KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 1.-2.6.2019

10086. IS Viikonloppu 1.-2.6.2019

Eki1.6.2019 klo 08:01
Tänään kakspuolinen kovis Hannu Salokankaalta!
2. Joutilas1.6.2019 klo 14:40
Mukava ratkottava. Parasta antia oli "puolalaista",joka veti suun virneeseen,kun sen lopulta ymmärsin. Kiitos!
3. bossi1.6.2019 klo 15:51
Oikein hyvin tehty ristikko täynnä hauskoja oivalluksia. Itse olen aina pitänyt eniten rakennevihjeistä, joten täyttöelämys oli nautinnollinen!
Itselleni vihje 6.2. oli sykähdyttävin sen jälkeen, kun turhaan googlailin kaikenlaista :)
Kiitos tekijälle, lisää näitä!
4. O1.6.2019 klo 17:16
2. Joutilas ja 3. bossi.
Peesaan teitä molempia. Pääkuvasta hyvät vastaukset.

Kiitos Hannu Salokangas!
5. Tarja1.6.2019 klo 18:31
Salokangas on sellainen täky, että pakottaa minutkin piipahtamaan paikalla julkituomassa fanitukseni. Pelikaaneja ratkoessa olen rakastunut tämän vihjenikkarin ristikoihin ja sama tyyli löytyy tästäkin. Ei voi kuin hämmästellä herran mielikuvitusrikkautta. Tutut sanat saavat kerta kerran jälkeen uudet vihjeet. Kiittelen erinomaisen hauskasta ratkontatuokiosta, joka sujui hymy huulilla alusta loppuun.
6. O1.6.2019 klo 18:39
5. Tarja!
Kiva kuulla sinusta. :)
7. Elva1.6.2019 klo 19:27
Tarja,
Toivottavasti palaat säikeihin. Sinun ystävällisyyttäsi ja taitoa sanojen kera olen kovasti kaivannut.
8. HM1.6.2019 klo 22:04
Hatunnosto minultakin! Ei liian vaikea, mutta täynnä näkökulman vaihtoa vaativia ratkaisuja. Kiitos!
9. Elva4.6.2019 klo 16:43
Aloitin tänään ristikon ratkomisen. Se on minusta aika vaikea, johtuen minulle ongelmia tuottavista monista rakennevihjeistä. Vielä on 11 ruutua siellä täällä auki, mm. mainitut 6.2. ja ”puolalaista”. Palaan vielä niiden kimppuun.

Piilis ja Tavis on myös ratkottu, kiitos niistä. Minä olen kovasti tykästynyt Lauri Kultin laatimiin Taviksiin, niitä on tosi kiva ratkoa. Ne on älykkäästi laadittu, niissä on näppäriä jujuja, ei mitään läpiratkontaa muttei myöskään liian vaikeaa. Niistä runsaasti kiitoksia.
10. Jaska4.6.2019 klo 19:15
Kultin maineessa on jo tavis!
11. Ritu7.6.2019 klo 13:00
Salokangas on näköjään yksi niistä ristikoiden laatijoista, jotka taistelee ristikoissa vielä kynän, kumin ja oman pään käytön puolesta.
Näissä ei paljon syötä sana hakukenttään -toiminnot auta.
Aamulla aloitin ja vielä on ratkomatta pääkuvan alapuolelta ja alareunasta keskeltä pieni siivu.
Näissäkin kohdissa jo arvaan etukäteen, että minulla on jossain jotain väärin. Kun vain sais selvitettyä, että missä ja mitä.
Hienosti tässä ristikossa on kyllä tutulta tuntuvien vihjeiden osalta poikettu uusille urille. Nyt pitäs sitten saada uudet tuulet puhaltaan omien korvien väliin, ettei ajatukset kierrä samaa rataa noissa mun parissa jumijumi-kohdassa.
12. Elva7.6.2019 klo 13:12
Minulla on keskeltä vielä neljä ruutua auki, mutta lisäksi on useita vihjeitä joiden yhteyttä ratkaisusanoihini on jäänyt ymmärtämättä.
13. Elva11.6.2019 klo 09:16
Pyytäisin apua ongelmakohtiini:
1. Oikeasta laidasta alhaalla, v. ENNEN OIKEAA, minulla on VAAN, en ymmärrä yhteyttä.
2. Keskellä p. VIRTANA, minulla on VUONO, taitaa olla väärin.
3. Keskeltä alhaalta p. VASTUSTAVIA, minulla on HAITAT. En ymmärrä haittoja vastustavina, vaan vastustettavina?
4. Oikeasta laidasta alhaalla v. KÄRKIÄ, minulla on TOIVO, tarkoittaako että kuuluu Kärkien joukkoon, esim.sukuun?
5. Keskellä p. TE IN, minulla on MO - T
6. Keskellä v. EI LOISTA,
7. Keskellä p. ”PUOLALAISTA”, minulla on U - - A.

Olisin kiitollinen avusta.
14. Elva11.6.2019 klo 09:42
Unohtui kohta 8: Keskellä vaakaan 6. 2., minulla on VIRE. Voisiko olla kuusi + sävelasteikon toinen?
15. Tarja11.6.2019 klo 09:50
1. Esimerkkilause: ei tänään, VAAN huomenna > huomenna on oikea vaihtoehto ja vaan-sana on ennen sitä
2. VUONA, virta = vuo
3. Jos joku asia on haittana, kyllä se voi mielestäni myös vastustaa
4. Näin sen näin, eli Toivo Kärki On yksi Kärkiä
5. TE-R-IN > MO-R-AT, eli vastaussana MOAT (Mora on puukko)
6. EI LOISTA > AASI
7. PUOLALAISTA = POLSKIA > UIDA
8. Sama mieltä, eli VI ja RE
16. Elva11.6.2019 klo 10:04
Tarja, tuhannet kiitokset. Olen lähdössä treeneihin, perehdyn palatessani tarkemmin vastaukseesi.
17. Elva11.6.2019 klo 13:50
Tarja,
Mielestäni upeita vihjeitä olivat 1,2,5 ja 7. En varmaan olisi niitä pystynyt keksimään, paitsi ehkä kohdan 5, jos olisin tajunnut, että TE ja IN sanojen välinen tyhjä tila tarkoittaa kirjaimen paikkaa. Kohdassa 3 en edelleenkään ymmärrä missä yhteydessä voisi käyttää ilmaisua, että jokin haitta vastustaa jotakin. Ehkä minulla on vaan väärä käsitys näistä sanoista.,
Sain muuten perjantaina vihdoin Nykäsen, 6-osaisen, v. 1992. Poistin viime vuonna 10-osaisen Factan roskalavalle, kun ei kelvannut divareihin. Uskoin pärjääväni Wikipedialla. Innostuttuani ristikoihin olen huomannut, että Facta olisi kyllä luotettavana tietolähteenä hyvä olla varalla. Tarkastin muuten haitta-sanan Nykäsestä, enkä löytänyt mielestäni runsaista esimerkeistä mitään vastustamiseen viittaavaa.
Ihanaa, Tarja, että taas ilahdutat meitä kommenteillasi ja sanataituruudellasi. Kiitos vielä avusta.
18. Tarja11.6.2019 klo 14:17
Kielitoimiston sanakirja antaa vastustaa-sanalle yhdeksi merkitykseksi olla jnk toiminnan, vaikutuksen tms. esteenä; haitata, vaikeuttaa jtkn...
Sama tietolähde antaa haitta-sanalle merkitykseksi mm. este, vastus. En nyt keksi käytännön esimerkkiä.
19. Elva11.6.2019 klo 15:53
Tarja, kiitos selvennyksestä. Uskon tietenkin että olet oikeassa. Minullahan on vain hyvin puutteellinen mutu-tuntuma näihin asioihin. Mutta aina kannattaa kysyä ja varmistaa.
20. isoäiti11.6.2019 klo 18:31
Eikö esimerkiksi lukoissa puhuta haitoista, jotka pitää saada avatuksi, jos aikoo oven saada auki?
21. eol11.6.2019 klo 18:54
Kyllä: haittalukon oikea avain työntää haitat juuri sellaisiin asemiin, ettei mikään niistä vastusta oven avautumista.
22. Elva11.6.2019 klo 19:03
Mikä on haittalukon haitta? Onko se jokin senniminen osa lukosta vai abstrakti käsite?
23. eol11.6.2019 klo 19:41
"Haitat" ovat tosiaan lukon osia. Englanniksi lukon haitta = "tumbler", ja englanninkielisestä Wikipediasta löytää erityyppisten haittalukkojen kuvauksia hakusanalla "tumbler lock". (Tarkennus haittalukon toimintaperiaatteeseen: kun oikea avain asettaa haitat oikeisiin asemiin, niin ovi voi avautua, koska haitat eivät silloin vastusta lukon kielen sisään vetämistä.)
24. Ritu11.6.2019 klo 19:42
Minulla on edelleen siinä pääkuvan alla viiden sanan kanssa ongelmia ihan haitaksi asti. Aina kun on laittanut vaakasanoja niin ne ei stemmaa pystysanojen kanssa ja päinvastoin.
Vastaanhangoittelusta huolimatta tätä ristikkoa on kyllä ollut tosi mukava ratkoa. Silloin tällöin olen laittanut parhaimpia ristikkomakupaloja talteen omaan kansallisaarrearkistooni. Tämäkin kuuluu ehdottomasti sinne.
En tiedä onko tämä arkistoni ruskettunein ristikko, mutta kivasti se näkyy saaneen auringossa väriä pintaansa :).
25. Elva11.6.2019 klo 20:01
Voisiko asian tulkita niin, että tällaiset ei-abstraktit haitat ovat niitä vastustavia haittoja, jotka mainitaan ristikossa?

Ritu, kerro, jos tarvitset apua. Minusta olisi hauskasti absurdia avittaa sinunlaistasi taitavaa ratkojaa.
26. eol11.6.2019 klo 20:06
Elva, kyllä tuo tulkinta on oikea: lukkojen haitat ovat hyvin konkreettinen esimerkki vastustavista haitoista.
27. Ritu11.6.2019 klo 20:12
No sen verran voit Elva paljastaa mulle, että olenko menossa laatijan ovelaan ANSAan, kun tarjoan ratkaisusanaksi IKONEN vihjeeseen USEIN PALON KANSSA. Älä paljasta vastaussanaa, vaan vain se, olenko metsässä vai en.
28. Elva11.6.2019 klo 20:13
eol, kiitoksia tiedoista. Kiva kuulla, etten ole täysin irrelevantteja kummallisuuksia miettinyt.
29. Ritu11.6.2019 klo 20:14
Tai no höh, paljastinhan mä itse sen, jos se oikein sattuis oleen ;).
30. Elva11.6.2019 klo 20:15
Ritu, et ole metsässä.
31. Ritu11.6.2019 klo 20:17
Okei, kiitos. Nyt voin sitten varmuudella vaihtaa muita sanoja kuin sitä.
32. Ritu11.6.2019 klo 20:25
Ja Elvalle tack! Heti ratkesi se kulma.
33. Rojo16.6.2019 klo 18:30
Mitä tulee pääkuvasta alas lähteväksi sanaksi?
Entä VAARIN TYTTÖ ja TOISTAMISEEN?
34. Tarja16.6.2019 klo 19:00
pitkäkin
vaarin tyttö > täti
toistamiseen > Akait
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *