KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 8.-9.6.2019

10092. IS Viikonloppu 8.-9.6.2019

Ylläpito7.6.2019 klo 07:53
Huomenna Keräsen ja Kärkkäisen kolmonen koviksena.
2. Nolla8.6.2019 klo 15:35
Kakkonen riittää vaikeusasteeksi mielestäni. 'Pesällekin' oli ainoa vihje, joka tuumailututtaa, vai?
3. Ripe8.6.2019 klo 15:58
Kiitos kivasta ristikoista. Yksi kohta mietityttää koilliskulmassa. Ei kai virhe? (sivunvaihtojen jälkeen)
4. isoäiti8.6.2019 klo 17:41
Ripe! Minusta ei koilliskulmassa ole virhettä.
5. O8.6.2019 klo 18:20
Minua ei onneksi tuumailuta tässä ristikossa enää mikään. Tarpeeksi oli ansoja viritetty, mikä teki tästä ristikosta niin mukavan.
Vaikeusaste mielestäni kohdallaan, eli 3.

Kiitos Jari Keränen ja Heli Kärkkäinen!
6. Ripe9.6.2019 klo 12:24
Isoäiti! Edelleen minua vaivaa ratkaisusana vihjeeseen SIVUNVAIHTOJEN JÄLKEEN. Minusta sanan muoto ei ole kieliopin mukainen tai sitten en vain hoksaa jotain.
7. Jaska9.6.2019 klo 23:47
Ripe, palataan asiaan ti 18. päivänä.
8. bossi11.6.2019 klo 16:50
Säästelin ristikkoa laivamatkani ajankuluksi tälle päivälle, ja se täyttyi kyllä kolmoseksi melko nopeasti. Itse en virheitä todennut, vaan kaikki ratkaisut olivat toimivia ja jotkut melko ovelia :)

Kiitokset tekijöille!
9. Jiikoo12.6.2019 klo 01:25
Tähditykset, pallotukset, rankkaukset tms. ovat aina enemmän tai vähemmän suuntaa-antavia ja ainakin minulla oma suoritusvarmuus kovisristikoissa vaihtelee kovasti sekä riippuu melkoisesti laatijastakin. Esimerkiksi vaikka tykkäänkin Hannu Salokankaan tyylistä kovasti ja olen ratkonut menestyksellisesti hänen kakkosiaan, on hänen edellisviikkoinen IS-koviksensa (nimellinen vaikeusaste ”vain” 2½) minulla yhä alkutekijöissään. Sen sijaan Jari Keräsen edellisen IS-kolmosen onnistuin ratkomaan kokonaan eikä tässä puheena olevastakaan puutu enää paljoa.

Laivamatkalla (miniristeilyllä, märkämuonaa hamstraamassa) piipahdin minäkin viime yönä. Maanantain IS ristikkoextroineen tuli ostettua hyttiin illan ratoksi, ratkotuiksi tulivat histis ja pari pehmistä (näistä tosin histis loppuun saakka vasta paluumatkalla, tuoreemmilla silmillä).
10. Elva13.6.2019 klo 19:57
Sain vihdoin, muutaman päivän tuskailun jälkeen, valmiiksi ristikon. Keskellä alhaalla on tosin alue johon en ole tyytyväinen. Siinä on ihan hyvät ratkaisusanat, mutta niihin liian paljon ontuvia vihjeitä. Tämä oli minulle vaikea siinäkin mielessä, että on paljon ratkaisusanoja joista olen melkein varma, mutta en kuitenkaan ihan täysin vakuuttunut. Piilosanan kanssa ei ollut ongelmia.
11. Rampe13.6.2019 klo 21:09
Elva, veikkaan että sinulla on virhe jossain. Omiin hyviin ratkaisusanoihini tulevat vihjeet eivät onnu.
On myös mahdollista, että ristikkosi on oikein ja yksi vihje ei ole vielä auennut.
Jos näin on, veikkaan että huomaat sen ennen tiistaita.
12. Elva18.6.2019 klo 08:52
Minulta jäi seuraavat vihje/ratkaisu-yhteydet ymmärtämättä:

1. Alalaidasta keskeltä p. T. NUMMINEN, minulla on MANAT
2. Oikeasta laidasta keskeltä v. LOPPU USEIN REKSI, minulla on UURTO
3. Oikeasta laidasta ylä-oikealta v. (kaksi pystyssä olevaa äärettömyys-merkkiä ?) 8 8,
minulla on KAIT
4. Keskellä p. PUNSSISTA, minulla on ANSSI

Lisäksi oletan, että seuraavat ratkaisusanani ovat oikein:

5. Ala-oikealla kuvasta jossa (kaksi päätä + huone?) p., minulla on OTSAT, (joita ei kuvassa juurikaan näy)
6. Pääkuvasta v. ILMAKUPLA

Olisin kovasti kiitollinen vastauksista.
13. Tarja18.6.2019 klo 09:32
1. M. A. Numminen on kyseessä. Kun M ja A korvataan T-kirjaimella, on MA:na T eli MANAT
2. UURTO-sanan loppu TO on usein RE eli UURRE
3. Tarkkaan katsoen kahdeksikkojen keskellä on pieni rako, mikä merkitsee kirjaimen poistoa keskeltä, siis KA-S-IT
4. HAIPUNSSI-sanasta tehdään anagrammeina kaksi vastaussanaa eli HUPI ja ANSSI
5. OTSAT minullakin on, vaikka ovat hiusten peitossa
6. Samoin ILMAKUPLA minullakin on, vaikka sitä mietin pitkään, että voiko ilmapallo olla ilmakupla. Joku muu voi tätä selittää, jos tietää paremmin
14. Elva18.6.2019 klo 09:49
Tarja, olet ihanan kiltti kun viitsit taas selittää.
M..A. Nummisen kyllä tunnistin, mutta siihen jäi keksiliäisyys. Uurto/uurre oli minulle myös liian vaikea. Kahdeksikoiksi en olisi kuvioita osannut tunnistaa. Kun HAI:n ratkaisuksi tuli minulle risteävistä HUPI, tsekkasin wikipediasta sanan ja Helsinki Sea Lifessa löytyikin Hai-Hupi niminen paketti, joten siihen tyydyin.
15. iso S18.6.2019 klo 11:29
Ilmakuplaa minä hiukan protestoin. Minun mielestäni kupla muodostuu yhdestä ainoasta materiaalista (esimerkiksi sukeltajan uloshengitysilmasta syntyvät vedessä ylös kohoavat ilmakuplat) tai vaihtoehtoisesti kupla nimetään sen pintamateriaalin mukaan (kuten saippuakupla). Ilmapallo ei siis ole ilmakupla, vaan kumikupla! Lisäksi, jos tarkkoja ollaan, ilmapallo ei pysy kuvan osoittamassa asennossa, kiinnityslankaa ylöspäin kiskomassa. Sen täytyy olla kaasupallo, todennäköisesti heliumpallo, tai sitten pallo on juuri ennen kuvan ottamista täytetty kuumalla ilmalla, jolloin se on kuumailmapallo, ei kuumailmakupla.

Ainoa mieleeni tuleva perustelu ratkaisusanan hyväksymiselle (tuosta vihjekuvasta) on se kuuluisa ristikkotarkkuus. Mielikuvilla ja assosiaatioilla leikitään, ei aina faktoilla.Jos tämä epätarkkuus unohdetaan, niin ristikko oli kaikilta osiltaan laatutyötä.

[No, toinen selityskin tuli mieleeni, kun otan huomioon kakkosluokan näköni. Voihan pullossa tai lasissa olla pieni ilmakupla, jota en kuvasta erota. Jos, niin silloin protestoin kahta kauheammin.]
16. Jarike18.6.2019 klo 13:05
Hei,
kyllä se ilmakupla (ja näköjään useampiakin) on siellä olutkolpakossa. Palloa en väitä kuplaksi.
17. HT18.6.2019 klo 13:23
Taitaa näkyä neljä kuplaa:

https://aijaa.com/GzIDL3

Paperilehdessä ehkä eivät erottuneet.
18. Tarja18.6.2019 klo 15:30
Hyvä, että saatiin järkeenkäypä selitys tuolle ilmakuplalle. Jos siinä kuvassa ei olisi ollut ilmapalloa, sitä olisi ehkä tullut tiirattua suurennuslasilla tarkemmin ja nuo pienet pisteet löytyneet sen avulla. Nyt sitä ikään kuin tyytyi tuohon tulokseen, että kai se sana sitten jotenkin tuohon palloon liittyy, kun se pallo niin huomiota herättävästi siinä on. Mutta itselleni ristikko on vasta sitten ratkaistu, kun jokainen vihje on ymmärretty. Siksi kirjoitan noita selityksiä tänne myös itseäni varten. Jotta joku mahdollisesti väärin ymmärretty vihje tulisi täällä korjatuksi, kuten nyt. Ilman Elvaa tuo kupla olisi todennäköisesti jäänyt selvittämättä ja ajan saatossa unohtunut. Mukavaa, ettei niin käynyt.
19. Matti18.6.2019 klo 17:25
Ei se pore mikään ilmakupla ole, se on hiilidioksidia tai jotakin. Ja ei kai yksikössä olevalle sanalle neljää vihjettä piirretä. Siis asia on vielä täysin epäselvä. (Sitäkään en kelpuuta, että kuplalla tässä tarkoitettaisiin tuopin lasimassan sisällä olevaa kuplaa.)
20. Ripe18.6.2019 klo 23:28
Saisko nyt selityksen tuohon SIVUNVAIHTOJEN JÄLKEEN?
21. Tuomas L.18.6.2019 klo 23:31
Minulla ainakin on ALKUKUUT. Liittyy kalenterin sivun kääntämiseen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *