kyllä aika kaukaa haettu, ainakin meidän mielestä - jos sen edes oikein ymmärsimme. "Virheitä" vastaus oli ihan outo sana, mutta löytyi sentään sanakirjasta.
55. Ananias17.6.2019 klo 21:29
Rail- or Art Museum?
56. Aksu17.6.2019 klo 21:39
No problem!
57. Make17.6.2019 klo 21:42
Ananias, Aksu, veikkaan "Rail-", koska Lehdolla ristikoissa usein esiintyy rail-aihe. Kumpi vaan voisi olla!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *