KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 25.-26.5.2019

10078. IS Viikonloppu 25.-26.5.2019

Eki24.5.2019 klo 16:21
Huomenna kovis kolmemiikka Vuokilan yllekirjoittanut ja Mäkelän Markku. Piiliksessä Parkkis-Antti.
2. kari kämäräinen25.5.2019 klo 12:05
Olipa hyvä ristikko. Markulta tuttuun tapaan loistavat piirrokset! Vaikeusaste oli minulle sopiva eli ratkesi reilusti alle tuntiin eli vaikeusaste mielestäni enemmän 2 ja puoli kuin 3 miinus. Oikea ylä- ja alanurkkaus teetätti suurimmat työt.
3. O25.5.2019 klo 14:06
Hyvin laadittu ristikko minunkin mielestäni ja niin siisti ja selkeä hauskoine kuvineen!

Kiitos Erkki Vuokila ja Markku Mäkelä!
4. bossi25.5.2019 klo 16:16
Mukava ristikko selkeillä piirroksilla täynnä hauskoja oivalluksia.
Itsekin pidin tätä helpohkona kolmemiikaksi, mutta jouduin kuitenkin kumittelemaan joissakin kohdissa. Tällä kertaa sai hyvin apuja edellisistä kohdista, mikä helpotti etenemistä.
Vihje LEFFAN (1947) NIMIHAHMO mietitytti lähinnä vuosilukunsa osalta :)
Kiitokset tekijöille!
5. Tuomas L.25.5.2019 klo 19:27
Pieni virhe on tosiaan tuossa leffavihjeessä, vuosi on oikeasti 1948. Muuten hauska ristikko, ei ylettömän vaikea.
6. Masa I25.5.2019 klo 20:14
Morjens !
Tykkäsin ! Jopa 3- täyttyi.
7. Joutilas25.5.2019 klo 20:53
EVVK=Erkki Vuokilan Viihdyttävä Kovis! Kiitos.
8. Rampe25.5.2019 klo 21:18
En sentään alle tuntiin ratkonut kuten kari kämäräinen (reilusti) teki. Puolessatoista tunnissa kuitenkin, joten minäkin olisin kakspuolosen kannalla.
Hieno 22-kirjaiminen yhdyssana joka luultavasti ex-nimimerkki essinkin mielestä on oikea sana. (tai 3 oikeaa sanaa)
Leffavihjeessä on tosiaan vuoden virhe.
9. tiipii25.5.2019 klo 23:13
Eki on tehnyt vuoden virheen!!! Tää oli päivän piristys!
10. Funny25.5.2019 klo 23:23
Eki tehnyt vuoden virheen? Juu, seuraavaa saadaan sitten odottaa ensi vuoteen!
11. Eki25.5.2019 klo 23:38
En ole vielä päässyt selvittämään, mistä tuo vuoden heitto johtuu. Olisipa vuoden heitto tapahtunut keihäskisassa...

Virheitähän tulee kaikille, joskus enemmän, joskus vähemmän. Se toki riippuu siitäkin, mikä aina virheeksi lasketaan.

Tuo EVVK-kommentti on hauska, sen erityishauskuus tulee selviämään parin viikon päästä, osapuilleen.

Tänään laadin taas Markulle ristikon tuossa lätkämatsinkin aikana. Tulossa meiltä Punaiseen visainen aukeama.
12. iso S26.5.2019 klo 11:13
EVVK = eih, väärää vuotta kuuklasin. Elokuvassa jonka nimi on 1947 on vain neljä hahmoa: Narrador, Tio, Mãe ja Hermes. Yksikään ei istu pituudeltaan ristikkoon joten ratkominen on vielä vaiheessa. Itse asiassa muistin väärin ja luulin Ekin tarkoittavan elokuvaa 1941, jonka olen nähnytkin. Siinä olisi mm eversti "Madman" Maddox, joka olisi pituudeltaan sopiva sekä kutsumanimensä että sukunimensä perusteella. Kumpikaan elokuva ei ole nimensä mukaiselta eikä Ekin tarkoittamalta vuodelta, Edellinen on mallia 2017, jälkimmäinen 1979. Niin harhailee täällä mielen aatos, että vasta reilu puolikas on ratkottu muiden vaivojen ohessa. Yläreunan "ikkika sopisi väliin" on hieno (näillä silmillä) ennen näkemätön vihje.

Paikoitellen ratkesi tosiaan yllättävänkin helposti, mutta näköjään vaikeuttakin löytyy.
13. Elva26.5.2019 klo 11:56
Olipa kiva ristikko, minulle sopivan vaikea. Piilis sen sijaan helpohko.
14. iso S26.5.2019 klo 13:37
Ratkesi oikea alanurkkakin, josta oli vaikea saada otetta. Siellä yksi vihjeen ja ratkaisun välinen yhteys on aika ohut tai sitten en vain osaa katsoa oikeasta kulmasta. Muuten nautinnollisempi kuin kolmosella alkavaksi luokitellut yleensä. Kuvitus oli hauskan eläväistä, pienenä miinuksena yksi hämäävä kuva- ja tekstivihjeen sijoittelu.

HS 3059 -säikeessä on mainittu: "tällainen 23-kirjaiminen ratkaisusana on huippuhieno! Enpä tiedä yhtään muuta ristikonlaatijaa, joka pystyisi tällaisia pitkiä sanoja ristikkoonsa sisällyttämään." Tässäkin oli pystytty kykenemään "vain" 22-kirjaimiseen. Lausunnon antaja ei tainnut ottaa huomioon sitä, että ritikon koko asettaa tiettyjä rajoituksia sanojen pituuteen, riippumatta laatijan kyvyistä.
15. Ritu26.5.2019 klo 14:18
[En malta olla sanomatta iso S:lle, että pitikö se ritikon ainutkin ässä omia itselleen :)]
16. Jaska26.5.2019 klo 20:20
No niinpä onkin ässä olematta kolmas:)
17. Lars26.5.2019 klo 20:33
Juu, ratkes ja ei usein 3- ratkea mulla mutta Ekin "käsialan" kun tuntee niin oli 2 ja puolonen mun skaalassa, oikea alanurkka takkus mutta yhden oikean kun sai siihen niin loput tuli itsekseen. Kiitos, nämä kelpaa mulle.
18. Ritu30.5.2019 klo 12:55
Lähdin tänään reilua tuntia aikaisemmin ajelemaan töihin vain pysähtyäkseni työmatkani varrella olevalle levähdyspaikalle, joka rajoittuu järvenrantaan. Siellä tarkoitus oli nauttia Suomen kesästä, veden liplatuksesta ja tästä Ekin/Markun luomistyöstä.
Ei ole tarvinnut purra kynsiä tai mitään tai ketään, kun eräästä vihjeestä pääsin sulavasti liikkeelle. No, tuli ne pakolliset koviksen stop-merkitkin vastaan ja vauhti hyytyi sinne minun kovisvauhtiini, joka ei yleensä päätä huimaa. Mutta kaiken kaikkiaan tämä ristikko on tuntunut ehkä aiempia ratkomiani kolmemiikkoja vaivattomammalta. En saanut kuitenkaan reilussa tunnissa valmiiksi, joten loppu ihmetellään ja ihastellaan sitten töiden jälkeen illasta.
19. Ritu31.5.2019 klo 11:42
Jouduin aamulla miettimään mitä teen. Ratkonko koviksen loppuun vai menenkö lekuriin. Päätin ratkoa ristikon loppuun. Ja se ratkottiin kuumasta vedestä palanut käsi upotettuna kylmään veteen ja toisella ratkottiin kovis. Ja jääkiekkoteemaa vieläkin lainaten: vaikka tekee kipeää, niin kyllä kannatti! Kerrassaan mukava ratkottava. Ilman apuvälineitä ratkaistavissa, joskin yhden piilokirjaimen jouduin lopuksi tarkistamaan. Ihan meni kipulääkkeestä tämä ristikko. Huumasi sopivasti kekseliäiden vihjeidensä ratkettua.
20. Kati12.6.2019 klo 10:59
Tämä se vielä odotteli eli en saa pullistelevalle adonikselle mitään sanaa *huoh*. Kertoisiko joku ystävällinen?
21. Tarja12.6.2019 klo 11:14
Pyykkilautavatsa :)
22. Kati12.6.2019 klo 11:16
Kiitti, kylläpä helpotti, nyt sain loppuun :)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *