KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3057

10060. HS 3057

Rampe10.5.2019 klo 09:20
Mukava ristikko, mutta naisnimelle en löytänyt mistään vahvistusta. Toki se lähitunteina on ratkojissa naisnimien joukossa.
2. Potter10.5.2019 klo 09:29
Kyllä sille naisnimellekin google löytää kuvahausta useammankin omistajan. Mukava ristikko, ja omat koukeronsa tässäkin oli. Kiitokset!
3. Rampe10.5.2019 klo 09:31
Nurinpäin uivaa joutsenta kaipailin ristikkoon, mutta huomasin tietojeni tässäkin olevan ajastaan jäljessä.
4. POH10.5.2019 klo 09:33
Aamuvirkkuna ristikoiden (tämä ja Ankkanurkan ristikko sivulla A39) kimppuun Apuratkojan kera. Taisivatpa tulla valmiksi samoilla lukemilla. Kivat ristikot.
5. Elva10.5.2019 klo 09:37
Vasen alakulma, kolmas pystysana laidasta, sain mielestäni oudon ratkaisun?
6. Potter10.5.2019 klo 09:48
Elva, usko siihen.
7. Elva10.5.2019 klo 09:55
Kiitos Potter,
Ristikkoni ei ole valmis, mutta koska en nyt ole kotonani, palaan ratkomisiin iltapäivällä.
8. Pike10.5.2019 klo 10:15
Elva, älä palaa! Olet "äänessä" liikaakin näillä sivustoilla.
9. PIENI HARMI10.5.2019 klo 10:23
Täytyi googlaten varmistella joitakin sanoja. Saattaapi aiheuttaa paljonkin lisävihjeiden pyyntöjä.
10. Elva10.5.2019 klo 10:53
Pike, ihanaa kun olet niin positiivinen luonteeltasi. Täällä olisi tosi tylsä ja ikävä tunnelma ilman sinun osuvan kannustavia ja älykkäitä kommentteja.
11. Ylläpito10.5.2019 klo 10:56
Katso nyt, mitä teit, Elva. Nyt ei kehtaa poistaa Piken kommenttia!
12. tre10.5.2019 klo 12:16
Eikö muilla ole ongelmia oikean yläkulman kanssa? Rahtilaivako kaukainen, en ossaa, en.
13. kaplas10.5.2019 klo 12:57
Ehkä helpoin miesmuistiin?
No, vasemmat harmaat vähän hidasti.
Hyvää viikonloppua!
14. Uusi10.5.2019 klo 13:15
Täytyy todeta, että mielestäni Auliksen pääkuvat ovat yleensä mukavasti keksittyjä .
Nyt ristikko ratkojien avulla täynnä.
15. Alvik10.5.2019 klo 13:55
Minullakin sama pulma kuin tre:llä: oikea yläkulma. Jospas sekin kohta ratkeaa, kun pitää paussia.
Vasen harmaa oli aika hankala kahden erikoisen pystysanan vuoksi. Onneksi on google!
16. Rampe10.5.2019 klo 14:34
Naisnimi löytyy tosiaan kuvahausta ja ehti tänään ratkojiinkin.
Niitä nimiä sieltä sitten löytyykin melkoinen kirjo, luultavasti valtaosa Lehdon ristikoiden nimiä tai niiden vääriä arvauksia joita hätäisimmät ovat halunneet muillekin jakaa.
17. Elva10.5.2019 klo 14:38
Ei ollut vaikeammasta päästä. Rahtilaivaa en tosin saanut varmistettua, mutta risteävät luultavasti OK.
18. pelaaja10.5.2019 klo 14:59
Google onkin aika itsepintainen sen rahtilaivan kanssa. Ei usko sitten millään ilman lisäohjeita eli apusanoja. Tällä kertaa avuksi riittää myös numero 2 ratkaisun perään.
19. Elva10.5.2019 klo 15:58
pelaaja, kiitos tiedosta. Miten ihmeessä keksit tuon kakkosen? Siellähän oli pitkä litania tietoa, jopa valokuviakin löytyi.
20. Alvik10.5.2019 klo 16:34
Unohdinkin aiemmin ihmetellä mitä esittää oikean harmaitten yläpuolella oleva kuva, jossa kaksi alhaalta käyristyvää tappia ( vieressä vihje PORIA). Vastaus on vaakaristeävien mukaan oikein. Yhteyttä en ymmärrä.
21. Alvik10.5.2019 klo 16:42
Nyt kun suurensin digilehden kuvaa niin asia on selvä!
22. Juuso10.5.2019 klo 16:44
Onnea itselleni. Sain ratkaistua koko ristikon. Kummallisuuksia kummastelen, esimerkiksi nämä ikuiset "naisten nimet." Onko tuollaisia "olemoissakaan," niinkuin lapsenlapsi asian ilmaisi. Olen kysynyt tätä jo aikaisemminkin, mutta kysyn uudelleen: oletteko itse laatineet ristikoita. Kannattaa kokeilla, ratkaisuja silloinkin joutuu tekemään. Saa taistella ja taiteilla omaan itsensä kanssa.
23. kaitsu10.5.2019 klo 17:10
Sama naisnimi on vieras myös minulle. pelaajalle (18) kiitos! En olisi itse keksinyt. Alvik (21), minulla on myös niin himmeä painos, että vasta digilehden suurennos paljasti :-)
24. Rampe10.5.2019 klo 17:39
Joka vanhoja muistaa, sitä tikulla silmään. Siitä huolimatta en malta olla sanomatta että Peata-parka ei ole päässyt edes ratkojiin.
En tosin usko että pystyisin ketään asiasta lohduttamaan. Jos nimi on alle viidellä naisella ja alle viidellä miehellä, tarkoittaako se sitä että se on ainakin yhdellä vai riittääkö Auliksen nolla alarajaksi?
25. Elva10.5.2019 klo 17:49
Tässä linkki 20. mainittuun kuvaan. https://aijaa.com/cmOGHU
26. pelaaja10.5.2019 klo 18:28
Juuso (22), ainakin vähintään pari kolme näissä HS-säikeissä nykysellään vierailevaa nimimerkkiä on kunnostautunut laatijana. Juuso itse sit ilmeisesti hyvänä lisänä.

[Rampelle ohi prokollan, koska kerta et selviä Peata-parasta :) Nuo alle 5 miestä ja alle 5 naista siis Suomessa mutta muualta poimittua: "Considering Peata as a Baby Name?
The first thing you should know if you are considering Peata for your baby's name is that in most countries all over the world the name Peata is a girl name.
The meaning of Peata has more than one different etymologies.
Latin meaning: Blessed"

Ronskisti lyhennetty kopsaus osoitteesta thenamemeaning.com]
27. Leenanneli10.5.2019 klo 19:14
Yhtä kirjainta vailla, toisella silmällä lätkää televisiosta. Kirjain vas alhaalla vaakunan ja voimistelijan yhteinen puuttuu.
28. Juuso10.5.2019 klo 19:52
Pelaaja 26. Joo - tein henkilökunta-lehteen ristikon. Ei se helppoa ollut, mutta tulipahan tehtyä. Siihen piti tietysti ujuttaa työnantajan tuotemerkkejä, henkilöiden nimiä ja muuta kotipolttoista.
Mutta tämä HS-ristikko. Lähes keskellä oleva vihje "KAMERALLA." Luulin, että ratkaisu-sana kuuluu lintujen äänimaailmaan tai inehmojen lievään mokaamiseen, mutta ihan oikea termi se oli.
29. junamies10.5.2019 klo 19:58
Tulipa ratkaistua tämä ristikko nyt, kun ilmakin muuttui sateiseksi.
30. Marutzella10.5.2019 klo 20:58
Helpoista helpoin.. kääk
31. Hiljainen todistaja11.5.2019 klo 01:09
8, 11. Elämä on. Ehkä parempaa huomenna. Hope so.
32. Heppu11.5.2019 klo 10:18
Mukavaa ratkottavaa kun ei juuri tarvinnut apuja etsiskellä. Hevosvoimistelussa Suomella on kunniakas historia,
mutta tuskin kukaan on koskaan nähnyt niin syvälle tämän vaikean lajin syövereihin kuin Aulis tässä. Onkohan vihjeen ja vastauksen henkinen etäisyys maksimissaan?
33. Sacharias11.5.2019 klo 21:53
Mukavan leppoisa ristikko. Kuitenkin pari piilokirjainta puuttuu nimittäin oikean yläkulman ylin vaakasana (5).
Minkä alan vehje mahtaa olla kyseessä ?
34. Heppu11.5.2019 klo 22:05
33. Sacharias. Se taitaa olla joka kodin värkkejä. Ei kokonaan kuitenkaan.
35. Elva11.5.2019 klo 22:06
Kodistasi löytyy.
36. Sacharias11.5.2019 klo 22:59
Kiitokset Elva ja Heppu. Vihdoin tajusin. Että olikin loppujen lopuksi niin selvä juttu.
37. Artsi12.5.2019 klo 00:17
Olipa taas kiva ristikko. Otin työn alle vasta tänään lauantaina iltapäivän aikana. Kivoja pähkinöitä purtavaksi, mutta ihan järkeviä ratkaisuja. Muuta kuva vaati tarkastelua.
38. JOK12.5.2019 klo 10:04
Piirroksen alapuolella miehennaama.
Piilokirjain puuttuu. Kuka ? Neuvoja !
39. Potter12.5.2019 klo 10:10
JOK, kokeile vokaaleja siihen ja katso sitten googlen kuvahausta jos et muuten hoksaa.
40. JOK12.5.2019 klo 10:22
Kiitos ! Siis filosofi itse.
41. Potter12.5.2019 klo 10:49
JOK, sehän se.
42. Pekkatyttö12.5.2019 klo 12:30
Ristikon ”Helmi” , kuva missä laatija nuoruudessaan osaa osoittaa itseään keskipisteeseensä.
43. Juuso13.5.2019 klo 13:47
Tämä viesti ei koske ristikon ratkomista. Mutta yllätin itse itseni ja lähetin ratkaisemani ristikon lehden toimitukseen. Kyllä nyt jännittää. Paitsi ei sitten ollenkaan.
44. Jiikoo13.5.2019 klo 16:20
Vai jänskättää – tai sitten ei. Aika paljon sinne ratkaisuja satelee. Itse olen ollut leikissä mukana noin 2½ vuoden ajan. Hyvän matkaa toista sataa ratkaisua olen varmastikin lähettänyt, ja jokunen virheellinenkin joukkoon epäilemättä on mahtunut. Voittosaldoni osoittaa vasta 3 × 20 = 60 euroa, eli HS-pe-postituksiin käyttämäni sijoitukset ovat tuottaneet pahan kerran persnettoa. Mutta halpa ja hauska harrastus kaiken kaikkiaan!
45. Juuso13.5.2019 klo 19:43
44. Jiikoo. Kiitos lohdutuksesta. Kunhan lähetin, ilman pienintäkään voiton tavoittelua tai odotusta.
46. pelaaja13.5.2019 klo 20:59
Juusopa onkin lunki. Minä taas jos lähetän, niin odotukset ovat korkealla, suorastaan vaativia..
Ratkojatyyppejä tosin on kai enemmän kuin poliittisia puolueita Suomessa. Yksi osa sanoo: "Kun en näitä mihinkään lähettele." Toisille lähettäminen on niin tärkeää, että ristikko on saatava lähetyskuntoon hinnalla millä hyvänsä (Halleluja, Ratkojat.fi) "ja eikun postiin". Jotkut eivät halua nimeään julkisesti näkösälle. Jotkut kehtaavat lähettää vain, jos ovat omin voimin saaneet ristikon ratkotuksi. Jotkut kokeilevat välillä onneaan mutta kun ei heti tärppää, luovuttavat, koska "ei näistä ikinä mitään voita". Yms. Lähettäjät ihmettelevät lähettämättömiä ja päinvastoin.
Ristikkolehdet ovat asia erikseen mutta jos esim. HS ei saisi ollenkaan vastauskuoria, niin saattaisi jossain palaverissa tulla esiin ajatus, että jätetäänko ristikko pois, koska se ei tunnu kiinnostavan tilaajia?
47. Juuso14.5.2019 klo 07:32
46 Pelaaja
Joskus vuosia sitten, voitin nettiristikoista muutaman kerran 20 euron palkintoja. Mutta sitten rahantulo tyssäsi kuin seinään. Ei ole tullut muistolahjojakaan, ei edes "Sijoittajan verokirjaa." Mutta mukavaa ajankulua tämä on. Olen muun muassa oppinut, että yleisin ristikko-mauste on anis. Ja Mart = Laar!
48. PIENI HARMI14.5.2019 klo 08:50
Niin kävi myös minulle. Pari kertaa vuodessa sain postimerkkirahoja ja yhtäkkiä loppu. Nythän postin kulku on niin hidasta, että pitäisi varmaan ostaa lisämerkki, jos toivoo kirjeen menevän ajoissa perille.
49. PM14.5.2019 klo 12:59
Ratkonnan aloitin eilen ja päätin kokeilla, miten pitkälle pääsen omin oivalluksin ja tiedoin. Ylhäältä ja alhaalta etenin lähes harmaisiin ja jotakin myös pystyyn alueelle. Sitten loppui tiedot ja oivalluskyky, joten otin nettiavut käyttöön. Niiden kanssa pääsin kolmea ruutua vaille valmiiksi. Tämän säikeen kirjoittajien tuella tunnistin yhden henkilön lisää. Vielä on tunnistamatta kaksi, nainen vasemmalla 'kunkku' vihjeruudussa ja mies vasemmalla vihjeen 'oivaltajalta' alla.

Hyvää tässä oli mm. etäisten pikkupaikkakuntien puuttuminen oikeastaan kokonaan, samoin pääkuva ja ilmaisut siitä jälleen tarjosivat hauskuutta.

Mutta pitkästäkään ratkontakokemuksestani ei ollut mihinkään yrittäessäni ilman apuja ratkoa sellaisia harmaan alueen pystysanojen vihjeitä kuten '-asteikko', 'ital. julkaisu' ja 'Mathias'. Joidenkin mielestä on kuitenkin ristikko ollut helppo ratkoa!?!
50. Uuge14.5.2019 klo 13:01
Helppo jos turvautuu ratkojat.fihin?
51. isoäiti14.5.2019 klo 17:20
PM!
Naishenkilön tunnistamisessa auttaa jos olet katsonut Suomisen perheitä. Ensimmäinen kirjain sitten nimestä pois! Mieshenkilö kuului tunnettuun taiteelliseen veljessarjaan. Usen ristikoissa häneen vihjataan myös toisen veljesparin yhteydessä ilmaisulla "merkillinen".
52. PM14.5.2019 klo 17:54
Isoäiti (51), kiitos! Olin toki arvannut naisen etunimen ja ihan oikein, jäi vain tunnistamatta! Ja tuo veljessarjan edustaja olisi pitänyt hoksata, molempien kautta on nimi ollut esillä!
Uuge (50), vastauksessasi on JOS perin ratkaiseva. Turvautuminen mainitsemaasi ja muuhun ulkoiseen apuun on hieman eri lähtökohta kuin minulla oli alkaessani ratkonnan.
Ratkojat.fi on kieltämättä hyvä, lähdekriittisesti käytettynä. Jonkinlaiset siivoustalkoot tms. olisi paikallaan mielestäni.
53. Rampe14.5.2019 klo 18:09
Ratkojat.fi ei toimi perjantairistikoissa vielä aamulla, vaan vasta sitten kun sivuston vakioavustaja saa oman ristikkonsa ratkottua.
Avustajia taitaa olla sentään useampiakin, sillä samana päivänä tulee sekä vääriä että oikeita ratkaisuja.
54. Jondalar14.5.2019 klo 19:01
Ratkonnasta jäisi aina parempi mieli, jos ei tarvitsisi turvautua Ratkojiin. Viimeisiä kinkkisiä kohtia miettiessä tahtoo tulla kiusaus vilkaista Ratkojista, vaikka järki kuiskii, että kyllä sinä tämän omin avuin voisit selvittää. Mutta näitä Auliksen Hesarin ristikoita ei oikein pysty ratkaisemaan pelkän oman muistin ja ymmärryksen avulla. Ratkaisin tuossa eilen illalla mielenkiinnon vuoksi viimeisimmästä Avusta Vuokilan/Mäkelän kahden pallon ristikon, eikä siinä tarvinnut mitään aputeoksia eikä nettiä. Mielenkiintoinen ristikko ja upeat piirrokset. Suurennuslasi sai olla pöytälaatikossa.

Minullahan on pitkähkö kokemus Auliksen Hesarin ristikoista. Aloitin niiden vakituisen ratkaisemisen vähintään 34 vuotta sitten, sillä silloin sain ensimmäisen voittoni. Se oli siihen aikaan 40 markkaa ja kohosi vuosituhannen vaihteessa sadaksi markaksi. Euroon siirryttyä voittosummaksi tuli 20 euroa. Voittojeni määrä Hesarista ja Kuukausiliitteestä yhteensä on tällä hetkellä 33. Ei varmaankaan läheskään eniten voittanut, mutta ei vähitenkään.
55. Make14.5.2019 klo 19:33
Jondalar, kumarran syvään :)
56. pelaaja14.5.2019 klo 20:15
Voi Jondalar, ei oo pakko jos ei taho. Ja olen myös varma, että sinä et kyllä hetikohta sinne riennäkään :)

Tulee tästä mieleen yksi aikojen alun työjuttu. Käytössä SAP-systeemi. Pikkupäällikkö luuli oikeasti, että tietyt tiedot syntyvät siellä itsestään. Piti ihan piikkisestä langasta vääntää, että kyllä se on joku meistä, joka ne tiedot sinne syöttää. Sama se on ratkojat.fi:ssä. Ja euro vetoo, että jonkun mielestä ratkaisut vain ovat siellä. Tarvitaan sentään sinnekin se onneton, joka haluaa ratkaisunsa kirjoittaa sekä siihen luetteloon että ristikkoonsa. Eräs nimimerkki täällä kerran kertoi panostavansa siihen hommaan tosissaan, laittavansa selitykset sanalle jne. joten sellainen työ tietysti on ihan ok - siis kun ei puhuta tunnistettavasta ristikosta.
"Ei olisi ratkennut ilman Ratkojia." Miten niin? Osaahan se päivittäjäkin itse hakea ratkaisunsa jostain. No tottahan ristikon tyylillä ja kuukletustarpeella on iso osa siinä mutta silti. Mutta se joku siis itse osaa ilman Ratkojia.....

Nykyisin HS-säikeissä on jo heti alussa viittaus Ratkojiin. "Ratkojien avulla täyttyi, löytyy ratkojista, on varmaan kohta ratkojissa, katso ratkojista". Voi voi, minkä teki aktuellin ristikon luettelopuulaaki. Jos olen oikein ymmärtänyt, ko. luetteloija palvelee lähinnä HS- ja helppojen ristikoitten ratkojia. Olen vissiin aika yksin tämän näivetysasian kanssa, joten lupaan jo kolmannen kerran että en enää puutu tähän asiaan. Voitte siis hetkeksi huokaista helpotuksesta.
57. Rampe14.5.2019 klo 21:03
pelaaja, puhut asiaa. Kyllä ratkojista on turha etsiä helpotusta esimerkiksi Iisakin ristikoihin tai Punaiseen pelikaaniin.
Mutta sieltä löytyy eräänlainen klassikko "metsästä=talonrakennuspuutavarataakka", joka taisi olla jossain kuukausiliitteen ristikossa.
Hieno ratkaisusanahan se on, mutta ei taida mahtua moneenkaan "metsästä"-vihjeeseen. Sen antama apu taisi jäädä yhteen ristikkoon.
Nimihaussa, esimerkiksi jos vihjeessä on esimerkiksi "Pekka", ratkojat on oikeasti toimiva apu.
58. Jondalar14.5.2019 klo 21:55
Pelaaja, puhut kalliita sanoja. Mitä me syötiin, ennen kuin oli Floraa? Ja miten me ratkaistiin ristikot ennen kuin oli ratkojat.fifiä? Tämän viimeisimmän ristikon sain (ainakin lähes melkein) ilman ratkojia valmiiksi. Joitakin ennen kuulemattomia sanoja piti googlen avulla kuitenkin tarkistaa. Nautin silti esimerkiksi vasemmissa harmaissa risteävien sanojen löytymistä. Italian julkaisua tai -arvoa en ollut "elläissäni" kuullut. Mielenkiintoa lisäävät nuo käsittämättömän epäselvät vihjekuvat. Jos kuvista voisi heti nähdä mitä ne esittävät, ristikon vaikeus tipahtaisi puoleen. Kyllä nämä Auliksen ristikot kuitenkin ovat niin must, että ilman niitä perjantait olisivat paljon tylsempiä.

Tämän vuoden tammikuussa tapahtui melkoinen katastrofi, kun Hesari tehosti meidän alueella varhaisjakeluaan ulkoistamalla sen. Kävi niin, että kahteen viikkoon Hesaria ei yöllä kolahtanut postiluukusta eteiseen. Siis pitääkö nyt perjantai lehti ostaa kioskilta? Ihan säikähdin. Kävin paikallislehden toimitalossa Hesarin kirjeen kanssa reklamoimassa, sillä sama jakaja tuo myös heidän lehtensä. Asiakaspalvelija kertoi, että jakelun hoitaa nyt "öölipööli" (niin sen kuulin) ja sanoi olevansa pahoillaan, koska jakelussa on ongelmia. Ajattelin mielessäni, että mikä kaljakööri lienee. Kotona minulla välähti se nimi. Tietenkin Early Bird, aikainen lintu. Vilkaisin googlesta ja heti tuli sellainen vastaan. Soitin siinä näkyvään puhelinnumeroon ja kysyin, voisivatko he auttaa lehden jakeluongelmassa. "Ei hajuakaan! Me ollaan Kalliossa Kolmannella linjalla kahvila:" No niin, kaljoilla ovat, vaikka pitäisi lehtiä jakaa, ajattelin.

Pikku hiljaa sain selville, että Early Bird on todellakin kahvio Kolmannella linjalla, mutta lehtiä jakelee Earlybird. Tämä jakaja toi kyllä kerrostaloomme lehdet, mutta jätti ne roskakatoksen seinässä olevaan ilmaisjakelulaatikkoon. Kahden viikon taistelun jälkeen lehdet alkoivat taas tulla tupaan niin kuin pitää. Oli valtava helpotus, kun elämä vihdoinkin palautui normaaliksi.
59. kaplas16.5.2019 klo 08:52
Jondalar, hauska tarina! Onnellinen loppu!
60. Sepi16.5.2019 klo 11:34
Kelpo ristikko! Käytän empimättä Ratkojia ja silti pohtimista ja onnistumiselämyksiä riittää.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *