KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKKI 4/2019

10033. Iisakki 4/2019

Eki4.4.2019 klo 12:30
Eilen tuli Helsinkiin.

Pelikaanissa debyyttinsä Ristikkoakatemian diplomityöllä tehnyt Janne Salo esittelee Iisakki-debyyttinsä.
2. Kariheikki4.4.2019 klo 20:19
Kaupan hyllyssä näytti olevan - saas nähdä kolahtaako huomenna...
3. Rampe5.4.2019 klo 09:56
Janne Salon debyytti tuntuu toivottoman vaikealta.
4. Sepeteus5.4.2019 klo 13:35
Ei tullut lehti tänäänkään,Kirottu olkoon posti Onneksi tuli edes Hesari ja huomenna toivottavasti kuukausiliite
5. Rampe7.4.2019 klo 20:51
Tämä on tietysti makuasia ja ratkojakohtainen juttu, mutta minulle sivun 18 Simberg oli pahempi kuin perinteisesti vaikein sivun 22 ristikko.
Janne Salo on vieläkin vaiheessa. En ole päässyt sisälle hänen ristikkoihinsa, kuten oli laita aikaisemmin Simbergin kanssa. Hänen ristikkonsa menivät silloin täysin yli hilseen.
6. nykkis10.4.2019 klo 04:23
Sivulla 11 oikealla keskialhaalla UHAT TAI RILLIT on Ekille sattunut pieni asiavirhe.
7. Eki10.4.2019 klo 07:22
Kas, eipä ole Kolmiokirjankaan tarkastaja huomannut.
8. Satu10.4.2019 klo 10:00
Lainaus: 6. nykkis 10.4.2019 klo 04:23
Sivulla 11 oikealla keskialhaalla UHAT TAI RILLIT on Ekille sattunut pieni asiavirhe.

Ihmettelen mikä asiavirhe tuossa on? Eikö kummastakin sanasta vain puutu---jotakin yhteistä?
9. Joutilas10.4.2019 klo 10:06
Satu,kuten nykkis sanoi edellä,niin pieni asiavirhe.
Janne Salon Debyytti hyvin kaksijakoinen. Monia oikein hyviä maukkaita oivalluksia,mutta vastapainona ainakin minulle paljon Googlattavaa. Erittäin vaikea ristikko. Ei tosin helpottanut Simbergin osaltakaan. Todella vaikeita,mutta mikä oli hyvää,niin Googletuksesta ei mitään hyötyä. Hirveän pähkäilyn,kokeilujen ja runsaiden erehdysten jälkeen lopulta maalissa. Tällaisia lisää! Kaikki Simbergit olivat minulle lähes yhtä kinkkisiä. Iisakin visaisuudessa on kyllä turhan laaja skaala. Osa on lähes läpikirjoitettavia,osa ei meinaa olla kirjoitettavissa lainkaan. Minun toiveeni painotuksessa;Rankan Raakaa Ra(s)kasta Ristikkoa.
10. Janne Salo10.4.2019 klo 22:19
Kiitos Rampe ja Joutilas kommenteista!

Otan näin aloittelevana laatijana kaiken palautteen kiitollisena vastaan. Tiedän, että on paljon opeteltavaa ja petrattavaa. Yritän koko ajan kehittyä, jotta ristikkojeni ratkojat kokisivat mukavia hetkiä laatimusteni parissa.
11. Rampe11.4.2019 klo 08:53
Uudet laatijat ovat tervetulleita! Ratkominen käy helpommaksi kun laatijan tyyliin tottuu.
Simberginkin ristikoissa googletus on tarpeen, jos ei omista hyvää allakkaa.
Ostin hiljattain Iisakin kalassikot_lehden, jossa ristikot olivat noin 30 vuotta vanhoja.
Kovin tuttuja laatijanimiä löytyi:Joutsi, Vuokila,Lehto,Simberg ja nykyisin enemmän ulkoasuista vastaava Heikki Lavonius.
12. Pekko15.4.2019 klo 14:40
Joutilaan kanssa samaa mieltä Salon tyylistä.Moneen vuoteen hikisin ratkominen,mutta valmis.Moneen ratkaisusanaan pakko todeta "ehkä noinkin".
13. Sepeteus16.4.2019 klo 17:37
Uskomatonta tuo postin toiminta! Sain huhtikuun Iisakin tänään 16.04. Muutekin maanantan postit jaetaan nykyisin vasta tiistaina,jonka piti olla jakeluton päivä. Lienee siirryttävä irtonumeroiden ostoon Iisakin osalta.
14. Pekku19.4.2019 klo 23:18
Sainpa minäkin lehden viimeinkin valmiiksi. Eniten töitä teetti tuo debyytti Jannen ristikko joka todellakin oli koko lehden vaikein. Meinasin jo luovuttaa kun molemmat alanurkat olivat pahasti vajaat mutta yritin vielä kerran ja aukenihan ne kun tajusin "Miamissa", "Suurien järvien alueella" ja varsinkin loistavan "1200 enia" vinkin sekä toisesta nurkasta hienon "Virginia päivien kanssa". Olen samaa mieltä parin aikaisemman kanssa siitä että muutama ratkaisusana oli vähän siinä ja siinä mutta kaiken kaikkiaan mallikas debyytti.
15. Olzi24.4.2019 klo 18:43
Onko huhti-Simbergit tavallista vaikeampia, vai olenko tyhmistynyt....? Eka Simberg auki oikeasta ylänurkasta, toisessa sanoja siellä täällä, kolmannen kimppuun en ole vielä päässyt ollenkaan. Myö debytantin ristikko on pahasti kesken. Ei tuu mitään!
16. joskus24.4.2019 klo 20:15
Useimmiten olemme Simbergeistä selvinneet kovalla työllä, mutta nyt ei onnistu. Janne Salo on aivan mahdoton minun/meidän perheen voimille. Olemme luovuttaneet, vaikka vaikeista pidämmekin.
17. Jiiem25.4.2019 klo 00:20
Simbergeistä joskus selviän joskus en. Nyt olen jämähtänyt Hietarinnan sutkautukseen. Pääkuvan pystyjen alku ei avaudu vaikka olen tehnyt kaikki tuntemani temput. Odottelen että aivoissa vielä niksahtaa.
18. trabantti25.4.2019 klo 08:21
Onko mielestänne Skyttä/Löfgren-ristikon sivun 17 oikean alakulman vihje kesäkuisia kohdillaan?
19. Mamma25.4.2019 klo 09:12
Kesäkuisia on ihan ok vihje
20. sirpa25.4.2019 klo 10:37
Olzi: Simbergit tuntuu vaikeammilta nyt. Eka on täynnä, toinen puoliksi täynnä ja kolmatta en saa lähtemään.
Samaten Jannen Debyytti on ihan alkutekijöissään.

Jiiem: Minulla myös Hietarannan sutkautuksen kuvasta lähtevät pystysanat on hoksaamatta. Ei montaa kirjainta puutu mutta en kyllä keksi sanojakaan.

Ja trabantin tavoin ihmettelin Skytän ristikon kesäkuisia -vihjettä.
21. Matias-Myyrä25.4.2019 klo 10:41
Mullakin oli vaikeuksia Hietarinnan pääkuvan pystysanojen aluissa. Siihen pääkuvan alla olevaan aukioon meni aikaa 2-3 kertaa se mitä muuhun ristikkoon yhteensä. Sain kuitenkin ristikon täyteen.
22. trabantti25.4.2019 klo 22:01
Hietaranta oli kyllä hankala tuolta osin!
23. jiiem25.4.2019 klo 23:30
No lopulta aivoissa niksahti. Jos jokelan- vihjeessä olisi ollut sitaatit, niin... Jäin minäkin ihmettelemään Skytän kesäkuisia.
24. Anneli29.4.2019 klo 08:24
Huhtikuun lehti ollut mukavaa ja haastavaa ajanvietettä. Keskimmäinen Simberg oli vaikein todellakin. Kiitokset laatijoille! Janne Salon Debyytti vielä kesken ja näillä näkymin kesken jää. Noin neljännes jää keksimättä. Tosin uutta intoa saa kun jotain oivaltaa. Viimeksi eilen illalla keksin alanurkassa vasemmalta noiden piirrettyjen hahmojen merkityksen! Muitakin kivoja vihjeitä tosin tuossa ristikossa. Osa jää tajuamatta.
25. Janne Salo19.5.2019 klo 08:58
Vastausaika on päättynyt.

Jos Debyytti-ristikostani jäi ihmettelyjä, niin kysykää vapaasti. Samoin olisin kiitollinen, jos saisin palautetta ei niin toimivista vihjeistä ja/tai vastaussanoista.

Kiitos jo etukäteen!
26. sirpa19.5.2019 klo 13:43
Janne: Otin kopion Debyytista ja opettelen sen läpi kun ratkaisu tulee. Oli kyllä mulle senverran kinkkinen, että vähän reilun puolet sain tehtyy hirveen pähkäämisen jälkeen, enkä tiedä onko nekään sanat oikein, mutta yritystä riitti :)
Yläosa oli helpompi, alaosaan jäi aukkoja pahasti. Aina kestää hetken ennenkuin pääsee uuden laatijan ajatuksenjuoksuun sisälle. Niin mulle kävi Simbergin ristikoidenkin kanssa; alkuun sain T-kirjaimen laitettuu sinnetänne, nyt ne sujuu jo että ovat tulleet täyteen, tosin miettimistä niissäkin riittää ja niin pitää ollakin!

Sinun ristikosta jäi mieleen esim vihje 1200 ENIA, jota en hiffannut.
27. Anneli19.5.2019 klo 14:40
On minullakin skannattuna Debyytti. Tuon 1200 ENIA muistan. Kirjaimiksi tuhat ja sata myös kaksi kertaa ja ENIA on Oy. Elikkä muistaakseni tuli MCCOY. En kyllä itse keksinyt, velipoika silmäili ja kertoi heti! MIAMI-vihjettä mietin kauan, sitten keksin että sehän on elokuva.
28. Rampe19.5.2019 klo 18:35
Pariin kohtaan tarvitsen neuvoa tässä samaisessa ristikossa. Mikä kirjain tulee vihjeiden AUTOA ja VANHIN TORI risteykseen? En ole oikein vakuuttunut mistään vaihtoehdosta.
Entä SIAT ja EDUIN?
29. Anneli19.5.2019 klo 20:22
Ei mitään tietoa noista, Rampe. Voisiko AUTOA olla GAZA. En saanut ratkaistua VANHIN TORI -vihjettä, en myöskään SIAT ja EDUIN.
Minulla kiikasti juuri tämä keskialue vasemmalla puolella.
Ihmeesti olen saanut tuon alaosan valmiiksi CHORIZOINEEN ja PESUVATEINEEN!
30. Rampe19.5.2019 klo 20:57
GAZA ei käy, sillä sanan pitäisi päättyä t-kirjaimeen. Tai sitten olen käsittänyt ARVAUS OLI EDELLÄ-vihjeen täysin väärin. (on muuten hieno vihje)
Chorisonurkka täyttyi minullakin vasta tänään.
31. Janne Salo20.5.2019 klo 09:38
Kiitos kommenteista!

Tässä selvennystä ihmetyksen aiheisiin.

1200 ENIA = MCCOY. 1200 on roomalaisilla numeroilla MCC ja Enia on Elisan telemarkkinoinnista tuttu Oy.

VANHIN TORI = TURUT. Turku on Suomen vanhin kaupunki ja turku tarkoittaa toria.

AUTOA = GATT. Osa BuGATTia.

SIAT = PIIAT. Si on piin kemiallinen merkki ja AT perään.

EDUIN = PINS, etuohjelma.
32. Rampe20.5.2019 klo 14:56
Kiitos,
SIAT=PIIAT olisin saattanut huomata itsekin jos olisin saanut risteävistä apua. PINS on minulle kuitenkin täysin vieras asia. Omapahan on häpeäni.
Pari muuta kohtaa on vielä auki, mutta yritän vielä omin avuin. Tai odotan että joku muu kysyy.
33. bossi20.5.2019 klo 17:35
Saako tämän lehden vielä ostettua lehtipisteistä?
Täytyypi ratkoa kyseinen ristikko, sillä vihjeiden ratkaisut vaikuttavat mielenkiintoisilta :)
34. pike20.5.2019 klo 19:38
Eikö vanhin tori pitäisi olla Turku?
35. Rampe20.5.2019 klo 19:44
bossi, taitaa olla vaikea löytää lehtipisteistä, sillä vitosnumerokin ilmestyi toukokuun alussa. Mutta onnea yritykselle.
36. Uuge20.5.2019 klo 20:13
Pike hyvä, vanhin on Turku ja tori on turku. Pitää osata ajatella luovasti.
37. pelaaja20.5.2019 klo 20:58
'Vanhin tori' on kyllä aika vinkeä ja siinä voikin helposti mennä lankaan. Pinsin muistin, kun vuosia sitten Euromarketin bonukset liikkeen lopun myötä jäivät ja muuttuivat pinseiksi Valintatalossa, tai jotain sinne päin. Huononnus se ainakin oli. "Kerää Pinsejä" ja sitten esim. ME-lehdestä sai nähdä tarpeettomia tavarabonuksia. Eipä niitä tullut kuitattua eli liike säästi mutta hävisi silti lopuksi pahemman kerran. Mistäs minä tiedän vaikka systeemi olisi jossain vieläkin käytössä.
Mutta ei, en saanut ristikkoa kokonaan ratkotuksi. Pitää opiskella sitä, kun ratkaisut kaikkinensa näkyvät.
Vihje 1200 ENIA on varmaan "hieno" mutta sen verran yllättävä, että ensikatselussa jätin sen odottamaan ihmettä, jota ei milloinkaan tapahtunut...
Hienoa, että vaikeuksia riittää mutta ehkä seuraava saisi olla pikkasen inhimillisempi. Siis että löytyisi joku semmoinen syötti, josta voisi olla varma päästäkseen yrittämään jatkoa. Sitä semmoista aloituskohtaa tuskin erinomaisetkaan ratkojat kieltäisivät. Saattoi niitä tässäkin olla. En vain löytänyt.
38. Rampe21.5.2019 klo 09:41
Uskoakseni sain ristikon lopulta täyteen. Oikeassa ylänurkassa ymmärtääkseni risteävät egyptiläinen jalkapalloilija ja muinainen mongolivalloittaja. Molemmat sellaisia sanoja, etten ollut niiden oikeellisuudesta vakuuttunut ennen googlausta.
NOPEASTI VALMIS- vihjeeseen sain vastaukseksi RARE. Mikä ihmeen rare? Vai onko minulla siinä virhe?
39. HT21.5.2019 klo 09:47
"Rare eli hyvin vähänpaistettu liha on sisältä luonnollisen punainen ja se kypsyy muutamassa minuutissa."

https://www.atria.fi/ammattilaiset/ratkaisut/vinki t-ja-ideat/pihvin-paisto-opas/
40. Rampe21.5.2019 klo 10:08
Kiitos, selvisipä sekin!
41. Rampe21.5.2019 klo 13:51
Se, etten tuntenut rarea kertoo vain puutteellisesta yleissivistyksestäni. Kaiken kaikkiaan Janne Salon debyyttiristikko on varsin hyvä. Samalla laatija tuli tehneeksi lehden vaikeimman ristikon heti uransa alussa.
Taivas meitä auttakoon, jos ristikot tästä vielä pahenevat!
42. Eki21.5.2019 klo 13:57
Vuonna 2005, kun Toni Pitkälä alkoi laatia Sanarisin kautta, ekat visaiset menivät ehkä överiksi ja ruvettiin yhdessä pyrkimään kohti kohtuullisuutta.
43. Janne Salo22.5.2019 klo 08:11
Kiitos kaikille kommenteista! Seuraavat ristikot ovat jo putkessa tulossa, ei ne varmaan tätä helpompia ole.. Niissä tosin auttanee pääkuvalauseet, joita tässä ei ollut. Jos niistä saa sitten apuja tiettyihin kohtiin. Mutta joo, harjoittelua tämä on vielä ja sopiva taso löytynee ajan kanssa.
44. imx22.5.2019 klo 09:17
Minulla tuntuu olevan usein ihan eri älyämättömyydet kuin muilla. Tuosta Debyytistä jäi kysymysmerkki kohtaan ÄSSÄTÖN ÄSSÄ = AKAI, mikä tässä ideana?
45. Jaska22.5.2019 klo 09:37
Ideana on typiste eli kirjaimen S poisto sukunimestä Sakai. Japanilainen Saburo Sakai oli tunnettu hävittäjälentäjä toisessa maailmansodassa.
46. imx22.5.2019 klo 09:49
Ahaa, kiitos Jaska! Eipä ollut tuttu heppu.
47. pelaaja22.5.2019 klo 20:22
Oi joi. En taida ikinä osata ratkoa Janne Salon ristikoita. Ja seuraavat on siis jo laadittu.. Rampen mukaan oik. ylänurkassa risteävät egyptiläinen jalkapalloilija (!!) ja muinainen mongolivalloittaja. Aha. Sitten vielä Saburo Sakai ja mitä kaikkea vielä tuleekaan ilmi. Kaikki toki tietämättömälle googlattavissa, jos sanan on saanut syntymään. Minä en saanut mutta noin muuten olen hyvin oppinut ko. hommaan erään toisen laatijan ansiosta. Mutta ei se mitään, mielenkiinnolla odotan seuraavaa, että mitenkä.
48. Rampe22.5.2019 klo 20:41
pelaaja,
jos olen oikein käsittänyt, jalkapalloilijan nimi syntyy S-kokoisesta alarivin H:sta.
Olen itsekin sitä mieltä ettei näin epävarmoilta tuntuvia sanoja pitäisi laittaa samaan läjään ristikossa.
Mutta kaiken kaikkiaan pidin ristikosta. En tiedä sanoisinko näin jos se olisi jäänyt puolityhjäksi.
49. Jaska22.5.2019 klo 22:15
Jos ristikkokelpoisuutta mitataan Google-osumilla, niin noin 567 000 000 kelpaa kerrassaan hyvin.
50. ++juh22.5.2019 klo 22:28
Sanan ristikkokelpoisuutta ei tule mitata hakukoneosumien määrällä.
51. Jaska22.5.2019 klo 23:14
Ei tietenkään pelkästään, mutta runsasosumainenkin sana saattaa olla kelvollinen.
52. Janne Salo24.5.2019 klo 09:56
Kiitos kaikille hyvistä ja asiallisista kommenteista, kaikki palaute on tervetullutta ja arvokasta!
53. Ulla25.5.2019 klo 13:06
Janne hei. Tykkäsin kovasti ristikostasi, koska siinä oli haastetta. Vielä puuttuu hieman. Mikä on keskus millin alussa ja suurten järvien alueella?
Jatka samaan malliin. Helppoihin ristikkoihin kyllästyy.
54. isoäiti25.5.2019 klo 20:04
Ulla! Jos olen ratkonut oikein, ei suurten järvien alue olekaan Usa:n ja Kanadan rajalla. Keskuksenkin selitys on hieman hakusessa, mutta pelimanni siihen minulla tuli. Mutta kuunnellaan, mitä Janne sanoo.
Ristikko vaati työtä ja taas kerran hieman vävynkin apua, mutta tämä ei ole moite! Laatijan debyytti Punaisessa Pelikaanissa kyllä ratkesi ainakin minulta helpommin kuin tämä. Odotan jatkoa mielenkiinnolla!
55. pelaaja25.5.2019 klo 21:08
Jukrat, isoäiti! Olipa kiva, että muistutit Pelikaanista. Nyt tarkistin, että silloin (sen täytyi olla Pu-Pe 1/2019) ratkonta sujui kivasti. Laatijan nimi vain ei ollut soluttautunut muistiini. Anteeksi :) Nyt on. Tässä Iisakissahan en päässyt alkua pitemmälle. Seuraava laatimuksensa jännä nähdä.
56. Rampe25.5.2019 klo 21:37
Ulla ja isoäiti, pennissä on miljoonan alku ja Lima on Perun pääkaupunki.
PelLIMAnni on siis oikea vastaus ja tämä vihje on tosi hyvä!
Suuret järvet ovat Afrikassa ja alueella asustelee mm. paimentolaisheimon asukkaita.
57. Ulla26.5.2019 klo 09:02
No johan helpotti. Ei ihan ensimmäisenä tullut Lima mieleen. Keksin jo itsekin heimon Afrikasta. Vielä aukkoja, mutta en luovuta. Ehkä saan valmiiksi ennen kesäkuun lehteä, jossa ratkaisu. Varakapteeniton johtaja?
58. Rampe26.5.2019 klo 11:13
Ulla, lätkäjoukkueen varakapteenin pelipaidassa on A-kirjain.
59. joskus26.5.2019 klo 11:39
Minusta vaikeiden vihjeiden lohtuna on se, että ratkaisun lopulta löytyessä niihin liittyy oivallus, joka tuo iloa ratkomiseen. En saanut Salon ristikkoa valmiiksi, enkä edes yrittänyt loppuun saakka, koska kyllästyin moniin työvoittoina saatuihin ratkaisuihin tyyliin 120 ENIA =MCCOY, jossa ei minusta ole mitään nokkelaa, vaikka ne lopulta selville saakin.
60. Janne Salo27.5.2019 klo 09:34
Ulla ja isoäiti: Kiitos, hyvä että haastetta riittää, varmasti jatkossakin riittää pähkäiltävää!

Rampe: Kiitos myös palautteesta ja ratkaisujen avaamisesta puolestani.

Pelaaja: PuPE:ssa ollut ristikkoakatemian diplomityöni oli tosiaan selkeästi helpompi. Ehkä jatkossa nämä vaikeammatkin alkavat aueta :)

joskus: Kiitos palautteesta. Harmi, että koit noin, aina ei osu kohdalleen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *