KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 26.-27.3.2022

10081. IS Viikonloppu 26.-27.3.2022

Ylläpito25.3.2022 klo 14:43
Huomenna Keräsen ja Kärkkäisen kolmemiikka.
2. Mie26.3.2022 klo 01:43
Tieto ilahduttaa suuresti, lehden ostoon siis!
3. iso S26.3.2022 klo 11:38
Tieto ilahdutti pienesti, printtasin siis.
4. Kuju26.3.2022 klo 12:08
Tieto ilahdutti neutraalisti, pitää mennä ostamaan.
5. K26.3.2022 klo 13:40
Tieto ei ilahduttanut, koska Kärkkäinen on minulle vaikea!
6. Elva26.3.2022 klo 14:02
Piti tehdä aivan muuta, mutta Keränen sekoitti ohjelman. Aloitettuani en pystynyt enää lopettamaan, ihana ristikko! Varsinkin oikeanpuoleinen yläosa tuotti nautinnollista ankaraa pähkäilyä, josta kuitenkin selvisin.

Jari Keräselle ja Heli Kärkkäiselle suurkiitos!
7. Pike26.3.2022 klo 14:16
Liian helppo, olisiko kakkostakaan?
8. Jokunen26.3.2022 klo 15:05
Nyt on pakko kompata Pikeä. Käytetyn ajan perusteella vastasi lähinnä MaanantaiKESKIS-ristikkoa. Nyt on kaksi ristikkoa peräkkäin, joiden vaikeustaso vaikuttaisi olevan alle merkityn vastaten lähinnä maanantain keskisristikkoa. Kivoja ja laadukkaitta ristikot ovat silti olleet. Mutta ostajalle voivat kuitenkin olla pettymys.

Onko IS yleisellä tasolla pyytänyt helpottamaan ristikoiden vaikeutta? Vuosien 2013-2016 kolmoset olivat mielestäni vaikeampia kuin nykyiset.
9. Joutilas26.3.2022 klo 16:03
Peesaan 7. Pike ja 8. Jokunen. Vaikeusaste mielestäni 1½, tai korkeintaan 2-. Viihdyttävyys ja nautinnollisuus kuitenkin 3-. Kiitokset tekijöille!
10. Kuju26.3.2022 klo 16:42
Kesti aikaa päästä alkuun, mutta sitten meni juoheasti, kunnes jumiutuin parin tunnin päästä alaosan keskelle, josta puuttuu viisi kirjainta.
Kyllä tämä kovis on, vaikka ylempänä leuhkitaankin ...
11. iso S26.3.2022 klo 17:26
Alkoi kiinnostaa vaikeusasteen arvio. Aloitin klo 17:00, valmista on. Elämäni helpoin kolmemiikka. Ei ole valitus, vaan toteamus. Epäilemättä vaikea tai jopa ylipääsemätön, jos ei ole aiempaa kokemusta visaisista yleensä ja Keräsestä erikseen. Kärkkäinen on priimalaatua, mutta siihenhän on jo tottunut, joten ei yllätä. Tätä saa tulla lisää.
12. Tuulitukka26.3.2022 klo 18:42
Toosi vaikea. Ei löydy kuin pari hassua ratkaisusanaa, talousosaaja ja ehkä toinen ja sitten muutama t. Sanoisin, että on täysi kolmonen.
13. Jiikoo26.3.2022 klo 19:05
Pitipä käydä hakemassa IS ja oluenmärkää minunkin, kun niin kehuttiin. Yhdellä istunnolla selvisin, mutta ei minulla ole varaa väittää tätä keskikseksi, sanoisinko vaikka 2½. Avainkirjaimen 2 seutu jäi viimeiseksi, mietitytti ja kumitutti tovin. Kumituttia en kuitenkaan suuhuni kaivannut, se olut sai riittää.
14. Kaapo26.3.2022 klo 19:06
Helppo oli.
15. HM26.3.2022 klo 20:26
Tänne ei kannattaisi kurkistaa ollenkaan sellaisen tavallisen ratkojan, jolla Skytän ristikko ei välttämättä ratkea taidon-/ajanpuutteen takia. Minä ainakin nautin kovasti tämän ja viime viikon kaltaisista ristikoista, jotka ratkeavat juuri sopivalla vaivannäöllä. Keränen vasta aloitettu, joten ratkeaminen vasta toiveissa... Eli kiitos kun tarjonta monipuolista!
16. happonen26.3.2022 klo 20:33
Oli kyllä kohtuullisen leppoisa tämä. Toinen mallasjuoma alkoi loppumaan kun oli ruudut täynnä eli ei ihan kivikova, mutta oikein viihdyttävää ratkontaa. Keräsen tavaramerkki eli tupla-anagrammi taisi onneksi olla vain yhdessä kohdassa? Kiitoksia tekijöille ja lähiaikoina sitten joku totaalisen kiero pahis?
17. Joutilas27.3.2022 klo 11:02
10. Kuju, ei täällä kukaan leuhki (ratkonta)taidoillaan; olisi kyllä yksi typerimmistä aiheista alkaa niillä leuhkimaan. Asia vain on niin, että tämän ristikon vaikeusaste, hyvyydestään huolimatta, oli väärin luokitettu. Verrataan vaikkapa arvostetun ristikkolehden PuPe:n luokituksiin, niin kyllä tämä sillä asteikolla sijoittuisi välille 1½...2. Tällainen on minun tuntemukseni.
Ps. Pienenä kuriositeettina arvelen, että aivan huiput ratkovat tämän alle 10 minuutin?
18. Kuju27.3.2022 klo 11:29
17 Joutilas
Ristikoissa tuppaavat vaikeusaste ja ongelmakohdat vaihtelemaan hyvin subjektiivisesti. Olen huomannut, että joskus jotkut tuskailevat sellaisen kulman kanssa, joka minulle oli se vasemman käden juttu. Ja jotkut pitävät helppoina ristikoita, jotka minulle ovat haasteellisia ja päinvastoin.
Edellinen kakspuolikas oli hyvin helppo tähän verrattuna, joten omalla kohdallani kolmemiikka on erittäin hyvin kalibroitu aste. Tässä oli myös parissa kohdassa harhautuksia, jotka viivyttivät muiden sanojen keksimistä. Omalla kohdallani nimenomaan alhaalla keskellä oli sellainen vyyhti. Johtui pitkälti "ARVOLLINEN" vihjeestä, johon laakista laitoin väärän sanan enkä suurin surminkaan olisi sitä halunnut muuttaa.
19. PM27.3.2022 klo 12:19
Eilen aloitin ratkomaan iltapäivällä ja jatkoin tänään, kun vielä yläosa oli kesken. Se menikin arvioitua hitaammin, kun muutama vääräksi osoittautunut sana jumitti. Viimeisenä oli avoinna pääkuvasta oikealle oleva alue.

Omin avuin ratkoin tapani mukaan, ja ratkottuani ristikon tarkistin yhden sanan tarkistin lähdetiedoista. Ok näyttää olevan. Eikä tämä ole leuhkimista, vaan oman ratkontani sujumisen ja kokemisen toteaminen.

Ratkojakohtaiseksi jo edelläkin todetun vaikeusasteen laittaisin kakspuoloseksi.
20. iso S27.3.2022 klo 12:51
Suomemme soreassa salossa saattaa piillä vaikka millaisia ratkojahirmuja. Kun vertaan itseäni julkisesti tunnettuun kärkikaartiin niin rohkenen esittää arvauksen. Onnekseni siinä ole mitään riskiä, kun minun ei voi todistaa olevan oikeassa tai väärässä.

Oletetaan siis että jos olisi koottu tämän ristikon koeratkojiksi kymmenen parhaiten SM-kisojen kolmansissa välierissä viimeisen 10 vuoden aikana suoriutunutta ja luvattu nopeimmalle kymppitonni, niin voittajan aika olisi ollut kohtalaisen lähellä Joutilaan uumoilemaa kymmentä minuuttia. Alitus olisi vaatinut huippuvirettä, satumaista tuuria joidenkin kohtien aavistamisessa, myötätuulta, alamäkeä ja auringon paistamista takaapäin. Tuon kokoluokan pehmis täyttyy noin viidessä minuutissa, tässä huipputekijäkin joutuu vähän harkitsemaan.

Toinen villi arvaus: jos Keränen ei aavista mitään eli ei pääse verestämään muistiaan ja tämä ristikko annetaan hänen ratkottavakseen vuoden kuluttua, aikaa kuluu yli tuon kymmenen minuutin. Lehmä on märehtiväinen ja ihminen unohtavainen. Vuoden kuluttua ei luultavasti muista kättensä töitä tarkasti, joitakin yksittäisiä kohtia ehkä. Tai mistäpä tuon tietää, ehkä Keräsellä on valokuvamuisti eli muistaa ottaneensa ristikosta valokuvan, hakee sen parissa minuutissa ja kopioi ratkaisun viidessä. Kokonaisaika noin 7 minuuttia.

Häpeään ei ole aihetta, kuluupa tämän ratkaisemiseen tunti tai viikko. Reilusti yli 90 prosentille suomalaisista tämä jää savolaiseksi projektiksi eli aloittamista vaille valmiiksi.
21. pelaaja27.3.2022 klo 13:54
Jaa jaa. Valmiiksi sain vaikkakaan en läheskään vartissa. Nyt kun katson, niin ratkaisut näyttävät itsestäänselviltä vaan eivätpä ratkoessa sellaisia olleet. Joutilas sijoittaisi laatimuksen PuPen alkupäähän. Minä en.
Keränen on vähän sellainen mysteerimies, jota olen "peloissani" pyrkinyt jopa välttelemään. Nyt hän vastaili ajatuksiini niin hyvin, että pelko kaikkosi. Mukavaa.
22. Kike27.3.2022 klo 14:58
Haluaisinpa nähdä sen lehden ristikon, jossa tämäntasoinen ristikko on laitettu ykspuoloseksi.
Mukavia vihjeitä, ihan kiva viikonloppuristikko. 2 ja puoli, 3-? Ihan sama. Kiva kummiski.
23. Ylläpito27.3.2022 klo 15:23
Kovisten teko vuosikymmenestä toiseen antaa erilaisia haasteita. Yksiselitteisesti ei ikinä ole mahdollista panna vaikeusastetta. Muistettaneen, että välillä esim. kakspuoloset ovat arvioiden perusteella tuntuneet vähintään kolmemiikoilta. Kaikki olisi siis aivan priimaa, jos julkaistaisiin vain kerran viikossa kovis, jokainen saisi päätää visaisuuden itse. Kovis olisi kaikkea keskistä vaikeampaa.
24. Ritu27.3.2022 klo 16:28
Minä ratkoin tämän ristikon kahdella istunnolla. Ensimmäinen istunto venähti liian pitkäksi olohuoneemme vielä talviaikaa käyvän kellon takia ja myöhästyin lapsenlapseni lentopalloturnauksen ensimmäisestä matsista. Onneksi toiseen peliin vielä ehdin.
Ristikon sain keskeltä alalaitaa lukuunottamatta ratkottua mukavaa vauhtia. Alalaidan vauhdin hiipumisesta kertoo kuulakärkikynäni jälki. Pariinkymmeneen ruutuun on siinä kohtaa korjattu kirjain ensiksi kirjoitetun päälle. Muualla selvisin ilman korjauksia. Ei ollut kovis vaikeimmasta päästä minullekaan, muttei se vähentänyt yhtään iloa ratkoa sitä. Lopuksi silmäiltyäni vielä valmista ristikkoa, otaksuin vihjeestä SUURI KAUPUNKI tulleen ratkaisusanani olevan väärin ja aloin mielessäni kokeilemaan risteävään vaakasanaan muita kirjaimia. Niistä ei tarvinnut enää mitään muuttaa, kun se ihanan kirkas ahaa-elämyksen hetki jo koittikin. Etäyläfemmat siitä Keräselle.

Minulle henkilökohtaisesti tuolla ristikoiden vaikeusastemerkinnällä ei ole suurtakaan merkitystä kuinka hyvin se pitää kutinsa, että onko miikka, puolikas vai plussa. Itselleni se on vain suuntaa antava, jotta tiedän varata aikaa kuhunkin ristikkoon kulloisellakin hetkellä sopivalla tavalla. Kun on vaikkapa meno töihin, niin sitä ennen saatan ehtiä ratkoa helpohkon pehmiksen tai useammankin. En kiireessä edes pysty keskittymään visaisempiin.
Sitten kun olen onnistunut ratkomaan hienoja oivalluksia täynnä olleen, kykyihini nähden visaisen ristikon, niin se ratkontakokemukseni hienous ei siitä nouse tai laske, olipa siellä vaikeusastemerkinnän perässä miinusta, plussaa tai puolikkaita jonoksi asti. Tätä Keräsenkin ristikkoa oli niin ilo ratkoa.
Toki ymmärrän, että taitavimmat haluaa haastaa itseään ja heitä taas tuo merkintä auttaa paremmin löytämään visaisuudeltaan ne omat herkkupalansa.
25. Pekkatyttö27.3.2022 klo 17:04
Lainaus: 7. Pike 26.3.2022 klo 14:16
Liian helppo, olisiko kakkostakaan?

No kokkeile sitäkin
26. Joutilas27.3.2022 klo 17:27
Olen ehkä liian korostetusti tuonut esiin ristikon vaikeusastetta. Sehän on vain ja ainoastaan jokaisen ratkojan oma näkemys, eikä pohjaudu mihinkään taulukkoon, tai mittariin. On vain mukava nähdä, kuinka toiset ratkojat ovat kokeneet ristikon helppouden, tai vaikeuden. Itselläkin tuntemus vaihtelee huomattavasti laatijasta riippuen. Toisia vaan tajuaa paremmin, kuin toisia. Vaikeusaste arviota ei todellakaan kannata ottaa kovin vakavasti.
Tärkeintä ristikoissa on laatu, nautittavuus, opettavuus, huumori, älyäminen, ajatusten siirto ikävistä asioista uppoutumalla ristikon sanoihin ja lankeamalla laatijan ansoihin siten, että ne selvitettyään tulee hyvälle tuulelle ja jää pitkään viipyilevä täyteläinen jälkimaku ja onnistumisen ilo. Hyvä ristikko vapauttaa mielen edes hetkeksi pahasta maailmasta! Kiitokset teille, hyvät laatijat.
27. pelaaja27.3.2022 klo 17:31
Olen ollut havaitsevinani, että kun esim. 3- vaikuttaisikin olevan 2½, monet ilmaisevat olevansa pahoillaan. Sitten kun asia on päinvastoin, taviksemmat eivät ilmaise olevansa pahoillaan liiasta vaikeudesta. Sitä kautta opimme, että ratkojan odotuksiin nähden helppous kiristää pipoa enemmän kuin vaikeus. Huom. kirjoitin "sitä kautta"! Nykyäänhän kaikki tuntuu tapahtuvan niin "sitä kautta" ettei aina tiedä, mitä kautta.

Joutilas, samat sanat :)
28. Justiina28.3.2022 klo 08:54
Mukava ristikko, josta tuli yksi jos toinenkin ahaa-elämys!
29. Mörö28.3.2022 klo 10:50
Kovis oli sopivan haastava, ei toki vaikea, noin puolen tunnin rupeama. Ristikoiden arvioiminen pilkuntarkasti on aika mahdoton tehtävä siten, että joka ikinen asiantuntija olisi samaa mieltä. Minulle riittää, että haastetta on välillä sopivasti ja välillä melkein liikaa. 95% ristikoista on aina ratkennut, ennen pitkää...
30. Kuju29.3.2022 klo 13:17
(Mörö 29: "95% ristikoista on aina ratkennut, ennen pitkää...")

Kyllä minä olen sitä pitkääkin siemaillessani päässyt vastaavaan tulokseen. Toki ratkonnan jälkeen pitää vielä tilata toinen...
31. PM7.4.2022 klo 08:55
Työpöytäni kasasta löytyneestä IS:stä löysin vielä ratkomattoman Pehmiksen. Niinpä ratkomaan! Lopussa tulikin yllätys, kun vihjeestä ´lähin´ muotoutui vastaussanaksi LIKIN. Tuota sanaa en muista milloinkaan kuulleeni tai nähneeni, kuitenkin risteävät näyttivät oikein ratkotuilta.

Niinpä tarkistamaan. Ja kyllä, LIKIN on suomen kielen sana, superlatiivi kuten vihjekin.

Tarinan opetus: Uusia sanoja ja uutta voi oppia kaikista ristikoista, ei vain koviksiksi tai keskivaikeiksi luonnehdituista.

PS. Kun LIKIN on suomen kielessä, ristikon laatija voi välttyä sen Kiinassa aikoinaan käytetyltä verotusmerkitykseltä.
32. JPR15.4.2022 klo 09:47
Erinomainen ristikko ja siitä kiitokset tekijöille.

Alhaalla keskellä Ulla nukkuu ei vain aukea? Uskoakseni risteävät ovat oikein.
33. Elva15.4.2022 klo 10:50
JPR, U:LLA NUKKUU.
34. JPR15.4.2022 klo 17:02
Elva: niinpä tietenkin! Kiitos ja mukavaa pääsiäistä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *