KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 22.-23.1.2022

10005. IS Viikonloppu 22.-23.1.2022

Ylläpito21.1.2022 klo 22:51
Huomenna Teemun ja Heikin kakspuolonen.
2. Mie22.1.2022 klo 01:06
Kiva juttu!
3. Jiikoo22.1.2022 klo 12:02
Teemun 2½-kovikset ovat olleet minulle yleensä rankkaustaan kinkkisempiä. Tämä eteni joutuisan juohevasti (suhteellista toki!) ja viimeisenä täyttyi koillisnurkkaus. Harvinaisen harmiton tapaus siis! Apuihin minun tasoiseni ratkojan oli toki turvauduttava. Kaksikolle kiitokset maukkaasta lauantaipähkinästä!
4. Elva22.1.2022 klo 19:11
Tänään oli hienot tehtävät.

Pidin kovasti Teemun viihdyttävästä koviksesta. Se oli sopivan haastava ja vihjeitys oli mainio. Ekin piiliskin otti oman aikansa. Varsinkin pitkien sanoien kanssa oli ahertelemista. Kultin Tavis oli myös tavallista erinomaisempi, vasemmassa ylänurkassa olin vaikeuksissa kun en tunnistanut erästä sanaa. Googlaamalla onneksi sekin selvisi. Kiitoksia!
5. O22.1.2022 klo 23:58
3. Jiikoo
4. Elva
Kiitos, niin pidin minäkin!
Kiitos !
6. Justiina23.1.2022 klo 09:21
Kovis, kääntis, piilis ja tavis ratkottu, kaikki olivat oikein mieluisia.
7. iso S23.1.2022 klo 12:01
Vanha lappeenrantalainen kehu "passeli puuhevoseksi" sopii keskikseen. Vaikeusaste osui mukavuusalueeseen eikä mitään erityistä napisemisen aihetta löydy tikulla kaivamallakaan. No, olihan AARRE melkein yhtä vanha kuin kapteeni Kiddin löyhään santaan kaivama, mutta ei sentään oman ikäni huomioiden liian vanha eikä erityisen mitätönkään. Palloselle ratkaisun täytyy olla ristikoista opittua eikä aikalaisena havaittua.
8. Jiikoo23.1.2022 klo 16:53
Muistin nyt piiliksen olevan yhä neitseellisen koskematon ja pakkohan sitäkin oli sorkkia. Täyttyi 25 minuutissa pystynelosta vaille valmiiksi. Ajan kanssa olisi varmaan ratkennut sekin omin voimin, mutta malttamattomana avasin netistä astiallisen arrakkia ja ratkaisusanaahan sieltä sitten pukkasi ajatustakin nopeammin.

Arrak-doping ei tietenkään sovi kisakäyttöön, mutta ei minulla olisi siellä muutenkaan asiaa kärkisijoja hätyyttelemään. Mitalistit rikkovat siellä tällaiset pähkinät suvereenisti murto-osassa minun ajankäytöstäni.
9. Jiikoo23.1.2022 klo 17:08
Lainaus: 7. iso S 23.1.2022 klo 12:01
”No, olihan AARRE melkein yhtä vanha kuin kapteeni Kiddin löyhään santaan kaivama, mutta ei sentään oman ikäni huomioiden liian vanha eikä erityisen mitätönkään. Palloselle ratkaisun täytyy olla ristikoista opittua eikä aikalaisena havaittua.”

Samankaltaiset mietteet ehtivät käväistä mielessä minullakin. Tämä Pallosen AARRE kaivautui santaan ihan omin voimin samaan malliin kuin muuan 41 vuotta tuoreempi manselainen santanisti...

Tulikohan vihjailtua luvattomia? Senioriteetista on joka tapauksessa joskus selvää apua näissä ratkontahommissa!
10. Jaska23.1.2022 klo 17:15
Kyllä vaan on meillä aarre verraton. Onko se kalliimpi kultaa jää avoimeksi. Sitä voi tiedustella Pallosen kullalta. Kultti ja Vuokila nousivat hekin tällä viikolla taistelemaan kullasta ja kunniasta. Vuokilan kuusi 13-kirjaimista tuovat merkittävän arvometallilisän laatijan korulaariin.

iso S se jaksaa jakaa törkeää lievempiä apuja ennen lähetysajan päättymistä. Minä en moiseen ole koskaan syyllistynyt. No johan pomppas, sanonee jokunen. .
11. Kuju23.1.2022 klo 19:22
Ei tämä kakspuolikas mikään läpihuutojuttu ollut. Paljon joutui tuhraamaan ja kyllä siinä kuutisen tuntia yhteensä hurahti. Enkä olisi ilman googlaamista selvinnyt. Olenko ainoa dementikko, kun muut kilvan kehuvat helppoutta?
12. Ylläpito23.1.2022 klo 19:24
Helppous on suhteellista!
13. isoäiti23.1.2022 klo 19:27
Kuju, täällä ainakin toinen dementikko. Painin tämän ristikon ratkaisun kanssa melkein yhtä pitkään kuin viime viikonloppuna Skytän ristikon kanssa.
14. iso S24.1.2022 klo 10:42
Jos joku sai viestistäni apua niin sitten sai, ei voi mitään ja olkaa hyvä vaan. Yritin naamioida sen lievääkin lievemmin auttavaksi. Eihän siinä ollut oikeasti kuin varsin karkea ajoitus, kymmeniä vuosia. Myönnän kuitenkin, että joskus käsittämättömän pienikin tönäisy vaikka väärään suuntaankin saattaa johtaa rattaiden loksahtamiseen oikeaan asentoon. Valtaosa ei huomaa käsittämättömän pieniä tönäisyä ja ne poikkeusyksilöt luultavasti ovat jo kohdan selvittäneet ilman kyseistä minimaalista apua.

Kritiikin ydin on siinä että jos mahdollista, laatijan on hyvä punnita vihjeen ajankohtaisuutta suhteessa ratkaisun merkittävyyteen. En väitä etteikö Pallonen tekisi yleensä näin eikä luultavasti ole jättänyt tekemättä tässäkään tapauksessa. Ratkaisusana on täysin kelvollinen ja vihje oikea, eikä ratkaisusanalle välttämättä olisi tarjolla parempaakaan vihjettä. Kookkaassa kulma-aukiossa on ymmärrettävää että jokin yksittäinen sana+vihje on karvan verran valjumpi yhdistelmä kuin muut, etenkin jos kaikki muu on mallia ekstrapriima ballerina.

Helppous todellakin oli suhteellista ja kehujille henkilökohtaista. Yhden "helppo" on toisen vaikea ja kolmannen mahdoton. Aika suuri osa ratkojista ei huomaisi eroa tämän ja täyskolmosen välillä. Samalla tavallla huuli pyöreänä olisivat. Teemun 2½-kovikset ovat usein olleet mm. minulle kykyjen ylärajoilla liikkuvia enkä käyttänyt sanaa helppo tätä luonnehtiessani. Mukavuusalueella tarkoitan ristikkoa, jossa on vaikeutta sopivasti: ratkeaa kohtuullisessa ajassa eikä vaadi monipäiväistä tepätoivoista puurtamista hampaat ja Google irvessä. Ristikot ovat tai ainakin niiden pitäisi olla iloinen asia, on minun mielipiteeni. Ne on masokistit erikseen, heille nautinto tulee tuskasta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *