KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3056

10055. HS 3056

Jiikoo3.5.2019 klo 06:20
Mikähän julkaisu mahtaakaan olla kädessään oikeanpuoleisen pääkuvan kaverilla?
2. Elva3.5.2019 klo 07:31
Pitemmälle en pääse. Neljä ruutua auki vasemman pääkuvan yläpuolella. Lisäksi mielestäni yhden ruudun virhe ylälaidassa, tai sitten oma erhe.
3. Pike3.5.2019 klo 09:51
Joopajoo, klo 6.20 alkaa jo kyseleminen!
4. Uusi3.5.2019 klo 09:54
Elva
Mielestäni myös ylälaidassa yhden ruudun virhe. Ja varmaan samat neljä ruutua auki.
5. Elva3.5.2019 klo 10:07
Pike hyvä, kukaan ei ole kysellyt yhtään mitään.
6. Rampe3.5.2019 klo 10:28
Googlaamatta ristikko olisi ollut mahdoton täytettävä ja kuvien painojälki ei asiaa auta.
Oikean puolen harmaisiin risteävä etunimi täyttänee taas sen vaatimuksen että vähintään nolla nimen haltijaa pitää olla.
Tämä sillä oletuksella että arvasin värttinän alapuolisen kuvan oikein. Se voisi esittää ihan mitä vain.
7. Elva3.5.2019 klo 10:34
Rampe, sattuneesta syystähän sitä ei tarvinnut arvata.
8. Jaska3.5.2019 klo 10:36
Piken mahdollista hyvyyttä arvioimatta totean hänen esittäneen todenmukaisen kysymyksen. Jiikoon kysymys on toki retorinen, mutta vastaan silti: Krypto Pelikaani. Hyvä, Lehto!
9. Jiikoo3.5.2019 klo 10:36
Enpäs huomannut aamuisilla rähmäsilmilläni (1.), että oikeanpuoleisen pääkuvan alla esiintyi toinenkin kiinnostava julkaisu. Sain yhden numeron kyseistä painotuotetta jokunen kuukausi sitten itseltään Joulupukilta. Toivottavasti lämpimät kiitokseni hänelle välittyvät tätä kautta!
10. Jaska3.5.2019 klo 10:40
Korjaan. Pike esitti todenmukaisen kommentin Jiikoon kysymyksestä, johon minä puolestani vastasin. Sekoilin siis. Ei hyvä, Jaska.
11. Rampe3.5.2019 klo 10:48
Elva, kuvasta tulevan nelikirjaimisen sanan kolmas kirjain jäi arvattavaksi, kun pystysanasta ei juuri apuja ollut.
Mutta ei ristikko huono ollut, kunhan aloitin mussutuksella.
Ei kyllä auliksen parhaitakaan.
12. Potter3.5.2019 klo 10:50
Melko suttuisia kuvia muutama, ja varmaan paperilehdessä vielä vaikeampi hahmottaa kuin tässä nettilehdessä. Jotenkin arvailemalla ja kokeilemalla niistä selvisi. Harmaat lopulta kuitenkin ihan hyvät.
Tuo eräs vaikeasti hahmotettava onkin kahdessa paikassa.
Kiitos päänvaivasta taas!
13. Pähkinänsärkijä3.5.2019 klo 11:34
6. Rampe

Ehkä on taas aiheellista puolustaa lehden ahkeria ja ammattitaitoisia painotyöläisiä: ei painojäljessä tänäänkään ole vikaa, vaan siinä kuvamateriaalissa, jonka laatija painettavaksi toimittaa. Asian todistaa vilkaisu verkkolehden suttukuviin, jotka eivät ole "painojälkeä". Lehdon vakiovaikeuttamisesta näiden kuvavihjeiden suttuisuudessa on kysymys.

Jos arvauksesi kohteesta vasemmalla olevan samaa esittävän kuvan vastaus yhdistetään siihen, ei tarvitse arpoa. Kuvat ovat "kuin kaksi marjaa, mikä ei ole kumpaisellekaan eduksi" ;-)
14. Pähkinänsärkijä3.5.2019 klo 11:47
2. Elva

Minäkin tohdin epäillä jo tässä vaiheessa virhettä ristikon ensimmäisessä vihje/ratkaisuparissa.

Vasemman pääkuvan yltä vaakaan tuleva ratkaisu (5) lienee laatijan itse keksimä sana, jolle en ole kyennyt löytämään vahvistusta -- edes Nykäsestä.

Muuta muristavaa en etsimälläkään ole löytänyt, joten pirteä perjantaipähkinä purtavaksi tällä kertaa.
15. Potter3.5.2019 klo 12:42
Elva, tarkoititko tuota 8-kirjaimista vaakasanaa suoraan-vihjeeseen. Siihen löytyisi Nykäsestä sana, ja se muuttaisi kravattimiehestä tulevaa hiukan erilaiseksi.
16. Elva3.5.2019 klo 12:48
Rampe, tarkoitinkin kommentillani, että nelikirjaiminen sana, joka minultakin jäi ensin auki, ratkesi myöhemmin toisaalla olevasta vihjeestä.
Tietääkö kukaan, mikä vehje on pääkuvan yläpuolella sekä kuka on risteävän sanan kuvan mies? En toivo, vielä tässä vaiheessa nimiä tai vihjeitä.
17. Elva3.5.2019 klo 12:55
Potter, paljon kiitoksia. Yksi kirjain olikin auki siitä sanasta, mutta nyt aloitan uudestaan ratkomaan kyseistä minulle hankalaa kohtaa.
18. Potter3.5.2019 klo 12:58
Elva, lapsuuden ajasta, josta on kauan, tuo on esine tuttu, myös mies vähän myöhemmin.
19. kaplas3.5.2019 klo 13:10
Niinpä. Ei Auliksen parhaita, mutta kuitenkin.
Vasen ylänurkka, pyörämiehet jäi ihmetyttämään..
20. Elva3.5.2019 klo 13:13
Potter, halit sinulle, molemmat kuvat selvisivät.
21. Jiikoo3.5.2019 klo 13:15
Kahta kirjainta puuttuu yhä. En ole osannut erityisemmin nauttia tästä ristikosta. Liikaa väkinäisiä teennäisyyksiä eivätkä kaikki kuvat kerro minun tihrusilmilleni mitään vielä senkään jälkeen, kun ilmeinen ratkaisusana on löytynyt risteävien kautta. Monta ratkaisusanaa (lähinnä erisnimiä) olen joutunut lunttaamaan Ratkojista, jonne on tällä päivämäärällä paljon uusia sanoja ilmestynytkin.
22. Jondalar3.5.2019 klo 13:28
Kyllä pyöräileviin poikiin sopiva sana löytyy.
23. Elva3.5.2019 klo 13:34
Jondalar, kiitos tiedosta, täytynee aloittaa uudet pähkäilyt.
24. kaplas3.5.2019 klo 13:41
Onhan tässä aktuellismiakin, eli Meni nurin
25. kaplas3.5.2019 klo 13:42
Jondalar 22 , niinpä löytyi!
26. Elva3.5.2019 klo 13:55
Potter, tarkoititko kravattimiehellä smokkimiestä?
27. Uusi3.5.2019 klo 14:09
Elva
Näkökulman vaihto pyöräileviin poikiin auttoi. Ihan on ok
28. Jondalar3.5.2019 klo 14:19
Minun ei olisi pitänyt kertoa, niin olisi tullut paljon virheellisiä ratkaisuja.

Aika vaikea huomata vasemmassa yläkulmassa ilmapallojen luona, että onnellisen naisen vierellä on myös toinen ihminen. Salainen rakastaja ilmeisesti.
29. Elva3.5.2019 klo 14:21
Uusi, huomasin saman asian. Anteeksi Aulis Lehto, että kehtasin edes epäillä!
30. Potter3.5.2019 klo 14:27
Elva, just sitä smokkiherraa.
31. Leenanneli3.5.2019 klo 14:29
Miusta on ollut nyt vaikea. Ristikon alavasen harmaista miltei alas puuttuvat ja pari kirjainta muualta. Mutta kunhan tässä pähkäilen, luulen jotain löytyvän.
32. Potter3.5.2019 klo 14:49
Jondalar, enpä ollut minäkään huomannut sitä toista hahmoa, vaikka niin selvästi näkyi.
33. Jiikoo3.5.2019 klo 15:01
Vasemmanpuoleisten harmaiden alapuolella on kuvavihjeinä (luullakseni) elukanpuolikas, pari kookasta puuastiaa ja melkein kokonainen metalliraha. Ovatko kaikki varauksettoman tyytyväisiä näiden alle saamiinsa sanoihin? Minä jotenkin vieroksun vaihtoehtoja, joita on tarjoutuvinaan vihjeiden -KKO ja IR- kohdalla oleville vaakariveille.
34. Rampe3.5.2019 klo 15:20
Jiikoo,
minulla ylimpään vaakaa tuli Hannun siskon lempinimi, alimmassa en näe mitään kyseenalaista.
Asioita voidaan katsoa monelta kantilta.
35. Elva3.5.2019 klo 15:26
Jondalar & Potter, tarkoitatteko,että näitte kuvassa vain yhden henkilön. Miten olitte siinä tapauksessa ratkaisseet vihjeen?
36. Potter3.5.2019 klo 15:39
Elva, siis aivan väärin, mutta jotenkin näin siinä järkeä.
37. Elva3.5.2019 klo 15:49
Potter, kommenttisi on minulle hyvinkin tuttu tilanne.
38. Maija3.5.2019 klo 16:05
Kiitos Jondalar, salaista rakastajaa en minäkään ollut hahmottanut. Suurennuslasia tarvittiin taas. Ja totta! Nykänen tunnistaa "suoraan" tulevan ratkaisusanan eikä pukumiehelle käynyt kuinkaan, siisti on. Oli mukava ratkottava.
39. Jiikoo3.5.2019 klo 16:46
Kiitos, Rampe! Näköjään astioitakin voi katsoa useammalta kantilta eikä pelkästään asioita. En vain osannut kyseenalaistaa sitä ratkaisusanaani, joka tuntui olevan sieltä varmimmasta päästä.

Näillä eväillä tämä tehtävä tuntuu kuin tuntuukin nyt viimeistä kirjainta myöten ratkaistulta. Jossakin välissä ehdin jo kuvitella, että laatija haluaa käyttää eräästä faunan edustajasta nimitystä, jonka luulin kuluneen pois käytöstä yli puoli vuosisataa sitten. Löytyy (ensisijaisena!) hakusanana vielä Otavan Pienessä Tietosanakirjassa v:lta 1952. Onneksi sentään erehdyin.
40. Rampe3.5.2019 klo 16:50
Hyvä että nykänen tunnistaa suoraan tulevan sanan. Ihan luontevalta murresanaltahan se kuulostaa, mutta googlelta tuntuu usko loppuvan ja se siirtyykin heti "tarkoitatko"-linjalle.
41. Jiikoo3.5.2019 klo 17:09
Lainaus: 39. Jiikoo 3.5.2019 klo 16:46
...Löytyy (ensisijaisena!) hakusanana vielä Otavan Pienessä Tietosanakirjassa v:lta 1952.

Olen jokseenkin varma siitä, että s-alkuinen muoto esiintyi myös Lauri Adolf Hirvensalon 1930-luvulla toimittamassa teoksessa Maapallon Eläinkuvasto. Valitettavasti luin tuon lapsuudenkotini kirjahyllyyn kuuluneen teoksen irtolehti-/jätepaperikuntoon jo 1950-luvulla, joten siitä kappaleesta ei ole nykypolville iloa. Olisi hauska nähdä tuo kirja jossakin!

Hirvensalo oli kai kohtalaisen tuottelias kääntäjä. Hänen ”ansiokseen” saadaan lukea muun muassa sellaisen maailmankirjallisuuden ”merkkiteoksen” kuin hänen kakkosetunimikaimansa pääteoksen ”Mein Kampf” suomennos.
42. Leenanneli3.5.2019 klo 17:12
No ratkesihan tuo miltei kokonaan. -kko ja ir- ovat vielä mietinnässä.
43. Jondalar3.5.2019 klo 17:39
Ristikko on lopulta ihan hyvä. Parjattiin Aulista vanhasta tottumuksesta turhan kerkeästi.

Leenanneli, kyllä kysymäsi vihjeet toimivat, kunhan olet saanut pyykki-ämpäreille soveliaat nimet.
44. Potter3.5.2019 klo 17:50
Leenanneli, ne - kko ja ir- eivät kyllä pitäisi olla vaikeimpia. Ylempi oikeinpäin ja alempi nurinpäin. Ehkä vaakasanoissa jotakin häikkää.
45. TJV3.5.2019 klo 17:59
Olenkin jo ehtinyt kaivata "Laut"-vihjettä. (Terveiset iso S:lle)
46. Nenone3.5.2019 klo 18:09
Vähän vihjettä tuohon oikean alalaidan mieheen, jolla naama palasina?
47. kaitsu3.5.2019 klo 18:10
Ihan mukava ristikko, poislukien muutama ikävän suttuinen kuva. En saa selkoa alavasemmalla olevan pikkukuvan kahdesta hahmosta (?). Ovatko jotain avaruusolioita vai viitataanko tässä johonkin vaatekappaleeseen?
48. kaitsu3.5.2019 klo 18:12
Nenone:46. Minun silmissäni hän näyttäytyy kerrassaan runollisena hahmona.
49. Virkku3.5.2019 klo 18:19
Ei tämän ristikon suhteen kannata Aulista parjata. Oikein kelpo ristikko, varsinkin kun sain valmiiksi. haastetta oli taas ihan riittävästi. Nyt oli paljon ihan uudenlaisia vihjeitä ja niihin tietysti uudenlaisia vastaussanoja, ei aikaisemmin esille tulleiden toistoja. Huomenna tuleekin Kuukausiliitteen ristikko.
50. Nenone3.5.2019 klo 18:27
Kiitos kaitsu, vähän jäi vielä ehkä fiilis, olisikohan ratsastellut rajan takaa
51. Elva3.5.2019 klo 18:29
kaitsu, oletan, että tarkoitat alaoikealla olevaa kuvaa. Ainakin toinen arvailusi on oikein.
52. pelaaja3.5.2019 klo 18:31
Fiksu ristikko. Edelleen kivaa sekin, että Auliksen jutut ovat jännästi omanlaisiaan muihin laatijoihin verrattuna. Eli mitä yhteistä on Kimi Räikkösellä ja Aulis Lehdolla...
Kysymysmerkiksi jäi tosin Pähkinänsärkijän ajatelma numero 14 itsekeksitystä sanasta. Olisipa kiva käydä hänen työpöydällään nyt.

Alavasemmalta ristikossa en löydä kaitsun olioita? Hän tarkoittanee vasemman vastakohtaa. Sieltä löytyy kyllä, joo, se semmoinen kuva, jota meikäläisen täytyi suurennella ja pienennellä eikä sittenkään näy selvästi mutta mielikuvitus ja "niin sen täytyy olla" antavat sijaa ratkaisulle.
53. HT3.5.2019 klo 18:35
Lainaus: 39. Jiikoo 3.5.2019 klo 16:46...Löytyy (ensisijaisena!) hakusanana vielä Otavan Pienessä Tietosanakirjassa v:lta 1952.Olen jokseenkin varma siitä, että s-alkuinen muoto esiintyi myös Lauri Adolf Hirvensalon 1930-luvulla toimittamassa teoksessa Maapallon Eläinkuvasto. Valitettavasti luin tuon lapsuudenkotini kirjahyllyyn kuuluneen teoksen irtolehti-/jätepaperikuntoon jo 1950-luvulla, joten siitä kappaleesta ei ole nykypolville iloa.

Minulla on se Maapallon Eläinkuvasto, kolmas painos vuodelta 1951. Siinä s-alkuinen muoto on ilman vaihtoehtoa.
54. pelaaja3.5.2019 klo 18:44
Nyt vähän (paljon) pännii, kun en äkkiseltään löydä, mistä s-alkuisesta Eläinkuvaston jutusta on kyse?
55. Leenanneli3.5.2019 klo 18:46
Jondalar ja Potter, kiitos! Vikahan olikin tietysti minussa. Pitkässä sanassa oli alkuosa väärin. Joten ko sanat ihan järkeen- ja ristikkoon käyvät.
56. Elva3.5.2019 klo 18:54
pelaaja, dito. Mutta minä en tohtinut kysyä, kun ajattelin että kyseessä on jotain hyvinkin synnillistä.
57. mara3.5.2019 klo 18:56
Mukava perjantairistikko! Oikealla alhaalla olevat mieshahmot eivät vielä ole tunnistautuneet. Pitääkö kysellä nuorisolta?
58. pelaaja3.5.2019 klo 19:09
Elva, auts, noloa mutta en vaan löydä joten nyt synnillisyys alkoi todella kiinnostaa :) Missä päin ristikkoa?
59. junamies3.5.2019 klo 19:13
Täällä on hätäilty kovasti ratkomisen kanssa ja löydetty virheitä, jotka hetikään aina eivät lopulta olekaan virheitä. Meikäläinen ehtii alkaa vasta myöhemmin aulista ratkomaan. Turhaa hätäillä kovin aikaisin.
60. Elva3.5.2019 klo 19:25
pelaaja, keskustelu alkoi kommentista 33. ja jatkui 34. 39. ja siitä eteenpäin.
61. pelaaja3.5.2019 klo 19:46
Ookoo, Elva. Luovutan. Ehkä jonain päivänä tajuan ko. ristikon vihjeitä vaikeammasta mysteeristä. Vetäydynpä nyt häiritsemästä muitten ratkontaa.
62. Jiikoo3.5.2019 klo 20:00
Jos jotakuta helpottaa, niin erään eläinlajin nimen alkukirjain on muuttunut viime vuosisadan puolivälin paikkeilla. Siihen saakka käytössä olleen S:n tilalla alettiin yleisesti käyttää toista kirjainta ja s painui unholaan. Olen havaitsevinani tuon eläinlajin tunnusomaisia piirteitä yhdessä tämän ristikon kuvavihjeessä. Ei liene syytä vihjailla tämän enempää.
63. Riino3.5.2019 klo 20:06
Miten ihmeessä olette saaneet järkevän sanan vasemman ylänurkan pyöräilijöihin?? Toinen ongelma on alhaalla: Frimanin jälkeen tulevat kaksi harmahtavaa,epämääräistä hahmoa. Muuten olisi ilmeisesti ristikko ratkottu.
64. Jiikoo3.5.2019 klo 20:10
Mara, oikealla alhaalla olevaa mieskaksikkoa en onnistunut tunnistamaan minäkään. Luulen ratkaisusanan liittyvän jotenkin heidän vaateparteensa. Opin ratkaisusanaksi kuvittelemani sanan tässä merkityksessä vasta jouduttuani aikanaan laitokseen, jossa eri murrealueilta kotoisin oleva aikuistuva miesväestö sai totutella toisten erilaiseen puheenparteen.
65. Jiikoo3.5.2019 klo 20:14
Riino, olin panevinani merkille pyöräilijöiden kokoeron. Korreloisikohan tämä jotenkin jonkin toisen seikan kanssa? Noista kahdesta alaoikealla olevasta hahmosta olin jo juuri antavinani vinkin Maralle (anteeksi: maralle).
66. mara3.5.2019 klo 20:18
Jiikoo, näillä näyttäisi olevan jotain päässäkin. Olen muuten samaa mieltä kanssasi. Kuva on turhan haalea.
67. Riino3.5.2019 klo 21:14
Kiitos Jiikoo! Niinpä tietenkin!
68. Artsi3.5.2019 klo 22:13
Oli taas kiva ristikko. Kuvien kanssa meni arvaukseksi, mutta sain mielestäni järkevät sanat. Viimeisenä tuli oivallus vasemman yläreunan pyöräilijöistä. Minäkään en alkuun huomannut kahta henkilöä samassa kuvassa ylävasemmalla. Hyvää viikonloppua kaikille.
69. pelaaja4.5.2019 klo 10:23
(No onhan se Jiikoon ja HT:n s-tarina ihan näkyvällä paikalla, dito, kuten Elva sanoi. Olin eilen aika sokea. S kyllä olikin jäänyt muististani pois tai voi olla, ettei se siellä koskaan ollutkaan. Tämä episodi siis ohi ratkonnan.)
70. iso S4.5.2019 klo 10:33
Lainaus: 45. TJV 3.5.2019 klo 17:59
Olenkin jo ehtinyt kaivata "Laut"-vihjettä. (Terveiset iso S:lle)

Kiitän. Ihmettelin, miksi juuri minä, ja pienen haun perusteella vaikutti siltä että kunnia kuuluisi aiemmin ehtineille. Lähestulkoon aikojen alussa Daven ovat maininneet nämä:

J. Takala 18.1.2005 klo 15:58 (säie 1337)
Eki 18.1.2005 klo 21:56 (säie 1338)
Antti Viitamäki 20.1.2005 klo 12:38 (säie 1338)
Juha N 22.5.2005 klo 13:48 (säie 1622)
Eki 20.7.2005 klo 15:22 (säie 1767)
iso S 28.8.2005 klo 12:14 (säie 1881)

Sitten löytyi kuitenkin savuava ase:

iso S 18.12.2004 klo 23:46 (säie 1269)

Savuava ase ei välttämättä tarkoita pyssyä, vaan yleisesti ottaen ratkaisevaa ja sitovaa todistetta. Dave eli David Lautiin kuulat ja aseet liittyvät oleellisesti, sillä tuo kuulantyöntäjä on kerran ampunut itseään vahingossa jalkaan ja vuonna 2009 ammuttiin hengiltä kotipihalle tunkeutuneiden kanssa syntyneessä kahakassa. Kuula siltä joka kenkkuilee?

Esimerkiksi säikeessä 1338 Eki puhuu viisauden sanoja, jotka pätevät edelleen.
71. TJV4.5.2019 klo 10:50
Niin, kiva kun muistit. Itse asiassa Daven menestys ja kaaret ovat ihan muistamisen arvoisiakin. Ampujan ei tarvinnut tunkea pihalle koska se oli myös hänen kotinsa.
72. junamies4.5.2019 klo 11:49
Pitihän minun ratkaisu vielä tarkistaakin, että en turhaan ala Aulista arvostelemaan ja virheistä veisaamaan. En ole joka kierroksella mukana enkä koskaan jouda lähettelemäänkään ratkaisuja.
73. Pähkinänsärkijä4.5.2019 klo 12:18
52. pelaaja

Tervetuloa vain työpöytääni katsastamaan! Vähän sekainen se tosin on, mutta itse löydän siltä etsimäni.

Siltä ei -- eikä verkostakaan -- edelleenkään löydy kuitenkaan tuota kovavihjettä kuvaamaan syntynytttä ratkaisusanaa, joten täytynee pyytää kielenhuoltoviranomaisia hyväksymään tämä sanaluetteloonsa.

(Mitä taas ristikon ensimmäiseen sanaan tulee, eihän siinä virhettä oikeastaan ole, vain hassu viittaus siihen, kuinka eri elämänvaiheissa tuokin taito tai harrastus voi kukoistaa ...)
74. kaitsu4.5.2019 klo 12:35
Tämä palsta se on niin viihdyttävää luettavaa! Ja aina oppii uusia asioita "historian hämäristä". Suttukuvat vain eivät kirkastu edes nettiversiossa, mutta mitä pienistä. Hauskaa ajankulua tämä on, Elva, 51: valitsin siis sen toisen vaihtoehdon :-)
75. Elva4.5.2019 klo 12:38
Pähkinänsärkijä,
jos tarkoitat pääkuvan yllä olevalla sanalla 5-kirjaimista vaaka-sanaa, niin se on esinettä kuvaava tuttu sana. Jos taas tarkoitat 8-kirjaimista vaaka-sanaa, niin se kuulemma löytyy Nykäsestä.
76. pelaaja4.5.2019 klo 12:39
Pähkinänsärkijä, kyllä minun nyt todellakin on tultava sinne :) Jos tarkoitat tuota hiukan vinossa olevaa vanhaa tavaraa, joka kuvassa tosin muistuttaa uudenvuodenrakettia, niin miten ihmeessä et laita siihen ratkaisuksi ihan tavallista sanaa?
77. Riino4.5.2019 klo 14:15
Jokohan joku uskaltaisi kertoa mikä sana tulee alaoikealle kahdesta "hyönteismyrkyttäjästä".
78. Aksu4.5.2019 klo 14:34
Riino ja kumppanit,
maltti on valttia, täälläkin!
79. Heppu4.5.2019 klo 16:49
Nimiviidakkoa piti lunttailla, mutta kyllähän tässä kuvat oli suttuisinta mitä Aulis on aikoihin saanut aikaiseksi.
Nettiversio ei niitä selventänyt. Pahiten kyrsii hyvin tuntemani ruokatuotteen mauttomat (pilaantuneet?) väärennökset harmaiden yläpuolella. "Hyönteismyrkyttäjillä" alaoikealla on myös ratkaisun mukaan hyvin tuntemani asu. Ei kuitenkaan muistuta lapsuuteni talvien kouluvaatetta.
80. Jiikoo4.5.2019 klo 17:46
”Hyönteismyrkyttäjien” asu ei liene ammattiin kovinkaan tarkoituksenmukainen, koska se käsittääkseni hengittää eli läpäisee myrkkykaasujakin varsin hyvin. Haettu nimi on monimerkityksinen: oravanmetsästäjille se lienee tarkoittanut varttikiihtelystä ja heidän villalangasta lämpimiä talvikamppeita neuloneille (kutoneille?) puolisoilleen kenties jotain muuta. Ota nyt näistä selvää, kun eri murrealueilla puhutaan neulomisesta tarkoitettaessa ompelemista ja sitä rataa!

Minulle ruotsinkielinen verbi sticka tarkoittaa lähinnä neulomista (neulepuikoilla/-koneella), koska ymmärrän tekstiilihommista varsin vähän ja turkiseläinten hyödyntämisestä tuskin senkään vertaa. Kuvittelen vihjekuvan vaatetukselle haettavan nimeä, jonka alkuperä lienee jonkinlainen ruotsinkielisen neulomisen/neuleen väännös.

Asumukseni ovelta on vajaa kilometri Länsi-Vantaalle. Idempänä Vantaalla saattaisivat etymologian harrastajat tietää asiasta enemmän.
81. Jondalar4.5.2019 klo 18:35
Kuulin pienenä ollessani silloin tällöin villapaidasta käytettävän ristikkoon tulevaa nimeä ja niinpä heti sen tiesin. Vanhojen ihmisten puheissa vilisi siihen aikaan monia ruotsalaisperäisiä nimiä, kuten hantuukki, nestuukki, huusholli, kahveli yms.

Tuttu on myös Pähkinänsärkijän kummastelema väline. Kuvassa se on niin hassusti esitetty, että on vaikea tunnistaa. Luulin sitä ensin tikkunekuksi tai käsikranaatiksi, mutta sehän onkin puinen korkea astia, jonka talon emäntä saattoi ottaa jalkojensa väliin ja purskuttaa männällä kermasta voita ja samalla haastella vieraan kanssa. Separaattorilla vastalypsetystä maidosta oli ensin kerma erotettu kurrista, joka juotettiin vasikoille. Silloin ei juotu rasvatonta maitoa. Nykyisin juon mieluusti rasvatonta, mutta ennen vanhaan se olisi ollut merkki köyhyydestä.
82. Jiikoo4.5.2019 klo 18:57
Jondalar, haasteletpa nostalgia-asiaa! Tuollaista puista korkeaa, resiprookkimännällä varustettua astiaa en muista nähneeni käytössä, museoissa kylläkin. Lapsuuteni kotikunnassa toimi anno dazumal kaksikin meijeriä ja siellä meitä kansakoululaisia käytettiin ekskursiolla ihmettelemässä mm. voin valmistusta. Tuon puisen korkean astian kaima vain oli siinä teollisemmassa mittakaavassa muodoltaan kovin erilainen!

Separaattori löytyi tätini, pienviljelystilan emännän huushollista. Sen vääntäminen oli minusta kovin mieluista puuhaa tuollaiset reilut kuusi vuosikymmentä sitten! Tätini oli lähes 50 vuotta minua vanhempi.

Tuo pieneläjä-tätini eli varsin korkeaan ikään, 102½-vuotiaaksi. Hänen 8 vuotta vanhempi miehensä ei jäänyt tässä lajissa paljoakaan huonommaksi: 94 vuotta. Soti vapaus- ja kansalaissodaksi kutsutussa kahakassa 6 vuotta nuoremman kajaanilaisen lukiolaispojan johtamassa ryhmässä. Tuo kajaanilaispoikakin eli lähes 86-vuotisen elämän ja sai komean hautapaaden Hietaniemen hautausmaan arvostetuimpiin osiin, muiden edesmenneitten tasavallan presidenttien joukkoon...
83. Heppu4.5.2019 klo 19:31
Hyönteismyrkyttäjien asusta vielä. Minulle sana on hyvin tuttu. Äitini sanoi kovalla pakkasella kouluun lähtiessäni "nyt häätyy laittaa xxxxxxx pääle, sielä on toela kylmä".
84. Riino4.5.2019 klo 19:41
Kai se sitten on uskottava Jiikoota,Jondlaria ja Heppua. Vaikka kyllä todellisuudessa (=surkeassa kuvassa) näyttävät edelleenkin tuholaistorjujilta! Kiitos.
85. Jondalar4.5.2019 klo 19:44
Jiikoo, mukavasti kirjoitat, on ilo lukea. Muutamia kertoja olen nähnyt tuon kajaanilaispojan. Satuin olemaan silloin paikalla, kun hän oli Kajaanissa paljastamassa lukionsa seinälle laitettua muistolaattaa. Näin häntä usein myös työpakallani Helsingin lentoasemalla, kun hän tarkasti kunniakomppanian ja johdatti valtiovieraat VIP-tiloihin.
86. Pipss4.5.2019 klo 21:55
Kunnollinen ristikko kyllä. Minä pidin kovasti.
87. Pipsa4.5.2019 klo 22:15
Riino: Eivät ne ole hyönteismyrkyttäjiä. Ratkaisusana on svetisismi niistä vaatteista, jotka siinä kuvassa on.
88. Jiikoo4.5.2019 klo 23:59
Lainaus: 85. Jondalar 4.5.2019 klo 19:44
”Muutamia kertoja olen nähnyt tuon kajaanilaispojan. Satuin olemaan silloin paikalla, kun hän oli Kajaanissa paljastamassa lukionsa seinälle laitettua muistolaattaa. Näin häntä usein myös työpakallani Helsingin lentoasemalla, kun hän tarkasti kunniakomppanian ja johdatti valtiovieraat VIP-tiloihin.”

Taidettiinpa muutaman muistelijan voimin muistella tuohon puolustusvoimiemme taannoiseen ylipäällikköön liittyviä omakohtaisia muistikuvia muutama kuukausi sitten, tämän vuoden tammikuussa (säie 9944, HS 3050).

Olenpa myös kerran päässyt osalliseksi hänen tarjoamistaan viinaksista. Hänhän oli pohjalaisosakuntien Kriminaaliklubin ikijäsen ja osallistui vanhemmitenkin silloin tällöin poppoon vuosijuhliin. Oli kerran 1970-luvulla osallistuessaan tuonut mukanaan laatikollisen juotavaa, jota kuulemma ”lähetystöt kantoivat hänelle enemmän kuin hän ehti millään juoda”. Itse en ollut suinkaan tuon alan oppinut, mutta jonkin tason Botta-aktivisti kuitenkin. Niinpä pääsin noiden Kriminaaliklubin vuosijuhlien jälkeisenä päivänä osille tuon laatikollisen rippeistä. Olisikohan ollut moldavialaista vai armenialaista brandya? (”Konjak” kyrillisin puustaimin). Ihan juotavata tavarata yhtä kaikki!
89. Tuu5.5.2019 klo 08:12
Ristikkoni painojälki on erittäin himmeä. Mitä ihmettä on kuvassa, joka on 2. rivillä alareunasta ja 7. ruudussa vasemmalta lukien? Sana tulee, mutten ymmärrä miksi. Saanko vähän opastusta?
90. HT5.5.2019 klo 08:33
Tuossa ehkä vähän selvempänä:

https://aijaa.com/YEpY7f
91. Tuu5.5.2019 klo 09:16
Kiitos HT. Asia nyt ihan selvä ja ratkaisusanani ymmärrettävä!
92. Yousee5.5.2019 klo 11:04
Ei auta , minkä alan välineitä on kuvassa -ikka vihjeen yläpuolella. Alavasemmalla.
93. Leenanneli5.5.2019 klo 11:19
Yousee, kiinnitysvälineitä. Itse pitkään katsoin niiden olevan peilejä.
94. Pähkinänsärkijä5.5.2019 klo 11:31
76. pelaaja

Hyvä kysymys, jonka päätin -- kiitos ihmettelysi -- lopulta esittää parille ennestään minulle tuntemattomalle Andrew-suuruudelle, joista löysin ja valitsinkin sitten toisen version.

Vihjekuva -- laatijan tyyliin -- olisi tietysti voinut esittää lähes mitä vain.

Suuresti ihailemastani Urkki-vainaasta sanottiin niin liukkaaksi, että vaikka laitat ukon ratkaisusanaan, ja survaiset männällä, et osu.

Ehkä tulee vielä tilaisuus järjestää työpöytäni katselmus jonkin toisenkin asian vuoksi. Hyvää loppupyhää!
95. Yousee5.5.2019 klo 11:52
Kiitos Leenanneli. Niitäpä on näkynyt ennenkin joka suunnasta kuvattuina. Mutta ei näin epäselvinä. Kivikirveiltä näyttivät.
96. Sepi5.5.2019 klo 18:39
Ristikko on valmis, mutta en edelleenkään ymmärrä keskustelua eläimestä, jonka nimi on jossakin vaiheessa muuttunut. Mistä eläimestä on kysymys ja kuinka se liittyy tähän ristikkoon?
97. pelaaja5.5.2019 klo 18:51
Sepi, katsopa Jiikoon kommentin 33. alku ja katso sitä eläintä ja tutkaile sitten päälle päätteeksi, mitä nimitystä siitä taannoin käytettiin. Itsekään en heti muistanut tai tiennyt, että näin se vaan oli.
98. Sepi5.5.2019 klo 19:17
Kiitos pelaaja! Muistanpa kuulleeni 1950-luvulla s-muodonkin. Olen huojentunut.
99. Epro 515.5.2019 klo 21:16
Pe-la iltana sain lähes valmiiksi. Vasen yläkulman pyöräiljiät jäi kesken mutta kolmen viikon kuluttua selviää.
100. kaplas5.5.2019 klo 21:24
Epro 51, oppia *** kaikki!
101. Jaska5.5.2019 klo 21:32
Mahdatte tarkoittaa eläintä, jonka alkukirjain on monissa vieraissa kielissä g. Siis vaikea äänne kalevalaiselle kansallemme, joten se kovetettiin puheessa ja sittemmin myös kirjoituksessa. Noissa kielissä, mm. ruotsissa, alku-g lausutaan suomalaisille niin ikään vaikealla suhuäänteellä. Ymmärrettävästi se muuntui rehelliseksi ässäksi myös kirjoitusasussaan, jonka Nykänenkin tuntee. Ja riittävän varttunut nykyväkikin!

Kyseisestä märehtijästä on muuten käytetty myös nimitystä kamelipartti. Jos Lehdon kuvavihjeenä on joskus tulevaisuudessa kyseinen seitsenkaulanikamainen luontokappale (12), saattaa tämän lukija kajauttaa ilmoille "Haa, helppo!"
102. Elva5.5.2019 klo 21:58
Anteeksi nyt vaan, mutta olenko minä ainoa, joka en ymmärrä tästä giraffi-asiasta yhtään mitään. En ymmärrä mistä sanasta on kyse, enkä edes onko paheksuttavuus vain teidän mielikuvituksissanne. Minusta koko touhu vaikuttaa hyvin tekopyhältä. Pahoitteluni, jos nyt tuli loukattua joidenkin pyhimpiä arvoja.
103. Jiikoo5.5.2019 klo 22:12
Elva hyvä, minä lienen se, jonka pitäisi pahoitella jos kenen! Moniakin näyttää hämänneen, kun otin täysin turhana off topic -sivuaskeleena esille tuon muinaisen s-alkuisen muodon (kuviteltuani jo jossakin vaiheessa laatijan ajavan takaa sitä). Siinä vaiheessa minulle oli ehtinyt selvitä, että nykymuotoisen nimimuodon tuntemus riittää.

Sirahveista, giraffeista sun muista serafeista ja pyhyyksistä viis. ”Much ado about nothing”, vai kuinka se Uljami Keihäänheristelijä kirjoittikaan!
104. Elva5.5.2019 klo 22:25
Jiikoo, kiitos vastauksestasi. Minulla keitti yli syystä, että te kaikki hissuttelette ja vihjailette ympärilläni ja minä olen jatkuvasti aivan pihalla. Eihän se pelkästään sinun syytäsi ole, osallistuinhan itsekin arvailuihin. Mutta silti, kyllä minua todella harmittaa kun en tiedä mistä on kyse.
105. Ööööö5.5.2019 klo 22:41
Missä ollut kamelipartti? Paitsi kuvitelmissa ...
106. HT5.5.2019 klo 23:35
C.F. Lûtkenin luonnontieteellisessä oppikirjassa v. 1866 oli giraffi, mutta vuoden 1871 uudistetussa painoksessa nimeksi oli tullut kamelipartti. Lönnrutin sanakirjassa 1872 oli jo nykyinen kirahvi. Lähde: Kaisa Häkkinen, Nykysuomen etymologinen sanakirja.
107. HT5.5.2019 klo 23:37
Siis Lönnrotin, ei Lönnrutin.
108. Elva6.5.2019 klo 07:31
Tunnen itseni todella tyhmäksi eilisen jälkeen, ja pyydänkin anteeksi kaikilta jotka tuntevat itsensä loukatuksi.

Jiikoo, olen pahoillani jos loukkaannuit eilisten purkausteni jälkeen. Ei ollut tarkoitukseni. Mitättömämmästä asiastahan ei voisi haloota nostaa.

Jaska, pahoittelen, että selventäessäsi asiaan liittyviä taustoja, jouduit täysin sivullisena kiukkuni tielle.

Spontaanisuus on valitettavasti, sekä hyvässä että pahassa, luonteeni heikkouksia.
109. Jiikoo6.5.2019 klo 07:43
Elva, en huomaa sinulla olevan mitään aihetta anteeksipyyntöön, ainakaan minulta. No hard feelings! Koen palsta-aktiivisuutesi ja avoimuutesi pelkästään positiiviseksi asiaksi.
110. junamies6.5.2019 klo 08:56
Voi teitä!
111. Pähkinänsärkijä6.5.2019 klo 11:21
Kyllä isä tietää:

Lapsi näkee Korkeasaaressa korkean pitkäkaulaisen eläimen, ja huudahtaa "Katso isä, kaneli!", johon isä hymähtää, ja vastaa "Ei, poikani, ei kaneli vaan kameli; sitä paitsi tuo eläin on kyllä karahvi."
112. Ylläpito6.5.2019 klo 11:30
Junction baby, onko (rauta)teillä ongelmia?
113. Elva6.5.2019 klo 13:01
junamies, hauska huomio :)
114. Pike7.5.2019 klo 07:57
Kyselijät voisivat ensiksi opetella, kummalla puolella on oikea kummalla vasen. Alkaa vähitellen naurattaa!
115. junamies7.5.2019 klo 08:29
Nyt tuli Helsingin juna taas täsmälleen ajoissa asemalle. Ongelmia kyllä on ollut varsinkin vetureiden kanssa ja eilen aamulla rosvojen kanssa Asemantornissa. Iisakin Ristikoissa on muuten jälleen Aulis.
116. kaplas7.5.2019 klo 10:22
Pike, hyvä homma! Nauraminen on terveellistä!
117. 400 0007.5.2019 klo 11:33
Auliksen ristikot ovat perjantain parhain piristys! Hetkittäin luulin Kake Kortelaisen poikineen muuttaneen havua, mutta ehkä nimimerkille on tapahtunut eräänlainen loiventunut reinkarnaatio.
118. Iida7.5.2019 klo 12:13
Vasemman pääkuvan yläpuolella ilmapallojen vieressä on kuva, josta lähtee 4-kirjaiminen sana alaspäin. Piilokirjain puuttuu. Mieli tekisi laittaa siihen sellainen kirjain, että samasta tulisi oikeinkin mukava asia, mutta en kyllä kuvassa näe sellaista.. Hmm..
119. HT7.5.2019 klo 12:34
Käy Specsaversillä tai katso tuota:

https://aijaa.com/1h9vIG
120. Jondalar7.5.2019 klo 13:19
Iida, katsoppas mitä kirjoitin siitä kuvasta aiemmin:

"Aika vaikea huomata vasemmassa yläkulmassa ilmapallojen luona, että onnellisen naisen vierellä on myös toinen ihminen. Salainen rakastaja ilmeisesti."
121. Iida7.5.2019 klo 18:12
Kylläpäs silmät teki tepposet. Nyt näen kuvan aivan eri tavalla. Kiitos avuista. :)
122. riku9.5.2019 klo 19:44
Nyt kävi niin, että ' viisvitosen' ratkaisin ilman lähteitä, mutta ' viiskutoseen' jouduin käyttämään niitä kosolti. Kaimat, suku- ja etunimet kuin myös kasvokuvat eivät mielestäni kuulu hyvään ristikkoon. Enemmän arvostan Vuokilan laadintoja kuin Lehdon. Kekkosen kaima oli Lehdon erinomainen vihje. Vielä huominen Lehto ja sitten pidän runsaan viiden kuukauden tauon, jotta koettakaa pärjätä ilman minua!
123. Mooses9.5.2019 klo 20:14
Vielä tökkii -kko ja ir- . Mistähän päin niitä lähtisi etsimään?
Se s-eläin on kyllä tuttu, mutta astioiden ja kolikon lisäksi en löydä toiseen pystyyn vasemmalta vihjettä.
124. kaplas9.5.2019 klo 20:56
Mooses, kehitysyhteistyö kunniaan!
Nimenvaihdoksen jälkeenkin
125. JOK10.5.2019 klo 20:48
Ylhäällä keskellä mies kolaa. Mitä, mitä ? Entä mitä nainen syö, vai onko mikrofoni suun edessä ?
126. Heleena12.5.2019 klo 19:58
Nyt vasta tuli valmiiksi. Olipa vaikea mutta mukavia ahaa -elämyksiä.
Oli mukava lukea kommentitkin.

Jos joku vielä täällä käy niin voisin varmistaa: Faccio Dixon-yläpuolella olevat laatat (ekassa kuva). Onko ratkaisuna tosiaankin perusmuodossa oleva verbi? En myöskään keksi yhteyttä sinänsä järkeenkäyvälle verbille ja laattakolmikolle.
127. Heleena12.5.2019 klo 20:06
Voi tokkiisa. Heti kun kysyn niin hoksasinkin ne "laatat". Viimeinen ahaa -elämys. Ehkä paras. Olen ylpeä itsestäni nyt.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *