KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 18.-19.5.2019

10068. IS Viikonloppu 18.-19.5.2019

Eki17.5.2019 klo 16:40
Huomenna Teemun ja Helin kakspuolpallonen.
2. O18.5.2019 klo 17:37
Taitavasti laadittu ristikko, kuten odotinkin, eli kakspuolpallonen. Paljon hyviä ja loogisia yhdyssanoja. Värikäs ja selkeä pääkuvasta lähtien.

Kiitos Teemu Pallonen ja Heli Kärkkäinen!
3. Juha N18.5.2019 klo 18:32
Vihjeessä ÄRTYISÄ pitäisi varmaan olla toinenkin I tai toinenkin T.
4. O18.5.2019 klo 20:16
3. Juha N.
Nyt vasta huomasi tuon ja niin varmaankin pitäisi.
5. O18.5.2019 klo 22:30
po huomasin tuon...
6. bossi19.5.2019 klo 11:30
Mukavasti täyttyi laivamatkalla Helsingistä Tallinnaan ja ehti vielä aamiaistakin nauttia.
Ristikon sanapituus vaikutti suurelta, keskiarvoa en jaksanut laskea.
Vihjettä ÄRTYISÄ ihmettelin itsekin, saanee varmaan ääneen sanoa jo edellistenkin toteamuksen siitä, että vastaussana tulee monikossa.
Muuten oikein kepeän nautinnollinen ristikko, kiitokset tekijöille!
7. Elva19.5.2019 klo 12:42
Ratkoin ristikon aamulla. Ongelmana oli vihje ÄRTYISÄ. Siihen tuli sana, joka ei ainakaan minun sanakirjoistani löydy. Lisäksi oli pari vihjettä jotka eivät auenneet, vaikka uskon ratkaisusanojen olevan oikein. Ristikko oli kiva, mutta minulle työläs.
Suomen kielen perustietojen puuttuessa, eivät taitoni riitä rakennevihjeiden ratkaisemiseen. On liian paljon sanoja ja taivutusmuotoja joita en vaan ymmärrä. Kun kielitaitoni perustuu melkein pelkästään ihmissuhteisiin, jää aika monta tärkeää kielellistä aspektia puuttumaan.
8. Jaska19.5.2019 klo 12:48
Tekniikkamestari Pallosen taidonnäytteessä skp tosiaan hirmuisehko 6,65. Viisi 17-kirjaimista sanaa, joista kolme rinnakkain muodostaen siten pitkulaisen 51-ruutuisen aukion. Kaikki kulma-aukiot vaihteeksi normaalikokoisia.

Kunkkua arvelen ennen ristikoissa esiintymättömäksi, joten kompensoikoon debyyttiarvo muuten hieman kiusallisen kuukkelipakon (minulla). Juu, vain uullinen latinalainen muoto löytyi. Ei siis kuitenkaan miinusta, eli täydet pinnat taas.
9. Elva19.5.2019 klo 12:55
Palasin sanaan ÄRTYISÄ ja oivalsin, että vaihtamalla yhden kirjaimen, löysinkin sanan sanakirjastani. Joten nyt on ristikko valmis.
10. eol19.5.2019 klo 12:56
Elva, kyllä vihjeen ÄRTYISÄ vastaussana on verkosta löytyvässä Kielitoimiston sanakirjassa (= Kielonen). Kuten edellä on todettu, vastaukseksi tulee kuitenkin monikkomuoto - toisin kuin vihje antaa ymmärtää.
11. Jaska19.5.2019 klo 12:57
Jos tahtoo kehittyä huippuratkojaksi, pitää välttää ihmissuhteita.
12. HT19.5.2019 klo 17:38
Vihje yksikössä, ratkaisu monikossa. Tarkastetaanko näitä?
13. MM19.5.2019 klo 20:30
Ihmiset tekee, ihmiset tarkistaa.
Täydellinen ihminen ihmettelee.
14. HM19.5.2019 klo 22:24
Ristikko takkusi alkuun, mutta ei liian helppo saa ollakaan! Kiitos taas kerran tekijöille! - Piiliksessä loppui järki sitten kesken vihjeen 18 pystyyn kohdalla. Saisiko lisätä pari kirjainta?
15. G20.5.2019 klo 11:03
Vikana pieni rukkaus viimeiseen pystysanaan ja ÄRTYISÄ oli yksikössä ja ristikko valmis.
16. Eki20.5.2019 klo 11:29
Monikkovirhe on toki harmittava. Ristikon tsekkaus on ilmeisesti jäänyt tekemättä kokonaan, joten päästiin todella pienin vaurioin! Tämä tiedoksi tässä vaiheessa.

Periaatteessa jokikinen ristikko tsekataan, tietenkin! Virhe voi tulla vielä useammassa kohdassa kuin tässä lueteltiin. Ristikon matka ideasta lehteen on monivaiheisempi.

http://sanaris.fi/ristikon-synty
17. Elva20.5.2019 klo 14:14
HM, minulta oli myös jäänyt 18 pystyyn ratkaisematta. Luettuani kommenttisi, yritin uudestaan, ja niinpä keksinkin ratkaisun, joka on vallan mainio. Nyt on piilis valmis, joten kiitos avusta.
18. iso S21.5.2019 klo 15:17
Pehmiksessä oli mielestäni periaatteellinen virhe. Otan vastaavan esimerkin, etten liikaa paljastaisi. Jos vihjeenä on Citizen Kanen kaimoja, ei ratkaisu saa mielestäni olla Orsonit. Orson Welles näytteli Citizen Kanea, mutta kanen etunimi oli ihan jotain muuta.

Kovis oli erinomaisesti laadittu, kuten Palloselta sopii odottaakin, mutta toi valitettavasti mieleen koulumuiston. Meillä oli lukiossa eräs opettaja jolla oli epämiellyttävä tapa. Hänen silmätikkunaan oli kaksi veljestä jotka kävivat koulua huolellisesti, enimmäkseen kaksi vuotta per luokka. Niinpä pojat olivat ehtineet ajokortti-ikään ja varakas isukki oli ostanut heille Valiantin. Sehän opettajaa jurppi, kun itsellä oli varaa vain Angliaan. Niinpä hän lähes joka tunnilla esitti kummallekin uhrille hankalan kysymyksen jonka oletti jäävän vaille vastausta. Yleensä jäikin. Sitten hän esitti saman kysymyksen jollekin paremmin läksynsä lukevalle jonka oletti osaavan vastata. Usein osasikin. Silloin oli helppo sivaltaa rajusti yleistäen: ettehän te osaa mitään ja tämänkin KAIKKI muut osaavat! Minä olin yksi näistä kiusaamisen välineenä käytetyistä. Kun huomasin mistä on kysymys (sehän kesti, kun en ole nin fiksu kuin luulen), niin aloin vasta tahallaan väärin tai en tiedä. Ensi alkuun opettajan hämmästynyt reaktio oli eikö iso S:kään (nimi muutettu) tätä tiedä ja ajan mittaan eikö iso S tätäkään tiedä! Aseeton vastarinta tehosi sikäli, että riittävän tietämättömyyden jälkeen pääsin irti välineen roolista.

Tähän ristikkoon tuo liittyy sikäli että ennen piti paikkansa tämä: ristikko ei ole kaksi ja puoli jos iso S ei osaa ratkaista. Nyt ja silloin tällöin muutenkin uhkaa toteutua päinvastainen: iso S ei osaa ratkaista jos ristikko on kaksi ja puoli. Niin se aika kuluu olematta jälkiä jättämättä. No, täyttyi kuitenkin eilen, mutta useita sessioita se vaati.
19. Jaska21.5.2019 klo 16:40
Edellisellä on tuottamuksellinen tapa pakottaa minut googlaamaan, vaikka en taho. Jätti siis kertomatta, että Charles ja Foster ovat Kanen kaimoja.
20. Jukkis21.5.2019 klo 17:18
Ja koska tässä elokuvassa Orson Welles on Charles Foster Kane, niin Orsonit on Kanen kaimoja myös.
21. iso S23.5.2019 klo 12:40
[Joku metodinäyttelijä saattaa uppoutua rooliinsa niin täydellisesti että alkaa kuvitella olevansa esittämänsä henkilö. Ei ole. Osa pitkäikäisten sarjojen vakiokatsojista menettää todellisuudentajunsa ja alkaa pitää näyttelijjää ja roolihenkilöä samanlaisina henkilöinä. Voivat joskus ollakin, mutta yleensä vain näyttelevät. Joskus vissiin liiankin hyvin. Muut saavat ola mitä mieltä tahansa, mutta minä olen edelleen sitä mieltä että Orsonit eivät ole Kanen kaimoja.

Charles Fosteria en maininnut siksi, että se ei ollut pointtini kannalta tarpeellista eikä varsinkaan liittynyt ristikkoon. Elokuvan lopputeksteissäkään koko nimeä ei ilmeisesti mainita, siellä lienee pelkkä Kane. WIkipediasta asia selviää. Muuten, keskimmäisen nimen olettaminen etunimeksi saattaa olla harhaa. Esimerkiksi Kanen ensimmäinen vaimo on Emily Monroe Norton enkä usko että Monroe on hänen etunimensä. Amerikassa harrastetaan tuplasukunimiä ilman väliviivaa. Voi tietysti olla etunimikin, tai sitten harrastetaan triplasukunimiäkin, ainakin fiktiossa. Avioliiton myötä hänestä tuli Emily Monroe Norton Kane.

Muuten, saman sukunimen omaavat henkilöt eivät ahtaan tulkintani mukaan ole kaimoja. Tässä(kin) suhteessä jotkut laatijat ovat minua vapaamielisempiä, eli Charlesin kaimoja voisivat muka olla Kanet.]
22. HT23.5.2019 klo 13:18
Näkyy Kielitoimiston sanakirjalla olevan sama ahdas tulkinta kaimasta: "henkilöistä joilla on sama etunimi". Nykänen on lievästi sallivampi: "henkilöistä (t. olennoista), joilla on sama (etu)nimi".
23. Mattias23.5.2019 klo 13:56
Etunimi ratkaisee. Ja iso s on oikeassa.
24. Mattias23.5.2019 klo 14:01
Siis todellisten henkilöt etunimineen on kaimat toisilleen.
25. Uuge23.5.2019 klo 14:16
Olipas selvästi sanottu. Melkein luulisi ymmärtävänsä, mutta ei sitten kuitenkaan. Roolihahmoilla ja lemmikeillä ei ole kaimoja? Musti-parka kumppaneineen.
26. Jaska23.5.2019 klo 16:24
On siis todellisia ja epätodellisia henkilöitä. Todelliset voivat olla jonkun kaimoja, epätodelliset eivät. Todelliset ovat tavallaan myös itsensä kaimoja pienistä kirjaineroista huolimatta. Esim. minun virallinen nimeni on Jaakko, mutta Jaskana täällä olen kyllä Jaakon kaima. Jos vaihtaisin nimimerkkiä vaikkapa Kustaaksi, kaimuus olisi kaukana. Joku voisi silti tunnistaa minut kirjoitustavasta Jaskaksi. Teoriassa siis, onhan nimimerkin vaihtaminen kiellettyä.
27. Elva28.5.2019 klo 11:56
Kysyisin muutamista vihjeistä jotka eivät täysin selvinneet minulle.
1. Ylälaidan SISÄ-AIN. Minulla on TÄYT. Ymmärtäisin TÄYTe/AINe, mutta siitä ei taida olla kyse.
2. ISIEN KANSSA. Minulla on EHTOTAVAT. En ymmärrä yhteyttä. Vai onko kyse ankarista isistä, jotka asettavat
lapsilleen ehtoja eri asioiden suhteen. (Löytyy keskeltä ristikkoa.)
3. Kuvan alla, vasemmassa laidassa, EI W...-..LAINEN. Minulla on ALESI. En ymmärrä mitä EI:llä on virkaa vihjeessä.
28. Tuomas L.28.5.2019 klo 12:02
Täyte = sisäaine.

Ehtotapa = konditionaali, jonka tunnus on "isi" (sanoisin, juoksisin).

Ainakaan se tunnetuin Alesi eli kilpa-ajaja Jean Alesi ei ole walesilainen.
29. Elva28.5.2019 klo 12:40
Paljon kiitoksia Tuomas L. Olisi varmaankin pitänyt ymmärtää SISÄAINE sanaksi. EHTOTAVAT en ikimaailmassa olisi tajunnut, mutta olen tyytyväinen että tuli kysyttyä (melkein jäi pois). ALESI taas on todella nolo juttu. Hänethän löysin vihjeestä, mutta en sisäistänyt, että kyse oli hänen walesilaisuudestaan. Alkeellinen erhe!
30. Jaska28.5.2019 klo 13:05
Kerrataan saman tien verbin muutkin modukset eli tapaluokat.

- indikatiivi eli tositapa: sanon, juoksen
- potentiaali eli mahtotapa: sanonen, juossen (ei siis juoksenen)
- imperatiivi eli käskytapa: sano, juokse
31. Elva28.5.2019 klo 14:04
Kiitos Jaska kertauksesta.
Vai onko se kertausta kun ikinä ei ole kuullutkaan suomen kielen mahtotavasta. Käytetäänkö sitä edes muualla kuin ristikoissa. Muissa kielissä esim. konditionaalit, subjunktiivit ja partisiipit ovat hyvinkin tutut, mutta suomen kielen osalta kielioppi on jäänyt käytännön tasolle. Pitäisi ehkä hankkia koululaisen kieliopin alkeet-kirja.
32. HM28.5.2019 klo 22:22
Opetin englannin WILL ja WOULD -lauseiden eroa termien "ilman isiä" ja "isin kanssa" avulla, joten oivallus tuli heti!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *